Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lowlands 2014
Pimm Wrote:En wie wil nou die aankleding? Gaan al die randdebielen ermee lopen zwaaien, bamboestokken en opblaasdieren pfff.
Maar ja leuk feestje he! Door naar de colourrun!

Ik, Lowlands heeft gewoon een mooi terrein, zelfs de laatste keer dat ik er was heb ik daar nog wel om geglimlacht, de onzin op het terrein is grappig, bijvoorbeeld paar jaar terug was het wawazda hilarisch en sommige straatartiesten zijn gewoon goed. Dat het misbruikt wordt, tja, maar zelfs kees van hondt was een jaar of 8 geleden gewoon leuk, 600 man in de Lima, hilarisch (crowdsurfen in kliko's is gewoon mooi), maar dat gaat dan gewoon aan eigen succes ten onder.

Dat maakt ook een deel van het festival, Lowlands is wat dat betreft vrij uniek (ik kom niet overal dus iemand gaat nu vast een festival aanwijzen wat het ook doet) alleen is het in basis natuurlijk gewoon een muziekfestival en als die staalkaart (vond dat wel een aardige van de Volkskrant) er niet meer is dan blijft een dancevalley over en daar heb ik nu net niets mee.
Pimm Wrote:Atomic Bomb en Disclosure stonden ook op Pukkelpop Atze. Wel alle feiten goed hebben voor je een discussie aan gaat over welk programma scherper is -> Pukkelpop.
En wie wil nou die aankleding? Gaan al die randdebielen ermee lopen zwaaien, bamboestokken en opblaasdieren pfff.
Maar ja leuk feestje he! Door naar de colourrun!
Moet zeggen dat die randdebielen wel mee viel dit jaar (minder dan andere jaren imo). Op 50.000 man blijf je er helaas altijd wel een paar randdebielen er wel tussenhouden helaas.

En goede aankleiding is zeker wel een pre voor een festival. Je komt voor de muziek, maar als het terrein een beetje leuk is aangekleed dan is dat toch wel fijn.

De Bravo was dit jaar erg tof btw met de displays aan het plafond.
Ik vind de aankleding van Pukkelpop meer dan genoeg voor mijn doen, paar vlaggen, wat crea-bea stellages en klaar.
Vond Lowlands altijd wat veel randgebeuren.
Pierce Brothers zijn dus de nieuwe Will and the People?
De kritiek is dat Lowlands afglijdt, verandert. Atze zegt in zijn stuk, overigens totaal geen kutstuk, dat dit wel meevalt. Mensen doen net alsof Lowlands vroeger zo scherp en vooruitstrevend was, maar dat is helemaal niet zo. Alleen had iedereen hier net zo'n kutsmaak als de mensen waar nu zo op afgegeven wordt.
Ik heb slechtere stukken van Atze gelezen, al doet ie vaak weinig om niet de indruk te wekken een handpop van de commercie te zijn.
Met name de alinea's Pukkelpop, het scherpe broertje en Wat willen de Lowlands bezoeker eigenlijk? zijn inhoudelijk best aardig. Komt redelijk neer op wat ik op Lowlove aan EvE vroeg; nl. met een mindere scherpe programmering gaat LL tussen wal en schip vallen, dus wat ga je toekomstig doen?

Ben het met Schobbeyak eens dat LL vroeger ook niet altijd vooruitstrevend was, sla er maar eens de programmering van de laatste 10 jaar op na. Maar toch was de verhouding tussen mainstream, indie en dance anders en viel er meer te ontdekken voor die akelige muziekliefhebbers. Die laatste groep behoorde overigens volgens EvE in 2010 nog tot de kern van de bezoekers, al heette dat toen nog kenners. Anno 2014 is hij die groep blijkbaar liever kwijt dan rijk.
Scherper, waar vroeger een The Mars Volta meteen werd geboekt is die scherpte er nu gewoon af.

Nu staan dat soort acts eerst op andere festivals en volgt Lowlands een paar jaar later.

Dat Pukkelpop vs. Lowlands had best aardig kunnen zijn, maar dan moet je niet 4 bands noemen die ook gewoon op Pukkelpop staan.

Dat Atze niet spuugt in de hand die hem voedt, daar is in te komen, maar kom er dan wel eerlijk voor uit.
Scherper en met meer wow-factor, dit jaar stonden er echt nul acts die ik graag (nog) eens had willen zien. Dat was tot voor kort anders, ook al was de programmering nooit van Primavera-achtige proporties.

Denk overigens dat EvE er goed aan had gedaan die job bij Paradiso te nemen. Met alle negatieve publiciteit van dit jaar zal men bij Mojo toch eens achter de oren gaan krabben of er nieuw bloed nodig is. Als festivalboegbeeld is EvE een stuk vervangbaarder dan Jan Smeets.
De roep om verslagen zal ik in deze gedeeltelijk inlossen. Ondanks dat mijn verslag ongetwijfeld één van de saaiste is, want ik heb niet zo heel veel gezien op de 22e editie van Lowlands.

Afgelopen weekend heb ik mijn voorlopig allerlaatste bezoek aan het festival in de polder gebracht. Na de afgelopen elf jaar tien keer aanwezig (alleen 2006 gemist) geweest te zijn, vind ik het welletjes geweest. De alternatieven die aanwezig zijn, bevallen me namelijk aanzienlijk beter, dat ik liever daaraan mijn geld besteed.

Donderdagmiddag ben ik aangekomen en gaan staan op wat vroeger Camping 5 heette. Tegenwoordig is dit Camping 7 en heeft deze camping nog maximaal de helft aan oppervlakte wat 5 tot vorig jaar had. Iets met een natuurstrook en beschermde gebieden in de Flevopolder. Wat wel opviel is dat er vanaf de dijk een geasfalteerde weg is aangelegd richting de parkeerplaatsen. Ook op het parkeerveld zelf zijn in de lanen stenen neergelegd. Dit komt de aankomst aanzienlijk ten goede

Bij de ingang heb ik een klein half uurtje gewacht totdat ik naar binnen kon. Prima te doen dus. Met al die weersvoorspellingen vooraf, was ik allang blij dat het droog was. Vervolgens tent plekje zoeken, tent opzetten en de avond doorkomen. Allemaal erg voorspoedig verlopen.

Vrijdag heb ik het eerste half uurtje van Blood Red Shoes gekeken. Viel niet tegen. Vooral de nummers van hun eerste albums blijven goed. Verder veel van hetzelfde. Daarna Rico & A.R.T. in de Bravo gezien. Vond het erg de moeite waard. Was een leuk feestje. Afsluiter ‘Hoedenplank’ in een reggae-versie vond ik alleen een zwaktebod. In de Alpha vervolgens het laatste half uur van Astroids Galaxy Tour gezien. Met name Mette is de moeite waard en ze hebben een paar leuke liedjes. Verder niet heel boeiend.

Omdat ik het middagprogramma weinig aantrekkelijk vond, ben ik op de camping onder de partytent gaan zitten. Dat was wel even ontspannen. Daarvoor kom je normalitair niet naar Lowlands natuurlijk, maar ik vond het wel prima zo. Ik heb erg rustig aan gedaan deze editie. ’s Avonds een hapje gegeten op het terrein en naar driekwart van Flume in de Bravo geweest, om daarna Temples in de India te checken. Vond het allebei wel aardig. Temples beter, want dat ligt meer in mijn muziekstraatje. Vervolgens weer vroeg terug op de camping.

Zaterdag was mijn aller-rustigste Lowlandsdag ooit. Ik heb welgeteld twee bandjes gekeken: Cage the Elephant en the National. Wilde aanvankelijk ook nog naar Real Estate, maar had op het moment geen zin om daarvoor even heen en weer te lopen. De extreme regenbui des middags heb ik dan ook getrotseerd van onder de partytent. Cage the Elephant was overigens leuk om te zien. Die gitarist is volgens mij ook helemaal gek. Die met dat korte haar. Wat een vent joh! The National vond ik wel heel goed. Schenen niet in topvorm te zijn, volgens een maat van me, maar het was mijn eerste live-ervaring van hun. De nummers kende ik natuurlijk al, maar live krijgt het toch wat extra’s mee. Een volgend optreden in Nederland laat ik zeker niet lopen!

De zondagochtend stond, zoals altijd, in het teken van alle zooi vanaf de camping weer in de auto zien te krijgen. Dat ging dit jaar uiterst vlug! Opgestaan om 10:15u en 1,5 uur later alles ingeladen en wel. Dat was me nog nooit gelukt. Ontbijtje gehaald in de “supermarkt” en op de autoradio de voetbal bij Langs de Lijn geluisterd. Tegen het einde van de middag via de nieuwe camping 5 + 6 (had die nog nooit gezien, dus toch maar even kijken) richting de India voor Royal Blood. Gelukkig tijdig aanwezig, want de regen die toen viel was niet van de lucht. De India werd daardoor snel gevuld, maar zodra de band begon te spelen en het was droog, liepen toch aardig wat mensen weg. Royal Blood is veel van hetzelfde, maar het rockte wel. Heb ze eerder dit jaar in Londen gezien als voorprogramma van Arctic Monkeys, maar daar vond ik ze wel beter spelen. Alsof ze op een vol veld beter tot hun recht komen ofzo.

Na Royal Blood als de wiedeweerga, via de Autralian Pies, naar de Bravo gelopen voor Typhoon. Ik wist gedeeltelijk wat me te wachten stond, want ik heb hem onlangs in Scheveningen aan het werk gezien en dat was toen helemaal te gek. Zo ook deze show weer. De band staat als een huis, de nummers zijn stuk voor stuk goed en de sfeer was overweldigend. Komend najaar gaat hij op tournee door Nederland. Gaat dat zien!

Na Typhoon weer de oversteek terug gemaakt naar de India voor St. Vincent. En tja, die viel niet mee. Ik had me er heel er op verheugd, want haar optreden begin dit jaar in Paradiso was top. Ze leek erg geïrriteerd, want ze liep een partij te schelden op de geluidsman; niet normaal. De tent was ook ernstig slecht gevuld. Zonde, want ze is wel een attractie. Het optreden verder was in de basis goed, want ze speelde veel van haar laatste plaat en dat is een geweldige plaat. Ik ga in oktober in Doornroosje voor de herkansing.

Na St. Vincent heb ik het voor gezien gehouden, want maandag om 08:00u riep de plicht weer die ‘werken’ heet. Achteraf gezien een prima keuze, want er trok een partij regen over Nederland op het moment van rijden. Ongelooflijk! Op zich had ik nog wel een stuk Portishead en QOTSA willen zien en horen, maar dit was ook prima. Slaap is ook wat waard tegenwoordig. St. Vincent was dus mijn laatst geziene optreden op Lowlands, na er jarenlang veel plezier gehad te hebben en vooral in de begin periode dagenlang gerend te hebben van de ene naar de andere tent. Die tijd is echt voorbij.

Verder opvallende zaken:
- logistiek zijn zaken steeds beter geregeld (parkeren ging soepel en rijen voor eten/drinken waren er niet tot nauwelijks);
- er waren veel mannelijke vriendengroepen aanwezig, die wrs. van moeder de vrouw een weekendje gek mochten doen;
- er liepen heel veel (veelal) jonge chicks rond. Dat was ik niet gewend van Lowlands.

Dat was het wel zo’n beetje denk ik. Indien er nog vragen zijn, hoor ik het graag! (-:
Beste verslag op graz 2.0. De lethargie druipt er vanaf.

Ik ga zelf ook maar even op bed liggen.
Schobbeyak Wrote:Beste verslag op graz 2.0. De lethargie druipt er vanaf.

Ik ga zelf ook maar even op bed liggen.

Dank!

En ik heb weer een woord geleerd: lethargie.
Een schitterend woord, trouwens.

Overigens is het weer typisch Nederlands om PKP "het broertje" te noemen. Zo'n 15000 man extra capaciteit en productionele ruimte voor acts ter grootte van Metallica, ja hallo.
Hey, laat mij er lekker buiten.

Maar lethargie werd toch groot dankzij The XX?

Lethargische sufkuttenmuziek als ik mij de juiste woorden nog herinner.
Lethargie kan ook goed zijn, het hoeft niet de saaiheid van The XX te betekenen.

Cat Power op kop.
IAmReverend Wrote:
Schobbeyak Wrote:Beste verslag op graz 2.0. De lethargie druipt er vanaf.

Ik ga zelf ook maar even op bed liggen.

Dank!

En ik heb weer een woord geleerd: lethargie.


Mooi verhaal. St Vincent was ik ook bij en ik kan nog steeds niet begrijpen hoe iemand zich zo kan laten gaan: charactere extra-ordinaire
Als instrumenten achterblijven in de VS en de geluidsman het verknald kan ik mij de boosheid wel voorstellen.

Professioneel is anders en de gemiddelde klojo in het publiek hoort het toch niet. Zo zag ik ooit Editors met geleende instrumenten een hele sterke show weggeven, waar ze zelf echt dik ontevreden over waren, muzikanten zijn ziekelijk obsessief, Built to spill op die manier ook wel eens een optreden zien verknallen.
Z
Schobbeyak Wrote:De kritiek is dat Lowlands afglijdt, verandert. Atze zegt in zijn stuk, overigens totaal geen kutstuk, dat dit wel meevalt. Mensen doen net alsof Lowlands vroeger zo scherp en vooruitstrevend was, maar dat is helemaal niet zo. Alleen had iedereen hier net zo'n kutsmaak als de mensen waar nu zo op afgegeven wordt.
Eens, ik zit even de boekingen te bekijken vanaf het begin, maar heel vaak is er middelmatig geprogrammeerd (uitzonderingen zijn er ook wel natuurlijk) http://www.lowlove.nl/historie/


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)