Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Belgische politiek en andere grappen
#76
Het fenomeen heeft des te meer nieuwswaarde, want het is een fucking plaag. Te meer omdat er steeds meer zeer jonge mensen kwetsbaar zijn door het falen van sociale en andere vangnetten.

Het fait divers is echter net dat. Als je zo'n aanleiding nodig hebt om zo'n ernstig probleem onder de aandacht te brengen, dan faal je als media zijnde.
Reply
#77
Het probleem zit hem ook in het ongereguleerde en onkundig gebruik van sociale media door haast iedereen op deze planeet. De grootste praatbarak ter wereld waar extreme meningen veel luider zijn en meer gevolg krijgen en geen plek is voor nuance.
Reply
#78
(09-01-2019, 16:33)Uplift Wrote: Zolang we in dit land deze media hebben, moeten we niet hopen op een kentering. Elk thema waar rechts op kan scoren, haalt het nieuws. Zelfs een rapsong over een tienerpooier. Het wordt gewoon gecaterd.

De media wordt nu al bestempeld als 'leugenpers' en links door zowel rechts als extreemrechts, alles wat niet samenvalt met hun discours is links alhoewel dat altijd wel in bepaalde mate is geweest maar nu lijkt dit roep van rechts naar de pers toe vele malen luider, zeker door invloed van sociale media waar rechtse partijen de grootste aanhang hebben (zie bv. het aantal Facebook-likes van partijen etc.). Moest de media zich ipv neutraal verslag uit te brengen zich uitspreken tegenover rechtse zaken dan zit het spel zeker op de wagen en krijg je binnen de kortste keren Charlie Hebdo-toestanden (hoewel de aanleg voor CH anders was natuurlijk).

Wat moest de pers en bijkomend de politiek anders doen met dat nummer? Stil houden en niets zeggen terwijl het op MNM en Q-Music wordt kapot gedraaid? Volgens mij is dat probleem niet echt aan ons of de pers omdat op te lossen (wel de politie) maar mag het wel onder de aandacht gebracht worden zie ook Boef begin 2018 om artiesten als hen niet zomaar een platform te geven (alhoewel die kerel ook nog steeds op de radio worden gedraaid en in Nederland zalen uitverkoopt) maar dit is een totaal andere discussie.
Reply
#79
Het gaat niet per sé om welk nieuws er wordt gekozen. Dat heet persvrijheid. Het gaat om de belangen en de motivaties achter de keuzes en welke structurele posities de verschillende grote media weten in te nemen. Media worden steeds naar rechts gepusht. Voor extreemrechts zal het nooit genoeg zijn. En voor de burgerij moet vooral TINA/de pensée unique (zeker m.b.t. economie en economische groei) zegevieren. Er is simpelweg geen linkse tegenkracht die sterk genoeg is, laat staan in staat is om eigen MSM-kanalen uit te bouwen. Het probleem zit in politieke controle/invloed en het winstmotief.

Ik vat het graag zo samen: https://www.google.com/search?q=en+democ...T2Eu90Z6wM:
Reply
#80
Ach omdat iedereen erover bezig is; Motregen op bezoek bij Kathleen Cools in Terzake. Bijna, if not, even cringey als die keer toen hij ging debatteren met Petra De Sutter over (trans)gender en voluit op zijn bek ging.
Reply
#81
Het echte nieuws is natuurlijk dat motregen überhaupt ergens een forum krijgt.

Erdogan sloot een aantal jaar terug de krant Zaman. Niemand ter linkerzijde in Turkije gaf erom, want het waren hufters (soort Daily Mail of zo). Hetzelfde kan onze media staan te wachten; waarom nog een fuck geven om een openbare omroep of een zogenaamd progressieve krant, als net zij verantwoordelijk zijn voor het feit dat we het hier, op een Nederlands fucking forum, over motregen hebben.
Reply
#82
(09-01-2019, 23:55)Uplift Wrote: Het echte nieuws is natuurlijk dat motregen überhaupt ergens een forum krijgt.

Erdogan sloot een aantal jaar terug de krant Zaman. Niemand ter linkerzijde in Turkije gaf erom, want het waren hufters (soort Daily Mail of zo). Hetzelfde kan onze media staan te wachten; waarom nog een fuck geven om een openbare omroep of een zogenaamd progressieve krant, als net zij verantwoordelijk zijn voor het feit dat we het hier, op een Nederlands fucking forum, over motregen hebben.

Yep, dat dus inderdaad en draagt bij aan het punt dat hierboven (en bij het Paywall-topic) al verschillende keren werd aangehaald over de media van tegenwoordig. Jean-Marie De Decker zou vandaag ook over zijn gestapt naar de N-VA zag ik, weinig tot geen nieuws over gezien behalve een filmpje over Peumans zich uitspreekt over De Decker. Die hadden ze ook even goed kunnen uitnodigen, maar kozen consequent voor de "hype" van het laatste halfjaar, motregen. Lekkere term, trouwens lol.
Reply
#83
Tuurlijk kiezen ze vandaag voor Dries, veel prominenter aanwezig in de media. Voor N-VA komt het goed uit want anders kon de media de oude vete tussen De Decker en De Wever weer naar boven halen.
Edit: Is toch nog niet formeel bevestigd ? JM kan morgen de volgende zijn om in de clinch te gaan met Cools.
Reply
#84
JDD stapte natuurlijk in 2006 al eens over; toen was politiek in België nog grappig en zelfs een beetje onschuldig.
Reply
#85
Wat een non interview trouwens. Cools die hem duidelijk niet in de uitzending wilt, en Van Langenhove die niet verder komt dan steeds dezelfde mantra af zit te ratelen.
Reply
#86
Ter info voor onze Nederlandse vrienden: https://www.demorgen.be/politiek/dries-v...be988bcb5/

De echte misdaad hier is het niveau dat op de openbare omroep, een gemeenschapsdienst gefinancierd door belastinggeld, wordt tentoongespreid. Zowel door interviewer als door 'gast' als -en vooral- door de mensen bij de VRT die dachten dat dit een goed idee was. Gewoonweg onverantwoord. En vooral fucking triest. Dieptriest.
Reply
#87
Van Langenhove gebruikt als bron voor zijn in verdenking stelling Het Laatste Nieuws, kan je nagaan...
Ik wist dat er dingen gingen foutlopen in Vlaanderen toen ik drie jaar geleden die pagina ontvolgde wegens te toxische comment sectie.
Reply
#88
(10-01-2019, 00:35)1996Customer Wrote: Wat een non interview trouwens. Cools die hem duidelijk niet in de uitzending wilt, en Van Langenhove die niet verder komt dan steeds dezelfde mantra af zit te ratelen.

Dit werd sowieso van bovenaf beslist om hem voor een "interview" bij Terzake te roepen. Ik vraag me op basis van beide passages in het programma af wat die kerel in godsnaam gaat doen in het Parlement? Hoe die zich nu gedraagt, wordt hij gewoon onder tafel gedebatteerd als hij eens (en die kans zal hij krijgen want vrt kennende) tegenover een echte politieker gaat zitten. De manier waarop hij spreekt doet me eraan twijfelen of hij wel degelijk Rechten studeert.
Reply
#89
Hij probeert inderdaad een eigen soort Fox News te creëren, terwijl hij ook al op eigen Breitbart-achtige dingen kan rekenen (Sceptr en Doorbraak bestaan al, nu komt motregen news of zo er nog bij). En ook hier: HLN catert dan naar zijn discours, want het levert de meeste lezers op. Waarom? Omdat controverse, politieke incorrectheid, etc. meer opleveren dan inhoudelijke shit. Kan een links figuur die rol dan niet vervullen? Jawel, maar waarom zou een kapitalistisch bedrijf als de Persgroep zo'n figuur dan helpen maken? Zeker als je content überhaupt niet gebaseerd is op nieuws dat te maken heeft met structurele factoren, maar in feite enkel en alleen om fait divers draait die makkelijk behapbaar zijn of makkelijk te brengen zijn. Zoals een foute allochtone rapper. En dan kan je de link leggen met de onbestaande migratiecrisis en zo blijft de bal aan het rollen.

Links moet dringend het radicale, doch zeer essentiële idee gaan propageren dat media met winstmotief aan banden gelegd moeten worden. Dàt is het soort politieke incorrectheid dat we nodig hebben.

Want fuck dit, serieus. Fuck. Dit.
Reply
#90
(10-01-2019, 00:46)Kreuz Wrote:
(10-01-2019, 00:35)1996Customer Wrote: Wat een non interview trouwens. Cools die hem duidelijk niet in de uitzending wilt, en Van Langenhove die niet verder komt dan steeds dezelfde mantra af zit te ratelen.

Dit werd sowieso van bovenaf beslist om hem voor een "interview" bij Terzake te roepen. Ik vraag me op basis van beide passages in het programma af wat die kerel in godsnaam gaat doen in het Parlement? Hoe die zich nu gedraagt, wordt hij gewoon onder tafel gedebatteerd als hij eens (en die kans zal hij krijgen want vrt kennende) tegenover een echte politieker gaat zitten. De manier waarop hij spreekt doet me eraan twijfelen of hij wel degelijk Rechten studeert.

Heeft eerst Pol & Soc gestudeerd, als mijn jaren aan de universiteit me iets hebben geleerd is dat daar de grootste idioten zitten die je kan tegenkomen, no offence Uplift. Ook steeds dat wederkerend trucje van 'ik heb mijn gsm bij, ik kan het je laten zien' dat zijn argumenten die ik gebruik als ik met mijn maten over voetbalstatistieken discussieer, daar ga je ver mee komen in het parlement.
Reply
#91
(10-01-2019, 00:46)Kreuz Wrote:
(10-01-2019, 00:35)1996Customer Wrote: Wat een non interview trouwens. Cools die hem duidelijk niet in de uitzending wilt, en Van Langenhove die niet verder komt dan steeds dezelfde mantra af zit te ratelen.

Dit werd sowieso van bovenaf beslist om hem voor een "interview" bij Terzake te roepen. Ik vraag me op basis van beide passages in het programma af wat die kerel in godsnaam gaat doen in het Parlement? Hoe die zich nu gedraagt, wordt hij gewoon onder tafel gedebatteerd als hij eens (en die kans zal hij krijgen want vrt kennende) tegenover een echte politieker gaat zitten. De manier waarop hij spreekt doet me eraan twijfelen of hij wel degelijk Rechten studeert.

Dat maakt op zich niks uit; hij is al afgemaakt. Ook als 'student' aan de UGent. Er is meermaals gehakt van hem gemaakt, zowel live als geschreven. Het maakt niks uit zolang je zo'n figuur blijft legitimeren en relevantie toedichten. Donald fucking Trump is het levende bewijs. 

En goed, laten we vooral niet vergeten dat er een alternatief tegenover moet staan én dat zo'n alternatief ook een forum moet krijgen. motregen heeft op zichzelf al meer airplay gekregen dan de hele PVDA/PTB samen, een partij met meer leden dan Groen en een mobilisatiekracht die vele malen groter is.
Reply
#92
Raoul Hedebouw mag toch rekenen op minstens evenveel aandacht in de media. Nu draait het om Dries, maar Hedebouw mocht wel opdraven in DIW, De Slimste Mens en wat nog allemaal.
Reply
#93
Euh ja, dat zijn geen duidingsprogramma's Customer. En hij was notoir soft in die passages.
Reply
#94
(10-01-2019, 01:04)Uplift Wrote: Euh ja, dat zijn geen duidingsprogramma's Customer. En hij was notoir soft in die passages.

Ga je nu echt zo beginnen ? Die gast is ook al vaak genoeg op Terzake geweest. Wat ik je wil geven is de dichtheid waarmee de media over Van Langenhove bericht geeft veel groter is dan bij een figuur als Hedebouw. Maar dat komt ook vooral omdat je bij Dries dagen voer hebt om de kranten mee te vullen. Ik hoef het je niet te vertellen dat de weekendbijlage van HLN (nota bene de grootste krant van België) waarschijnlijk een stuk over hem zal bevatten, aangezien dat het geprefereerde dagblad is van zijn volgers en die krant hem ook groot maakt. Terwijl Hedebouw het moet doen met een interviewtje met Humo of Gogdbetert De Morgen..
Reply
#95
Ik wil niet per sé beginnen (en we zijn het grotendeels toch eens), maar... motregen krijgt gewoon een forum in alle media die jij genoemd hebt. Mertens/Hedebouw en zelfs Crombez kunnen dat niet zeggen. De enige uitzondering is De Slimste Mens, maar de dagen dat dat programma politici groot kon maken, liggen al lang achter ons. Iedereen haat DSM, inclusief mensen die elke aflevering zien. Ik bedoel: Peter van de Veire heeft de laatste editie gewonnen. En het wordt uitgezonden door Vier. VIER!

En het gaat hier niet om een partijvoorzitter, parlementslid of fractievoorzitter, maar om een fascistisch student van de UGent die nog geen jaar terug met geweld een vreedzame actie aan het Gravensteen kwam verstoren.
Reply
#96
(10-01-2019, 00:54)Uplift Wrote: Donald fucking Trump is het levende bewijs.

Nog eentje, de populairste van België; Theo Francken.

Volgens mij is het hele linkse "De wereld is oneerlijk en het is allemaal de schuld van de 1% rijken!" al zo kapot gestampt dat je moeilijk van links nog een tegenbeweging zoals die van rechts nu (met oa migratie) bezig is kunt verwachten. Agendapunten die links hebben zijn koopkracht, belastingen, energie en klimaat maar maak die maar eens "sexy" aan het volk, hè. De vinger zal daarbij altijd gewezen moeten worden naar iemand of een groepering die hoger, meerder en beter staat dan enkele politiekers van een partij terwijl rechts altijd makkelijk kan uithalen naar groepen die weinig kunnen terugdoen.
Reply
#97
Eens behalve je laatste zin. Links moet mee met de tijd en inzien dat er meerdere actoren zijn die in het nadeel van de klasse spelen. Te beginnen bij media.

Het probleem is vaak -en dat ervaar ik zelf ook- dat de meeste linkse uitgangspunten an sich nog steeds stand houden. We leven in een klassensamenleving en de economische crisis is er één van overproductie. In die context zou de rol van de media niet heel anders mogen zijn dan pakweg 100 jaar geleden. Enter de tendens tot monopolisering, maar ook bepaalde nieuwe technologieën en het simpele feit dat postmodernisme de deur heeft opengezet voor een soortement van structureel absurdisme. Dat is allemaal relatief nieuw spul dat moeilijk benaderd kan worden met enkel en alleen de schema's van relatief oude theorieën. Dat is alsof liberalen de wereld door de lens van Adam Smith zouden bekijk... oh, wacht.
Reply
#98
Zijn de plotse Vlaamse ambities van Bart De Wever "kiezersbedrog"?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/14/...zersbedrog
Reply
#99
(14-01-2019, 20:52)1996Customer Wrote: Zijn de plotse Vlaamse ambities van Bart De Wever "kiezersbedrog"?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/14/...zersbedrog

Strategische zet natuurlijk om ook in Vlaanderen grotendeels aan de macht te blijven en zo de mogelijke schade die er op federaal vlak zit aan te komen in te perken. Ik vermoed dat De Wever nu al anticipeert op een nederlaag in mei. Dat Antwerpen nu in de handen valt van een of andere lieutenant is een regelrechte grap en dat na wekenlang te onderhandeld hebben met sp.a en Open Vld. Aan de andere kant bestond er, moest De Wever niet hebben meegedingd naar de sjerp, de kans dat De Winter (lol) of Almaci (met zekerheid) die post van burgemeester wel zou hebben gekregen en misschien wilde De Wever Antwerpen graag nog 6 jaar geel houden omdat het de spreekwoordelijke uitvalsbasis is van de partij aangezien N-VA in bijna geen enkele andere grootstad meebestuurt.
Reply
Het is inderdaad een soort van vlucht vooruit, maar N-VA wedt ook op meerdere paarden. Een ervan is radicalisering, waarvoor ze het Blok als stroman gebruiken. Zelfs al verdwijnt dit nu even naar de achtergrond (hahtag Marrakech is alweer voorbij), het is nog steeds een actieve piste.

Het establishment wil controle. Dat kan op verschillende manieren. Traditioneel (de PS dreigt iets te doen wat het kapitaal niet zint, dus heeft Voka BDW opgedragen om naar defcon 1 over te schakelen) of, als verkiezingsresultaten niet mee zitten, via angst en leugens. Nu zullen ze dat laatste even aan het Blok overlaten, wetende dat die partij aan een renaissance bezig is en dat N-VA zeer moeilijk beter zal doen dan in 2014. Niettemin zullen de krachtsverhoudingen redelijk gunstig liggen. Gunstiger dan in 2014 zelfs. Mede door het VB en de verdere teloorgang van traditionele partijen.

En wat zijn grootsteden volgens jou? Want Oostende, Aalst, Hasselt,... dat tikt wel aan, hoor. En natuurlijk lag deze dick move al een half jaar vast en wisten Beels en Meeuws hiervan. Dat soort mensen lachen de partijbasis uit en duiken letterlijk in bed met N-VA. Wtf moet je anders verwachten?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)