Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Muzikale "depressie"
#76
Maar hoe belangrijk is het nou écht dat je een artiest voor het eerst zal zien? Want ik neem aan dat niet alles waar je interesse in hebt tot je all-time favorieten behoren. En privilege is leuk en aardig, maar dat houdt niet in dat jij ze dan maar wel moet zien omdat al die arme fans in pakweg Zuid Europa dat niet kunnen.
Reply
#77
(21-02-2020, 20:37)hythloth Wrote: Maar hoe belangrijk is het nou écht dat je een artiest voor het eerst zal zien? Want ik neem aan dat niet alles waar je interesse in hebt tot je all-time favorieten behoren. En privilege is leuk en aardig, maar dat houdt niet in dat jij ze dan maar wel moet zien omdat al die arme fans in pakweg Zuid Europa dat niet kunnen.

Je verstaat me verkeerd. De meesten zijn hier een pak ouder, hebben al een pak meer gezien of zelfs dingen gezien die zelfs totaal niet meer touren waardoor die afweging om bepaalde dingen te skippen misschien makkelijker kan vallen. Dat privilege ging vooral over het luxeaanbod in de Benelux en dat het evenwel moeilijk kan zijn keuzes te maken. (hiermee wijk ik trouwens compleet af van de gedachten die ik beschreef op de vorige pagina en was gewoon een reactie op de post van Uplift).
Reply
#78
@Kreuz: Dat gevoel ken ik. Maar ik heb pas (denk ik) op iets latere leeftijd gepiekt wat dat betreft. Met tussen 2011 en 2014 enkele jaren waarin ik meer dan een kwart van alle dagen in een jaar naar een optreden of festival was. Je hoeft het dus niet per sé nu allemaal te doen; veel artiesten komen terug. Vooral dat laatste heb ik ook geleerd, ook nog maar pas recent. Voor mij is FOMO beperkt tot dingen waarvan ik weet dat ze niet herhaald kunnen worden.
Reply
#79
Over gevorderde leeftijden + muzikale depressies gesproken:
Na mijn guppy 's tijd (singletjes van the Kinks, the Small Faces) kreeg ik met Electric Ladyland van Jimi Hendrix en Sergeant Pepper - Beatles m 'n eerste lp 's in handen.
Na The Who, Bob Dylan, Pink Floyd en The Doors ontdekte ik een periode later Stranglers en Sex Pistols.
Via David Bowie (Heroes) en Brian Eno ( My Life in the Bush of Ghosts) ontdekte ik Kraftwerk (Autobahn) Klaus Schulze (Timewind) zelfs Herbie Hancock en Stevie Wonder (Innervisions).
M 'n smaak werd na beëindiging van m 'n horeca periode (kok) steeds breder en The Clash, Prince, Talking Heads, The Cure, Jethro Tull Bruce Springsteen, Steely Dan zorgden ervoor dat ik ook steeds meer concerten ging bezoeken.
Iets waar ik tijdens m 'n werkweken van 55 - 60 uur eigenlijk niet bepaald regelmatig aan toe kwam.
Ik werkte na m 'n Kok/kelner opleiding (plus leerling stelsel) zo ongeveer 20 jaar in de horeca als kok en chef, dus veel tijd had ik gedurende die periode niet om concerten, festivals te ontdekken.
De toenmalig lady Fender (die zelf ook fulltime werkte) vond dat 't eens tijd werd om eens met weekenden thuis te zijn en ik nam een baan aan in 't magazijn van Expert - concurent Megapool. Daar ontdekte ik de techniek achter de muziek en nog meer van die zaken.
Versterkers, Speakers, muziekinstrumenten, dj - sets leerde ik installeren - en gebruiken, voor de (lokale) radio (in Baarn, Veenendaal en Mechelen) was ik bezig.
Kocht m 'n eerste gitaar (Een imitatie Fender precision overigens) en begon in een (hobby?) bandje als (geluids) technicus en later viel ik dan zelf als de bassist in.
Geddy Lee, Simon Gallup, Jaco Pastorius en Marcus Miller zijn overigens m 'n favoriete bassisten.
Over platen, concerten en festivals:
Comsat Angels (veel boeiender als U2) Nits, Talking Heads, The Fall, Wire, XTC (wel de meest onderschatte band ooit) Rush, Joe Bonamassa, Eric Clapton en Miles Davis volgden.
Na een vrijgezel decennium, Graz (+ no job) werd de horizon middels acts zoals Goat, Trentemøller, The National, Nick Cave en Sufjan Stevens nog eens verbreed.
Dank u, dank u, daarvoor!
Politiek, internationale media, literatuur, klassieke muziek en virussen vormen klaarblijkelijk weer nieuwe uitdagingen.
[+] 5 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#80
Hoe zit het met jullie muziekbeleving de laatste tijd?

Voor mijn gevoel begint het aantal posts over muziek weer toe te nemen. Vooral qua concert/festival verslagen, mooi om dat weer vaker te lezen hier.

Ik merk dat muziekbeleving voor mij een soort vicieuze cirkel is. Door goede muziek te ontdekken krijg ik meer zin in concerten, en een goede concertbeleving smaakt het naar meer en ga hierdoor op zoek naar nieuwe muziek. En beide versterken elkaar aardig momenteel.

En bij jullie?
[+] 3 users say Thank You to TheUncleG for this post
Reply
#81
Festivals waren altijd de drijfveer voor mij om muziek te luisteren, ze leveren altijd een boel onbekende namen op om te ontdekken en lijsten om in te luisteren. Dus toen dat wegviel, viel nieuwe muziek ontdekken voor mij ook weg. Met dit jaar Rewire, Primavera, Meakusma en Le Guess Who op de lijst is er weer genoeg om op te zetten, hier krijg ik er dus ook meer zin in.
[+] 2 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
#82
Mijn verwachtingen lopen nog steeds voor op mijn daadwerkelijke daden; ik bezoek nog niet zo veel als ik zou willen, maar het gaat alweer een stuk beter dan alleen de albums luisteren die in de Volkskrant 4 sterren krijgen.

Ik ben er sinds afgelopen weekend wel achter dat ik eindelijk een collega heb die er wat van snapt, ik snap nu ook waarom hij af en toe een beetje kwam vissen bij mij. Maar hij zit in de hardere hoek en toen we samen doorkregen dat Sleep, Sunn O))) etc. overlappen waren ben ik nu een zooi hardere acts rijker. En een andere collega heeft wat minder overlap, maar zij zoekt wel lekker haar eigen dingen en dat is wel fijn in vergelijking met de standaard Q-music afspeellijsten waarop ik normaal getrakteerd wordt en mensen bij een naam als Tame impala mij aankijken of ze water zien branden. Ik krijg dus ook wel meer zin om na de zomer wat meer te gaan doen (naast Baroeg open air)
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
#83
Ik zit er ook eindelijk weer wat meer in, nu nog het voornemen om de aandacht te verschuiven van gaming naar nieuwe muziek ontdekken waarmaken. Ik zit ook voorzichtig weer te denken aan het maken van mixes, en dat heb ik jarenlang links laten liggen.
Voor mij ligt de uitdaging nu ook in het inzichtelijk krijgen van welke interessante acts er in Nederland spelen. Ik kom met de overzichten in het Welk festival/concert ga jij doen?-topic al een eind (thanks naar onder andere Locor) maar er gaat nog een hoop langs me heen nu ik merk dat ik op Facebook niet alles meer mee krijg.
[+] 1 user says Thank You to Koen for this post
Reply
#84
Ik luister minder muziek dan tijdens corona wegens te druk, onder andere door (inhaal)concerten.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#85
Heb eigenlijk nog nooit zoveel muziek ontdekt als tijdens dit tijdperk: Kon zoals velen tegelijkertijd veel minder concerten bijwonen als de laatste 15 jaar waarin ik al veel moest inhalen op dit gebied. Muziek was al wel altijd een soort van inspiratiebron - of een wel zeer nodige afrit aan de snelweg van 't leven. Ik relax, lees, sport en word wakker met muziek. M 'n beleving van 't bestaan wordt alleen maar versterkt door muziek. De breedte van m 'n muziekbeleving verbaasde overigens al vele mensen, vooral in de familiekring - of hier bij de dorpsgenoten in de kantine van de voetbalclub waar ik via virtual dj tijdens de derde helft de muziek verzorg. Overigens: in 't Friese Bildt waar ik inmiddels 4 jaar woon, maakte ik o.a. kennis met journalisten, schilders, organisten, schrijvers, filosofen en lokale singer-songwriters. Vervolgens: drink je bv een drankje met zo iemand en ontdek je vervolgens hun voorkeur qua kunst en literatuur. Qua klassiek, Jazz of popcultuur dacht ik al enigszins op de hoogte te zijn. Ik sta echter slechts aan 't begin van een nieuwe dimensie. Ik weet nog niet (vanwege tijdsgebrek/energiegebrek) of/wanneer ik hierover nog een keer zou kunnen schrijven, vooral omdat je op mijn leeftijd keuzes hebt te maken, terwijl je eigenlijk alles wel zou willen delen wat je ervaart. Via een wat recentere kennismaking ontdekte ik bv de voor mij nog onbekende link tussen de muziek van Steely Dan en de Amerikaanse literatuur. De achtergronden achter zigeunerjazz. Meer rockmuziek vanuit de zo getroffen Armeense cultuur na - of voor SOAD. De bijna barokke tak van de Italiaanse popcultuur en tegenwoordig zelfs de Friese of Groningse folkmuziek. Ik heb door m 'n werkzame leven klaarblijkelijk veel gemist. Het verbaast me in deze extra time dagelijks wat er nog te ontdekken is.
[+] 2 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#86
Ik heb nog wel het idee dat er na dit seizoen een soort streep getrokken moet worden.

Heel veel acts die ik dit jaar zag heb ik 3 jaar geleden al een ticket voor gekocht. Maar bij festivals ook 3x dezelfde naam bevestigd zien worden voelde soms een beetje vreemd. Bijvoorbeeld een The Strokes op BKS. Eindelijk af te kunnen strepen, maar toen ze voor dit jaar bekend gemaakt werden was ik minder enthousiast dan de 2 jaren daarvoor.
[+] 1 user says Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
#87
Ik herken wel wat Thomas zegt. Niet zozeer dat alleen festivals de drijfveer voor mij zijn, maar het zijn voor mij wel de live ervaringen die het meest inspirerend werken. Tijdens de lockdowns waarin er echt niks mogelijk was heb ik ook het minst muziek geluisterd. In de periodes dat er de afgelopen jaren wel live muziek te zien was, was het in Amsterdam eigenlijk de jazz scene die ad-hoc meteen open kon en kon bloeien. Dat inspireerde dus ook voornamelijk tot het luisteren van jazz, niet eens alleen van de artiesten waar ik naartoe ging, maar ook om verder in dat genre te zoeken. Nu eigenlijk zo'n beetje alles weer draait en ik op gebied van andere genres aan het inhalen ben merk ik eigenlijk dat ik vooral tijd te kort heb om thuis muziek te luisteren: het eerste semester was qua werk erg druk, en daarnaast is het ook gewoon echt een inhaaljaar wat live muziek betreft. Ik heb dit jaar nu al meer concerten gezien dan dat ik gemiddeld in een heel jaar zie. Normaal gesproken zou zo'n schema me te veel worden, maar ik moet zeggen dat dat me meevalt. Door zelf een agenda bij te houden met wat interessant is, maar niet voor alles meteen een kaartje te kopen kan ik vaak vlak van te voren zelf inschatten of het te doen is, en dit jaar slaat die beslissing opvallend vaak door naar 'ja, ik heb er de energie voor'. Ik merk nu ook weer hoe inspirerend live muziek kan werken, maar het is ook echt een belachelijk goed livejaar. Zoveel ontzettend goede concerten al gezien.

Als ik dan al tijd heb om thuis wat muziek te luisteren merk ik dat die smaak ook weer breder is geworden en ik weer wat verschillendere dingen luister. Daar wil ik wel weer terug wat meer focus in brengen. Het beviel me wel om echt in een stijl te duiken en de tijd nemen om die muziek te begrijpen en te laten landen.

(05-07-2022, 16:41)Koen Wrote: Ik zit er ook eindelijk weer wat meer in, nu nog het voornemen om de aandacht te verschuiven van gaming naar nieuwe muziek ontdekken waarmaken. Ik zit ook voorzichtig weer te denken aan het maken van mixes, en dat heb ik jarenlang links laten liggen.
Voor mij ligt de uitdaging nu ook in het inzichtelijk krijgen van welke interessante acts er in Nederland spelen. Ik kom met de overzichten in het Welk festival/concert ga jij doen?-topic al een eind (thanks naar onder andere Locor) maar er gaat nog een hoop langs me heen nu ik merk dat ik op Facebook niet alles meer mee krijg.

Zal binnenkort eens kijken of ik m'n concertagenda weer eens kan posten, maar de zomermaanden zijn altijd wel wat rustiger
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#88
Ik merk stilaan dat ik in een andere levensfase terecht kom, toch wanneer ik reflecteer over m'n luistergedrag en al zeker met betrekking tot de hoeveelheid woorden en uren ik maar krijg geïnvesteerd in schrijfsels; ik kom er gewoon niet meer toe. Niet per se dat de interesse aan het wegkwijnen is (dat doet in heel kleine mate), maar gewoon omdat m'n werk (in shiften werken helpt er niet echt op naast de workload), afspreken met vrienden en collega's en het wekelijks bezoeken van concerten zorgt ervoor dat ik niet eens aan albums beluisteren toe kom, laat staan er recensies over schrijven en/of meer. En dat suckt. Ik wou dat ik een manier kon vinden om m'n tijd beter in te delen of liever te verdelen.
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)