Thread Rating:
  • 6 Vote(s) - 1.67 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Radio 2 Top 2000
[Image: 1VC5rUL.jpeg]
[+] 1 user says Thank You to Melliw Naj for this post
Reply
Vind je het geen mooi liedje?
Reply
Ik mis een stuk over benzo's nemen en hoeren neuken met een overdreven autotune, dus helaas een kut nummer.
[+] 4 users say Thank You to Melliw Naj for this post
Reply
(08-12-2020, 11:09)Melliw Naj Wrote: Ik mis een stuk over benzo's nemen en hoeren neuken met een overdreven autotune, dus helaas een kut nummer.

En de titel van dat nummer is Jordan?
Reply
(07-12-2020, 20:49)Locor Wrote: Goh ik had een hoop meer zurigheid verwacht over de nieuwe nummer 1, maar laat ik dan ook nog waar wat positiefs toevoegen:

We hebben het over een lijst waar Queen op 1 staat/stond en zo'n beetje het toonbeeld is van normie Nederland, waarom zou Danny Vera dan zurigheid veroorzaken, als Danny Good morning, Captain van de eerste plaats had gestoten was ik boos geweest, nu vind ik het vooral grappig.

Nog niet zo grappig als dat dit nummer ook op 1 staat in de Evergreen top 1000, maar nog steeds grappig.

En om een liefhebber te quoten "zo gaaf dat we een Nederlandse nummer 1 hebben!"
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
De eerste 500 nummers kan altijd overslaan en gewoon Radio Veronica opzetten. Dan kom je er ook wel. De onderkant van de lijst is vaak nog wel leuk, maar hoe verder je komt hoe minder boeiend de lijst is.
Reply
(08-12-2020, 12:50)Willie Wrote:
(08-12-2020, 11:09)Melliw Naj Wrote: Ik mis een stuk over benzo's nemen en hoeren neuken met een overdreven autotune, dus helaas een kut nummer.

En de titel van dat nummer is Jordan?

Benz Truck
Reply
(08-12-2020, 09:50)Willie Wrote: Toch vind ik het wel jammer dat Imagine niet op 1 staat, ongelooflijk ook in deze tijd. En dat terwijl ik nog zo geraakt was door dat prachtige inititiatief van die sterren die dit vanuit een goed hart deden.

KI...P...PEN...VEL


ik had niet gezien dat dit bericht van Wilie was, en HEEEEEEL even geloofde ik dat het serieus bedoeld was.

ik wil mijn 2 minuten terug!!!
Reply
wel heel bijzonder dat Erik van Eerdenburg ook mee doet op 1,29
Reply
Prima hoor, aardige kerel die Danny Vera. Ik was vooral bang dat we 2020 in stijl gingen afsluiten met Claudia de Breij op 1. Dit is goed zo.
Reply
(08-12-2020, 13:50)kesselman Wrote: wel heel bijzonder dat Erik van Eerdenburg ook mee doet op 1,29
Heeft nu anders een aardig Bono brilletje
Reply
(08-12-2020, 14:19)Indiaantje89 Wrote:
(08-12-2020, 13:50)kesselman Wrote: wel heel bijzonder dat Erik van Eerdenburg ook mee doet op 1,29
Heeft nu anders een aardig Bono brilletje

Dus niet meer die iconische duikbril? Jammer.
Reply
(07-12-2020, 18:56)Wailer Wrote: Danny Vera op 1... Met rollercoaster...

Onverwacht.
Dat wisten wij platenboeren vorige week al. Prima als dat gebeurt met hitlijsten, maar een lijst waar de mensen moeten kiezen vind ik het echt niet kunnen.

Een week geleden krijgen wij een mail: Danny Vera - Rollercoaster, single, 2000 stuks op rood vinyl (kleur van de top 2000).

Het is inmiddels de 4e druk van de single, de eerste in het zwart, toen 300 rood vinyl, toen nog een keer zwart, steeds in oplagen van een paar honderd. En dan ineens 2.000 stuks voor een single in Nederland (dat is al 30 jaar niet meer geperst)....
Ik heb gebeld met de platenmaatschappij, maar die vonden het toeval vorige week, op de vraag of ze met me wilde wedden voor 1000 euro werd er vriendelijk bedankt. De lobby van Leo Blokhuis op tv tijdens de top 2000 Quiz was een fijne voorzet.

Danny Vera is een toffe gast, John Verhoeven, hier uit Veghel die het mee schreef idem, maar er klopt geen fuck van, pijnlijk dat letterlijk geen enkele hitlijst dus 100% puur is.
[+] 3 users say Thank You to wil'm for this post
Reply
(08-12-2020, 17:13)wil\m Wrote:
(07-12-2020, 18:56)Wailer Wrote: Danny Vera op 1... Met rollercoaster...

Onverwacht.
Dat wisten wij platenboeren vorige week al. Prima als dat gebeurt met hitlijsten, maar een lijst waar de mensen moeten kiezen vind ik het echt niet kunnen.

Een week geleden krijgen wij een mail: Danny Vera - Rollercoaster, single, 2000 stuks op rood vinyl (kleur van de top 2000).

Het is inmiddels de 4e druk van de single, de eerste in het zwart, toen 300 rood vinyl, toen nog een keer zwart, steeds in oplagen van een paar honderd. En dan ineens 2.000 stuks voor een single in Nederland (dat is al 30 jaar niet meer geperst)....
Ik heb gebeld met de platenmaatschappij, maar die vonden het toeval vorige week, op de vraag of ze met me wilde wedden voor 1000 euro werd er vriendelijk bedankt. De lobby van Leo Blokhuis op tv tijdens de top 2000 Quiz was een fijne voorzet.

Danny Vera is een toffe gast, John Verhoeven, hier uit Veghel die het mee schreef idem, maar er klopt geen fuck van, pijnlijk dat letterlijk geen enkele hitlijst dus 100% puur is.
Interessante theorie. Vorige week dinsdag waren de stembussen al wel een dag open. Zou Radio 2 niet op basis van de eerste tussenstand en de wetenschap dat Roller Coaster in lijsten als de Q Top 1000 (#4), Omroep Brabant (#2) en de Evergreen Top 1000 (#1) het ook uitmuntend deed wellicht hebben kunnen voorspellen dat het nummer zeer waarschijnlijk op #1 terecht zou komen? Als er op dinsdag al een grote kloof was met Bohemian Rhapsody is de timing van dat mailtje nog wel te begrijpen imo.

Het is natuurlijk niet 100% uit te sluiten dat Radio 2 in sommige gevallen wat sjoemelt met de lijst, maar het lijkt me zelf nogal sterk dat ze de posities van de topnummers ook manipuleren. Dan zou de voltallige redactie en alle dj's ook in het complot moeten zitten.

Dat sommige dj's en Don Leo Danny Vera pushen is dan wel weer begrijpelijk, die zijn gewoon fan en hoopten net als een hele hoop andere mensen dat de statistische top 3 van de Top 2000 eindelijk eens opgeschud zou worden.
Reply
Ik dacht dat jouw vorige bericht tongue in cheek was, maar neem jij de top2000 echt zo serieus?
Reply
Niet veel serieuzer dan elke andere commerciële radiolijst. Meer dan de gemiddelde smaak van een doorsnee groep Nederlanders (overwegend autochtonen) is het niet. Puur uit interesse voor lijstjes vind ik het leuk om te zien wat de grote gemene deler bij de populairste allertijdenlijst oplevert, maar het heeft geen invloed op de muziek waar ik zelf naar luister.
[+] 1 user says Thank You to Gretz for this post
Reply
(08-12-2020, 19:48)Willie Wrote: Ik dacht dat jouw vorige bericht tongue in cheek was,  maar neem jij de top2000 echt zo serieus?
Als platenzaak sowieso, persoonlijk verder helemaal niet, ik stem ook niet, snob2000 dan weer wel.

Ik heb er erg veel  moeite mee dat een lijst die door de luisteraars samengesteld wordt niet serieus genomen wordt. Althans dat is mijn beleving als je zelf de nummer 1 uitkiest.
Reply
Ik heb begrepen dat die hard Queen fans een hertelling hebben aangevraagd in de provincies Friesland, Drenthe, Brabant en Limburg Wink
[+] 7 users say Thank You to pudpong3 for this post
Reply
Lang geleden dat er nog eens een kritisch stuk over de samenstelling van de Top 2000 in een landelijke krant stond, maar Het Parool heeft dit jaar de eer Smile

Quote:‘Rollercoaster heeft Bohemian Rhapsody verslagen. Maar met hoeveel stemmen?’
22 december 2020, 14:00

De nummer 1-positie van Danny Vera in de Top 2000 haalde het NOS Journaal. Waarom wil Radio 2 de cijfers achter de lijst eigenlijk ­geheim houden, vraagt popjournalist ­Stefan Raatgever zich af.

Troonsafstand! Een machts­wisseling. Het van de eerste plaats verdrijven van Queens Bohemian Rhapsody door Rollercoaster van Danny Vera was de afgelopen weken bijna even groot nieuws als de slepende brexitonderhandelingen of de dagelijkse coronacijfers. Of Vera wel wist dat hij geschiedenis had geschreven, werd hem na zijn uitverkiezing gevraagd. De muzikant reageerde gelukkig nuchter als altijd.

Niettemin moet NPO Radio 2 zich in de handen hebben gewreven bij het rumoer rond het ‘nieuwe’ beste nummer aller tijden. De items op televisie – Vera haalde zelfs het NOS Journaal – waren geweldige publiciteit voor de Top 2000 in dit jaar waarin we thuis de decemberdagen doorploegen en snakken naar een vrolijk evenement. Wie en passant niet meekreeg dat de lijst dit jaar extra vroeg – al om middernacht op eerste kerstdag! – begint, moet welhaast een bewuste nieuwsmijder zijn.

De mediadominantie leverde – dat was voorspelbaar – scheve gezichten op bij rivaliserende radiozenders, die vrijwel allemaal ook een lijst met beste liedjes ooit serveren in de donkere maanden van het jaar. Op Veronica, waar Vera op nummer 23 in de Top 1000 Allertijden eindigde, werd openlijk gespeculeerd. Hoe kon ­Vera zo’n groot verschil met Queen (bij Veronica wél nummer 1) in het lijstje van de concurrent hebben overbrugd? Was dat wel te vertrouwen?

Verkiezingsfraude

De suggestie van vals spel had uiteraard net ­zoveel feitelijk fundament als Trumps gekakel over verkiezingsfraude. En gelukkig: de erven Freddie Mercury zullen zich vermoedelijk niet snel voor een tuincentrum posteren om op ­hoge toon een ‘recount’ te eisen.

Maar twijfel blijft lastig weerlegbaar als er geen tabelletje met stemaantallen beschikbaar is. Met hoeveel stemmen versloeg Rollercoaster Bohemian Rhapsody? Het is net zo mysterieus als de omvang van het totale aantal stemmen of de kiesdrempel die genomen moet worden om een plekje in de lijst te veroveren.

De NPO houdt rondom de Top 2000 allerhande cijfers bij. Zo weten we in welke leeftijdscategorieën zich de meeste fans van Hotel California bevinden en is voor elke gemeente een eigen Top 10 uit te draaien. Zelfs onze mening over het vuurwerkverbod is via de enquête op het stembiljet te koppelen aan onze muzieksmaak.

De argumentatie van de NPO om, behalve die stortvloed aan subklassementjes, geen absolute getallen bekend te maken is even rechtlijnig als betwistbaar: de organisatie vindt dat cijfers de aandacht afleiden van waar het in de Top 2000 over moet gaan: de liedjes.

Dat laatste bestrijdt uiteraard helemaal niemand. Maar het is lastig voorstelbaar dat de ­wetenschap dat er, pak ’m beet, 300.000 stemmen op Rollercoaster binnenkwamen, iets zou afdoen aan de beleving van het, inderdaad, prachtige nummer.

Om de eigen redenering kracht bij te zetten, stopte de radiozender enkele jaren geleden ook met het openbaren van het aantal uitgebrachte stemmen. Dat getal was in de beginjaren van de lijst nog goed ter legitimering van het klassement. Later kregen de persberichten een element van prestige. Zo werd in 2014 triomfantelijk melding gemaakt van maar liefst 3,8 miljoen uitgebrachte stemmen.

Eén keer verhaspelde Parool.nl dat tot de vermelding dat er ‘3,8 miljoen keer’ was gestemd. Binnen een dag waren er twee ­boze mailtjes van concurrerende radiozenders: ‘Het aantal stemmen is iets anders dan het aantal stemmers!’

Immers: Radio liet z’n luisteraars op 20 – en inmiddels zelfs 35 liedjes – stemmen. Elke plaat werd als één stem gerekend. Het ­aantal ingediende formulieren – alle stem­keuzes ­gebruiken is niet verplicht – bleef altijd geheim.

Pink Floyd

Zo is de situatie nog altijd. En dat is behalve een gemiste kans ten behoeve van de transparantie, ook jammer voor de lijstjesfreak die graag trends analyseert. Extra getallen om uit te pluizen (‘Waarom verloor Pink Floyd procentueel, terwijl Stef Bos won?’) vergroten het plezier van de lijst alleen maar.

En die lol is, laat ik er duidelijk over zijn, al hartstikke groot. De Top 2000 is en blijft een fascinerende cocktail van werkelijke schoonheid, opgepoetste lelijkheid, sentiment, nostalgie en alles daartussenin. Ik verheug me jaarlijks op de radiomarathon, op de tv-show-A-GoGo en zette – toen online terugluisteren nog niet bestond – zelfs een paar keer mijn ­wekker om mijn favoriete liedje live te horen.

Kortom: ik ben fan en zie de aantrekkingskracht van de lijst met meer transparantie ­alleen maar groeien.

Stefan Raatgever
Reply
Hij staat hier 'gewoon' weer lekker aan hoor. Vind het wel fijn zo in die laatste rustige week van het jaar.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
Hier dus ook. Natuurlijk gaat dadelijk Baby Shark het overnemen als de kleinkinderen komen, maar tot die tijd genieten van The Sweet-Fox in the run.
Reply
Iedereen een beetje tevreden met waar zijn of haar keuzes terecht zijn gekomen?
Reply
Goldband als nieuw binnen op nummer 55.


*proest*
Reply
(15-12-2022, 19:51)Willie Wrote: Iedereen een beetje tevreden met waar zijn of haar keuzes terecht zijn gekomen?

Wanneer dit gebeurd dan zou m 'n wat brede muzieksmak ineens serieus genomen worden. Zoiets gaat never gebeuren.
Reply
(15-12-2022, 19:59)hythloth Wrote: Goldband als nieuw binnen op nummer 55.


*proest*
 
Daar hebben volgens de statistieken vooral mensen tussen 21 en 30 op gestemd. Mensen onder de twintig hebben blijkbaar een andere Nederlandstalige favoriet, iets of iemand met de naam Bankzitters.

https://www.nporadio2.nl/top2000/statistieken
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)