Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lowlands 2018
#26
We zullen het snel weten of ze er staat, Eerdenburg heeft gezegd dat de eerste namen spoedig volgen.
#27
(17-01-2018, 17:39)Indiaantje89 Wrote: Lowlands is wel een type festival die hier zogenaamd vooruitstrevend mee wil zijn met dat soort dingen. En ik zie ze er best voor aan om een Björk of een Florence + The Machine hiervoor te misbruiken om een veer in hun eigen reet te stoppen.

Zo zal ook wel Boef dit jaar op Lowlands zal staan, want dat is dan weer lekker tegendraads en zijn ze weer de cool guy van de klas.

Maar ik bedoel: je kunt toch niet serieus beweren dat een Lowlands-festival enkel Björk (of Florence) zou programmeren met als hoofdreden om 'meer vrouwen op het affiche te krijgen'? Dat zijn grote namen cq. headliners op geheel eigen kracht. Voor zo'n missie moet een festival dan in de breedte meer vrouwelijke artiesten boeken.
#28
(17-01-2018, 18:09)JorisR Wrote:
(17-01-2018, 17:39)Indiaantje89 Wrote: Lowlands is wel een type festival die hier zogenaamd vooruitstrevend mee wil zijn met dat soort dingen. En ik zie ze er best voor aan om een Björk of een Florence + The Machine hiervoor te misbruiken om een veer in hun eigen reet te stoppen.

Zo zal ook wel Boef dit jaar op Lowlands zal staan, want dat is dan weer lekker tegendraads en zijn ze weer de cool guy van de klas.

Maar ik bedoel: je kunt toch niet serieus beweren dat een Lowlands-festival enkel Björk (of Florence) zou programmeren met als hoofdreden om 'meer vrouwen op het affiche te krijgen'? Dat zijn grote namen cq. headliners op geheel eigen kracht. Voor zo'n missie moet een festival dan in de breedte meer vrouwelijke artiesten boeken.

Natuurlijk niet als hoofdreden, maar als het zo allemaal uitkomt zie ik ze het best misbruiken om de boel een beetje op te hypen en zichzelf op hun borst te kloppen.
#29
Ik denk dat je dat eerder zult zien met een vrouwelijke act die nog niet bewezen is als headliner.
#30
Die bril van Van Eerdenburg beslaat natuurlijk helemaal van opwinding als hij kan vertellen hoe ze Bjork hebben weggekaapt bij Best Kept Secret, om vervolgens te moeten aanschouwen dat ze voor een halfvolle Alpha staat te spelen. Maar soit, we kunnen haar tenminste wel weer eens zien in Nederland.
#31
(17-01-2018, 18:14)hythloth Wrote: Ik denk dat je dat eerder zult zien met een vrouwelijke act die nog niet bewezen is als headliner.

Dat gaat geen enkel evenement doen... ook in 2022 niet, daar komen ze zelf ook nog wel achter.

Maar goed, ik moet ook iets doen dit Lowlands topic een beetje op gang te helpen.
#32
(17-01-2018, 18:17)Indiaantje89 Wrote:
(17-01-2018, 18:14)hythloth Wrote: Ik denk dat je dat eerder zult zien met een vrouwelijke act die nog niet bewezen is als headliner.

Dat gaat geen enkel evenement doen... ook in 2022 niet, daar komen ze zelf ook nog wel achter.

Waarom niet? Je ziet nu al dat dingen als Jamie xx, RTJ, en Anderson Paak (betwistbaar onterecht) worden gepromoveerd, en zodra dit met een vrouwelijke act gebeurt gaan ze dat absoluut draaien onder het mom van progressiviteit.
#33
Dat zijn acts die in een populair genre behoorlijk vrij opkomend waren, en gebeurt dus nog op basis van muziek. Dat is iets anders dan iemand boeken om hun geslacht, huidskleur, seksualiteit, gezondheid of wat dan ook...
#34
welke vrouwelijke act zou daar überhaupt voor in aanmerking komen? misschien zegt het meer over mijn beperkte blik op popmuziek, maar ik kan me zo 123 geen (relatief nieuwe) vrouwelijke act voor de geest halen die een festival als lowlands zou headlinen. Solange en Courtney Barnett zijn twee vrouwen die ik veel luister en die je toch wel als redelijk alternatief, en iig als relevant voor Lowlands kan bestempelen. Maar die zijn nog lang headliner materiaal toch?
#35
Lorde en Lana Del Rey, om maar eens twee voorbeelden te noemen van acts die in Noord-Amerika al festivals hebben geheadlined.

Tuurlijk werden ze geboekt op basis van hun muziek, maar het waren gemakkelijke keuzes om tegelijk een politiek statement mee te scoren. En dat zie ik Nederlandse festivals ook doen.
#36
Lorde zou ik bijzonder blij mee zijn als headliner, en zou het overigens ook volkomen terecht vinden. Die was me even ontschoten inderdaad.
#37
Ik had het gevoel dat Janelle Monáe ook wel die richting op zou gaan. Gaf in 2014 echt hele toffe festival optredens. Groots uitpakken op het podium, ideale act om te headlinen. Maar sinds dat album in 2013 en de tour er achteraan eigenlijk niet echt meer iets van gehoord. Of nou ja, muzikaal. Op het witte doek wel terug te zien.
#38
Janelle Monáe mist de liedjes om door te breken naar een groter publiek. Live is ze zeker sterk.
#39
Solange is wel degelijk headlinermateriaal. En er zijn zeker nog voorbeelden die niet zo kut zijn als Lorde.

Vrouwelijke headliners zijn long overdue en hebben geen kut te maken met festivals die krampachtig progressief pogen te zijn, maar met een muziekindustrie waarin vrouwen een steeds belangrijker plek innemen; na decennia van maatschappelijke strijd die eraan vooraf ging en waar we nu de vruchten kunnen van plukken. Het is nota bene één van de weinige positieve evoluties in muziek vandaag. Tot spijt van de toxic masculinity op dit forum, maar soit.
#40
Wat mij betreft is het vooral een kwestie van organisch tegenover inorganisch: acts zoals Solange, Monáe, of Grimes hebben zich artistiek bewezen en verdienen zo'n spot. Mijn probleem is met de idioten op Stan Twitter die lopen schreeuwen dat Urban Outfitters-zooi zoals HAIM moeten headlinen, waardoor organisaties daadwerkelijk dit soort dingen gaan overwegen.
#41
(17-01-2018, 21:18)Uplift Wrote: Solange is wel degelijk headlinermateriaal. En er zijn zeker nog voorbeelden die niet zo kut zijn als Lorde.

Vrouwelijke headliners zijn long overdue en hebben geen kut te maken met festivals die krampachtig progressief pogen te zijn, maar met een muziekindustrie waarin vrouwen een steeds belangrijker plek innemen; na decennia van maatschappelijke strijd die eraan vooraf ging en waar we nu de vruchten kunnen van plukken. Het is nota bene één van de weinige positieve evoluties in muziek vandaag. Tot spijt van de toxic masculinity op dit forum, maar soit.

Je laatste zin, weer zo jammer dit.
#42
Tja, ik kon wegkomen met Britney Spears en andere dames als hoeren te bestempelen op de vorige pagina zonder minpunten...
#43
Er is een verschil tussen een eenmalig grapje en jezelf continu boven een ander plaatsen
#44
(17-01-2018, 22:46)hythloth Wrote: Tja, ik kon wegkomen met Britney Spears en andere dames als hoeren te bestempelen op de vorige pagina zonder minpunten...

Ik oordeel op dit forum niet op moppen, hoewel we gerust een ton vraagtekens kunnen stellen bij de gevolgen van humor in een sausage fest community als deze. Ook wat schijnbaar onschuldig is, etc.

(17-01-2018, 22:55)Indiaantje89 Wrote: Er is een verschil tussen een eenmalig grapje en jezelf continu boven een ander plaatsen

Ja, ik doelde op jou. Omdat je het blijkbaar problematisch vindt dat er een streefdoel is om meer vrouwelijke artiesten op affiches te krijgen (hoewel quota lang niet aan de orde zijn). Wtf is het probleem daarmee? Waar ben je bang voor? Ik plaats mezelf nergens boven; ik heb enkel iets met streven naar absolute gelijkheid. Een patriarchaal stelsel (ook in de muziek) wensen te behouden past eerder bij 'jezelf boven een ander plaatsen'.


En voor elke HAIM zijn er twee mannelijke muzikale lesser life forms te vinden... dus dat punt zie ik ook niet echt. Wij mannen (en vaak ook vrouwen) hebben de neiging om sneller geïrriteerd te raken door een HAIM dan door een The 1975. Iets om even bij stil te staan.
#45
Het is maar goed dat Nickelback niet uit vrouwen bestaat.
#46
(18-01-2018, 11:00)Uplift Wrote:
(17-01-2018, 22:46)hythloth Wrote: Tja, ik kon wegkomen met Britney Spears en andere dames als hoeren te bestempelen op de vorige pagina zonder minpunten...

Ik oordeel op dit forum niet op moppen, hoewel we gerust een ton vraagtekens kunnen stellen bij de gevolgen van humor in een sausage fest community als deze. Ook wat schijnbaar onschuldig is, etc.

(17-01-2018, 22:55)Indiaantje89 Wrote: Er is een verschil tussen een eenmalig grapje en jezelf continu boven een ander plaatsen

Ja, ik doelde op jou. Omdat je het blijkbaar problematisch vindt dat er een streefdoel is om meer vrouwelijke artiesten op affiches te krijgen (hoewel quota lang niet aan de orde zijn). Wtf is het probleem daarmee? Waar ben je bang voor? Ik plaats mezelf nergens boven; ik heb enkel iets met streven naar absolute gelijkheid. Een patriarchaal stelsel (ook in de muziek) wensen te behouden past eerder bij 'jezelf boven een ander plaatsen'.


En voor elke HAIM zijn er twee mannelijke muzikale lesser life forms te vinden... dus dat punt zie ik ook niet echt. Wij mannen (en vaak ook vrouwen) hebben de neiging om sneller geïrriteerd te raken door een HAIM dan door een The 1975. Iets om even bij stil te staan.

Blablabla, je bent continu bezig met andere afblaffen omdat ze het allemaal niet goed doen in jouw extreme wereldvisie. Je probeert het forum regelmatig te overschreeuwen en dat gaat je goed af. Maar als het puntje bij paaltje komt dan ben jij altijd de gene hier die mensen in hokjes neerzet, al is het om huidskleur, geloof of geslacht.

Ik ben totaal niet bang voor meer vrouwen in de muziek wereld. Maar het totaal verkeerd als je het gaat forceren zoals jij dat zo graag zou willen zien. Quota's is juist een gigantische vorm van hokjes denken, en daar ben jij continu mee bezig. En daarom moet er ook tegengeluid zijn tegen mensen zoals jou, of de uitspraken van een ESNS.

Straks gaan we evenementen krijgen waar zoveel % man/vrouw moet zijn, dan moeten we transgenders ook nog een bepaalde percentage geven. Vervolgens moeten we onze festivals ook nog gaan verdelen op basis van huidskleur. What's next, moeten we ook verplicht invalide mensen op het affiche zetten? Dat is de wereld die JIJ (en ESNS) wil, en dat is totaal bezopen en extreem.

Als ik een plaat luister denk ik niet eens na of het gaat om een man of vrouw, huidskleur of wat dan ook. Het gaat er om of de muziek goed is, en op basis daarvan moeten ze geboekt worden, en niet of er een lul of een kut in de broek zit.
#47
Buiten de hele discussie om, vinden we hier niet The 1975 allemaal veel kutter dan HAIM? Ik wel, in ieder geval.
#48
(18-01-2018, 11:38)Indiaantje89 Wrote: Blablabla, je bent continu bezig met andere afblaffen omdat ze het allemaal niet goed doen in jouw extreme wereldvisie. Je probeert het forum regelmatig te overschreeuwen en dat gaat je goed af. Maar als het puntje bij paaltje komt dan ben jij altijd de gene hier die mensen in hokjes neerzet, al is het om huidskleur, geloof of geslacht.

Ik ben totaal niet bang voor meer vrouwen in de muziek wereld. Maar het totaal verkeerd als je het gaat forceren zoals jij dat zo graag zou willen zien. Quota's is juist een gigantische vorm van hokjes denken, en daar ben jij continu mee bezig. En daarom moet er ook tegengeluid zijn tegen mensen zoals jou, of de uitspraken van een ESNS.

Straks gaan we evenementen krijgen waar zoveel % man/vrouw moet zijn, dan moeten we transgenders ook nog een bepaalde percentage geven. Vervolgens moeten we onze festivals ook nog gaan verdelen op basis van huidskleur. What's next, moeten we ook verplicht invalide mensen op het affiche zetten? Dat is de wereld die JIJ (en ESNS) wil, en dat is totaal bezopen en extreem.

Als ik een plaat luister denk ik niet eens na of het gaat om een man of vrouw, huidskleur of wat dan ook. Het gaat er om of de muziek goed is, en op basis daarvan moeten ze geboekt worden, en niet of er een lul of een kut in de broek zit.

Beetje flauw dat je systematisch weigert te lezen wat er staat, maar goed. De quota zijn nooit ideaal, maar ze zijn wel een gevolg van een scheefgetrokken verdeling in de maatschappelijke realiteit. Dat heeft geen fuck met hokjes te maken, maar met compensatie voor structurele discriminatie, etc. Wil je dat dat vanzelf gaat ('organisch'), dan moet je de structuren van de samenleving ook fundamenteel veranderen. Anders ga je straks enkel mannelijke artiesten goed vinden. Om de simpele reden dat je er geen andere kent.
#49
(18-01-2018, 11:41)Kalters Wrote: Buiten de hele discussie om, vinden we hier niet The 1975 allemaal veel kutter dan HAIM? Ik wel, in ieder geval.

Nee, ik vind HAIM vervelender omdat ze vaak worden geboekt/hogere cijfers krijgen van de "progressieve" crowd omdat het vrouwen zijn, niet omdat hun muziek daar daadwerkelijk naar is. Er zijn duizenden vrouwelijke artiesten die niet zaadmuziek maken, waarom dan steeds weer HAIM?
#50
Festileaks postte dit, ik vind het best een leuk grapje, stiekem.

[Image: DT0YPi2XkAAuOQb.jpg]


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)