Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met welk kutnummer loop je nu in je hoofd?
(07-03-2022, 13:50)Uplift Wrote: Volgens mij is het evident waarom dit zo aangrijpend is: de combo nabijheid-schaal is gewoon in 80 jaar ongezien voor ons.

Joegoslavië?
Reply
Mijn peter is Kroaat en moest vluchten; Joegoslavië was de standaard vakantiebestemming van mijn ouders in de jaren '80. Dat zorgde natuurlijk voor veel emotie en ik kreeg daar als kind best wel veel van mee. Maar - met alle respect - Joegoslavië is klein bier in vergelijking hiermee. Mijn vader is nu aan het preppen en dat zag ik hem in de jaren '90 toch niet doen. Maar ook in Oekraïense zelf is het een stuk grootschaliger en bloediger dan hoe het bij zo'n regionale oorlog kan zijn. Dat conflict zat ook jarenlang vast en draaide vooral rond sleutelmomenten zoals Srebrenica, de belegering van Sarajevo en tot slot het NAVO-bombardement in 1999 (verdedigende alliantie, nietwaar). Dus dan spreek je al gauw over een decennium met enkele heel bloedige momenten, maar veel minder betrokken burgers en natuurlijk een kleinere regio en op de NAVO na geen militaire grootmacht. In Sarajevo stierven in drie jaar tijd zo'n 12000 burgers. Dat zijn er nu zeker al meer in Oekraïne.
Reply
(07-03-2022, 14:09)Uplift Wrote: Dus dan spreek je al gauw over een decennium met enkele heel bloedige momenten, maar veel minder betrokken burgers en natuurlijk een kleinere regio en op de NAVO na geen militaire grootmacht. In Sarajevo stierven in drie jaar tijd zo'n 12000 burgers. Dat zijn er nu zeker al meer in Oekraïne.

Sarajevo vergelijken met heel Oekraïne is wel random. En hoe kom je aan zeker meer dan 12.000 burgerdoden? Ik lees net dat de VN stelt dat het officiële op meer dan 400 staat.
Reply
Het is niet random, Sarajevo was het epicentrum van die oorlog en in Oekraïne worden atm meerdere Sarajevo's tegelijk opgestart.

Het is heel lastig in te schatten hoeveel doden er exact nu al zijn gevallen, maar de V.N. melden steevast 'dat het werkelijke aantal veel hoger ligt', dus aan dat cijfer hoef je geen waarde te hechten. Op het moment dat je steden hebt waar hele woonwijken in puin liggen, er geen drinkwater meer is en er dus letterlijk stukken Oekraïne van de buitenwereld zijn afgesneden, is het denk ik niet onrealistisch om te schatten dat we van duizenden burgerdoden moeten spreken. Hoeveel precies, geen idee. Dat het er nu al meer kunnen zijn dan in Sarajevo, is alleen al door de situatie in Marioepol niet onrealistisch.
Reply
Het is vrij random aangezien je de ernst van de oorlog afmeet aan het aantal doden. Dan kan je niet het hele oorlogsgebied afzetten tegen 1 stad. En dan al helemaal niet spreken van 'zeker meer dan 12.000 doden' terwijl we geen idee hebben. Niet dat ik het uitsluit, maar we weten het niet.
Reply
Maar daar gaat het toch om: de schaal en het aantal slachtoffers bepaalt grotendeels de ernst (als in: niet per se dat het dichtbij is en dat de slachtoffers wit zijn). 12000 kan een onderschatting zijn. Voor zover ik iets ken van oorlogen, is een offensief op zo'n schaal over zo'n enorm gebied gewoon extreem dodelijk. We weten het inderdaad niet, maar we moeten ook realistisch zijn. Er is geen scenario waarin Oekraïne hier humanitair gezien niet met een waar drama te maken heeft en qua schaal is het nu al vele malen groter dan de Balkanoorlogen.
Reply
Ja, dat is een te verantwoorden manier om de impact/ernst/omvang te meten. Maar pak dan de dodenaantallen van beide conflicten in zijn geheel. En aangezien we nog helemaal niet weten hoe groot dit getal in het geval Oekraïne is/gaat zijn, is het onmogelijk die claim die je maakt te onderbouwen. Hoe scheef je die vergelijking ook trekt.
Reply
Om op je vraag te antwoorden: wellicht meer dan 1000 (tot zover bekende) burgerdoden tot dusver in Mariupol alleen. 'Onderschatting' was nog een understatement, ben ik bang.

Wij hebben zoiets op deze schaal gewoon nog niet meegemaakt, je moet echt al gaan kijken in boeken over oorlogsvoering of gewoon extrapoleren uit wat in Syrië gebeurde (en dus vermenigvuldigen met een bepaalde factor). Want dat zijn de aantallen waarmee we in deze oorlog te maken gaan krijgen, vergeet de Balkan of Grozny hoe erg dat ook was.
Reply
Ik las net dat de covid vaccinatiegraad in Oekraïne maar 35% is, dus dankzij de oorlog zullen daar ook nog extra corona slachtoffers komen (vanwege samen schuilen in bunkers/vrachtwagens, verzwakte immuunsystemen, enzovoorts).
Reply
Reply
Ultrabeat - Pretty green eyes
Reply
Via de radio in de voetbalkantine hoor ik zojuist Vamos A La Playa. O, Oho, Oho.

[+] 1 user says Thank You to Fenderboy for this post
Reply
Celine Dion - My Heart Will Go On

We hebben de Titanic Lego set op het werk staan, als er iemand zit te bouwen staat dit nummer op repeat.
[+] 2 users say Thank You to jodocus for this post
Reply
wat een hel!!!
Reply
(25-04-2022, 16:30)jodocus Wrote: Celine Dion - My Heart Will Go On

We hebben de Titanic Lego set op het werk staan, als er iemand zit te bouwen staat dit nummer op repeat.

Dat ding wil ik ook hebben. Wat een set!
Reply
The Soca Boy 's - Follow The Leader.
Bleef dankzij de verkeersinformatie net even te lang hangen bij NPO2. Dodgy
Reply
(26-04-2022, 10:04)Gerblansky Wrote:
(25-04-2022, 16:30)jodocus Wrote: Celine Dion - My Heart Will Go On

We hebben de Titanic Lego set op het werk staan, als er iemand zit te bouwen staat dit nummer op repeat.

Dat ding wil ik ook hebben. Wat een set!
  
Als het je alleen maar om het bouwen gaat kun je ook Lego sets huren.
Reply
Lais - t’Smidje
Reply
Chi Chi Wa Wa...
Reply
En bedankt ..
Reply
(10-09-2022, 16:28)mattman Wrote: Lais - t’Smidje

moest ff aan deze denken, blijft mooi
https://www.youtube.com/watch?v=sjn9o3TAokM
Reply
(10-09-2022, 16:28)mattman Wrote: Lais - t’Smidje

Oh wauw, Lais. Die was ik helemaal vergeten. Op mijn 8e luisterde ik niks anders.
Reply
BLØF - Alles Is Liefde

Ben aan het werk bij Vrienden van Amstel Live, dit is het laatste nummer van de inloopmuziek voordat de show begint, acht shows achter de rug, nog twaalf te gaan.
[+] 1 user says Thank You to jodocus for this post
Reply
Sam Smith - Unholy


Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Reply
Al een week lang: Gotu Jim - After.
Letterlijk als ik opsta en voor het slapengaan.
[+] 1 user says Thank You to Fitz for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)