Thread Rating:
  • 8 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wielrennen
(15-07-2024, 16:42)Stefan Wrote: Het verbaast me vooral dat er, voor zover ik weet, alleen in het wielrennen zulke enorme stappen worden gezet. Zelfs in de atletiek gebeurt dit niet.

Idd, bij veel lange afstandsnummers zijn de verschillen met de jaren 90 full EPO-resultaten zeer klein in verhouding met wat we bij het wielrennen zien.
Maar zeker bij de lange afstandslopers, steek ik momenteel ook voor niemand mijn hand in het vuur. :-)
Verschillende van de hazen die meeliepen in die Nike-marathon record poging zijn bijvoorbeeld ondertussen al positief getest. 
En in Kenia regent het positieve gevallen.
Reply
(15-07-2024, 15:48)VDB Wrote: Was het niet Dumoulin die op de Plance des Belles Filles in 2020 met z'n hoofd stond te schudden toen Pogacar daar als een raket naar boven kwam...

Toen was dat zijn reactie, inmiddels vindt hij het in media-uitingen niet per se ongeloofwaardig. Idem Jan Bakelants vandaag. Vandaar mijn verbazing dat je hier zo stellig over bent. Ik weet dat je dichter op het vuur zit dan wie dan ook hier, maar hoe denk je dan over uitlatingen van Bakelants, Dumoulin, Clement nu?
Reply
(15-07-2024, 19:28)matthijs603 Wrote:
(15-07-2024, 15:48)VDB Wrote: Was het niet Dumoulin die op de Plance des Belles Filles in 2020 met z'n hoofd stond te schudden toen Pogacar daar als een raket naar boven kwam...

Toen was dat zijn reactie, inmiddels vindt hij het in media-uitingen niet per se ongeloofwaardig. Idem Jan Bakelants vandaag. Vandaar mijn verbazing dat je hier zo stellig over bent. Ik weet dat je dichter op het vuur zit dan wie dan ook hier, maar hoe denk je dan over uitlatingen van Bakelants, Dumoulin, Clement nu?

Renners zelf spreken daar niet over op TV, de enige die ik ooit heb horen praten over het onderwerp zijn ex-profs die gedronken hebben. :-)
Je hoort ook weinig renners over het motortje van Cancellara, terwijl daar vele renners die toen reden heilig van overtuigd zijn.
Reply
Toch een ex-prof die een uitspraak durft doen, Bouhanni:

Ok Now, it's not good to be a sprinter on the TDF. Pantani… I no longer understand anything about cycling, courage to the survivors for the next few days #delai

Nacer Bouhanni: "I find it more and more difficult to hear people on TV preaching the good word, saying what is right or wrong when they have a deceitful past. Hearing them go into ecstasies over certain things are unbearable to hear"
Reply
(27-05-2024, 12:50)Schobbeyak Wrote: Vorige week met een vriend van Zwolle naar Parijs gefietst. Allebei met een volgepakte gravelbike (schat een kilo of 25 a 30). Tent en slaapspullen mee en van camping naar camping.

Lijkt mij ook heel leuk om nog eens te doen. Ben benieuwd naar je fietstassensysteem, wat gebruik jij? Ik wil ook nog weleens zoiets optuigen op mijn racefiets
Reply
(16-07-2024, 11:39)VDB Wrote: Toch een ex-prof die een uitspraak durft doen, Bouhanni:

Ok Now, it's not good to be a sprinter on the TDF. Pantani… I no longer understand anything about cycling, courage to the survivors for the next few days #delai

Nacer Bouhanni: "I find it more and more difficult to hear people on TV preaching the good word, saying what is right or wrong when they have a deceitful past. Hearing them go into ecstasies over certain things are unbearable to hear"

Toch nog even: ik ken Clement, Dumoulin en Bakelants natuurlijk niet persoonlijk, maar dit lijken me allemaal geen mannen die iets niet zouden durven zeggen op televesie. Bakelants schrijft er zelfs zelf een stuk over waarin hij aandraagt dat Pogi en Vingegaard het hele jaar goed zijn, Armstong alleen die weken in de Tour. Clement zei twee jaar geleden wel openlijk op tv dat hij twijfelde, toen heeft Visma hem uitgenodigd en blijkbaar gaven ze voor Clement toen voldoende verklaringen. 

Dumoulin gaf eergisteren nog als argument voor snellere tijden zonder doping dat er anders wordt gekoerst: knechten zijn beter en rijden een groot deel van een beklimming hard op kop, waar (volgens hem) voorheen (ik denk dan voor Sky) het meer hollen en stilstaan was tussen kopmannen op een laatste berg.

Voor de duidelijkheid: ik ga echt niet beweren dat er nu geen doping wordt gebruikt door Pogacar en/of andere toppers en ook Dumoulin zei nog eens dat hij zijn hand er niet voor in het vuur steekt, maar tenzij je ernaast staat als Pogi iets inspuit, vind ik de enorme stelligheid waarmee nu wordt gezegd dat er wordt vals gespeeld erover.
Reply
Het is zelf niet enkel de vergelijking met vroeger, Pogi trapt 40 minuten wat hij voorheen 20 minuten kon trappen. Vingegaard trapt z’n beste waarden ooit na een horrorcrash, 6 weken niets en slechts 6 weken training. In een rit met 5000 hoogtemeters diep in de 2de week. Carb intake gaat dat verschil niet verklaren hoor (en al zeker niet op de termijn van 1 jaar), hiervoor hebben spieren vooral zuurstof nodig en ze rijden daar op de grens van het “buitenmenselijke”. Eigenlijk er al over met verklaringen van enkele jaren terug.
Reply
Tsja, als volger buiten het wereldje die geen idee heeft van wat er wel en niet mogelijk is, zijn voor mij uitingen van (bijvoorbeeld) Dumoulin, Clement en Bakelants toch reden om in ieder geval de optie open te houden dat wat we zien mogelijk is zonder doping op de huidige dopinglijst. Dat houdt het ook wat leuker om het te volgen. Maar goed, het wordt nu gepraat in cirkeltjes. Misschien zullen we het ooit horen, misschien zal het altijd een mysterie blijven. Ergens past dat ook wel weer bij de sport.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
https://open.spotify.com/episode/5kLs5Eh...Aeg&t=1032

Leuke kennismaking met Bart Lemmen, de (voor mij nog) grote onbekende bij Visma.
Reply
Lemmen zat een aantal maanden terug ook bij De Grote Plaat (van Blaudzun), dat was ook een erg leuke aflevering.
Reply
Ongelooflijk weer van Pogi. Laat niks heel.
Reply
(16-07-2024, 12:16)halfvollemelk Wrote:
(27-05-2024, 12:50)Schobbeyak Wrote: Vorige week met een vriend van Zwolle naar Parijs gefietst. Allebei met een volgepakte gravelbike (schat een kilo of 25 a 30). Tent en slaapspullen mee en van camping naar camping.

Lijkt mij ook heel leuk om nog eens te doen. Ben benieuwd naar je fietstassensysteem, wat gebruik jij? Ik wil ook nog weleens zoiets optuigen op mijn racefiets

Ik heb een gravelbike met een bagagedrager. Daar heb ik twee van die tassen aanhangen die iedere forens ongeveer heeft. Hier had ik mijn tent, slaapzak, matje, extra wielerkleding en wat kookgerei in zitten. Verder heb ik een zadeltas van 14 liter (meen ik), voor mijn normale kleding en toiletspullen. Onder mijn buis had ik nog een kleine tas voor extra eten, gelletjes, reparatiekitje, zonnebrand etc. Dat laatste ben ik alleen een beetje vergeten. Heb nu nog steeds de strepen op mijn dijbenen staan.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Als je niet gaat kamperen kan je wel af met een zadeltas, buistas en evt iets op je stuur.
Reply
Heerlijke openingstijdrit van de Vuelta, heeft alles in zich om de leukste grote ronde van dit seizoen te worden. Karsten en Jeroen als commentaarduo op Eurosport/HBO Max zijn een extra plus.
Reply
Hahaha, eerst dwingt Wiebes ten onrechte het kopvrouwschap af op de Spelen en nu laat ze ook nog eens haar teamgenoot in de steek deze week. 4 seconden. Vollering neemt het op voor de ploeg, maar moet toch blij zijn dat ze bij dat zooitje vertrekt.
Reply
Heel onbevredigend, teleurstellend, dat de Tour de France Femmes beslist lijkt te zijn door een stomme valpartij. Door het tijdsverlies, en misschien nog wel meer door de fysieke gevolgen.
En ja, het had er inderdaad alle schijn van dat Demi Vollering na haar val in de steek werd gelaten door haar ploeggenoten. Niet alleen door haar ploeggenoten, ook door haar ploegleiding. Het gevolg van te veel doelen, te veel belangen die kunnen conflicteren (zowel rijden voor het eindklassement als voor etappewinst) in één ploeg ?

Ik was vast van plan om op maandag en dinsdag naar de Tour in mijn regio te gaan kijken. Er is niets van terecht gekomen. Door mijn eigen fietsactiviteiten. Ik had op zondag een lange tocht gemaakt, kwam in de avond thuis en ben toen nog op de replay naar de Olympische vrouwenmarathon met Sifan Hassan gaan kijken. Daarna heb ik ook nog naar de sluitingsceremonie gekeken, met als gevolg dat ik veel te laat naar bed ging en op maandag pas laat weer wakker werd. Nog moe van de rit van de voorgaande dag had ik niet de energie en weinig zin om op pad te gaan. Dus ben ik maar gewoon thuis gebleven. Dan dinsdag maar. Dinsdag het zelfde laken een pak. Weinig energie, weinig zin, niet vooruit te branden, dus heb ik het gewoon maar laten zitten en vanuit mijn luie stoel voor de TV gadegeslagen.

Na een gedwongen inactiviiteit van ruim 4½ maand ben ik half juni weer begonnen met fietsen. Na een valse start door (waarschijnlijk) een Covid-besmetting kon ik pas begin juli weer serieus opstarten, vanaf nul. De neurochirurg van het Erasmus MC had mij op het hart gedrukt rustig te beginnen met korte ritjes en geleidelijk op te bouwen. De conditie bleek geen probleem, het fietsen ging vanaf het begin meteen lekker. Maar het bleek al meteen in de eerste meters van mijn eerste ritje, dat ik nog wel de nodige problemen met mijn nek had. Ieder hobbeltje, iedere kuil, iedere verkeersdrempel deed mij zeer. En dat is nog steeds zo. Het wordt wel langzaam beter, maar het is zeker nog niet optimaal. En de fietshouding op de racefiets met mijn hoofd in mijn nek voelde zeker in het begin ook niet echt lekker, maar dat gaat nu wel stukken beter.

Omdat ik maar drie maanden heb om mij in vorm te rijden voor de bergen, maak ik drie keer per week een lange trainingstocht. Twee weken geleden zat ik weer op het niveau van voor mijn val. Afgelopen week heb ik 108, 108 en 112 km gereden. Komende week hoop ik drie ritten van ongeveer 125 km te maken.
Het fietsen op zich gaat goed, gaat lekker. Maar ik kan goed merken dat deze enigszins geforceerde opbouw mij veel energie kost. In de dagen tussen de fietsritten voel ik mij moe en heb ik weinig energie. Maar dat geeft niet, als AOW'er heb ik toch geen andere verplichtingen.

Voor de vakantie heb ik eigenlijk maar één doel dat echt vaststaat. Ik wil over de Col de l'Iseran (2770m) van noord naar zuid rijden. Wat ik daarna ga doen, zal afhangen van hoe ik mij na de Col de l'Iseran voel en hoeveel dagen ik voor het herstel van deze rit nodig zal hebben. En van het weer natuurlijk. Zoals ik het nu zie, is het het meest waarschijnlijk dat ik na de Iseran enkele dagen nodig zal hebben voordat ik een volgende beklimming zal kunnen doen. Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat ik na de Col de l'Iseran met de trein naar Avignon ga reizen om de Mont Ventoux te gaan doen (die heb ik nog nooit gedaan), en nog een enkel klein ritje in de omgeving van Avignon. Maar dat kan allemaal nog veranderen. Ik zal wel zien, ik houd alle opties open.
Reply
De Ventoux is echt prachtig, zeker als je m nog nooit hebt gedaan. Ik heb m ooit van alle drie de kanten gedaan op 1 dag. Zal ik nooit meer doen hahaha.
Mijn favoriete kan blijft toch die vanuit Malaucene. Minder stijl dan Bedoin, maar wel stuk langer. Bedoin is met name prachtige als je het bos uitkomt, en dan geen begroeiing meer om je heen hebt, enkel stenen. En je ziet de top liggen, maar moet dan nog vele km fietsen.
Reply
De Mont Ventoux heb ik tot nu toe alleen in de verte zien liggen, vanaf de Autoroute en vanuit de trein. Deze berg en de de omliggende streek staan al jarenlang op mijn verlanglijst.
Als de vorm en het herstelvermogen goed genoeg zijn, overweeg ik serieus om te gaan proberen om in één week de Col de l'Iseran, de Col du Galibier en de Mont Ventoux te doen. En daarna nog enkele dagen uitblazen aan de Middellandse Zee bij Marseille (Côte des Calanques), als ik dan tenminste nog niet blut ben.
Het wordt een gecombineerde Interrail- en fietsvakantie. Met de trein naar Bourg St. Maurice aan de voet van de Col de l'Iseran. Dan op de fiets over de Col de l'Iseran. Een dag rust. En dan daarna hopelijk over de Col du Galibier naar Briançon. Van Briançon met de trein naar Carpentras aan de voet van de Mont Ventoux. Dan een dag Mont Ventoux, wellicht voorafgegaan door een dagje fietsen langs de wijndorpen Beaumes-de-Venise, Vacqeyras en Gigondas, en misschien Châteauneuf-du-Pape. En daarna, als de kas nog niet leeg is, met de trein naar Marseille. En anders na de Mont Ventoux weer naar huis. Vanuit Carpentras of Marseille met de trein terug naar huis.
Het is nog wel onder voorbehoud van voorlopig geen financiële tegenvallers meer. Vorige week werd mijn vakantiebudget al stevig aangetast door een onverwachte dure reparatie aan mijn auto.
Reply
(20-08-2024, 00:07)Rael Wrote: De Mont Ventoux heb ik tot nu toe alleen in de verte zien liggen, vanaf de Autoroute en vanuit de trein. Deze berg en de de omliggende streek staan al jarenlang op mijn verlanglijst.
Als de vorm en het herstelvermogen goed genoeg zijn, overweeg ik serieus om te gaan proberen om in één week de Col de l'Iseran, de Col du Galibier en de Mont Ventoux te doen. En daarna nog enkele dagen uitblazen aan de Middellandse Zee bij Marseille (Côte des Calanques), als ik dan tenminste nog niet blut ben.
Het wordt een gecombineerde Interrail- en fietsvakantie. Met de trein naar Bourg St. Maurice aan de voet van de Col de l'Iseran. Dan op de fiets over de Col de l'Iseran. Een dag rust. En dan daarna hopelijk over de Col du Galibier naar Briançon. Van Briançon met de trein naar Carpentras aan de voet van de Mont Ventoux. Dan een dag Mont Ventoux, wellicht voorafgegaan door een dagje fietsen langs de wijndorpen Beaumes-de-Venise, Vacqeyras en Gigondas, en misschien Châteauneuf-du-Pape. En daarna, als de kas nog niet leeg is, met de trein naar Marseille. En anders na de Mont Ventoux weer naar huis. Vanuit Carpentras of Marseille met de trein terug naar huis.
Het is nog wel onder voorbehoud van voorlopig geen financiële tegenvallers meer. Vorige week werd mijn vakantiebudget al stevig aangetast door een onverwachte dure reparatie aan mijn auto.

Ik zou de Iseran altijd vanuit Lanslebourg rijden, prachtige beklimming. Had voor m'n beklimming wat opzoekwerk gedaan en via de andere zijde is het een veel drukkere weg. 
En vanuit de Maurienne-vallei zit je meteen ook goed om de volgende dag de Galibier te doen. 
Ventoux is ook een must-do, zou toch voor de Bedoin-kant gaan, dat is toch "de kant" (alle 3 gereden). Lang afzien in het bos, om dan het bekende maanlandschap voorgeschoteld te krijgen met net iets zachtere percentages, van dan is het vooral een mentaal ding, want je ziet de top bijna heel de tijd liggen.  
Ook de Gorge de la Nesque is een must-do als je aan die kanten gaat fietsen, prachtig rijden daar.
Reply
Van een beetje verkeer ben ik niet bang. In 2020 en 2024 heb ik de Col du Grand St. Bernard vanuit Martigny beklommen, en die weg is tot de ingang van de tunnel ook niet bepaald rustig te noemen. Tot de afslag naar Verbier is hij zelfs gewoon druk, maar door de brede fietsstrook vond ik dat geen probleem. Doorgaans heb je in Frankrijk op de wat grotere wegen ook een brede fietsstrook naast de weg, en is het ondanks het soms wat drukkere verkeer goed te doen.
Ik heb de klim vanuit Bourg St. Maurice naar de Col de l'Iseran  één keer eerder gedaan, maar dat is lang geleden (1993) en ik mij niet meer herinneren hoe druk die weg was. Wat ik mij wel kan herinneren, dat ik het laatste, hogere gedeelte van de klim na Val d'Isère indrukwekkend vond. Zeker niet minder indrukwekkend dan de inderdaad ook prachtige afdaling naar Lanslebourg.

De Col de l'Iseran is één van de mooiste passen die ik ooit gereden heb, en ik heb hem altijd nog eens over willen doen. Dat ik hem weer van noord naar zuid wil doen, heeft er ook mee te maken dat ik af wil maken wat ik vorig jaar niet heb kunnen voltooien. Na de Col du Grand St. Bernard en de Col du Petit St. Bernard had ik ook de Col de l'Iseran nog willen doen, maar helaas: de kas was leeg (blut!), dus moest ik voortijdig weer naar huis.

Als ik op het internet zie wat de hotelprijzen zijn, vraag ik mij af of het haalbaar voor mij is om op de bonnefooi van hotel naar hotel te trekken. Waarschijnlijk zou het vanuit financiëel oogpunt verstandiger zijn om na de Iseran ergens een studiootje of appartementje te huren en vandaar dagtochten te maken. Dan zou ik ook wat langer weg kunnen blijven. Alleen zal er dan van de Galibier en de Ventoux niets terecht komen. Ik zal wel zien. Ik heb nog een dikke maand om te zien hoe ik er dan voor sta en wat de mogelijkheden zijn. Ik zal pas op het laatste moment gaan beslissen wat ik na de Iseran ga doen.

Ander onderwerp: de Vuelta. Ik heb de laatste paar kilometers van vandaag gezien. De naam Lennert van Eetvelt was nieuw voor mij. Hij beging de klassieke blunder: juichen voor de streep. Sorry, ik moest toch lachen.
Reply
(17-08-2024, 22:58)Gunnar Wrote: Heerlijke openingstijdrit van de Vuelta, heeft alles in zich om de leukste grote ronde van dit seizoen te worden. Karsten en Jeroen als commentaarduo op Eurosport/HBO Max zijn een extra plus.

De eerste week stelt alvast niet teleur, vandaag alleen de laatste 20km gezien, maar het klassement ligt weer volledig open.
Reply
Mooie revanche voor Pieterse, op een parcours dat vele malen mooier is dan dat van de OS. Morgen zelf sinds lange tijd weer eens rondje op de mtb op de plaatselijke keurig gladgestreken route is het plan.
Reply
Wellicht de beste etappe in wat op zeker de leukste grote ronde van het jaar is, vandaag in de Vuelta.
Reply
Ik heb met opzet deze topic gisteravond links laten liggen, omdat ik niet her risico wilde lopen dat iemand hier de daguitslag van gisteren zou verklappen voordat ik naar de replay op Eurosport had kunnen kijken.
Ik vind het werkelijk onmenselijk wat die renners in de Vuelta voorgeschoteld krijgen. Eerst die extreme hitte in de eerste week, nu die afschuwelijke stijgingspercentages,  Het lijkt wel of het steeds extremer moet, in de jacht naar spanning en sensatie.

Wat mijzelf betreft, ik heb gisteren voor het eerst sinds mijn ongeluk en voor het eerst dit jaar weer de 150 km gehaald. Gisteren heb ik een tocht van 150 km (en een paar honderd meters) gemaakt. Het ging niet bepaald fantastisch. En dat lag niet aan de afstand, maar aan de warmte en de broeierigheid. Ik kreeg het al na 60 km moeilijk. Ik kan slecht tegen warmte. Die combinatie van warmte en tegenwind was voor mij killing. Pas na zonsondergang, toen het wat afkoelde, ging ik weer een beetje lekker draaien. Eten was ook een probleem. Ik kreeg (vrijwel) geen hap door mijn keel, ik kreeg het slechts met de grootste moeite doorgeslikt. Ik heb alleen maar veel gedronken. Gelukkig had ik nog een restje Isostar Energy Fruit Boost bij me, dat kreeg ik wel naar binnen.

Achteraf gezien is het misschien wel een geluk bij een ongeluk dat ik (waarschijnlijk) pas in de eerste week van oktober naar de bergen kan. De kans op warmte is dan toch een stuk minder.
[+] 1 user says Thank You to Rael for this post
Reply
Oei, oei, oei... Wout...
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)