Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Best Kept Secret 2024
(09-06-2024, 19:56)remothebest Wrote: Alle 40plussers staan al vroeg bij PJ Harvey

Deze ook, meteen na de vorige show naar binnen gegaan en er was al opvallend veel volk.
Reply
PJ Harvey fenomenaal.
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
(09-06-2024, 21:43)BigBird Wrote: PJ Harvey fenomenaal.

Precies wat ik wou zeggen.

Niet moeilijk om vooraan te staan bij Justice nu. Heel benieuwd.
Reply
(09-06-2024, 21:43)BigBird Wrote: PJ Harvey fenomenaal.

Ik ben nog naar woorden aan het zoeken .. vond het fijner dat Paradiso.. vooral omdat er wat meer nummers van oudere albums werden gespeeld...
Reply
PJ Harvey top!

Justice mega saai.
Reply
Saai? De tieten wat een show.
[+] 4 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Justice ging qua show wel over Aphex Twin heen, en dat was al waanzinnig. En wat een geluid ook, niet normaal.

Inmiddels weer thuis na een vlotte autorit. Was weer een heerlijk weekend, met goede shows en fijne sfeer. Desalniettemin toch regelmatig lopen ergeren aan de vele groepjes die bij de optredens staan te ouwehoeren. Met de rug naar podium, of met telefoon bezig, of kletsen. Lijkt wel alsof mensen steeds asocialer worden. Roken in de tenten is schijnbaar ook normaal.
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
(10-06-2024, 01:11)BigBird Wrote: Justice ging qua show wel over Aphex Twin

Hoe dan?
Reply
De show en productie was heel vet. Maar muzikaal was het ook niet voor mij weggelegd. Kan ook komen doordat ik te moe was en vrij veel irritante mensen om me heen had.

PJ Harvey erg goed inderdaad, wel minder dan de show die ik van de vorige albumtour zag.

Verder Pip Blom, Jockstrap, The Mysterines en Amyl and the Sniffers gezien. Geen uitschieters, maar ook geen onvoldoendes dus een prima dag gehad met als bonus nog lekker weer ook.
Daarnaast leuk om ook weer wat Grazzers te spreken.
[+] 1 user says Thank You to Sphinx for this post
Reply
(10-06-2024, 01:11)BigBird Wrote: Desalniettemin toch regelmatig lopen ergeren aan de vele groepjes die bij de optredens staan te ouwehoeren. Met de rug naar podium, of met telefoon bezig, of kletsen. Lijkt wel alsof mensen steeds asocialer worden. Roken in de tenten is schijnbaar ook normaal.
Ja, dit zijn ook mijn voornaamste ergernissen op een festival. Op Best Kept Secret lijkt het aantal mensen dat serieus voor de muziek bij de podia staat wel groter dan op het gemiddelde festival, maar het is alsnog storend als rokers, praters of ongeïnteresseerde mensen de sfeer voor anderen omlaag brengen. 

Niettemin heb ik ook weer een geweldig festivalweekend gehad, de 11e BKS in successie. Ondanks dat het qua line-up en sfeer imo niet meer zo goed wordt als de eerste 6 edities blijft het wel mijn favoriete Nederlandse (zomer)festival.
Reply
Al met al een prima weekend beleefd, maar wel een met een kanttekening.

Organisatorisch staat BKS inmiddels als een huis. Met de ca. 25.000 bezoekers per dag voelt het overal lekker druk, maar zonder dat dit te lange rijen oplevert. Op iedere stage eigenlijk ook altijd goed geluid. Het podium van de Casbah is ook een flinke verbetering gebleken; wellicht kan de zaal zelf nog iets groter. Heb wel het idee dat de kwaliteit van het eten heeft ingeboet.

Qua programma en daarmee het publiek is wel duidelijk een verandering zichtbaar. Ten opzichte van eerdere jaren wordt er tijdens concerten meer gepraat en voelt de sfeer wat te verblijvend.

Gelukkig stelden mijn favoriete artiesten niet teleur, met als uitschieters Slowdive en PJ Harvey. Tegelijk ook shows die recent nog te zien zijn geweest, en niet exclusief waren. En dat was mijn grote gemis. Voor volgend jaar eerst wachten op de line-up voordat ik een keuze maak weer te gaan. Nog geen editie gemist, dus benieuwd of de traditie gebroken gaat worden. Een interessanter ONE programma is daarin waarschijnlijk leidend.
[+] 1 user says Thank You to Roel87 for this post
Reply
(10-06-2024, 08:39)Roel87 Wrote: Al met al een prima weekend beleefd, maar wel een met een kanttekening.

Organisatorisch staat BKS inmiddels als een huis. Met de ca. 25.000 bezoekers per dag voelt het overal lekker druk, maar zonder dat dit te lange rijen oplevert. Op iedere stage eigenlijk ook altijd goed geluid. Het podium van de Casbah is ook een flinke verbetering gebleken; wellicht kan de zaal zelf nog iets groter. Heb wel het idee dat de kwaliteit van het eten heeft ingeboet.

Qua programma en daarmee het publiek is wel duidelijk een verandering zichtbaar. Ten opzichte van eerdere jaren wordt er tijdens concerten meer gepraat en voelt de sfeer wat te verblijvend.

Gelukkig stelden mijn favoriete artiesten niet teleur, met als uitschieters Slowdive en PJ Harvey. Tegelijk ook shows die recent nog te zien zijn geweest, en niet exclusief waren. En dat was mijn grote gemis. Voor volgend jaar eerst wachten op de line-up voordat ik een keuze maak weer te gaan. Nog geen editie gemist, dus benieuwd of de traditie gebroken gaat worden. Een interessanter ONE programma is daarin waarschijnlijk leidend.

Kan me wel vinden in deze kanttekeningen. Ik ben amper bij de ONE geweest dit jaar, terwijl dat strand voor mij altijd zo bepalend was voor het gevoel van een weekendje helemaal weg zijn.

Maar ik ga toch wel weer, het blijft m'n favoriete festival van dit formaat met altijd genoeg goede optredens.
Reply
I heb een meer dan prima weekend gehad. Eigenlijk alles wat ik per se wilde zien was goed . Met als hoogtepunten Slowdive en PJ Harvey.

En Justice, man, dit gaf mij nog meer een zetje richting een wow gevoel. Die show, wel even wat anders toen op Pinkpop in de tent.. (laatste keer dat ik ze zag). Dit was echt supervet. Zeker afsluiterwaardig.

En wat een mazzel met het weer hebben we gehad... Precies 3 dagen goed weer.. vanaf vandaag begint de ellende weer...
[+] 2 users say Thank You to Wailer for this post
Reply
Organisatorisch staat het inderdaad als een huis. Volgens mij zijn er ook wel lekker veel tickets verkocht, dus kunnen ze wel tevreden zijn denk ik. Ik heb dus amper last gehad van praters. Mij viel het juist op dat het publiek veel meer in het moment wilde zijn. Veel minder op telefoon gekoekeloer, en mensen waren uitbundig aan het dansen tot buiten de tenten. Ik heb het gevoel dat de trend van de afgelopen jaren op zijn terug keer is, mensen willen ontdigitaliseren.

Helaas moet ik ook bekennen dat het muzikaal allemaal niet zo spannend is. Ik had wel iets van een Wiegedood, Brutus, Irreversible Entanglements of Arca willen zien. De nacht was helemaal duf met een Tjade, of een indie disco achtig ding. Ik besef me ook wel dat ik niet de doelgroep ben, en er zijn genoeg tickets verkocht....

Coney Island heeft wel de potentie, alleen toen ik er zaterdag nacht was stond het geluid gewoon niet goed afgesteld, je zag het podium slecht waardoor het een praat kroeg was. Jammer want DJ-wise heeft het de meest interessante line-up. Waarom niet daar een interessantere stage van maken en een partner ship aangaan met een lokale organisatie zoals ... Draaimolen. Die weten hoe ze een stage aan moeten kleden en maak je het allemaal meteen wat interessanter met leipe live acts. 

Voor de rest was Slowdive echt geweldig. PJ Harvey prachtig. Justice overweldigend. Nog kleine shout-out naar Ali & Floating Points.
[+] 4 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Weer een goed weekend achter de rug, waarbij we perfect weer hadden. In de avond wel fris, maar ik had een goede trui ben. Muzikaal toch wel genoten en enkele verrassingen. Hoogtepunten onder andere:

1. PJ Harvey (Wellicht het best dat ik ooit zag. Loepzuiver gezongen, en magistraal geluid. Heerlijke setlist ook.)
2. SLowdive (Ook hier een weergaloos geluid en Golden Hair als kers op de taart)
3. Justive (Overweldigd, qua geluid alsmede visuals. Muzikaal niet helemaal meer mijn ding, maar
4. Infinity Song (Een vader die zijn kinderen aankondigd, een 10 minuten cover van 'Dreams', uitstekende drummer en charismatisch en talentvol viertal)
5. Jock Strap (Verrassend goed, geweldige zangeres)
6. Amyl & The Sniffers (Wat een frontwoman, energiek, en ruige Ozzie punkrock. Muzikaal heb je het na 30 minuten wel gezien)
7. The Haunted Youth (Niet alle nummers kunnen me bekoren, maar ze speelden erg goed, en mooie lichtshow)
8. St.Vincent (zeer fraaie live-show, ondanks dat het mij muzikaal weinig doet)
9. Upchuck
10. BadBadNotGood
11. Grace Cummings
12. La Femme

De TWO blijft toch echt een heel fijn podium waarbij het geluid eigenlijk altijd goed is. De ONE vond ik dit jaar beter uit de verf komen dan vorig jaar. Maar, er mag nog een band bij vind ik.

Terrein en logistiek
Het terrein lag er ondanks de vele regen prima bij. De houten vlonders bij de ONE een goed idee, en de rooftopbar is naar voren geschoven waardoor meer ruimte en een doorloop aan de achterkant. Bij de ingang een paars kunstwerk, een stellega van een kunstenares. Ik vond het als een lul op een drumstel slaan, en hopelijk volgend jaar weer iets anders. Ik miste ook de groten stalen letters 'best kept secret' bij de ingang. Organisatorisch alles tot in de puntjes geregeld. Bij de TWO stonden op de eerste dag geen prullenbakken, en dit heb ik gemeld bij een dame van de organisatie die toevallig rondliep. Dit werd meteen doorgebeld en een uur later stonden er wat containers. Blijkbaar stonden de prullenbakken bij de eetstands vergeven. Qua bezoekersaantallen zouden ze nog wel een 3000 ofzo erbij kunnen, maar eigenlijk vind ik het prima zo.


Eten & drinken
Zoals elk jaar heel veel keuze in het assortiment wat eten betreft. Ook drank meer dan ruime keuze. Een mooie speciaal bier bar met meerdere bieren van de tap. Een wijnbar en cocktails, dus de keuze is reuze. Qua eten het gevoel dat het ietsje minder was, met name de hoeveelheden. Volgens mij waren de prijzen nagenoeg hetzelfde als vorig jaar, en als het iets duurder was dan enkele dubbeltjes. De hamburgers heb ik overgeslagen, want ik vind 11-13 euro toch echt erover. Het Friethoes heb ik ook links laten liggen wegen te duur voor hetgeen je krijgt. 

Sfeer en publiek
De sfeer was erg goed en gezellig. Wat mij wel opviel is dat er veel groepjes waren, en toch wel 'ouder' (30+) publiek. En ik snap dat groepjes ook willen bijpraten en samenzijn, maar tijdens optredens hoeft dat voor mij niet. Ik sta dan ergens vooraan, en dan begint iemand zijn zaklamp van de telefoon aan te zetten, biertje erop en de lucht in zodat Truusje weet waar Jantje staat. Vervolgens staan er dan 5 mensen voor je, die na lang zoeken eindelijk samen zijn, en na 4 nummers met z'n allen weglopen. Of, 2 vinden het niet leuk en beginnen dan maar wat te kutten. Bij Justice stond het geluid loeihard, en dan staan 2 mensen een gesprek te voeren. Ook bij Disclosure, KI/KI en Paolo Nutini veel geroezemoes. Blijkbaar moeten mensen in groepjes ook altijd overdreven blij en aanstellerig doen, aandacht vestigen op zichzelf. Hoe gewoon je waffel.
De echte aandacht lijkt bij veel mensen gewoon niet meer te lukken. En dit is denk ik ook wel een maatschappelijk probleem, waarbij ons leven steeds meer om onszelf draait. De verhuftering om in de supermarkt of in het ziekenhuis te facetimen of bellen op de speaker zien we ook daar. Daarbij is onze aandachtsspanne minder geworden dankzij social media en ons telefoongebruik. Roken in tenten moet ook maar gewoon kunnen, niemand durft mekaar nog aan te spreken of te corrigeren. Ik heb bij de infobalie gemeld of het een idee is om op de schermen bij de ONE en TWO een boodschap te projecteren om aandacht te vragen voor stilte en aandacht bij shows. Daar werd door die sneuzel een beetje lacherig over gedaan, en de vrouw die erbij stond zij dat ze daar toch niks aan kunnen doen. Nou, als je (terecht) aandacht voor de campagne ' ben je ok' voert, dan kun je dat ook met andere onderwerpen doen. Kleine moeite, groot gebaar.
Ik zag nog een kerel rondlopen op blote voeten, tamelijk lam, die meerdere mensen aansprak. Stond ie uren laten bij Amyl naast me met zijn maten. Zag ik dat hij een t-shirt aanhad met de tekt 'ketamine'. En hij had een potje met de tekst 'amyl' erop waaruit hij en zijn maten snoven. Ongetwijfeld een popper of iets dergelijks. En op een gegeven moment ging de autosleutel met coke rond. Tja....


Punten van kritiek:
- Vorig jaar grote flacons/jerrycans zonnebrand, en nu een 'digitaal' systeem op een paal. Werkt prima, maar niet als er storing is.
- Het podium van The Floor was een 15 graden gedraaid. Geen idee waarom, maar het viel me op. Hierdoor wel wat lichte soundbleed bij Cashbah
- Het podium 'niet niks' in het bos voegt weinig tot niks toe, en geeft enkel geluidsoverlast. Dat ze het bos nou gewoon lekker rustig laten, er is al een floor en coney island om te dansen


In principe volgend jaar weer erbij, het blijft toch een heerlijk weekend weg. Maar ik hou nog een slag om de arm. Al met al begint het toch wel prijzig te worden, en na 10 jaar is het misschien ook mooi om het boek te sluiten. Dan geef ik dat geld liever uit aan een vakantie.
Wat de headliners betreft. Fontaines DC zullen ze wel na de AFAS shows gaan aankondigen, en voor mij niet echt een must-see. The XX gaan volgend jaar ook touren, ook niet echt een must-see voor mij. En ik vermoed dat die op DTRH zullen staan.
[+] 12 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
Almaar duurder wordende popfestivals willen toegankelijk blijven voor iedereen, maar dat is niet altijd even makkelijk.

https://archive.is/CR1IL
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
Beetje reactie op Loov dit, maar zie dat er al wat meer gepost is.

Wel echt mee eens. Heb weer een mooi weekend gehad, maar het was ook wel een beetje heel erg binnen de lijntjes waarbij ik vooral blij was dat het weer ons goed gezind was (zeker als je nu naar buiten kijkt) waarbij je de hoogtepunten vooraf eigenlijk al redelijk kon optekenen.
Okey, ik doe daarbij een beetje af aan de goede optredens die ik toch gezien heb maar ik blijf maar terug verlangen naar die eerste paar edities. Misschien moet ik dat gewoon eens gaan loslaten want ik heb echt een topweekend gehad, maar er blijft een knagend gevoel achter dat er meer in het vat zit.
De One is eigenlijk volledig overbodig (al ben ik blij dat er een groot podium stond waar Justice hun zooi kwijt kan). Die paar uur dat er iets geprogrammeerd werd staan er vooral opvullers als Parcels, Merol, de Jeugd van tegenwoordig en Warhaus. Een Viagra Boys had waarschijnlijk net zo goed (zo niet beter) gewerkt in Two. Vroegah, kun je nog een beetje relaxed op het strand kijken naar bijvoorbeeld Kurt Vile en Belle and Sebastian, en met bijvoorbeeld Moss en Daryll-ann was de nederlandse inbreng ook wel wat boeiender dan de jeugd, goldband en merol. Voor mijn gevoel hebben ze een beetje een One probleem, waarschijnlijk programmeren ze hem ook pas vanaf later omdat iets om 12 uur sowieso verzuipt. Denk dat ze dit jaar ook wel pech hadden met headliners, tenminste ik neem niet aan dat een Disclosure DJ set en Paolo eerste keuze waren.
Voor de rest van het programma zijn de echte randjes er ook wel af. De derde keer Slowdive, een weergaloze set, maar spannender wordt het ook niet echt (of ik kijk niet goed). Ook hier kon je zelfs het hoogtepunt vooraf al optekenen omdat ze toch wel (weer) met Golden Hair af zouden sluiten. Er waren ook jaren dat je Swans of The Notwist mee kon pakken, of dat je, weet ik veel, om 11 uur naar Jonny Greenwood kom op het strand. Die randjes mis ik wel, dat is het verschil tussen JA en gewoon echt een leuk, maar ook tikkeltje vrijblijvend weekend waar je goede shows kan zien. Misschien doe ik PJ Harvey tekort hiermee, maar dat is denk ik ook gewoon iets wat je MOET boeken als de kans zich voordoet, ze konden zich moeilijk weer door DTRH laten aftroeven.
De nachten zijn best plat, weer prima om een leuke tijd te hebben maar niet iets om nog verrast te worden of nog iets te ontdekken. En hoe meer deze weg wordt ingeslagen, hoe lastiger de weg terug. Ik bedoel, kijk naar Lowlands. Wil BKS nu niet met Lowlands vergelijken, helemaal niet. Maar, daar begon de transformatie wel met een steeds plattere nachtprogrammering wat een bepaalde doelgroep aantrekt die gewoon een lekker technonacht verwacht. Met als resultaat, lege tenten bij acts waar het vroeger bommetje vol zou hebben gestaan.

Goed misschien eea wat geromantiseerd en verlang ik terug naar 8 jaar terug ook omdat je zelf ouder wordt maar het gevoel moet ergens vandaan komen toch?
[+] 6 users say Thank You to ahha for this post
Reply
Quote:- Het podium van The Floor was een 15 graden gedraaid.

Dat is wel vervelend, ik heb liever een vlakke vloer.
Reply
(Deze post staat ook op Festileaks, waar het voor mij rondom BKS beter vertoeven is. Maar voor wie alleen hier zit en geïnteresseerd is, hier ook mijn verslag)

BKS24: Rond 2026 wordt het tijd voor de 'Wilco-test'

Dit weekend heb ik een paar keer, onder andere toen eerst The Mary Wallopers en later Amyl op Palestina wezen, mezelf streng moeten toespreken: 'wat sta je toch te zeuren man, wees blij dat je de luxe hebt om zo'n mooi weekend te beleven en dat zo veel mensen - organisatie, acts en het grootste deel van het publiek - op hun manier hun best doen om het jou naar de zin te maken.' Zo'n toespraak werkte gelukkig wel en ik heb weer een heerlijk weekend gehad, maar het was deze editie blijkbaar wel nodig om dit tegen mezelf te zeggen. Want vooral op vrijdag en zondag overdag zat ik er wat minder in dan vorig jaar.

Dat zoek ik deels bij mezelf: vorig jaar ging ik met minder verwachtingen naar Hilvarenbeek en kwam ik lyrisch terug. Het viel allemaal wel mee met die nieuwe route van mijn favoriete festival en ik konden het aantal vier- en vijfsterren-optredens niet op twee handen tellen. Met de kritiek hier kon ik weinig: het zat wel goed met de balans en het publiek. Dit jaar was het nog steeds goed, maar zijn de vraagtekens bij de route van het festival wel terug. Ik zit nog steeds in team halfvol, maar hoop niet dat er nog veel slokken de 'verkeerde' kant op worden genomen.

Eerst de nuance: ook de eerste edities was het publiek echt niet zo massaal bij ieder optreden aandachtig de muziek in zich aan het opnemen. Die eerste jaren werd er op fora ook al gemopperd over groepen in dierenonesies. De vrijdagmiddagborrel bij English Teacher was erg dit jaar, maar van Klangstof in 2015 kan ik me vooral de sores van collega's van de mensen om me heen herinneren. En het was zaterdagavond inderdaad even zoeken naar een plek om zonder veel geklets naar Paolo Nutini te kunnen kijken, maar zo irritant als een groep dronken mensen op bankjes in tenniskleding bij Alt-j - ook in 2015 - was gelukkig niemand.

Dan het zuur: voor mijn gevoel waren er dit jaar weer wat meer groepen die vooral voor een feestje en 'voor zichzelf' kwamen dan vorig jaar. Een vrijdag met Disclosure - Ki/Ki trekt dat soort groepen wel wat meer dan als daar The Strokes - Beach House staat. Op zich is er wat mij betreft niks mis met Ki/Ki an sich op die plek (wel met Disclosure als headliner uiteraard), maar wat Indiaan toch wel terecht al een jaar roept: het is de optelsom van feestfactoren die dit soort groepen trekken. Zo stond ik nu op vrijdag iets vroeger op de avond naast een groep bij Minyo Crusaders waar vast gretig in de zakken mdma werd gegraaid (voor de kenners van De Rode Lantaarn: o.a. Jonne stond daar de jonge Jappanners in de gaten te houden). Ook hier vind ik an sich niet per se iets mis mee, maar wetende dat het een bewuste keuze van de organisatie is om deze groepen meer naar Hilvarenbeek te trekken, is het wel de vraag hoe lang de crossover van verschillende typen festivalbezoeker goed (genoeg) samengaan. Een groot deel van het publiek is trouwens minstens 30+, maar het jongere gedeelte was voor zover ik zag nou juist enorm bezig met de muziek. Het ouwehoeren en roken zag ik met name bij dertigers die de kinderen een weekend bij opa en oma hadden, en bij de vijftigers die alles wel gezien hebben en zichzelf belangrijker vinden dan de mensen om hen heen.

Daarom de titel van dit relaas: rond 2026 is het tijd voor de Wilco-test. Op Lowlands bleek in 2012 Wilco niet meer in trek bij het publiek, tot verdriet van Van Eerdenburg. Dat soort acts zou hij daarom minder/niet meer gaan boeken (zeker nadat een jaar later bleek dat ook Nick Cave daar voor een te groot deel van het publiek geen headliner was). Lowlands werd steeds wat meer een feestfestival, BKS sprong in het gat en zowel Cave als Wilco vonden daar hun plek (die Wilco/Tweedy de laatste jaren dan weer niet echt vond op DTRH en ITGWO). Gezien de opkomst en aandacht bij Slowdive en PJ Harvey denk ik dat Wilco ook in 2024 nog wel voor een volle en aandachtige TWO zou staan. Maar het is geen gegeven dat dit zo blijft. Op Graz heeft een groot deel BKS al opgegeven en op Festileaks worden de mensen die meer richting de spannendere acts neigen ook steeds kritischer. Tien jaar na Wilco op Lowlands hebben ze in Biddinghuizen toch wat spijt van de gekozen route en proberen ze in 2024 het tij weer wat te keren. Het is aan BKS om nu te bepalen of ze vooral (op korte termijn) lekker veel kaarten willen verkopen en doorgaan op de huidige weg, of dat er de komende editie weer wat meer moet worden gedaan om ook de fijnproevers te behouden. Dat hoeft wat mij betreft niet per se door helemaal geen Jeugd van Tegenwoordig of Ki/Ki meer te boeken, maar wel door net wat meer spannende acts die je eerder op LGW? zou verwachten te boeken.

Ook nog het zoet: Muziekgieterij en Casbah waren stukken beter dan vorige edities!

Dan de acts die ik heb gezien:

*****
1. Infinity Song - ik vond dit op plaat al prachtig, maar live kreeg ieder nummer dat gespeeld werd (veel waren dat er niet) een driedubbele behandeling. De zang was prachtig, de vier frontmannen en -vrouwen hadden allemaal op hun eigen manier een mooie rol op het podium en de band was ook ijzersterk. Vooral de laatste twee nummers - Metamorphosis en Slow Burn - waren bloedmooi en ze gingen maar door, echt waanzinnig. tranen in de ogen van geluk.

****
2. Justice - ik sluit me aan bij alle positieve dingen die hier al over zijn gezegd. Geweldige show, heerlijke mix van Cross en Hyperdrama. Vooral dat stukje rondom Stress was fantastisch.
3. Royel Otis - de juiste act op het juiste moment. Iedereen om me heen, en dat was helemaal niet enorm ver vooraan, kon vrijwel alles meezingen en -dansen. Zo veel hits, nu al, om die reden doet het me wat denken aan Franz Ferdinand in 2004 (de muziek is wel heel anders uiteraard)
4. Slowdive - de tweede helft stond ik grotendeels met de ogen dicht te genieten. Toen ik ze even opendeed en om me heen keek, zag ik dat dit voor veel mensen gold. Heerlijk.
5. Droom Dit - uitstekende band, een aantal goed en een paar ijzersterke liedjes en vooral Sam die zowel in zang als podiumpresentatie zo goed en intens is!

***1/2
6. Baxter Dury (tweede helft) - om de beste momenten een betere Damon Alburn dan Damon Alburn.
7. The Haunted Youth - de eerste drie kwartier vond ik net als op plaat echt wel goed, maar net wat te licht. Het laatste kwartier was echter enorm overtuigend. Graag nog wat meer van die lange instrumentale stukken!
8. Paolo Nutini - net wat te braaf, ja, maar hij heeft echt een goede stem, doet niet te veel aan trucjes en een aantal liedjes, waaronder Iron Sky, zijn toch echt wel heel sterk.
9. CMAT - prima liedjes maar vooral een ontzettend leuke band en frontvrouw. Zo aanstekelijk, zo grappig, echt heel leuk!
10. PJ Harvey - mocht ik voor 3voor12 schrijven (ik geloof dat ik nu al meer woorden heb opgepend dan die redactie dit weekend), dan zou ik PJ Harvey wel hoger plaatsen. Objectief, voor zover dat kan, was het zo goed als iedereen zegt. Maar voor mij gaat PJ Harvey het rijtje The National - Interpol in: om een of andere reden klikt het niet, raakt het me bijna geen moment en vond ik het, sorry, zo nu en dan zelfs wat saai.
11. Coloray - wat een heerlijk enthousiaste afsluiter. Dat enthousiasme en de wat knullige vocalen zorgden er wel voor dat het soms wat overkwam als een feestje van wat studenten vanuit hun balkon op de Prinsengracht tijdens Koningsnacht, maar het klonk verder gewoon goed, zag er goed uit en zorgde voor een grote glimlach.
12. Minyo Crusaders - een heerlijk feest, net even wat anders dan veel andere feestjes.
13. néomi - vooral mooi om te zien hoe ontroerd zij zelf was.
14. Upchunk (muziekgieterij) - niet helemaal mijn muziek, maar wauw, wat zat hier veel vuur in zeg!
15. Ratboys - wel helemaal mijn muziek, fijn gespeeld. Vrees wel dat ik dit volgend jaar alweer ben vergeten.
16. Mildlife - de beste nummers kwamen voorbij, feilloos gespeeld. Ik draai dit thuis graag op de achtergrond, live had ik op nog iets meer pit gehoopt.
17. Jockstrap - ook een beetje wat ik beschreef bij PJ Harvey: 'objectief' echt wel goed, maar op een paar plattere feestmomenten na deed het me tich niet heel veel.

***
18. The Mary Wallopers - ik had geen idee dat dit zo populair was en dat het publiek hier zo op los zou gaan. Erg fijne festivalband, maar ik vond het ook wat plat. Dat band en publiek zo zonder ironie samen over 'de rijken' konden klagen terwijl er achteloos bier van 7,25 de lucht in werd gesmeten, tsja.
19. Sofia Kourtesis (tweede helft) - ik vond dit erg lekker klinken, hier had ik achteraf graag wel de hele show van willen zien.
20. English Teacher - konden het niet helemaal waarmaken helaas, vooral op de rustigere momenten in de set. Dat kwam (groten)deels door het publiek, maar het leek alsof de band ook niet goed met de situatie kon omgaan. In de Tolhuistuin was You Blister My Paint het prachtige hoogtepunt. Ik denk dat het maar goed is dat die ballad nu achterwege bleef, die parel was niet opgemerkt door de zwijnen.
21. Katy Kirby - fijne liedjes, maar daar bleef het ook wel bij.
22. Chastity Belt - lekker loom, maar morgen vergeten.
23. La Femme - een aardig feestje
24. Ali (eerste helft) - prima, maar mij net wat te vrijblijvend. Wie weet werd het in de tweede helft nog spannender.
25. Amyl and the Sniffers - best goed, maar ik vond het allemaal wat te veel op elkaar lijken, waardoor ik er in de tweede helft, toen de meeste hits kwamen, al een beetje klaar mee was.

**
26. The Mysterines (muziekgieterij) - saai.
27. The Armed - ook door de bijzonder lage opkomst voelde deze bombast wat gênant.

*
Dieptepunt. Disclosure - alleen het laatste stukje van gezien, maar dit is met afstand de meest droevige headliner van het festival ooit. Ik stond weliswaar achteraan, maar zag daar ook totaal geen sfeer (op dezelfde plek bij Justice was wel iedereen aan het dansen)


Te weinig van meegekregen voor sterren: Warhaus klonk zeker in de tweede helft van een afstand enorm sterk. Osees zag er ontzettend vet uit, maar dit ligt gewoon te ver van mijn smaak af. Ki/Ki was voor even leuk, maar ik was niet in de stemming en mijn vrienden gingen net weg. Floating Points was tof, maar voelde op dat moment te veel als een Justice-afterparty en ik had honger. Tamino klonk mooi en als Damien Rice daar kon staan, waarom hij dan niet? Ik had het zelfs prima gevonden als hij op vrijdag in plaats van Disclosure headliner was geweest. Joost Oomen, Ararat Taxi Service en Julie Pavon waren leuke aanleidingen om even bij The Floor te kijken, maar zeker als ik alleen ben kan ik daar niet echt mijn plek vinden. Ik kreeg de eerste minuten bij de ONE de indruk dat te weinig mensen zin hadden om echt iets van Fatoumata Diaware te maken, dus snel vertrokken naar Mildlife.

Heel verhaal weer, nu tijd voor een aantal maanden radiostilte en dan ben ik zeer benieuwd wat 2025 brengt. Normaal gesproken ben ik er gewoon weer bij!
[+] 18 users say Thank You to matthijs603 for this post
Reply
Trouwens ook fijn dit jaar dat er crew rondliep waar je je bekertjes kon inwisselen voor een token.

En, ondanks dat het massa mensen is . Nergens lang hoeven wachten.. alleen na PJ Harvey, bij de toiletten, maar dat lijkt me logisch bij dichtstbijzijnde toiletten .

Maar dit festival is toch wel een beetje hoe het hoort te zijn.. idyllische locatie, goede muziek, mooi gevarieerde podia (muziek gieterij dit jaar paar keer meegepakt, bijzonder leuk), lekker en divers eten (wel wat prijzig hoor hier en daar), relaxte sfeer, en de mensen lijken meer voor de muziek te komen dan op andere festivals
[+] 1 user says Thank You to Wailer for this post
Reply
(10-06-2024, 12:41)BigBird Wrote: Almaar duurder wordende popfestivals willen toegankelijk blijven voor iedereen, maar dat is niet altijd even makkelijk.

https://archive.is/CR1IL

Mooi artikel, wel jammer dat er niet gevraagd werd naar welke acts al die jongeren het meeste naar uitkeken. Ik krijg niet de indruk dat acts als DJVT, Disclosure, en Ki/Ki specifiek zijn geboekt om de 18-25 jaar doelgroep te lokken.

En ben ook wel benieuwd welke van de grote 4 in NL (PP, LL, BKS, DTRH) nou het meest als een jongerenfestival kan worden gezien, of daar naar toe zal groeien in de toekomst.
Reply
Na negen jaar weekend inclusief camping voor het eerst alleen een zaterdagkaartje gekocht. Het programma hield op het eerste gezicht niet over dit jaar. Zo is er van alles aan te merken op het boeken van Disclosure en de Jeugd van Tegenwoordig. Toch is daar best mee te leven als er op ieder tijdstip van de dag iets tegenover staat wat scherp en vernieuwend is. Vaak was dat ook het geval, alleen zijn niet alle nieuwe sterren aan het firmament vermeldenswaardig. Zo is daar Royal Otis; wat een tenenkrommend nihilisme. Platte pop zonder enige begeestering, bespaar je de moeite om hier heen te gaan.

Ook met een magere line-up is het mogelijk een aantal voltreffers achter elkaar te zien. Het rijtje Grace Cummings, Library Card en Winter zijn van het niveau dat je van Best Kept Secret mag verwachten. Grace Cummings zingt en staat daar met een overtuigingskracht waar nog geen tien Royal Otissen tegenop kunnen. Een fantastische begeleidingsband maakt het compleet. De countryachtige folk die Grace Cummings maakt is op plaat misschien niet altijd even spannend maar haar stemgeluid raakt tot in je ziel. Vooral Common Man, een song van haar laatste plaat is een hoogtepunt.

Het is mooi om te zien hoe Library Card ieder keer weer groeit. Toch mist het nog een venijnig randje. Veel songs hebben live een Koude Oorlog vibe; veel goed uitgevoerde dreiging maar weinig echte bommen en granaten. Je hebt steeds het gevoel dat er meer in deze band zit dan er op het podium uit komt. Ondanks dat is het één van de betere postpunk-acts van het moment. Winter voelt als een voorprogramma van Slowdive. Traag uitgesponnen shoegaze zonder onnodige opsmuk. Het klinkt allemaal alsof ze in 1993 zijn opgericht, totdat je naar het podium kijkt en daar bandleden ziet staan die toen nog niet eens geboren waren. Een mooie ontdekking waar we hopelijk nog meer van gaan horen. 

YHWH Nailgun is was je nog miste tot dusver. De volledige drie kwartier vraag je je af wat je u eigenlijk meemaakt. De zanger kronkelt wanhopig over het podium, ondersteund door een zeer bevreemdend, hoekig, maar gek genoeg ook wel weer dansbaar ritme. Bij deze ook een shoutout naar de belichting in de Casbah, die deze keer vol hangt met oude lantaarnpaalkappen. Fantastisch! Ironisch is dan wel weer dat de organisatie de Casbah heeft versierd met een bord waarop ‘fuck the system’ staat. Een nogal vreemde kreet voor een festival waar je bijna 300 euro voor neertelt.

Al rondwandelend tussen de acts door geniet je van het mooie terrein maar valt de grote hoeveelheid merken je ook op. Al jaren sluiten festivals steeds meer sponsordeals met allerlei merken, maar deze hoeveelheid is wel weer even schrikken. Wil je echt alleen een kapitalistisch uithangbord zijn met al je Lidl en Fritz kraampjes? Als je dan zo graag iets wilt uitstralen; spreek je dan ook gewoon uit tegen het fascisme of hang je terrein vol met Palestijnse vlaggen. Gelukkig waren daar de Lambrini Girls wiens optreden een groot statement (when I say fuck, you say Wilders) was. De show was erg rommelig, maar wat verwacht je anders bij een punkshow? Enige kanttekening is dat de speeches de vaart wel erg uit het optreden haalden, de songs die gespeeld werden waren gelukkig wel overtuigend genoeg.

Over Slowdive zijn al velen lyrisch geweest, ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Ik hoopte tevergeefs op een live uitvoerging van Sleep, maar verder niets aan te merken op deze sublieme 75 minuten. Geluid, licht, publiek en de mooiste shoegaze ooit gemaakt komen hier samen. Ja er is van alles aan te merken op Best Kept Secret anno 2024 maar Slowdive past hier op deze zaterdagavond in de TWO zo perfect dat het bijna griezelig is.
[+] 7 users say Thank You to yomthorke for this post
Reply
De teksten bij Cashbah waren inderdaad hilarisch voor een festival die een Lidl stand op het terrein heeft.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Tsja, voor de bühne is makkelijker dan voor het echie.

Toch doen ze dat wel leuk bij de casbah, hangt wel echt zo'n FDS sfeertje..

Ik vraag me dan vaak af met name bij, diegenen die dat soort dingen dan tof vinden, 'wat zullen ze stemmen..?'
Reply
BKS is toch gewoon een super links feestje, met een waarschijnlijk gekke overlap naar FVD voor degene die per ongelijk te ver links doorlopen.

Zal ook wel wat VVD en D66 zijn maar die zitten met een fles wijn bij One
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)