21-05-2024, 15:30
https://nos.nl/artikel/2521298-dode-en-t...e-airlines
Goeie reden om altijd je gordel te dragen tijdens vliegreizen.
Actualiteit
|
21-05-2024, 15:30
https://nos.nl/artikel/2521298-dode-en-t...e-airlines
Was overigens nooit zo 'n Zelenski - fan omdat deze net zoveel oligarchen achter zich heeft als Poetin en z 'n machtsbubbel, echter 't NAVO (oefening) gerommel wat exacter op de voet gevolgd hebbende in de Baltische staten, zal er richting de Oekraïense strijdkrachten toch wel veel concreter dienen te worden gesteund, willen we een groeiend probleem m.b.t. Poetins expansie driften richting Europa nog op tijd met eventueel net zulke harde maatregelen tegen kunnen gaan.
Quote:Na Charkiv is ook een groter Russisch offensief in veel bredere sectoren daarna niet uitgesloten, waarschuwden vanuit 't Oostelijke deel van de Oekraïne al diverse waarnemers + officieren.
29-05-2024, 13:40
Ik ben één van de 50000 mensen die binnenkort waarschijnlijk geen huisarts meer heeft
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/29/dre...d-a4200299 Ik kom er zelden gelukkig. Blijkbaar is er een noodplan, als dat een herverdeling over andere praktijken is hoop ik dat het op loopafstand van huis is net zoals nu, wel zo praktisch. De weinige keren dat ik er ben geweest werd ik prima geholpen trouwens, ben maar één keer bij de oorspronkelijke huisarts geweest die de praktijk noodgedwongen moest verkopen wegens ziekte.
Bij NPO nieuws zojuist dat Ticketmaster niet reageert op honderd duizenden privacy gegevens die klaarblijkelijk in de openlijkheid terecht gekomen zijn. Sinds dat ik (mede dankzij T.M.) niet naar Springsteen 's concert in Landgraaf kon (een ander ging waarschijnlijk omdat bv ook tegelijkertijd een social media account van me werd gehackt) heb ik al m 'n gegevens maar verwijderd. En: raad een ieder aan zoiets ook maar eens te overwegen.
Quote:https://help.ticketmaster.nl/hc/nl/artic...erwijderen
30-05-2024, 14:48
Ik heb het gekopieerd van De Limburger.
Kaartjes voor Pinkpop of Bospop gekocht via Ticketmaster? Let dan op voor nepmail na ‘een van de grootste datalekken ooit’ © ANP Een hackersgroep stelt de persoonlijke gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster in handen te hebben. Het is nog onduidelijk of er ook data van Nederlandse klanten gelekt is. Wat weten we tot dusverre? Vijf vragen over de Ticketmaster-hack. Martijn Schoolenberg Vandaag om 13:52 Wat is er precies aan de hand? Hackersgroep ShinyHunters claimt onder meer namen, huis- en mailadressen, telefoonnummers, creditcardgegevens en ticketaankopen van Ticketmaster-klanten te hebben gestolen. De groep heeft een bewijs van de aanval op het darkweb geplaatst, wat op sociale media wordt gedeeld. Daarop zeggen de aanvallers de gegevens te verkopen voor een half miljoen dollar, als een ‘eenmalige aanbieding’. Autoriteiten in Australië melden ‘bezig te zijn om het incident te begrijpen’ met Ticketmaster. De Amerikaanse opsporingsdienst FBI heeft daarbij hulp aangeboden. Een woordvoerster van Ticketmaster kan nog niet zeggen of de hackersgroep ook data van Nederlandse klanten in handen heeft. Via Ticketmaster worden kaartjes voor veel concerten en festivals verkocht, waaronder Pinkpop en Bospop. Waarom doet die hackersgroep dat? Volgens tech-expert Danny Mekić is het een financieel lucratieve business voor criminelen. „‘Klanten’ zijn bereid er veel geld voor te betalen. Je hebt criminelen, maar ook inlichtingendiensten van staten zelf omdat dit soort grote datasets helpen om grote aantallen burgers in de gaten te houden.” Hoe erg is de hack? „Als het klopt, is dit een van de grootste datalekken uit de geschiedenis”, zegt Mekić. „Het gebeurt niet vaak dat gegevens van een half miljard mensen op straat liggen. Dit is echt een ernstig incident.” Volgens Mekić brengt dit twee serieuze risico’s met zich mee. „Deze database is zeer interessant voor criminelen die een phishingaanval willen doen. Met de combinatie van je naam, e-mailadres, telefoonnummer en postadres kunnen ze je eerst een mail sturen met dat er nog een bekeuring openstaat, je daarna bellen, sms’en en daarna nog een brief thuis bezorgen. Door die combinatie neemt de geloofwaardigheid toe.” Lees ook: Hackers claimen persoonlijke gegevens 560 miljoen klanten Ticketmaster te hebben Dat geldt ook voor concerten, benadrukt hij. „Als criminelen weten dat je vorig jaar naar Coldplay bent geweest, kunnen ze je een phishingmailtje sturen: ‘er gaat nu een nieuwe concertreeks in de verkoop. Omdat jij er vorig jaar bent geweest, stellen we jou als eerste op de hoogte. Klik nu op de unieke link om de kaartjes te bemachtigen’. Dat ziet er betrouwbaarder uit.” Ook de veiligheid van prominente personen kan in het geding komen. „Onder die 560 miljoen mensen zitten ongetwijfeld ook bekende mensen, zoals politici, die soms op geheime adressen verblijven. Die gegevens moeten niet in handen komen van de verkeerde personen.” Daarnaast kan deze dataset in combinatie met eerder gelekte informatie nog gevaarlijker worden, stelt Mekić. „Omdat gegevens als telefoonnummers, e-mailadressen en huisadressen uniek zijn, kunnen criminelen die eenvoudig aan eerdere lekken koppelen. Naarmate ze meer informatie verzamelen en koppelen, neemt het risico op identiteitsfraude toe.” Bij deze hack zijn waarschijnlijk enkel de laatste cijfers van creditcards naar buiten gekomen, stelt hij. „Maar het is goed mogelijk dat bij eerdere hacks het andere deel van de creditcardnummers bekend werd. Je kunt als crimineel dan ook de bank bellen en een paar recente transacties noemen van de bankrekening die gebruikt is om concertkaartjes te kopen. Dat kan ertoe leiden dat daar geloofd wordt dat jij het zelf bent.” Mijn Ticketmaster-account is gehackt. Wat kan ik nog doen? Als iets eenmaal gehackt is, is het kwaad al geschied, stelt Mekić. „Je hebt wel recht op een schadevergoeding als je kunt aantonen als je door een datalek schade hebt opgelopen, maar dat bewijzen is lastig. Daarom is het slim om je door de politie via ‘Check je Hack’ en de website ‘Have I Been Pwned’ op de hoogte te laten stellen van datalekken. Als jouw gegevens gelekt zijn, krijg je dan een mail. Dat vergroot in ieder geval je alertheid. Noteer datalekken ook.” Wat moet ik doen om dit te voorkomen? Mekić: „Natuurlijk blijft het belangrijk om nooit dezelfde wachtwoorden op dezelfde sites te gebruiken. Een wachtwoordmanager en het door je telefoon laten genereren van moeilijk te raden wachtwoorden is daarom ook aan te raden. Ook bestaan er speciale diensten, waardoor je alles wel op hetzelfde mailadres ontvangt, maar er tegelijkertijd voor elke website een ander mailadres aan gekoppeld is. Op die manier zijn criminelen minder goed in staat je mailadres aan verschillende datasets te koppelen.” Lees ook: Datalek komt bedrijven steeds duurder te staan: ‘Kosten lopen op naar 4 miljoen euro’ Volgens hem is het ook goed om je kritisch af te vragen of bedrijven je telefoonnummer echt nodig hebben. „Ticketmaster hoeft dat echt niet te hebben. Als ze toch je telefoonnummer vragen, kun je ook gewoon ‘06 00 00 00 00’ invullen.” (De Telegraaf)
30-05-2024, 19:33
(30-05-2024, 14:48)pudpong3 Wrote: Ik heb het gekopieerd van De Limburger. Na het enorme lek wat dan nu ineens bekend raakt: lekker... dit nu nog even qua huidige relevante context, ik gaf toch (betreffende dit onderwerp met tickets van Bruce Springsteen destijds die simpel verdwenen op een zogeheten beveiligde omgeving, destijds toch al duidelijk aan) wat ik in dit zogeheten internationale valse ticket service onderdeel beleefd heb, of niet...?
30-05-2024, 23:14
Trump schuldig bevonden. Je hebt er geen flikker aan maar toch voelt het wel lekker.
Ik probeer hier toch een beetje een beeld van te vormen.
Hoe gaat zoiets in zijn werk, je bent toch niet je geld kwijt op het moment dat je (per ongelijk) op zo' n link klikt, je zal toch altijd gegevens moeten invullen oid? Ik heb het smsje ook gehad maar uiteraard verwijderd (sowieso geen bunq klant), krijg de laatste tijd een hoop phishing berichtjes, vraag me toch af wat de techniek hierachter is en hoe goed je nu echt moet opletten. Ik zou namelijk echt nooit wat voor gegevens dan ook invullen obv een mailtje of smsje, kan het ook sneller misgaan? https://nos.nl/artikel/2522662-tientalle...nen-schade
01-06-2024, 08:25
(31-05-2024, 16:40)ahha Wrote: Ik probeer hier toch een beetje een beeld van te vormen. Wanneer je een mail krijgt, moet je altijd het adres controleren. De tijd van taalvauten is voorbij en de websites lijken ook net echt. Dat kan heel eenvoudig door er met je cursor op te gaan staan en rechter muisklik. Dan verschijnt het mailadres, wanneer dit niet overeenkomt met het ECHTE mailadres van een bank of iets dergelijke, heb je te maken met een nep account. Verwijder het bericht en klaar. Bij twijfel, altijd de bank bellen. Ze kunnen binnen een halve minuut vertellen of het echt is of niet. Ik ben tijdens de afgelopen vakantie in Thailand de dupe geworden van creditcard fraude. Meteen gebeld, alles laten blokkeren en netjes mijn geld terug gekregen. Wel tijdens de vakantie geen creditcard meer kunnen gebruiken en dat is best lastig voor het boeken van hotels. Na thuiskomst, werd ik gebeld door iemand van de bank en eerlijk is eerlijk, ik was er bijna ingetrapt. Vooral om het feit dat het allemaal logisch was en vlak nadat die creditcard fraude was geweest. Ze wisten verdorie alles van me. Nadat die gast mij vroeg om iets te downloaden, begonnen alle alarmbellen af te gaan. Ik heb gezegd, "ik vertrouw dit niet, dus ik hang op". Meteen de bank gebeld en het uitgelegd. Er was verder niets gebeurd, maar voor de zekerheid heb ik de rekening laten blokkeren, alsmede onze bankpassen. Lullige was, dat het vlak voor carnaval gebeurde en ik geluk had dat ik nog €250 in huis had, maar ja daar kan je geen 5 dagen van feesten. Ik zal nooit meer zeggen dat je een ezel bent wanneer je erin trapt, maar deze lieden berokkenen heel veel leed en mogen wat mij betreft zéér zwaar gestraft worden.
01-06-2024, 09:47
Ben gewoon benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, technisch gezien, is op een link klikken voldoende om leeggetrokken te worden? En hoe dan? Of kom je toch op een pagina waar je je gegevens achter moet laten ofzo? Bij die berichten over Bunq krijg ik het idee dat dat dus niet het geval is maar dat het met 1 klik gedaan is.
Nu is Bunq natuurlijk sowieso een verschrikkelijke bank (lees die artikelen van ex werknemers maar eens) die geen verantwoordelijkheid neem. Ik bedoel hoe arrogant ben je als je als CEO zegt, ‘we staan je nooit telefonisch te woord, lees te voorwaarden maar’. Je hebt het mogelijk gemaakt dat mensen tonnen verliezen en je verschuilt je achter voorwaarden om ze maar niet te woord te hoeven staan? Bij een normale bank heb je (of in ieder geval ik) bij overboekingen etc. vanaf een bepaald bedrag zo’n codeding nodig om te verifiëren is dat nog iets wat voorkomt dat je hele rekening geplunderd kan worden?
01-06-2024, 10:23
Je zal belangrijke gegevens moeten achterlaten. Bijvoorbeeld inloggegevens, wachtwoorden, etc.
01-06-2024, 10:52
Ik heb Bunq als tweede bank omdat ik het spaarpotjes systeem en de app wel makkelijk vind werken. Nou wil ik mezelf niet overschatten maar curieuze SMS'jes/mailtjes/belletjes gaan direct de prullenbak in of worden genegeerd. Ik leef altijd maar met de aanname dat als het echt iets belangrijks is vanuit de bank/instantie zelf ze me wel weten te bereiken op een manier die overtuigend rechtmatig is. Het is niet alsof een bank uit eigen beweging kan besluiten je rekening te sluiten en je het geld kwijt bent. Maar dat zoveel mensen zulke sommen geld kwijt zijn zet je wel aan het denken. Los van wat ahha al aanhaalt. De werk cultuur schijnt er niet bepaald prettig te zijn, daarmee zal het zacht uitgedrukt worden. Iemand hier nog tips voor een bank die op een vergelijkbare manier je in staat stelt flexibel spaarpotjes te openen en te sluiten binnen je rekening en een fijne app heeft? Ik moet me er toch maar weer eens in verdiepen om weg te gaan bij Bunq.
01-06-2024, 11:03
(01-06-2024, 10:52)Piet Knaak Wrote: Ik heb Bunq als tweede bank omdat ik het spaarpotjes systeem en de app wel makkelijk vind werken. Nou wil ik mezelf niet overschatten maar curieuze SMS'jes/mailtjes/belletjes gaan direct de prullenbak in of worden genegeerd. Ik leef altijd maar met de aanname dat als het echt iets belangrijks is vanuit de bank/instantie zelf ze me wel weten te bereiken op een manier die overtuigend rechtmatig is. Het is niet alsof een bank uit eigen beweging kan besluiten je rekening te sluiten en je het geld kwijt bent. Maar dat zoveel mensen zulke sommen geld kwijt zijn zet je wel aan het denken. Los van wat ahha al aanhaalt. De werk cultuur schijnt er niet bepaald prettig te zijn, daarmee zal het zacht uitgedrukt worden. Iemand hier nog tips voor een bank die op een vergelijkbare manier je in staat stelt flexibel spaarpotjes te openen en te sluiten binnen je rekening en een fijne app heeft? Ik moet me er toch maar weer eens in verdiepen om weg te gaan bij Bunq. De Rabobank biedt deze mogelijkheid. Je kan er meerdere openen en bv maandelijks geld erop storten. Je ziet het complete bedrag als een spaarrekening, maar je ziet ook die individuele spaarpotjes. Stel: wasmachine, vakantie en auto om er maar 3 te noemen. Voor wasmachine wil je €1000 sparen, vakantie €5000 en auto €10.000, dan stel je dat in. Maandelijks leg je bv €50 voor wasmachine, €200 vakantie en €250 voor de auto in. Dan wordt dat maandelijks van je rekening afgeschreven en zie je maandelijks je spaarrekening stijgen met €500, maar je ziet ook de individuele spaarpotjes stijgen. Je kan van te voren instellen wanneer het sparen moet stoppen. Dat kan door het aantal maanden vooraf in te stellen of het eindbedrag, want stel je doet een extra bijdrage aan de wasmachine van €100, dan heb je eerder je €1000 doel bereikt.
01-06-2024, 11:37
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen niet gewoon bij de ASN bank zitten. Ze hebben echt een prima app (met spaarpotjes) en het is in alles gewoon een normale bank, alleen beleggen en investeren ze dus enkel in een duurzame economie. Ook niet bang on statements te maken, zo hebben ze tesla bijvoorbeeld uit hun beleggingsportefeuille gegooid, belangrijk geweest voor de elektrische auto industrie maar wel een waardeloos bedrijf wat niet voor zijn mensen zorgt.
Een bank is typisch zoiets waar mensen klant van zijn, omdat ze er al 20 jaar bijzitten en denken dat het ingewikkeld is om over te stappen. Maar juist een bank, die investeert met je geld, is iets waar je toch een beetje het verschil kan maken, die overstapservice is echt prima.
Ik ben daarom half jaar geleden ook overgestapt van ING naar ASN. Ik vond het beetje raar om wel Groen Links te stemmen maar dan wel lekker bij de ING te zitten omdat ik 30 jaar geleden een Penniemaat kreeg bij De Postbank.
Je hebt ook een fijne overstap service waar alles door gelust wordt. Het kost inderdaad wel wat moeite, maar dat heb ik er graag voor over. Alleen balen dat ASN geen Garmin Pay ondersteund, en ING net op het moment dat ik weg ging dat wel ging doen.
01-06-2024, 12:01
(01-06-2024, 11:47)Loov Wrote: Ik ben daarom half jaar geleden ook overgestapt van ING naar ASN. Ik vond het beetje raar om wel Groen Links te stemmen maar dan wel lekker bij de ING te zitten omdat ik 30 jaar geleden een Penniemaat kreeg bij De Postbank. Dank voor de tip. Ik twijfel al (veel) te lang om dezelfde overstap te maken. Daar ga ik nu toch maar werk van maken.
01-06-2024, 12:45
Ik ga mij ook eens verdiepen in ASN. Mijn primaire bank is ABN AMRO, mijn moeder heeft er 25+ jaar gewerkt. Daar kom je wel bij het verhaal dat ahha noemt. Wellicht zowel de ABN als Bunq eruit gooien en volledig over naar ASN. Bedankt voor de tips heren.
01-06-2024, 13:29
Mooi om naar zo 'n bank gaan lijkt me, echter veel meer gedoe dan je denkt. Houdt er bv even rekening mee (bij zo 'n overstap) hoe - en via welke (evt. bijbehorende)partijen je hypotheek + je (zorg en inboedel)verzekeringen geregeld zijn. Bij een kennis van me veroorzaakten zulke plotselinge aanpassingen achterstallige betalingen en vervolgens een BKR registratie.
01-06-2024, 13:36
Vandaar dus de overstapservice, dat werkt echt top. Grote bedragen die maandelijks worden afgeschreven (of voor he salaris uiteraard) kun je ook gewoon zelf even aanpassen, je nieuwe IBAN doorgeven en niets aan de hand (maar dat is dus niet eens nodig eigenlijk).
https://www.overstapservice.nl/particulieren/
01-06-2024, 13:47
(01-06-2024, 13:36)ahha Wrote: Vandaar dus de overstapservice, dat werkt echt top. Grote bedragen die maandelijks worden afgeschreven (of voor he salaris uiteraard) kun je ook gewoon zelf even aanpassen, je nieuwe IBAN doorgeven en niets aan de hand (maar dat is dus niet eens nodig eigenlijk). Echter: waar en hoe je verzekeringen, hypotheek, eventuele leningen en beleggingen zijn uitgesmeerd (bij een ieder anders) kan soms lastig zijn bij pakket kortingen, betalingen, tussentijdse premieverhogingen e.d.
01-06-2024, 14:10
Ik heb een aantal jaar geleden ook de overstap gemaakt van Rabobank naar ASN. Dat ging zo soepel als ahha zegt. Was nog wel voordat ik een hypotheek had.
01-06-2024, 14:32
(01-06-2024, 13:47)Fenderboy Wrote:(01-06-2024, 13:36)ahha Wrote: Vandaar dus de overstapservice, dat werkt echt top. Grote bedragen die maandelijks worden afgeschreven (of voor he salaris uiteraard) kun je ook gewoon zelf even aanpassen, je nieuwe IBAN doorgeven en niets aan de hand (maar dat is dus niet eens nodig eigenlijk). Ja daar moet je ff jezelf een dagje hart voor maken maar dan is het wel geregeld.
https://www.vn.nl/natuurherstelwet-speel...zzH-Axe4QK
Gewoon te lezen zonder betaalmuur. Alleen vandaag krijg ik net te horen van de schrijver,
04-06-2024, 11:53
(01-06-2024, 11:37)ahha Wrote: Ik snap eigenlijk niet waarom mensen niet gewoon bij de ASN bank zitten. Ze hebben echt een prima app (met spaarpotjes) en het is in alles gewoon een normale bank, alleen beleggen en investeren ze dus enkel in een duurzame economie. Ook niet bang on statements te maken, zo hebben ze tesla bijvoorbeeld uit hun beleggingsportefeuille gegooid, belangrijk geweest voor de elektrische auto industrie maar wel een waardeloos bedrijf wat niet voor zijn mensen zorgt. Ja, helemaal eens. Aantal jaar geleden ook overgestapt en dat was veel makkelijker dan ik dacht. Ook vanuit het idee dat het weinig zin heeft om op kleine schaal (biologische zuivel etc) wel die investeringen te doen, maar op grote schaal niet. Ook de reden waarom we kieskeurig zijn geweest bij de afsluiting van onze hypotheek. Die deed overigens wel wat meer pijn, omdat het wel wat goedkoper kon bij een wat minder duurzame aanbieder.
26-06-2024, 13:26
|
« Next Oldest | Next Newest »
|