Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic [deel 2]
(07-12-2022, 23:58)Locor Wrote: Ja, ik heb ook een bekende met longcovid, dat blijft naar.

En toch tovert de post van Matthijs wel een lach op m'n gezicht, vind ik het een mooie realisatie en deel ik de analyse. Het ontmoeten van mensen is nu weer zoveel makkelijker en ik ben over het algemeen veel vrolijker dan ruim een jaar geleden.

Dat laatste stuk herken ik wel. Vooral onder mijn studenten, die positiever in het leven staan.
Reply
Ik zie in Aken dat het nog 'normaal' is om een mondkapje te dragen. Niet massaal, maar je ziet het regelmatig. Ook zie ik nu om mij heen veel zieken met griep, en luchtwegklachten, iets dat je de afgelopen twee jaar nauwelijks zag. Nu mensen in de Winter weer opeen zitten zijn ze sneller vatbaar voor een infectie.

Overigens is het in China weer flink aan het oplopen, en dan zijn ze ook nog (onder druk) aan het versoepelen. Daar gaat nog wel een en ander gebeuren ben ik bang. Ik neem aan de de immmuniteit daar stukken lager ligt dan de rest van de wereld. Long COVID kan daar een groot probleem worden voor de economie.

En het RS virus is weer zwaar aan het huishouden onder baby's.
Reply
(08-12-2022, 10:35)BigBird Wrote: Ik zie in Aken dat het nog 'normaal' is om een mondkapje te dragen. Niet massaal, maar je ziet het regelmatig. Ook zie ik nu om mij heen veel zieken met griep, en luchtwegklachten, iets dat je de afgelopen twee jaar nauwelijks zag. Nu mensen in de Winter weer opeen zitten zijn ze sneller vatbaar voor een infectie.

Overigens is het in China weer flink aan het oplopen, en dan zijn ze ook nog (onder druk) aan het versoepelen. Daar gaat nog wel een en ander gebeuren ben ik bang. Ik neem aan de de immmuniteit daar stukken lager ligt dan de rest van de wereld. Long COVID kan daar een groot probleem worden voor de economie.

Ja ik merkte zat mondkapjes op de Duitse treinen en stations een paar weken terug. Probleem met China is ook de grote kans op nieuwe varianten die zich daar ontwikkelen.

Ik vrees erg voor long covid dus draag nog steeds zoveel mogelijk een mondkapje in drukke indoor gelegenheden. Niet op consequente wijze, maar alles beetjes helpen.
Reply
Ik it ook weer sinds zondag binnen...
Reply
https://archive.ph/ceW8i
Reply
(19-12-2022, 18:08)BigBird Wrote: https://archive.ph/ceW8i

Wordt een gigantische puinhoop voor alle leveringsketens.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Never forget.

[Image: FkU0zKwXkAAF-29?format=jpg&name=medium]
Reply
Photo 
   
Reply
Hier weer eens een normale kerst, natuurlijk niet vergeten hoe ellendig het geweest is hier maar in China loopt het nu aardig uit de hand, als cijfers niet meer genoemd worden en aantal doden op 0 gezet worden dan weet je dat er een hoop gaande is.

https://nos.nl/artikel/2457662-china-sto...vidcijfers
Reply
Toch lijkt 'door de zure appel heenbijten' nu ook voor China het minst slechte alternatief, zoals wij bijna een jaar geleden deden waardoor er nu (en vooral door vaccinaties uiteraard; beter vaccineren daar zou nog beter zijn maar dat lijkt niet realistisch) normaal kerst kan worden gevierd. Ik verbaasde me toen al over China's aanpak en kon hythloth bijna niet geloven toen hij voorspelde dat China dit nog lang zou rekken, maar hij heeft gelijk gekregen.
Reply
Dat men in Bejin middels 't ontkennen van zovele covidslachtoffers tamelijk ongecompliceerd de macht weet te continueren, geeft wel aan welke waarde door de Chinese leiders aan een mensenleven wordt toegekend en er dien tengevolge vooral ook de angst regeert. In de statuten van Chinese Communistische partij staat dan bv ook te lezen dat ieder individu zich aan de partijleiders dient te onderwerpen. Zich aan de bijbehorende wetgevingen dient te houden. Er wordt daartoe dus een puntensysteem gehanteerd. Via je smartphone worden je de gehele dag vragen ter controle gesteld. Ziek of gezond: Je bent er slechts een klein onderdeel van 't veel grotere Chinese totaalplan. Een Chinees nummer plus een Chinees letterteken ben je daar. Hopelijk blijven wij nog geruime tijd weg van zo 'n systeem.
Reply
Laatste nieuws uit China.

https://www.bangkokpost.com/world/246982...travellers
Reply
Ik heb vanavond ten langen leste de 2e herhaalprik gehaald. Nu Pfizer. Nu heb ik ze, denk ik, allemaal gehad: tweemaal AstraZeneca, tweemaal Moderna, eenmaal Pfizer.
De uitnodigingsbrief kreeg ik eind september. Een prik halen zo kort voor mijn vakantie in Engeland zag ik niet zitten, bovendien was het minder dan drie maanden geleden dat ik positief getest had. In november wachtte ik iets te lang en landde opeens eerder dan verwacht de uitnodiging voor de griepprik op de mat. De prikster raadde mij, ondanks de tegengestelde adviezen van het RIVM, aan om enkele weken te wachten met de herhaalprik. Toen werd ik verkouden, daarna kwamen er verjaardagen, een concert en de feestdagen.
Deze week heb ik even niets, een goede gelegenheid om eindelijk die prik te gaan halen. En nu maar hopen dat ik ook deze weer overleef.
[+] 1 user says Thank You to Rael for this post
Reply
Los van Covid, maar ik zie ontzettend veel zieken om mij heen met griep, buikgriep, longontsteking, luchtweginfecties etc. Ziekenhuizen liggen ook weer goed vol, het is alle hens aan dek: https://www.ad.nl/binnenland/alle-hens-a...gle.com%2F
Reply
60.000 doden in China.

https://www.bangkokpost.com/world/248257...ent-deaths
Reply
Quote:Nadert tweede wintergolf corona? Herinfectie na jaar alweer mogelijk

Wie begin vorig jaar corona had, is onderhand gewoon weer bevattelijk voor het virus, blijkt uit een nieuwe, internationale analyse. Verklaart dat waarom het aantal besmettingen weer toeneemt?

De collega op kantoor, de leraar op school, de kinderen thuis: ineens duiken de dubbele streepjes weer op. Corona, van de omikronvariant om precies te zijn. Vooral in Gelderland, Twente, Noord-Brabant en in de Zaanstreek zit er veel virus in het rioolwater. En in alle steekproeven die bijhouden hoeveel mensen besmet raken, loopt het aantal geïnfecteerden licht op.

Geen wonder, blijkt uit een nieuwe overzichtsstudie, vrijdag verschenen in artsenblad The Lancet. Wie geïnfecteerd was met omikron, is driekwart jaar later nog zo’n 36 procent beschermd tegen het nogmaals oplopen van omikron. En dat zijn alweer verouderde cijfers: veruit de meeste besmettingen in ons land komen momenteel van nieuwe ondersoorten van omikron, die weer wat beter aan het afweersysteem kunnen ontsnappen.

Eén troost: de bescherming tegen uit de hand lopen van de ziekte blijft na een eenmaal doorgemaakte infectie onverminderd hoog. Wie eerder corona had, is een klein jaar later nog voor 90 procent beschermd tegen ziekenhuisopname, constateert het Covid Forecasting Team, een internationaal onderzoeksconsortium. Wat dat betreft is het met corona krijgen net als met vaccinatie, schrijft de groep in een overzicht van tientallen eerdere studies: de bescherming tegen infectie zakt snel weg, de bescherming tegen ernstig ziek worden blijft langer.

Toch zakt ook de bescherming van vaccins na verloop van tijd alarmerend terug, constateren Canadese onderzoekers, in een andere overzichtsstudie die deze week verscheen. Vooral omikron is hier de grote spelbreker. Wie volledig is ingeënt, is na een halfjaar nog maar 50 procent beschermd tegen ziekenhuisopname na een omikronbesmetting, constateren de Canadezen, op basis van 68 eerdere studies. En beschermd tegen het krijgen van omikron is men na een jaar zelfs nauwelijks meer.

Boosteren helpt enigszins, constateren de Canadezen, in The Lancet Respiratory Medicine. Wie werd geboosterd, is een maand of vier later voor een procent of 40 beschermd tegen het krijgen van corona en rond de 70 procent tegen ziekenhuisopname. Dat ondersteunt het beeld dat boosters handig zijn om kwetsbaren de winter door te helpen, maar niet genoeg om corona helemaal tegen te houden.

Opvallend: wie vóór 2022 corona had, is vermoedelijk béter beschermd tegen opnieuw corona krijgen dan wie recenter corona had. De oudere virusvarianten blijken te zorgen voor een wat betere bescherming, wat erop duidt dat ze het immuunsysteem sterker prikkelden dan de omikronvariant. Dat past allemaal in het beeld van een virus dat zich gaandeweg steeds beter aanpast aan zijn gastheer. Met gelukkig ook een minder ernstig ziektebeeld als gevolg.

Niettemin nam het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis afgelopen twee weken geleidelijk weer toe, van ruim 250 begin februari naar rond de 400 nu. ‘De stijging van covid-indicatoren net voor carnaval en wintersport is geen goed teken’, aldus internist-infectioloog Chantal Rovers (Radboud UMC). ‘Blijf thuis bij klachten, en doe een zelftest voordat je na carnaval of wintersport aan het werk of ergens op bezoek gaat.’

Eerder deze week bleek uit een RIVM-analyse dat ook de bescherming door de ‘bivalente’ booster, die vooral had moeten beschermen tegen omikron, nogal tegenvalt ten opzichte van eerdere boosters. De prik halveert weliswaar het risico op ziekenhuisopname, maar biedt volwassenen slechts 30 procent, en ouderen maar zo’n 14 procent bescherming tegen het krijgen van het virus.

https://archive.ph/W5BG5#selection-571.7-643.335
Reply
Zweden houdt coronabeleid tegen het licht: ‘Ik voel geen triomf, het ligt me nog steeds zwaar op de maag’. https://archive.ph/PoPz5
Reply
Goed om te lezen ook voor mensen die hier ook allerlei dingen hebben geschreeuwd.

Groot deel van mijn corona trauma was omdat ik dit topic hier probeerde te volgen en me zelfs af en toe aan een discussie waagde (oh stupid me). Corona heeft me zoveel mooie dingen opgeleverd: een leuke vriendin, een nieuwe carrière en het besef dat alles wat niet muzikaal gerelateerd is, je het beste links kan laten liggen op dit forum.
[+] 5 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Ik weet niet zo goed wat je met die eerste zin bedoelt. Zweden heeft niet meer bereikt dan vergelijkbare landen. Het was hoogstens iets liberaler en dus vrijer, maar ze hebben ook serieuze beperkingen moeten doorvoeren, er zijn meer mensen gestorven en de economie is niet minder gekrompen dan die van andere Scandinavische landen...

Het scholenargument snap ik al helemaal niet. Er zijn landen zat geweest waar de scholen enkel tijdens de eerste golf (even) dichtgingen. En dat heeft teringveel mensenlevens gered, die in Zweden ook gered hadden kunnen worden. Nederland was het land waar de scholen het langst dicht zijn geweest en wij maar naar Zweden kijken als model... dit sort terugblik-artikels illustreert dat we geen kut geleerd hebben.
Reply
Quote:De afgelopen drie ‘coronajaren’ had Zweden de laagste oversterftecijfers van Europa, terwijl het ook een relatief liberaal coronabeleid voerde.

Dat lijkt me toch wel winst?
Reply
Was interessant geweest als er ook cijfers in hadden gestaan over de gezondheidszorg, en wat is 'oversterfte' in deze context?
Op zich goed om na een aantal jaren eens terug te kijken naar die vervelende tijd, en eerlijk is eerlijk misschien zou ik er nu wat genuanceerder inzitten.
Maar, laten we niet vergeten dat we in Nederland regelrecht afkoerste op een gitzwart scenario waarbij onze (in de afgelopen 10 jaar uitgeklede) gezondheidszorg compleet uit z'n voegen zou barsten en de IC vol zou liggen. De (na)effecten van corona en de achterstand van de toen opgelopen wachtlijsten omdat zo'n beetje alle reguliere zorg stil is gezet zijn nog lang niet bijgewerkt.

Dus, ja, fijn dat het in Zweden volgens dit artikel (redelijk) goed is gegaan maar ik zou die situatie niet 1 op 1 willen doorvertalen naar hoe we er hier voor stonden, zeker niet als het alleen om oversterfte en het open houden van scholen gaat.
Reply
(22-03-2023, 13:59)Schobbeyak Wrote:
Quote:De afgelopen drie ‘coronajaren’ had Zweden de laagste oversterftecijfers van Europa, terwijl het ook een relatief liberaal coronabeleid voerde.

Dat lijkt me toch wel winst?

Dat wordt niet eens geduid. Niets over meetmethode of wat dan ook. Daarnaast is er ook geen link met het beleid, want hoe zou een beleid dat een virus laat rondgaan (en daarmee de gezondheidszorg serieus belast) een lagere oversterfte kunnen opleveren? Ook op die vraag geen antwoord. Het is een bijzonder tendentieus artikel die ook nog eens selectief omgaat met de kritische reflecties over het thema. 

Wat wél geweten is, is dat het aantal coronadoden in Zweden 5x hoger was (in relatieve termen, in absolute 10x) dan in Noorwegen, Finland of Denemarken. Hoe je dan alsnog aan minder oversterfte komt, mag iemand mij dan uitleggen.
Reply
(22-03-2023, 13:48)Loov Wrote: en het besef dat alles wat niet muzikaal gerelateerd is, je het beste links kan laten liggen op dit forum.

Waarom dan toch reageren in dit topic?
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
(22-03-2023, 13:59)ahha Wrote: Was interessant geweest als er ook cijfers in hadden gestaan over de gezondheidszorg, en wat is 'oversterfte' in deze context?
Op zich goed om na een aantal jaren eens terug te kijken naar die vervelende tijd, en eerlijk is eerlijk misschien zou ik er nu wat genuanceerder inzitten.
Maar, laten we niet vergeten dat we in Nederland regelrecht afkoerste op een gitzwart scenario waarbij onze (in de afgelopen 10 jaar uitgeklede) gezondheidszorg compleet uit z'n voegen zou barsten en de IC vol zou liggen. De (na)effecten van corona en de achterstand van de toen opgelopen wachtlijsten omdat zo'n beetje alle reguliere zorg stil is gezet zijn nog lang niet bijgewerkt.

Dus, ja, fijn dat het in Zweden volgens dit artikel (redelijk) goed is gegaan maar ik zou die situatie niet 1 op 1 willen doorvertalen naar hoe we er hier voor stonden, zeker niet als het alleen om oversterfte en het open houden van scholen gaat.

Zweden had een aantal factoren die landen die dat Zweeds model continu roemen en benoemen als 'wat we hadden moeten doen' op geen enkele manier hebben:

1. Ruimte - de meerderheid van de bevolking heeft letterlijk een 2e verblijf, veelal in een dunbevolkt gebied
2. Beleid. Dat werd gevoerd (en gecommuniceerd) door experts, niet door een labiele en incompetente regering die eingen fouten wil toedekken
3. Sociale controle en solidariteit
4. Relatief hoge capaciteit van de gezondheidszorg

Als er een land in Europa is die, gemiddeld genomen, een model is geweest, dan is dat Portugal. Maar daarover wordt met geen woord gerept, want luie Zuid-Europeanen zijn niet sexy voor het Volkskrant-volkje.
Reply
(22-03-2023, 14:03)Uplift Wrote:
(22-03-2023, 13:59)Schobbeyak Wrote:
Quote:De afgelopen drie ‘coronajaren’ had Zweden de laagste oversterftecijfers van Europa, terwijl het ook een relatief liberaal coronabeleid voerde.

Dat lijkt me toch wel winst?



Wat wél geweten is, is dat het aantal coronadoden in Zweden 5x hoger was (in relatieve termen, in absolute 10x) dan in Noorwegen, Finland of Denemarken. Hoe je dan alsnog aan minder oversterfte komt, mag iemand mij dan uitleggen.

Dat wordt toch juist uitgelegd in dat artikel? (of althans: er wordt een hypothese gesteld). Namelijk: als die coronadoden vooral mensen waren die anders in '21/'22 waren gestorven, is het niet gek dat er dus in 21/22 minder mensen sterven.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)