Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Kunstwerken] Welke bekijk jij?
Ik wil er zelf nog gaan kijken, maar stuitte al op dit stuk over Dead Skin Cash, nu in de W139: https://www.mistermotley.nl/dode-huid-st...a-sanders/

Lijkt me toch een aardig confronterende tentoonstelling.
Reply
Vrijdag naar Vermeer in het Rijksmuseum geweest en ik heb me daar toch wel een beetje over verwonderd. Eerst maar eens de werken zelf: In de eerste zaal staan eigenlijk zijn twee mooiste werken: Gezicht op Delft en het steegje in Delft. Hier zie je gewoon dat het echt een goede schilder was. Fantastische details en kleuren die van het doek afspatten. Als dit de opmaat was naar meer, dan beloofde dit nog wel wat. Helaas blijft de kwaliteit niet zo hoog. Ik schat dat zo'n 70% van de schilderijen een tafereel voor een venster was. En ja, dat venster ziet er fantastisch uit, met mooi geschilderd licht. Maar het blijft allemaal wat hetzelfde. Vrouw met luit voor een venster. Vrouw met brief voor een venster. Vrouw met man voor een venster. Vrouw met bediende voor een venster. Het is allemaal behoorlijk... saai? Soms ontstaat er wat consternatie omdat er ergens een doek voor hangt, maar dat is het dan ook wel. En als ik dan eerlijk ben: veel figuren zijn ook gewoon niet zo mooi geschilderd. Lelijke figuren met lompe klauwen en scheve gezichten. Ja, er zitten hele mooie werken bij, maar die ken je waarschijnlijk al. Meisje met de parel, Het melkmeisje. Maar het onbekendere werk is niet voor niks onbekender.

Dan het Rijksmuseum: Ons nationale museum! Hoeder van ons erfgoed! Vraagt voor een tentoonstelling met 27 schilderijen welgeteld 30 euro. Vind ik vrij fors. Idealiter zou je zeggen: maak het gratis, of in ieder geval betaalbaar voor iedereen. Wat dat dan is, weet ik ook niet. Maar 30 euro per persoon vind ik niet ruiken naar betaalbaar. Maar goed, Halbe Zijlstra, bezuinigingen, hoge kosten en een 'Once in a lifetime tentoonstelling'. Dat kost natuurlijk ook wat. En voor die 30 euro krijg je een tentoonstelling van internationaal topniveau! Toch?

Nou... Nee. Om eerlijk te zijn ziet het er echt slecht uit. De muren zijn donker geverfd, maar het lijkt wel het werk van een kleuter. Overal zie je bijgepunte vlekken op de muren. En niet alleen op de muren van de zaalteksten. Het meisje met de parel, wat toch hét topstuk van de tentoonstelling is hangt aan een muur dat nog meer vlekken heeft dan de huid van een bronstige puber die iedere dag twee frikandellen speciaal en drie blikken Monster koopt in de schoolpauze. Het is echt ronduit genant.

Als je dan die keuze maakt voor deze prijs, waar mensen van over de hele wereld naartoe moeten komen. Zorg dan, als rijkste museum van Nederland, dat je je shit voor elkaar hebt. Of maak het gratis/betaalbaar, zodat je kan zeggen: al het budget zit in de kunst zelf. Ik weet wel waar er nog wat geld vandaan te halen is. Even los van alle commerciele sponsoren die zich verbonden hebben aan de tentoonstelling. Op het colofon zie je dat de inrichting gedaan is door een bureau uit Parijs, dat de gordijnen uit Parijs komen en ondanks  dat de tentoonstelling al volledig uitverkocht is, zie en hoor je overal nog reclame voor Vermeer in het Rijksmuseum. Op de colofon staat ook Akzo Nobel en Sikkens sponsor zijn van de tentoonstelling. Als ik daar zou werken zou ik mijn naam er zo snel mogelijk af laten halen.
[+] 8 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Ik was er toevallig gisteren. De presentatie is inderdaad nogal schraal, zij het inhoudelijk precies goed voor zo'n druk bezochte tentoonstelling. Een blunder van formaat is het niet aankondigen van een fotografieverbod, waardoor hordes boomers uitbeelden wat de definitie van overbodigheid is.

Vermeers werk is soms overschat, al vind ik zijn unieke aspect ook wel schuilen in de onderwerpen en de motieven voor zijn schilderijen, die voor die tijd toch vrij uniek waren. Is het deze hype waard? Fuck nee. Ik heb veel een veel betere hypetentoonstellingen gezien, te weten Hopper en Hockney in Parijs om niet heel ver te moeten zoeken in mijn geheugen. Bovendien is de drukte omwille van Vermeer nefast voor een verder bezoek aan het museum, en net dat soort grote musea zijn plekken waar ik al eens 6 tot 8 uur in rond durf te lopen. Gisteren was ik na krap vier uur (en twee keer in de rij te moeten staan voor de garderobe) meer dan verzadigd. Een herkansing volgt ooit wel, als er wat minder hype is.

Alles bij elkaar dus teleurstellend. En het blijft problematisch dat sommige fondsen hier blind geld voor geven, gewoon omdat er een garantie op succes is. Waar het qua pakweg vernieuwing natuurlijk een 0 is. Nog problematischer is de disproportionele aandacht voor de Vermeer-tentoonstelling, deels versterkt door een volstrekt overbodige promocampagne van het Rijks zelf. Maar ja, die tonnen waren wellicht al begroot. Ach.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Voor de helft van het geld ga je naar Brave New World in Museum de Fundatie in Zwolle. 16 schilders voor de 21ste eeuw. Samengesteld door kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Een nieuwe lichting kunstenaars (onder de 40) die hun kijk geven op de wereld vanuit verschillende culturele perspectieven. Nu valt er ook echt wel wat op te merken aan deze tentoonstelling. Veel werken van kunstenaars hangen bijvoorbeeld niet bij elkaar, maar worden wel maar op 1 plek genoemd in de zaalteksten. Dat is vrij ingtewikkeld want de zaaltekst verwijst naar een detail in een werk dat niet in de zaal zelf hangt, maar twee verdiepingen hoger. Vind ik raar. Nu is routing in de Fundatie altijd een drama, dus is het wel lekker dat het eigenlijk niet uitmaakt in welke volgorde je ze ziet. Verder vond ik de zaalteksten nogal lang, vaak wat weggestopt en te hoogdravend. Maar er waren wel écht vette dingen te zien. Vooral de werken van Antonio Obá, Neo Matloga (waarvoor ik zelf ooit nog aan zijn eerste solotentoonstelling in NL heb meegewerkt), Loie Hollowell en Marina Rheingatz waren erg de moeite waard.

Dus mocht je naar Vermeer willen gaan, wat niet meer kan want al helemaal uitverkocht (Ka-Ching!). Ga dan voor de helft van het geld naar De Fundatie. Is rustiger en leuker.
Reply
Die 30 euro is trouwens 20 euro normale toegang voor het museum plus 10 euro voor de tentoonstelling. Met mijn museumjaarkaart had ik een tientje moeten bijbetalen.

Op zich was ik wel benieuwd naar de Vermeer tentoonstelling, vooral naar de werken die normaal bij particulieren of in buitenlandse musea hangen.

In de jaren 90 was er al eens een Vermeer tentoonstelling in Den Haag, daar ben ik toen naartoe geweest doordat een studiekameraad zijn vader bij de Rabobank werkte en een boel gratis kaartjes had. Dat was in het Mauritshuis, dus mooie locatie.

Ik kan mij nog herinneren dat er veel opgedofte mensen rondliepen, en wij in onze studentenkloffie waren. Het was niet te druk op een doordeweekse dag, je kon nog op je gemakje dichtbij naar de details kijken.

Als je van musea houdt, kan ik sowieso een museumjaarkaart aanbevelen. Wij gaan af en toe een dagje weg en dan is de vraag "hebben ze ook een museum?". Of als ik naar een concert ga, neem ik soms de hele dag vrij en gaan we eerst nog een museum doen.
Zo kom je ook nog eens in allerlei, vaak wat kleinere musea. Of je doet alleen een tentoonstelling in plaats van dat je voelt dat je meteen het hele museum moet doen.
Reply
(13-03-2023, 13:47)meisbaer2 Wrote: Die 30 euro is trouwens 20 euro normale toegang voor het museum plus 10 euro voor de tentoonstelling. Met mijn museumjaarkaart had ik een tientje moeten bijbetalen.

Op zich was ik wel benieuwd naar de Vermeer tentoonstelling, vooral naar de werken die normaal bij particulieren of in buitenlandse musea hangen.

In de jaren 90 was er al eens een Vermeer tentoonstelling in Den Haag, daar ben ik toen naartoe geweest doordat een studiekameraad zijn vader bij de Rabobank werkte en een boel gratis kaartjes had. Dat was in het Mauritshuis, dus mooie locatie.

Ik kan mij nog herinneren dat er veel opgedofte mensen rondliepen, en wij in onze studentenkloffie waren. Het was niet te druk op een doordeweekse dag, je kon nog op je gemakje dichtbij naar de details kijken.

Als je van musea houdt, kan ik sowieso een museumjaarkaart aanbevelen. Wij gaan af en toe een dagje weg en dan is de vraag "hebben ze ook een museum?". Of als ik naar een concert ga, neem ik soms de hele dag vrij en gaan we eerst nog een museum doen.
Zo kom je ook nog eens in allerlei, vaak wat kleinere musea. Of je doet alleen een tentoonstelling in plaats van dat je voelt dat je meteen het hele museum moet doen.

Ja, museumjaarkaart is heel chill. Maar ik ben wat verwend op dit gebied. Mijn vriendin (en ik tot voor kort) werken in een museum, waardoor we eigenlijk altijd wel gratis naar musea kunnen. Het gaat me juist om de mensen die wel die dertig euro moeten betalen.
Reply
Mijn vriendin was gister ook in het Rijks voor die tentoonstelling, ze heeft het boek gekocht dus ik blader thuis wel eens rustig door het oeuvre van Vermeer. Benieuwd of het schilderij beter is dan de film.

Museumkaart is wel een van de betere uitgaven die ik doe in een jaar. Je haalt het er met gemak uit en de drempel om een museum binnen te lopen is een stuk lager. Zo kon ik laatst eindelijk eens het Stedelijk Museum afstrepen, als voorafje van een concert in de Melkweg. Qua collectie niet het museum dat mij het meest interesseert, maar voor een drie kwartier highlights prima te doen.
Museumkaart is ook ideaal met kinderen die de aandachtspanne van een halve Nachtwacht hebben. Gelukkig vallen kastelen ook onder de kaart, had er geen idee van dat we daar zoveel van hebben in NL.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
Ik vind naast kunst ook natuurhistorische musea altijd heel leuk, moet nodig eens naar Nemo in Amsterdam.

Het Allard Pierson museum en het Stadsarchief zijn ook leuk in Amsterdam, als je weer een iets anders wil (geschiedenis van de stad).

Een ticket van 30 euro is wel duur, maar toeslag heb ik wel vaker gezien voor een grote (duur te verzekeren) artiest. Vokgens mij moest je bij het Boijmans ook wel eens bijbetalen.

In Londen zijn de meeste musea gratis, maar moet je betalen voor extra grote tentoonstellingen.
Bijvoorbeeld het Victoria & Albert museum heeft nu een grote tentoonstelling met beeldhouwwerk van Donatello die 20 pond kost.
Reply
(13-03-2023, 13:47)meisbaer2 Wrote: In de jaren 90 was er al eens een Vermeer tentoonstelling in Den Haag, daar ben ik toen naartoe geweest doordat een studiekameraad zijn vader bij de Rabobank werkte en een boel gratis kaartjes had. Dat was in het Mauritshuis, dus mooie locatie.

Mauritshuis heeft toch standaard diverse Vermeers in hun vaste collectie, zoals Meisje met de Parel? Was daar in 2007 en vond het cool om eens te hebben gezien, lijkt dus niet dat de Rijksmuseum tentoonstelling extra meerwaarde daarbovenop biedt.
Reply
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/03/ver...oBCb2q5yC0
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
De tentoonstelling zelf trekt mij ook niet echt. De 'Dicht bij Vermeer'-docu die hierover gemaakt is leek mij (en blijkt, zo te lezen) meer de moeite waard.
Reply
(13-03-2023, 19:41)Uplift Wrote: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/03/ver...oBCb2q5yC0

Ik ben het eigenlijk wel eens met dit artikel. Natuurlijk is het mooi om een groep schilderijen bij lekaar te brengen, maar zo'n mega evenement is niet wenselijk.

We hebben in Nederland echt heel veel mooi spul in museumdepots, dat is waar.
Reply
Deels eens met het artikel, maar de observatie dat blockbusters geen geld opleveren maar geld kosten is gewoon niet waar. Misschien voor het Rijksmuseum, maar die hoeven sowieso maar de deuren open te zetten en de mensen komen in golven naar binnen. En dat zal ook gelden voor het Van Gogh-museum. Maar reken maar dat het Noord-Babants museum goed heeft verdiend aan Jeroen Bosch, Het Groninger Museum aan David Bowie, Teylers aan Da Vinci en het Fries Museum aan Escher. 

Bovendien vind ik het ook wel de taak van Nederlandse musea om soms overzicht-tentoonstellingen te maken van de grote Nederlandse schilders. Misschien kunnen ze dan inderdaad kiezen voor minder mensen op zaal, maar dat zorgt er dan alleen maar voor dat er minder capaciteit is. Dat die looptijden zo kort zijn heeft meestal te maken met eisen van bruikleengevers die het werk vaak niet zo lang willen afstaan en niet te lang aan licht bloot willen stellen.

En die aantallen in depot kan je ook met een korrel zout nemen. Dat stamt nog uit de tijd dat iedereen alles maar wilde bewaren zonder dat er echt werd nagegaan wat de cultuurhisctorische waarde was. Grote kans dat van die 950.000 voorwerpen in het depot er 5.000 koekoeksklokken uit Noord-Holland zijn waar je niet heel veel mee kan. De procedure voor musea om dingen weg te gooien is heel streng en tot die tijd moet er goed op gepast worden.
[+] 3 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Daar heb je ook wel gelijk mee.

Het argument dat de gemiddelde kunstliefhebber wel de wereld over kan vliegen is natuurlijk ook elitair, niet iedereen die van kunst houdt heeft geld daarvoor.

Ik denk dat zulke hype evenementen ook maar af en toe voorkomen, en dat normaal gesproken een overzichtstentoonstelling welkom is.

Het is ook een leuke reden om eens naar een museum buiten de randstad te gaan.
Reply
(13-03-2023, 19:41)Uplift Wrote: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/03/ver...oBCb2q5yC0

Column | Psst… er is nóg een blockbuster - NRC
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Voor wie het maximaal aantal artikelen heeft bereikt:

https://archive.ph/NZyVg

Edit: gelezen, het enige wat ik steek vind houden is dat het argument dat de kunstliefhebber de schilderijen al in New york of Parijs heeft gezien vrij knullig is. Verder vind ik het een hoog "HET IS FOCKING ADE" gehalte hebben.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Lekker cheerleaden voor verschraling. Gtfo.
Reply
Een van Gogh reproductie van 't caféterras bij nacht in Arles hier aan de Friese muur
[+] 2 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
Ik heb een mooie print van een van zijn Perzikbloesems in mijn werkkamertje hangen. Dan kunnen mijn collega's nog iets moois aan de muur zien hangen (en ik hoef dan niet naar mijzelf te kijken tijdens een Teams meeting).
[+] 3 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
En bij mij piekt m'n gewonnen 100cm x 100cm A Moon Shaped Pool-canvas sinds zojuist weer boven m'n beeldscherm uit.
[+] 1 user says Thank You to timvank for this post
Reply
Wij hebben een paar (kleine) afbeeldingen van Jan Mankes her en der door het huis hangen.

Verder twee schilderijen van mijn opa, maar die zijn kwalitatief vrij matig. Het is vooral het sentiment dat ie de moeite heeft genomen om mijn knuffels en schaakset te schilderen toen ik klein was.
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
(18-03-2023, 12:31)Schobbeyak Wrote: Wij hebben een paar (kleine) afbeeldingen van Jan Mankes her en der door het huis hangen.

Verder twee schilderijen van mijn opa, maar die zijn kwalitatief vrij matig. Het is vooral het sentiment dat ie de moeite heeft genomen om mijn knuffels en schaakset te schilderen toen ik klein was.



Mooi man! Deze hoop ik nog eens in een museumshop te vinden.




Quote:https://imgur.com/a/FHNeDIX
Reply
Hrair Sarkissian in Bonnefanten. Teringsterke tentoonstelling dit; bijzonder informatief en veelgelaagd. Zelden heb ik een in essentie fototentoonstelling zo aandachtig bekeken. Daardoor was ik al wat verzadigd voor de andere tijdelijke tentoonstelling, A Room of One's Own. Wel mooi meegenomen dat ik De Vaandeldrager daar ook in alle rust heb kunnen bekijken.

Ook in Maastricht heeft Marres nu een opvallende tentoonstelling lopen, van Argentijnse kunstenaars. Maar hoewel het concept - de opstelling is belangrijker dan de kunst zelf - veelbelovend is, ontbreekt het toch ook wat aan kwaliteit.
Reply
Watou 2023.

Behalve in Kasteel Lovie (wat niet in Watou ligt) vond ik het niveau ondermaats. Over het algemeen een Documenta XV-vibe, maar dan in dit geval overduidelijk wegens gebrek aan middelen; ook productioneel rammelt het nogal. Niettemin is Watou eens meemaken echt wel een must voor wie houdt van moderne kunst (en poëzie) in een weinig vanzelfsprekende omgeving. Te combineren met een biertrip, dat spreekt.
Reply
Tip voor KoS (hoewel ik vermoed dat hij dit al kent/bezocht heeft) en de Noordpoolcrew: Into Nature. Biënnale van open luchtkunst in het Drents landschap; dit jaar rondom Borger, door ijsko omschreven als crackhoofstad van Drenthe, maar wat weet ik. Het wandelen an sich is al de moeite, maar de hoofdroute bevat ook genoeg toffe dingen, zoals de 'bongrip-kunst' van een IJslandse kunstenaar (mijn omschrijving, niet de zijne - maar die gast is scheef AF). Soms wordt de relatie tot het landschap/Drenthe er wel érg opgekleefd, zeker in de kleinere route. Maar alles bij elkaar vind ik het concept goed werken; het is een manier om kunst toegankelijk te maken, en tegelijk bewustzijn over natuur te bevorderen.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)