Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Down the Rabbit Hole 2023 - 30 juni t/m 2 juli
#76
(01-03-2023, 12:47)Timothy\s Monster Wrote: Sowieso altijd lastig om een lijn te vinden in de programmering van DTRH.
Vorig jaar met Goldband op het podium was dat waarschijnlijk niet zo moeilijk.
[+] 3 users say Thank You to Max for this post
Reply
#77
(01-03-2023, 12:16)Uplift Wrote: Zoveelste sick burn voor BKS.

Hoezo? Dit is best mager toch? Vind het programma van BKS in de breedte echt een stuk sterker dan wat hier staat. Hoe leuk zo’n Horace Andy of Heartworms ook is. En ik zou Death Grips ook noemen, ware het niet dat die enorm ruk waren op BKS laatst.
Reply
#78
Death Grips, IDLES, Joey Bada$$, Phoenix, slowthai, The Whitest Boy Alive, Avalanche Kaito, Bob Vylan, Heartworms, The Murder Capital, Ramkot, Sleaford Mods, Spoon, Tramhaus en Weval zijn toch namen die ik sneller op BKS zou verwachten.

Mij laat het grotendeels koud, maar 'in de breedte' is BKS heus niet sterker en heeft het dit jaar heel wat namen die veel commerciëler zijn dan het profiel dat BKS zich ooit heeft aangemete, en die je dus eerder op DTRH verwacht: Oscar & The Wolf, De Staat, De Staat, De Staat, The 1975, Caroline Polachek, Charlotte Adigery, Christine & The Queens, Erika De Casier, Goldband, Röyksopp, Sophie Straat, Sudan Archives (inmiddels toch wel), Sylvie Kreusch... ik zie hoogstens wat spannender namen ertussen zoals een Terzij De Horde, maar ja... kom.
Reply
#79
DTRH heeft altijd wel wat namen die net wat beter bij BKS passen en andersom, zo vreselijk ver liggen die festivals nu ook weer niet elkaar. De 'lijn' in het programma van DTRH is volgens mij nu juist voor een belangrijk deel 'dansbare, toegankelijke indiepop', zoals Phoenix en Whitest Boy Alive.

Op de eerste edities van BKS stonden ook al o.a. Macklemore, Two Door Cinema Club, Of Monsters And Men, Catfish and the Bottleman, George Ezra en ook al The 1975 en Christine. Dat zulke namen helemaal niet in het oorspronkelijke BKS-profiel passen, is een hardnekkig misverstand. Die stonden er al vanaf editie 1.

Ik heb zoals eerder geschreven ook het gevoel dat de namen op ONE dit jaar op BKS nóg wat meer richting DTRH/LL zijn gekropen en daar ben ik niet enthousiast over (net als over het centraal zetten van die St. Paul-stage), maar voor de meeste 'normie-indie'-liefhebbers hier (ik weet dat jij daar niet bij hoort) lijkt me ook dit jaar BKS wel degelijk sterker in de breedte dan DTRH.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
#80
Welke namen maken volgens jou dan het verschil? Of maakten, want ik zie ook niet in hoe dat verschil in diepte/breedte er de vorige twee edities was.
Reply
#81
Ik vind het niet handig, want beide festivals kruipen nu qua samenstelling van het programma erg dicht tegen elkaar aan. BKS gaat dit uiteindelijk verliezen (eigen schuld), want tegen de hypetrain/kinderkermis van DTRH kunnen ze niet op.
Reply
#82
Op BKS staan voor mij ook enorm weinig echte musts dit jaar, maar als ik ga, dan denk ik aan: Alex G, Alvvays, Arlo Parks, Black Country New Road, Caroline Polachek (ik ben verder ook niet ineens van de pop, maar dit is voor mij een positieve uitzonering), The Comet Is Coming (al vind ik het een tikkie plat), Crack Cloud, Cool Greenhouse, Gaye Su Akyol, Glass Beams, Gretel Hänlyn, Jockstrap, Julia Jacklin, Lankum, Mars Volta, MICH, Nation Of Language, Royksopp ook wel, Silvana Estrada, Sorry, Surf Couse, Sylvie Kreusch (waarvan ik zelf niet gelijk zie waarom die in jouw DTRH-poplijst staat), Tinariwen, Unknown Mortal Orchestra, Yot Club, Young Fathers.

En dan neem ik dingen die ik zelf al genoeg heb gezien als Interpol, Kurt Vile en Personal Trainer nog niet mee.

Bij DTRH zie ik een stuk minder namen die me positief zouden opvallen op zo'n poster als die van Green Man, terwijl bovenstaande rij voor mij prima een route op zo'n festival zouden kunnen vormen.

Moet erbij zeggen dat ik persoonlijk weinig heb met de hardere gitaarbands en dat daar DTRH het wellicht weer wat beter doet met o.a. Tramhaus en IDLES.

Begrijp me niet verkeerd: ik verwacht niet jou ineens van BKS te overtuigen en zoals dus al vaak gezegd: er is meer dan genoeg kritiek te leveren op de weg die BKS in lijkt te slaan. Die kritiek heb ik ook geleverd. Maar in ieder geval voor mijzelf en ik denk voor de meeste indienormies wint de line-up van BKS, ondanks alle gebreken, het nog wel ruim van DTRH.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
#83
(01-03-2023, 17:02)Timothy\s Monster Wrote: Ik vind het niet handig, want beide festivals kruipen nu qua samenstelling van het programma erg dicht tegen elkaar aan.

Dan heb je het denk ik vooral over de bovenkant van het programma van BKS dit jaar? Daar ben ik het mee eens, en het is hopen dat ze dit jaar door heel veel pech amper andere opties hadden en zich volgend jaar herpakken/het dan maar zonder zo'n bovenkant proberen op te lossen.

DTRH: daar heb ik eigenlijk het idee dat zij de eerste jaren nog wat meer typische BKS-acts hadden dan nu. Damon Alburn, FKA Twigs, King Gizzard, Damien Rice, War On Drugs, GOAT, The National, AHNONI, Suede, Savages, Courtney Barnett, Car Seat Headrest bijvoorbeeld zijn namen die in mijn beleving nog wat meer 'BKS' zijn dan het rijtje van dit jaar dat Uplift opnoemt.
Reply
#84
Zitten prima namen bij de nieuwe lichting (zoals Ethel Cain), maar los van Ben Howard niet echt van het grote of middensegment. Tot dusver heeft DTRH daar weinig van.
Reply
#85
Op dit moment zou ik voor zowel BKS als DTRH geen weekend kaart kopen. Zet de line-ups bij elkaar en schrap wat overbodige popnamen en je zou een echt interessant festival hebben. Vooral jammer dat namen als Spoon en Ethel Cain niet in een zaal zullen staan komende zomer.
Reply
#86
(01-03-2023, 14:32)Uplift Wrote: Death Grips, IDLES, Joey Bada$$, Phoenix, slowthai, The Whitest Boy Alive, Avalanche Kaito, Bob Vylan, Heartworms, The Murder Capital, Ramkot, Sleaford Mods, Spoon, Tramhaus en Weval zijn toch namen die ik sneller op BKS zou verwachten.

Mij laat het grotendeels koud, maar 'in de breedte' is BKS heus niet sterker en heeft het dit jaar heel wat namen die veel commerciëler zijn dan het profiel dat BKS zich ooit heeft aangemete, en die je dus eerder op DTRH verwacht: Oscar & The Wolf, De Staat, De Staat, De Staat, The 1975, Caroline Polachek, Charlotte Adigery, Christine & The Queens, Erika De Casier, Goldband, Röyksopp, Sophie Straat, Sudan Archives (inmiddels toch wel), Sylvie Kreusch... ik zie hoogstens wat spannender namen ertussen zoals een Terzij De Horde, maar ja... kom.

Qua normale namen zie ik eerlijk gezegd weinig verschil tussen BKS en DTRH en dat is op z'n minst gezegd problematisch. Bovenkant van DTRH is, imo, pak zwakker dan BKS. Paolo Nutini, Fred Again en Stromae vs Aphex Twin, Chem Bros en Oscar & The Wolf. Het verschil is wel.. niet groot. Het ding is wel dat DTRH inmiddels bijna twee keer zo groot is als BKS, dus dan verwacht je wel meer ofzo. Ook net daaronder; Ben Howard, The Blaze, Phoenix, Idles, Death Grips, Whitest Boy Alive vs The 1975, The Mars Volta, Interpol, Caroline Polachek, Röyksopp.. 

Aan de elektronische kant daarentegen (maar daar heeft BKS volgens mij voorlopig enkel HAAi aangekondigd?) vind ik DTRH het wel weer gewoon prima doen; TSHA, Carista, Antal, Kamma & Masolo, Overmono, Shygirl.. Niet indrukwekkend, maar voor een major wel gewoon een degelijk rijtje voorlopig.
Reply
#87
Stromae speelt vijf keer in een uitverkochte Ziggo; BKS heeft geen headliner van diezelfde grootte.
Reply
#88
Maw, iedereen gaat Stromae al 's gezien hebben. Ook lekker. DTRH presenteert voorlopig een line-up die on par is met die van BKS terwijl ze anderhalf/twee x groter zijn.
Reply
#89
Maar DTRH kan tenminste roepen dat bezoekers waar voor hun geld krijgen, omdat er tenminste een mega-act staat (zoals LL dit jaar ook heeft met Billie Eilish). Bij BKS gaat dat lastiger.
Reply
#90
Alleen heeft DTRH niet eens een line-up nodig, en BKS wel. Ik ben het wel eens met wat matthijs zegt en mijn perceptie is nogal gelimiteerd, maar ik ben er wel vrij zeker van dat het verwachtingspatroon m.b.t. beide festivals fundamenteel anders is.
Reply
#91
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat BKS beter z'n eigen koers - of nog beter die van Green Man/End Of The Road-type festivals op gaat. Desalniettemin denk ik dat de realiteit hen ergens gewoon blijft dwingen om normie zooi als Oscar & The Wolf of Goldband te blijven boeken ofzo. Vraag me niet wat normies die interesse hebben in BKS te gaan, überhaupt in die namen zouden vinden noch wat 'de liefhebbers' er in zien.. Terugschalen zou een deel van de oplossing kunnen zijn, want ik denk dat men door de loop der jaren - en dat heb ik al 's aangehaald - gewoon te veel is gaan verwachten van BKS. Te grote headliners. Te veel podia. Te veel ditjes en andere datjes. Kost allemaal geld, tijd, moeite whatever.
Reply
#92
Maar eerlijk waar: Oscar & The Wolf, Goldband en De Staat, De Staat en De Staat. Dit is iets waarvan we over een paar jaar zullen zeggen: ''hier begon het einde voor BKS''. Je kunt nog normies nodig hebben om aan je schaal te komen; daarvoor heb je al die gitaarbandjes of een publiekstrekker. Toch niet De Nieuwe Lichting-core? Als in: dat gaat nooit werken; de tickets worden straks gewoon niet verkocht. Want wat is de meerwaarde van die dingen op BKS zien en niet op DTRH of LL waar ze hun publiek al hebben?
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#93
(01-03-2023, 17:02)Timothy\s Monster Wrote: Ik vind het niet handig, want beide festivals kruipen nu qua samenstelling van het programma erg dicht tegen elkaar aan. BKS gaat dit uiteindelijk verliezen (eigen schuld), want tegen de hypetrain/kinderkermis van DTRH kunnen ze niet op.

Vergeet de data van beide festivals niet. BKS ligt in die eerste week van juni op een veel onhandiger moment dan DTRH zo in het begin van de vakantie.

Verplaats BKS naar juli en zal de verkoop ferm zien toenemen. Maar ja, kan niet he.
Reply
#94
En de uitbreiding van PS werkt eerder in het nadeel dan in het voordeel.
Ik denk nog altijd dat BKS alleen kan blijven bestaan als ze terug kleiner worden en zich meer richten op de minder grote namen (en nauw samenwerken met Roadburn, LGW?, Grauzone).
Reply
#95
Overigens zaten BKS en DTRH eerder veel dichter op elkaar qua datum. Meestal 1 à 2 weken. Ik kan me de overlevingstocht van 2017 nog herinneren toen ik BKS en DTRH in 2 weekenden achter elkaar deed.
Reply
#96
(01-03-2023, 22:36)Timothy\s Monster Wrote: En de uitbreiding van PS werkt eerder in het nadeel dan in het voordeel.
Ik denk nog altijd dat BKS alleen kan blijven bestaan als ze terug kleiner worden en zich meer richten op de minder grote namen (en nauw samenwerken met Roadburn, LGW?, Grauzone).

Nog kleiner? Ze zitten nu maar aan een 25K bezoekers. Of bedoel je weer zo’n Misty Fields/ITGWO- achtig festivalletje? Want daar hebben we er ook al genoeg van.
Reply
#97
(01-03-2023, 22:36)Timothy's Monster Wrote: En de uitbreiding van PS werkt eerder in het nadeel dan in het voordeel.
Ik denk nog altijd dat BKS alleen kan blijven bestaan als ze terug kleiner worden en zich meer richten op de minder grote namen (en nauw samenwerken met Roadburn, LGW?, Grauzone).

Gewoon weer zelfde weekend als Primavera BCN doen, zoals in 2019.
Reply
#98
@mattman: Nee, iets daartussen.15k of zo.
Reply
#99
Een Paredes de Coura doet het elk jaar prima, gewoon dat model volgen. Desnoods een dikke sponsor in de naam stoppen. Fritz-Kola Best Kept Secret ofzo.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
(01-03-2023, 22:41)mattman Wrote:
(01-03-2023, 22:36)Timothy\s Monster Wrote: En de uitbreiding van PS werkt eerder in het nadeel dan in het voordeel.
Ik denk nog altijd dat BKS alleen kan blijven bestaan als ze terug kleiner worden en zich meer richten op de minder grote namen (en nauw samenwerken met Roadburn, LGW?, Grauzone).

Nog kleiner? Ze zitten nu maar aan een 25K bezoekers. Of bedoel je weer zo’n Misty Fields/ITGWO- achtig festivalletje? Want daar hebben we er ook al genoeg van.

10k tot 15k zoiets. Hier in NL valt het overigens wel mee qua kleinere buitenfestivals. Die zijn er in België beduidend meer.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)