Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
https://nos.nl/artikel/2455212-onduideli...p-oekraine
Reply
[Image: 96452-C98-0557-44-AE-B041-03184-A6469-C3.jpg]
Reply
Poetin die voor deze kerst geen toespraak vanuit 't Kremlin doet. Er wordt dan ook deze dagen via telegram steeds meer hardere en openlijke kritiek betreffende deze oorlog geuit. Volgens schattingen van de Frankfurter Algemeine zouden er aan Russische kant zeker 20.000 meer slachtoffers gevallen zijn dan aan de kant van de Oekraïense strijdkrachten en burgers. Als Biden en onze zogeheten machthebbers nu 't winter wordt nog steeds niet diplomatiek gaan handelen, zullen deze i.m.o. mede verantwoordelijk mogen worden geacht aan nog eens zeker 180.000 slachtoffers erbij las ik in 't eerder genoemde Duitse dagblad. Wanneer je de onderstaande boekrecensie leest, waar vanuit andere gezichtspunten over 't grote strategospel van Biden, Chi, Poetin en Zelensky geschreven wordt rijzen je werkelijk de haren te berge. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/20...chtoffers/
Reply
(13-12-2022, 10:48)Fenderboy Wrote: onze zogeheten machthebbers

Goeie tekst weer, kan zo in een FvD spotje
Reply
(13-12-2022, 10:48)Fenderboy Wrote: Poetin die voor deze kerst geen toespraak vanuit 't Kremlin doet. Er wordt dan ook deze dagen via telegram steeds meer hardere en openlijke kritiek betreffende deze oorlog geuit. Volgens schattingen van de Frankfurter Algemeine zouden er aan Russische kant zeker 20.000 meer slachtoffers gevallen zijn dan aan de kant van de Oekraïense strijdkrachten en burgers. Als Biden en onze zogeheten machthebbers nu 't winter wordt nog steeds niet diplomatiek gaan handelen, zullen deze i.m.o. mede verantwoordelijk mogen worden geacht aan nog eens zeker 180.000 slachtoffers erbij las ik in 't eerder genoemde Duitse dagblad. Wanneer je de onderstaande boekrecensie leest, waar vanuit andere gezichtspunten over 't grote strategospel van Biden, Chi, Poetin en Zelensky geschreven wordt rijzen je werkelijk de haren te berge.  https://www.dewereldmorgen.be/artikel/20...chtoffers/

Jammer dat je een interessant boek van minstens één interessante auteur (C. Callewaert vind ik gezien zijn PVDA-banden ietwat dubieus) discrediteert met FVD-retoriek. Je linkt naar iets wat eigenlijk een radicaal-links anti-oorlogsstatement is en je eigen take is een doorslagje van wat dat tuig regelmatig op de Dam komt roepen. Ziehier wat een crappy bewustzijn kan betekenen (het kan nog vele andere dingen betekenen, zoals geïllustreerd door de gemiddelde kleinburger).
Reply
(13-12-2022, 11:07)Uplift Wrote:
(13-12-2022, 10:48)Fenderboy Wrote: Poetin die voor deze kerst geen toespraak vanuit 't Kremlin doet. Er wordt dan ook deze dagen via telegram steeds meer hardere en openlijke kritiek betreffende deze oorlog geuit. Volgens schattingen van de Frankfurter Algemeine zouden er aan Russische kant zeker 20.000 meer slachtoffers gevallen zijn dan aan de kant van de Oekraïense strijdkrachten en burgers. Als Biden en onze zogeheten machthebbers nu 't winter wordt nog steeds niet diplomatiek gaan handelen, zullen deze i.m.o. mede verantwoordelijk mogen worden geacht aan nog eens zeker 180.000 slachtoffers erbij las ik in 't eerder genoemde Duitse dagblad. Wanneer je de onderstaande boekrecensie leest, waar vanuit andere gezichtspunten over 't grote strategospel van Biden, Chi, Poetin en Zelensky geschreven wordt rijzen je werkelijk de haren te berge.  https://www.dewereldmorgen.be/artikel/20...chtoffers/

Jammer dat je een interessant boek van minstens één interessante auteur (C. Callewaert vind ik gezien zijn PVDA-banden ietwat dubieus) discrediteert met FVD-retoriek. Je linkt naar iets wat eigenlijk een radicaal-links anti-oorlogsstatement is en je eigen take is een doorslagje van wat dat tuig regelmatig op de Dam komt roepen. Ziehier wat een crappy bewustzijn kan betekenen (het kan nog vele andere dingen betekenen, zoals geïllustreerd door de gemiddelde kleinburger).

Het kan zijn dat de partijen die je hierboven aanhaalt dubieus zijn, wat ik ook zeker normaliter denk overigens. Echter 't gebrek aan diplomatie probeerde ik natuurlijk allereerst te omschrijven en wanneer je dan deze inzichten ziet, wordt 't toch wel pijnlijk duidelijk hoe troebel de visies van onze leiders tegenover dergelijke rapportages afsteken. Dat 't FvD dergelijke retoriek bewust misbruikt ben ik absoluut met je eens. De PVDA vind ik overigens ook inmiddels een liberale volkspartij. De letter A blijkt al tijdenlang niet meer van toepassing.
Reply
Lees wat er staat. Het gaat over de Belgische PVDA en daarnaast is De Brabander zowat dé anti-oorlogsautoriteit van de Benelux, dus ik vind er niets dubieus aan. Ik noemde enkel Callewaert als dubieus, want in tegenstelling tot De Brabander heeft hijn een duidelijke PVDA-stempel, waar De Brabander in het verleden wel al kritischer is geweest tegenover b.v. China (vandaag nog steeds een euvel binnen de PVDA). Dit is allemaal Belgische context, maar het boek dat in je link wordt aangehaald, is dan ook van Belgische makelijk en de website dewereldmorgen.be dus ook. Tot zover dat. Toevallige overeenkomsten met FVD-discours vind ik zelf wat minder toevallig. Zelfs al ben je zelf geen FVD'er (daar twijfel ik niet aan), heb ik de indruk dat je veel van hun taalgebruik oppikt, en net dat is niet wat een De Brabander ooit zou hanteren. Hij pleit voor internationale solidariteit tegen oorlog, wat een wezenlijk verschil is met het goedpraten van Poetins acties. De Brabander poneert terecht dat er een gevaar schuilt in het momenteel dominante zwart/wit-denken over deze oorlog (maar ook andere conflicten - veelal in de andere richting), waar de FVD vooral de nadruk zal leggen op hoe onze politiekers in deze oorlog aan de verkeerde kant staan. Wat ook weer een manier is van zwart/wit denken. Helaas is het wel zo dat velen (hier, en elders) een kritische houding tegenover b.v. de logica van wapenleveringen verwarren met het FVD-standpunt dat Poetin feitelijk het minste kwaad is en we hem het voordeel van de twijfel moeten gunnen. Of hoe zwart/wit-denken een tweesnijdend zwaard is.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Ik mis in deze soort contexten een inzicht betreffende kapitalisme. Die er... zowel ter linker - als ter rechterzijde hoofdoorzaken vormen. De lobbycultuur die overal overheersend werkt. Politieke leiders die een soort van concurrentiestrijd namens multinationals uit blijken te vechten. De familie Biden had bv miljarden in Oekraïens vastgoed en de landbouw geïnvesteerd. De Russische belangen sneeuwden vervolgens natuurlijk onder. Een spel waarin vele miljoenen mensen slachtoffers zullen kunnen worden wordt er hier quasi achteloos verder gespeeld. Zoiets pijnigt m 'n hoofd danig.
Reply
Dit leest allemaal als een koortsdroom
Reply
Hoe een dergelijk voorspelbaar scenario maar niet kan worden beteugeld blijft velen verbazen. Iets als eeuwige groei: De utopie van een hopelijk snel uitstervend type mens.
Reply
Zal Zelensky zijn kostuum aantrekken voor het Amerikaanse congres, of toch weer de legergroene militaire outfit? Maar een fijne check ligt klaar, waarvan het meeste geld gaat naar het Amerikaans industrieel complex:

Congress Proposes More Than $44 Billion for Ukraine

artikelen:


Why time isn’t ripe for Ukraine talks
https://www.indianpunchline.com/why-time...ine-talks/


An interview with General Valery Zaluzhny, head of Ukraine’s armed forces
https://archive.vn/dPZQE#selection-593.0-593.73

Managing the Ukraine Denial Narrative
https://strategic-culture.org/news/2022/...narrative/
Reply
Een Afghanistan in Europa, in het viervoudig kwadraat (of meer) van wat Afghanistan ooit geweest is. Conventionele (invasie)oorlogen tussen gecentraliseerde legers worden sinds 1945 niet meer gewonnen.

Poetin double downt ook, met zijn oorlogseconomie waarvan hij schijnbaar het geld gaat halen waar het zit, en/of dankzij nieuwe gasdeals en de toch wel enorme inkomsten die recent uit gas gekomen zijn. Hij weet dat zijn put relatief gezien nog bodemlozer is dan die van het westen; zeker omdat kanonnenvlees goedkoper is dan granaten die een milli per unit kosten.
Reply
En de huidige Poetin die zonder enige openlijke kritiek de overwinning in de toekomst alvast (op)eist ondanks 60.000+ dode Russische militairen en de vooral nog veel meer terecht vooral bange toekomstige militairen welke nog moeten gaan dienen + de net zo grote waanzin van Zelenski die over de ruggen van z 'n eigen volk nu verder met de VS heult. Waarom je dit niet in NPO journaals hoort geeft al aan waar de lobby 's heen dienen te voeren. Wat een bizarre visies toch...
Reply
Euh... gast. Het is een aanvalsoorlog met een inmiddels genocidair tintje. Oekraïne heeft elk recht om zichzelf te verdedigen. De vraag is of het westen de rol moet spelen dat het speelt, door in te zetten op méér oorlog en niet op diplomatie - goed wetende dat het zonder een val van Poetin altijd daarmee zal eindigen. Inzetten op die val is dan weer meerdere bruggen te ver en zelfs een aanval van Poetin op een buurland kan dat (het risico van een wereldoorlog) nooit verantwoorden; het is dan ook vooral een idee van Amerikaanse makelij, ten koste van Europa en ultiem ook Oekraïne zelf. Zelensky speelt daarin een kleine rol, ja.

Voor Zelensky zelf was er nooit echt veel keuze: bondgenoten zoeken of vermoord worden. Of vluchten. Het werd - wellicht heel snel ingegeven door de V.S. - een keuze voor terugvechten op een proxy-basis. Wellicht niet de juiste keuze, zullen we over veel jaren stellen. Maar dat zet Zelensky nooit op hetzelfde niveau als Poetin, dus misschien kun je beter dit soort meningen in een anonieme Telegraaf-comment droppen. Qua taal en inhoudelijke coherentie zit het ook alvast goed.
Reply
[Image: FB-IMG-1671649041704.jpg]
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
(21-12-2022, 20:58)Timothy\s Monster Wrote: [Image: FB-IMG-1671649041704.jpg]

Is er een specifieke reden waarom je deze cartoon post? 

Vind het een vrij  simplistische en dubieuze prent die teveel de indruk probeert te wekken dat het een strijdtoneel van 2 kwaden is.
[+] 4 users say Thank You to TheUncleG for this post
Reply
(22-12-2022, 18:08)TheUncleG Wrote:
(21-12-2022, 20:58)Timothy\s Monster Wrote: [Image: FB-IMG-1671649041704.jpg]

Is er een specifieke reden waarom je deze cartoon post? 

Vind het een vrij  simplistische en dubieuze prent die teveel de indruk probeert te wekken dat het een strijdtoneel van 2 kwaden is.

En terecht lijk me. 2 verschillende kapitalistische stromingen die onze wereld in brand steken.
Reply
Maar dan moet je toch een cartoon van Poetin met Biden of een representatie van het Amerikaanse grootkapitaal neerzetten. Los van de bedenkelijke implicatie (zie ook die tattoo), is het ook geen accurate representatie van wat deze proxy-oorlog nou is. Want laten we duidelijk zijn: het is goed om de invasie te onderscheiden van het karakter die deze oorlog heeft aangenomen - dat gebeurt namelijk bijna nergens in onze media of door westerse analisten. Maar doe het dan goed.
Reply
Het is een prent van Messi en Mbappé, maar dan met 2 andere karikaturen. Er zit geen diepe betekenis achter heb ik begrepen van Ruben. Soms is dat ook prima vind ik.
Reply
Dat kun je niet met droge ogen beweren als je een Azov tattoo zo benadrukt.
[+] 2 users say Thank You to TheUncleG for this post
Reply
Quote:De Nederlandse industrie wordt keihard geraakt door goedkopere Amerikaanse concurrenten. Die profiteren van fors lagere gasprijzen en een miljardensteun uit Washington. Geïmporteerde Amerikaanse producten zijn veel goedkoper dan in Europa gefabriceerde tegenhangers. „We maken ons grote zorgen over de toekomst van de industrie”, aldus werkgeverskoepel VNO-NCW.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221222...um=twitter


Achter een betaalmuur, maar deze niet:

Europe facing gas insecurity, 'uncontrolled deindustrialization' through 2025


Bijkomend probleem is dat veel industrie ook niet meer zal en kan opstarten, mocht het ooit weer lukken. Veel kennis en personeel is dan vertrokken en komt niet meer terug. Vanwege pensioen of baan elders. Ook zijn de kosten voor het opstarten te hoog. De de-industrialisatie van Europe is een feit, en gaat grote gevolgen hebben. Amerika komt meer en meer haar vervuilende LPG gas kwijt aan Europa, en ook andere industrie gaat van Europe naar Amerika. En zo heeft Amerika wat het wil hebben.
Reply
Quote:Washington Post article about the shortage of weapons for Ukraine. The protracted war revealed shortcomings in US strategic planning and significant gaps in the NATO defense industrial base, WP writes:


Inside the monumental, stop-start effort to arm Ukraine
The U.S. supply of weapons has never been enough for Kyiv. But for Washington and the Pentagon, there are broader concerns.
Reply
Het transformatiemoment door de Russische oorlog: India pikt de Westerse dominantie niet meer
Reply
Reply
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2461245...n-oekraine

Wordt het niet tijd dat deze steeds krommer wordende logica wordt rechtgetrokken door gewoon zelf de oorlog aan Rusland te verklaren?

Ben ik de enige dit de huidige ontwikkelingen hallucinant vindt?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)