Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
#51
Haha, jouw mediagebruik is echt fascinerend, Fender.
[+] 6 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#52
Quote:"Breadbasket Of World" Choked Off By Russian Invasion As Wheat Prices Soar

Ukraine has earned the nickname “breadbasket of Europe” for its rich dark soil, vast wheat fields, and other farm goods. The Russian invasion has cut off the world from cheap and abundant wheat supplies.

Ukraine and Russia are vital to the global food supply, accounting for more than a quarter of global wheat trade, about a fifth of corn, and 12% of all calories traded globally, according to Bloomberg.

https://www.zerohedge.com/commodities/br...rices-soar
Reply
#53
(01-03-2022, 14:06)Schobbeyak Wrote: Haha, jouw mediagebruik is echt fascinerend, Fender.

Ik probeer 't breed te blijven bekijken en vond 't overigens ook anti democratisch dat RT overal afgehaald werd. Men wil allerlei zaken toch zelf kunnen beoordelen.
Reply
#54
Nepnieuws. RT.com werkt nog gewoon (na een wat langere check op DDOS aanvallen). Tass ook.
Reply
#55
RT en dat soort dingen censureren zijn legitiem... mochten we officieel in oorlog zijn met Rusland. Maar dat zijn we niet. Idem met het niet tonen van Russische persconferenties of Klavers idiote voorstel om Putinvriendje Baudet niet toe te laten tot bepaalde briefings. Dat zijn allemaal implicaties dat je in oorlog bent met een andere entiteit. Dit is hoe self fulfilling prophecies werken.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#56
RT had al veel eerder moeten worden gecanceld. Zoals deze post en bijbehorende draad al illustreerde, Rusland was onofficieel allang in oorlog met ons.
Reply
#57
Sure, maar dan is elke entiteit die raakt aan ons establishment potentieel in oorlog met ons. We neigen nu naar een soort McCarthyisme.
Reply
#58
Maar voor een totaal objectief beeld hebben we toch diverse input nodig. Alles kan niet van maar één kant worden belicht. En dit: omdat zelfs NPO nu propagandistisch blijkt te werken. Een mens mag zelf bepalen wat ie vindt lijkt me.
Reply
#59
(01-03-2022, 18:21)Uplift Wrote: Sure, maar dan is elke entiteit die raakt aan ons establishment potentieel in oorlog met ons. We neigen nu naar een soort McCarthyisme.

Denk dat de mensen in Oekraïne dat inzicht niet met je delen. 

Wellicht moet je die complete ban van alles wat Russisch is ook zien als een soort compensatiegedrag voor al die jaren dat we dat te weinig hebben gedaan.
Reply
#60
(01-03-2022, 18:56)Gunnar Wrote:
(01-03-2022, 18:21)Uplift Wrote: Sure, maar dan is elke entiteit die raakt aan ons establishment potentieel in oorlog met ons. We neigen nu naar een soort McCarthyisme.

Denk dat de mensen in Oekraïne dat inzicht niet met je delen. 

Wellicht moet je die complete ban van alles wat Russisch is ook zien als een soort compensatiegedrag voor al die jaren dat we dat te weinig hebben gedaan.

Met alle respect Gunnar: Echter je zit nu duidelijk even in een Kapitalistische tunnel. Zoiets zal never duurzaam zijn voor onze kids.
Reply
#61
(01-03-2022, 18:56)Gunnar Wrote:
(01-03-2022, 18:21)Uplift Wrote: Sure, maar dan is elke entiteit die raakt aan ons establishment potentieel in oorlog met ons. We neigen nu naar een soort McCarthyisme.

Denk dat de mensen in Oekraïne dat inzicht niet met je delen. 

Wellicht moet je die complete ban van alles wat Russisch is ook zien als een soort compensatiegedrag voor al die jaren dat we dat te weinig hebben gedaan.

De mensen in Oekraïne hebben - met alle respect - niets met dat inzicht te maken, op dezelfde manier dat niemand, zelfs niet de meest radicale anti-oorlogsactivist in 2003 een oproep zou gedaan hebben om CNN of FOX News hier niet meer beschikbaar te maken. De hele definitie van 'oorlog' wordt dan in essentie aangepast aan wie ze zogenaamd voert. Dat is een van de vele westerse erfzonden die ons ook nu dreigen in - jawel - een oorlog te storten en waaruit blijkt dat er amper historische lessen zijn getrokken door diegenen die de publieke opinie hier het meeste weten te beïnvloeden (of het kan hen niets schelen).

Het compensatiegedrag is er duidelijk. En het is op veel niveaus problematisch. Om wat ik eerder in dit topic al geschetst hebt, en ook om wat er beschreven staat in het opiniestuk dat jij gisteren hier nog gedeeld hebt.
Reply
#62
Benieuwd wat jij van Bregman vindt Uplift: https://twitter.com/rcbregman/status/149...42896?s=21
Reply
#63
Dat wordt al vrij goed verwoord in de laatste zin van 'AKO Ideologie' door Hang Youth.

Verder is niets in die tweet van toepassing op mijn take, integendeel. Ik geloof dat Putin effectief nucleaire wapens zal gebruiken als dingen op deze manier blijven evolueren. Reden te meer om alles op alles te zetten om een verdere escalatie van de oorlog te voorkomen.
Reply
#64
Hoe zie jij concreet deëscalatie voor je? Oprecht benieuwd hoor, aangezien ik in Putin momenteel vooral een dolle hond zie die nergens voor wil wijken.
Reply
#65
Je hebt gisteren letterlijk een groot deel van het antwoord hierop gedeeld in dit topic.

Geopolitiek realisme en parallel aan alternatieven werken op de autocratie die Putin tracht te exporteren. Vanmiddag volgde ik het Europarlement op de achtergrond en ik hoorde alleen maar opbod, lege woorden, moral outrage, hypocrisie en vooral heel veel incompetentie. En dat laatste zal ons helaas parten spelen, zeker als we blijven geloven dat Putin gewoon knetter is en dit allemaal het werk is van een crimineel met een Napoleoncomplex.
Reply
#66
(01-03-2022, 18:21)Uplift Wrote: Sure, maar dan is elke entiteit die raakt aan ons establishment potentieel in oorlog met ons. We neigen nu naar een soort McCarthyisme.

in vergelijkbare situaties komt dan altijd je mantra: ‘pick your fucking battles’ tevoorschijn.
Reply
#67
Welke situaties zijn in godsnaam vergelijkbaar met de vooravond van de derde wereldoorlog, Snake?
Reply
#68
Vooravonden van eerdere wereldoorlogen. Maar dit wordt geen wereldoorlog. Of althans, als, dan toch een hele korte.

Maar point taken. Al denk ik hierbij wel: Pick your fucking battles.
Reply
#69
Maar als het punt is dat ik een wereldoorlog wil vermijden en daarvoor een selffulfilling prophecy wil de-legitimeren door m.n. proportioneel te reageren op wat er gebeurt in plaats van mee te gaan in het wapengekletter (zie inderdaad vooravonden van andere wereldoorlogen, vooral de eerste - voor de tweede was de kans eigenlijk al verkeken in Spanje en in feite begon die oorlog dus in 1936), dan is dat geen battle die ik niet kan picken. Mij kan het niet heel veel schelen dat RT er niet meer is, want het is een baggerzender. Gaan we dat echter normaliseren (of de woorden van Klaver gisteren normaliseren), dan bereiden we de publieke opinie eigenlijk al voor op echte oorlog. En dat wil ik dus niet, want ik wil dat we allemaal het hoofd koel houden om erger te voorkomen.

Een wereldoorlog met conventionele wapens en/of in combinatie met tactische nucleaire wapens hoeft zeker niet kort te zijn, trouwens.
Reply
#70
(01-03-2022, 20:08)Uplift Wrote: Je hebt gisteren letterlijk een groot deel van het antwoord hierop gedeeld in dit topic.

Geopolitiek realisme en parallel aan alternatieven werken op de autocratie die Putin tracht te exporteren. Vanmiddag volgde ik het Europarlement op de achtergrond en ik hoorde alleen maar opbod, lege woorden, moral outrage, hypocrisie en vooral heel veel incompetentie. En dat laatste zal ons helaas parten spelen, zeker als we blijven geloven dat Putin gewoon knetter is en dit allemaal het werk is van een crimineel met een Napoleoncomplex.

Ik geloof niet dat Putin knetter is, maar volgens mij vind jij ook dat hij op zijn minst onberekenbaar en irrationeel handelt. 

Hoe zie jij dan de nabije toekomst in Oekraïne voor je? Moet iedereen zich erbij neerleggen dat Rusland er een vazalstaat van maakt? Of acht jij het reëel dat er een wapenstilstand komt en er een overeenkomst gesloten wordt tussen Oekraïne en Rusland? En dat iedereen weer over gaat tot de orde van de dag? 

Ik vind dat allemaal moeilijk voorstelbaar. En dat komt omdat Rusland Oekraïne is binnengevallen. Lijkt me voor de internationale betrekkingen toch een lastig te negeren olifant in de kamer.
Reply
#71
Het gaat al lang niet meer om Oekraïne, en net daar is het westen, de EU op kop, in de val gelopen en hebben we Putins bestaan nog wat verder bekrachtigd en zijn missie in feite gepromoveerd tot een niveau waar hij altijd al van gedroomd had.

Een houding waarbij de focus wel volledig op Oekraïne als territorium ligt en er veel minder in ronkende, absolute termen gesproken wordt over Oekraïne als symbool voor heel Europa, neen het Universum! De mensheid! Ergo: in termen van de noodzaak een oplossing te vinden en de oorlog te stoppen als eerste prioriteit, dat zou Rusland dwingen om z'n hand te spelen. Zijnde: Oekraïne onder controle brengen kan niet. Dus wat willen ze dan echt? Dat de westerse expansie en de bedreiging voor hun kleptocratie stopt. Prima, laten we het daar dan over hebben. Dat dit al lang voor de inval gebeurd moest zijn, is evident. Maar zelfs na een invasie zijn vredesgesprekken waarbij Rusland niet a priori wordt gezien als een entiteit die niet mag bestaan (in feite hoe zijn naar Oekraïne kijken en dus een volkomen illegitieme blik op dingen) niet onmogelijk. En: het is ook niet onmogelijk om Zelensky's regime als slachtoffer te zien en Putin als agressor. Want dat is wat ze zijn. En niet: de baarlijke duivel versus een icoon van westerse democratie. Want dat is wat ze niet zijn. Realisme. En ja, er komt een punt dat zoiets niet meer mogelijk is, dat hebben we met fascisme gezien en specifiek met het naziregime. Maar zover zijn we lang nog niet, hoe heftig de aanval van Rusland ook is. Bovenal moet je goed kijken naar welke belangen er spelen en wat netto het meeste oplevert voor gewone Europeanen, Oekraïners en Russen. Dat gebeurt vandaag niet; er wordt gesproken over verregaande opofferingen en scharniermomenten en Waterloo's en whatnot. Oekraïens hardcore nationalisme wordt vereenzelvigd met een strijd voor Europese waarden. Zijn we fucking krankjorum geworden?

Nu heeft m.n. de EU meerdere stappen overgeslagen en zetten ze vol in op regime change, waardoor Putin zijn droom kan waarmaken om in plaats van permanent aan te modderen omtrent die invloedzone, hij de hele wereldorde wellicht kan aanvallen door een escalatie te ontketenen en als alles lang genoeg duurt en explosief genoeg wordt, zal hij daar misschien nog in slagen ook. Want: Rusland is niet zo geïsoleerd als onze media willen laten geloven en China, net als autocraten bij ons, wachten geduldig op hun kans.

Ik geloof sinds vandaag oprecht dat incompetentie en niet plat cynisme en persoonlijke belangen (zoals bij Biden, die dit veel sluwer aanpakt, wel het geval is) de catastrofale houding van de EU verklaart.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#72
Putin's meetings met zijn kabinet/hulpjes/stagiaires leveren wel bizarre foto's op:

[Image: dc4225c92d_ANP-444828604.jpg?txt=%C2%A9A...439952165a]

Doet hij dit altijd?
Reply
#73
Blijkbaar gaan er al enkele jaren hardnekkige geruchten dat Putin ziek is. En nu met COVID houdt hij extra afstand. https://archive.is/fIXeo
Reply
#74
[Image: 96c3c29df3af884f2b1a443d31f6d5f3f5fc3ee0.jpg]
Reply
#75
(02-03-2022, 07:43)BigBird Wrote: Blijkbaar gaan er al enkele jaren hardnekkige geruchten dat Putin ziek is. En nu met COVID houdt hij extra afstand. https://archive.is/fIXeo

Als daar iets van waar is, is dat natuurlijk uitstekende intel om de kring rond Putin te bestoken met post-Putin scenarios.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)