Thread Rating:
  • 10 Vote(s) - 3.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Films] Welke kijk jij?
Het was wat mij betreft vooral een opzettelijke knipoog vanwege het contrast met de voorgaande post. Volgens mij wordt hier genoeg gepost dat iemand een blockbuster heeft gezien, ik schaam me er in elk geval niet voor Smile
Reply
The King 's Man

De Britse filmproducent Vaughn toont in deze prequel zijn kort door de bocht kijk op ruim 2 eeuwen historie, 2 (wereld)oorlogen, diverse revoluties en alle nog huidige dreigingen.
Hij herschrijft de Eerste Wereldoorlog + de Russische revolutie bv tot conflicten die volledig achter de schermen werden georkestreerd door een revolutionaire Schotse organisatie.
De Duitse keizer, de Russische tsaar en de Britse koning zouden in dit verhaal bv slechts ruziënde neefjes zijn geweest. De rol van de Balkan of die van 't Alpengebied en Frankrijk slaat men gemakshalve ook maar even over. Een - en ander diende klaarblijkelijk een (commercieel) voorlopend geheel te gaan vormen voor de zeer succesvolle 007 reeks uit de jaren 60 en 70.
Er ontstaan door de vele (digitaal gecreëerde) tijdsimpressies ook diverse indrukwekkende momenten.
Verder: Zijn er naast dramatische gebeurtenissen ook diverse hilarische ogenblikken te bewonderen.   Dat zoiets voor de gemiddelde (minder geïnformeerde kijker) een prettig avondje in de bios - of op de bank kan opleveren beseffen diverse commerciële filmproducenten natuurlijk altijd.
Hoe een meer serieuze filmliefhebber één - en ander zal beoordelen: dat is weer een heel andere vraag(stelling). Zat zelf nogal eens achter m 'n oren te krabben. Deze productie kostte bv meer dan 200 miljoen. Doodzonde toch?
Reply
Holy Motors weer eens bekeken. Opnieuw erg fijn.
Reply
(14-02-2022, 15:22)Fenderboy Wrote: The King 's Man

De Britse filmproducent Vaughn toont in deze prequel zijn kort door de bocht kijk op ruim 2 eeuwen historie, 2 (wereld)oorlogen, diverse revoluties en alle nog huidige dreigingen.
Hij herschrijft de Eerste Wereldoorlog + de Russische revolutie bv tot conflicten die volledig achter de schermen werden georkestreerd door een revolutionaire Schotse organisatie.
De Duitse keizer, de Russische tsaar en de Britse koning zouden in dit verhaal bv slechts ruziënde neefjes zijn geweest. De rol van de Balkan of die van 't Alpengebied en Frankrijk slaat men gemakshalve ook maar even over. Een - en ander diende klaarblijkelijk een (commercieel) voorlopend geheel te gaan vormen voor de zeer succesvolle 007 reeks uit de jaren 60 en 70.
Er ontstaan door de vele (digitaal gecreëerde) tijdsimpressies ook diverse indrukwekkende momenten.
Verder: Zijn er naast dramatische gebeurtenissen ook diverse hilarische ogenblikken te bewonderen.   Dat zoiets voor de gemiddelde (minder geïnformeerde kijker) een prettig avondje in de bios - of op de bank kan opleveren beseffen diverse commerciële filmproducenten natuurlijk altijd.
Hoe een meer serieuze filmliefhebber één - en ander zal beoordelen: dat is weer een heel andere vraag(stelling). Zat zelf nogal eens achter m 'n oren te krabben. Deze productie kostte bv meer dan 200 miljoen. Doodzonde toch?

Eerste Kingsmen ook gezien?
Reply
Nee. De tweede wel een helft.
Reply
The Power of the Dog

Zeer degelijke film. Het is de hoogst haalbare standaard geworden die we uit Noord-Amerika kunnen verwachten (super veel kunde, goeie cast) in die zin dat zo'n topfilm tegelijk ook weinig of niets doet met je.
Reply
(15-02-2022, 10:33)Uplift Wrote: The Power of the Dog

Zeer degelijke film. Het is de hoogst haalbare standaard geworden die we uit Noord-Amerika kunnen verwachten (super veel kunde, goeie cast) in die zin dat zo'n topfilm tegelijk ook weinig of niets doet met je.

Je bedoelt Nieuw-Zeeland, want Jane Campion en aldaar opgenomen. Volgens de IMDb in coproductie met Australië/Canada/UK. De Amerikaanse acteurs en setting plus distributeur Netflix veranderen daar niks aan. Maar dat terzijde.

Dat de film jou en sommige anderen hier weinig doet is enerzijds te begrijpen, het is echt een moodpiece waarbij een aantal dramatische hoogtepunten (zoals een bruiloft en een ander essentieel plotpunt dat ik hier niet ga spoilen) buiten beeld zijn gebleven.

Er zit wel degelijk goed drama en ook spanning in, het is alleen erg subtiel verpakt in de rol van Cumberbatch. Het (nogal terloops gebrachte) feit dat hij eigenlijk een geniaal student was die liever als ongewassen cowboy de baas ging spelen over de ranch, maakt hem een onvoorspelbare poseur op een power trip. De manier waarop hij Kirsten Dunst (in zijn ogen een golddigger) kwelt is hier de dramatische lijn. Zie vooral die scène met de piano en de banjo.

Aan de andere kant is hij achterhaald (als cowboy én als type man), maar hij kan zichzelf niet zijn en heeft het verlies van zijn mentor ("Bronco Henry") nooit verwerkt. Die zachte kant ziet hij in de zoon die hij eerst pest maar daarna (los van ongezonde bijbedoelingen) als leerling adopteert. Het eveneens subtiele keerpunt in die relatie is waarschijnlijk de scène waarin ze allebei een hond zien in de berg (eigenlijk de schaduw). Hij had een betere man kunnen worden, maar door zijn gedrag tegen Dunst is het daar uiteindelijk te laat voor. Dat einde komt aanvankelijk uit de lucht vallen, maar na een tweede keer kijken klopt het gewoon helemaal en is het logisch.

Door dat uitgebeende drama in combinatie met de onnadrukkelijk schitterende landschapsbeelden en al het vakmanschap eromheen is dit voor mij gegarandeerd de best picture winnaar. Ook niet verrassend gezien eerdere recente winnaars als Moonlight en Nomadland.
[+] 5 users say Thank You to Maynard-J for this post
Reply
The Worst Person in the World.

Kwam goed binnen hier. Gebeurt niet vaak dat ik mezelf zo goed kan herkennen in (karaktertrekken van) een filmpersonage.
[+] 3 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
(15-02-2022, 10:27)Fenderboy Wrote: Nee. De tweede wel een helft.

Vooral doen, alleen al vanwege het geniale einde.

(15-02-2022, 10:33)Uplift Wrote: The Power of the Dog

Zeer degelijke film. Het is de hoogst haalbare standaard geworden die we uit Noord-Amerika kunnen verwachten (super veel kunde, goeie cast) in die zin dat zo'n topfilm tegelijk ook weinig of niets doet met je.

Dus dan is het niet een topfilm, toch?
Reply
Ik vond 'm echt heel goed, alleen wat te clean. De analyse van Maynard deel ik (ik kan dat alleen nooit zo goed verwoorden). Wat ik vooral bedoelde, is dat Amerikaanse (vooruit, westerse films die met name nog steeds voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn) films - of ze nu Oscarkandidaat zijn of niet - heel netjes binnen de lijntjes kleuren. Je ziet nooit meer weird ass shit, ik maak geen verwondering meer mee. Terwijl ik dat nog steeds makkelijk kan hebben met niet-Angelsaksische (Wink) films.
Reply
De Noord-Amerikaanse filmindustrie zit IMO in een crisis. Maar weird ass shit en/of verrassende producties bestaan daar nog steeds, je moet gewoon moeite doen om het te vinden. Wat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan is, gezien de verdeling van films over diverse streamingplatforms (als ze daar uberhaupt op staan).
Reply
Maar wat is dan voor jou een Angelsaksische film die je zeg maar uit balans heeft gebracht, pakweg de afgelopen 2-3 jaar.
Reply
Uit balans brengen zou ik niet zeggen, maar als ik kijk naar wat Netflix de laatste tijd heeft voortgebracht dan zitten daar toch prima arthouse producties tussen zoals Power of the Dog, The Lost Daughter en I'm thinking of ending things. Misschien wel wat minder ontregelend of prikkelend als films als Titane, Parasite en Monos, om een paar voorbeelden van niet-Angelsaksische films te noemen.
Reply
Uit balans is een geladen term, maar onderstaande subversieve Angelsaksische films bleven bij vanaf 2017:

Mandy
Red Rocket
Hereditary
Midsommar
Possessor
The Lighthouse
Suspiria
Annihilation
Good Time

Daarnaast is er natuurlijk ook Twin Peaks: The Return, maar dan moet je wel in het kamp staan dat het als een lange film ziet i.p.v. een serie.
[+] 4 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
Uit balans is een groot woord, maar deze recente Engelstalige films vond ik in elk geval bovengemiddeld goed/indrukwekkend/creatief/gewaagd/ongemakkelijk:

The Green Knight
Pig
Sound of Metal
Annette
The Lost Daughter
Lovers Rock (Small Axe deel 2)
A Ghost Story
First Cow
Saint Maud
Shiva Baby
Possessor
The Nest

Edit: hahaha, hythloth was me voor met precies dezelfde reactie en andere titels. Die zijn ook allemaal vet, heb alleen Red Rocket nog niet gezien.
[+] 4 users say Thank You to Maynard-J for this post
Reply
(15-02-2022, 11:45)Maynard-J Wrote:
(15-02-2022, 10:33)Uplift Wrote: The Power of the Dog

Zeer degelijke film. Het is de hoogst haalbare standaard geworden die we uit Noord-Amerika kunnen verwachten (super veel kunde, goeie cast) in die zin dat zo'n topfilm tegelijk ook weinig of niets doet met je.
Door dat uitgebeende drama in combinatie met de onnadrukkelijk schitterende landschapsbeelden en al het vakmanschap eromheen is dit voor mij gegarandeerd de best picture winnaar. Ook niet verrassend gezien eerdere recente winnaars als Moonlight en Nomadland.
Ik zag eigenlijk telkens Peggy en Ed Blumquist...
Reply
(15-02-2022, 17:37)Gunnar Wrote: Uit balans brengen zou ik niet zeggen, maar als ik kijk naar wat Netflix de laatste tijd heeft voortgebracht dan zitten daar toch prima arthouse producties tussen zoals Power of the Dog, The Lost Daughter en I'm thinking of ending things. Misschien wel wat minder ontregelend of prikkelend als films als Titane, Parasite en Monos, om een paar voorbeelden van niet-Angelsaksische films te noemen.

I'm thinking of ending things vond ik al de goeie richting uitgaan, ja. 

(15-02-2022, 17:42)hythloth Wrote: Uit balans is een geladen term, maar onderstaande subversieve Angelsaksische films bleven bij vanaf 2017:

Mandy
Red Rocket
Hereditary
Midsommar
Possessor
The Lighthouse
Suspiria
Annihilation
Good Time

Daarnaast is er natuurlijk ook Twin Peaks: The Return, maar dan moet je wel in het kamp staan dat het als een lange film ziet i.p.v. een serie.

Hiervan alleen The Lighthouse gezien, maar dat vond ik behalve alweer heel puik werk vooral een gevalletje 'kijk ons goed acteren'. Twin Peaks is de fucking shit, maar dat blijft gewoon een serie, hoor Smile
Reply
Ik wil aan de lijstjes van Hythloth en Maynard graag nog Sorry to Bother You toevoegen.
Reply
(15-02-2022, 17:52)Dielie Wrote:
(15-02-2022, 11:45)Maynard-J Wrote:
(15-02-2022, 10:33)Uplift Wrote: The Power of the Dog

Zeer degelijke film. Het is de hoogst haalbare standaard geworden die we uit Noord-Amerika kunnen verwachten (super veel kunde, goeie cast) in die zin dat zo'n topfilm tegelijk ook weinig of niets doet met je.
Door dat uitgebeende drama in combinatie met de onnadrukkelijk schitterende landschapsbeelden en al het vakmanschap eromheen is dit voor mij gegarandeerd de best picture winnaar. Ook niet verrassend gezien eerdere recente winnaars als Moonlight en Nomadland.
Ik zag eigenlijk telkens Peggy en Ed Blumquist...

Haha, van Fargo S2 ja. Ze zijn in het echt ook een stel hè, wordt vast gezellig op de rode loper met beiden een nominatie op zak. Evenals Javier Bardem en Penelope Cruz trouwens.
Reply
Ik ben eigenlijk gewoon te gefrustreerd om mijn ervaring over Licorice Pizza te delen. Wat een kutzooi. Morgen nieuwe poging.
[+] 1 user says Thank You to kurtje for this post
Reply
Anne+

Uitstekende film die volgens mij ook wel gezien kan worden zonder eerst de (ook behoorlijk aardige) serie te hebben gezien. Serie en film hebben op het eerste gezicht wellicht de look & feel en het verhaallijntje van een van de vele (slechte) Nederlandse romcoms. Maar Anne+ zit veel slimmer in elkaar, heeft een hoofdpersonage dat maar wat ronddoolt en praat, maar dat uiteindelijk op een goede, niet-drammerige manier middels representativiteit en een stukje show and tell een lans breekt voor de queer-community, eigenlijk vooral door te laten zien hoe weinig dat misschien wel afwijkt van 'cis-hetero'-levens van andere verwende hoogopgeleide Amsterdammers (waar ook weer wat, maar niet teveel zelfspot in zit). Met het risico op overdrijving: op de beste momenten (de ruzies) is Anne+ minder Hartenstraat of Alles is Liefde dan La Vie d'Adele.
[+] 2 users say Thank You to matthijs603 for this post
Reply
(15-02-2022, 12:10)thomas9790 Wrote: The Worst Person in the World.

Kwam goed binnen hier. Gebeurt niet vaak dat ik mezelf zo goed kan herkennen in (karaktertrekken van) een filmpersonage.

Hier gister ook naartoe gewest, hele sterke film. 

Grappig, doordat ik je post vooraf had gelezen ging ik ook deels vanuit dit perspectief naar de film kijken. Los daarvan een herkenbaar en sterk verhaal en goed acteerwerk. Dikke aanrader.
Reply
(16-02-2022, 00:07)kurtje Wrote: Ik ben eigenlijk gewoon te gefrustreerd om mijn ervaring over Licorice Pizza te delen. Wat een kutzooi. Morgen nieuwe poging.

Kom maar door, kurtje.

(17-02-2022, 08:01)matthijs603 Wrote: Anne+

Uitstekende film die volgens mij ook wel gezien kan worden zonder eerst de (ook behoorlijk aardige) serie te hebben gezien. Serie en film hebben op het eerste gezicht wellicht de look & feel en het verhaallijntje van een van de vele (slechte) Nederlandse romcoms. Maar Anne+ zit veel slimmer in elkaar, heeft een hoofdpersonage dat maar wat ronddoolt en praat, maar dat uiteindelijk op een goede, niet-drammerige manier middels representativiteit en een stukje show and tell een land breekt voor de queer-community, eigenlijk vooral door te laten zien hoe weinig dat misschien wel afwijkt van 'cis-hetero'-levens van andere verwende hoogopgeleide Amsterdammers (waar ook weer wat, maar niet teveel zelfspot in zit). Met het risico op overdrijving: op de beste momenten (de ruzies) is Anne+ minder Hartenstraat of Alles is Liefde dan La Vie d'Adele.

Het is geloof ik niet zo mijn ding, maar leuk om ook over zulke films te lezen in dit topic!

(17-02-2022, 13:03)TheUncleG Wrote:
(15-02-2022, 12:10)thomas9790 Wrote: The Worst Person in the World.

Kwam goed binnen hier. Gebeurt niet vaak dat ik mezelf zo goed kan herkennen in (karaktertrekken van) een filmpersonage.

Hier gister ook naartoe gewest, hele sterke film. 

Grappig, doordat ik je post vooraf had gelezen ging ik ook deels vanuit dit perspectief naar de film kijken. Los daarvan een herkenbaar en sterk verhaal en goed acteerwerk. Dikke aanrader.

Interessant, bedoel je dat je ging kijken in hoeverre je jezelf in de personages kan herkennen?
Reply
(17-02-2022, 13:12)thomas9790 Wrote:
(17-02-2022, 13:03)TheUncleG Wrote:
(15-02-2022, 12:10)thomas9790 Wrote: The Worst Person in the World.

Kwam goed binnen hier. Gebeurt niet vaak dat ik mezelf zo goed kan herkennen in (karaktertrekken van) een filmpersonage.

Hier gister ook naartoe gewest, hele sterke film. 

Grappig, doordat ik je post vooraf had gelezen ging ik ook deels vanuit dit perspectief naar de film kijken. Los daarvan een herkenbaar en sterk verhaal en goed acteerwerk. Dikke aanrader.

Interessant, bedoel je dat je ging kijken in hoeverre je jezelf in de personages kan herkennen?

Exact dat inderdaad, maar tegelijkertijd ook benieuwd in welk karakter jij je ook herkende. Maar dat lag uiteindelijk vrij voordehand, ook gezien het gebrek aan opties.
Reply
(17-02-2022, 13:26)TheUncleG Wrote:
(17-02-2022, 13:12)thomas9790 Wrote:
(17-02-2022, 13:03)TheUncleG Wrote:
(15-02-2022, 12:10)thomas9790 Wrote: The Worst Person in the World.

Kwam goed binnen hier. Gebeurt niet vaak dat ik mezelf zo goed kan herkennen in (karaktertrekken van) een filmpersonage.

Hier gister ook naartoe gewest, hele sterke film. 

Grappig, doordat ik je post vooraf had gelezen ging ik ook deels vanuit dit perspectief naar de film kijken. Los daarvan een herkenbaar en sterk verhaal en goed acteerwerk. Dikke aanrader.

Interessant, bedoel je dat je ging kijken in hoeverre je jezelf in de personages kan herkennen?

Exact dat inderdaad, maar tegelijkertijd ook benieuwd in welk karakter jij je ook herkende. Maar dat lag uiteindelijk vrij voordehand, ook gezien het gebrek aan opties.

Spoilers: ik herkende mij iig heel goed in haar gedachtes over mondneuken.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)