Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 3.67 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz Album Top 10 Jaar 2019
#51
1. Zwangere Guy - Wie is Guy
2. Lana del Rey - NFR
3. Nick Cave & the Bad Seeds - Ghosteen
4. Purple Mountains - s/t
5. Big Thief - U.F.O.F.
6. Zwangere Guy - BRUTAAL
7. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
8. Danny Brown - uknowhatimsaykn
9. Jessica Pratt - Quiet Signs
10. Little Simz - GREY Area
Reply
#52
1. Tool - Fear Inoculum
2. Gang Starr - One Of The Best Yet
3. Michael Kiwanuka - Kiwanuka
4. Zwangere Guy - Wie Is Guy?
5. Rammstein - s/t
6. Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell
7. The Twilight Sad - It Won/t Be Like This All The Time
8. Tyler, The Creator - IGOR
9. Cherry Glazerr - Stuffed & Ready
10. Slowthai - Nothing Great About Brittain

11. Fontaines D.C. - Dogrel
12. Better Oblivion Community Center - s/t
13. DIIV- Deceiver
14. Nick Cave & The Bad Seeds- Ghosteen
15. Foals - Everything Not Saved Will Be Lost Part 1
16. Murder Capital, the - When I Have Fears
17. Girl Band- The Talkies
18. Blood Red Shoes - Get Tragic
19. Joost - Albino
20. Priests - The Seduction Of Kansas
Reply
#53
Als je het me morgen opnieuw vraagt, zou waarschijnlijk alles (inclusief de nummer 1) weer anders zijn. Er kwam zoveel goeds uit dit jaar dat ik tijd te kort ben gekomen om dingen vaak her te beluisteren en zo echt lievelingsplaten te krijgen. Komt-ie:

1. Klein - Lifetime
2. Thom Yorke - ANIMA
3. 9T Antiope - Nocebo
4. Aldous Harding - Designer
5. Rainer Veil - Vanity
6. Loraine James - For You And I
7. Angel Olsen - All Mirrors
8. Mount Eerie & Julie Doiron - Lost Wisdom, Pt. 2
9. MSYLMA - Dhil-un Taht Shajarat Al-Zaqum
10. Visible Cloaks, Yoshio Ojima & Satsuki Shibano - FRKWYS, Vol. 15: serenitatem

11. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
12. Hiro Kone - A Fossil Begins To Fray
13. DIIV - Deceiver
14. Caterina Barbieri - Ecstatic Computation
15. Croatian Amor - Isa
16. Plaid - Polymer
17. Purple Mountains - Purple Mountains
18. William Doyle - Your Wilderness Revisited
19. Weyes Blood - Titanic Rising
20. Pelada - Movimiento Para Cambio

Evenals Joris laat ik compilaties buiten beschouwing, maar anders zouden de volgende 3 allemaal top 10 zijn:
- LCD Soundsystem - Electric Lady Sessions
- Burial - Tunes 2011-2019
- Jai Paul - Leak 04-13 (Bait Ones)
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
#54
Ik ben het eens met alle bovenstaande dat er een brede basis was dit jaar aan goede albums. Waar ik de voorgaande twee jaar moeite had met een top 10 te vullen was het dit jaar kiezen wie er niet in de top 20 zou vallen. Voor mij persoonlijk was dit ook een jaar dat ik weer meer met muziek luisteren bezig ben geweest dan vorige jaren. Ik weet niet of het komt door persoonlijke omstandigheden, of door het aanbod dit jaar, maar ik heb er veel aan gehad dit jaar.
Het heeft geresulteerd in het volgende lijstje:

01 FKA Twigs - Magdalene
02 Thom Yorke - Anima
03 The National - I am Easy To Find
04 Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell
05 Tyler the Creator - IGOR

06 Holly Herndon - Proto
07 Nilüfer Yanya - Miss Universe
08 Lingua Ignota - CALIGULA
09 Weyes Blood - Titanic Rising
10 100 Gecs - 1000 gecs

11 Kali Malone - The Sacrifical Code
12 Wand - Laughing Matter
13 Jenny Hval - The Practice of Love
14 Charli XCX - Charli
15 Girlpool - What Chaos is Imaginary

16 Lealani - Fantastic Planet
17 Angel Olsen - All Mirrors
18 Fat White Family - Serfs up!
19 Caterina Barbieri - Ecstatic Computation
20 Flume - Hi This Is Flume
Reply
#55
Ralphy’s album Top 20 - 2019:

Artist(s) - Album (Country) Best song

01 Tool - Fear Inoculum (USA) 7Empest
02 Sam Fender - Hypersonic missiles (England) Hypersonic missiles
03 Frank Carter & The Rattlesnakes - End of suffering (England) Why a butterfly can't love a spider
04 The Amazons - Future dust (England) Mother
05 Foals - Everything not saved will be lost, Part 2 (England) Black bull
06 Foals - Everything not saved will be lost, Part 1 (England) Exits
07 Jade Bird - Jade Bird (England) Uh huh
08 Bruce Springsteen - Western stars (USA) Tucson train
09 Highly Suspect - MCID (USA) 16
10 Rammstein - Rammstein (Germany) Ausländer

11 Lindemann - F&M (Germany) Knebel
12 Kensington - Time (Netherlands) Insane
13 Bring Me The Horizon - Amo (England) Nihilist blues
14 Bear's Den - So that you might hear me (England) Crow
15 Catfish and the Bottlemen - The balance (Wales) Longshot
16 The Raconteurs - Help us stranger (USA) Bored and razed
17 Of Monsters and Men - Fever dreams (Iceland) Alligator
18 Elbow - Giants of all sizes (England) Dexter & sinister
19 Circa Waves - What's it like over there (England) Movies
20 Strand of Oaks - Eraserland (USA) Weird ways

Sinds ik in 2004 startte met het maken van een jaarlijkse album top 10 is Bruce Springsteen overigens diegene die er het vaakst in voorkwam, in 5 van de 16 top tiens stond hij met een album! In 2012 werd hij 1 met Wrecking Ball. De nummer 1 van vorig jaar (Evolution), dat is Disturbed, haalden de Top 10 4x. Er zijn 6 bands, die 3 keer in de TOP 10 stonden. Tool is de nu de enige band, die 2 keer op 1 stond, het waren overigens ook hun enige 2 albums in die periode!
Reply
#56
(27-12-2019, 22:12)greenlander Wrote: Als je het me morgen opnieuw vraagt, zou waarschijnlijk alles (inclusief de nummer 1) weer anders zijn. Er kwam zoveel goeds uit dit jaar dat ik tijd te kort ben gekomen om dingen vaak her te beluisteren en zo echt lievelingsplaten te krijgen.

Helemaal niet persoonlijk naar jou gericht, maar dit is één van de dingen die me stoort aan de muziekbeleving en de instelling van mensen (onder andere hier) wat betreft muziek beluisteren. Het klinkt vaak als doel op zich om zo snel mogelijk en bijna enkel nieuw uitgebrachte muziek te luisteren, hier zo snel mogelijk een oordeel over te vellen om op die manier net zo snel door te kunnen gaan naar het volgende. Wat concludeert in 90% middelmatigheid dat de revue passeert en amper nog diepgaande investering in albums die dat nodig hebben. Wat waarschijnlijk voorkomt uit die onbewuste drang om 'bij te blijven' - één van onze herseneigenschappen waar door bedrijven en dingen als social media zo hard op wordt ingespeeld -, wat mensen vervolgens weer aan zichzelf moeten verkopen en dit gebeurt door woorden als "relevantie" een ding te maken. Mijn God wat werd ik boos toen iemand hier riep dat een act die vorig jaar was opgericht, ergens dit jaar werd gepresenteerd op een festival, en dat werd ontvangen met een jammer omdat het qua relevantie een jaar te laat was. Ik ben het zo oneens met die benadering, ik vind het zo'n jammerlijke beperking die mensen daarmee voor zichzelf maken, en ik vind het jammer dat dit forum door geschreeuw naar bekrompenheid wordt verworven. 

Ik snap ook een hoop andere dingen niet. Is bovenstaande de enige muziekbenadering? Of hoe doen mensen het hier, die net als ik makkelijk 500 - 1000 artiesten hebben die op de volgradar staan omdat het interessant is. Waarom hebben we allemaal een Bibio* (* = insert random voorbeeld) in 2009 in ons jaarlijstje staan maar hoor ik niemand over de 6 albums en 7 EP's die volgden? Ik had het ook in mijn lijst, wat ervoor zorgt dat ik alle shit daarna ook wil checken. Hierbij wordt tijd automatisch een probleem omdat je muzieklijst met deze benadering een exponentiële groei maakt. Ik geloof ook dat die onmogelijkheid ervoor zorgt dat mensen met verloop van tijd 'lui' worden en blijven hangen in hun muziek van vroeger. Nu voel ik me met die categorie niet verbonden, maar is het antwoord wel lastig en komt het neer op rare selectiviteit. Op het forum word ik nu het meest positief getriggerd van iemand die roept helemaal enthousiast te zijn over een (destijds gemist) album van een paar jaar terug. 


Als mensen willen weten waar dit onzinnig verhaal door mogelijk is gemaakt dan zoek ik de naam van de biertjes gerust even op.
[+] 6 users say Thank You to kurtje for this post
Reply
#57
Ik kan je ondanks de biertjes wel volgen hoor, kurtje. Ik probeer zelf wel regelmatig terug te grijpen op eerder werk en niet alleen maar nieuwe dingen te checken om ze daarna weer te vergeten, maar heb de laatste jaren ook wel platen in een top 10 gezet die ik alles bij elkaar nog geen 15 keer volledig heb gedraaid. Het is ook het nadeel van de enorme toegankelijkheid van muziek tegenwoordig: alles is beschikbaar en dan blijf je minder lang bij dezelfde nieuwe plaat hangen dan toen je slechts eens in de zoveel tijd een nieuwe plaat had gekocht/gedownload in het isdn-tijdperk.
Reply
#58
Ik ben een trouw volger van bepaalde bands en artiesten, en voeg daar af en toe wat nieuwe bij. Er gebeurt teveel in de muziekwereld voor mij om echt bij te blijven. Ik luister dan ook vaak naar mijn eigen collectie, en draai oude albums nog met veel plezier.

Waarschijnlijk komt dit ook doordat nieuwe muziek mijn aandacht zo pakt, dat ik dit vaak niet even tijdens werk of andere activiteiten kan doen als ik geconcentreerd bezig ben. Jammer dat ik geen fatsoenlijke wifi in mijn keuken krijg, anders zou ik wellicht meer luisteren bij het koken. Dus ik heb veel respect voor mensen hier die door een berg nieuwe muziek luisteren elk jaar, maar dat gaat mij niet lukken.

Wanneer doen jullie dat, naar nieuwe muziek luisteren?
Reply
#59
Opvallend dat zowel Opeth als Soen nog niet voorbij zijn gekomen. Twee pareltjes die dit jaar zijn uitgebracht.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#60
(30-12-2019, 01:03)meisbaer2 Wrote: Wanneer doen jullie dat, naar nieuwe muziek luisteren?

Op werk met de koptelefoon, via Spotify Premium. Gewoon thuis werkt moeilijker voor mijzelf.

@ kurtje en matthijs: ik vind zelf ook dat het beter is om diepgaandere relaties met albums op te bouwen dan om zoveel mogelijk nieuwe releases te checken. Echter, als je nog steeds veel naar optredens gaat en/of de kans hebt om nieuwe dingen in je lokale omgeving te checken, loont het om op de hoogte te blijven van wat er allemaal uitkomt. Want sommige acts moet je juist live meemaken wanneer ze voor een plaat touren waar je net veel mee hebt, want het is niet gegarandeerd dat bepaalde tracks daarvan in de toekomst weer voorbijkomen.
Reply
#61
1. Purple mountains - Purple mountains
2. Fontaines D.C - Dorgel
3. Nick Cave - Ghosteen
4. Thurston Moore - Spirit counsil
5. Bob Mould - Sunshine rock
6. The slow show - Lust and learn
7. Negative Gears - Negative Gears
8. Black midi - Schlagenheim
9. DIIV - Deceiver
10. Possible Humans - Everybody split
Reply
#62
De eerste kolom in volgorde (1 t/m 10), dus mijn nummer #1 is (niet geheel onverwacht ?) het Amerikaanse bandje genaamd The National

[Image: n0eVfMD.jpg]
Reply
#63
Hier op de valreep nog een bijdrage van mij.

Ik snap soms ook echt niet hoe jullie allemaal "bijblijven" met de grote stortvloed aan nieuwe releases, de afgelopen jaren had ik echt geen fatsoenlijke top 10 kunnen maken. Ik ontdek albums vaak te laat, bijvoorbeeld na een festivalshow of als het al in een jaarlijst stond. Dit jaar echter ben ik bij opvallend veel nieuwe albums lang genoeg blijven hangen om zelfs een top 15 af te kunnen leveren, al blijft de volgorde lichtelijk arbitrair.

1. Tool - Fear Inoculum
2. Nick Cave and the Bad Seeds - Ghosteen
3. Big Thief - U.F.O.F.
4. The National - I Am Easy to Find
5. Fontaines D.C. - Dogrel
6. Kate Tempest - The Book of Traps and Lessons
7. Thom Yorke - Anima
8. Michael Kiwanuka - Kiwanuka
9. DIIV - Deceiver
10. Elbow - Giants of All Sizes
11. Bruce Springsteen - Western Stars
12. Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell!
13. The Raconteurs - Help Us Stranger
14. Foals - Everything Not Saved Will Be Lost in the End Part 1
15. Bill Callahan - Shepherd in a Sheepskin Vest

Erg benieuwd naar het eindresultaat, wat zijn de beste platen die ik nog niet op z'n minst uitgeprobeerd heb?
Reply
#64
Dat wordt waarschijnlijk wel Tool hoor, Maynard. Ondanks dat ik die plaat zelf een gigantische teleurstelling vind, blijkt ze hier (en elders) toch enorm te worden gesmaakt i.t.t. de nieuwe Cave (toch ook een Graz-darling me dunkt?).

Verder wil ik even ingaan waar kurtje over begon. Ik ben zelf enkele jaren geleden over geschakeld van het hard investeren in enkele albums op een jaar naar het constant bezig zijn met nieuwe dingen te ontdekken. Die beslissing kwam er niet abrupt. Geleidelijk aan kreeg ik het gevoel dat ik enorm veel uitgaves miste omdat ik dagelijks/wekelijks maar een vijftal albums grijs draaide en bovendien was die methode van het benaderen voor mezelf ook niet echt betekenisvol meer; de albums die ik op twee maanden tijd grijs draaide kon ik na verloop van tijd niet eens meer opzetten. Dit jaar heb ik - ondanks dat ik in het eerste kwartaal van afgelopen jaar zeer druk ben geweest - zo'n 500 albums/eps/mixes (van dit jaar) beluisterd. Kalters doet daar waarschijnlijk nog een schepje bovenop maar het blijft - al zeg ik het zelf - veel. Mijn benadering naar muziek toe is echter niet de nood om de ene na de andere plaat te willen verslinden of bij te willen blijven, maar de wil om bepaalde niches beter te leren kennen en daardoor dingen beter in z'n context te kunnen zien. Mijn focus is daarbij gericht waardoor ik veel andere dingen zou missen maar doe het wel met een bepaald doel, ofzo? Dat is eveneens mijn voornemen voor dit jaar; om meer niet-Westerse muziek te leren kennen en bepaalde scènes te exploreren. Ik krijg dus een beetje het gevoel dat je wat verloren loopt elke vrijdag wanneer albums worden uitgebracht en dat het overweldigende aantal platen dat wordt uitgebracht ervoor zorgt dat het je doet terugvallen op de basis waardoor je gewoonweg maar weinig goesting meer hebt om muziek te leren kennen of zelfs te beluisteren.

'Bijblijven' is uiteraard onmogelijk, het is maar hoe zwaar je dat woord aan jezelf laat tillen net zoals dat exponentiële. Ikzelf voel maar weinig druk van mijn omgeving of eender wie om bij te blijven. Als er een album is dat te gekke reviews krijgt, dan gaat die in de luisterlijst of zet ik 'm opzij. Om in te gaan op wat Maynard zegt; ik ben redelijk actief op RYM (een gigantische hulpbron om muziek te leren kennen) en schrijf ook zelf, wat ervoor zorgt dat bij blijven niet echt moeilijk is. Ik volg uiteraard artiesten op sociale media maar haal meer uit de schrijfsels en aanbevelingen van diverse blogs en magazines dan dat ik voor iedere artiest moet gaan bijhouden wanneer wie wat precies gaat uitbrengen.
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
Reply
#65
(29-12-2019, 20:42)kurtje Wrote:
(27-12-2019, 22:12)greenlander Wrote: Als je het me morgen opnieuw vraagt, zou waarschijnlijk alles (inclusief de nummer 1) weer anders zijn. Er kwam zoveel goeds uit dit jaar dat ik tijd te kort ben gekomen om dingen vaak her te beluisteren en zo echt lievelingsplaten te krijgen.

Helemaal niet persoonlijk naar jou gericht, maar dit is één van de dingen die me stoort aan de muziekbeleving en de instelling van mensen (onder andere hier) wat betreft muziek beluisteren. Het klinkt vaak als doel op zich om zo snel mogelijk en bijna enkel nieuw uitgebrachte muziek te luisteren, hier zo snel mogelijk een oordeel over te vellen om op die manier net zo snel door te kunnen gaan naar het volgende. Wat concludeert in 90% middelmatigheid dat de revue passeert en amper nog diepgaande investering in albums die dat nodig hebben. Wat waarschijnlijk voorkomt uit die onbewuste drang om 'bij te blijven' - één van onze herseneigenschappen waar door bedrijven en dingen als social media zo hard op wordt ingespeeld -, wat mensen vervolgens weer aan zichzelf moeten verkopen en dit gebeurt door woorden als "relevantie" een ding te maken. Mijn God wat werd ik boos toen iemand hier riep dat een act die vorig jaar was opgericht, ergens dit jaar werd gepresenteerd op een festival, en dat werd ontvangen met een jammer omdat het qua relevantie een jaar te laat was. Ik ben het zo oneens met die benadering, ik vind het zo'n jammerlijke beperking die mensen daarmee voor zichzelf maken, en ik vind het jammer dat dit forum door geschreeuw naar bekrompenheid wordt verworven. 

Ik snap ook een hoop andere dingen niet. Is bovenstaande de enige muziekbenadering? Of hoe doen mensen het hier, die net als ik makkelijk 500 - 1000 artiesten hebben die op de volgradar staan omdat het interessant is. Waarom hebben we allemaal een Bibio* (* = insert random voorbeeld) in 2009 in ons jaarlijstje staan maar hoor ik niemand over de 6 albums en 7 EP's die volgden? Ik had het ook in mijn lijst, wat ervoor zorgt dat ik alle shit daarna ook wil checken. Hierbij wordt tijd automatisch een probleem omdat je muzieklijst met deze benadering een exponentiële groei maakt. Ik geloof ook dat die onmogelijkheid ervoor zorgt dat mensen met verloop van tijd 'lui' worden en blijven hangen in hun muziek van vroeger. Nu voel ik me met die categorie niet verbonden, maar is het antwoord wel lastig en komt het neer op rare selectiviteit. Op het forum word ik nu het meest positief getriggerd van iemand die roept helemaal enthousiast te zijn over een (destijds gemist) album van een paar jaar terug. 


Als mensen willen weten waar dit onzinnig verhaal door mogelijk is gemaakt dan zoek ik de naam van de biertjes gerust even op.

Ik kan je goed volgen. De drang om bij te blijven is inderdaad onzin. Hoogstens kan je je op één genre focussen in die zin. Heb je een brede smaak, dan ga je dingen missen. Ultiem is de enige manier om veel over muziek te kunnen schrijven en nadenken, ook veel muziek beluisteren. Liefst geconcentreerd, dus op de koptelefoon en a la limite (luid) in de auto. Als achtergrond op het werk of bij games of wat dan ook heeft geen zin. Tenzij je die muziek dan al gehoord hebt. Ik hou mezelf niet altijd aan die regels, maar merk wel dat ik jaar na jaar erin slaag om meer muziek te ontdekken en te "beoordelen" zonder per sé meer uren te luisteren (per de Spotify stats ten minste). Dat komt omdat ik minder vaak bij albums blijf hangen, maar ook omdat ik mij bewust afscherm van bepaalde hypes en in tegenstelling tot enkele jaren geleden dingen als die vele punkbandjes e.d.m. uitsluitend live te ontdekken of voor het eerst te beluisteren. Idem met veel dingen die Yung Graz goed vindt; ik laat me m.a.w. graag verrassen, zeker als ik weet dat ik anders heel veel luisterbeurten zou nodig hebben om iets te appreciëren. IGOR is daarvan het meest recente voorbeeld - klinkt aangenaam, maar ik snap niet wat die plaat wil van mij. Dus als ik de kans heb, ga ik het wel eens live zien op een festival en oordeel ik dan wel. Shit waar ik veel meer vertrouwd mee ben (zoals underground hip hop) ga ik wel in investeren. 

(01-01-2020, 21:59)Kreuz Wrote: Dat wordt waarschijnlijk wel Tool hoor, Maynard. Ondanks dat ik die plaat zelf een gigantische teleurstelling vind, blijkt ze hier (en elders) toch enorm te worden gesmaakt i.t.t. de nieuwe Cave (toch ook een Graz-darling me dunkt?).

Verder wil ik even ingaan waar kurtje over begon. Ik ben zelf enkele jaren geleden over geschakeld van het hard investeren in enkele albums op een jaar naar het constant bezig zijn met nieuwe dingen te ontdekken. Die beslissing kwam er niet abrupt. Geleidelijk aan kreeg ik het gevoel dat ik enorm veel uitgaves miste omdat ik dagelijks/wekelijks maar een vijftal albums grijs draaide en bovendien was die methode van het benaderen voor mezelf ook niet echt betekenisvol meer; de albums die ik op twee maanden tijd grijs draaide kon ik na verloop van tijd niet eens meer opzetten. Dit jaar heb ik - ondanks dat ik in het eerste kwartaal van afgelopen jaar zeer druk ben geweest - zo'n 500 albums/eps/mixes (van dit jaar) beluisterd. Kalters doet daar waarschijnlijk nog een schepje bovenop maar het blijft - al zeg ik het zelf - veel. Mijn benadering naar muziek toe is echter niet de nood om de ene na de andere plaat te willen verslinden of bij te willen blijven, maar de wil om bepaalde niches beter te leren kennen en daardoor dingen beter in z'n context te kunnen zien. Mijn focus is daarbij gericht waardoor ik veel andere dingen zou missen maar doe het wel met een bepaald doel, ofzo? Dat is eveneens mijn voornemen voor dit jaar; om meer niet-Westerse muziek te leren kennen en bepaalde scènes te exploreren. Ik krijg dus een beetje het gevoel dat je wat verloren loopt elke vrijdag wanneer albums worden uitgebracht en dat het overweldigende aantal platen dat wordt uitgebracht ervoor zorgt dat het je doet terugvallen op de basis waardoor je gewoonweg maar weinig goesting meer hebt om muziek te leren kennen of zelfs te beluisteren.

'Bijblijven' is uiteraard onmogelijk, het is maar hoe zwaar je dat woord aan jezelf laat tillen net zoals dat exponentiële. Ikzelf voel maar weinig druk van mijn omgeving of eender wie om bij te blijven. Als er een album is dat te gekke reviews krijgt, dan gaat die in de luisterlijst of zet ik 'm opzij. Om in te gaan op wat Maynard zegt; ik ben redelijk actief op RYM (een gigantische hulpbron om muziek te leren kennen) en schrijf ook zelf, wat ervoor zorgt dat bij blijven niet echt moeilijk is. Ik volg uiteraard artiesten op sociale media maar haal meer uit de schrijfsels en aanbevelingen van diverse blogs en magazines dan dat ik voor iedere artiest moet gaan bijhouden wanneer wie wat precies gaat uitbrengen.

Ik denk (en dat richt ik ook aan kurtje) dat er meerdere niveaus kunnen zijn waarop je investeert in muziek beluisteren. Toen ik nog tijd had -binnenkort hopelijk opnieuw- dropte ik hier ook lange lijstjes van ontdekkingen. Vaak dingen die ik één keer had beluisterd. Bij Meakusma en vooral vroeger bij Incubate verslond ik lange playlists om te beslissen wat ik zou zien. Blijft alles bij? Tuurlijk niet. Punt is dat je die oefening doet om met muziek bezig te zijn, niet louter om het te beluisteren en vervolgens voor eeuwig aan de kant te leggen en misschien hoogstens wat erover te posten op Graz. En het is zeker een uitdaging, hoor. In feite zou ik alles wat ik beluister willen inventariseren (nog steeds mijn doel, ik moet alleen nog tijd en een manier vinden). Alles vergt gewoon tijd en vooral ook flink doorzetten. En durven keuzes maken en je zeker niet laten leiden door hypes of wat wel of niet "actueel" is (of in ieder geval niet enkel die criteria). 

In heel deze discussie kan ik wel aanraden om naast Graz nog andere bronnen te gebruiken waarlangs je muziek kunt ontdekken en beter leren begrijpen. Ik lees al drie jaar The Wire en kan het iedereen aanbevelen. Er is geen enkel muziekblad, website of zine die inhoudelijk ook maar in de buurt komt.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#66
Maar bovenal gewoon genieten van muziek en je minder laten leiden door lijstjes of termen zoals 'relevant'. 

By the way: Swans is geen enkele keer genoemd hier! Beetje opzienbarend of gewoon een meh plaat? Ik heb zelf nog niet de tijd of zin gehad om hem op te zetten.
Reply
#67
Swans is gewoon goed. Al zijn er genoeg extramuzikale redenen om die plaat links te laten liggen.

Tip: ik maak maandelijks een playlist op Spotify waar ik gewoon zooi aan toevoeg van zodra ik iets lees over een nieuwe plaat, iets aangeraden krijgt, etc. Hoe lang de lijst ook wordt; ik neem me voor om die binnen de maand helemaal beluisterd te hebben. Dingen die blijven hangen of die ik zeker opnieuw wil horen, gooi ik dan in een andere lijst. Maar opnieuw: dit doe je best als je meerdere uren per week met de koptelefoon of los van werk, huishouden, etc. kunt luisteren. Wat niet vanzelfsprekend is.
Reply
#68
Swans is goed maar zoekend.
Tool is goed maar niks nieuws onder de zon.

De stap die Cave zet met Ghosteen vind ik een stuk bewonderenswaardiger dan een same old shit plaat (afgezien van de kwaliteit overigens)
Reply
#69
Swans noch Tool zou ik same old shit noemen, maar we kunnen het wel eens zijn over het feit dat Cave nog steeds op een artistiek hoogtepunt zit. Wat niet het geval is voor Swans of Tool (met uitzondering van Justin Chancellor dan).
Reply
#70
Laat ik nog even toevoegen aan de discussie, aangezien het mijn post was die hem aanwakkerde, dat nieuwe muziek ontdekken ook gewoon heel leuk kan zijn en dat dat dus iets is waar ik graag tijd voor inruim. Je moet inderdaad uitkijken dat je het enkel doet wegens "fomo", maar vrijdagavond op de bank nieuwe albums luisteren is ook gewoon een legitieme vorm van ontspanning voor me. En zelf beperk ik me door eigenlijk zelden iets in te halen: als ik om wat voor reden dan ook in augustus minder nieuwe muziek luister dan anders, dan ken ik gewoon minder muziek uit augustus en dan haak ik weer aan in september. Alleen als ik signalen ontvang dat ik echt iets gemist heb, zet ik dan nog iets "ouders" op.

Wie maakt de eindlijst trouwens?
Reply
#71
(02-01-2020, 11:20)Uplift Wrote: Swans is gewoon goed. Al zijn er genoeg extramuzikale redenen om die plaat links te laten liggen.

Tip: ik maak maandelijks een playlist op Spotify waar ik gewoon zooi aan toevoeg van zodra ik iets lees over een nieuwe plaat, iets aangeraden krijgt, etc. Hoe lang de lijst ook wordt; ik neem me voor om die binnen de maand helemaal beluisterd te hebben. Dingen die blijven hangen of die ik zeker opnieuw wil horen, gooi ik dan in een andere lijst. Maar opnieuw: dit doe je best als je meerdere uren per week met de koptelefoon of los van werk, huishouden, etc. kunt luisteren. Wat niet vanzelfsprekend is.
Ikzelf save alleen nieuwe albums op spotify, waarna ik platen die ik goed vind (lees: ook na een tijdje nog terugluister) bewaar en de rest eraf gooi. Een playlist maken per maand is inderdaad wel een goed idee denk ik.
Reply
#72
(02-01-2020, 15:33)greenlander Wrote: Wie maakt de eindlijst trouwens?

Ik wil me daar wel over ontfermen anders. Als er nog mensen zijn die hun lijstje willen posten/veranderen dan liefst vandaag nog, zo kan ik tegen morgen de uiteindelijke lijst posten. Naar mijn gevoel waren er vorig jaar rond deze tijd nét iets meer lijstjes hier gepost dus bij deze..
Reply
#73
(02-01-2020, 15:33)greenlander Wrote: Laat ik nog even toevoegen aan de discussie, aangezien het mijn post was die hem aanwakkerde, dat nieuwe muziek ontdekken ook gewoon heel leuk kan zijn en dat dat dus iets is waar ik graag tijd voor inruim. Je moet inderdaad uitkijken dat je het enkel doet wegens "fomo", maar vrijdagavond op de bank nieuwe albums luisteren is ook gewoon een legitieme vorm van ontspanning voor me. En zelf beperk ik me door eigenlijk zelden iets in te halen: als ik om wat voor reden dan ook in augustus minder nieuwe muziek luister dan anders, dan ken ik gewoon minder muziek uit augustus en dan haak ik weer aan in september. Alleen als ik signalen ontvang dat ik echt iets gemist heb, zet ik dan nog iets "ouders" op.

Wie maakt de eindlijst trouwens?
Uiteindelijk is deze discussie behoorlijk overbodig op een forum waar de comeback plaat van Tool album van het jaar wordt.
[+] 2 users say Thank You to Enzo for this post
Reply
#74
Beter dat dan rijke Britse tieners die te veel naar Slint en Godspeed luisteren.
Reply
#75
Ik wist niet dat je te veel naar Slint en Godspeed kan luisteren.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)