Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 3.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2019
Goh dat begrijp ik wel. Ik ga zelf denk ik voor het eerst in 9 jaar niet (ging ieder jaar wel minimaal 1 dagje). Was er na die drukte en slechte parkeer regelingen vorig jaar wel beetje klaar mee.

Maar de muziek scene is ook veel veranderd, en misschien zijn we "te ouderwets" in het denken van de namen. Want de namen die voorbij komen zijn The Cure, Fleetwood Mac, The Who etc. verschrikkelijk ouderwets (met alle respect voor de band).
Komt natuurlijk ook door de opkomst van BKS/DTRH dat Pinkpop qua programmering steeds verder af gaat staan van wat ze vroeger programmeerden/wat ‘wij’ als goed bestempelen.
Klopt, maar Werchter heeft wel nog een eigen ziel/smoel, en boekt nog wel kwaliteit. Neemt niet weg dat ik wel blij ben met BKS en DTRH, want die massa met 65.000 mensen trekt me niet meer, daar ben ik klaar mee.
(29-01-2019, 12:23)Indiaantje89 Wrote: Goh dat begrijp ik wel. Ik ga zelf denk ik voor het eerst in 9 jaar niet (ging ieder jaar wel minimaal 1 dagje). Was er na die drukte en slechte parkeer regelingen vorig jaar wel beetje klaar mee.

Maar de muziek scene is ook veel veranderd, en misschien zijn we "te ouderwets" in het denken van de namen. Want de namen die voorbij komen zijn The Cure, Fleetwood Mac, The Who etc. verschrikkelijk ouderwets (met alle respect voor de band).

Eens met je namen lijst en je commentaar erbij, maar daar zit het probleem voor mij ook niet. Ik wil juist graag nieuwe namen zien/horen, maar waar andere festivals al veel eerder Arcade Fire hadden kwam Pinkpop er laat mee en waarom heeft Vampire Weekend, The war on Drugs en The National er nog nooit gestaan? Dat kan toch niet alleen maar liggen aan niet beschikbaar zijn. Dan zwijg ik nog over Beach House, Bon Iver, Sufjan Stevens, etc. die dan weer niet mijn favoriete bands zijn, maar wel nieuw en met nieuw bedoel ik dus vanaf 2000. 

Dat de muziekscene is veranderd dat is ook van alle tijden en dat ik niet mee ben gegaan met die verandering klopt ook voor 100%. Ooit was er een artikel in de Nieuwe Revu die de trendwijziging op Pinkpop heel goed liet zien. Helaas heb ik het artikel niet meer en kan het ook niet vinden op het www, maar Pinkpop volgde de muziekscéne heel goed en de tijdlijn ging van folk naar gitaarmuziek naar dance en daar hadden ze dan percentages bijstaan. Op dit moment zou een journalist er geen artikel meer van kunnen maken, het is gewoon een potpourri van bij elkaar geraapte muziekscènes en dan zijn ze ook nog eens kampioen om daar de slechtste vertegenwoordigers uit te kiezen. Ga je voor een rap artiest, kom dan met Kayne West en niet met Ronnie Flex. Wil je een singer songwriter neem dan Bob Dylan of Boudewijn de Groot en niet een die door Giel Beelen is genomineerd tot singer songwriter van het jaar.
[+] 3 users say Thank You to pudpong3 for this post
Omdat The National, Sufjan, Bon Iver, Vampire Weekend enz niet voor enorme verkopen van kaartejs zorgen... Helaas, maar ben bang dat dat het is.
Gros van de pinkpopbezoekers zal die bands niet eens kennen...

Bruno Mars, mumford, robbie williama enz hebben veel meer airplay en dus grotere bekendheid.

Zet daarbij dat pinkpop meer een uitje is geworden met hele gezin, om alles wat je kent mee te kunnen schreeuwen ipv ontdekken van (nieuwe) muziek...
(29-01-2019, 13:06)pudpong3 Wrote:
(29-01-2019, 12:23)Indiaantje89 Wrote: Goh dat begrijp ik wel. Ik ga zelf denk ik voor het eerst in 9 jaar niet (ging ieder jaar wel minimaal 1 dagje). Was er na die drukte en slechte parkeer regelingen vorig jaar wel beetje klaar mee.

Eens met je namen lijst en je commentaar erbij, maar daar zit het probleem voor mij ook niet. Ik wil juist graag nieuwe namen zien/horen, maar waar andere festivals al veel eerder Arcade Fire hadden kwam Pinkpop er laat mee en waarom heeft Vampire Weekend, The war on Drugs en The National er nog nooit gestaan? Dat kan toch niet alleen maar liggen aan niet beschikbaar zijn. Dan zwijg ik nog over Beach House, Bon Iver, Sufjan Stevens, etc. die dan weer niet mijn favoriete bands zijn, maar wel nieuw en met nieuw bedoel ik dus vanaf 2000. 
Omdat deze alternatieve namen anno 2019 op grote (mainstream-georiënteerde) festivals als Pinkpop enkel gevraagd zouden kunnen worden om subheadliner te zijn. Daar passen Grammy winnaars als Arcade Fire en The National voor, omdat er nu genoeg middelgrootte festivals bestaan waar ze gewoon mogen headlinen en ze over het algemeen ook een toegewijder publiek tegen kunnen komen. Kijk naar Pinkpop 2014, waar Arcade Fire slechts de afsluitende spot op de 3FM-stage kreeg toebedeeld. Namen als TWoD, Bon Iver en Vampire Weekend zou het huidige Pinkpop ook niet meer durven weg te zetten als afsluitende act op het hoofdpodium. Er zijn simpelweg teveel bezoekers die totaal niet bekend zijn met hun muziek. PP heeft voor een koers gekozen waarbij er nauwelijks meer ruimte meer is voor alternatieve rock (de trendwijziging waar je het zelf al over hebt). Op zich niet erg, want dat gat is intussen ruimschoots gevuld door andere festivals die zijn opgestaan. Op commercieel vlak zou het voor PP ook niet verstandig zijn om nu van deze lijn af te wijken door af en toe wel een grote alternatieve naam binnen te hengelen.
The National verkoopt twee keer de AFAS uit, als je die als Pinkpop exclusief had geboekt had je makkelijk het veld voor het tweede podium kunnen vullen. Maar Pinkpop had die rol van Nederlandse Werchter voor de komst van BKS/DTRH op zich moeten nemen. Nu is het te laat en mogen de opa's in Zuid-Nederland jaarlijks roepen om Pearl Jam, dan wel Springsteen, dan wel Metallica, tot het moment dat Jan Smeets de pijp uitgaat en Pinkpop wordt gerebrand als Nederlands equivalent van Wireless ofzo.
En ik vermoed dat het voor Mojo ook lekker rendabel is om door te gaan met DTRH.
Waarom zou The National wel willen subben op Lowlands en niet op Paaspop?
Vergeet ook niet dat Mojo met DTRH voor een duidelijk ander koers gekozen heeft dan Werchter. Had Werchter gekozen ook een tweede festival op te tuigen dan had hun affiche er ook een stuk minder uitgezien.
(29-01-2019, 14:00)metal bouwie Wrote: Vergeet ook niet dat Mojo met DTRH voor een duidelijk ander koers gekozen heeft dan Werchter. Had Werchter gekozen ook een tweede festival op te tuigen dan had hun affiche er ook een stuk minder uitgezien.

Precies
Maar Werchter is toch van een heel andere schaal? Dat gaat om DTRH + PP qua aantal bezoekers, met nog een dag erbij. Ergo: alles kan makkelijk op één festival, omdat het steeds is blijven uitbreiden (met zo'n 30% sinds de overname door LN), terwijl PP al een kwarteeuw dezelfde capaciteit heeft.
(29-01-2019, 14:19)Uplift Wrote: Maar Werchter is toch van een heel andere schaal? Dat gaat om DTRH + PP qua aantal bezoekers, met nog een dag erbij. Ergo: alles kan makkelijk op één festival, omdat het steeds is blijven uitbreiden (met zo'n 30% sinds de overname door LN), terwijl PP al een kwarteeuw dezelfde capaciteit heeft.

Wat daarbij komt kijken is dat Werchter dezelfde koers is blijven varen qua programmering, terwijl Pinkpop is gaan afwijken van hun eigen koers. Gevolg is dat BKS en DTRH in dat gat zijn gesprongen, waardoor Pinkpop nog verder kwalitatief is uitgehold. Werchter heel veel meer balans in het programma, en een eigen smoel.
Werchter is al enorm afgeweken van hun koers, meer dan tien jaar terug al. Pinkpop heeft altijd al een veel breder spectrum gedekt, met dat verschil dat ze vroeger gewoon in dezelfde vijver met grote namen konden vissen en nu is wat thomas2004 beschrijft.

Ik vind geen van beide festivals een smoel hebben, al lang niet meer. Werchter integreert gewoon 100% meer sterke namen en Pinkpop programmeert 50% voor Limburg en 50% voor dagjesmensen, omdat Mojo/LN dat zou wou. Differentiatie = winst. Ergo: wat anderen hier al zeiden over DTRH (alsof dat festival een eigen smoel heeft).
(29-01-2019, 14:19)Uplift Wrote: Maar Werchter is toch van een heel andere schaal? Dat gaat om DTRH + PP qua aantal bezoekers, met nog een dag erbij. Ergo: alles kan makkelijk op één festival, omdat het steeds is blijven uitbreiden (met zo'n 30% sinds de overname door LN), terwijl PP al een kwarteeuw dezelfde capaciteit heeft.

Tuurlijk is Werchter een stuk groter. Is dus ook precies mijn punt. Waar Werchter er voor gekozen heeft één mega festival neer te zetten heeft Mojo dit in twee festivals opgesplitst. Dit zie je met name terug in de subheadliners die doorgaans een formaatje groter zijn dan de subheadliner van PP. 

Hier is ongetwijfeld voor gekozen omdat dit meer geld oplevert maar wellicht heeft ook de beperkte capaciteit er mee te maken (volgens mij is er weinig ruimte om PP uberhaupt uit te breiden).
PP heeft toch "uitgebreid" door meer bezoekers op het terrein te pleuren?
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
(29-01-2019, 19:15)hythloth Wrote: PP heeft toch "uitgebreid" door meer bezoekers op het terrein te pleuren?

Klopt hythloth. Die laatste Pinkpopdag is tegenwoordig totaal niet meer te doen
Vroeger waren de 2 dagen ervoor qua line-up/publieke aantallen nog weleens de moeite waard en had je daarnaast de nodige bewegingsruimte.
Ik vrees dat 't voor oorspronkelijke bezoekers als pudpong, Wailer, Eddie Bass en ons met Live Nation erbij alleen maar slechter - en slechter is geworden.
Ook wij hebben voor deze periode van vele edities/line - ups genoten en zijn goed pissig dat 't überhaupt zover met dit soort commercie heeft kunnen komen.
De firma Live Nation mag derhalve wat mij betreft gerust met een forse zwaai totaal Zuid Limburg worden uitgeknikkerd!
Ja, want 2014 was echt verschrikkelijk niet?
De kaartverkoop was verschrikkelijk, programma prima
(29-01-2019, 20:55)Martijn Wrote: Ja, want 2014 was echt verschrikkelijk niet?

Deze en die daarvoor waren de laatste nog een beetje verrassende versies, Sindsdien ging 't gestaag achteruit.
2004 en 2005 vind ik nog altijd bij de leukste edities horen, genoeg leuke bands, weinig en heeel veel ruimte.
(29-01-2019, 12:11)pudpong3 Wrote: Zie het als de voetbalclub waar je al jarenlang fan van bent en die steeds verder afzakt naar beneden. Neem Eintracht Branschweig of beter nog Nottingham Forest. Ze doen nog steeds hun stinkende best, maar het is niet meer om aan te zien. Dat heb ik met Pinkpop, ga al vanaf mijn 15e, vanaf 1981 en ik heb daar bands leren kennen en super optredens/line ups gezien en ook heel slechte natuurlijk, maar die waren in de minderheid en vergeet je dan ook snel. Helaas is de trend ingezet dat er voor mij meer slechte bands/optredens zijn dan goede, maar toch heb ik het festival nog in mijn hart zitten en koop ik zoals de echte clubfan blind een seizoenskaart. Ik heb Pinkpop altijd met hand en tand verdedigt, maar misschien moet ik gewoon de handdoek in de ring gooien of er met andere ogen naar kijken of gewoon ergens anders naartoe of thuisblijven. Ik ben er in ieder geval nog niet uit, maar stiekem wel blij met de festivals/concerten die ik reeds heb opstaan voor komende zomer.

Was er ook voor het eerst in 1981 bij, was toen 14 jaar. Ben daarna circa 30 jaar lang ieder jaar geweest. Heb het festival nog steeds hoog zitten vanuit die historie, maar heb jaren geleden toch ook de conclusie getrokken dat Pinkpop en ik niet meer bij elkaar passen. Het fijne is dat je dan niet meer krampachtig hoeft te gaan, omdat je nou eenmaal die historie hebt. Ben Pinkpop nog steeds dankbaar voor alle mooie optredens en belevenissen, maar ben tevens blij dat ik niet meer ga. Daarbij komt dat het erger en erger wordt qua programmering.
[+] 2 users say Thank You to pixie6666 for this post
(30-01-2019, 15:20)pixie6666 Wrote:
(29-01-2019, 12:11)pudpong3 Wrote: Zie het als de voetbalclub waar je al jarenlang fan van bent en die steeds verder afzakt naar beneden. Neem Eintracht Branschweig of beter nog Nottingham Forest. Ze doen nog steeds hun stinkende best, maar het is niet meer om aan te zien. Dat heb ik met Pinkpop, ga al vanaf mijn 15e, vanaf 1981 en ik heb daar bands leren kennen en super optredens/line ups gezien en ook heel slechte natuurlijk, maar die waren in de minderheid en vergeet je dan ook snel. Helaas is de trend ingezet dat er voor mij meer slechte bands/optredens zijn dan goede, maar toch heb ik het festival nog in mijn hart zitten en koop ik zoals de echte clubfan blind een seizoenskaart. Ik heb Pinkpop altijd met hand en tand verdedigt, maar misschien moet ik gewoon de handdoek in de ring gooien of er met andere ogen naar kijken of gewoon ergens anders naartoe of thuisblijven. Ik ben er in ieder geval nog niet uit, maar stiekem wel blij met de festivals/concerten die ik reeds heb opstaan voor komende zomer.

Was er ook voor het eerst in 1981 bij, was toen 14 jaar. Ben daarna circa 30 jaar lang ieder jaar geweest. Heb het festival nog steeds hoog zitten vanuit die historie, maar heb jaren geleden toch ook de conclusie getrokken dat Pinkpop en ik niet meer bij elkaar passen. Het fijne is dat je dan niet meer krampachtig hoeft te gaan, omdat je nou eenmaal die historie hebt. Ben Pinkpop nog steeds dankbaar voor alle mooie optredens en belevenissen, maar ben tevens blij dat ik niet meer ga. Daarbij komt dat het erger en erger wordt qua programmering.
ik vanaf 1990, verder precies eender, behalve als er echt iets vets komt, dan ga ik, dus niet iedere jaar meer.
(30-01-2019, 19:33)Flair Wrote: behalve als er echt iets vets komt, dan ga ik
Adelle komt niet.
[+] 3 users say Thank You to Eddie Bass for this post
komt gossip? Tongue

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)