Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Kunstwerken] Welke bekijk jij?
Documenta Fifteen.

Veel moet nog bezinken, maar over het algemeen vond ik het een heel prettige ervaring. Zelfs los van Documenta is Kassel ook een zeer toffe stad. Documenta draait dit jaar vooral rond collectieven, die op hun beurt vaak een gemarginaliseerde groep (global south, queer, etc.) vertegenwoordigen. Dat resulteert in een soms wat geforceerde invulling en inhoudelijk bleef het wat achter. Lees: de kwaliteit van veel kunst bleef wat achter, of het werd in veel gevallen ingevuld door wat in essentie documentaires waren. De resulterende totaalimpressie is daardoor weliswaar erg geslaagd, omdat je als bezoeker wordt ondergedompeld in een heleboel andere realiteiten en contexten. En er wás ook wel mooie kunst te zien, soms in de meer contextuele/onderhuidse zin, en dat is ook waardevol.

Mijn voornaamste kritische noot - naast het feit dat kunstcollectieven veelal minder kwaliteit impliceren wanneer tentoongesteld - is echter de te grote mate van idealisme en de ietwat luie houding die Documenta als organisatie daarbij inneemt. Enerzijds omdat idealisme anno nu misschien wat passé is. En dat is niet vanuit de cynische gedachte dat we realistischer moeten zijn, maar juist het omgekeerde: er is net veel meer radicalisme met scherpe randjes nodig. We vergeten immers dat polarisatie nog steeds enkel op rechts gebeurt, i.e. de sfeer waarin kunst überhaupt niet kan of mag gedijen. Veel van dat idealisme dat ik zag is vooral ook voorbijgestreefd en te veel op theorie en te weinig op praktijk gebaseerd. Ik zag veel te veel uitgetekende schemaatjes en - bijna letterlijk - kinderlijk naïeve vereenvoudigde infographics over hoe een of ander model gebruik kan maken van de markt / het kapitalisme om zichzelf in stand te houden. Het is eigenlijk al bewezen dat dit niet kan, ten minste niet voorbij een bepaald cruciaal punt in termen van schaal. Zie ook microkredieten, fair trade, etc.

De luie houding van Documenta zit dan weer in het feit dat ze zelf geen moeite hebben gedaan om bepaalde kunst en/of context ook echt te laten schuren. Dit is net de tijd voor schandalen en iets meer gevaar brengen in de kunst, de tijd van kleur bekennen. Mooi dat je zoveel over Rojava programmeert, maar een standpunt over het verraad van de NAVO (en dus Duitsland) kon er niet van af? Dat is wel het minste wat je kunt verwachten. En daarom vrees ik dat Documenta Fifteen in z'n geheel - zelfs los van een inhoud die echt wel meer te bieden heeft en beter is dan je zou vermoeden op basis van mijn kritiek - vooral weer een bevestigend vehikel is voor de klassieke witte Europese kleinburgerij in plaats van de strijdkreet die deze tijden wellicht nodig hebben. Ten minste: als je dan toch zoveel nadruk legt op context, actualiteit, onrecht, etc. Je kunt het ook radicaal over de andere boeg gooien en zoveel mogelijk kunst an sich presenteren. Dat zou imo net zo radicaal geweest zijn. Nu was het geen van beide. Jammer.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Deze tentoonstelling van Yayoi Kusama gezien bij het Smithsonian Hirshhorn. Je moest bij opening van het museum aanwezig zijn om getimede gratis kaarten voor later op de dag te regelen, en het was ook echt tering druk binnen. Bij de twee grote spiegelkamers mochten mensen om de beurt voor 30-60 seconden naar binnen om foto's te nemen en het te zien, wat de boel voor mij reduceerde tot een excuus voor foto's op Tinder en Instagram. De grote pompoen was wel leuk.
Reply
Naar aanleiding van Uplifts Documenta Fifteen
Reply
Venetië buiten de gebaande paden is een heerlijke stad voor de kunst. Zo lang je wegblijft van de straten rondom de Rialtobrug en het San Marcoplein valt het met de drukte reuze mee, en het is qua tourist traps en onaangename lelijke souvenirshops een stuk minder opdringerig dan bijvoorbeeld Brugge of Amsterdam.
Tot nu toe heb ik al prachtige tentoonstellingen gezien van Bruce Nauman, Marlene Dumas en Anish Kapoor. Morgen Anselm Kiefer, en dan woensdag en donderdag de biënnale.
Ik ben hier helemaal in mijn element. Het massatoerisme is makkelijk te mijden, en als je er onverhoopt toch tussen staat hoef je maar even links en rechtsaf te slaan en het is weer alsof je de stad voor jezelf hebt.
[+] 1 user says Thank You to remothebest for this post
Reply
Ik was voor het eerst naar het Depot van Boijmans geweest in Rotterdam.

Ik vond het erg bijzonder hoe het gebouw in elkaar zit, je kan echt een beetje op speurtocht. Als je dat niet wil, is er een rondleiding bij je kaartje inbegrepen.

Leuk ook de proefopstelling van enkele topstukken uit de collectie. In plaats van tegen de muur, waren ze op doorzichtige panelen opgehangen. Hierdoor kan je ook de achterkant van het schilderij zien, en bijvoorbeeld de oude labels van tentoonstellingen. Zo wordt het schilderij ook meer een voorwerp met een eigen geschiedenis dan alleen een mooie voorstelling.

Het dakterras met bomen en uitzicht op Rotteram is ook de moeite waard.
Reply
Ja, is heel mooi geworden inderdaad!

Deze zomer ook naar Voorlinden in Wassenaarrrrrrrrr geweest. Daar hebben ze nu een hele mooie tentoonstelling van Antony Gormley. Echt de moeite waard, staat nog tot 25 september zag ik: https://www.voorlinden.nl/tentoonstellin...y-gormley/
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
(15-09-2022, 17:16)Schobbeyak Wrote: Ja, is heel mooi geworden inderdaad!

Deze zomer ook naar Voorlinden in Wassenaarrrrrrrrr geweest. Daar hebben ze nu een hele mooie tentoonstelling van Antony Gormley. Echt de moeite waard, staat nog tot 25 september zag ik: https://www.voorlinden.nl/tentoonstellin...y-gormley/

Dank, was vergeten dat het nog maar een kleine twee weken te zien was, dus vanmorgen maar even geweest. Ook niet vergeten om nog even het bos in te lopen, waar nog wat beelden huizen. Zeker zo in de regen was dat misschien wel het prettigste onderdeel.
[+] 1 user says Thank You to timvank for this post
Reply
Vandaag ben ik naar de tentoonstelling van Ragnar Kjartansson in Museum De Pont gegaan, hier in Tilburg. Prachtige combinatie van video-, installatie- en schilderkunst, met een bijzondere bijrol voor het nummer Sorrow van The National. Helaas wist het mij niet zo te raken als werk van Kjartansson dat ik in het Metropolitan in New York zag, maar deze tentoonstelling is grappiger en meer een geheel.
Reply
Het Rock & Roll Hall of Fame museum gechecked in Cleveland. Bestond vooral uit memorabilia van bekende acts, met wat geschiedenis van Amerikaanse genres (e.g., blues, gospel) alsmede een gedeelte waar bezoekers zelf met instrumenten konden spelen. Qua sfeer was het er erg luidruchtig toeristisch, en je moet natuurlijk vragen stellen bij hun keuzes van wie ze in de spotlight stelden (zo hadden ze kledingstukken van Machine Gun Kelly en Seether in hun tentoonstelling, flikker op zeg) en wie er ontbraken. Maar in de 75 minuten dat ik daar was heb ik mij niet verveeld, en ik hoop dat het een gateway was voor jonge bezoekers om meer muziek te ontdekken. Betreft mijn eigen smaak hadden ze deze dingen van Depeche Mode, en er was een speciaal NIN gedeelte met een "graphic content" waarschuwing. Wat uiteindelijk helemaal niet grafisch bleek: replica's van Trent tijdens Woodstock 94 en van de Closer videoclip. Lol.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Voor grazzers met offspring; tentoonstellingen Onderkruipsels en Clara in het Rijksmuseum. Tentoonstellingen zelf zijn leuk en de kinderen krijgen een geinige kunstsafari tas mee. En terwijl junior lekker creatief kliedert in de workshop ruimte doe jij op je gemak een rondje langs de vaste collectie/tik jij twee biertjes weg in het museum café.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
Ik heb geen kinderen maar dit leek mij ook wel interessant. Is het ook leuk voor volwassenen?
Reply
Ja hoor, de tentoonstellingen zelf zijn niet specifiek op kinderen gericht, dat zit hem meer in de randzaken.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
Paar uurtjes de MoMA gechecked op zaterdagmiddag. Het was daar echt retedruk binnen, dus iig nog genoeg (jonge) mensen die zich voor kunst en cultuur interesseren. Uiteraard niet alles gezien, maar wel o.a. deze tentoonstelling over interactieve media waar tot mijn verrassing de Biophelia app van Bjork in zat. En ook deze fotocollectie van ene Wolfgang Tillmans, die o.a. de albumhoes van Frank Ocean's Blonde schoot. De titel "to look without fear" was duidelijk ook bedoeld om te provoceren, gezien bepaalde expliciete foto's die er hingen zoals eentje van een gast die heel random op een stoel zat te pissen. Tja. Wel cool museum, ga graag in de toekomst weer terug.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Goeie slagzin: MoMA: wel cool museum
Reply
(04-10-2022, 00:33)hythloth Wrote: van ene Wolfgang Tillmans

[Image: excuse-me-cry.gif]
Reply
(04-10-2022, 00:33)hythloth Wrote: ene Wolfgang Tillmans

[Image: 3chmd7.jpg]
Reply
Dat verklaart waarom ik later een grote billboard elders in de stad zag met Tillmans' naam erop.
Reply
Het Victoria and Albert museum in Londen.

Megagroot, denk aan het Rijksmuseum, maar ik gok dat de V&A toch nog een stuk groter is. Er zijn heel veel afwisselende dingen te zien. Met een nadruk op ambacht, zoals zilver, keramiek en dergelijken, maar dan meteen zalen vol met topstukken. Ook  oorwerpen uit de geschiedenis van Europa en Groot-Brittanië (niet aan toe gekomen).

Verder ook oude schilderijen van o.a. Britse meesters, en een zaal vol juwelen van 2000 jaar oud tot nu. Inclusief veel ingelegd met edelstenen en juwelen. En een zaal met mode, ook leuk. Ook veel mooie zalen met Aziatische en Islamitische (oude en moderne) kunst.

Heb maar wat rondgezworven en heb nog niet eens de helft gezien na iets van 4 uur. Leuke tip voor als je weer eens in Londen bent, naast het Natural history en het Science museum. Die ook allebei zeer de moeie waard zijn.

Het museum zelf is gratis, Er waren ook extra tentoonstellingen waar je voor moet betalen, o.a. African fashion en een erg populaire over Korea met aandacht voor k-pop enzo. Er liepen ook leuk uitgedoste jonge mensen rond die hier duidelijk speciaal voor kwamen.

Oftewel erg leuk uitje als het wat regenachtig weer is.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
Afgelopen weekend net als een jaar geleden weer met verbazing staan kijken in KINDL in Berlijn. Dat is echt een must geworden op heel korte tijd. Bijzonder hoog niveau en briljante opstellingen telkens. Zeker Remy Markowitsch vond ik briljant. Aan dit soort plekken zie je duidelijk hoe hard we in België en Nederland achterop raken qua (cutting edge) hedendaagse kunst.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Schemerlicht editie twee, deze keer in het Goffertpark. Waar het vorig jaar allemaal te veel opeen gepropt zat, komen de 15 installaties nu veel beter uit de verf. Maar het omgekeerde is deels ook waar: het terrein is voor deze editie wellicht iets te kaal en je loopt al gauw iets per ongeluk voorbij. Het grootste euvel met dit festival is evenwel de onnodige pretentie: laag na laag concept/betekenis wordt toegevoegd in functie van welke fondsen waar op aansturen en als bezoeker betaal je uiteindelijk 18 fucking euro, wat simpelweg veel te veel is. Skip dat hele geforceerde randprogramma en de literaire intermezzo's via audiopalen waar je toch niet genoeg tijd voor hebt tijdens zo'n route, en houd het gewoon bij die installaties. Zo maak je het en toegankelijker en laat je de werken beter tot hun recht komen. Veel van deze installaties zouden sowieso beter werken in het kader van een van de vele niche muziekfestivals waar menig Grazzer te vinden is. Maar Schemerlicht is vooral ontstaan om - net als andere lichtfestivals - aan zoveel mogelijk mensen iets van cultuur mee te geven, maar dan met nog wat extra's of zo. En die balans klopt gewoon niet. Het zou me niet verbazen als dit gelijk de laatste editie wordt.
Reply
Niet de Speld: https://nos.nl/artikel/2449977-schilderi...its-museum
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Vanochtend YOUTH van Anne Imhof in het Stedelijk. Een hoop pretentie, maar het stelde al met al weinig voor. Inhoudelijk heel magertjes.
Reply
Van Gogh museum - Klimt tentoonstelling. Was steeds uitverkocht, dus een paar weken geleden al kaartjes (museumjaarkaart) gereserveerd.

Was mooi hoe ze zijn werk in context hadden gezet, door er schilderijen en beelden van andere kunstenaars naast te zetten die hem beïnvloed hadden.

We waren ook nog nooit in het Van Gogh museum zelf geweest, dus ook fijn dat eens te zien. Het is natuurlijk een belangrijke toeristenattractie, dus wat ander publiek dan we gewend zijn in een doorsnee museum. Het rook er af en toe flink naar wiet, van toeristen die ervoor in een coffeeshop hadden gezeten en niet doorhadden dat ze er nog naar roken.

Maar verder was het allemaal ruim en duidelijk opgezet, dus ook al ben je misschien niet zo'n kunstliefhebbber, je krijgt wel alles mee.

Hier was ook genoeg werk van andere tijdgenoten te zien, waaronder schilderijen die bij Theo en Vincent zelf in hun appartement hingen.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
(01-01-2023, 22:47)meisbaer2 Wrote: Het is natuurlijk een belangrijke toeristenattractie, dus wat ander publiek dan we gewend zijn in een doorsnee museum. Het rook er af en toe flink naar wiet, van toeristen die ervoor in een coffeeshop hadden gezeten en niet doorhadden dat ze er nog naar roken.

Van Gogh's werk is uitermate perfect om in zo'n toestand te aanschouwen.  Big Grin
Reply
Dat is waarschijnlijk ook wel waar Wink .

Ik ga denk ik toch liever naar het Kröller-Müller Museum, waar ze ook veel moois hebben naast Van Gogh. Maar alsnog blij het eens gezien te hebben. Misschien nog een op een rustiger tijdstip opnieuw naar het Van Gogh museum, als er geen grote tentoonstelling ernaast is. En dan zonder mijn vriend die het allemaal niet meer zo trok (drukte, rugpijn, longcovid), ook al heeft ie het wel uitgebikkeld.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)