Thread Rating:
  • 6 Vote(s) - 4.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk boek leest u?
White Noise van Dom DeLillo.

Absurdistisch/dystopisch verhaal over een professor "Hitler studies", zijn samengestelde gezin, en hun ervaringen met een gaswolk (het "airborne toxic event") en andere uitdagingen van het moderne leven.

Net op tijd uit voor de verfilming die deze week in de bios uitkomt, en 30-12 op Netflix.
Reply
(06-12-2022, 08:13)Uplift Wrote: Begonnen aan Ocean of Sound van David Toop. Eigenlijk een ideale titel voor een mogelijke Graz boekenclub revival.
Ik sta er altijd wel voor open om dingen samen te lezen.


Zelf ben ik nu bezig in het derde deel van de Napolitaanse Romans van Elena Ferrante. Ik kon de eerste twee boeken erg waarderen als zeer gedetailleerde karakterstudies van twee vriendinnen in een arbeidersmilieu in Napels waar één van de twee zich uit weet te ontworstelen. Maar deze derde begint me toch wat langdradig te worden. Er zat ook wat tijd tussen 2 en 3 waardoor de vele andere personages me niet helemaal meer scherp zijn. 

Daarnaast laatst De diepst verborgen herinnering van de mens van Mohamed Mbougar Sarr gelezen. En dat was simpelweg fantastisch, lang geleden dat ik zo een verhaal in ben gezogen.
Reply
(06-12-2022, 04:04)hythloth Wrote: Het Smelt van Lize Spit gelezen; kwam daar zes jaar geleden achter via deze post en nu eindelijk aan toegekomen. Wel in de Engelse versie omdat ik de optie wou hebben om het aan anderen te kunnen uitlenen, maar terugkijkend had ik de Vlaamse editie moeten regelen. Want er waren best wat langdradige gedeeltes die vast beter binnen waren gekomen in de originele taal. Dat terzijde, bleef ik wel de hele tijd geinteresseerd in het verhaal.

Spoilers: dat de gebeurtenis uit het verleden zou draaien om een zedendelict had ik al snel door, maar de uiteindelijke omschreven gruwelheden waren veel erger dan verwacht. Daarentegen vond ik het einde een anticlimax, mede doordat de marketing achterop het boek het omschreef als een wraakverhaal, wat niet het geval bleek.

Alles bij elkaar wel aardig, maar ik raad hem alleen aan als je tegen tragedies en edgy content kan. Ik las ook dat er binnenkort een verfilming uitkomt, wat erg gewaagd is gezien de huidige tijdsgeest. Benieuwd wat ze daar van bakken.

Ik vond het wel een behoorlijk goed boek eigenlijk, maar bij mij verliep het gedeelte dat je noemt in de spoilers dan ook wel anders. Ik ben het eigenlijk toch wel eens met de tekst op de achterflap. De 'edgy content' is wel dermate onderdeel van het dramatische verhaal dat ik het ook in 2022 best goed zie komen met een verfilming op dit vlak.

Zelf net 1Q84 uit. Net als velen hier ben ik liefhebber van de wereld van Murakami, ook weer in dit boek. Maar waar ik bij de meeste abstractere verhalen meer op zoek ga naar betekenis, vind ik het bij Murakami prima om de vreemde verschijningen maar gewoon te nemen voor wat ze in dat verhaal zijn.
Reply
Afgelopen tijd paar boeken van Michel Houellebecq gelezen (Elementaire Deeltjes en Onderworpen). Nu halverwege De wereld als markt en strijd. Over Elementaire Deeltjes kan ik zeggen dat ik heb genoten van de (spoilers) bijna onmenselijke, of misschien juist hypermenselijke hoofdpersonages. Dat er in het einde dan opeens een nieuw ras is ontstaan en de tekortkomingen van de mens zijn verzoend, voelt dan gewoon als een heerlijke conclusie. Soms raakte hij me wel kwijt in het wetenschappelijke jargon, alhoewel ik het als stilistische keuze wel kon waarderen. Onderworpen vond ik een stuk minder, (spoilers): de omwenteling naar de nieuwe staat ging me te abrupt en ik wil nooit meer lezen over fucking Joris-Karl fucking Huysmans. Kan me voorstellen dat dit boek in 2022 ook wel wat anders leest dan in 2015.

Ook bezig in Imagined Communities van Benedict Anderson over de oorsprong van nationalisme. Prachtige analyse met een eclectische veelvoud aan voorbeelden. Zit nu bijvoorbeeld te lezen over de invloed van het Nederlandse koloniale bestuur op het ontstaan van Indonesisch nationalisme. Bijna jammer dat de Nederlandse vertaling - schijnbaar vertaald als Verbeelde gemeenschappen - onvindbaar is. Dat zou wonderen doen voor mijn leestempo Smile
Reply
Ik ben de Century-trilogie van Ken Follet aan het lezen. Eindelijk krijg ik beetje uitgelegd hoe de eerste wereld oorlog heeft kunnen ontstaan.
Reply
Franz Ferdinand zong het nog "Take me out"

Maar het is zeker interessante geschiedenis.
Reply
Als je het echt interessant vindt is dit wel een aanrader: https://www.debezigebij.nl/boek/slaapwan...9085425380
Reply
Blijft het behapbaar? Of met je op blz. 649 terugbladeren naar blz. 5 om te zien wie die persoon ook al weer was? Maar een keertje non-fictie mee op vakantie kan ook geen kwaad.
Reply
(06-12-2022, 10:53)matthijs603 Wrote: Ik vond het [Het Smelt] wel een behoorlijk goed boek eigenlijk, maar bij mij verliep het gedeelte dat je noemt in de spoilers dan ook wel anders. Ik ben het eigenlijk toch wel eens met de tekst op de achterflap. De 'edgy content' is wel dermate onderdeel van het dramatische verhaal dat ik het ook in 2022 best goed zie komen met een verfilming op dit vlak.

Ja die content is cruciaal voor het verhaal, maar ik weet niet hoeveel kijkers trek hebben in (mega spoiler) genitale mutilatie met minderjarigen. Ook omdat ik de indruk heb dat de maatschappij steeds puriteinser wordt, zie bijvoorbeeld alle ophef over de film Cuties een paar jaar terug.
Reply
(06-12-2022, 13:24)Schobbeyak Wrote: Als je het echt interessant vindt is dit wel een aanrader: https://www.debezigebij.nl/boek/slaapwan...9085425380

Deze geprobeerd maar deed het niet voor mij. Te droog. Ik hou wel van de fictie van Ken Follet waarbij hij historisch zo dichtbij mogelijk bij de waarheid blijft.
Reply
Meerdere goede boeken gelezen dit jaar, maar op de valreep bleek Tussentijds van Peter Zantingh de mooiste. Een klein boekje over grote vraagstukken: willen we kinderen, en willen we dat in tijden van klimaatverandering? Het plot zit knap in elkaar en iedere zin doet ertoe.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
Dit jaar een langzame start gehad maar daarna ben ik redelijk op stoom gekomen. Totaal 15 boeken gelezen met een gemiddelde van 472 pagina's ook niet de kleinste boeken.

Short recap:

Bernard Cornwell blijft een briljante fantasy schrijver met zijn nieuwe triologie The Age of Madness.

Ken Follet blijft een briljante historische fictie schrijver, The Century Trilogie is misschien niet zijn beste werk, maar wel het meest uitgebreide werk. Must read voor mensen die interesse hebben in de geschiedenis van de 20e eeuw.

Voor het eerst ervaren dat ik wel klaar ben met een fantasy serie: Sword of Truth van Terry Goodkind. Blijven steken op boek 6 en de vraag is of ik het einde ooit ga halen...

Zo maar 2 auteurs gevonden die bij het lijstje van te volgen auteurs komen: Richard Osman & Fredrik Backman. Geen dikke pillen maar heerlijke boekjes die makkelijk weg lezen maar genoeg snaren raken. Helaas gaat Tom Hanks in een verfilming van Backman spelen. We hebben gezien hoe verfilmingen inmiddels gaan, zo werd een boek zoals Where the Crawdads Sing op het witte doeken ook geresumeerd tot een stom liefdes drama.

Ik heb al wat mooie boeken in huis gehaald voor het nieuwe jaar. Smile
Reply
In Europa - Geert Mak

Een historische reis van pakweg een eeuw door alles in Europa wat ons scheidt en bindt. Onze angsten, onze onwetendheid en de hoop op meer vrede en vrijheid.
Mak schreef al eerder die andere dikke pil, De Eeuw Van Mijn Vader. Boeiende literatuur van een objectieve reiziger.
Reply
Kent iemand hier inmiddels Bezette gebieden, van Arnon Grunberg? Overweeg een aankoop.
Reply
(26-01-2023, 15:12)Fenderboy Wrote: In Europa - Geert Mak

Een historische reis van pakweg een eeuw door alles in Europa wat ons scheidt en bindt. Onze angsten, onze onwetendheid en de hoop op meer vrede en vrijheid.
Mak schreef al eerder die andere dikke pil, De Eeuw Van Mijn Vader. Boeiende literatuur van een objectieve reiziger.

Grote Verwachtingen is een ander interessant werk van Mak - hoewel door de Oekranië-oorlog zijn bepaalde passages nu wel achterhaald, i.e. helaas werkelijkheid geworden (hoewel hij geen Nostradamus is).
Reply
(30-12-2022, 09:36)matthijs603 Wrote: Meerdere goede boeken gelezen dit jaar, maar op de valreep bleek Tussentijds van Peter Zantingh de mooiste. Een klein boekje over grote vraagstukken: willen we kinderen, en willen we dat in tijden van klimaatverandering? Het plot zit knap in elkaar en iedere zin doet ertoe.

Een van de zes kanshebbers voor de Libris Literatuurprijs inmiddels.

Deze week een van de andere zes kanshebbers uitgelezen: Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje. Een enorme pil. Bewonderenswaardig en ik snap waarom veel lezers het waanzinnig vinden, maar het is mij net wat te veel, te zwaar, te zelfingenomen. Deed me in die zin denken aan De ontdekking van de hemel.
Reply
Ok, bijna vakantie, en aangezien het bizar druk en chaotisch is, ook heel erg aan toe. Ik zoek daarom iets lekker luchtigs om te lezen, er zijn vast tips te krijgen hier. Geen literair meesterwerk of fantastisch epistel over wat voor onderwerp dan ook, gewoon, een goede spannende thriller waar je je in kan verliezen (of 2, of 3), ik wil de komende weken niet te veel na hoeven denken. Voorbeelden die ik gelezen heb, Ik ben Pelgrim of (een deel van) die boeken van Lars Kepler bijvoorbeeld.
Reply
(25-07-2023, 08:34)ahha Wrote: Ok, bijna vakantie, en aangezien het bizar druk en chaotisch is, ook heel erg aan toe. Ik zoek daarom iets lekker luchtigs om te lezen, er zijn vast tips te krijgen hier. Geen literair meesterwerk of fantastisch epistel over wat voor onderwerp dan ook, gewoon, een goede spannende thriller waar je je in kan verliezen (of 2, of 3), ik wil de komende weken niet te veel na hoeven denken. Voorbeelden die ik gelezen heb, Ik ben Pelgrim of (een deel van) die boeken van Lars Kepler bijvoorbeeld.

Ik ben zelf erg fan van de crime thrillers van Michael Connelly. Realistisch politiewerk, ook lekker retro in zijn eerste boeken uit de 90s. De series Bosch en The Lincoln Lawyer (ook een film) zijn op zijn werk gebaseerd met de terugkerende hoofdpersonages Harry Bosch en Mickey Haller, en ook het meer losstaande verhaal Blood Work is verfilmd. 

En een paar jaar terug heb ik op een kampeervakantie Het Rosie Project van Graeme Simsion gelezen. Zeker geen thriller maar erg grappig, doorheen gevlogen.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
Ik vind die boeken van Taylor Jenkins Reid heerlijke simpele tussen doortjes.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
Qua luchtige thrillers is de commissaris Montalbano reeks van Andrea Camilleri onovertroffen. Met net zoals in kinderboeken uitgebreide beschrijvingen van maaltijden, heerlijke Italiaanse in dit geval.

Wat minder luchtig maar zeker ook een aanrader is de Bernie Gunther serie van Philip Kerr.
[+] 1 user says Thank You to jodocus for this post
Reply
Oh ja The Thursday Murder Club van Richard Osman zijn ook wel fijn.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
Of old-school de boeken over Sherlock Holmes van Arthur Conan Doyle.
Je kan ze evt gratis als ebook downloaden, omdat ze oud genoeg zijn om publiek domein te zijn. Ondanks het wat oudere Engels goed te volgen.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
Ik vond Dead Simple van Peter James een prima thriller. Ik lees zelden tot nooit, maar had dat boek op 48h uitgelezen op mn vorig verlof.
[+] 1 user says Thank You to Meekers for this post
Reply
Peter Attia - Outlive: the Science and Art of Longevity
Reply
Marcel van Roosmalen - Totaal 2
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)