Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



Primavera Sound - Piet Knaak - 01-06-2015

matthijs603 Wrote:Voor mij zal dit altijd onmogelijk blijven, zo lang ik in het onderwijs zit.

Uitwisseling!


Primavera Sound - matthijs603 - 01-06-2015

Haha, zou een mooie excursie zijn Smile


Primavera Sound - Dorfmeister - 01-06-2015

1. Thurston Moore
2. Thee Oh Sees
3. Ride
4. DIVV
5. The Bohicas
6. Jon Hopkins (met verlichte hoela hoep girls act)


Primavera Sound - Snackbarharses - 01-06-2015

Ik gooi er ook maar eens een top 15 in:

1. Ride
2. Hookworms
3. Swans
4. Sunn O)))
5. Patti Smith (akoestisch in het theater)
6. The Replacements
7. Jon Hopkins
8. The Church
9. Electric Wizard
10. Thee oh Sees
11. Patti Smith (performing Horses)
12. Disappears
13. The Soft Moon
14. Flyying Colours
15. Viet Cong


Primavera Sound - Uplift - 01-06-2015

Naar het schijnt verkeert Sunn O))) in gruwelijke vorm. Dat belooft voor LGW!


Primavera Sound - Loov - 01-06-2015

Sun O))) verkeerd altijd in een gruwelijke vorm.


Primavera Sound - Willie - 01-06-2015

Het programma was blijkbaar wel zo matig dat we voor 80% allemaal dezelfde acts hebben gezien Big Grin


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Dag 1

In tegenstelling tot vorig jaar vond ik het woensdag en zondag programma niet zo boeiend, dus ik kon met een gerust hart op een woensdag met wat vrienden gaan zuipen, nadat dit iets uit de hand was gelopen duurde het even voordat ik donderdag op gang was, maar bleek ruim op tijd om een reservering voor Panda bear in de wacht te slepen. Gelukkig maar, want in het auditorium met visuals en een sterke plaat op zak zou dit toch zo maar een fijne show kunnen worden. En dat werd het ook, met op de achtergrond fijne visuals, waarin ik soms het idee had dat hij zich wel erg had laten leiden door zijn seksuele fantasieën kwamen nummers als Mr Noah en Boys latin ontzettend sterk uit de verf.

Buiten een biertje gedronken ik kon weer vlot terug naar het auditorium om de minimale electro van de ondertussen 80-jarige Hans-Joachim Roedelius. En minimaal was het, zeker gezien de 3 man bezetting, maar Roedelius begeleide de boel dan weer op piano, dan weer op een orgel. Verwacht geen uitspattingen, maar zeker interessant en van genoten.

Na een stukje gezapig Giant sand te hebben gekeken, maar snel een goed plekje voor The Replacements gezocht, niet te goed, want bij Antony moest ik vooraan staan, The Replacements speelden wonderbaarlijk strak en een mooie doorsnede van hun oevre, waar ik zelf stiekem toch wel de voorkeur geef aan de Let it be nummers. Dat ze zichzelf ook niet al te serieus nemen bleek wel uit de stukjes covers die ze doodleuk tussendoor speelden. Ik had een klein rustpuntje wel fijn gevonden (en dan bij voorkeur Androgynous), maar als dat nu het minpunt is, dan weet je dat je dat je een goede show heb gezien.

Antony dus. Zou met een fors orkest komen, wat ik in eerste instantie een kleine domper vond, maar in tegenstelling tot het Concertgebouw optreden nam het orkest een minder grote plek in op het podium leek het wel en was het toch vooral Antony. Met een wonderlijke show, met persoonlijke favorieten, You are my sister, I fell in love with a dead boy en Her eyes are underneath the ground. Prachtig, prachtig. Blijft wel een wonderlijk vreemde persoonlijkheid en het idee achter de visuals snapte ik niet helemaal, maar met een beetje concentratie had ik daar geen last van. Zo blij dat het optreden op dat enorme podium zo goed uitpakte met voor het overgrote deel een doodstil publiek.

Daarna Sunn O))), voor het eerst. Snoeihard, alles trilde, maar briljant, zeker nadat er heerlijk melodisch op meegezongen werd door de zanger. Dat moeten ze op Mallorca gehoord hebben.

Snel door naar een andere favoriet, Electric wizard, en wederom bekroop mij het gevoel dat ze niet waarmaken wat ze de afgelopen jaren op plaat hebben beloofd. Toch wel de absolute doomgrootheden wat mij betreft, maar net als op Desertfest vorig jaar leek de handrem er op te zitten. Maar niettemin blijven Black mass, Witchcult today en Chosen few wel gewoon heerlijk.
Nog wat last van de dag er voor en nog geen behoefte om te gaan dansen dus de bus teruggepakt.


Primavera Sound - Snackbarharses - 03-06-2015

Willie Wrote:Daarna Sunn O))), voor het eerst. Snoeihard, alles trilde, maar briljant, zeker nadat er heerlijk melodisch op meegezongen werd door de zanger. Dat moeten ze op Mallorca gehoord hebben.
Het schijnt dat je pas op andere plekken dan voor het podium pas echt merkte hoe bruut hard het was. Ik sprak iemand die tijdens Sunn O))) bij de eettentjes onder het afdak achter de ATP Stage was. Dat afdak heeft een uur staan trillen, wat beneden duidelijk te horen was.


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Dag 2

Dissapears heb ik afgelopen jaren al regelmatig gezien, dus ik vond het niet zo erg om die te missen omdat ik in het park bier zat te drinken met ergens op de achtergrond wat bandjes. Ik was wel op tijd voor The KVB. Origineel? Nee, beter gedaan? Ja. Toch vet? Zeker. Ik blijf toch wel een enorm zwak voor die jaren 80 postpunksound hebben.

Toen Ex hex, omdat mij bij was gebleven dat ik die plaat wel leuk vond, geen idee wat ik wel heb beluisterd, maar het was treurig met een hoofdletter T.

Ik zat dus ruim op tijd klaar voor Patti Smith die integraal Horses kwam spelen. Ik had wel gehoord dat ze het nog steeds wel kon, maar dat de punkgodin van weleer nog zo in bloedvorm zou zijn had ik in mijn stoutste dromen niet durven hopen. Van begin tot eind was het een sublieme performance van Horses, waarbij ze soms heel dankbaar was, maar ook zeker haar tanden liet zien en toen voor een tweede maal het G-L-O-R aiaiaiaiaiaiaiaia over het veld galmde wist je dat het optreden 1 grote zegentocht was geweest om vervolgens de plaat af te sluiten met het mooie kleine Elegie. En vervolgens nog een mokerslag uitdeelde met Rock n roll nigger. Voor mij met afstand het beste optreden van het weekend.

Dan hoop je op zo’n magische Primavera dag, met Belle and Sebastian, Ride en een mooie nacht in het vooruitzicht. Daar kon vrij snel een streep doorheen, want B&S was verre van magisch. Niet omdat Stuart niet vrolijk was of dat de band niet goed speelde, maar vanwege een hele magere setlist met niemendalletjes als Another sunny day en Funny little frog afgewisseld met toch al niet bijster sterke songs van het nieuwe album the party line en perfect couples. Gelukkig was daar nog wel Electronic rennaissance, een favorietje die ik nog niet eerder live had gehoord en The boy with the arap strap blijft altijd fijn, zodat het niet helemaal verspilde moeite was, maar het was toch wel de grootste tegenvaller van het weekend.

Shabazz palaces had dan wel weer een heerlijke flow, maar zo ingeklemd tussen B&S en Ride kwam het bij mij niet helemaal binnen.

Ride dus, voor mijn vertrek woensdagochtend heb ik hiervoor al een deel slaap ingeleverd, omdat ze toen in Paradiso stonden, deze setlist week amper af, maar het was wederom weer ontzettend goed, Drive blind was mij als nummer nooit opgevallen, maar sinds ik nu 2 keer die uitbarsting heb gezien is dat wel anders, wow. Eigenlijk jammer dat dit niet als laatste gespeeld werd, zoals het in Paradiso het laatste nummer voor de encore was. Dan mogen ze dat volgend jaar komen doen nadat ze Nowhere integraal hebben gedaan. Minpuntje was wel dat ik een heldenonthaal voor deze band had verwacht met dito publieksbeleving tijdens het optreden, dit bleef voor mijn gevoel een beetje achter.

Hapje eten met ditmaal wel fijne klanken van DFA1979 op de achtergrond werd het tijd om eens wat echt electronische muziek te bekijken, Jon Hopkins, geweldige visuals, geweldig optreden waarin het eerste deel vooral gestoeld was op zijn Immunity werk, ook de hoola hoop dames waren een fijne aanvulling, halverwege werd het wat vlak, wat meer beukwerk, maar het laatste deel maakte weer veel goed. De tijd tot Soft moon gedood met Ratatat, dat begon veelbelovend, maar na een half uur bleek het maar een trucje dat herhaald werd en werd het best wel vervelend.

The Soft moon is natuurlijk ook een trucje, maar wel een hele goede, donker, hard, tegenwoordig minder eendimensionaal als tijdens hun Zeros tour door hun plaat Deeper met het geweldige Black er op. Nu ben ik niet zo goed in het onthouden van nummers, bij The soft moon kwam ik daar ook niet helemaal meer uit, dus ik zal jullie daar verder niet lastig mee vallen. Fantastische spot, heel, heel fijn optreden. Moe.


Primavera Sound - Piet Knaak - 03-06-2015

Ex Hex is op plaat al niet veel soeps. Overhyped as fuck.


Primavera Sound - Mrmantel - 03-06-2015

Willie Wrote:Minpuntje was wel dat ik een heldenonthaal voor deze band had verwacht met dito publieksbeleving tijdens het optreden, dit bleef voor mijn gevoel een beetje achter.

Was vorig jaar ook al zo met Neutral Milk Hotel in verhouding met Tivoli. Wat dat betreft kan je dan weer niet over Nederlands publiek klagen.


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Maar Patti Smith gaat zo'n onthaal niet krijgen hoor.

En NMH kreeg het juist wel op Primavera, hipsters zat.


Primavera Sound - kruder - 03-06-2015

Vond het publiek sowieso over de gehele linie vrij tam, ik had andere verhalen gehoord maar viel me tegen.


Primavera Sound - Snackbarharses - 03-06-2015

Patti Smith kreeg dat onthaal niet, maar ze kreeg en een heel veld en een heel Auditorium dolenthousiast.

En NMH kreeg wel degelijk een heldenonthaal, iets té zelfs, op het aanstellerige af.


Primavera Sound - kruder - 03-06-2015

Ik heb een fantastisch weekend gehad, waar we erg om moesten lachen was dat als we 10 bier bestelden, je eerst aangekeken werd zo van echt 10 bier, en dat het dan vervolgens biertje voor biertje getapt werd.
Ik wist niet dat dat nog bestond.

Verder heb ik vergeleken met andere festivals zoals Roskilde toch wel de tenten gemist, ben toch persoonlijk meer van tenten dan alles in de openlucht.
Ray-ban was dan wel weer prachtig, maar die 2 main stages tegenover elkaar is 3 keer niks, doe me dan maar de Orange stage op Roskilde.


Primavera Sound - Uplift - 03-06-2015

Je kunt die twee niet vergelijken, kruder. PS is gewoon zoveel mogelijk vette namen rapen, als festival heeft het natuurlijk gebreken.

Al maakt de setting enorm veel goed.


Primavera Sound - kruder - 03-06-2015

Heb je gelijk in.

Vergelijken heeft niet altijd zin.

De Setting en de kwaliteit aan Bands zijn natuurlijk Top op Primavera.


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Snackbarharses Wrote:Patti Smith kreeg dat onthaal niet,

Ze kreeg een prima onthaal (geen heldenonthaal, maar dat zei ik ook niet), Down the rabbit hole gaat dat beter doen?


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

kruder Wrote:Ik heb een fantastisch weekend gehad, waar we erg om moesten lachen was dat als we 10 bier bestelden, je eerst aangekeken werd zo van echt 10 bier, en dat het dan vervolgens biertje voor biertje getapt werd.
Ik wist niet dat dat nog bestond.

Doet Roskilde dat tegenwoordig anders dan 6 jaar geleden?

Daar staan dan wel wat intelligentere mensen achter de bar, dat wel. Maar wederom nooit langer dan een seconde of 30 hoeven wachten voordat ik geholpen werd.


Primavera Sound - Roel87 - 03-06-2015

Willie Wrote:
Snackbarharses Wrote:Patti Smith kreeg dat onthaal niet,

Ze kreeg een prima onthaal (geen heldenonthaal, maar dat zei ik ook niet), Down the rabbit hole gaat dat beter doen?
Applaus in een tent kan wel die suggestie wekken. Vond het op Primavera met al die open podia toch wat tam.


Primavera Sound - Uplift - 03-06-2015

Willie Wrote:
kruder Wrote:Ik heb een fantastisch weekend gehad, waar we erg om moesten lachen was dat als we 10 bier bestelden, je eerst aangekeken werd zo van echt 10 bier, en dat het dan vervolgens biertje voor biertje getapt werd.
Ik wist niet dat dat nog bestond.

Doet Roskilde dat tegenwoordig anders dan 6 jaar geleden?

Daar staan dan wel wat intelligentere mensen achter de bar, dat wel. Maar wederom nooit langer dan een seconde of 30 hoeven wachten voordat ik geholpen werd.
Dat heeft eerder te maken met het feit dat elke toog 10 vrijwilligers staan heeft.


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Ja, dat doet Roskilde sterk, maar die 30 seconden was Primavera dit jaar.


Primavera Sound - Jorrit - 03-06-2015

kruder Wrote:Ik heb een fantastisch weekend gehad, waar we erg om moesten lachen was dat als we 10 bier bestelden, je eerst aangekeken werd zo van echt 10 bier, en dat het dan vervolgens biertje voor biertje getapt werd.
Ik wist niet dat dat nog bestond.
Woah echt? Komen wij aan met onze raptaps à 24 glazen bier in één keer.


Primavera Sound - Willie - 03-06-2015

Dag 3

Swans in eerste instantie niet opgenomen in het schema, omdat ik ook Tori Amos wel wilde zien en Einsturzende neubauten zeker, maar als een klein wonder was er een afzegging en zie ik Strand of oaks volgende week vrijdag wel op een minder enorm podium.

Dus ik zat weer klaar voor het 4e Swans optreden in 8 maanden tijd. Wederom erg sterk, maar gelijk aan het optreden 2 weken geleden en dus zonder de euforie van het andere werk (en geen Gira die zijn bandleden in het gareel moest schoppen) dat ze sinds LGW in hun set hebben opgenomen. Klein beetje Swans moe dus, dat kan dus blijkbaar bij 1 van de allerbeste bands van het moment.

Tori Amos, fijn om een keer gezien te hebben, ben er geen beter mens van geworden of zo, maar fijn om een keer gezien te hebben.

En dan 1 van de hoogtepunten van 2011 op herhaling: Einsturzende neubauten, na de briljante Lament uitvoering van vorig jaar weer tijd voor een "greatest hits" set. Ergens hoop je dan op een volstrekt gestoorde show zoals ze die vroeger gegeven schijnen te hebben, maar Blixa wordt ook een dagje ouder en is een cultfiguur geworden met een nog steeds prachtige stem en uithalen waarover je blijft verbazen. En dan toch nog even Haus der luge er in rammen, heerlijk, zou het dan toch? Nee, daarna toch weer post 2000 werk. Maar ach, prachtige uitvoeringen van Von Wegen, Die Befindlichkeit des Landes en een pissige Bargeld, eerst omdat zijn kastje het niet deed en daarna omdat het einde van Susej weggedraaid werd, foei organisatie. Maar wederom weer een hoogtepunt op Primavera.

Snel door naar Unknown mortal orchestra, maar dat hadden meer mensen voor mij bedacht en toen maar doorgelopen naar het Ray-Ban waar ik al zittend kennis maakte met de prettige noten van Les Ambassadeurs. Ik ben te weinig bekend met dit soort muziek om het wel of niet goed zijn te kunnen onderscheiden, maar de zang was fijn, de muzikanten kundig en af en toe mocht er een klein beetje buiten de lijntjes gekleurd worden. Mijn voorkeur uit Mali ligt toch meer bij Tamikrest en die andere bekende Mali blues band waar ik naam nu even van vergeten ben, maar een beetje afwisseling op een festival is altijd fijn.

Daarna tijd voor Earthless, die zo'n beetje een integrale uitvoering deden van From the ages volgens mij. Beginnen, een stuk of 3 instrumentale nummers spelen en weer stoppen. Veel vader zullen zeggen dat dit vroeger veel beter gedaan werd, hebben vast gelijk, maar fuck it, dit klopte van de eerste tot de laatste seconde en het publiek snapte dat.

Dan breekt het moment aan dat je beseft dat het er al bijna weer op zit, nog 2 acts in de planning, de afsluiter Caribou was bekend, maar Health gaan zien en het risico op een fiasco lopen (of net zo goed geniaal kan zijn) of toch maar Thee oh sees, waarvan je weet dat het goed gaat komen? Toch maar het laatste, echt zo'n band die ik nooit beluister, maar waarbij het echt geen zak uitmaakt welke set ze uit hun hoed toveren. Ook dit maal weer, John Dwyer is het gezicht, daar moet je naar kijken, die steelt de show met zijn veel te hoge gitaargreep. Toch is het ook knap dat je met zijn tweeën zo synchroon kan drummen

Caribou deed het Ray-ban podium volstromen, en volstromen en er leek geen eind te komen aan de stroom mensen uit alle hoeken en gaten van het festivalterrein, ik was blij dat ik een mooi plekje op de tribune had gevonden. Our love was de sterke opener en zette meteen de toon voor het optreden, dansmuziek, zoals dansmuziek eigenlijk altijd live gebracht zou moeten worden, in volle bezetting, het venijn zat hem in de staart met een werkelijk subliem trio Odessa, Can't do without en Sun, nog steeds net zo goed, misschien wel beter, als 5 jaar geleden, toen ik Caribou voor het laatst zag, zo lang moet ik niet meer gaan wachten.

Waar ik ook niet zo lang meer op hoef te wachten is de voorverkoop voor volgend jaar, wederom heerlijk festival gehad, wederom weer niet teleurgesteld, op naar nummertje 7.