Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



Primavera Sound - Aron - 18-11-2014

Lunagaze Wrote:Swans vindt ik niet echt in het 'reünie' rijtje slowdive, my bloody valentine, neutral milk hotel, slint passen. Sinds 2010 hebben ze 3 albums uitgebracht en toeren ze vrijwel constant. Bij de andere genoemde bands is meer het spekken van de lege kas / portemonnee de motivatie om weer te toeren. Ik denk dat de korte MBV reünie ook mede de trigger is geweest voor andere 'reünie' shoegaze bands als slowdive, swervedriver en ride (geruchten). Stille hoop op Ride voor BKS...
Je schijnt te vergeten dat MBV een fenomenale plaat uitbracht vorig jaar.


Primavera Sound - Martijn - 18-11-2014

Piet Knaak Wrote:Swans is nu wellicht niet meer een reünie te noemen. Maar ze hebben wel tussen 1997 en 2010 stilgestaan. Enige verschil is dat ze met hun terugkomst ook albums zijn gaan maken en inmiddels alweer vier jaar actief zijn. En aangezien Uplift roept dat reünie bands de muziek business vergallen of wat dan ook rijmt dat niet met zijn adoratie voor Swans.
Zolang er nieuw materiaal is heeft hij geen problemen met reünies als ik hem goed begrijp.


Primavera Sound - Uplift - 18-11-2014

Precies, lees wat er staat. Swans en MBV zijn bands die door hun respectievelijke bandleiders een hele tijd in de koelkast werden gestopt, maar in sé nooit dood gingen. Het bewijs: ze kwamen sterker terug. Het eerste wat Kevin Shields trouwens deed, was een shitload uitgeven aan pedalen en versterkers om de MBV sound beter dan tevoren te kunnen uitvoeren. Ook daar zit enige relevantie in, vind ik dan.

Neutral Milk Hotel, Pulp of Faith No More brachten het verleden al fantastisch tot leven, mede omdat ze vaak terugkeerden naar een grotere fanbasis. En ja, ik vind nog steeds dat dit nefast is voor nieuwere/opkomende muziek, maar dat zijn/waren verdomd mooie reünies, geef ik toe. Bijna al de rest van de huidige reünies (waarvan sommige zelfs al een nieuwe plaat uitbrachten die nooit het niveau van vervlogen tijden kan halen) boeit me geen reet en vind ik dus inderdaad eerder schadelijk.

Het ergste vind ik reünies die éénmalig plaats vinden voor het geld en dan later toch nog eens terug komen, al dan niet met kutplaat onder de arm. Zeker van bands die al twee decennia of langer dood zijn, zoals Ride. Belachelijk, we leven in ons eigen tijdperk en er is al genoeg creatieve armoede, politieke correctheid en conformisme zeg. Fuck.


Primavera Sound - Snackbarharses - 18-11-2014

Uplift Wrote:Precies, lees wat er staat. Swans en MBV zijn bands die door hun respectievelijke bandleiders een hele tijd in de koelkast werden gestopt, maar in sé nooit dood gingen.

Dat argument kun je dan voor elke band die er een tijd mee gestopt is aanhalen. "We waren niet gestopt, we stonden alleen een tijdje in de koelkast." Proest.

Uplift Wrote:Neutral Milk Hotel, Pulp of Faith No More brachten het verleden al fantastisch tot leven, mede omdat ze vaak terugkeerden naar een grotere fanbasis.

Dus precies wat Slowdive dit jaar deed en wat Ride volgend jaar hoogstwaarschijnlijk gaat doen.

Uplift Wrote:Het ergste vind ik reünies die éénmalig plaats vinden voor het geld en dan later toch nog eens terug komen, al dan niet met kutplaat onder de arm. Zeker van bands die al twee decennia of langer dood zijn, zoals Ride. Belachelijk, we leven in ons eigen tijdperk en er is al genoeg creatieve armoede, politieke correctheid en conformisme zeg. Fuck.

Ride staat nu sinds 1996 in de koelkast, nog net geen 20 jaar dus. En of het eenmalig is, dat lijkt me niet. Primavera had vorig jaar ook de eer om de fantastische reünie van Slowdive aan te kondigen, waarna de band het hele jaar getourd heeft. En wie weet gaan de Slowdive- en Ride-reünies nog wel nieuwe muziek opleveren. Of dat kutplaten worden, bepaal ik dan zelf wel. Wink


Primavera Sound - Uplift - 18-11-2014

Slowdive en Ride blijven toch echt wel meer in de marge, hoor. Qua triomftochten konden mijn voorbeelden wel tellen. De taferelen die ik bij zowel Pulp als NMH zag, ga ik niet gauw vergeten.

En goed, ik ga niet discussiëren over de hoe irrelevant hoeveel decennia een band nu precies "in de koelkast" zit. De kern van de zaak, die kennelijk al drie-vier jaar (dit verkondigde ik al op dewereldmorgen.be en KtH, overigens) door bijna niemand wordt begrepen, is dat zo'n reünies nergens goed voor zijn. Nergens. Als fan beleef je uiteindelijk ook maar een illusie. Beeld je nu eens in dat je een Primavera Sound zou hebben zonder reünies. Zou het dan slechter zijn? Wellicht krijg je dan de geboorte te zien van allerlei fenomenen, genre erbij zijn toen Arcade Fire in 2005 doorbrak of zo. Nu worden bands ofwel gelanceerd en na twee platen headliner (The XX, pakweg), of ze sluimeren in de marge om later al dan niet als reünie te worden opgepikt, wanneer de industrie er namelijk profijt uit kan halen. Kijk ook naar de revival van gitaarbandjes die al lang niet meer goed zijn.

En ik geef grif toe niet consequent te zijn. Ik huppelde naar Trix voor Slint (een gigantische teleurstelling) en bij de minste kans ga ik Sleep ook nog zien. Omdat het kan, inderdaad. Maar ik zou liever hebben dat het niet kon, of dat artiesten enkel zouden teren op nieuwe of toch relatief nieuwe output. Er moet vaart in zitten, er moeten nieuwe dingen komen. Zo niet, dan sterft de independent muziek ultiem hoor. Of wordt deze nog sterker gemarginaliseerd dan vandaag al het geval is. Albini is vrij optimistisch en heeft in veel opzichten gelijk, maar hij leeft in een DIY wereldje. Dat op zich heeft al het potentieel in zich en kan al die reünies en commerciële package deals, etc. counteren. Maar de realiteit vandaag is dat er nog lang niet genoeg tegengewicht is en we dus als toeschouwers ook beter kritisch blijven, of we schieten op termijn in de eigen voet lijkt me.


Primavera Sound - Uplift - 18-11-2014

En er is ook nog zoiets als 'Zeitgeist'. Zelfs al is 'mbv' de beste MBV-plaat (volgens mij dan toch), de impact en relevantie vandaag is enorm gering alles bij elkaar genomen. Dus zelfs al komen bands sterk terug en hebben ze nieuw materiaal, er zijn wel veel jaren over gegaan zonder evolutie.

De enige voorbeelden die ik kan ophalen waarbij dat niet het geval is, zijn Swans en Godspeed (voor we het vergeten, ook ooit gestopt). Daarbij hoor je ondanks die lange hiaten toch continuïteit, evolutie en zeg maar een nieuw hoofdstuk in hun muziek. Portishead ook, trouwens, maar die waren nooit officieel gestopt. Die gedragen zich tegenwoordig wel als een reünie, daar niet van.


Primavera Sound - Snackbarharses - 18-11-2014

Slowdive op Primavera bracht meer volk op de been dan NMH, dat laaiend enthousiast was. Bij NMH was het volk dan wel weer een stuk aanstelleriger uitbundiger. En ik ben het met je eens dat het irrelevant is hoe lang een band in de koelkast zit. Of dat nu 10, 20, 30 of 40 jaar is, dat maakt niet uit. Als muziek 40 jaar geleden goed was, is het dat vandaag ook nog. Het moet dan nog wel goed uitgevoerd worden, iets waar Slowdive glansrijk in slaagde en Television keihard in faalde.

Ik heb favorieten die pak hem beet gisteren zijn opgestaan en favorieten van decennia terug en die zijn me allemaal even lief. Op een festival als Primavera hebben ze daarin voor mij een bijna perfecte balans gevonden. Ik zou minder goede herinneringen aan Primavera bewaren zonder reünies van MBV, Slowdive, Pavement, PiL, Pixies, Mission of Burma, Wire, The Chameleons, Swans, Godspeed You! Black Emperor, Slint, Mazzy Star, Afghan Whigs, Polvo, The Jesus Lizard, Pulp, Blur, The Dismemberment Plan en Loop (en dan vergeet ik er vast een paar). Er heugen me slechts 2 reünies die echt tegenvielen, dat waren Television en Suicide.

En Albini is inderdaad vrij positief, juist over de nieuwe ontwikkelingen in de muziek. Er zit volgens mij genoeg vaart in de muziek en er zijn voldoende nieuwe dingen, maar inderdaad wel in dat DIY wereldje. Ik zie dat proces alleen maar versnellen en ik zie oudere of terugkerende bands absoluut niet als een sta-in-de-weg. Primavera laat elk jaar zien dat die 2 heel goed naast elkaar kunnen bestaan, sterker nog, hand in hand gaan.


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

Ik twijfel nog een beetje, maar volgens mij is het nep, lijkt hetzelfde gebouw te ijn als waar the strokes tegenaan geplakt zijn.


Primavera Sound - Loov - 18-11-2014

The Jesus and Mary Chain vond ik ook vrij beroerd op Primavera...


Primavera Sound - e10ne - 18-11-2014

Willie Wrote:Ik twijfel nog een beetje, maar volgens mij is het nep, lijkt hetzelfde gebouw te ijn als waar the strokes tegenaan geplakt zijn.

Inderdaad, maar een tweede gebouw vinden is ook vrij lastig dus acht ik het plausibel.


Primavera Sound - Snackbarharses - 18-11-2014

Willie Wrote:Ik twijfel nog een beetje, maar volgens mij is het nep, lijkt hetzelfde gebouw te ijn als waar the strokes tegenaan geplakt zijn.

Inderdaad, het is hetzelfde gebouw, maar hij hangt er echt, in plaats van The Strokes.

http://indiespot.es/2014/11/18/aparece-otra-lona-gigante-en-el-centro-de-barcelona/

Bij dit artikel zit ook een andere foto van het doek. Van mij mogen ze dit elke week doen.


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

Jep, maar Mazzy star was weergaloos, snap er nog steeds geen kut van dat na het nieuwe album er niet een Europese tour volgde.


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

Snackbarharses Wrote:
Willie Wrote:Ik twijfel nog een beetje, maar volgens mij is het nep, lijkt hetzelfde gebouw te ijn als waar the strokes tegenaan geplakt zijn.

Inderdaad, het is hetzelfde gebouw, maar hij hangt er echt, in plaats van The Strokes.

http://indiespot.es/2014/11/18/aparece-otra-lona-gigante-en-el-centro-de-barcelona/

Bij dit artikel zit ook een andere foto van het doek. Van mij mogen ze dit elke week doen.

Daar zat mijn restje twijfel ook in, ik vind het ook wel een mooie manier, maar vette shit, weet ik meteen weer waarom ik al een kaartje heb liggen.


Primavera Sound - Piet Knaak - 18-11-2014

Je kunt het ook zien aan de lampen.

[Image: QYhb.png]


Primavera Sound - Snackbarharses - 18-11-2014

Loov Wrote:The Jesus and Mary Chain vond ik ook vrij beroerd op Primavera...
Die mogen inderdaad naast Suicide en Television staan. Ik hoop dat ze het aankomend weekend goedmaken...


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

e10ne Wrote:
Willie Wrote:Ik twijfel nog een beetje, maar volgens mij is het nep, lijkt hetzelfde gebouw te ijn als waar the strokes tegenaan geplakt zijn.

Inderdaad, maar een tweede gebouw vinden is ook vrij lastig dus acht ik het plausibel.

Het is een grote stad, er staat veel in de steigers Big Grin


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

Piet Knaak Wrote:Je kunt het ook zien aan de lampen.

Ja, want lampen zijn geen massaproduct en worden allemaal met de hand gemaakt.


Primavera Sound - Piet Knaak - 18-11-2014

Willie Wrote:
Piet Knaak Wrote:Je kunt het ook zien aan de lampen.

Ja, want lampen zijn geen massaproduct en worden allemaal met de hand gemaakt.

Ik volg je geloof ik niet helemaal? Het laat in ieder geval zien dat het billboard geval opnieuw is neergezet en niet iemand een Ride poster over een oude foto heeft gephotoshopt. Anders zou je namelijk maar drie lampen zien op de foto bij Ride Wink


Primavera Sound - Loov - 18-11-2014

Snackbarharses Wrote:
Loov Wrote:The Jesus and Mary Chain vond ik ook vrij beroerd op Primavera...
Die mogen inderdaad naast Suicide en Television staan. Ik hoop dat ze het aankomend weekend goedmaken...

Ik vond Slint ook niet denderend afgelopen jaar... Godspeed You! Black Emperor kun je al bijna geen reunie meer noemen net zoals Swans naar mijn mening,


Primavera Sound - Uplift - 18-11-2014

Die twee bands zijn veranderd én beter geworden. Fuck het predikaat reünie dan. Plus: ze blijven muzikaal gezien ook bij de meest progressieve dingen horen.


Primavera Sound - Snackbarharses - 18-11-2014

Zo goed als Spiderland integraal in Paradiso was Slint niet, maar dat concert komt bij mij echt niet in het rijtje Suicide, Television en J&MC.


Primavera Sound - Willie - 18-11-2014

Piet Knaak Wrote:
Willie Wrote:
Piet Knaak Wrote:Je kunt het ook zien aan de lampen.

Ja, want lampen zijn geen massaproduct en worden allemaal met de hand gemaakt.

Ik volg je geloof ik niet helemaal? Het laat in ieder geval zien dat het billboard geval opnieuw is neergezet en niet iemand een Ride poster over een oude foto heeft gephotoshopt. Anders zou je namelijk maar drie lampen zien op de foto bij Ride Wink

Oh, ik dacht dat het nog ging over hetzelfde gebouw, ik heb de lampen niet geteld, maar ook daarvoor geldt dat er zo eentje is bijgehangen Big Grin

Maar ik begin wel te geloven dat het echt is.


Primavera Sound - Stefan - 19-11-2014

Het is echt en het is niet enkel Primavera dat ze gaan aankondigen.


Primavera Sound - imdtseb - 19-11-2014

Ride:
05-22 Glasgow, Scotland - Barrowland Ballroom
05-23 Manchester, England - Albert Hall
05-24 London, England - Roundhouse
05-26 Amsterdam, Netherlands - Paradiso
05-27 Paris, France - Olympia
05-29 Barcelona, Spain - Primavera Sound Festival
06-02 Toronto, Ontario - DanForth Music Hall
06-04 New York, NY - Terminal 5
06-07 London, England - Field Day


Primavera Sound - Indiaantje89 - 19-11-2014

Ik heb geen probleem met reünies, graag zelfs. Met mijn prille festival carriére is het juist leuk dat je toch niet dit soort bands live kan zien. Liever dit dan een overhypte act die geforceerd moet headlinen om de ban van de "standaard" bands te breken.