Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - Piet Knaak - 04-07-2019

Kaartjes hier ook binnen. Zin in!


RE: Primavera Sound - Loov - 04-07-2019

Ik zou voor een eerste keer gewoon lekker van maandag t/m maandag gaan. Beetje Apollo en dat park luisteren, sfeer proeven, Barcelona zien.


RE: Primavera Sound - Piet Knaak - 04-07-2019

Woensdag tot en met dinsdag is de planning nu. Barcelona kan ik wel redelijk dromen, te vaak geweest, dus voor de stad hoeft het niet meer perse. Maar wel zo fijn om gewoon even 'vakantie' te hebben als je dan toch al naar het buitenland vliegt.


RE: Primavera Sound - Jorrit - 04-07-2019

Helaas midden in het festivalseizoen en ietwat te druk om er ècht een vakantie van te maken. Barcelona ook al een paar keer gezien. Onze planning is woensdag heen, zondag terug.


RE: Primavera Sound - hythloth - 04-07-2019

(04-07-2019, 12:22)Roel87 Wrote: Idem. Goedkoopste vlucht is wachten totdat Transavia online gaat voor die periode?

Vueling kan goedkoper uitpakken.


RE: Primavera Sound - Willie - 04-07-2019

Transavia varieert enorm, het ene jaar betaal ik vanaf Rotterdam 100 euro retour, dit jaar rekenden ze 130 euro voor een terugvlucht op maandag. Toen maar de 5 tientjes optie op zondag genomen.

Voor komend jaar maar eens kijken wat ik ga doen, want dit jaar ging het maar net goed om op tijd door de security heen te komen en de bus gaat gewoonweg niet vroeger dan 5.45. Fucking boomers die voor vluchten van een uur later natuurlijk ook bij mijn in de rij staan, ga weg.


RE: Primavera Sound - marcorenton - 04-07-2019

Hier Porto komend jaar. Plusminus 150 is normaal voor een retour?


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-07-2019

Als je met corenton vliegt wel


RE: Primavera Sound - Roel87 - 04-07-2019

(04-07-2019, 14:31)hythloth Wrote:
(04-07-2019, 12:22)Roel87 Wrote: Idem. Goedkoopste vlucht is wachten totdat Transavia online gaat voor die periode?

Vueling kan goedkoper uitpakken.

Nog even afwachten dan. Ga deze keer ook 'slechts' op woensdag heen en zondag terug.


RE: Primavera Sound - marcorenton - 04-07-2019

(04-07-2019, 15:20)BigBird Wrote: Als je met corenton vliegt wel

Cor en Ton?
Nee, dan betaal ik liever wat meer.


RE: Primavera Sound - Jorrit - 04-07-2019

Deze hut geboekt voor €170/nacht. https://www.airbnb.com/rooms/7725154?shared_item_type=1&virality_entry_point=1&sharer_id=269312901&source_impression_id=p3_1562267796_sZz%2BZabafriGb89g

Ziet er prima uit qua appartementje en ligging. De prijs viel me alleszins mee als je hem deelt door 4.


RE: Primavera Sound - Roel87 - 04-07-2019

Ziet er goed uit!

Kunnen we los van Shellac al iets met potlood invullen qua line-up?


RE: Primavera Sound - Kalters - 04-07-2019

John Talabot disco set Wink


RE: Primavera Sound - Enzo - 04-07-2019

Pavement?


RE: Primavera Sound - thomas9790 - 04-07-2019

Billie Eilish


RE: Primavera Sound - Murdoc Niccals - 04-07-2019

BTS b2b Lil Nas X


RE: Primavera Sound - Melliw Naj - 04-07-2019

DJ Coco


RE: Primavera Sound - Kalters - 05-07-2019

Bad Bunny


RE: Primavera Sound - Kalters - 08-07-2019

NOS PRIMAVERA SOUND (PORTO) [3/3]

Ah, de laatste dag. Natuurlijk was dit de belangrijkste dag voor mij: een goede Erykah Badu-herkansing, Low, Jorge Ben Jor en natuurlijk Rosalía. De timetable was heel gunstig - omdat Jorge Ben Jor voor Rosalía speelde, konden we makkelijk een goede plek voor die laatste krijgen. Bij aankomst gingen we eerst even kijken naar Big Thief, maar dat viel me een beetje tegen - ik vind de tweede stage van het festival een beetje kil en afstandelijk en verder was het ook gewoon een redelijk saai optreden. Echt beginnen deden we dus bij Jorge Ben Jor: samba-rock en MPB-legende, en tering - dat was geniaal. Sowieso de setting alleen al: er waren heel veel oudere mensen (tussen de 60 en de 70 jaar in, gok ik) die speciaal voor Jorge Ben Jor een kaartje hadden gekocht, en die zongen elk nummer luidkeels mee en moesten soms huilen als een van hun favoriete nummers gespeeld werd. Dat alleen al zien zou voor mij al genoeg zijn voor een plek in het 'Concerten die het vermelden waard zijn'-topic, maar dan was er nog Jorge Ben Jor en zijn belachelijk goede band zelf: met zijn 77 jaar had hij nog een sterke, vrolijke en oprechte stage presence en nog een hele zuivere stem. Die combinatie maakte dit optreden haast foutloos: klassiekers als Oba, Lá Vem Ela en Mas Que Nada werden perfect uitgevoerd, en omdat hij een grote band had meegenomen klonken alle nummers even gelaagd en optimistisch als op zijn albums. Het beste nummer was - hoe kan het ook anders - País Tropical: dat was live het sleutelstuk van de set en ook hét voorbeeld hoe mooi tropicália en MPB kunnen zijn zonder een overload aan psychedelische elementen. Dit was echt zo'n memorabel en oprecht optreden en ook een van de bucket list optredens waar ik het meest trots op ben dat ik het mocht kunnen meemaken: Jorge Ben Jor in Europa is sowieso fucking exclusief, maar dan ook nog voor een Portugees publiek die alle teksten uit hun hoofd kennen - dit optreden vergeet ik nooit meer.

En oei, toen kwam het lange wachten. Weer, want Guided by Voices kon wat mij betreft de tering krijgen - ik had deze keer de kans om Rosalía van helemaal vooraan te zien, dus dat deed ik ook. We stonden één meter van de stage af, en recht voor de stage: dat was vermoeiend, maar het zeker waard. Nu ik in Barcelona was geweest, wist ik al wat ik kon verwachten, maar toch werd ik weer volledig omvergeblazen door deze show: nóg beter dan in Barcelona, nóg beter dan beide Solange-shows - dit was dé show van mijn vakantie, en één van mijn favoriete shows ooit. Mooi dat alles zo op zijn plek viel, en mooi dat deze show andere absolute hoogtepunten had. Ik had mijn merchandise-shirt aan (deze), en tijdens Barefoot in the Park - normaal gesproken mijn minst favoriete nummer uit haar set met afstand - zag ze dat en wees ze naar me, glimlachte ze en zwaaide ze even naar me, wat op zichzelf al deze set katapulteerde naar de toplijst van het jaar. Dan nog waren er zó veel kleine dingetjes die deze keer me wat harder raakten. Topvoorbeeld was het één-tweetje MALDICÍON-A NINGÚN HOMBRE die ditmaal aanvoelden als het middelpunt van de set. Sowieso is de dynamiek tussen deze twee nummers en DE AQUÍ NO SALES met dan DI MI NOMBRE geweldig, en goed gekozen als middelpunt van haar set - even de diepte induiken met wat materiaal waar je aandachtiger voor moet luisteren, om vervolgens het 'echte' popdeel van de set in te luiden. Die laatste viel deze keer meer op met strakkere choreografie en een nóg mooier gezongen climax, en Aute Cuture voelde nóg meer als een geheel. Natuurlijk kan ik, dé biased Rosalía-fan, deze show niet eerlijk beoordelen, maar toch: deze show voelde misschien wel perfecter aan dan elke show die ik voorheen gezien had, en acknowledged worden voelde als het perfecte einde van mijn veredelde stan-vakantie. Het publiek was ook weer geniaal - soms aandachtig, soms weer euforisch, en de mensen om me heen konden elk woord meezingen.


Daarna ging ik even naar Low om uit te rusten, die niet tegen vielen - mooi en atmosferisch, op een prachtige slot rond middernacht met natuurlijk dat prachtige (hier eerder beschreven) dronestuk in het midden. Een sympathieke band ook, die duidelijk blij waren met de goede opkomst; ze stonden tegenover Modeselektor en Neneh Cherry geprogrammeerd. Van die laatste zag ik trouwens nog de laatste drie nummers, waaronder natuurlijk Buffalo Stance en Seven Seconds - ik moest toch die kant opgaan omdat ik moest plassen, en het was goed genoeg op te blijven. Coole stage-setup had ze ook: twee dj's waarvan één volgens mij enkel aan het scratchen was, en een grote band. Wellicht moet ik haar laatste album nog een kans geven; die viel me eigenlijk vies tegen toen ik voor het eerst er naar luisterde, maar live kwam één van die nummers goed genoeg uit de verf dat hij me nog is bijgebleven.
Erykah Badu was véél te laat - ik had eigenlijk nog even Yves Tumor kunnen zien, maar zo veel boeide de line-up me ook niet meer na het concert van mijn #queen. Ze was, net zoals in Barcelona, goed in vorm: weer prachtig gezongen stukken, mooie interactie met het publiek waarmee ze alle aanwezige doelgroepen aansprak, en ook haar band was weer in vorm. Dat ik deze keer wel de hele set kon zien, voegde best wel veel toe: er zat duidelijk een idee achter de lijn in haar set en ik kon deze keer meer uitmuntende instrumentale solo's zien. Na Erykah ging ik - hoe kan het ook anders - weer naar DJ Coco, die weer lekker trashy was - een mash-up van The Strokes en The Beatles, Jerk It Out van The Caesars met een fidget house beat eronder, een deep house remix van Sonic Youth: dit niet in Barcelona hebben op het einde was wel een gemis hoor.
Echte afsluiter was Nina Kraviz, die helaas tegenviel - in plaats van haar coole lome set in Barcelona draaide ze weer van die saaie eendimensionale Awakenings-techno, waardoor Primavera 'uitspelen' toch niet zo heel leuk was.

De slotsom, dan maar. In wat was Porto beter, wat was beter aan Barcelona, wat waren de beste shows en wat waren de grote missers?
NOS Primavera Sound bleek uit tegenover zijn grote Spaanse broer door de ruimte, de sfeer en de kwaliteit en prijs van eten en drinken. Het was makkelijker om bij de grote shows een goede plek te vinden, het feit dat het festival in het midden van het bos was gaf het festival een mooie, rustige non-influencer sfeer, en het geluid kwam vaak goed tot zijn recht op het festival. Daartegenover: in Barcelona waren meer vrienden (waaronder de Graz-crew, dankjewel allemaal <3) en was er meer een soort 'exclusieve' sfeer - alsof je écht op een speciale plek bent. Het was er makkelijker om aan drugs te komen en er waren meer mensen van mijn leeftijd. De stages in Barcelona zijn natuurlijk ook een voordeel, maar toch voelt dat niet helemaal als kritiek aan voor Porto - alle vijf 'echte' stages, inclusief de Bits-warehouse, voelen als volwaardige stages aan waar je prachtige concerten kunt zien met goed geluid. Maar dan nog is er iets speciaals aan Barcelona - het de brug over moeten gaan om naar de Bits-area te gaan, de fucking Auditori en de Ray-Ban - niet te vergelijken met elk ander festival waar ik ben geweest. Over het algemeen waren de shows ook beter in Barcelona: misschien waren het de drugs, misschien was het wel de bredere line-up, maar als kanttekening moet ik wel plaatsen dat dé twee shows van de twee edities allebei in Porto waren. Een best-to-worst-lijst dan maar, met samenvattende reviews in een zinnetje - de top 10 van de twee festivals samen zijn genummerd:

[5/5]
1. Rosalía (Porto): prachtig, ontroerend, perfect en essentieel voor wie ik ben als muziekluisteraar - nog nooit heeft een show me zó gegrepen.
2. Solange (Porto): even goed als Barcelona, maar die fucking solo op het einde was geniaal.
3. Solange (Barcelona): hier was het vooral die tot op het bot ontroerende speech die het hem deed, naast natuurlijk de perfect uitgevoerde nummers.
4. Rosalía (Barcelona): geen artiest die mijn muzieksmaakt beter verpersoonlijkt als Rosalía - alt rnb/flamenco pop met glitchy elementen die live voor een geweldig Catalaans publiek perfect tot hun recht kwamen.
5. Objekt (live) (Barcelona): hoe Aphex Twin live zou moeten zijn.
6. Janelle Monáe (Barcelona): geen relevantere, interessantere Amerikaanse popster dan Janelle.
7. Linn da Quebrada (Barcelona): decon club baile funk die je emoties uit je zuigen tot er niets meer van je over is - diep ontroerende show met een prachtig concept.
8. Cybotron (Barcelona): lekker lompe klassieke Detroit techno set met bijpassende visuals - geniaal.
Acht tienen, hahaha.
- Clairo: eerst kijken voordat je een mening hebt Sad

[4.5/5]
9. Jorge Ben Jor (Porto): Braziliaanse muziek die nog steeds zo relevant en mooi is als 40+ jaar geleden, toen het uitgebracht werd.
10. Brat Star (Barcelona): van Miles Davis naar speedcore in een paar minuten.
- Helena Hauff (Porto): keiharde onsubtiele set die iedereen kapot maakte tot half zes 's ochtends.
- Aïsha Devi (Barcelona): die mooie atmosferische zang die we kennen van haar albums gekoppeld aan de meest wanhopig klinkende noise ooit.
- Clara! (Barcelona): beste reggaeton set ooit, dit.

[4/5]
- Erykah Badu (Porto): mooie doordachte set met een hele fijne band - dit was de vrouwelijke 'legacy'-headliner die Primavera verdiende dit jaar.
- Charli XCX (Barcelona): niet de 10/10 popshow die ik verwachtte, maar wel een goede doordachte popshow vol fucking harde bangers.
- Nathy Peluso (Barcelona): fucking hard hoor, deze show.
- Helena Hauff (Barcelona): godvergeten hard.

[3.5/5]
- J Balvin (Porto): prima hitset met bijpassende groteske visuals en stage props.
- Ivy Queen (Barcelona): Woef!
- Erykah Badu (Barcelona): mooi en memorabel, maar niet zo mooi en memorabel als Porto.
- Let's Eat Grandma (Porto) het volgende album zal ze vast naar een groter podium tillen, en volgens mij kunnen ze dat prima aan: gewoon goede electro-pop dit met hele goede productie.
- Tirzah (Barcelona): begin viel een beetje tegen, het tweede deel was wonderschoon.
- DJ Coco (Porto): je weet waarom.
- Yaeji (Porto): aanstekelijke leuke house-set.
- Nina Kraviz (Barcelona): mijn vriend kreeg een beroerte tijdens Oxygène Pt.4.
- Low (Porto): wat iedere andere persoon hier al over zei.

[3/5]
- Peggy Gou (Barcelona): leuke disco-set hoor, goede dagafsluiter.
- James Blake (Porto): beter dan het albummateriaal deed geloven - misschien was het wel de goede spot, maar het was wel goed.
- Interpol (Barcelona): niet mijn setlist, maar de headlinerslot konden ze prima aan.
- J Balvin (Barcelona): waar was Rosalía?!?
- Meuko! Meuko! (Barcelona): cool en origineel maar veel te vroehoeeeeg.
- Bea Pelea (Barcelona): heerlijk foute reggaeton, maar misschien was haar pauze-dj nóg interessanter.
- Nilüfer Yanya (Porto): goede indieset op een vroeg tijdstip - ze wordt vast nog een stuk groter dan dat ze nu is.
- Lolina (Barcelona): eindeloos interessant, maar helaas verdronk ze soms zelf ook een beetje in dat technische geneuzel.
- Danny Brown (Porto): niet zo geniaal als REC. maar een stuk beter dan in fucking Barcelona.
- Marie Davidson (Barcelona): gewoon goed, maar niet supermemorabel; desondanks blij dat ik haar heb kunnen zien voordat ze ermee ophoudt live.
- slowthai (Barcelona): leuk, maar niet zo leuk als op plaat helaas.

[2.5/5]
- Job Jobse (Porto): was dit nou onze Nederlandse inzending voor 2019? Gaap.
- Severed Heads (Barcelona): vette beats, maar zo veel had het ook weer niet om het lijf muzikaal gezien.
- Wednesday Campanella (Barcelona): leuk, maar fuck het geluid bij deze set.
- DJ Playero (Barcelona): dit was best wel trashy, hè?
- DJ Rosario & Sama-Yax (Barcelona): te goed voor dit tijdstip.
- Courtney Barnett (Porto): dus dit is dé indiehoop? Yikes.

[2/5]
- Nas (Barcelona): fuck dit ook gewoon, stop er mee.
- Nina Kraviz (Porto): saai en een wereld van verschil met haar set in Barcelona, dit was niet te genieten.
- Hatchie (Barcelona): gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.

[1.5/5]
- David August (Porto): ik vond Darkside ook een leuk project, David.

[1/5]
- SOPHIE (Porto): doe dan gewoon geen show.

[0.5/5]
- The Mystery of the Bulgarian Voices + Lisa Gerrard (Barcelona): Fuck Lisa Gerrard en haar drang om authentieke uitingen van cultuur de nek om te draaien. Stop met toe-eigenen, fucking kutboomer, sommige dingen moet je gewoon laten zoals ze zijn. Moge Lisa Gerrard de touwtyfus krijgen.



RE: Primavera Sound - Jorrit - 08-07-2019

Gaan die vliegtickets veel goedkoper worden dan €110~ voor een retourtje (AMS - BCN)?


RE: Primavera Sound - hythloth - 08-07-2019

(08-07-2019, 18:50)Jorrit Wrote: Gaan die vliegtickets veel goedkoper worden dan €110~ voor een retourtje (AMS - BCN)?

Ik denk best dat het kan als je in de vroegste prijscategorie boekt, maar zie jij al vluchten beschikbaar voor die eerste week van juni? Ik zelf nog nergens.


RE: Primavera Sound - hythloth - 08-07-2019

Betreft acts met potlood voor 2020,

(04-07-2019, 22:52)thomas9790 Wrote: Billie Eilish

Speelt in de Palau Sant Jordi later dit jaar (Ziggo Dome formaat). Headlinergrootte dus, maar GovBall zou datzelfde weekend concurrentie kunnen bieden. Los van dat ze opeens reteduur zou kunnen zijn.

(05-07-2019, 01:10)Kalters Wrote: Bad Bunny

Dit, plus andere grote trendy Spaanstalige acts zoals Karol G, Daddy Yankee, en Nicky Jam.


RE: Primavera Sound - Roel87 - 08-07-2019

(08-07-2019, 20:03)hythloth Wrote:
(08-07-2019, 18:50)Jorrit Wrote: Gaan die vliegtickets veel goedkoper worden dan €110~ voor een retourtje (AMS - BCN)?

Ik denk best dat het kan als je in de vroegste prijscategorie boekt, maar zie jij al vluchten beschikbaar voor die eerste week van juni? Ik zelf nog nergens.

Vueling.


RE: Primavera Sound - hythloth - 08-07-2019

Ah, dus toch. Belachelijke prijzen op die site momenteel voor die dinsdag voor het festival in vergeleken met andere dagen.


RE: Primavera Sound - Kalters - 08-07-2019

(08-07-2019, 20:09)hythloth Wrote: Betreft acts met potlood voor 2020,

(04-07-2019, 22:52)thomas9790 Wrote: Billie Eilish

Speelt in de Palau Sant Jordi later dit jaar (Ziggo Dome formaat). Headlinergrootte dus, maar GovBall zou datzelfde weekend concurrentie kunnen bieden. Los van dat ze opeens reteduur zou kunnen zijn.

(05-07-2019, 01:10)Kalters Wrote: Bad Bunny

Dit, plus andere grote trendy Spaanstalige acts zoals Karol G, Daddy Yankee, en Nicky Jam.

Karol G en Daddy Yankee (als halve legacy headliner) zie ik wel gebeuren, Nicky Jam denk ik nog niet. Dan nog eerder acts als El Alfa, Anuel AA en Ozuna, of zo. C. Tangana zie ik weer terugkomen, of in ieder geval een dj-set van Alizzz, en Bad Gyal lijkt me ook wel een half zekerheidje. Als Guaynaa met een nieuwe EP komt, lijkt die me ook wel bijna zeker. Kelvin Duran, Kamixlo, Riobamba, Bonaventure, La Favi, Zutzut, Imaabs en Dinamarca - uit die vijver zal ook wel gevist worden.