Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - Melliw Naj - 03-06-2019

(03-06-2019, 11:48)Kalters Wrote:
(03-06-2019, 11:46)Melliw Naj Wrote:
(03-06-2019, 11:41)Kreuz Wrote:
(03-06-2019, 11:31)Cel Wrote: Dit jaar iets teveel op een podium zien staan wat meer gimmick dan goed is.

Zoals?

CRJ
CRJ kan je echt niet een gimmick noemen, man. Le Mystère, die waren pas een gimmick.

Ik zat gewoon te kutten ivm BKS discussie. Ik was ook niet bij haar show geweest.

Voor 2020 hopen dat Lady Gaga komt.


RE: Primavera Sound - hythloth - 03-06-2019

CupcakKe was pas een gimmick. Maar wel goed.


RE: Primavera Sound - eloelo - 03-06-2019

Oke, serieuze plannen om volgend jaar ook mijn eerste Primavera te gaan beleven.


RE: Primavera Sound - Gretz - 03-06-2019

Gelukkig niet nog eens in hetzelfde weekend als BKS. Ik heb wel oren naar een tweede editie als de line-up gemiddeld net zo interessant is als in 2018 en 2019 (kan bijna niet mis).


RE: Primavera Sound - Piet Knaak - 04-06-2019

Wanneer kunnen we de early bird actie voor 2020 eigenlijk verwachten?


RE: Primavera Sound - Flair - 04-06-2019

al heel snel, dacht altijd binnen 2 weken na laatste editie


RE: Primavera Sound - Melliw Naj - 04-06-2019

Ik sla een verhaal typen maar over i.v.m. mijn geweldige schrijfkunsten. Hierbij wel mijn top 10 concerten van de prachtige editie:

1. Solange
2. Janelle Monae
3. Cybotron
4. Danny L Harle
5. Stereolab
6. Danny Brown
7. Aisha Devi (helft maar gezien i.v.m. Stereolab, anders hoger)
8. Julia Holter
9. Low
10. Shellac

Nas en Le Mystere des Voix Bulgares vielen alleen erg tegen. Tot volgend jaar!


RE: Primavera Sound - thomas9790 - 04-06-2019

Ik heb geen zin om een heel verslag te typen, maar wil toch de artiesten die ik heb gezien van een ranking en kort commentaar voorzien. Ik steel overigens schaamteloos het systeem van sterrenverdeling van Matthijs.

*****
- Stereolab: Deze band is voor mij wat Rosalía voor Kalters is, denk ik zo. Zo lekker strak en dynamisch. En - in tegenstelling tot BKS misschien? - zag de band eruit alsof ze er zin in hadden. Zo klonken ze dan ook. Kunnen voor mij niks fout doen en dat hebben ze ook niet gedaan Heart
- Cybotron: Gestoord dat dit slechts de tweede liveset ooit was van Detroit technopioniers Cybotron. Fuuuucking dik dit, zelden zo'n goeie technoset gezien. Simpeler en lomper dan dit kan je zo'n set ook eigenlijk niet hebben - misschien British Murder Boys ofzo. Dat contrasteerde goed met de ingewikkelde, op de millimeter geprogrammeerde lichtshow. 
- Nitzer Ebb: Ook simpel en ook lomp. En ook fucking dik. Grootmeesters van de EBM. Er is weinig beter dan Join In The Chant meeschreeuwen om 04:00 terwijl de strobes je om de oren flitsen. Als ik je iets kan meegeven in dit verslag: ga dit samen met Cybotron gewoon lekker zien op Dekmantel.

[Image: xkVi8ONBdde3WO5i-eEGo279lZg2C_8YNh6Kjg0H...50-h937-no]

****
- Janelle Monae: Dit was niet zomaar een concert, maar werkelijk een performance. De muziek vond ik niet altijd even interessant, maar ben toch redelijk omvergeblazen door haar showmanschap, choreografie en productie. Must-see voor de bezoekers van DTRH, zelfs voor degenen die zichzelf (nog) niet onder de poptimisten scharen. Minpuntje: onnodige encore met gezapige publieksparticipatie. Stop dan gewoon 10 minuten eerder.
- Rosalía: Rosalía speelde een thuiswedstrijd. Verbazend genoeg geen uitzinnig en enthousiast publiek - eerder gefocust en respectvol. Minimalistische productie met terechte focus op haar prachtige stem. 
- Danny L Harle: Lompe set met gabber, hardcore en alle foute klerezooi die je normaal gesproken op je brakke locale equivalent van Thunderdome hoort. Combineer dat met een fuckton aan lasers en strobes en een lading vermoeidheid en okee dan, ik dans mijn poten kapot.
- Julia Holter: Bloedjemooi. Ik had dit gewoon 5 sterren moeten geven eigenlijk. Wat een dynamiek en gelaagdheid. Ik moet Aviary gauw weer eens opzetten.
- Charli XCX: Zelden zo hard gedanst tijdens een show. Er is daadwerkelijk een meerwaarde voor popshows op je kwalitatieve muziekfestival. Dit was precies even de euforie en ontlading die je nodig hebt na een dagje elitair doen. Gewoon meespringen op en meezingen met Girls Night Out en Unlock It, niet zo pretentieus doen hoor.
- Shellac: Ze hadden er eindelijk eens zin in deze keer en dat was te horen. Lekker.
- Danny BrownCool
- Bliss Signal: Heb dit onironisch trapmetal genoemd. Flinke bak gitaarnoise met de beats van Mumdance. Verbazend dansbaar - als een rave tijdens de Apocalyps.

***
- Meuko! Meuko!: Welke fuckmongool programmeert deze atmosferische, dwarse techno nou op een klaarlichte, zonnige middag? Dit was vet, maar dit had ik de nacht ervoor in de Apolo moeten zien.
- Efrim Manuel Menuck: Coole set in de kleine zaal van de Apolo. Niet heel diepgravend, maar wat synths, lage frequentie drones en vermoeidheid waren voldoende om te kunnen genieten van deze show. Jammer dat ik naderhand werd aangerand / bijna werd bestolen door een prostituee op de Ramblas. ''Why are you running?'' kreeg ik nog van haar te horen toen ik mijn pas versnelde. Dat is uiteraard niet de schuld van onze anarchistische boy Efrim, maar in mijn hoofd is het toch onlosmakelijk met de show verbonden. 
- JPEGMAFIA: Waar kwam dat stokbrood opeens vandaan? De set had een gekke pacing - twee harde nummers, twee rustige nummers, enzovoorts - en was echt minder enerverend als je niet in de pit stond. Toch mooi om deze dude eens te horen schreeuwen.
- June of 44: Verdient 3,5 sterren. Degelijke en strakke set, verder weinig over te melden. Mja, jullie zullen nooit meer een kans hebben om ze te zien. Jammer voor jullie hoor.
- Ivy Queen: Koningin van de reggaeton. Verstond er geen reet van, kende geen enkel nummer en er werden smerige truukjes ingezet zoals CO2-kanonnen, interludes met Beyoncé meezingers, samples van blaffende honden en visuals die enkel bestonden uit... euh... haar naam in een lelijk lettertype op een groot scherm? Maar die beats waren gewoon hard hoor. Kalters licht dit vast nader toe. Verdient ook gewoon 3,5 sterren hoor, maar die categorie heb ik hier niet.
- Interpol: Strak als altijd, maar heb ze wellicht vaak genoeg gezien inmiddels.

[Image: by40JQvXyiNJQ_dKTq3_xQENshWstojMg-ZxL9qg...50-h937-no]

**
- Julien Baker: Sorry Hythloth, maar dit is het muzikale equivalent van Oscar bait. Technisch gezien niet slecht, maar helaas klinkt het wel alsof het geschreven is om afgespeeld te worden tijdens een sterfscène in Grey's Anatomy. 
- Hatchie: Ik kan me dit niet eens goed herinneren. Ik heb naar de zee zitten staren tijdens de show, was wel chill.
- Big Red Machine: Best prettig, maar het praatpubliek bij gratis optredens blijft hinderlijk. Denk ook even aan de mix; best sneu als Julien Baker komt opdagen maar haar gastvocalen letterlijk niet te horen zijn.
- Dirty Projectors: Schel. Hadden meer tijd in het repetitiehok moeten doorbrengen. Toch twee sterren, want het is best een sympathiek gezelschap met goeie liedjes.
- Clairo: Stiekem verdient dit natuurlijk 5 sterren. Euforisch publiek bij Pretty Girl. Ik vermoed wel dat de vocalen expres laag in de mix waren gezet. Volgens mij kan mevrouw helemaal niet zo goed zingen. Magere opkomst ook. 

*
- Miley Cyrus:   Fuck off met je geforceerde retro esthetiek (is dit met een koppelteken ofzo? Ik ben moe en heb nul zin dit nu uit te zoeken) met sepiabeelden en je gigantische modulaire synth die je alleen op het podium hebt staan om cool te lijken. Stomme poser. En als de eerste 30% van je optreden louter bestaat uit het livedebuut van de tracks van je gezapige nieuwe EP mag je helemaal opflikkeren.
- Le Mystere des Voix Bulgares featuring Lisa Gerrard: Één fucking guy in de backing band van het koor was enkel ingehuurd om te beatboxen. En als ik naar een optreden van een Bulgaars vrouwenkoor ga kijken zit ik expliciet NIET te wachten op een solonummer van de gezapige backing band. Ik zit sowieso niet te wachten op een backing band. De verwachte dynamiek van de vrouwelijke vocalen was er (daardoor) namelijk niet. Ook viel het volume van die vocalen vies tegen. Grootste deceptie in tijden, ben pissig vertrokken voordat mevrouw Gerrard kwam opdagen  Angry

Geloof dat ik ook nog Slowthai, Tirzah en The Necks heb gezien. Ook een stukje Solange, maar het geluid was achterin schel en veel te luid. Schijnbaar toch de show van de eeuw gemist door toen te vertrekken. O ja, en Neneh Cherry die Seven Seconds deed. Die waren wel prima hoor. Best oneerlijk dat ik daar niks over schrijf, maar ik ben fucking moe. Vooral The Necks verdienen nog wel vermelding. Ben er volgend jaar wel weer bij.


RE: Primavera Sound - Melliw Naj - 04-06-2019

Voor 2020 komt een grote airbnb voor alle Grazzers die gaan? Speciale dank voor Hythloth, Thomas9790 en Lil Dicky voor de leuke tijd buiten het festival.


RE: Primavera Sound - thomas9790 - 04-06-2019

Ja, dank ook aan alle Grazzers die ik heb ontmoet en waarmee ik een AirBNB heb gedeeld. Het was bijzonder gezellig en leuk om jullie allemaal te zien.


RE: Primavera Sound - Enzo - 04-06-2019

De kans is groot dat ik volgend jaar weer eens ga.


RE: Primavera Sound - Willie - 04-06-2019

(04-06-2019, 15:22)Melliw Naj Wrote: Voor 2020 komt een grote airbnb voor alle Grazzers die gaan?

Ik haat andere mensen, dus nee. En ik ga al helemaal niet met mensen die Julien Baker afzeiken.

Verder aardige editie, vrijwel geen echte uitschieters gezien, ook nergens door verrast (acts die ik als vulsel heb gebruikt als Soccer mommy, Snail mail, Derby Motoreta's waren hooguit mwah).

Wel genoten van Sigrid, die show staat als een huis en het kan me geen ene tering schelen wat anderen er van vinden. Moest nog wel rennen naar Guided by voices, maar dat kon dit jaar, want er treed een beetje balkanisering op, de publieksontvangst bij de Danny Browns en Sigrids zijn een orkaan van geluid vergeleken bij optredens waar alleen maar dertigers komen, het festival is duidelijk aan het verjongen, wat niet een slecht iets, want zeikerds als Willie kunnen ze natuurlijk prima missen.

Ook opvallend, Danny Brown luister ik nooit, terwijl ik Daytona regelmatig draai, maar die show van Danny klopt, fijne DJ ook, Pusha T maakt er een zooi van, wel prettig dat het eerste kwartier snippets pompen was, was achteraf de keuze voor Hecker een goede.

Zoals altijd ook weer ouwelullen bands gezien, waarvan ik June of 44 wel de beste vond, Guided by voices het meest vermakelijke. Built to spill en Low vind ik nog te relevant, gaven beiden ook een betere show, eerste keer Built to spill zonder gezeik qua techniek ook voor mij en Low stond echt op het juiste moment op de juiste plaats. Net als Kate Tempest.

Maar het auditorium is zo fijn, Mooie show van Midori Takada, een heel goed Julien Baker en uiteraard Tim Hecker kunnen horen (echt zien was er niet bij)

En natuurlijk Stereolab, op BKS waarschijnlijk op een waardeloos slot, hier vol in het (figuurlijke) zonnetje gezet.

Nog wel meer gezien, maar het meeste daarvan was gewoon ok, daar spendeer ik volgend jaar wel weer tijd aan.


RE: Primavera Sound - JorisR - 04-06-2019

Veel dubbelingen gehad met Willie dus, op June of 44 na, en ook veel Auditori-shows gezien dit jaar, incl. Julien Baker, Tim Hecker, Julia Holter, Dirty Projectors. Ik ben het ook vrijwel geheel met 'm eens - op het oordeel over Julian Baker na dan. Haar liedjes zijn me teveel 'janken of ik schiet', of wat Thomas zegt. Ik ben verder slechts één keer bij de hoofdpodia geweest, voor Erykah Badu. Ik heb niet het gevoel er veel gemist te hebben, op Solange na.

De show van FKA Twigs was werkelijk buitengewoon, evenals de optredens van Julia Holter en Stereolab, waarbij de settings ook zeker een rol spelen, denk ik. Verder zeer goed: Guided By Voices, Low, JARV IS, Shellac, Sons of Kemet XL en Tim Hecker + Japanners en hun golven van geluid. Zalig om meegemaakt te hebben. Goed: Erykah Badu, Nas, Danny Brown, Built to Spill, Stephen Malkmus, Bridget St. John, Roisin Murphy, Christine & The Queens, en zo vergeet ik vast nog wat.

Matig tot slecht vond ik Snail Mail, Jungle, Clairo, Flohio, Pusha T. en Primal Scream. Daarmee valt mijn teller qua zwakke acts hoger uit dan in vorige jaren, wat wellicht betekent dat ik zelf ook wat scherpere cq. minder luie keuzes had kunnen maken. Ik ben dan ook zeldzaam meegaand de laatste tijd.

Wat ik dit jaar wel miste: die favoriete grotere naam die voor een echt verbluffend concert zorgt. Tuurlijk, je kunt niet elk jaar Radiohead, Björk, Nick Cave of PJ Harvey hebben, maar er was ook niemand anders die het in die mate voor elkaar bokste. Misschien was het Solange gelukt, maar blij dat ik Jarvis Cocker weer eens zag. En ik miste een goeie rock 'n roll show om drie, vier uur 's nachts à la Ty Segall of Thee Oh Sees. Ik ben voor de verbreding van het aanbod en de verjonging die het met zich meebrengt, maar had nu vrijdagnacht na twee uur echt bar weinig te doen.


RE: Primavera Sound - Willie - 04-06-2019

Oh ja JARV IS. Fascinerende show.


RE: Primavera Sound - pudpong3 - 04-06-2019

Waarschijnlijk overbodig nieuws maar op 19 en 20 september 2020 is er in het L.A State Historic Park een Primavera Sound.


RE: Primavera Sound - JorisR - 04-06-2019

Je meent het.


RE: Primavera Sound - Melliw Naj - 04-06-2019

(04-06-2019, 16:30)JorisR Wrote: Ik ben voor de verbreding van het aanbod en de verjonging die het met zich meebrengt, maar had nu vrijdagnacht na twee uur echt bar weinig te doen.

Vrijdagnacht had je nog zaken als Cybotron, Swervedriver, Kokoshca en Bliss Signal bijvoorbeeld, welke minder op de jongeren publiek focuste. Of enkele al gezien op LGW en nu geen must meer?


RE: Primavera Sound - thomas9790 - 04-06-2019

(04-06-2019, 17:59)Willie Wrote: Oh ja JARV IS. Fascinerende show.

In de goede zin van het woord?


RE: Primavera Sound - thomas9790 - 04-06-2019

(04-06-2019, 18:41)Melliw Naj Wrote:
(04-06-2019, 16:30)JorisR Wrote: Ik ben voor de verbreding van het aanbod en de verjonging die het met zich meebrengt, maar had nu vrijdagnacht na twee uur echt bar weinig te doen.

Vrijdagnacht had je nog zaken als Cybotron, Swervedriver, Kokoshca en Bliss Signal bijvoorbeeld, welke minder op de jongeren publiek focuste. Of enkele al gezien op LGW en nu geen must meer?

Dit waren prima namen inderdaad. Cybotron was echt essentieel zelfs.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2019

Vier absolute hoogtepunten:
1. FKA Twigs - Fantastische performance met een perfect evenwicht tussen enerzijds een soort esthetiek die ik dit jaar bij Gazelle Twin, Lotic en Eartheater zag maar anderzijds het budget heeft voor een productie als Janelle Monae/Solange
2. Kate Tempest - enorm koel en hard maar tegelijkertijd super charismatisch en hartverwarmend. Prachtig hoe welbespraakt en poëtisch ze is zonder dat het abstract of pretentieus wordt. Verder is er wel genoeg over haar gezegd denk ik
3. Rosalia - ik kwam iets later aan vanwege Tim Hecker waardoor ik iets achteraan stond, maar juist daardoor merkte je hoe waanzinnig innemend zij is en ze op handen werd gedragen door het Spaanse/Catalaanse publiek. Want ook helemaal achteraan was iedereen muisstil en zeer gefocust. Zoiets is wel de reden om naar Primavera te gaan, dat kan je gewoon niet op een ander festival meemaken.
4. Julia Holter - een wereld van verschil met haar concert in Tolhuistuin. Dit was zo waanzinnig mooi, muzikaal en subtiel gespeeld. Echt een superensemble zo bij elkaar.

Dan een aantal zeer goede shows:
5. James Blake (ondanks dat de features van het laatste album van tape kwamen was dit gewoon heel goed)
6. The Necks
7. Aldous Harding
8. Tim Hecker
9. Cateriena Barbieri
10. Low
11. Erykah Badu

Goede shows:
Danny Brown, Interpol, June of 44, Efrim Manuel Menuck, Marie Davidson, JPEGMafia, Flohio

Verder waren Solange en Janelle Monae toch te glad voor mij, Snail Mail was gewoon slecht, Tirzah, Lolina en Big Thief waren aangenaam maar kwamen niet echt over. Het begin en einde van Midori Takada waren goed, maar dat half uur marimbagepingel was nergens voor nodig. Big Red Machine was gewoon niet goed op elkaar ingespeeld en de gastzangeressen waren niet te horen.

En Le Mystere Voix des Bulgares was de grootste cringe ooit, echt niet oké.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2019

Ohja en nog een ding dat ik kwijt wil over het New Normal. Een trend die deze programmering met zich mee heeft gebracht is dat ik zoveel artiesten dit festival heb gezien die actief nadenken over hun performance en zoveel meer bezig zijn met een positieve ervaring van het publiek (soms door expliciete interactie, hoewel niet noodzakelijk, FKA Twigs heeft tot het einde geen woord gezegd bijvoorbeeld). Tegelijkertijd straalt dit ook op het publiek af, zoals Melliw Naj ook aangaf was de LGBTQ-community zichtbaar aanwezig en heerste voor mij heel erg het gevoel dat iedereen zichzelf kon zijn. Dan is het echt kil om Interpols machoshow te zien.


RE: Primavera Sound - Kreuz - 04-06-2019

(04-06-2019, 19:07)Mrmantel Wrote: 9. Cateriena Barbieri

Hoe was dit? Ben namelijk erg enthousiast over haar laatste plaat.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2019

(04-06-2019, 20:07)Kreuz Wrote:
(04-06-2019, 19:07)Mrmantel Wrote: 9. Cateriena Barbieri

Hoe was dit? Ben namelijk erg enthousiast over haar laatste plaat.

Heel erg goed, het is voornamelijk dat album erg goed uitgevoerd. Daarom ook veel meer richting dan de show die ik vorig jaar van haar zag, die voornamelijk bestond uit modular synth improvisaties. Zang was ook live, dus Arrows of Time bijvoorbeeld was echt prachtig (klavecimbel dan weer niet, maar he)


RE: Primavera Sound - JorisR - 04-06-2019

(04-06-2019, 18:41)Melliw Naj Wrote:
(04-06-2019, 16:30)JorisR Wrote: Ik ben voor de verbreding van het aanbod en de verjonging die het met zich meebrengt, maar had nu vrijdagnacht na twee uur echt bar weinig te doen.

Vrijdagnacht had je nog zaken als Cybotron, Swervedriver, Kokoshca en Bliss Signal bijvoorbeeld, welke minder op de jongeren publiek focuste. Of enkele al gezien op LGW en nu geen must meer?

Met of zonder LGW voor mij geen must. Bliss Signal overigens wel deels gezien. Deels, omdat we het na 20 min. wel gehoord hadden. Het is even heel bruut natuurlijk, maar al snel veel lawaai en weinig wol.


RE: Primavera Sound - Willie - 04-06-2019

(04-06-2019, 18:41)thomas9790 Wrote:
(04-06-2019, 17:59)Willie Wrote: Oh ja JARV IS. Fascinerende show.

In de goede zin van het woord?

Ja, fantastische voorman, bij vlagen sterk materiaal, maar ze zijn een jaar bij elkaar en je voelt dat het alleen maar beter kan worden.