Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:43)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 16:42)BigBird Wrote: Weer een stokpaardje van Uplift, seksisme.

Het is een veelgeziene reflex bij mensen die verklaringen zoeken voor een bepaald falen.

Je gebruikte zo'n half uur geleden eenzelfde soort stokpaardje toen je begon over het beledigen van provincialen, maar dat past zeker weer niet binnen jouw beeld.


RE: Primavera Sound - Indiaantje89 - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:39)Uplift Wrote: Niemand zal er wat over zeggen. Hier noch elders. Het is net veelzeggend dat het omgekeerde wél gebeurt als er twee vrouwelijke headliners bekend worden gemaakt. Jij en je gelijkgestemden verraden continu jullie eigen seksisme.

Ik ben niet geheel met je eens. Ze creeëren zelf wel een hoop bombarie door zichzelf nu even zo te profileren en zaken als The New normal etc. Dus ze leggen daar zelf al enige focus op (dus zo "normal" is het ook niet).

Dan vallen voor veel mensen de grote namen toch nog tegen, en heeft men daar wel enig kritiek op. Dan mag men wel toch de stelling innemen dat het dit keer niet helemaal (voor hun) niet goed uitpakt?


RE: Primavera Sound - TheUncleG - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:03)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 16:39)Uplift Wrote: Niemand zal er wat over zeggen. Hier noch elders. Het is net veelzeggend dat het omgekeerde wél gebeurt als er twee vrouwelijke headliners bekend worden gemaakt. Jij en je gelijkgestemden verraden continu jullie eigen seksisme.

Ik ben niet geheel met je eens. Ze creeëren zelf wel een hoop bombarie door zichzelf nu even zo te profileren en zaken als The New normal etc. Dus ze leggen daar zelf al enige focus op (dus zo "normal" is het ook niet).

Dan vallen voor veel mensen de grote namen toch nog tegen, en heeft men daar wel enig kritiek op. Dan mag men wel toch de stelling innemen dat het dit keer niet helemaal (voor hun) niet goed uitpakt?

Uplift zal het vast niet willen toegeven, maar ook dat is natuurlijk marketing gedreven, al zal er ook heus wel een vleugje ideologie meespelen en kun je het ook weer niet 100% gelijk trekken met Down the Rabbit Hole.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

'de ballen'. Jij hebt makkelijk praten. En dat is in feite de kern van mijn argument in deze.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

Een affiche als deze is m.i. op zichzelf een te groot statement om er geen punt van te maken. Anders doet de andere kant van de discussie dat wel. Wat ook kut is, maar ja.


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:31)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.

"Als mensen de ballen zouden hebben om <aantoonbaar racisme en seksisme> niet meer te bespreken, zouden we de helft minder ellende kennen"

Jij maakt deel uit van het probleem. Ten minste de helft van je posts de afgelopen uren bevatten wel een vorm van verkapt seksisme, ook al heb je dat zelf misschien niet door.

@Maynard: leuke titel heb je! Smile


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:36)Kalters Wrote:
(06-12-2018, 17:31)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.

"Als mensen de ballen zouden hebben om <aantoonbaar racisme en seksisme> niet meer te bespreken, zouden we de helft minder ellende kennen"

Jij maakt deel uit van het probleem.

Mensen woorden en opvattingen in de mond leggen is ook een onderdeel van het probleem.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Alleen bepaal jij niet wat wel en niet racisme of discriminatie is; zelfs al bedoel je het goed en is voor jou alles klaar als pompwater vanuit jouw positie.


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:39)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:36)Kalters Wrote:
(06-12-2018, 17:31)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.

"Als mensen de ballen zouden hebben om <aantoonbaar racisme en seksisme> niet meer te bespreken, zouden we de helft minder ellende kennen"

Jij maakt deel uit van het probleem.

Mensen woorden en opvattingen in de mond leggen is ook een onderdeel van het probleem.

Hoe moet ik je opmerking anders interpreteren dan? Door het niet meer over geslacht en kleur te hebben verliezen we toch elke hoop op gelijkheid? Door geslacht en kleur te benadrukken kunnen we racisme terugdraaien, of kunnen we ervoor zorgen dat we het glazen plafond doorbreken. Als de mensheid besluit om maar de andere kant op te kijken, komen we nooit uit een middeleeuwenmentaliteit waarbij de blanke man maar gebruikt moet worden als de 'gold standard' voor alles.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:42)Kalters Wrote:
(06-12-2018, 17:39)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:36)Kalters Wrote:
(06-12-2018, 17:31)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.

"Als mensen de ballen zouden hebben om <aantoonbaar racisme en seksisme> niet meer te bespreken, zouden we de helft minder ellende kennen"

Jij maakt deel uit van het probleem.

Mensen woorden en opvattingen in de mond leggen is ook een onderdeel van het probleem.

Hoe moet ik je opmerking anders interpreteren dan? Door het niet meer over geslacht en kleur te hebben verliezen we toch elke hoop op gelijkheid? Door geslacht en kleur te benadrukken kunnen we racisme terugdraaien, of kunnen we ervoor zorgen dat we het glazen plafond doorbreken. Als de mensheid besluit om maar de andere kant op te kijken, komen we nooit uit een middeleeuwenmentaliteit waarbij de blanke man maar gebruikt moet worden als de 'gold standard' voor alles.

Door in hokjes te denken hou je hokjes in stand.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Stokpaardjes en hokjes. Verder geen uitleg.

OKEE DAN


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:48)Uplift Wrote: Stokpaardjes en hokjes. Verder geen uitleg.

OKEE DAN

We kunnen natuurlijk niet allemaal met zo'n elegant en welonderbouwd epistel als "jij hebt makkelijk praten" komen he.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Beetje dwaze reactie als je weet dat ik in andere posts veelal uitgebreid inga op het waarom van mijn gestrekte been.


RE: Primavera Sound - remothebest - 06-12-2018

Nou, zal ik mijn bek dan ook maar eens open trekken?
Fantastische line-up van PS, met een duidelijk statement (niks mis mee), dat mijns inziens een voorhoedepositie aangeeft.

Hokjesdenken werkt weliswaar stereotyperend en generaliserend, maar kleuren- of genderblindheid is een aanpak van emancipatie die niet blijkt te werken. De positie van minderheden moet benoemd worden om erkenning, en (een gevoel van) representatie te bewerkstelligen (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-maak-je-taal-echt-sekseneutraal-~b16713b6/).


RE: Primavera Sound - TheUncleG - 06-12-2018

(06-12-2018, 17:31)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 17:20)Uplift Wrote: Ik had het niet per sé over PS.

@BB: 'stokpaardje' is geen argument, sorry.

@Gerblansky: dat valt gewoon niet te rijmen met hoe jij en BB hier reageren. Jullie focussen net op het feit dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke artiesten op de affiche te zetten en beweren daarbij dat het geforceerd is e.d.m. Terwijl jullie niet uitgaan van wat er aan de basis van ligt, zowel toen als nu. Ergo: jullie beschouwen een bepaalde orde als normaal. Een enorm scheefgetrokken orde. Vanuit een -KOMTIE- geprivilegeerde positie.

Lees mijn allereerste post in dit topic eens terug, ik heb hooguit mijn verbazing geuit over het feit dat er zo'n ding van het geslacht van de artiest gemaakt wordt. Niet meer en niet minder.

Sterker nog, juist door het zo te benadrukken komt het eerder borstklopperig over dan meelevend en is het oprechte er wat mij betreft snel vanaf.

En nog sterker, juist door het altijd maar te benadrukken maak je er een punt van. En creeer je hokjes. Als mensen de ballen zouden hebben om het niet meer over geslacht en kleur te hebben zouden we de helft minder ellende kennen.

Ik begrijp dat het voor jouw geen ding is omdat jij ook niet degene bent die van onderaf door een glazen plafond probeert te beuken. Niet dat ik wil zeggen dat je geen oog voor onrecht hebt, maar het is niet vreemd dat jij geen urgentie voelt.
 
En ik ben het met je eens dat het wel erg nadrukkelijk gebracht wordt, wat ook deels uit marketingoverweging zal zijn: het festival op een dusdanige manier positioneren dat het niet alleen doelloos vermaak heeft maar ook nog een element van zingeving. Iets wat steeds meer wordt verwacht door de consument. 
 
Maar toch heeft het ook een functie, want het creëren van bewustzijn begint met educatie en dit kun je op een bepaalde manier zien als educatie. En bewustzijn zal moeten leiden tot een bredere aanpak van ongelijkheid, op welk vlak dan ook. 
 
Ik begrijp ook deels wel waar de weerstand (niet per se bij jou hoor) vandaan komt. Want je wordt indirect aangesproken op iets waar je zelf niet bewust mee bezig bent. Maar toch is het onbewustzijn (en dus niet per se actief discrimineren) onderdeel van het probleem. 
 
En daar ben ik zelf ook onderdeel van. Een voorbeeld: James Bond is mijn guilty pleasure en ondanks dat je zou verwachten dat ik onderhand wel over die films heen zou groeien, blijf ik het leuk vinden. Ik heb dan ook een mening over het casten van een nieuwe James Bond. Toen er sprake was van het casten van een zwarte James Bond had ik in eerste instantie dezelfde reactie als jij en BigBird; ,,waarom geforceerd een zwarte acteur kiezen? Moet dit ook al onderdeel van politiek worden? En past dit wel?"
 
Maar dit is nou typisch zo`n voorbeeld van hoe vastgeroest je geest kan zitten in oude patronen die je helemaal niet met vol bewustzijn volgt. Racisme, discriminatie of ongelijkheid is lang niet altijd het gevolg van bewust gedrag, maar juist van dit soort aangeleerde of vastgeroeste gewoontes. Dit negeren of niet willen onderkennen maakt je wel degelijk onderdeel van het probleem, ook al maakt het je nog geen slecht persoon of een uitgesproken racist.


RE: Primavera Sound - kurtje - 06-12-2018

Bedankt UncleG dat je wederom één van de weinige bent die niet op niveautje Dinobabies de discussie aangaat. Maakt je gelijk als één van de weinige de moeite (zonder dat het vermoeiend is) om op te reageren.

Wat ik denk dat Gerblansky bedoelt te zeggen is; waarom niet gewoon bekend maken dat Idris Elba de nieuwe James Bond wordt? Had Primavera ook deze line-up bekend kunnen maken zonder het over vrouwen te hebben? Want dat is wat je wil dat er gebeurt; dat zo'n bekendmaking normaal is.


RE: Primavera Sound - halfempty/full - 06-12-2018

(06-12-2018, 14:18)TheUncleG Wrote: Tja, je kunt zeggen dat het boeken van vrouwen en hiermee adverteren geforceerd is, maar hoe is het krampachtig boeken van uitgekauwde rock cliché`s en hiermee koketteren niet geforceerd dan?

Daar is hier vaak genoeg ook toch kritiek op? Het is toch niet het een of het ander?


RE: Primavera Sound - hythloth - 06-12-2018

Quote:Wat ik denk dat Gerblansky bedoelt te zeggen is; waarom niet gewoon bekend maken dat Idris Elba de nieuwe James Bond wordt? Had Primavera ook deze line-up bekend kunnen maken zonder het over vrouwen te hebben? Want dat is wat je wil dat er gebeurt; dat zo'n bekendmaking normaal is.

"The New Normal" is gewoon voor de marketing. Wat een succes bleek, want kijk hoe iedereen op het internet erover praat.

Quote:Zal ik het dan maar over een andere boeg gooien. Wat mij vooral op- en tegenvalt is die huidige drang in het festivallandschap om maar een zo breed mogelijk scala aan verschillende muziekstijlen bij elkaar te gooien. Als we het dan toch over persoonlijkheid van een festival hebben, dan verliezen de meeste festivals het hierop. Leuk, dat beeld van Primavera dat ze vooral voor ongebruikelijke en exclusieve dingen proberen te gaan, wat ze nu mooi kunnen invullen met onder andere deze bewuste positieverbetering voor vrouwen. Ik kijk dan meer naar het eindresultaat op de line-up wat steeds meer een allegaartje wordt. Is er überhaupt nog een doelgroep of proberen ze enkel zoveel mogelijk mensen aan te spreken, al is het maar op basis van enkele losse namen?

De doelgroep lijkt mij nog steeds koopkrachtige (buitenlandse) muziekliefhebbers. Denk dat je vooral moet kijken naar wat ze niet hebben geboekt mochten bepaalde namen beschikbaar zijn geweest, zoals een Twenty One Pilots dat mogelijk dit jaar op Lowlands gaat headlinen. Terwijl datzelfde Lowlands vroeger op vergelijkbare wijze divers boekte in genres als Primavera dit jaar doet, en binnen een zelfbepaald spectrum van kwaliteit (zonder dat het een allegaartje werdt).


RE: Primavera Sound - dave - 06-12-2018

Een middagje werken en je krijgt het bijna niet meer bijgelezen. En sjonge jonge wat een persoonlijke aanvallen weer. Knap van een Gerblansky dat hij desondanks gewoon helder blijft argumenteren en een nuchter tegengeluid laat horen. Broodnodig wat mij betreft.


RE: Primavera Sound - hythloth - 06-12-2018

Maar ehhh... op wat voor dagbudget moet je rekenen op Primavera? Vergelijkbaar met Nederlandse festivals, of goedkoper?


RE: Primavera Sound - JorisR - 06-12-2018

Een dagbudget geven vind ik echt lastig, zal niet heel anders zijn dan op LL of BKS. Met het verschil dat festival pas in namiddag start en tot ver in de nacht doorgaat. Dat kan invloed hebben op je bestedingen.

Op het festival zelf: in harde euro's misschien ietsje goedkoper qua eten en drinken - meer Heineken bier in je grote plastic beker voor 5 euro, whiskey-cola e.d. voor 8 euro - maar het eten is er dan wel weer heel matig. Dus kun je beter 's middags heel goed tapas eten en daaraan geld stukslaan.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 07-12-2018

Ik ben meestal voor alles rond de 700 euro kwijt.


RE: Primavera Sound - kesselman - 07-12-2018

ik was blij dat ik weer kon inloggen op graz.
maar als ik dat gezwets hier zie , dan moet ik concluderen dat het op festileaks iig meer over muziek gaat.

kunnen we niet 1 apart topic gebruiken voor de wekelijkse discussies tussen uplift en de rest van het forum?