Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:02)Uplift Wrote:
(06-12-2018, 15:55)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Maar jij ziet kunst en bij uitbreiding de samenleving duidelijk als iets statisch.

En puh, de Oscars. Who gives a shit? Welke filmfanaat ligt nu wakker van de fucking Oscars, man.

De Oscars was enkel een voorbeeld waar deze discussie ook speelde, dat men kwaliteit niet meer als graadmeter neemt. Ik had net zo goed de fucking normering bij de politie kunnen aansnijden, die ook telkens naar beneden wordt bijgesteld omdat steeds meer agenten de test niet halen, en daarom de normering omlaag moet omdat het anders niet eerlijk is. Of die top 2000 bij jullie waar niet genoeg vrouwen in staan.

En jij draait het nu weer om, jij begint eerst over 'kansen krijgen', en dan pas of ze goed zijn. Of je nou sporter of politicus of kunstenaar bent maakt geen fluit uit, als je goed bent komt dat altijd bovendrijven. Kansen zijn er altijd al geweest, alleen wordt er de laatste jaren zo overdreven drama van gemaakt dat het allemaal niet eerlijk is, en het niet in balans is. Of dat nou te weinig vrouwen in de jury van Cannes zijn, of te weinig vrouwen op een affiche van een festival. Ik heb toch anders genoeg vrouwen voorbij zien komen op festivals afgelopen jaren, ook op de hogere posities.

Je snapt het niet omdat je het niet wil snappen. Alles om je heen, gaande van geneeskunde tot IQ-tests, is gemaakt door en in functie van westerse, blanke heteroseksuele mannen. Wat jij kwalitatief beter zou vinden dan Moonlight, doet er zelfs niet toe. Dat is JOUW deel van de representatie, zeg maar. Maar een Moonlight had tig jaren geleden geen kans gemaakt enkel en alleen omdat het een te zwarte film was, punt. En DAT is wat er verandert, m.n. op basis van strijd van onderuit. Dat is de laatste jaren inderdaad steeds meer gebeurd, omdat dit soort thema's hetgeen zijn dat m.n. millenials kan mobiliseren en politiseren. Dit en klimaat. Dat is enerzijds jammer, want de klemtoon ligt vaak enkel nog op postmoderne waarden i.p.v. klasse. Maar anderzijds is het net zo goed iets progressief en verandert er op z'n minst wat in dat opzicht, wat dan weer de deur kan open zetten naar verandering op een fundamenteler niveau.

Talent komt inderdaad altijd boven drijven tot op zekere hoogte, maar representativiteit op de grotere podia of in de hoogste regionen van de culturele wereld blijft een probleem. Ook nu. En ook onder het publiek, trouwens. En vooral: het waarmaken van potentieel blijft een probleem. Dat geldt voor alle disciplines. Dus nee, kansen zijn er niet altijd geweest en zijn er nog steeds niet. En jij bent de laatste die dat kan zeggen als blanke heteroseksuele man uit een vrij homogene gemeenschap als Limburg. Sorry, maar je zou beter gewoon je bek houden als het hierover gaat.

Ben het niet altijd eens met je ideeën maar je slaat hier wel de spijker op de kop. Behalve die laatste zin misschien.


RE: Primavera Sound - Indiaantje89 - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:46)Maynard-J Wrote:
(06-12-2018, 15:32)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat is ook niet waar, in mijn jeugd genoeg hadden we ook Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Vengaboys, Anouk, Christina Aguilera, Whitney Houston, Tina Turner, Alanis Morisette, Linda Roos & Jessica, Mariah Carey, All Saints, Ilse de Lange, Milk Inc, Cher, Jennifer Lopez, Celine Dion, Aaliyah, Shania Twain, Destiny's Child, Skunk Anansie, Sinead O'Connor + alle vrouwelijke zangeressen van de Happy Hardcore en Eurodance 90's platen. En zo kunnen we nogwel even doorgaan.

En die stonden toen allemaal op Pinkpop?
Dus Pinkpop is de norm voor (pop)muziek? En overigens had in die tijd Spice Girls en Madonna bijvoorbeeld gewoon moeten kunnen hoor. Whitney Houston vind ik een prima muzikant, en goede settings had dat ook prima kunnen zijn. Maar toen werd het niet geweigerd omdat ze vrouw zijn (Skunk Anansie, Alanis Morisette, Anouk en Ilse de Lange stoden er toen volgens mij wel), maar om de muziek die ze maakte.

Dat is een andere discussie, ik reageerde enkel op het bericht dat de (pop)muziek werd gedomineerd door mannen.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Grappig hoe je zelfs het verschil niet kan zien tussen vrouwelijke popproducten en vrouwelijke (pop)artiesten.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:56)Uplift Wrote:
(06-12-2018, 15:54)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Lol, alsof er ooit 1 festival gedacht heeft Joh, deze is wel heel goed maar tis een vrouw dus doe maar niet.

Letterlijk dus gewoon wel. Gast; dat kan je zelf ook wel inzien als je een halve minuut nadenkt. 

Vorige post volgde op wat Kalters zei, trouwens.

Daarmee impliceer je dus dat er festivalbazen zijn die vrouwen per definitie minderwaardig vinden, er erger nog, dat er festivalpubliek zou zijn dat zich hierdoor laat leiden. Dan ben je redelijk ver heen in mijn optiek.

Met het gemak waarop je Limburgers in een hokje stopt ben je zelf ook nog eens geen haar beter dan de mensen die je hierboven beschuldigt van vanalles en nog wat overigens.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Hoelang bestaan festivals volgens jou? Sinds 2012?

En er is een verschil tussen mijn Limburg-bashing o.b.v. persoonlijke ervaringen (en Snackbar is het levende bewijs dat ik wél tolerantie voor Limburg kan vertonen) enerzijds en de vrij objectieve vaststelling dat Limburg een relatief homogeen stuk Nederland is, anderzijds.


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:02)Uplift Wrote:
(06-12-2018, 15:55)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Maar jij ziet kunst en bij uitbreiding de samenleving duidelijk als iets statisch.

En puh, de Oscars. Who gives a shit? Welke filmfanaat ligt nu wakker van de fucking Oscars, man.

De Oscars was enkel een voorbeeld waar deze discussie ook speelde, dat men kwaliteit niet meer als graadmeter neemt. Ik had net zo goed de fucking normering bij de politie kunnen aansnijden, die ook telkens naar beneden wordt bijgesteld omdat steeds meer agenten de test niet halen, en daarom de normering omlaag moet omdat het anders niet eerlijk is. Of die top 2000 bij jullie waar niet genoeg vrouwen in staan.

En jij draait het nu weer om, jij begint eerst over 'kansen krijgen', en dan pas of ze goed zijn. Of je nou sporter of politicus of kunstenaar bent maakt geen fluit uit, als je goed bent komt dat altijd bovendrijven. Kansen zijn er altijd al geweest, alleen wordt er de laatste jaren zo overdreven drama van gemaakt dat het allemaal niet eerlijk is, en het niet in balans is. Of dat nou te weinig vrouwen in de jury van Cannes zijn, of te weinig vrouwen op een affiche van een festival. Ik heb toch anders genoeg vrouwen voorbij zien komen op festivals afgelopen jaren, ook op de hogere posities.

Je snapt het niet omdat je het niet wil snappen. Alles om je heen, gaande van geneeskunde tot IQ-tests, is gemaakt door en in functie van westerse, blanke heteroseksuele mannen. Wat jij kwalitatief beter zou vinden dan Moonlight, doet er zelfs niet toe. Dat is JOUW deel van de representatie, zeg maar. Maar een Moonlight had tig jaren geleden geen kans gemaakt enkel en alleen omdat het een te zwarte film was, punt. En DAT is wat er verandert, m.n. op basis van strijd van onderuit. Dat is de laatste jaren inderdaad steeds meer gebeurd, omdat dit soort thema's hetgeen zijn dat m.n. millenials kan mobiliseren en politiseren. Dit en klimaat. Dat is enerzijds jammer, want de klemtoon ligt vaak enkel nog op postmoderne waarden i.p.v. klasse. Maar anderzijds is het net zo goed iets progressief en verandert er op z'n minst wat in dat opzicht, wat dan weer de deur kan open zetten naar verandering op een fundamenteler niveau.

Talent komt inderdaad altijd boven drijven tot op zekere hoogte, maar representativiteit op de grotere podia of in de hoogste regionen van de culturele wereld blijft een probleem. Ook nu. En ook onder het publiek, trouwens. En vooral: het waarmaken van potentieel blijft een probleem. Dat geldt voor alle disciplines. Dus nee, kansen zijn er niet altijd geweest en zijn er nog steeds niet. En jij bent de laatste die dat kan zeggen als blanke heteroseksuele man uit een vrij homogene gemeenschap als Limburg. Sorry, maar je zou beter gewoon je bek houden als het hierover gaat.

Ik snap het heel goed, maar het valt niet in jouw straatje en dan kom je weer eens aanzetten met je stokpaardje van 'blanke heteroseksuele man' en 'limburg'. Tig jaren geleden hebben donkere acteurs (Sidney Poitier, Denzel Washington) gewoon Oscars gewonnen (om het maar bij de Oscars te houden) omdat zij heel erg goed waren, ook toen was er al strijd van onderuit. De strijd die er nu is is er niet van onderuit, maar meer geforceerd en dwangmatig omdat het tegenwoordig trend is om je beledigd, achtergesteld en gekwetst te voelen (uiteraard breed uitgemeten in het publieke domein). Koppel daar de rol van social media aan en voortvloeiende negatieve publiciteit, en je hebt waar jij op doelt. Aanpassingen enkel op basis om iedereen tevreden te stellen, en niet op een natuurlijke manier waar kwaliteit en talent de leidraad moet zijn.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:09)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 15:46)Maynard-J Wrote:
(06-12-2018, 15:32)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat is ook niet waar, in mijn jeugd genoeg hadden we ook Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Vengaboys, Anouk, Christina Aguilera, Whitney Houston, Tina Turner, Alanis Morisette, Linda Roos & Jessica, Mariah Carey, All Saints, Ilse de Lange, Milk Inc, Cher, Jennifer Lopez, Celine Dion, Aaliyah, Shania Twain, Destiny's Child, Skunk Anansie, Sinead O'Connor + alle vrouwelijke zangeressen van de Happy Hardcore en Eurodance 90's platen. En zo kunnen we nogwel even doorgaan.

En die stonden toen allemaal op Pinkpop?
Dus Pinkpop is de norm voor (pop)muziek? En overigens had in die tijd Spice Girls en Madonna bijvoorbeeld gewoon moeten kunnen hoor. Whitney Houston vind ik een prima muzikant, en goede settings had dat ook prima kunnen zijn. Maar toen werd het niet geweigerd omdat ze vrouw zijn (Skunk Anansie, Alanis Morisette, Anouk en Ilse de Lange stoden er toen volgens mij wel), maar om de muziek die ze maakte.

Dat is een andere discussie, ik reageerde enkel op het bericht dat de (pop)muziek werd gedomineerd door mannen.

Nee, maar het was wel de toenmalige norm voor "serieuze" muziekfestivals (waarvan er nu véél meer zijn) en daarom hap ik. En ja ik weet dat die vier dames er wel stonden. Vijf zelfs, je vergeet O'Connor. Toen waren niet alleen de verhoudingen op het podium heel scheef, maar zoals Uplift zegt ook in het publiek (niet zozeer geslacht als wel kleur). En t.o.v. alle andere namen die jij noemt is de kwaliteit en populariteit van zowel vrouwelijke als niet-witte artiesten enorm vooruit gegaan, dat hoor je terug te zien op de podia.

Ik snap trouwens dat mensen tegen een quotum zijn, maar dit lijkt me ook tijdelijk. Tot het voor zich spreekt.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

@BB: Sidney Poitier als in de blaxploitation-acteur? Denzel Washington als in de eerste zwarte hoofdrol die een Oscar kreeg, voor Training Day, DEZE EEUW nog? Ga weg, man. En de resultaten van strijd zijn pas later, vaak decennia later, pas zichtbaar. Pas als een hele generatie de volgende e.e.a. heeft kunnen mee geven. En dan nog is de strijd niet gestreden, zoals de V.S. vandaag bewijst.

En net omdat er een reactiebeweging bezig is, gaan mensen terug makkelijker de straat op. Of ook: omdat alles wat na mei 68 kwam op paier wel mooi lijkt, maar in de praktijk te lang op zich heeft laten wachten. En men is het fucking beu. En men vindt dat de meest legitieme reden om zich vandaag te engageren. Wie ben jij om dat in vraag te stellen?


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

Even tussendoor: ik ben nu officieel de hippe oom op Graz.

En dat is niet eens overdreven: mijn puberneefjes zijn waarschijnlijk jaloers dat ik Kendrick live gezien heb.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:14)Uplift Wrote: Hoelang bestaan festivals volgens jou? Sinds 2012?

En er is een verschil tussen mijn Limburg-bashing o.b.v. persoonlijke ervaringen (en Snackbar is het levende bewijs dat ik wél tolerantie voor Limburg kan vertonen) enerzijds en de vrij objectieve vaststelling dat Limburg een relatief homogeen stuk Nederland is, anderzijds.

Je verontwaardiging is dus selectief. Geeft niks, daar hebben de emancipatietroepen (oei oei) sowieso wel een handje aan. Is in NL niet anders, daar moet in de Randstad alles en iedereen gelijk, non-beledigend en non-discrimininerend behalve als we met wat dedain over de provinciaaltjes kunnen giechelen, dat is humor.


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

De reverse racism opmerking: daar is 'ie.


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

Ik stel niks in vraag, zet alleen vraagtekens bij de manier waarop.

En uiteraard zijn er genoeg legio acteurs zoals Louis Gossett Jr, morgan Feeman, en de vele genomineerden afgelopen tientallen jaren. En dan heb ik het nog geeneens over de sport- en muziekwereld.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Nee, want ik ben zelf de ultieme provinciaal en dat een Antwerpenaar wenst te lachen met mijn accent, is zijn probleem. Het is pas als die Antwerpenaar belangrijker is, meer kansen krijgt op de arbeidsmarkt, etc. dat het ook MIJN probleem wordt. Hetzelfde geldt voor Limburgers over wie lacherig wordt gedaan. En als één van de hoofdargumenten van de anti-PC mensen hier zelfrelativering is, dan is lacherig doen om jullie provincie in principe de laatste zorg of het laatste waardoor je gekwetst bent.


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

Sport is ook echt wel anders, hoor. Als een Ethiopiër de marathon wint, kun je de medaille moeilijk aan een Nederlander geven.


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

lol


RE: Primavera Sound - TheUncleG - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:27)BigBird Wrote: Ik stel niks in vraag, zet alleen vraagtekens bij de manier waarop.

En uiteraard zijn er genoeg legio acteurs zoals Louis Gossett Jr, morgan Feeman, en de vele genomineerden afgelopen tientallen jaren. En dan heb ik het nog geeneens over de sport- en muziekwereld.

Niet dat ik me al teveel in deze discussie wil betrekken; het kunnen noemen van losse gevallen is toch geen teken van volledige gelijkwaardigheid? 
 
Dat je met Morgan Freeman een voorbeeld noemt die in 2005 (13 jaar geleden!) een Oscar heeft gewonnen is al een teken aan de wand lijkt me. Vind ik persoonlijk geen sterk argument om aan te tonen dat het allemaal wel goed zit met de gelijkwaardigheid.


RE: Primavera Sound - Gunnar - 06-12-2018

Primavera heeft in elk geval voor elkaar dat er gepraat wordt over de line-up en de motivaties daarachter. Interessanter dan het gemekker over de (niet-bestaande) line-up van BKS.


RE: Primavera Sound - kurtje - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:33)Gunnar Wrote: Primavera heeft in elk geval voor elkaar dat er gepraat wordt over de line-up en de motivaties daarachter. Interessanter dan het gemekker over de (niet-bestaande) line-up van BKS.

Kan niet wachten op de Down the Rabbit Hole namen!


RE: Primavera Sound - ijskolibrietje - 06-12-2018

Provinciaaltjes zijn de ware onderdrukte groep binnen Nederland. De NS weigert immers een trein later dan half twaalf te laten rijden waardoor ik nooit de toegift kan meemaken.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:33)Gunnar Wrote: Primavera heeft in elk geval voor elkaar dat er gepraat wordt over de line-up en de motivaties daarachter. Interessanter dan het gemekker over de (niet-bestaande) line-up van BKS.

Wordt nog wat als BKS straks nog 2 mannelijke headliners presenteert. Dan neem ik een dag verlof.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Niemand zal er wat over zeggen. Hier noch elders. Het is net veelzeggend dat het omgekeerde wél gebeurt als er twee vrouwelijke headliners bekend worden gemaakt. Jij en je gelijkgestemden verraden continu jullie eigen seksisme.


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

Weer een stokpaardje van Uplift, seksisme.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:39)Uplift Wrote: Niemand zal er wat over zeggen. Hier noch elders. Het is net veelzeggend dat het omgekeerde wél gebeurt als er twee vrouwelijke headliners bekend worden gemaakt. Jij en je gelijkgestemden verraden continu jullie eigen seksisme.

Juist het omgekeerde is waar. Ik ben zo onzettend niet bezig met afkomst, geslacht, kleur en geaardheid dat ik er op geen enkele manier bij stil sta. Probeer het eens voor de verandering.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:42)BigBird Wrote: Weer een stokpaardje van Uplift, seksisme.

Het is een veelgeziene reflex bij mensen die verklaringen zoeken voor een bepaald falen.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 16:32)TheUncleG Wrote:
(06-12-2018, 16:27)BigBird Wrote: Ik stel niks in vraag, zet alleen vraagtekens bij de manier waarop.

En uiteraard zijn er genoeg legio acteurs zoals Louis Gossett Jr, morgan Feeman, en de vele genomineerden afgelopen tientallen jaren. En dan heb ik het nog geeneens over de sport- en muziekwereld.

Niet dat ik me al teveel in deze discussie wil betrekken; het kunnen noemen van losse gevallen is toch geen teken van volledige gelijkwaardigheid? 
 
Dat je met Morgan Freeman een voorbeeld noemt die in 2005 (13 jaar geleden!) een Oscar heeft gewonnen is al een teken aan de wand lijkt me. Vind ik persoonlijk geen sterk argument om aan te tonen dat het allemaal wel goed zit met de gelijkwaardigheid.

Exact. En dat voor zijn bijrol in Million Dollar Baby. Hier bestond ooit de term "excuusneger" voor.

Om even door te gaan op de Oscars; wat daar is gebeurd was ook een geforceerde verandering die heeft geleid tot meer kansen voor niet-witte acteurs/filmmakers om überhaupt tot de nominaties door te dringen. Het grote verschil is alleen dat de Academy een stuk diverser is geworden en dat heeft het systeem eerlijker gemaakt. In een ideale wereld wint de "beste acteur" altijd, ongeacht zijn huidskleur. Waarbij "beste" uiteraard zwaar subjectief is. Maar als de winnaars én genomineerden jaar in jaar uit allemaal roomwit zijn geeft dat ook een vertekend beeld van de kwaliteiten over het volledige "deelnemersveld".

Maar ja, het zijn de Oscars maar. Wat mij betreft zijn die nominaties op zich al genoeg bekroning en is de verdeling van de beeldjes stuivertje wisselen tussen een aantal verdienstelijke films. Maar voor de niet-cinefielen werkt het anders.