Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - dave - 06-12-2018

(06-12-2018, 14:50)Kalters Wrote:
(06-12-2018, 14:43)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 14:34)Kalters Wrote: Maar is dat niet juist een reden om een quotum op festivals wél goed te keuren? In principe kun je binnen elk genre toch gewoon 5 hele goede mannelijke artiesten en 5 hele goede vrouwelijke artiesten vinden? Dan is, in dit geval, een quotum toch een prima middel om ervoor te zorgen dat de line-up een representatieve weergave van de man/vrouw-verhouding op festivals (en, nog belangrijker: de man/vrouw verhouding in de muziekwereld) is?

Ik ben ook geen quotum liefhebber, dat heb ik hier al vaker aangegeven. Maar goed een festival heeft natuurlijk altijd die keuze om dat te doen. Maar naar mijn bescheiden mening hadden ze dit dan 5 á 10 jaar geleden moeten doen. En nu niet in 2018, wanneer een beetje "hype" omheen hangt. Ik zie het niet echt als bewustwording, want ik geloof oprecht niet dit over 5 jaar nog zo doen. En nu ze het plots inpassen moet er ook de mogelijk kritiek mogelijk zijn.

Daarnaast zijn er veel meer groeperingen dan op basis van geslacht. Wil je ook huidskleur quotums hebben? Moeten er quotums gemaakt worden voor artiesten met een bepaalde geaardheid hebben? Moeten we minder valide artiesten uitnodigen?

Blijkbaar is het niet "progessief" maar wat is er mis met acts boeken op basis van muzikale kwaliteiten en niet naar hun achtergrond, afkomstig, geslacht of geaardheid te kijken?
Het is okee om te boeken op muzikale kwaliteit, zolang die muzikale kwaliteit maar wordt bepaald door (en hier bedoel ik niet jou mee; ik weet dat je van Ind(ones)ische afkomst bent) blanke mannen.

Ik snap je punt wel deels hoor; een quotum instellen lijkt een slippery slope te zijn. Maar toch, als je kijkt naar festivals door de jaren heen (vooral in Engeland), dan is de man/vrouw verhouding toch belachelijk? Dat Primavera nu een statement maakt, is mooi, en dat hadden ze inderdaad eerder kunnen doen: dat het de eerste major is die een soortgelijk quotum handhaaft in fucking 2018 vind ik behoorlijk pijnlijk voor de festivalwereld in zijn geheel.

Ik vind dat een programmeur van een festival de vrijheid moet hebben om de beste act naar zijn of haar smaak te boeken. Het zou bespottelijk zijn dat een act die goed is, en bij het festival past niet geboekt wordt omdat de man/ vrouw verhouding dan scheef zou komen te liggen. Levert dat een line-up op met 100% vrouwen: prima. En vice versa natuurlijk.


RE: Primavera Sound - Indiaantje89 - 06-12-2018

Ik zag/zie het probleem nooit echt zo als het nu ging. Ik voelde "te weinig" vrouwen nooit echt aan op een evenement als ik aanwezig was. Een band was voor mij goed of slecht. En ja ik luister denk ik veel meer muziek van "mannen" dan "vrouwen", maar blijkbaar heb ik daar toch ook een voorkeur voor? Is dat verkeerd, doe ik dat onbewust? Ik geloof daar niet zo in.

Wel grappig trouwens:
http://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=42

De meeste zien toch liever de mannen komen op hun natte droom festival. Ik vraag me af of ze dt nu ook meer "gelijk" zouden stellen.


RE: Primavera Sound - JorisR - 06-12-2018

(Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.


RE: Primavera Sound - Gunnar - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat popmuziek door mannen wordt gedomineerd lijkt me wel een boute veronderstelling. Denk dat er de laatste pakweg 60 jaar ook heel veel vrouwelijke stemmen te horen zijn geweest. Of het 50/50 was, geen idee. En dat achter de schermen mannen aan de touwtjes trokken twijfel ik niet aan.

Maar om aan te haken bij Indiaantje; mijn beleving en muzieksmaak heeft het nooit (bewust) beïnvloed en ik zal me er in de toekomst ook weinig gelegen aan laten liggen. Ik luister van alles, ongeacht afkomst, ras, seksuele voorkeur of wat dan ook.


RE: Primavera Sound - Indiaantje89 - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat is ook niet waar, in mijn jeugd genoeg hadden we ook Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Vengaboys, Anouk, Christina Aguilera, Whitney Houston, Tina Turner, Alanis Morisette, Linda Roos & Jessica, Mariah Carey, All Saints, Ilse de Lange, Milk Inc, Cher, Jennifer Lopez, Celine Dion, Aaliyah, Shania Twain, Destiny's Child, Skunk Anansie, Sinead O'Connor + alle vrouwelijke zangeressen van de Happy Hardcore en Eurodance 90's platen. En zo kunnen we nogwel even doorgaan.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

(06-12-2018, 13:52)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 13:40)Gerblansky Wrote: Het is nogal een ding he, of een headliner vrouwelijk is of niet.

Dat mag je wel zeggen ja. Doet me denken aan de discussie bij de Oscars dat er te weinig 'zwarte' films bij de nominaties zaten. En een jaar later wint een zwarte film. Niet omdat dat de beste film was.

"Ik ben een blanke hetero man en ik snap niet wat representativiteit is"


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Opvallende correlatie tussen mensen die deze line-up ruk vinden en/of de goeie namen ervan niet kunnen/willen lezen enerzijds en niet snappen dat vrouwelijke artiesten beter vertegenwoordigd moeten worden OMWILLE van artistieke merites anderzijds.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 10:51)JorisR Wrote:
(06-12-2018, 10:40)Maynard-J Wrote: Wow... verrassend.

Nu snap ik wel waarom BKS een weekend eerder is gaan zitten. Niet puur om één headliner, al delen ze er ongetwijfeld nog eentje (ik denk Monáe). Maar om samen met Primavera een unieke en toonaangevende ("the new normal" zegt het al) line-up neer te zetten met vast nog een aantal van de andere vrouwen op deze affiche.

Als BKS al zo'n ambitie heeft, dan straalt die nog niet af van de eerste vijf namen... :Smile

@Matthijs: Ik ga zelf ook niet naar Carly of Cardi B. kijken, er is genoeg anders te zien, maar je hoort binnen de 'pop' toch nog wel verschil tussen Carly Rae Jepsen en FKA Twigs, mag ik hopen? Ook daar zijn weer verschillende gradaties te vinden. En natuurlijk staat juist 'een Maroon 5 gast' er niet, want dat zou pas echt misplaatst zijn.

Gek genoeg zou ik binnen het totaalplaatje van dit affiche een naam als pak 'm beet Editors gevoelsmatig misplaatster vinden dan Future of Cardi B. De lijn en de balans zijn heel sterk. Hieronder de mailing die het festival gisteravond uitdeed. Tuurlijk deels marketinggebabbel, maar het getuigt van veel meer visie in het programmeren dan je bij de Nederlandse festivals aantreft.

Ik heb even geen tijd om nu het hele stuk te lezen, maar de visie is me duidelijk en ik denk dat BKS hier heel erg graag in mee wil. Dat die eerste vijf namen daar nog niet echt mee rijmen lijkt me logisch... als ze nu al een deel van deze Primavera-namen bekend hadden gemaakt, was dat ten koste gegaan van Primavera's statement. Zonder deze afweging hadden we intussen wel meer dan één BKS-headliner geweten. Voor Bon Iver vervroeg je je festival niet met een week na aanvang van de early bird verkoop. BKS lift mee op deze line-up, dat kán haast niet anders. Er zullen dus nog wel een paar van deze namen volgen, ook bij DTRH (snel please?).

En uiteraard zijn er (zoals je tegen Matthijs zegt) ook gradaties binnen hoe serieus je dit soort pop- en r'n b artiesten moet nemen. Ik ben zeker geen groot kenner van alle hippe hitparadezangeressen en Pitchfork-lievelingen, maar weet wel dat iemand als fka twigs, Janelle Monáe, Robyn of Christine muzikaal meer te bieden heeft dan een Madonna of Taylor Swift (die we beiden vast nog wel eens op Pinkpop tegen gaan komen). Dat ik het op plaat niet altijd kan waarderen (Solange en Kali Uchis bijvoorbeeld, het klinkt me gewoon wat te "dunnetjes", ene-oor-in-etc.) zegt weinig over de kwaliteit van de show. Misschien wordt een van de Primavera-dames wel de David Byrne van 2019.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:33)Uplift Wrote:
(06-12-2018, 13:52)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 13:40)Gerblansky Wrote: Het is nogal een ding he, of een headliner vrouwelijk is of niet.

Dat mag je wel zeggen ja. Doet me denken aan de discussie bij de Oscars dat er te weinig 'zwarte' films bij de nominaties zaten. En een jaar later wint een zwarte film. Niet omdat dat de beste film was.

"Ik ben een blanke hetero man en ik snap niet wat representativiteit is"

Moonlight was wel degelijk een betere film dan fucking La La Land.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:13)Indiaantje89 Wrote: Ik zag/zie het probleem nooit echt zo als het nu ging. Ik voelde "te weinig" vrouwen nooit echt aan op een evenement als ik aanwezig was. Een band was voor mij goed of slecht. En ja ik luister denk ik veel meer muziek van "mannen" dan "vrouwen", maar blijkbaar heb ik daar toch ook een voorkeur voor? Is dat verkeerd, doe ik dat onbewust? Ik geloof daar niet zo in.

Wel grappig trouwens:
http://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=42

De meeste zien toch liever de mannen komen op hun natte droom festival. Ik vraag me af of ze dt nu ook meer "gelijk" zouden stellen.

Mja, de hypocrisie was al eerder blootgelegd maar toch bedankt voor deze bevestiging.


RE: Primavera Sound - kurtje - 06-12-2018

Zal ik het dan maar over een andere boeg gooien. Wat mij vooral op- en tegenvalt is die huidige drang in het festivallandschap om maar een zo breed mogelijk scala aan verschillende muziekstijlen bij elkaar te gooien. Als we het dan toch over persoonlijkheid van een festival hebben, dan verliezen de meeste festivals het hierop. Leuk, dat beeld van Primavera dat ze vooral voor ongebruikelijke en exclusieve dingen proberen te gaan, wat ze nu mooi kunnen invullen met onder andere deze bewuste positieverbetering voor vrouwen. Ik kijk dan meer naar het eindresultaat op de line-up wat steeds meer een allegaartje wordt. Is er überhaupt nog een doelgroep of proberen ze enkel zoveel mogelijk mensen aan te spreken, al is het maar op basis van enkele losse namen?


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:32)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat is ook niet waar, in mijn jeugd genoeg hadden we ook Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Vengaboys, Anouk, Christina Aguilera, Whitney Houston, Tina Turner, Alanis Morisette, Linda Roos & Jessica, Mariah Carey, All Saints, Ilse de Lange, Milk Inc, Cher, Jennifer Lopez, Celine Dion, Aaliyah, Shania Twain, Destiny's Child, Skunk Anansie, Sinead O'Connor + alle vrouwelijke zangeressen van de Happy Hardcore en Eurodance 90's platen. En zo kunnen we nogwel even doorgaan.

En die stonden toen allemaal op Pinkpop?


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:33)Uplift Wrote:
(06-12-2018, 13:52)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 13:40)Gerblansky Wrote: Het is nogal een ding he, of een headliner vrouwelijk is of niet.

Dat mag je wel zeggen ja. Doet me denken aan de discussie bij de Oscars dat er te weinig 'zwarte' films bij de nominaties zaten. En een jaar later wint een zwarte film. Niet omdat dat de beste film was.

"Ik ben een blanke hetero man en ik snap niet wat representativiteit is"

Goed om te weten dat er bij de Oscars ten eerst representativiteit centraal moet staan, en dan pas de kwaliteit van de films, acteurs, regisseurs etc.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Maar jij ziet kunst en bij uitbreiding de samenleving duidelijk als iets statisch.

En puh, de Oscars. Who gives a shit? Welke filmfanaat ligt nu wakker van de fucking Oscars, man.


RE: Primavera Sound - Indiaantje89 - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:42)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 15:13)Indiaantje89 Wrote: Ik zag/zie het probleem nooit echt zo als het nu ging. Ik voelde "te weinig" vrouwen nooit echt aan op een evenement als ik aanwezig was. Een band was voor mij goed of slecht. En ja ik luister denk ik veel meer muziek van "mannen" dan "vrouwen", maar blijkbaar heb ik daar toch ook een voorkeur voor? Is dat verkeerd, doe ik dat onbewust? Ik geloof daar niet zo in.

Wel grappig trouwens:
http://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=42

De meeste zien toch liever de mannen komen op hun natte droom festival. Ik vraag me af of ze dt nu ook meer "gelijk" zouden stellen.

Mja, de hypocrisie was al eerder blootgelegd maar toch bedankt voor deze bevestiging.
Het was niet mijn doel op hier hypocrisie bloot te leggen. Maar toen was het "geen ding", en dat ik een beetje het idee heb dat dit een tijdelijke "hype" is ipv een daadwerkelijk standpunt. Zelfs op het progressieve graz werd er niet over gepraat in die tijden.


RE: Primavera Sound - Enzo - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:42)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 15:13)Indiaantje89 Wrote: Ik zag/zie het probleem nooit echt zo als het nu ging. Ik voelde "te weinig" vrouwen nooit echt aan op een evenement als ik aanwezig was. Een band was voor mij goed of slecht. En ja ik luister denk ik veel meer muziek van "mannen" dan "vrouwen", maar blijkbaar heb ik daar toch ook een voorkeur voor? Is dat verkeerd, doe ik dat onbewust? Ik geloof daar niet zo in.

Wel grappig trouwens:
http://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=42

De meeste zien toch liever de mannen komen op hun natte droom festival. Ik vraag me af of ze dt nu ook meer "gelijk" zouden stellen.

Mja, de hypocrisie was al eerder blootgelegd maar toch bedankt voor deze bevestiging.
Misschien moet de nadruk niet zozeer op de verhouding man-vrouw op zich gelegd worden, maar het feit dat Primavera de concurrentie altijd al een paar stappen voor is geweest en nu ze behoorlijk richting major gegroeid zijn ook daar een stap vooruit willen in plaats van Foo Fighters of Metallica te gaan boeken, of noodgedwongen gaan rouleren in de headliners die er de afgelopen jaren stonden (Cure, Radiohead, Arcade Fire). Dus kiezen ze voor een lineup zonder echte headliners, leggen de nadruk op de verhouding man-vrouw (al een trend bij sommige kleinere festivals) en nog steeds een lineup vanaf de onderkant die je nergens anders ziet.


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:42)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 15:13)Indiaantje89 Wrote: Ik zag/zie het probleem nooit echt zo als het nu ging. Ik voelde "te weinig" vrouwen nooit echt aan op een evenement als ik aanwezig was. Een band was voor mij goed of slecht. En ja ik luister denk ik veel meer muziek van "mannen" dan "vrouwen", maar blijkbaar heb ik daar toch ook een voorkeur voor? Is dat verkeerd, doe ik dat onbewust? Ik geloof daar niet zo in.

Wel grappig trouwens:
http://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=42

De meeste zien toch liever de mannen komen op hun natte droom festival. Ik vraag me af of ze dt nu ook meer "gelijk" zouden stellen.

Mja, de hypocrisie was al eerder blootgelegd maar toch bedankt voor deze bevestiging.

Voor mijn gevoel - maar dat kan ik mishebben - ben ik nu voornamelijk het vrouwenquotum aan het verdedigen hier, en ik gok dat op mijn droomfestival meer vrouwen dan mannen zullen komen. En ja, daar zitten ook wel behoorlijk wat namen op die op deze line-up staan (Solange, Charli XCX, SOPHIE, Helena Hauff, Janelle Monáe, The Mystery of the Bulgarian Voices en Rosalía, bijvoorbeeld).


RE: Primavera Sound - Kalters - 06-12-2018

Wtf, ik zie nu pas dat Cybotron er staat? Geniaal.


RE: Primavera Sound - Gerblansky - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Lol, alsof er ooit 1 festival gedacht heeft Joh, deze is wel heel goed maar tis een vrouw dus doe maar niet.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

Dat illustreert het inderdaad wel: er zijn het afgelopen half decennium gewoon een fuckton briljante vrouwelijke artiesten opgestaan en doorgebroken. En daarbij hebben sommige oudere namen (denk maar aan Björk) een steeds legendarischer status verkregen. Het is een vanzelfsprekendheid geworden zonder dat we het goed in de gaten hadden. En het bewijs dat dit niet zomaar top-down gestuurd wordt? Je hoeft lang niet enkel naar de mainstream te kijken. Alleen al de vrouwelijke namen op een Rewire of een Atonal behoren steevast tot de hoogtepunten.


RE: Primavera Sound - Enzo - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:46)Maynard-J Wrote:
(06-12-2018, 15:32)Indiaantje89 Wrote:
(06-12-2018, 15:23)JorisR Wrote: (Pop)muziek werd tot op heden gedomineerd door de mannelijke sekse. Dit is in korte tijd hevig aan het veranderen. Deze line-up van Primavera Sound is daar een scherpe en zeer actuele weerspiegeling van, samenhangend met muziekgenres die nu populairder dan ooit zijn. Een verbreding die alleen maar toe te juichen is, zelfs al is niet alles je persoonlijke smaak. Einde bericht.

Dat is ook niet waar, in mijn jeugd genoeg hadden we ook Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Vengaboys, Anouk, Christina Aguilera, Whitney Houston, Tina Turner, Alanis Morisette, Linda Roos & Jessica, Mariah Carey, All Saints, Ilse de Lange, Milk Inc, Cher, Jennifer Lopez, Celine Dion, Aaliyah, Shania Twain, Destiny's Child, Skunk Anansie, Sinead O'Connor + alle vrouwelijke zangeressen van de Happy Hardcore en Eurodance 90's platen. En zo kunnen we nogwel even doorgaan.

En die stonden toen allemaal op Pinkpop?

Een betere opsomming om de toegenomen kwaliteit aan de vrouwelijke kant van de muziek sinds de jaren 90 weer te geven is niet te geven denk ik.


RE: Primavera Sound - BigBird - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Maar jij ziet kunst en bij uitbreiding de samenleving duidelijk als iets statisch.

En puh, de Oscars. Who gives a shit? Welke filmfanaat ligt nu wakker van de fucking Oscars, man.

De Oscars was enkel een voorbeeld waar deze discussie ook speelde, dat men kwaliteit niet meer als graadmeter neemt. Ik had net zo goed de fucking normering bij de politie kunnen aansnijden, die ook telkens naar beneden wordt bijgesteld omdat steeds meer agenten de test niet halen, en daarom de normering omlaag moet omdat het anders niet eerlijk is. Of die top 2000 bij jullie waar niet genoeg vrouwen in staan.

En jij draait het nu weer om, jij begint eerst over 'kansen krijgen', en dan pas of ze goed zijn. Of je nou sporter of politicus of kunstenaar bent maakt geen fluit uit, als je goed bent komt dat altijd bovendrijven. Kansen zijn er altijd al geweest, alleen wordt er de laatste jaren zo overdreven drama van gemaakt dat het allemaal niet eerlijk is, en het niet in balans is. Of dat nou te weinig vrouwen in de jury van Cannes zijn, of te weinig vrouwen op een affiche van een festival. Ik heb toch anders genoeg vrouwen voorbij zien komen op festivals afgelopen jaren, ook op de hogere posities.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:54)Gerblansky Wrote:
(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Lol, alsof er ooit 1 festival gedacht heeft Joh, deze is wel heel goed maar tis een vrouw dus doe maar niet.

Letterlijk dus gewoon wel. Gast; dat kan je zelf ook wel inzien als je een halve minuut nadenkt. 

Vorige post volgde op wat Kalters zei, trouwens.


RE: Primavera Sound - Maynard-J - 06-12-2018

Natúúrlijk is het een tijdelijke hype. Het is namelijk nog niet "normaal".

Dit is een knuppel in het hoenderhok van de scheve verhoudingen op de festivalaffiches: "kijk eens, zo kan het ook". En wordt iets geforceerd waar festivals een paar jaar tegenaan hebben staan hikken.

Wat niet betekent dat elk festival volgend jaar deze verhoudingen binnen z'n programma gaat hebben, maar dat er gewoon meer evenwicht komt. Dat er een nieuwe status quo komt: een mannen/vrouwen verhouding van bijv. 60/40, waarbij een uitschieter naar 45/55 geen issue is. Het nieuwe normaal.


RE: Primavera Sound - Uplift - 06-12-2018

(06-12-2018, 15:55)BigBird Wrote:
(06-12-2018, 15:48)Uplift Wrote: Je snapt dus letterlijk niet wat representativiteit is, he. Als vrouwen dezelfde kansen krijgen, zullen er in principe minstens even veel goeie vrouwelijke artiesten zijn. Die beginnen er nu steeds meer door te komen, ergo ze staan steeds hoger en talrijker op affiches.

Maar jij ziet kunst en bij uitbreiding de samenleving duidelijk als iets statisch.

En puh, de Oscars. Who gives a shit? Welke filmfanaat ligt nu wakker van de fucking Oscars, man.

De Oscars was enkel een voorbeeld waar deze discussie ook speelde, dat men kwaliteit niet meer als graadmeter neemt. Ik had net zo goed de fucking normering bij de politie kunnen aansnijden, die ook telkens naar beneden wordt bijgesteld omdat steeds meer agenten de test niet halen, en daarom de normering omlaag moet omdat het anders niet eerlijk is. Of die top 2000 bij jullie waar niet genoeg vrouwen in staan.

En jij draait het nu weer om, jij begint eerst over 'kansen krijgen', en dan pas of ze goed zijn. Of je nou sporter of politicus of kunstenaar bent maakt geen fluit uit, als je goed bent komt dat altijd bovendrijven. Kansen zijn er altijd al geweest, alleen wordt er de laatste jaren zo overdreven drama van gemaakt dat het allemaal niet eerlijk is, en het niet in balans is. Of dat nou te weinig vrouwen in de jury van Cannes zijn, of te weinig vrouwen op een affiche van een festival. Ik heb toch anders genoeg vrouwen voorbij zien komen op festivals afgelopen jaren, ook op de hogere posities.

Je snapt het niet omdat je het niet wil snappen. Alles om je heen, gaande van geneeskunde tot IQ-tests, is gemaakt door en in functie van westerse, blanke heteroseksuele mannen. Wat jij kwalitatief beter zou vinden dan Moonlight, doet er zelfs niet toe. Dat is JOUW deel van de representatie, zeg maar. Maar een Moonlight had tig jaren geleden geen kans gemaakt enkel en alleen omdat het een te zwarte film was, punt. En DAT is wat er verandert, m.n. op basis van strijd van onderuit. Dat is de laatste jaren inderdaad steeds meer gebeurd, omdat dit soort thema's hetgeen zijn dat m.n. millenials kan mobiliseren en politiseren. Dit en klimaat. Dat is enerzijds jammer, want de klemtoon ligt vaak enkel nog op postmoderne waarden i.p.v. klasse. Maar anderzijds is het net zo goed iets progressief en verandert er op z'n minst wat in dat opzicht, wat dan weer de deur kan open zetten naar verandering op een fundamenteler niveau.

Talent komt inderdaad altijd boven drijven tot op zekere hoogte, maar representativiteit op de grotere podia of in de hoogste regionen van de culturele wereld blijft een probleem. Ook nu. En ook onder het publiek, trouwens. En vooral: het waarmaken van potentieel blijft een probleem. Dat geldt voor alle disciplines. Dus nee, kansen zijn er niet altijd geweest en zijn er nog steeds niet. En jij bent de laatste die dat kan zeggen als blanke heteroseksuele man uit een vrij homogene gemeenschap als Limburg. Sorry, maar je zou beter gewoon je bek houden als het hierover gaat.