Graz
Primavera Sound - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Primavera Sound (/showthread.php?tid=7)



RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2018

Barpersoneel was wel genant ja. Ergste wat ik zag was dat ze een beker onder de tap hadden gezet om de restjes op te vangen om dat vervolgens te verkopen.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Hanteren ze nog steeds het het vooroorlogse systeem waarbij de persoon die de bestelling aanneemt, ook zelf het bier gaat tappen en fris inschenken? Gaat die Gabi nooit bij Werchter of Roskilde kijken hoe daar de horeca wordt gedaan? Je zet veel meer geld om als je voorschenkt en genoeg personeel achter de bar hebt. Dat is echt een no-brainer.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Hier nog een uitgebreid interview met Gabi, in het Spaans. De Spaanstaligen onder ons kunnen wellicht wat nieuwtjes vertalen.


RE: Primavera Sound - Uplift - 04-06-2018

Te lui, sorry.

En catering is een kwestie van keuzes. PS haalt een fuckton geld op via bierverkoop, dus gaan ze dat zo machinaal en crappy mogelijk doen. Wat op Werchter bij mijn weten ook wel zo is, met die verschrikkelijke multi-taps e.d.m. Roskilde werkt omdat ze een miljard vrijwilligers en dus genoeg personeel hebben.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Genoeg personeel is wel 'key' ja, zie Pinkpop met shitload aan vrijwilligers. De Spaanse jeugd is toch massaal werkeloos? Lijkt me niet zo'n probleem dus om genoeg mensen in te zetten. En hoe er getapt wordt maakt niks uit. Belangrijkste is dat er mensen zijn die voortappen en voorschenken van fris/wijn. Dan hoeft de persoon die bestelling/betaling aanneemt zich enkel om te draaien om de drank te pakken. Maar goed, dit viel me al op toen ik er zelf was, en blijkbaar is er nog steeds niks veranderd. Soit.


RE: Primavera Sound - Uplift - 04-06-2018

De Spaanse jeugd die werkloos is, heeft andere zorgen BB. Je zet mensen in op basis van een goeie deal en dus niet pure uitbuiting. Daarmee moet je je winstoogmerk soms aan de kant kunnen schuiven.

De vraag is ook welke rol Heineken hierin speelt, want zij leveren o.m. de installaties en zijn toch de hoofdsponsor van het festival.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Blijkbaar is de winst dan goed genoeg om zich hierover geen zorgen te maken. En in een wereldstad als Barcelona moeten er toch wel mensen te vinden zijn die 3 dagen op een festival willen werken, wat geld verdienen in combinatie met wat bandjes kijken.


RE: Primavera Sound - Willie - 04-06-2018

Voortappen is kut, maar er zou iemand anders moeten tappen en inschenken ja. Dan kan degene die de bestelling opneemt meteen afrekenen. Ook gewoon een paar barren met alleen bier zou ook helpen. Heb er an sich nooit zo veel last van, maar dat is een kwestie van timing. Maar als je er wel tegenaan loopt is het irritant.

Zelfde geldt voor voedsel, dat moet je ook plannen en niet om 9 uur als iedereen gaat eten.


RE: Primavera Sound - Uplift - 04-06-2018

Tuurlijk; ik kan me niet voorstellen dat het aanbod vrijwilligers kleiner is dan de vraag.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2018

(04-06-2018, 10:51)Uplift Wrote: Te lui, sorry.

En catering is een kwestie van keuzes. PS haalt een fuckton geld op via bierverkoop, dus gaan ze dat zo machinaal en crappy mogelijk doen. Wat op Werchter bij mijn weten ook wel zo is, met die verschrikkelijke multi-taps e.d.m. Roskilde werkt omdat ze een miljard vrijwilligers en dus genoeg personeel hebben.

Maar dat rechtvaardigt op geen enkele manier de inefficiënte indeling van de bar, waar het personeel eerst meters moet lopen om af te rekenen om vervolgens, meters de andere kant op te lopen om bier te tappen, waarbij je vervolgens moet wachten op je collega tot die klaar is met tappen. Dat leidt er dan toe dat het, zeker bij de hoofdpodia, 3-4 rijen dik stond, wat betekent dat je zeker 10-15 minuten op je bier moet wachten. Dat was voor mij vaak de overweging om dan maar niets te bestellen. Dan liever automatische taps (waar er overigens wel een paar van waren), want de kwaliteit van het bier was toch niet best.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Precies, zowel voor bezoekers alsmede personeel is dit gewoon veel fijner.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2018

En dan een dienst draaien van 12-14 uur, dat is echt loeizwaar als je zoveel op en neer moet lopen.


RE: Primavera Sound - Creamium - 04-06-2018

(04-06-2018, 10:47)BigBird Wrote: Hanteren ze nog steeds het het vooroorlogse systeem waarbij de persoon die de bestelling aanneemt, ook zelf het bier gaat tappen en fris inschenken? Gaat die Gabi nooit bij Werchter of Roskilde kijken hoe daar de horeca wordt gedaan? Je zet veel meer geld om als je voorschenkt en genoeg personeel achter de bar hebt. Dat is echt een no-brainer.

Ja. Persoon die de order aanneemt, doet em helemaal. Het gaat idd zeer traag als er best wat volk staat. Er was ook wat verwarring over de bier-groottes bij personeel. 2x gehad dat ik een medium vroeg (die 3,5 euro kost) en ik een grote (5 euro) kreeg. Ik ben die dan maar 'small beer' gaan noemen, dat lukte beter.


RE: Primavera Sound - Loov - 04-06-2018

(04-06-2018, 11:54)Mrmantel Wrote: En dan een dienst draaien van 12-14 uur, dat is echt loeizwaar als je zoveel op en neer moet lopen.

Ja maar de Spaanse jeugd is toch massaal werkloos.


RE: Primavera Sound - Uplift - 04-06-2018

Dus dat is een reden om mensen uit te buiten?


RE: Primavera Sound - Loov - 04-06-2018

Ik probeerde een Willie opmerking te maken.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

Er werd en wordt ook nergens over uitbuiten gesproken. Je kan rustig 8 uur werken tegen betaling van normaal uurloon. Of gratis, maar dan eten/drinken en een festivalbandje. Aan die foto van Gabi te zien heeft hij geen last van lange rijen, en krijgt hij snel te eten.


RE: Primavera Sound - JorisR - 04-06-2018

Ik zal niet zeggen dat de 'Primavera-barmethode' de handigste manier is - vier mensen willen met pin betalen en er is één apparaat, oh my -. Maar bars op grote festivals hebben nu eenmaal piekmomenten qua drukte, zeker voor aanvang of na afloop van een optreden op een hoofdpodium. Dat is op de NL festivals niet anders. De bars op Primavera waren afgelopen weekend over het algemeen goed bemand, een man/vrouw per meter zeg maar. Ik heb zelden langer dan vijf minuten staan wachten op drank - kwestie ook van je bar slim kiezen. En op festivals waar wel wordt voor geschonken - Best Kept Secret, Lowlands - heb ik even goed wel eens lang staan wachten bij niet te grote drukte, vooral op LL. Ik kan me alleen van Rock Werchter herinneren dat je altijd direct aan de beurt was.


RE: Primavera Sound - BigBird - 04-06-2018

En er lopen ook dudes rond met een mobiele tap op de rug, dat is ook wel fijne service.


RE: Primavera Sound - Gretz - 04-06-2018

(04-06-2018, 10:27)Mrmantel Wrote: Barpersoneel was wel genant ja. Ergste wat ik zag was dat ze een beker onder de tap hadden gezet om de restjes op te vangen om dat vervolgens te verkopen.

Extreem traag inderdaad in vergelijking met de festivals hier. Ook niet echt handig dat ze helemaal geen glazen frisdrank hadden klaargezet, alles moest uit de tap komen.


RE: Primavera Sound - matthijs603 - 04-06-2018

(04-06-2018, 15:04)JorisR Wrote: Ik zal niet zeggen dat de 'Primavera-barmethode' de handigste manier is - vier mensen willen met pin betalen en er is één apparaat, oh my -. Maar bars op grote festivals hebben nu eenmaal piekmomenten qua drukte, zeker voor aanvang of na afloop van een optreden op een hoofdpodium. Dat is op de NL festivals niet anders. De bars op Primavera waren afgelopen weekend over het algemeen goed bemand, een man/vrouw per meter zeg maar. Ik heb zelden langer dan vijf minuten staan wachten op drank - kwestie ook van je bar slim kiezen. En op festivals waar wel wordt voor geschonken - Best Kept Secret, Lowlands - heb ik even goed wel eens lang staan wachten bij niet te grote drukte, vooral op LL. Ik kan me alleen van Rock Werchter herinneren dat je altijd direct aan de beurt was.

LL inderdaad, maar bij alle andere festivals waar ik de laatste jaren ben geweest (BKS, DTRH, ITGWO) kan ik me lang wachten op bier eigenlijk totaal niet herinneren. Wel ook omdat ik inderdaad na een optreden doorloop naar een plek waar dan niet net iets is afgelopen. Eten wel, maar dat is nog meer een kwestie van buiten de piekmomenten eten. Dus iets kleins in de ochtend, groot ontbijt rond 12:00, grotere maaltijd rond 16:00 en grotere snack rond 21:00 en eventueel 's nachts nog wat.


RE: Primavera Sound - pongolesi - 04-06-2018

(04-06-2018, 15:22)BigBird Wrote: En er lopen ook dudes rond met een mobiele tap op de rug, dat is ook wel fijne service.

Ja, maar daar betaalde je dan wel weer extra voor..

Er stonden inderdaad dezelfde mensen achter de bar, de hele dag en elke dag. Dat is ook niet echt goed voor de productiviteit.


RE: Primavera Sound - Uplift - 04-06-2018

Mobiele taps zouden verboden moeten zijn bij wet. Zoals drones of zo.


RE: Primavera Sound - Mrmantel - 04-06-2018

(04-06-2018, 15:40)Gretz Wrote:
(04-06-2018, 10:27)Mrmantel Wrote: Barpersoneel was wel genant ja. Ergste wat ik zag was dat ze een beker onder de tap hadden gezet om de restjes op te vangen om dat vervolgens te verkopen.

Extreem traag inderdaad in vergelijking met de festivals hier. Ook niet echt handig dat ze helemaal geen glazen frisdrank hadden klaargezet, alles moest uit de tap komen.

? Frisdrank uit tap is juist handig want dan hoef je geen emballage weg te werken.


RE: Primavera Sound - JorisR - 04-06-2018

Anyway, genoeg over drank en het schenken ervan. Let’s talk music. Van de buitencategorie en op eenzame hoogte: Björk en gezelschap. Van de nu zes shows die ik sinds 1995 van haar zag, was deze met gemak het allermooist, indrukwekkendst en spectaculairst (met de kanttekening dat ik niet zo’n zeldzame Biophilia-show heb meegemaakt). Ik heb vijf kwartier lang met verwondering staan kijken. Precies de juiste nummers van Utopia in deze tot in de puntjes geregisseerde set, met Loss en Sue Me aan het intense slot. Isobel, Human Behaviour, The Pleasure Is All Mine, Wanderlust voorzien van fluitarrangementen. Perfect geluid, met soms morzelharde beats - alles live - die echter nooit de zeven fluitistes en harpiste overstemden. De kostuums. Het decor. De visuals en lichtshow in volstrekte harmonie met de muziek… Dit was werkelijk buitengewoon en eigenlijk kwam verder niets op Primavera Sound meer in de buurt hiervan.

Dat zegt vooral alles over deze Björk-show, en niet eens zozeer over de vele andere persoonlijke favorieten die ik bijna allemaal in heel goede doen zag. Het zal ook aan deze ervaring gelegen hebben dat ik Nick Cave er vlak na licht vond tegenvallen. Dat komt vast ook door het feit dat ik ‘m vaak (en toch iets scherper nog) gezien heb in de afgelopen tien jaar. Ik legde eerder in deze post al kort uit waarom, en dat wil verder ook weer niet zeggen dat ik er niet van genoten heb. Nick Cave zien performen en zijn publiek bespelen blijft een voorrecht, al dreigen sommige trucs en het eindeloos oprekken van Stagger Lee en Deanna inmiddels een baard van het formaatje Warren Ellis te krijgen.

Vlak na Cave - tijdens slotnummer Push The Sky Away aan het lopen gegaan - het voorrecht gehad nog een half uur Vince Staples te zien. Slechts de helft dus, maar deze jongen alleen op een leeg podium was overtuigend en extreem zelfverzekerd genoeg om het meteen tot een van de beste hiphop liveshows te maken die ik de laatste jaren zag. Geweldige techniek en hij hoeft het publiek niet freakin' drie keer te vragen of ze mental willen gaan: hij hoeft enkel tot drie af te tellen. Vince Staples is een soort Nick Cave voor de generaties onder ons, zeg maar. Dit oversteeg met gemak shows van bijv. Kendrick Lamar of Run The Jewels die ik de afgelopen jaren zag (en dan zwijg ik over Asap Rocky of Migos, maar ik zie niet veel hiphopshows)

Tegen noise en shoegaze aanschurkende muziek klinkt uitstekend op het Primavera-stage nabij de ingang. Ik heb bij dit podium dit weekend geen grotere mensenmassa gezien dan bij Slowdive, en dat was geheel terecht: fabelachtig goed geluid en scherp klinkend waar nodig, plus een fraaie mix van oud en nieuw werk. De uitbarsting aan het einde van slotstuk Golden Hair blijft een hoogtepunt op elk festival. Dat geldt ook voor het al twintig jaar oude Mogwai Fear Satan van… Mogwai, een avond eerder goed voor het beste Mogwai-optreden dat ik in jaren zag. De schakelingen van verzengend hard naar fluisterzacht en binnen één seconde weer terug blijven effectief. Hulde ook voor invaldrumster Cat Myers (ook Honeyblood), die de heren strak bij elkaar hield. Welja, ik trek ook Beach House er even bij in dit rijtje. Na de kalm opgebouwde shows van twee jaar terug was dit een optreden met hoog tempo en een zeer vol klinkende band. Een handvol nieuwe nummers van 7 klonk al minstens zo goed als ouder werk. Niet veel Teen Dream-nummers-inderdaad, maar wel PPP, Laguli, Elegy To The Void, Space Song… Alleen het geluid viel niet altijd even mee: de stem van Victoria was niet erg mooi ingemixt en er zat teveel galm op naar mijn smaak. Ik kijk er naar uit in oktober meer nieuw werk te horen, zeker Lose Your Smile en Girl of the Year.

Meer hoogtepunten? Een sterke festivalshow van Grizzly Bear, waarbij Two Weeks in Spanje dus gewoon massaal wordt meegezongen. Een ontketende Ty Segall met zijn Freedom Band, die nooit dezelfde set speelt en zich zeker in de eerste helft door een soort greatest hits-set uit de laatste vijf jaar jakkerde. Nils Frahm, soms gewaagd stil op de late donderdagavond - en daar kon getuige het gebabbel lang niet iedereen zich op concentreren -, maar geregeld uitmondend in grootse, emotionele geluidserupties en zware bassen. Een afstandelijke, maar toch erg coole show vol groovende Franse discopop van Charlotte Gainsbourg. Waarom zij maar achter haar lichtpilaren bleef en het publiek niet benaderde, is me een raadsel, maar de glimlach verraadde dat ze zeer naar haar zin had en onder de indruk was van de opkomst, ook al dunde de mensenmassa in de tweede helft wat uit.

Een vooralsnog éénmalig optreden van Lift To Experience: een beetje rusty waren ze wel, zei zanger Josh T. Pearson over die nummers van het nu ruim 16 jaar oude The Texax-Jerusalem Crossroads. Gek dat het openingsnummer geen zang bevatte - wel op plaat - maar bij vlagen werd de intensiteit van het album goed benaderd, mede dankzij een massief geluid. Deerhunter was weer eens in goede doen: elk optreden met Desire Lines, Don't Cry en Helicopter erin is in wezen al gered bij deze soms wisselvallige live band. Van de nieuwe nummers klonken twee toegankelijke liedjes nog wat te veel als onafgewerkte demo’s, maar we hoorden ook een nieuw mogelijk hoogtepunt in het oeuvre, drijvend op een vele kanten uitschietende riff. 

Ik vergeet nog een en ander, zoals een innemend en mooi samen zingend Ibeyi met goed aankomende feministische boodschap en Arca’s nogal verknipte tot onnavolgbare kijk op een elektronisch Zuid-Amerikaans carnaval. Meer dan 25 strakke garagehits in 50 minuten prakken met Oblivians. Het zweet van het hoofd van een ongegeneerd klapwiekende John Maus zien spatten, die zijn set besluit met Cop Killer en Your Pets Are Gonna Die (mevrouw Joris vindt die laatste trouwens een onwijs stom liedje). 

In dit kader vooral heel degelijk doch best genietbaar drie bandjes wiens naam toevallig allemaal beginnen met de letter W. powerpop in de late middag van Waxahatchee, een soepele greatest hits-set zonder nieuw werk van Warpaint en The War On Drugs, die met de lengte van hun nummers eigenlijk niet genoeg hebben aan een uurtje.

Tegenvallers waren zeldzaam deze editie - goed gekozen dus -, maar ik noem wel Father John Misty, die nu tourt met een batterij aan blazers en strijkers, terwijl hij zelf weer veel gitaar speelt. Aan zijn onnavolgbare performance kwam hij - in de eerste helft althans - nauwelijks toe. Ja, alles wordt zo netjes en keurig gespeeld, maar juist daardoor werd het saai en kreeg ik er een sterk Night of the Proms-gevoel bij. Mijn relatie met Belle & Sebastian is echt uit: de enige echt mooie cq. genietbare momenten betreffen liedjes van tenminste twaalf jaar oud (wel bedankt voor Judy and the Dream of Horses) en ik ben de maniertjes en dansjes van zanger Stuart Murdoch werkelijk spuugzat. Ezra Furman is nu al zo’n aansteller: die hoop ik in elk geval nooit meer tegen te komen.

Het eerste stuk van Ariel Pink was werkelijk spectaculair kut met peren. Ik kan het niet anders zeggen. Krankzinnig slecht geluid, schel en dof, en dat zal wel zo bedoeld zijn, alsof de band door een grote transistorradio klonk. Dan ga je verderop maar even een (lauwe) kebab scoren in de hoop dat het een kwartiertje later beter wordt, en ja hoor: een trits slordig doch prima gebrachte Dedicated to Bobby James-nummers komt alsnog voorbij. “Ik heb nog nooit voor zoveel mensen gespeeld,” roept Pink aan het einde. Kun je nagaan hoeveel volk er aan het begin van zijn set nog stond: minstens twee keer zoveel.

Alles bij elkaar opgeteld heb je op Primavera Sound kortom nog altijd een line-up om uit te kiezen die vergelijkbaar is met geen enkel ander festival in Europa. Roskilde inclusief wat mij betreft, in elk geval op papier. Waarmee ik ook bedoel dat ik dus The National, Arctic Monkeys, Car Seat Headrest, The Breeders, Jane Birkin of zelfs Lorde best eens had willen zien, maar moedwillig heb overgeslagen. Dat blijft het te maken om de trip naar Barcelona te reizen: wie puur voor de muziek naar een (major) festival gaat, kan zich volgens mij geen sterker geprogrammeerd evenement wensen. 

Dingen die beter kunnen: de verkoop van drank en eten - zie hierboven - maar daar kun je als beetje ervaren bezoeker echt wel omheen werken. De kwaliteit van het voor veel te hoge prijzen verkochte voedsel, die laat helaas nog altijd te wensen over. Ik waagde me in een overmoedige bui eens aan de Japanse Ramen - de gyoza’s waren namelijk verrassend goed -, maar het was werkelijk de smerigste bak noodlesoep met groenten ooit. En ze deden er mais op. Mais! Maar goed dat dit festival in Barcelona is, met genoeg goede brunch- en tapasplekken om je de hele middag te kunnen volstoppen. (Enkel, Milk, Bubo, Tosca, Bar del Pla, El 58 en meer tentjes in de wijk Poblenou, alstublieft)

Wat verder ons toch ook wel opviel, en dus niet alleen mij: ja, er wordt nog meer gekwebbeld door vriendengroepjes, van vooral Spaanse en Britse afkomst. Er waren flink meer Britten dan vorige jaren, meenden we te merken, en dan toch van het minder leuke paupersoort. Daar hadden we toch Benicassim voor? Hoe is het daarmee eigenlijk? Het irriteert soms, maar weegt uiteindelijk niet op tegen de goede, levendige, euforische live-ervaringen die je op Primavera kunt hebben. Voor mij blijft het in de categorie majors het ultieme muziekfestival, en ik onderschrijf dan ook wat Willie hierover ook al postte.