Graz
Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Pinkpop (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 (/showthread.php?tid=4)



Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - marvin - 11-06-2013

Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - WeckoJ - 11-06-2013

Ik hoop niet dat er nog veel bij komen, want ze moeten deze bagger line-up gaan voelen, zodat ze volgend jaar er weer wat beters van gaan maken. In ieder geval wens ik iedereen die gaat veel plezier toe natuurlijk.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Wailer - 11-06-2013

marvin Wrote:Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.

Niet veel meer geworden sinds de vorige tussenstand.

Maar heeft ook zn voordelen inderdaad....lekker rustig


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Aron - 11-06-2013

Komt dit dan in de buurt van het rampjaar 2005?


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Wailer - 11-06-2013

Aron Wrote:Komt dit dan in de buurt van het rampjaar 2005?

Volgens mij toen maar rond 20000 tickets verkocht, in totaal. Dit jaar is dus een stuk beter.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - BigBird - 11-06-2013

marvin Wrote:Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.

oeioeioeioei....gaat ze flink geld kosten dit jaar. Toch wel een signaal richting de organisatie dat het programma gewoon slecht is, veel te slap in de breedte en headliners op herhaling. Velen kiezen voor Werchter of ander festival, en BKS is erbij gekomen.
Pinkpop zal zich opnieuw moeten uitvinden willen ze over paar jaar nog actief zijn.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - geluksknikker - 11-06-2013

BigBird Wrote:
marvin Wrote:Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.

oeioeioeioei....gaat ze flink geld kosten dit jaar. Toch wel een signaal richting de organisatie dat het programma gewoon slecht is, veel te slap in de breedte en headliners op herhaling. Velen kiezen voor Werchter of ander festival, en BKS is erbij gekomen.
Pinkpop zal zich opnieuw moeten uitvinden willen ze over paar jaar nog actief zijn.

Bij het huidige programmeringsbeleid zal Pinkpop iedere jaar een hele grote headliner (of twee) nodig hebben om uit te verkopen (dat zegt Smeets ook in het Limburgs Dagblad). De hoop dat Pinkpop in de komende jaren nog de scherpe randjes gaat opzoeken in de programmering, lijkt mij definitief vervlogen. In het gat dat Pinkpop daarin gelaten heeft, springt nu Best Kept Secret. Andere optie voor Pinkpop zou zijn om de toegangsprijzen te verlagen, de hele dure internationale acts achterwege te laten en het nog meer te zoeken in goedkopere Nederlandse acts die wel heel populair zijn (de Kane's, Anouks of Guus Meeuwissen), gecombineerd met de bakvissen muziek van Ben Howard, The Script enz., zou dat ook een optie kunnen zijn.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - WeckoJ - 11-06-2013

Ik mag toch hopen dat ze die laatste optie van jou niet kiezen en blijven kiezen om de Bruce Springsteens van deze wereld te boeken om het rendabel te blijven maken.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - BigBird - 11-06-2013

geluksknikker Wrote:
BigBird Wrote:
marvin Wrote:Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.

oeioeioeioei....gaat ze flink geld kosten dit jaar. Toch wel een signaal richting de organisatie dat het programma gewoon slecht is, veel te slap in de breedte en headliners op herhaling. Velen kiezen voor Werchter of ander festival, en BKS is erbij gekomen.
Pinkpop zal zich opnieuw moeten uitvinden willen ze over paar jaar nog actief zijn.

Bij het huidige programmeringsbeleid zal Pinkpop iedere jaar een hele grote headliner (of twee) nodig hebben om uit te verkopen (dat zegt Smeets ook in het Limburgs Dagblad). De hoop dat Pinkpop in de komende jaren nog de scherpe randjes gaat opzoeken in de programmering, lijkt mij definitief vervlogen. In het gat dat Pinkpop daarin gelaten heeft, springt nu Best Kept Secret. Andere optie voor Pinkpop zou zijn om de toegangsprijzen te verlagen, de hele dure internationale acts achterwege te laten en het nog meer te zoeken in goedkopere Nederlandse acts die wel heel populair zijn (de Kane's, Anouks of Guus Meeuwissen), gecombineerd met de bakvissen muziek van Ben Howard, The Script enz., zou dat ook een optie kunnen zijn.

Helemaal mee eens, maar dit jaar verkopen ze bij lange na niet uit met deze headliners.
De tijden van de grote headliners zijn beetje voorbij, iedereen heeft nu muse/editors/qotsa/killers/greenday/kol/coldplay tig keer gezien. Met McCartney hadden ze misschien 1 dag uitverkocht, meer ook niet. Je zal dus hele speciale headliners moeten gaan hebben om uit te verkopen als Pinkpop zijnde, of veel beter programmeren in de breedte en met andere opzet komen.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - marvin - 11-06-2013

Ik schreef net exact hetzelfde, BigBird, maar mijn post is er niet doorgekomen.

I.i.g. wat ik nog meer meldde was dat de programmaraad m.i. de verkeerde conlusie trekken dat ze headliner-focused moeten zijn en blijven (zo interpreteer ik Jan z'n citaat in Limburgs Dagblad).
Een goede headliner camoufleert het structurele probleem. Sowieso staan ze 2-0 achter tov Lowlands door de niet-centrale ligging en de dag-line-up-setting. Daar moeten ze dan ook de bredere programmering tegenover zetten. Door vernieuwing / spanning in de breedte is de focus ook minder op het hebben van een Bruce, Coldplay, RHCP etc.
Met een andere set-up zou het zomaar kunnen dat PP ook veel hogere verkoop genereert voordat het hele programma binnen is. Ze hebben het zelf omgevormd tot een Concertdag set-up (headliner + 5 voorprogramma's).

Die vicieuze cirkel moeten ze zelf doorbreken, juist niet versterken door nog meer te denken dat headliners de oplossing is.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - geluksknikker - 11-06-2013

marvin Wrote:Ik schreef net exact hetzelfde, BigBird, maar mijn post is er niet doorgekomen.

I.i.g. wat ik nog meer meldde was dat de programmaraad m.i. de verkeerde conlusie trekken dat ze headliner-focused moeten zijn en blijven (zo interpreteer ik Jan z'n citaat in Limburgs Dagblad).
Een goede headliner camoufleert het structurele probleem. Sowieso staan ze 2-0 achter tov Lowlands door de niet-centrale ligging en de dag-line-up-setting. Daar moeten ze dan ook de bredere programmering tegenover zetten. Door vernieuwing / spanning in de breedte is de focus ook minder op het hebben van een Bruce, Coldplay, RHCP etc.
Met een andere set-up zou het zomaar kunnen dat PP ook veel hogere verkoop genereert voordat het hele programma binnen is. Ze hebben het zelf omgevormd tot een Concertdag set-up (headliner + 5 voorprogramma's).

Die vicieuze cirkel moeten ze zelf doorbreken, juist niet versterken door nog meer te denken dat headliners de oplossing is.

Daar is het dus al te laat voor denk ik. Veel serieuze muziekliefhebbers (zie o.a. hier ook op Graz) neemt Pinkpop al lang niet meer serieus. En gezien het op voorhand al bescheiden succes van BKS, hebben zij al deels een leegte opgevuld, die Pinkpop gecreëerd heeft. Daarnaast heeft Pinkpop en zijn programmacommissie de laatste jaren überhaupt weinig blijk gegeven dat men goed is ingevoerd in nieuwe, urgente bands die de scherpe randjes kunnen vormen. Het heeft bijvoorbeeld ook weinig zin om tussen The Script, Ben Howard, 30STM en Fun, opeens Swans, Savages of Kurt Vile te gaan programmeren.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - marvin - 11-06-2013

Dat klopt. Maar uiteindelijk heeft PP een vrij loyaal publiek, daar reken ik mezelf dus ook onder. Muzikaal stelt het niet veel voor dit jaar voor mij, maar uiteindelijk toch besloten om te gaan om meer sociaal-gedreven punten en daarbij een deels muzikaal interessante omlijsting.

Als ze de loyale gangers weten te behouden door het concept aan te passen en evt de afhakers terug te halen kan het bezoekersaantal wel weer aansterken. Maar daarmee spreek ik je verdere punten ook niet tegen - dat zie ik ook exact hetzelfde en die mening wordt inderdaad breed op dit forum gedeeld.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - geluksknikker - 11-06-2013

Maar Marvin, als je met dit programma zelfs drie dagen gaat Smile dan maakt het eigenlijk ook niet meer uit wat er geprogrammeerd wordt.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Snackbarharses - 11-06-2013

geluksknikker Wrote:
marvin Wrote:Ik schreef net exact hetzelfde, BigBird, maar mijn post is er niet doorgekomen.

I.i.g. wat ik nog meer meldde was dat de programmaraad m.i. de verkeerde conlusie trekken dat ze headliner-focused moeten zijn en blijven (zo interpreteer ik Jan z'n citaat in Limburgs Dagblad).
Een goede headliner camoufleert het structurele probleem. Sowieso staan ze 2-0 achter tov Lowlands door de niet-centrale ligging en de dag-line-up-setting. Daar moeten ze dan ook de bredere programmering tegenover zetten. Door vernieuwing / spanning in de breedte is de focus ook minder op het hebben van een Bruce, Coldplay, RHCP etc.
Met een andere set-up zou het zomaar kunnen dat PP ook veel hogere verkoop genereert voordat het hele programma binnen is. Ze hebben het zelf omgevormd tot een Concertdag set-up (headliner + 5 voorprogramma's).

Die vicieuze cirkel moeten ze zelf doorbreken, juist niet versterken door nog meer te denken dat headliners de oplossing is.

Daar is het dus al te laat voor denk ik. Veel serieuze muziekliefhebbers (zie o.a. hier ook op Graz) neemt Pinkpop al lang niet meer serieus. En gezien het op voorhand al bescheiden succes van BKS, hebben zij al deels een leegte opgevuld, die Pinkpop gecreëerd heeft. Daarnaast heeft Pinkpop en zijn programmacommissie de laatste jaren überhaupt weinig blijk gegeven dat men goed is ingevoerd in nieuwe, urgente bands die de scherpe randjes kunnen vormen. Het heeft bijvoorbeeld ook weinig zin om tussen The Script, Ben Howard, 30STM en Fun, opeens Swans, Savages of Kurt Vile te gaan programmeren.
Ik denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Naast de main stage heb je twee podia. Op het ene podium zou je een wat spannendere programmering kunnen doen, waar Kurt Vile en Savages niet zouden misstaan; Swans is iets dat natuurlijk nooit op Pinkpop zou passen. Op dat andere podium kunnen ze zich meer richten op de tienermeisjesidolen.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - marvin - 11-06-2013

geluksknikker Wrote:Maar Marvin, als je met dit programma zelfs drie dagen gaat Smile dan maakt het eigenlijk ook niet meer uit wat er geprogrammeerd wordt.

Je weet wel een mooie glimlach op mijn gezicht te toveren!

Ik spreek nu ook niet op persoonlijke titel maar vanuit de visie die PP zelf moet hebben. Ik weet dat mijn geloofwaardigheid een behoorlijke deuk heeft opgelopen, in 2005 sloeg ik over maar helaas vind ik dit beduidend minder en ga uiteindelijk wel 3 dagen met vriendin.

Het toont ook maar weer eens aan dat rede niet alles kan verklaren. De kans dat de rede het in de toekomst vaker aflegt, acht ik echter wel klein.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - geluksknikker - 11-06-2013

Snackbarharses Wrote:
geluksknikker Wrote:
marvin Wrote:Ik schreef net exact hetzelfde, BigBird, maar mijn post is er niet doorgekomen.

I.i.g. wat ik nog meer meldde was dat de programmaraad m.i. de verkeerde conlusie trekken dat ze headliner-focused moeten zijn en blijven (zo interpreteer ik Jan z'n citaat in Limburgs Dagblad).
Een goede headliner camoufleert het structurele probleem. Sowieso staan ze 2-0 achter tov Lowlands door de niet-centrale ligging en de dag-line-up-setting. Daar moeten ze dan ook de bredere programmering tegenover zetten. Door vernieuwing / spanning in de breedte is de focus ook minder op het hebben van een Bruce, Coldplay, RHCP etc.
Met een andere set-up zou het zomaar kunnen dat PP ook veel hogere verkoop genereert voordat het hele programma binnen is. Ze hebben het zelf omgevormd tot een Concertdag set-up (headliner + 5 voorprogramma's).

Die vicieuze cirkel moeten ze zelf doorbreken, juist niet versterken door nog meer te denken dat headliners de oplossing is.

Daar is het dus al te laat voor denk ik. Veel serieuze muziekliefhebbers (zie o.a. hier ook op Graz) neemt Pinkpop al lang niet meer serieus. En gezien het op voorhand al bescheiden succes van BKS, hebben zij al deels een leegte opgevuld, die Pinkpop gecreëerd heeft. Daarnaast heeft Pinkpop en zijn programmacommissie de laatste jaren überhaupt weinig blijk gegeven dat men goed is ingevoerd in nieuwe, urgente bands die de scherpe randjes kunnen vormen. Het heeft bijvoorbeeld ook weinig zin om tussen The Script, Ben Howard, 30STM en Fun, opeens Swans, Savages of Kurt Vile te gaan programmeren.
Ik denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Naast de main stage heb je twee podia. Op het ene podium zou je een wat spannendere programmering kunnen doen, waar Kurt Vile en Savages niet zouden misstaan; Swans is iets dat natuurlijk nooit op Pinkpop zou passen. Op dat andere podium kunnen ze zich meer richten op de tienermeisjesidolen.

Lijkt me een lastige combi. Het versterkt elkaar op geen enkele manier. De tienermeisjes zitten niet op Savages en Kurt Vile te wachten en andersom kan de serieuzere muziekliefhebber The Script of Fun ook missen als kiespijn. Daarbij is er dus nu een festival, een week later dan Pinkpop, waar je genoemde bands kunt zien en dan zonder de tienermeisjes en met Portishead als headliner.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - JohnDoe - 11-06-2013

Er worden te veel verkeerde keuzes gemaakt qua invulling. Alleen over de vrijdag kun je niets aanmerken, ja misschien de belachelijke prijs van 85,- euro voor een kaart. Er ontbreken 'leuke' namen die het grote festivalpubliek graag ziet, Editors bijvoorbeeld. Of desnoods Limp Bizkit. Het is gewoon te mager. Tekenend is het feit dat uitgerekend de Kings of Leon-dag het beste verkoopt en niet Green Day zoals de organisatie toch had verwacht. Onbegrijpelijk dat Smeets er op de een of andere manier niet in kan slagen om opkomende/ populaire acts als Of Monsters and Men of Jake Bugg te boeken.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - geluksknikker - 11-06-2013

JohnDoe Wrote:Er worden te veel verkeerde keuzes gemaakt qua invulling. Alleen over de vrijdag kun je niets aanmerken, ja misschien de belachelijke prijs van 85,- euro voor een kaart. Er ontbreken 'leuke' namen die het grote festivalpubliek graag ziet, Editors bijvoorbeeld. Of desnoods Limp Bizkit. Het is gewoon te mager. Tekenend is het feit dat uitgerekend de Kings of Leon-dag het beste verkoopt en niet Green Day zoals de organisatie toch had verwacht. Onbegrijpelijk dat Smeets er op de een of andere manier niet in kan slagen om opkomende/ populaire acts als Of Monsters and Men of Jake Bugg te boeken.

De namen die jij noemt, hadden het programma inderdaad wel gered.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - BigBird - 11-06-2013

Ze hadden wel kunnen doorgaan met een John Peel stage, en daar BKS-achtige dingen zetten.
Zelfs de podia hebben geen eigen identiteit meer. Alle genres staan maar kriskras door mekaar heen.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - pudpong3 - 11-06-2013

GreenDay verkocht vorig jaar in Mönchengladbach uit met maar 20.000 mensen en die voorverkoop heeft lang geduurd en dan hebben we het over een tour van maar 5 of 6 optredens in Europa. Dus dat hadden ze toen al kunnen inschatten.
KOL is natuurlijk veel bekender bij de doorsnee muziekluisteraar, met hun 2 mega hits (ik vermijd expresse het woord muziekliefhebber).

Tel daarbij de magere cd's die de headliners hebben uitgebracht en de cirkel is rond.

Ik heb het te laat opgemerkt, maar Hurricane (veel plezier Teusdaynight) had beter in mijn muziek profiel gepast. Dat is naar mijn mening hetgeen dat Pinkpop mist, Klappers die de Duitsers naar Landgraaf lokt als Rammstein, Editors die veel Belgen lokt en het had er heel anders uitgezien. Een NIN had niet misstaan op het affiche zo ook Nick Cave en The National dan was het al meteen spannender geweest.

Maar ach, Gerard Joling staat op de rand van het asfalt/gras ter hoogte van de eerste biertent (bij het binnenkomen na de trappen naar links). Ik ben benieuwd wie ik dit jaar spreek.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - pudpong3 - 11-06-2013

Wie gaat er eigenlijk wel naar Pinkpop van jullie?


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Wailer - 11-06-2013

geluksknikker Wrote:
BigBird Wrote:
marvin Wrote:Kaartverkoop (Limburgs Dagblad)

Tot nu toe 32,000 weekendkaarten verkocht, + 28,000 dagkaarten. Drukste dag obv huidige verkoop, de zaterdag met 44,000 bezoekers.

Iedere dag dus 40,000 man. Ook wel weer eens lekker.

oeioeioeioei....gaat ze flink geld kosten dit jaar. Toch wel een signaal richting de organisatie dat het programma gewoon slecht is, veel te slap in de breedte en headliners op herhaling. Velen kiezen voor Werchter of ander festival, en BKS is erbij gekomen.
Pinkpop zal zich opnieuw moeten uitvinden willen ze over paar jaar nog actief zijn.

Bij het huidige programmeringsbeleid zal Pinkpop iedere jaar een hele grote headliner (of twee) nodig hebben om uit te verkopen (dat zegt Smeets ook in het Limburgs Dagblad). De hoop dat Pinkpop in de komende jaren nog de scherpe randjes gaat opzoeken in de programmering, lijkt mij definitief vervlogen. In het gat dat Pinkpop daarin gelaten heeft, springt nu Best Kept Secret. Andere optie voor Pinkpop zou zijn om de toegangsprijzen te verlagen, de hele dure internationale acts achterwege te laten en het nog meer te zoeken in goedkopere Nederlandse acts die wel heel populair zijn (de Kane's, Anouks of Guus Meeuwissen), gecombineerd met de bakvissen muziek van Ben Howard, The Script enz., zou dat ook een optie kunnen zijn.

Ik denk dat ze terug moeten naar de tijd dat je alleen op de laatste dag een heel grote act had staan, echt DE festivalafsluiter. Dat dan ook als enige dag met dagkaarten. Zo kunnen ze het geld van 2 andere grote headliners steken in een bredere en betere line-up.


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Wailer - 11-06-2013

pudpong3 Wrote:Wie gaat er eigenlijk wel naar Pinkpop van jullie?

Ik ben gewoon weer van de partij.

Acts die ik niet wil missen:

Miles Kane
QOTSA
The Vaccines
Phoenix
The Gaslight Anthem
Alt-J

Voordeel is ook dat ik niet hoef te kiezen...


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - pudpong3 - 11-06-2013

geluksknikker Wrote:Pinkpop '83 net op Cultura24 gekeken. Vroeger was toch duidelijk ook niet alles beter. TC Matic trouwens wel heel goed.

Die mening deel ik absoluut niet. Bands als Simple Minds, Men at Work, Gary More (toen nog metal) en Nena speelden echt allen een weergaloze set en gaven ook een goede show. Doe Maar was toen al op z'n retour en was een misser, maar ik heb me gruwelijk geërgerd aan de vliegende tomaten. Vind je iets niet mooi dan ga je gewoon weg, vooral als het de headliner is.

Help ik was toen 16!


Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2013 - Aron - 11-06-2013

Wailer Wrote:
pudpong3 Wrote:Wie gaat er eigenlijk wel naar Pinkpop van jullie?

Ik ben gewoon weer van de partij.

Acts die ik niet wil missen:

Miles Kane
QOTSA
The Vaccines
Phoenix
The Gaslight Anthem
Alt-J

Voordeel is ook dat ik niet hoef te kiezen...
Ja, een voordeel, maar je beseft toch dat je 170 euro betaald voor alleen deze artiesten...