Graz
Bospop - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Nieuws en overige festivals (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: Bospop (/showthread.php?tid=35)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


Bospop - BigBird - 17-10-2012

Terugkeer Bospop naar oude terrein dichterbij

De gemeente Weert onderzoekt of een terugkeer van festival Bospop naar het oude terrein op sportpark Boshoven mogelijk is. Daarom wordt nu advies gevraagd aan de politie en gesproken met omwonenden.

De Stichting Bospop en evenementenorganisator Mojo Concerts willen terug naar het sportpark omdat de productiekosten op het huidige terrein in Hushoven (sinds 2010 de festivallocatie) te hoog zijn. De hoge kosten en tegenvallende bezoekersaantallen zorgden dit jaar voor een tekort van drie ton. "Mojo financiert de verliezen en stelt nu de eis: terug naar het sportpark of anders de stekker eruit”, zegt Bospop-voorzitter Peter Verkennis, die overigens ontkent dat het grote aantal vrijkaarten en gratis consumptiebonnen voor vrijwilligers het tekort veroorzaken.
De gemeente gaf eerder nog de expliciete voorkeur aan het huidige evenemententerrein Weert-Noord. Maar nu ook de druk vanuit Mojo groeit, onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van een terugkeer. De Wijkraad Boshoven heeft geen bezwaren tegen een terugkeer, zo laat de voorzitter weten.


Bospop - supermuys - 17-10-2012

Ben benieuwd, ken enkel het huidige terrein. Dit jaar was het wel vrij troosteloos kwa opkomst, maar blijf het toch een leuk festival vinden. Hoop dat het een doorstart kan maken


Bospop - YouBube - 17-10-2012

Vond beide locaties leuk, oude locatie iets intiemer!


Bospop - BigBird - 01-11-2012

Bospop fors kleiner in 2013

Bospop Weert gaat flink krimpen en keert volgend jaar hoogstwaarschijnlijk terug op Sportpark Boshoven waar het festival in 1980 begon.
De gemeenteraad is unaniem voor een terugkeer. De afgelopen drie jaar werd Bospop gehouden op evenemententerrein Weert Noord. Dat bleek veel te groot. Bezoekersaantallen vielen tegen en de productiekosten drukten zwaar op de begroting. Het festival leed de afgelopen jaren een verlies van enkele tonnen.

Bospop 2013 wordt kleiner van opzet, met lagere entreeprijzen en minder dure artiesten. Het college van B en W wacht eerst een veiligheidsonderzoek af voordat een vergunning wordt gegeven voor het festival op Sportpark Boshoven.


Bospop - supermuys - 01-11-2012

lagere entreeprijzen klinkt in ieder geval goed, is toch een duur festival. Ben wel benieuwd wat voor een artiesten er dan zullen worden aangetrokken


Bospop - BigBird - 21-11-2012

Veiligheid Bospop niet gegarandeerd

Politie en brandweer hebben negatieve adviezen uitgebracht over de verhuizing van Bospop naar de oude locatie, het sportpark in Boshoven. Wat de adviezen inhouden, wil de gemeente Weert niet zeggen.

Ook festivalvoorzitter Peter Verkennis zegt dat hij geen inzage heeft mogen hebben in wat politie en brandweer gemeld hebben over de risico's van terugkeer van het festival. Er komt nu opnieuw een analyse over de veiligheidsrisico's van terugkeer van Bospop naar de oude locatie. Nu zijn er ook de medische hulpdiensten bij betrokken. Of de negatieve adviezen tot gevolg kunnen hebben dat Bospop niet terug mag naar Boshoven "zou zo maar kunnen”, aldus een woordvoerster van de gemeente Weert.

Als het festival niet mag terugkeren naar het sportpark in Boshoven, is het einde oefening voor Weert. Evenementenorganisator Mojo wil de verliezen die het festival leed alleen financieren als Bospop terugkeert naar de oude plek. De afgelopen drie jaar is het festival gehouden aan de Eindhovenseweg, maar daar zijn de productiekosten twee keer zo duur als op de oude plek. Ook de gemeenteraad wil het festival graag behouden voor Weert.

Verkennis is verbolgen over het feit dat nu al negatief is geadviseerd door brandweer en politie Limburg-Noord en dat hij bovendien formeel geen inzage heeft gekregen in de inhoud van die adviezen. "Ze hebben geadviseerd op basis van heel weinig informatie”, zegt Verkennis. "Ze hebben geen tekeningen gezien of veiligheidsanalyses. Bovendien moet ik volgende week komen opdraven bij een overleg waar over adviezen zal worden gesproken, waar ik formeel geen weet van heb. Natuurlijk bereid ik me voor, maar het zou beter zijn als ik weet waar ik me precies op zou moeten voorbereiden.”


Verkennis zegt het vreemd te vinden dat er nu ineens negatieve adviezen liggen. "We organiseren al 33 jaar Bospop en altijd is het goed gegaan. Dezelfde instanties hebben altijd positief geadviseerd en nu zou het ineens niet kunnen?” Hij is bovendien niet blij met de "stroperige” procedure. "Nu is het de tijd om bands te boeken. Straks vissen we achter het net. Maar het komt wel goed. Ik ben al gewoon bezig met het boeken van bands.”


Bospop - supermuys - 04-12-2012

Is Fleetwood Mac wellicht iets voor Bospop?

"Als alles goed gaat, doen we komende zomer festivals aan in Europa. Daarna gaan we daadwerkelijk op tournee door Europa, dat iets anders is dan enkel op festivals spelen", vervolgt Nicks, waarmee ze impliceert ook individuele shows met Fleetwood Mac te geven.


Bospop - metal bouwie - 20-12-2012

BEKENDMAKING NIEUWE NAMEN BOSPOP 2013
Jullie hebben er even op moeten wachten maar donderdag 20 december worden de eerste nieuwe namen voor Bospop 2013 bekend gemaakt. We zijn de afgelopen weken veelvuldig in het nieuws geweest over de mogelijke terugkeer naar Sportpark Boshoven, ook daar vertellen we je donderdag graag meer over.


Bospop - BigBird - 20-12-2012

ZZ Top en Roger Hodgson op Bospop

Bospop keert in 2013 terug naar zijn vertrouwde roots. Een muziekfestival met overwegend acts uit het classic genre, aangevuld met bluesartiesten. Geen experimenten meer met hippe bands om een jonger publiek naar Weert te lokken.

door Peter van de Berg
De eerste namen zijn bekend: ZZ Top, Roger Hodgson, Golden Earring en Rowwen Hèze.

Vertrouwde namen voor een vertrouwd publiek. Zo is Bospop de afgelopen decennia groot geworden. Classic rock vormt in 2013 wederom de basis van het programma. Bospop stapt af van het idee om het tweedaags muziekevenement te verjongen. Die keuze heeft dit jaar niet gewerkt, dus zijn het weer de oudjes die in juli volgend jaar de dienst uitmaken op het podium in Weert. Vroeger dan anders maakt de organisatie vandaag al een deel van het affiche openbaar. Als afsluiter voor zondag 14 juli is de Amerikaanse rockband ZZ Top gecontracteerd. De driemansformatie met het zorgvuldig gecultiveerde imago van zanger en gitarist Billy Gibbons en bassist Dusty Hill - herkenbaar met lange baarden en zwarte zonnebrillen - staat garant voor stevige rock uit het zuiden van de Verenigde Staten. ZZ Top beleefde zijn hoogtepunt in de jaren tachtig met commercieel succes dankzij 'Gimme all your lovin', 'Sharp dressed man' en 'Legs'. Enkele maanden geleden bracht ZZ Top een nieuw album uit, 'La futura', dat goed ontvangen is.
Dezelfde dag zijn er ook optredens van Golden Earring, George Thorogood & The Destroyers en Jason Ricci & New Blood.


De hoofdact van zaterdag 13 juli is nog niet bekend. Wel is Roger Hodgson met zijn band vastgelegd. De stem van de legendarische formatie Supertramp is een bekende gast in Weert. Twee jaar geleden was hij voor het laatst op Bospop. Zijn concert was toen met afstand het beste optreden van het weekeinde. Vandaar dat de organisatie heeft besloten om de zanger van hits als 'Give a little bit', 'Dreamer', 'The Logical Song' en 'Breakfast in America' een plek op het hoofdpodium te gunnen en niet meer te laten optreden in de tent op het festivalterrein. Behalve Roger Hodgson zijn voor 13 juli Rowwen Hèze, Dana Fuchs Band, The Jacks en de tributebands The Dutch Eagles en The Pink Floyd Sound vastgelegd.

De komende tijd worden nog twaalf namen gepresenteerd. Bospop loopt ook vooruit op een collegebesluit door nu alvast een terugkeer naar de oude locatie op sportpark Boshoven aan te kondigen. Bospop-voorzitter Peter Verkennis is wat dat betreft optimistisch. "We gaan ervan uit dat het allemaal goed gaat komen.”


Bospop - YouBube - 20-12-2012

Hmmm, mijn festivalkalender was eigenlijk vol, maar dit is toch weer interessant!


Bospop - WeckoJ - 20-12-2012

Ja, het begint is niet slecht inderdaad.


Bospop - metal bouwie - 20-12-2012

Goed nieuws, en leuke namen tot nu toe. Blij dat dit mooie festival nog net op tijd van de MOJO ondergang is gered. Weet iemand of Mojo nog steeds een even groot aandeel heeft in de programmering?

Is overigens andere de afgelopen jaren de 'jongere' programmering wel opgevallen? Is dat ik het nu lees want aan de programmering heb ik het de afgelopen jaren niet gemerkt.


Bospop - Murdoc Niccals - 20-12-2012

metal bouwie Wrote:Is overigens andere de afgelopen jaren de 'jongere' programmering wel opgevallen? Is dat ik het nu lees want aan de programmering heb ik het de afgelopen jaren niet gemerkt.
Met headliners als Lenny Kravitz en Alanis Morissette mikten ze wel op een iets jonger publiek dan dat het geval is bij iets als ZZ Top.


Bospop - metal bouwie - 20-12-2012

Murdoc Niccals Wrote:
metal bouwie Wrote:Is overigens andere de afgelopen jaren de 'jongere' programmering wel opgevallen? Is dat ik het nu lees want aan de programmering heb ik het de afgelopen jaren niet gemerkt.
Met headliners als Lenny Kravitz en Alanis Morissette mikten ze wel op een iets jonger publiek dan dat het geval is bij iets als ZZ Top.

Headliners die ze sinds de nieuwe koers hebben gehad zijn: John Fogerty, Toto, Joe Cocker, Anouk, Dream Theater en de door jou genoemde Alanis en Lenny. Volgens mij spreken deze allen nagenoeg eenzelfde publiek als ZZ Top (qua leeftijd) aan. Misschien dat Lenny en Alanis nog een iets jonger publiek aanspreken maar volgens mij zit je dan nog altijd in de 35+ categorie, volgens mij is er dan niet echt sprake van verjonging. Ook zie ik in de rest van het programma weinig verjonging terugkomen.


Bospop - Enzo - 20-12-2012

metal bouwie Wrote:
Murdoc Niccals Wrote:
metal bouwie Wrote:Is overigens andere de afgelopen jaren de 'jongere' programmering wel opgevallen? Is dat ik het nu lees want aan de programmering heb ik het de afgelopen jaren niet gemerkt.
Met headliners als Lenny Kravitz en Alanis Morissette mikten ze wel op een iets jonger publiek dan dat het geval is bij iets als ZZ Top.

Headliners die ze sinds de nieuwe koers hebben gehad zijn: John Fogerty, Toto, Joe Cocker, Anouk, Dream Theater en de door jou genoemde Alanis en Lenny. Volgens mij spreken deze allen nagenoeg eenzelfde publiek als ZZ Top (qua leeftijd) aan. Misschien dat Lenny en Alanis nog een iets jonger publiek aanspreken maar volgens mij zit je dan nog altijd in de 35+ categorie, volgens mij is er dan niet echt sprake van verjonging. Ook zie ik in de rest van het programma weinig verjonging terugkomen.
Misschien vinden ze daar veertigers nog te jong.


Bospop - Murdoc Niccals - 08-01-2013

Nu ook groen licht van de lokale politiek.
Quote:Het aantal bezoekers per dag is maximaal 9.000.



Bospop - Karel - 15-01-2013

+ Crosby, Stills & Nash


Bospop - BigBird - 15-01-2013

benieuwd of dat nog volk trekt, stonden er in 2010 ook al


Bospop - supermuys - 15-01-2013

BigBird Wrote:benieuwd of dat nog volk trekt, stonden er in 2010 ook al

Heb me er toen prima bij vermaakt, zou ze zo nog een keer gaan zien


Bospop - supermuys - 15-01-2013

trouwens ook plus JJ Grey & Mofro &Tyler Bryant & The Shakedown


Bospop - Indiaantje89 - 28-01-2013

Within Temptation staan er ook


Bospop - Murdoc Niccals - 05-02-2013

Jason Ricci komt niet wegens huisarrest.


Bospop - BigBird - 25-02-2013

+ Amy Macdonald, Racoon, Steven Wilson en Thunder


Bospop - Murdoc Niccals - 25-02-2013

En ook The Fabulous Thunderbirds en BloYaTop.
Ach, Steven Wilson op 100 meter van je ouderlijk huis is nooit erg. Die keer Porcupine Tree op Bospop was fantastisch.


Bospop - kid_A - 25-02-2013

Vorig jaar een paar uur geweest om een video te draaien, nog even Patti Smith kijken en daarna met piepende banden zo snel mogelijk weer weg. Brrr, totaal niet mijn ding.