Graz
Het Grote Graz Woontopic - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Offtopic (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=21)
+--- Thread: Het Grote Graz Woontopic (/showthread.php?tid=2419)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Het Grote Graz Woontopic - Maynard-J - 27-04-2021

Omdat het goede maar ook slechte nieuws over mijn huizenjacht van de afgelopen weken het "3 goede dingen" topic is gaan beheersen, hier een nieuw topic voor alle woongerelateerde zaken.

Kopen, verkopen, hypotheken, studieschulden, verbouwen, klussen, inrichten, huren; discussies over alles wat met deze zaken te maken heeft kunnen allemaal hier. Kan de vlag uit na een koop of ander goed nieuws, dan mag dat natuurlijk ook weer in dat andere topic.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Maynard-J - 27-04-2021

Laat ik zelf maar beginnen: onze huizenjacht gaat vrolijk verder.

Morgenmiddag een bezichtiging van een huisje in Heer (Maastricht Oost) van 'slechts' 2 ton rond. Benieuwd wat daar allemaal nog aan moet gebeuren, en we gaan ook geen bod doen waarschijnlijk, maar dit willen we in elk geval gezien hebben.

Er stond weer een huis dat aan onze wensen lijkt te voldoen te koop in Elsloo, nog geen afspraak maar wel opgegeven voor een bezichtiging. En in het dorpje Genhout stond ook een mooi en betaalbaar huis te koop dat we wel willen zien. Moeten we wel eerst vervoer regelen, dit is niet te lopen vanaf het station.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Piet Knaak - 27-04-2021

Succes met de jacht. Ik heb inmiddels als alleenstaande maar geaccepteerd dat iets anders dan huur er niet in zit. Ik heb het 'geluk' dat ik nog voor een sociale huurwoning in aanmerking kom. Momenteel zit ik met een huisgenoot in een lotingwoning en heb ik mijn inschrijftijd gelukkig nog. Dus ik hoop dit kalenderjaar nog wel in aanmerking te komen voor iets vergelijkbaars als waar ik nu zit.

Al met al zit ik in de positie waarbij ik alleen op korte termijn nooit genoeg ga verdienen om iets te kunnen kopen. Net te korte wachttijd (10,5 jaar) om eenvoudig een sociale huurwoning toegewezen te krijgen. Maar daar zit ik dan wel tegenaan en dan zal ik op termijn dus ook scheef huurder worden. Het is vooral heel frustrerend.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Fenderboy - 27-04-2021

Een flinke stap: Het kopen van een huis. Heb dat 3 keer mogen beleven.Met Lady Fender huur ik nu een woning. We wonen desondanks niet erg duur voor de ruimte die we in en om ons perceel zoal ervaren. Wie een huis koopt, dient zich natuurlijk af te vragen. Wat zijn de voor - en nadelen van de locatie, hoe is de staat van 't pand, gerenoveerd of niet? Dit met 't oog op de energielasten en andere toekomstige kosten. Scheuren in muren zie je overigens zowel hier als in Limburg en wanneer je koopt zou ik daar wel - net als bv de isolatie staat even specifiek aandacht aan schenken. Heb je bv vrienden die in de bouw of in de makelaardij werkzaam zijn. Natuurlijk direkt uitnodigen even mee te gaan kijken. Beslis in goed overleg of de buurt je aanstaat en woon prettig!


RE: Het Grote Graz Woontopic - Fitz - 27-04-2021

Ik woon sinds een half jaar in een mooie koopwoning in Den Bosch.
Was de trap vanuit een Utrechts appartement wel waard.


RE: Het Grote Graz Woontopic - geluksknikker - 27-04-2021

Ik heb ook nog ruim voor de echte gekte begon een mooi appartement kunnen kopen in Sittard, tegen ook nog een gunstig rente percentage. Inmiddels is de waarde met zo’n 30 a 40 procent gestegen, in ruim vier jaar tijd. Bizar natuurlijk. Maar ik zit hier goed en ga dan ook zeker niet verkopen. Goede vriend van me heeft onlangs een huis gekocht in de parkbuurt in Sittard, 2onder1 kap, voor meer dan een half miljoen, niet normaal eigenlijk.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Melliw Naj - 27-04-2021

De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.


RE: Het Grote Graz Woontopic - hythloth - 27-04-2021

(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.

Kan altijd nog een huis erven.

Technisch ben ik medebezitter van een apartement in de bergen, maar het is niet in een plek waar ik graag wil wonen en er zit heel veel drama bij/achter. Voel wel de knaldrang om iets voor mijzelf te kopen met oog op de toekomst, maar wil eerst van mijn studieschuld af. Hopelijk binnen 5 jaar iets regelen.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Timothy's Monster - 27-04-2021

Neem het huis van m'n ouders over. Hebben zij 10 jaar terug voor 120.000 euro gekocht (opknappertje). Marktwaarde is nu 320.000 euro. Echt bizar de huizenmarkt van nu.
Vanmiddag met mijn financieel adviseur gesproken. Het is nu de perfecte tijd om te laten verbouwen en de hypotheek te verhogen. Dat gaan we dan ook maar doen.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Indiaantje89 - 27-04-2021

(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.


RE: Het Grote Graz Woontopic - kesselman - 27-04-2021

@maynard

een huis in Maastricht voor 2 ton??
mag ik vragen waar in heer?
want dat is echt heel goedkoop, de huizenmarkt in Maastricht is volkomen belachelijk!


RE: Het Grote Graz Woontopic - kesselman - 27-04-2021

(27-04-2021, 22:30)kesselman Wrote: @maynard

een huis in Maastricht voor 2 ton??
mag ik vragen waar in heer?
want dat is echt heel goedkoop, de huizenmarkt in Maastricht is volkomen belachelijk!




kerkhofweg 5?
is m dat?
wel een nette buurt.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Maynard-J - 27-04-2021

(27-04-2021, 22:35)kesselman Wrote:
(27-04-2021, 22:30)kesselman Wrote: @maynard

een huis in Maastricht voor 2 ton??
mag ik vragen waar in heer?
want dat is echt heel goedkoop, de huizenmarkt in Maastricht is volkomen belachelijk!




kerkhofweg 5?
is m dat?
wel een nette buurt.

Je bedoelt nr 3, maar inderdaad dat huis. Geen idee waarom het zo goedkoop is. Als dit een goed huis is biedt er straks iemand 25% overheen of zo. Bezichtigingen waren  al volgeboekt toen we wilden afspreken, en er kwam ineens een plekje vrij.

Echt serieuze belangstelling hebben we er ook niet voor, we willen de stad juist uit. Of we moeten dit kunnen krijgen en over een paar jaar weer met dikke winst willen verkopen. Maar weinig kans dat we hier genoeg voor kunnen bieden.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Timothy's Monster - 27-04-2021

Hmm, dat vind ik toch het minste gedeelte van Heer eerlijk gezegd. Huis lijkt van oudere mensen te zijn geweest. Daar kom je nog minimaal 50.000 in te steken om te moderniseren. Dan zou ik inderdaad voor een huis buiten de stad gaan.


RE: Het Grote Graz Woontopic - meisbaer2 - 27-04-2021

Ik heb het ook opgegeven dat wij binnen een paar jaar een huis kunnen veroorloven. We hebben maar één salaris, en omdat ik vrij laat aan een vaste baan ben begonnen, is mijn salaris nog niet op een niveau dat we iets in de buurt kunnen kopen.

Heel bizar is dat de flats in ons gebouw ook af en toe worden verkocht (rest is sociale huur, zoals wij) en dat ze nu al voor 190.000 te koop worden gezet. 10 jaar geleden was dat nog ongeveer een ton. Als we toen hadden kunnen kopen...

Aan de andere kant, de flat is niet groot (65 m2), maar ruim genoeg en we hebben allebei een eigen kamertje naast de gewone slaapkamer. Ik heb dus een fijn thuiskantoortje. Plus 10e verdieping, dus super uitzicht met aan de horizon Rotterdam en de havens. Fijne buurt ook met veel groen tussen alle flats en huizen. En omdat we hier al lang wonen, is de huur nog laag. We zitten hier dus op zich prima.

Dus we zijn aan het kijken hoe we wat kleine verbeteringen kunnen aanbrengen, omdat we hier toch nog wel even zitten. Ondertussen sparen we, want we hebben onze studieshuld al een paar jaar geleden afgelost, dat scheelt weer.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Melliw Naj - 27-04-2021

(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Als starter met geen vaste contract (nu geen baan, zal waarschijnlijk straks geen vaste zijn) kan ik zowat geen hypotheek krijgen. Enige plekken dat ik huizen kan kijken is Friesland en achterhoek (daarbij nog hopen dat niet overboden wordt). Ik weiger om een auto te nemen, dus de opties is helemaal depressief in een achterhoek zitten of niks kopen. Ik kom ook niet in aanmerking voor een sociale huurwoning dus word volledig genaaid. 

Of ik ga woning in een kleine garage.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Indiaantje89 - 28-04-2021

(27-04-2021, 23:35)Melliw Naj Wrote:
(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Als starter met geen vaste contract (nu geen baan, zal waarschijnlijk straks geen vaste zijn) kan ik zowat geen hypotheek krijgen. Enige plekken dat ik huizen kan kijken is Friesland en achterhoek (daarbij nog hopen dat niet overboden wordt). Ik weiger om een auto te nemen, dus de opties is helemaal depressief in een achterhoek zitten of niks kopen. Ik kom ook niet in aanmerking voor een sociale huurwoning dus word volledig genaaid. 

Of ik ga woning in een kleine garage.
Ik snap je man.. maar helaas is het niet realistisch om een woning te kopen midden in Utrecht o.i.d. en inderdaad zonder vast contract kom je niet ver. Ik wil enkel zeggen je verdiend pas geld hebt wanneer je in de woningmarkt zit. En dat je misschien toch beter is om in Friesland of Achterhoek een jaartje te vertoeven. Het is bezopen, maar wel helaas de realiteit. En ik zie markt ook niet heel snel instorten.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Gunnar - 28-04-2021

Ik ben laatst nog in de Achterhoek geweest en ik zou daar gewoon gaan wonen als ik jou was. Mooie streek en leuke stadjes. Gewoon even glasvezel check doen en je kunt vanuit huis werken, gamen en grazzen. De Randstad is hartstikke overrated.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Schobbeyak - 28-04-2021

(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Wij hebben het ook zo gedaan, maar dat is natuurlijk in the bigger picture ook een onderdeel van het probleem: een huis wordt een investeringsobject en minder een plek om te wonen.

Dan nog even dit: https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-juf-maike-46-is-de-wanhoop-nabij-door-woningnood-verlaten-docenten-de-stad~af519a6c/

In beginsel heeft ze uiteraard een punt. Belachelijk dat ze als docent geen huis kan krijgen in Utrecht, maar het dedain druipt er vanaf. Het is natuurlijk ook niet zo gek dat je als alleenverdiener geen complete woning in Witte Vrouwen kan krijgen.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Indiaantje89 - 28-04-2021

Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor. Een huis kan ook meegroeien met je levensfase, dat is althans wat er bij mij is gebeurt. Je kan prima een leuk huis hebben wat tevens ook een investeringsobject is. En als je goed zit dan zit je goed (ik zie mezelf nu niet snel meer vertrekken).


RE: Het Grote Graz Woontopic - Indiaantje89 - 28-04-2021

En zonder grap... Garageboxen zijn vandaag de dag ook goede handel. Absurd wat mensen daar voor neerleggen op dit moment.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Maynard-J - 28-04-2021

Net terug van die bezichtiging in Heer. Inderdaad een behoorlijk oud en uitgewoond huis waar "nog heel veel liefde in gestoken moet worden". Best een mooie woonkamer met houten vloer. Maar de keuken (met losse boiler) en badkamer waren tamelijk prehistorisch en er was geen centrale verwarming (wel een gaskachel beneden, en een heater in de badkamer). De achtertuin met terras was ook groot genoeg, maar op zomerdagen met 30 graden wil je daar niet zijn en in de serre al helemaal niet. Die was op deze zonnige dag van bijna 20 graden al aan de warme kant. Best ok dus als je erin wil investeren, maar we willen vooral lekker kunnen wonen. Van de overburen zouden we in elk geval geen last hebben, die zijn allemaal dood. Nee, dit wordt hem denk ik niet.

Alle sympathie voor Melliw Naj en Piet Knaak! Voor skere singles is deze markt driedubbel kut en moet echt ruimte worden gecreëerd worden van overheidswege. Ik heb dit topic ook zeker niet aangemaakt om de één jaloers te maken met de succesverhalen van de ander, er komen ook nuttige tips voorbij.

Wat Gunnar zegt, fuck de Randstad. Als je thuis kan werken maakt het niet meer uit waar het kantoor van je werkgever staat. Gezelligheid heb je ook in Limburg of de Achterhoek (misschien nog wel meer), en je kan er helemaal tot rust komen. Als je nooit buiten de grote stad hebt gewoond kun je je misschien niet eens voorstellen hoe het is om een paar uur in de trein te zitten om in A'dam of Utrecht te komen, maar dat went echt wel als je er eenmaal weg bent en niet wekelijks terug hoeft.

Meisbaer, jouw situatie is bijna gelijk aan die van ons. Ik ben zelf vrij lang na mijn afstuderen nog op kamers blijven zitten, en kon na slechts twee jaar inschrijftijd (eind 2010) ineens in een sociale huurflat omdat er een of twee bovenaan de lijst niet hadden geaccepteerd. Zelfde oppervlakte als jouw flat, vierde verdieping, balkon op het zuidoosten met prima uitzicht op een groot grasveld aan de achterkant. Een kleine drie jaar later kwam m'n vriendin erbij en dat gaat nog steeds prima, maar we huren voor haar wel een atelier buitenshuis zodat we in totaal intussen iets van 750 euro in de maand kwijt zijn aan huur. We hebben allebei vast werk, alleen nog niet lang genoeg voor een echt goede hypotheek. De komende tijd sparen we dus flink extra om meer te kunnen bieden. Volgend jaar kunnen we weer meer hypotheek krijgen enz. enz. Maar we zouden graag binnen een half jaar klaar zijn omdat we overdrachtsbelasting moeten gaan betalen als we niks vinden voordat m'n vriendin 35 wordt.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Gerblansky - 28-04-2021

Een groot Wilde Westen is het momenteel met makelaars als volledig ontspoorde cowboys.

Twee recente verbazingen uit de kennissenkring die me zijn bijgebleven:

1) een motivatiebrief moeten schrijven om in aanmerking te komen voor een bezichtiging(!)
2) makelaars die mensen opzoeken op LinkedIn en op basis daarvan een selectie maken voor de bezichtigingen

Ik ben kortom heel blij dat ik 6 jaar geleden gekocht heb. Toen was het ook wel dringen geblazen maar dit gaat nergens meer over.


RE: Het Grote Graz Woontopic - Timothy's Monster - 28-04-2021

Is dit ook zo in België en Duitsland op het moment?
Ik heb het idee dat daar de huizenmarkt minder op hol is geslagen. Althans, dat baseer ik op ervaringen van kennissen en familie die met gemak daar een huis hebben gevonden.
Misschien nog iets voor jou, Maynard? Omgeving Rekem. Ben je zo in Maastricht en met het veer zo in Geulle/Bunde.


RE: Het Grote Graz Woontopic - ahha - 28-04-2021

Ik voeg er graag nog een toe, verrkoopmakelaar die ook best als aankoopmakelaar wilde fungeren, voor dezelfde woning.