Graz
Waar kunnen we je mee helpen? - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Offtopic (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=21)
+--- Thread: Waar kunnen we je mee helpen? (/showthread.php?tid=2209)



Waar kunnen we je mee helpen? - BigBird - 18-03-2020

Deel 1 hier https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=30


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 25-03-2020

Ik ben nu al even verhuisd en sinds bijna drie maanden woon ik officieel in Nederland. Maar qua belastingen en potentiële uitkeringen loop ik totaal verloren in jullie geautomatiseerde en radicaal wegbezuinigde bureaucratie. Sterker nog: in deze corona-tijden is het voor mij momenteel onmogelijk om te achterhalen waar ik aan toe ben. Iets als het Bureau Belgische Zaken is gewoon dicht, bijvoorbeeld.

Zo weet ik niet of ik Nederlandse inkomsten moet declareren tegen volgende week. Want officieel ben ik pas in 2020 ingeschreven. Maar als ik mij aanmeld met de Dig-ID staan er wel al gegevens over die inkomsten. Ook kan ik dan mijn Belgische inkomsten uit diezelfde periode doorgeven, maar er is geen sluitende manier om deze te berekenen, etc.

Met werkloosheid idem: als ik straks zonder werk val, zou ik beroep kunnen doen op de opgebouwde rechten in het buitenland (bijna 10 jaar zonder onderbreking in België gewerkt), maar ik heb geen idee hoe of wat.

In België is het duidelijk: daar moet je het gevecht aan met een bureaucratische machine, onder andere door fysiek naar b.v. het kantoor van de belastingdienst te gaan. Of je laat de vakbond je helpen. Maar hier is het echt niet normaal. Ik ben bang dat ik straks een stortvloed van boetes krijg en eerlijk... het valt me enorm tegen hoe werkelijk niets hetzelfde is, en dat voor een buurland binnen de E.U. Mij moet niemand komen vertellen dat de E.U. meer is dan enkel een markt. Want dat is het echt niet.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Willie - 25-03-2020

Aangifte inkomstenbelasting is altijd over het afgelopen jaar, had je in 2019 geen inkomsten uit arbeid dan hoef je daar geen aangifte van te doen. Ben je ZZP-er dan zal je BTW wel moeten afdragen bijvoorbeeld (daar kunnen Loov en ook Pud je meer over vertellen) en verwacht je over 2020 een substantieel bedrag te moeten betalen of te ontvangen dan kan je altijd een voorlopige aangifte doen en dan betaal je of ontvang je nu alvast dat bedrag (voor hypotheekrenteaftrek geldt dit bijvoorbeeld).

Dus nee, je hoeft geen inkomstenbelasting op te geven volgende week (de sluitingsdatum is trouwens 1 mei, maar als je voor 1 april indient krijg je zeker voor 1 juli reactie, wat in de praktijk betekent dat je bij teruggave je geld half mei al hebt).

Met de tweede vraag kan ik je helaas niet helpen op dit moment.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 25-03-2020

Mm ja dat is niet echt antwoord op mijn vraag. Het is meer een kwestie van waar ik die inkomsten moet declareren als ik pas in 2020 officieel ben ingeschreven. Of hangt het af van het moment waarop je een BSN-krijgt.

Tussen België en Nederland werd in 2001 een verdrag afgesloten om dubbele belastingen te vermijden. Blijkbaar is dat dode letter, want anders zou ik het antwoord op die vraag al kunnen zien in mijn digitale Belastingaangifte-omgeving.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Willie - 25-03-2020

Ah zo, dan heb ik het niet goed begrepen en dan zit je in een situatie waar ik niets vanaf weet. Maar je krijgt niet een loonstrook met daarop al ingehouden belasting?


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 25-03-2020

Dat wel, ja. Nu aan de lijn met de belastingdienst.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - kurtje - 25-03-2020

(25-03-2020, 11:51)Uplift Wrote: Mm ja dat is niet echt antwoord op mijn vraag. Het is meer een kwestie van waar ik die inkomsten moet declareren als ik pas in 2020 officieel ben ingeschreven. Of hangt het af van het moment waarop je een BSN-krijgt.

Tussen België en Nederland werd in 2001 een verdrag afgesloten om dubbele belastingen te vermijden. Blijkbaar is dat dode letter, want anders zou ik het antwoord op die vraag al kunnen zien in mijn digitale Belastingaangifte-omgeving.

Werk (en dus niet wonen) is leidend wat betreft belasting in België of Nederland. Dus als je nog in België werkte toen je in Nederland kwam wonen, loopt hetzelfde gewoon door. Het moment dat je (eventuele) contract in Nederland is gestart is dan ook je startdatum.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Loov - 25-03-2020

Nederlandse belastingdienst is mega simpel zolang je in Nederland woont. Woon je en werk je in het buitenland (al is het maar voor een gedeelte) dan ben je fucked. 

Zo is mijn aangifte 2017 nog steeds niet helemaal rond omdat ik 1 maand in Nieuw-Zeeland woonde dat jaar. Daar zijn inmiddels 12 brieven, 20 belletjes en weet ik hoe veel formulieren overheen gegaan. 

Gewoon de belastingdienst telefoon blijven spammen. Zij maken van alle belletjes een notering in je dossier en dat wordt mee genomen of je een boete krijgt of niet. Wat ik altijd zei aan de telefoon: "Ik probeer het echt gewoon goed te doen, en ik wil geen boete. Laat mij alsjeblieft op tijd weten wat je nodig hebt. En kunt u een letterlijke aantekening maken van wat ik net heb gezegd in het dossier?". 

Tot op heden nog geen boete gehad terwijl ik inmiddels bijna 2 jaar te laat ben met mijn aangifte uit 2017.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - greenlander - 25-03-2020

Als je in Nederland aangifte moet doen, krijg je normaal gesproken bericht van de Belastingdienst. Ik kreeg ivm met mijn verhuizing naar Denemarken bijv. een 70-pagina papieren boekje in de post om in te vullen (het zogenaamde M-formulier). Daarvan is overigens de helft van de vragen specifiek voor inwoners die verhuizen van of naar België, dus je kan je borst vast natmaken voor volgend jaar. Voor mensen die in een deel van het jaar Nederland werken, maar in het buitenland wonen (als ik het goed begrijp jouw situatie), is de relevante vraag of ze kwalificerend buitenlands belastingplichtige zijn om te bepalen waar ze aangifte moeten doen, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/wonen-of-werken-buiten-nederland/content/kwalificerend-buitenlands-belastingplichtige

Overigens in algemene zin voor, voor vragen wat betreft belastingen: je kan de Belastingdienst gewoon bellen en in algemene zin wordt je dan competent geholpen. Alleen moet je daarmee niet wachten tot vlak voor de aangifte-deadline, want dan kan je wel eens heel lang in de wacht staan.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - greenlander - 25-03-2020

(25-03-2020, 12:05)kurtje Wrote:
(25-03-2020, 11:51)Uplift Wrote: Mm ja dat is niet echt antwoord op mijn vraag. Het is meer een kwestie van waar ik die inkomsten moet declareren als ik pas in 2020 officieel ben ingeschreven. Of hangt het af van het moment waarop je een BSN-krijgt.

Tussen België en Nederland werd in 2001 een verdrag afgesloten om dubbele belastingen te vermijden. Blijkbaar is dat dode letter, want anders zou ik het antwoord op die vraag al kunnen zien in mijn digitale Belastingaangifte-omgeving.

Werk (en dus niet wonen) is leidend wat betreft belasting in België of Nederland. Dus als je nog in België werkte toen je in Nederland kwam wonen, loopt hetzelfde gewoon door. Het moment dat je (eventuele) contract in Nederland is gestart is dan ook je startdatum.

Voordat alles misgaat: dit is zeker niet altijd correct, zeker als je aftrekposten in box 1 hebt of belasting moet betalen in box 3.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 25-03-2020

Bedankt voor de input allemaal. Het is nu iets duidelijker: het gedeelte dat ik hier werk, moet ik aangeven. Maar in principe moet ik dat dan weer niet meer in België aangeven.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - kurtje - 25-03-2020

(25-03-2020, 12:28)greenlander Wrote:
(25-03-2020, 12:05)kurtje Wrote:
(25-03-2020, 11:51)Uplift Wrote: Mm ja dat is niet echt antwoord op mijn vraag. Het is meer een kwestie van waar ik die inkomsten moet declareren als ik pas in 2020 officieel ben ingeschreven. Of hangt het af van het moment waarop je een BSN-krijgt.

Tussen België en Nederland werd in 2001 een verdrag afgesloten om dubbele belastingen te vermijden. Blijkbaar is dat dode letter, want anders zou ik het antwoord op die vraag al kunnen zien in mijn digitale Belastingaangifte-omgeving.

Werk (en dus niet wonen) is leidend wat betreft belasting in België of Nederland. Dus als je nog in België werkte toen je in Nederland kwam wonen, loopt hetzelfde gewoon door. Het moment dat je (eventuele) contract in Nederland is gestart is dan ook je startdatum.

Voordat alles misgaat: dit is zeker niet altijd correct, zeker als je aftrekposten in box 1 hebt of belasting moet betalen in box 3.

Ja excuus, ik had er wel bij mogen vermelden dat dit de versimpelde versie is.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 31-03-2020

Ik snap er nog steeds geen bal van.

Ik woon en werk gewoon in Nederland. Ik ben hier ingeschreven op 3 januari en sinds mid-september heb ik een Nederlands arbeidscontract. In 2019 heb ik tot begin oktober ook een Belgisch contract gehad. Ik moet simpelweg weten wat ik moet declareren aan wie.

Dat is blijkbaar te veel gevraagd van de Nederlandse belastingdienst.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - hythloth - 31-03-2020

Zijn er geen fiscalisten die je kan inschakelen?


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 31-03-2020

Ik was net een mail aan het typen naar een fiscaal bureau toen ik besefte dat ik gewoon geen reet ga doen hieraan. Het deel dat ik in 2019 moet declareren, is te klein en ik kreeg bovendien geen brief. Ik doe enkel moeite omdat ik te veel een good citizen reflex heb. Mijn focus ligt dus op de Belgische belastingdienst. Als Nederland nog geld van mij wil, moeten ze maar een brief sturen.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - metal bouwie - 31-03-2020

Bel anders naar belastingdienst, ik ben in het verleden telefonisch altijd goed geholpen.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 31-03-2020

Is al gebeurd; hebben mij compleet op het verkeerde been gezet.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 31-03-2020

Maar serieus, jullie belastingdienst verhoudt zich tegenover de Belgische zoals Brazilië tegenover Duitsland in 2014. Het is beschamend.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - halfvollemelk - 01-04-2020

Ik ben wel benieuwd wat de bronnen zijn waar de mensen hier zich op beroepen. Ik heb zelf toegang tot NRC en Trouw, maar merk (met name in de commentaren en opinies) dat deze steeds minder aansluiten bij mijn eigen belevingswereld. Ik zoek onafhankelijke bronnen als aanvulling, maar weet niet zo goed waar te beginnen. De Correspondent? De Groene? FTM? Of zijn er internationaal nog initiatieven die de moeite waard zijn?


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 01-04-2020

elpais.com is een regimekrant, maar de berichtgeving over Corona is vrij correct en Spanje is momenteel het derde epicentrum. Dus als het gaat om ''shape of things to come'' is dat een goeie bron geweest wat mij betreft. De website bestaat uiteraard ook in het Engels, maar niet alles wordt vertaald

Voor achtergrond-analyses over de neoliberale aanpak van m.n. Amerika blijf ik dingen lezen als Jacobin, maar qua opiniestukken heb ik in The Guardian de afgelopen tijd de meest interessante bijdragen gelezen. Ze zijn kritisch en globaal. Wat ik vaak vaststel, is dat er in Nederlandse media amper over grenzen heen wordt gekeken en er bijna geen kritiek is. Dat is best heftig.

De berichtgeving in België is dan ook een pak objectiever en helderder, dus ook in deze tijden zijn Demorgen.be en deredactie.be gewoon goeie bronnen en plaatsen waar journalisten voor één keer hun job mogen/kunnen doen én waar veel meer over het buitenland bericht wordt. Zo zijn er toch nog voordelen aan deze tijd. Ik lees overigens zo goed als geen fake news, dus als er al is, is het enorm getarget net op de mensen die geen brede waaier aan nieuwsbronnen hanteren.

Overigens zijn bronnen nooit onafhankelijk. Ik kan alleen vaststellen dat er een zekere toename van objectiviteit is in Coronatijden, maar dat wordt b.v. veel minder in media als de NOS gereflecteerd, waar statements van de regering klakkeloos worden overgenomen en koppen vaak misleidend zijn in de positieve zin. Ik vind dat verontrustend, want persvrijheid in Nederland zou tot de hoogste ter wereld moeten horen.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - halfvollemelk - 01-04-2020

(01-04-2020, 09:42)Uplift Wrote: Overigens zijn bronnen nooit onafhankelijk. Ik kan alleen vaststellen dat er een zekere toename van objectiviteit is in Coronatijden, maar dat wordt b.v. veel minder in media als de NOS gereflecteerd, waar statements van de regering klakkeloos worden overgenomen en koppen vaak misleidend zijn in de positieve zin. Ik vind dat verontrustend, want persvrijheid in Nederland zou tot de hoogste ter wereld moeten horen.

Bedankt voor je bericht. Ik bedoelde onafhankelijk in de zin dat de financiële steun komt van de abonnees, en niet van grote mediaconglomeraten, maar dat was niet helemaal duidelijk zie ik nu.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 01-04-2020

Oh. Jacobin all the way dan. Maar voor ''nieuws'' vind ik The Independent misschien nog de beste. Publico.es nog meer, maar die is er niet in het Engels.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - greenlander - 01-04-2020

Aan de andere kant van het politieke spectrum: The Economist.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Uplift - 01-04-2020

Ja, dat is zeker een goeie bron. Moet je wel met een zeer cynische bril op lezen. Dat is b.v. goeie lectuur voor als je wil weten hoeveel een mensenleven waard is in dit systeem.


RE: Waar kunnen we je mee helpen? - Fenderboy - 02-04-2020

Ik was eigenlijk gisteren al aan de beurt om boodschappen te doen en wil nu eigenlijk nog niet.
Maak je 't dan jezelf te moeilijk of...?
Gevoelens als ongewisheid en angst blijken zich op een niveau te bevinden, die zich in de zelfde stapel bevinden.
Deze ervaring zet mij (als eigenzinnige vrijdenker) behoorlijk op 't verkeerde been.
Iets als 't massale vluchtelingenprobleem krijgt daarnaast een heel andere lading.
Leermomentjes waar ik me eigenlijk een beetje voor schaam.