Graz
Welke festivals/concerten ga jij doen? - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Welke festivals/concerten ga jij doen? (/showthread.php?tid=14)



Welke festivals/concerten ga jij doen? - Indiaantje89 - 22-03-2013

Mooi lijstje


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Willie - 25-03-2013

Willie Wrote:14-04 Psychic ills + Camera, Ekko

Toch maar ingeruild voor een avondje met vriendin bij Rachel Sermanni

Verder wel Neil young, Built to spill en Depeche mode toegevoegd.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Roel87 - 27-03-2013

Vanavond Holly Herndon in OT301.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Stefan - 30-03-2013

07-04 // Daughter // Melkweg
14-04 // Rachel Sermanni // Rotown
25-04 // The Walkmen // Tivoli Oudegracht
09-05 // Soley // Muziekgebouw aan 't IJ
20-05 // Come // Biterzoet
27-05 // Animal Collective // Melkweg
28-05 // Neko Case // Paradiso
29-05 // Rodriguez // Muziekgebouw aan 't IJ
21 t/m 23-6 // Best Kept Secret // Beekse Bergen
07-07 // Atoms For Peace // HMH
26-07 // The Smashing Pumpkins // Paradiso
6 t/m 7- 9 // Berlin Festival // Berlijn
25-9 // Built to Spill // Bitterzoet
17-11 // Nick Cave and the Bad Seeds // HMH


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Snackbarharses - 31-03-2013

04-04: Eels, Parkstad Limburg Theater, Heerlen
20-04: Israel Nash Gripka, Parkstad Limburg Theater, Heerlen
26-04: Repost Festival, Nieuwe Nor, Heerlen (met The Chameleons en Red Lorry Yellow Lorry)
02-05: My Bloody Valentine, Effenaar, Eindhoven
22-05/26-05: Primavera Sound, Barcelona
14-06/16-06: Pinkpop, Landgraaf
21-06/23-06: Best Kept Secret, Hilvarenbeek
05-07: Bruce Springsteen & the E Street Band, Borussia-Park, Mönchengladbach
12-07: Neil Young & Crazy Horse, Lanxess Arena, Keulen
15-08/17-08: Pukkelpop, Hasselt
26-10: Camel, Melkweg, Amsterdam


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Aron - 31-03-2013

6 april: Palma Violets, Charlatan
8 april: Peace, Botanique
13 april: Team Ghost, Botanique
5 mei: Woodkid, Koninklijk Circus
9 mei: Miles Kane, Botanique
11 mei: Suuns, Koninklijk Circus
13 mei: Death Grips, De Kreun
18 mei: Planet Pawlowski, Vooruit
3 juni: The Breeders Play ‘Last Splash’, AB
8 juni: Neil Young, Vorst Nationaal
24 juni: Patti Smith, AB
4-5-6-7: Rock Werchter
9 juli: Atoms For Peace, Lotto Arena
13 juli: TW Classic
14 juli: Cactus Festival
20 juli: Gent Jazz
15-16-17 augustus: Pukkelpop


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 31-03-2013

01/04: Kvelertak, AB Club
04/04: Portico Quartet, AB
10/04: Rijedo Ikeda, Concertgebouw Brugge
11/04: Eels, Cirque Royal
13/04: Brownswood Label Night met o.m. Gilles Petersson en Mala, Het Depot
14/04: Kashmir et. al., Botanique
16/04: Gravetemple, 4AD
30/04: Motorpsycho, 4AD (onder voorbehoud)
04/05: My Bloody Valentine, L'Aeronef
05/05: The Knife, AB
08/05: Low, Cirque Royal
10/05: Bass Drum of Death en Mujeres, Charlatan
11/05: Apparat, Suuns et. al., Cirque Royal
16/05: Mount Eerie + The Hoxan Cloak, AB Club
17/05: Kariem Riggins, Kutmah, Pomrad, Vooruit
18/05: Le Guess Who? 2013 (onder voorbehoud)
21/05: Deerhunter, AB Box
24/05: Raime, Ecila, Studio Skoop (onder voorbehoud)
26/05: Kurt Vile & The Violators, AB Box
29/05: Animal Collective, AB
01/06: Fortarock XL
02/06: The Breeders, AB
06/06: Marnie Stern, Charlatan (onder voorbehoud)
07/06: Slayer, Rodahal
08/06: Neil Young, Vorst Nationaal
15/06: Depeche Mode, Stade de France
21/06-23/06: Best Kept Secret 2013 (onder voorbehoud)
26/06: Pere Ubu, Vooruit (onder voorbehoud)
30/06-07/07: Roskilde Festival 2013
09/07: Atoms For Peace, Lotto Arena (enkel in het geval dat het de enige optie is)
12-14/07: North Sea Jazz (onder voorbehoud)
19-21/07: Melt! 2013 (onder voorbehoud)
21/08: Wu-Tang Clan, 013
24/08: St-Vincent & David Byrne, BOZAR (wellicht niet, maar kom)
21/09: Built To Spill, Trix (onder voorbehoud)
22/10: Tindersticks, Cirque Royal (onder voorbehoud)


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Aron - 31-03-2013

Toch Roskilde? Wat heeft je dan uiteindelijk wél overtuigd?


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Dude, kijk wat er al staat. Enkele grote namen die zuigen betekent nog geen slechte affiche. Is niet de eerste keer dat dit gebeurt met Roskilde; heb er Duran Duran zelfs nog meegemaakt... toen ik net van een Mike Patton optreden kwam, uit een reeks van vijf; eerder op de dag zag ik Sunn O))) en Isis back-to-back shows geven. Het wordt dit jaar een beetje van dat: Roskilde heeft de vetste obscure namen, terwijl ze een aantal crowd-pleasers neerpoten om de sterkere concurrentie (Northside of Oya zouden bij ons al de beste affiches hebben) af te houden en het groeiende jonge publiek te voederen.

Ik wou zo lang mogelijk afwachten na dat hele Rihanna gedoe, meer niet. Nu het acht dagen full-on festival is en er nog een peloton vette namen aan zit te komen, is die keuze wel snel gemaakt. Vliegtuigtickets zijn ook al geboekt.

Zeg nu zelf..; is er puur qua programma een beter alternatief deze zomer? Op 18 april zal dat wel allemaal duidelijk worden.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - jimmy - 01-04-2013

Uplift Wrote:Dude, kijk wat er al staat. Enkele grote namen die zuigen betekent nog geen slechte affiche. Is niet de eerste keer dat dit gebeurt met Roskilde; heb er Duran Duran zelfs nog meegemaakt... toen ik net van een Mike Patton optreden kwam, uit een reeks van vijf; eerder op de dag zag ik Sunn O))) en Isis back-to-back shows geven. Het wordt dit jaar een beetje van dat: Roskilde heeft de vetste obscure namen, terwijl ze een aantal crowd-pleasers neerpoten om de sterkere concurrentie (Northside of Oya zouden bij ons al de beste affiches hebben) af te houden en het groeiende jonge publiek te voederen.

Ik wou zo lang mogelijk afwachten na dat hele Rihanna gedoe, meer niet. Nu het acht dagen full-on festival is en er nog een peloton vette namen aan zit te komen, is die keuze wel snel gemaakt. Vliegtuigtickets zijn ook al geboekt.

Zeg nu zelf..; is er puur qua programma een beter alternatief deze zomer? Op 18 april zal dat wel allemaal duidelijk worden.

als er iemand zin heeft een poging te wagen, graag, maar ik vermoed dat je niet te overtuigen bent ;-).


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Te overtuigen van wat?

Het staat gewoon hier, oranje op witte achtergrond: http://roskilde-festival.dk/music/bands/

Action Bronson, Animal Collective, Chelsea Light Moving, Chinese Man, Daedelus, DEP, Goat, Holy Other, Kraftwerk, Nazoranai, Savages, Suuns, Rokia Traoré, Vatican Shadow,... en gewoon goeie namen als The National en zo.

Wie m'n smaak wat kent, weet dat enkel Primavera meer van dit soort namen heeft staan. In tegenstelling tot Roskilde, kan ik hun affiche echter elders bijna volledig terug zien. Zijn het niet losse zaaloptredens, dan wel de namen die op 18 april bekend zullen raken.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - jimmy - 01-04-2013

Uplift Wrote:Te overtuigen van wat?

Het staat gewoon hier, oranje op witte achtergrond: http://roskilde-festival.dk/music/bands/

Action Bronson, Animal Collective, Chelsea Light Moving, Chinese Man, Daedelus, DEP, Goat, Holy Other, Kraftwerk, Nazoranai, Savages, Suuns, Rokia Traoré, Vatican Shadow,... en gewoon goeie namen als The National en zo.

Wie m'n smaak wat kent, weet dat enkel Primavera meer van dit soort namen heeft staan. In tegenstelling tot Roskilde, kan ik hun affiche echter elders bijna volledig terug zien. Zijn het niet losse zaaloptredens, dan wel de namen die op 18 april bekend zullen raken.

dat bedoel ik net, ieder heeft nu eenmaal hetgene wat het beste bij hem past. bij jou is dat bij benadering roskilde bvb. ermee, waarom moet er dan overtuigd worden. dat is net mijn punt Wink.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Ik verwacht dat ik dit jaar teleurgesteld zal zijn op heel wat vlakken. Zoals ik al had gezegd, de schade die de commerciële namen aanrichten in termen van het publiek, valt niet te onderschatten.

Gezien een aantal toekomstplannen kan het wel eens mijn laatste Roskilde worden voor een paar jaar, zelfs. Niks is "incontournable", en het is nooit onmogelijk om mij ergens van het tegendeel te overtuigen.

Dus zo'n discussie voer ik graag, rekening houdend met iedereen z'n muzikale voorkeuren. Ik kan b.v. snappen dat Dour op dit ogenblik net iets meer vette namen heeft staan, maar dan moet je natuurlijk weer organisatorische facetten in rekening brengen, etc.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - jimmy - 01-04-2013

Uplift Wrote:Ik verwacht dat ik dit jaar teleurgesteld zal zijn op heel wat vlakken. Zoals ik al had gezegd, de schade die de commerciële namen aanrichten in termen van het publiek, valt niet te onderschatten.

Gezien een aantal toekomstplannen kan het wel eens mijn laatste Roskilde worden voor een paar jaar, zelfs. Niks is "incontournable", en het is nooit onmogelijk om mij ergens van het tegendeel te overtuigen.

Dus zo'n discussie voer ik graag, rekening houdend met iedereen z'n muzikale voorkeuren. Ik kan b.v. snappen dat Dour op dit ogenblik net iets meer vette namen heeft staan, maar dan moet je natuurlijk weer organisatorische facetten in rekening brengen, etc.

rihanna was bvb ook een optie voor Werchter, maar dat hebben ze toch links laten liggen. terwijl een Rihanna, mijn inziens, veel beter in het 'concept' Werchter past, dan op een Roskilde. nu op zich is dat ook enkel maar de meest opvallende naam in het rijtje waar jij op doelt. maar alles heeft ook te maken met het aanbod van namen. volgend jaar is de kans groot dat NIN, Tool en Daft Punk gaan touren (daar is al sprake van blijkbaar), en dan heb je wel direct 3 goeie Roskilde headliners (mijn mening) die ook commercieel interessant genoeg zijn zonder te overdrijven (al is daft punk geen goed voorbeeld).
nu Roskilde is op zich sterk genoeg, volgens mij, om het te doen zonder die namen. maar ben er nog niet geweest, en kan er moeilijker over oordelen.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Roskilde differentieert zich gewoon graag zoveel mogelijk van de rest. Blijkbaar hadden ze daar dit jaar een Rihanna voor nodig. Veel publiek zullen ze daarmee niet aantrekken, op enkele honderden tienerfans met een dagticket na. Provoceren, opvallen, een soort statement maken, dat dan weer wel. Ik vind het geldverspilling, en denk dat ze op eigen kracht moeten teren. Die expansiedrang heb ik ook nooit volledig begrepen. Ondanks toenemende concurrentie en het duurder worden van artiesten, willen ze elkaar net iets meer volk dan alle andere festivals hebben. Okee, dat betekent dan meer winst en meer geld voor het goeie doel, maar feitelijk vind ik dat -los van het nobele eraan- erg secundair. Fluctuaties in schaal zouden met andere woorden moeten mogelijk zijn, in functie van hoe populair een affiche jaarlijks kan worden. Natuurlijk heeft dat bepaalde organisatorische implicaties, en komt daarmee het marktaandeel in het gedrang. It's a tough world out there.

Ik vertrouw dus nog steeds de lijn die ze volgen. Waar ik me blijvend zorgen om maak, zijn de externe factoren die impliciet hierboven staan uitgelegd. Vooral dan de invloed van andere festivals.

De kans bestaat wel dat ik op een gegeven moment niet meer naar Roskilde ga, omdat ze zo geconditioneerd worden door hun schaal. Primavera, Roskilde en ATP zijn voor mij jaarlijkse afspraken indien mogelijk, maar 'blind geloof' is ook nergens goed voor. Eén ding is zeker: de dag dat ik niet meer overweeg naar Roskilde te gaan, is ook de dag dat ik überhaupt niet meer zo sterk naar optredens ga... en dat zal hoe dan ook vooral aan de muziek liggen.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Aron - 01-04-2013

Euwwwkay, voel je niet meteen aangevallen man. Hetgeen wat ik bedoel is, en dat je blijkbaar al weet, is dat een blind vertrouwen in een festival voor geen enkel festival kan gelden. Ok, op 18 april zal er zeker wel weer een vette affiche uit de bus vallen, maar overtuigd om én vliegtuigtickets én een festivalticket te kopen heeft het me nog niet gedaan. Persoonlijk, dus. Ik zou dan, afgaande op mijn smaak, voor Primavera gaan. Ware het niet dat ik die periode verplichtingen heb.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - meisbaer2 - 01-04-2013

Tot nu toe een kort maar fijn lijstje:

- 4 t/m 7 juli - Rock Werchter
- 7 september - Berlin festival (Björk)
- 7 december - Depeche Mode - Ziggo dome

In juni ga ik ook nog naar Andy Cairns (van Therapy? solo) maar ik weet nog niet of het de Melkweg of Rotterdam wordt.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Aron Wrote:Euwwwkay, voel je niet meteen aangevallen man. Hetgeen wat ik bedoel is, en dat je blijkbaar al weet, is dat een blind vertrouwen in een festival voor geen enkel festival kan gelden. Ok, op 18 april zal er zeker wel weer een vette affiche uit de bus vallen, maar overtuigd om én vliegtuigtickets én een festivalticket te kopen heeft het me nog niet gedaan. Persoonlijk, dus. Ik zou dan, afgaande op mijn smaak, voor Primavera gaan. Ware het niet dat ik die periode verplichtingen heb.
Ik voel me zeker niet aangevallen (ik dacht gewoon dat het al lang duidelijk was dat ik zou gaan en zo, verder niks achter zoeken), maar jouw terechte logica (niet genoeg voor zo'n investering) kan ik net zo goed omkeren, waarbij de vraag gesteld kan worden waarom je voor Werchter kiest, terwijl je niet zo ver als Roskilde hoeft te gaan voor een beter alternatief. Hurricane is al uitverkocht, maar er is nog BKS, Eurockeennes en een resem kleinere festivals waar je ongetwijfeld meer voldoening uit kan halen.
Ik tel voor Werchter een drie-vier namen (gemiddeld één per dag) die ik écht wil zien, en dat zijn Blur, Earl Sweatshirt (sowieso die hele dag met die nieuwe generatie 'hip hop', om eens te kunnen ervaren) en Laura Mvula. Op Blur na, komt dit sowieso ook nog wel richting Denemarken. Blur pik ik eventueel mee op Berlin Fest.
De rest van goeie dingen staat tijdens etenstijd geprogrammeerd of kan je makkelijk elders zien en meestal ook nog in een zaal.

Dit jaar kon ik niet én naar Primavera én naar Roskilde. Primavera stelde niet teleur, maar steekt er minder bovenuit dan anders. 90% van alle goeie acts die er staan, ga ik in een Belgische zaal zien, of staan later op andere festivals. Dus koos ik voor Roskilde. Gezien dingen als Goat en Nozarazai er staan, lijkt mijn keuze nu al geslaagd te zijn. Daarnaast spreekt Roskilde mij als festival op zich vele malen meer aan. Ik weet behoorlijk zeker dat het de beste festivalervaring ter wereld is. Nu nog afwachten of Rihanna en jongere bezoekers al dan niet roet in het eten gooien. In ieder geval blijft niks eeuwig duren.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Eraser - 01-04-2013

Netsky - 27 april Lotto Arena
The Knife - 5 mei AB
Beyonce - 14/15 mei Sportpaleis
Amenra/Oathbreaker - 26 mei STUK
Lana Del Rey - 31 mei Vorst
Rihanna - 5 juni Sportpaleis
Alicia Keys/Miguel - 8 juni Sportpaleis
The National - 25 juni Koninklijk Circus
Nick Cave - 18 november Lotto Arena

Festivals:
Couleur Cafe
Rock Werchter
Dour Festival
Pukkelpop


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Karel - 01-04-2013

Uplift Wrote:Ik weet behoorlijk zeker dat het de beste festivalervaring ter wereld is.
Bwa. Glastonbury verkoopt echt niet uit in een paar uur door z'n line-up. Het zou me verbazen mocht Roskilde qua sfeer, variatie, omgeving en publiek beter doen.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Uplift - 01-04-2013

Ik moet Glasto nog mee maken, maar het is een compleet ander festival dan Roskilde. Meerdere 'dubbelgangers' (pun not intended) hebben mij dat bevestigd. Glasto is een unieke wereld; je lijkt enkele dagen op een andere planeet te zitten, en je ontdekt altijd iets nieuw. Door de schaal raak je ook gewoon niet aan het einde van zo'n festival.
Roskilde is, kort samengevat, de meest hardcore festivalervaring ter wereld. Het heeft gewoon àlles. 8 dagen 100000 man en meer dan 200 optredens samen met een boel nevenactiviteiten: dat is gewoon uniek in de wereld.

De eerst twee factoren die jij noemt zijn volgens mij net op Roskilde een pak straffer. Variatie en sfeer: sowieso. Omgeving: spreekt voor zich dat Somerset een pak mooier is dan het West-Vlaanderen 2.0 dat 'Denemarken' wordt genoemd. Publiek: sorry, maar Britten zullen het altijd moeten afleggen van Scandinaviërs.
Glasto is een gemoedelijker, op sommige vlakken wellicht aangenamer festival, en ik vermoed dat het magischer is qua ervaring, zeker en vast ook door dat terrein. Vooral dat laatste is een motivatie om toch ooit één keer te gaan.

Ik denk evenwel niet dat Glastonbury een volle maand later nog heimwee zal veroorzaken. Dat was ook niet het geval voor Coachella of Primavera Sound, dus... je moet dan toch al serieus komen opzetten. Vooral de variatie van facetten en soorten ervaringen is op Roskilde denk ik gewoon superieur.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - RH80 - 01-04-2013

Uplift Wrote:
Aron Wrote:Euwwwkay, voel je niet meteen aangevallen man. Hetgeen wat ik bedoel is, en dat je blijkbaar al weet, is dat een blind vertrouwen in een festival voor geen enkel festival kan gelden. Ok, op 18 april zal er zeker wel weer een vette affiche uit de bus vallen, maar overtuigd om én vliegtuigtickets én een festivalticket te kopen heeft het me nog niet gedaan. Persoonlijk, dus. Ik zou dan, afgaande op mijn smaak, voor Primavera gaan. Ware het niet dat ik die periode verplichtingen heb.
Ik voel me zeker niet aangevallen (ik dacht gewoon dat het al lang duidelijk was dat ik zou gaan en zo, verder niks achter zoeken), maar jouw terechte logica (niet genoeg voor zo'n investering) kan ik net zo goed omkeren, waarbij de vraag gesteld kan worden waarom je voor Werchter kiest, terwijl je niet zo ver als Roskilde hoeft te gaan voor een beter alternatief. Hurricane is al uitverkocht, maar er is nog BKS, Eurockeennes en een resem kleinere festivals waar je ongetwijfeld meer voldoening uit kan halen.
Ik tel voor Werchter een drie-vier namen (gemiddeld één per dag) die ik écht wil zien, en dat zijn Blur, Earl Sweatshirt (sowieso die hele dag met die nieuwe generatie 'hip hop', om eens te kunnen ervaren) en Laura Mvula. Op Blur na, komt dit sowieso ook nog wel richting Denemarken. Blur pik ik eventueel mee op Berlin Fest.
De rest van goeie dingen staat tijdens etenstijd geprogrammeerd of kan je makkelijk elders zien en meestal ook nog in een zaal.

Dit jaar kon ik niet én naar Primavera én naar Roskilde. Primavera stelde niet teleur, maar steekt er minder bovenuit dan anders. 90% van alle goeie acts die er staan, ga ik in een Belgische zaal zien, of staan later op andere festivals. Dus koos ik voor Roskilde. Gezien dingen als Goat en Nozarazai er staan, lijkt mijn keuze nu al geslaagd te zijn. Daarnaast spreekt Roskilde mij als festival op zich vele malen meer aan. Ik weet behoorlijk zeker dat het de beste festivalervaring ter wereld is. Nu nog afwachten of Rihanna en jongere bezoekers al dan niet roet in het eten gooien. In ieder geval blijft niks eeuwig duren.

Ik denk dat BKS en Hurricane voor sommigen (mezelf inclusief) geen optie is omdat het nog in de examenperiode valt. En wat Eurockeenes en Hurricane (BKS valt eigenlijk gewoon niet te vergelijken omdat die zich anders profileren als Werchter) betreft, die line-ups zijn toch niet beter als Werchter? Op Hurricane staan een paar namen die ik ook wel op Werchter had willen zien, maar ook vice versa. Op Eurockeenes staat dan weer enkel My Bloody Valentine die ik ook op Werchter had willen zien, maar verder is dat geen een veel mindere line-up + dan moet je nog hele tijd tussen een frans publiek gaan staan.

Werchter biedt wat mij betreft ook dit jaar weer de beste deal. Ja, ik zou ook eens naar Roskilde willen gaan maar de affiche overtuigt me net niet genoeg om de extra kosten te maken, daarbij ook het feit dat ik deze zomer waarschijnlijk niet veel festivals ga doen en dus niet de kans zal krijgen om Blur en Depeche Mode ergens anders te zien en dat zijn toch wel de must-sees van de zomer.

Edit: En dan ben ik Cave nog vergeten die op geen van de drie festivals staat


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Willie - 01-04-2013

Eerste keer Roskilde moet je gewoon doen, kaartje kopen en dan de line-up afwachten, niet gaan zitten wachten, want dan vind je altijd wel een excuus. Ik heb een aantal van dat soort vrienden, die hebben ondertussen al een heel hoop gemist.

Mijn excuus voor een tweede keer is dat die eerste keer zo geniaal was, dat het daarna eigenlijk alleen nog maar tegen kan vallen.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Loov - 01-04-2013

Ik denk dat ik me festival voor volgend jaar dan wel heb. Ongeacht de line-up dan. Gewoon gaan.


Welke festivals/concerten ga jij doen? - Beans - 01-04-2013

Is het vliegen naar Denemarken eigenlijk prijzig?
Voor volgend jaar wordt het toch zeer zeker Roskilde, hoor niets dan lof over dit festival. Aangezien ik geen zin heb om met de auto te gaan lijkt me dat de enig overgebleven optie.