Graz
Lowlands 2013 - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Lowlands (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Lowlands 2013 (/showthread.php?tid=13)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49


Lowlands 2013 - Loov - 20-08-2013

matthijs603 Wrote:
Loov Wrote:Helemaal waar. Nu is een drugstest wel het minste wat er opgesteld kan worden. Waarom moeten we rond sneaken en ons ontzettend crimineel voelen als we een keer wat pilletjes willen nuttigen? Juist die overdosis en niet kunnen gebruiken van drugs komt door slechte voorlichting en het zerotolerancebeleid. We leren op de middelbare school wel hoe we onze piemel in een vagina moeten stoppen maar er komt niemand even langs om te vertellen over hoe je XTC of MDMA dient te gebruiken? Middeleeuws.

Daar kan je genoeg over vinden op internet en testen kan ook vrij gemakkelijk. Op festivals zijn vaak wel degelijk drugs info punten. Beetje onzin om bij dit soort gevallen het beleid de schuld te geven (ook al ben ik verder ook voor legaliseren).

Testen kan simpel ja, en het internet staat bol van adviezen. Maar daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt juist bij het taboe en het beeld wat de overheid/maatschappij wilt bij drugs. Niet iedereen is zo vrij opgevoed als ons. Niet iedereen heeft de kennis of wil om het internet op te gaan. Wat je hiermee wilt zeggen is dat het internet maar de taak heeft om drugs voorlichting te geven i.p.v. het onderwijs en de overheid?

Juist nu ligt hier een grote kans omdat XTC en MDMA steeds acceptabeler is. Je bent niet meer meteen een junk als je gebruikt; op sommige festivals (*ahum* Solar *ahum*) is 't bijna meer dan acceptabel. Nu ligt er nog een kans om te vormen en te structureren. Dadelijk niet meer.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 20-08-2013

Loov Wrote:
matthijs603 Wrote:
Loov Wrote:Helemaal waar. Nu is een drugstest wel het minste wat er opgesteld kan worden. Waarom moeten we rond sneaken en ons ontzettend crimineel voelen als we een keer wat pilletjes willen nuttigen? Juist die overdosis en niet kunnen gebruiken van drugs komt door slechte voorlichting en het zerotolerancebeleid. We leren op de middelbare school wel hoe we onze piemel in een vagina moeten stoppen maar er komt niemand even langs om te vertellen over hoe je XTC of MDMA dient te gebruiken? Middeleeuws.

Daar kan je genoeg over vinden op internet en testen kan ook vrij gemakkelijk. Op festivals zijn vaak wel degelijk drugs info punten. Beetje onzin om bij dit soort gevallen het beleid de schuld te geven (ook al ben ik verder ook voor legaliseren).

Testen kan simpel ja, en het internet staat bol van adviezen. Maar daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt juist bij het taboe en het beeld wat de overheid/maatschappij wilt bij drugs. Niet iedereen is zo vrij opgevoed als ons. Niet iedereen heeft de kennis of wil om het internet op te gaan. Wat je hiermee wilt zeggen is dat het internet maar de taak heeft om drugs voorlichting te geven i.p.v. het onderwijs en de overheid?

Juist nu ligt hier een grote kans omdat XTC en MDMA steeds acceptabeler is. Je bent niet meer meteen een junk als je gebruikt; op sommige festivals (*ahum* Solar *ahum*) is 't bijna meer dan acceptabel. Nu ligt er nog een kans om te vormen en te structureren. Dadelijk niet meer.

Mogelijk komt hier (net als bij de populariteit van Pukkelpop) het verschil weer naar voren tussen omgeving Amsterdam en Brabant/Limburg. Dat bedoel ik niet vervelend, maar in Amsterdam (en Utrecht, en ook de studentenwereld van Groningen, waaruit deze jongen kwam) is XTC al een tijd geen taboe meer en wordt het heel breed gebruikt. Jij noemt Solar, maar hetzelfde geldt voor Shoeless, Soenda, Smeerboel, Dekmantel, Buiten Westen, Welcome to the Future, Awakenings, van wat ik hoor ook Melt (maar dat zal je hebben gezien) en zeker ook Lowlands. Niet dat ik jou een groentje wil noemen, maar ik wil aangeven dat ook zonder een les van de overheid deze gast gewoon wist waar hij mee bezig was, maar de effecten van XTC, alcohol, hitte en drukte heeft onderschat. Zoals ook met enige regelmaat gebeurt met alleen maar alcohol, en daarover is wel volop voorlichting.

Ik sluit me eigenlijk in wat meer genuanceerde woorden bij Willie aan: Stom van hem, kut voor zijn omgeving, shit happens.

Edit: maar ik ben het ook wel eens met jouw slotwoorden over het meegaan in het publiekelijk openbreken van het 'taboe'. De publieke opinie weet er idd nog te weinig van.


Lowlands 2013 - Willie - 20-08-2013

Ach, er is ook alcoholvoorlichting en nog sterven er mensen aan alcoholvergiftiging, dus daar ligt het niet aan.

Maar het is simpelweg verboden, dan hoeft m.i. er ook geen info of testen verstrekt te worden. Nu heb ik niets tegen MDMA, vele malen beter dan alcohol, maar waar leggen we dan de grens? Amfetaminen? Of gaan we ook heroine vrij geven met alle gevolgen van dien?

Als ik wil frauderen moet ik ook schichtig te werk gaan alsof ik een crimineel ben en zijn er geen infopunten hoe ik dat het beste aan kan pakken, als ik dan een paar jaar in de cel verdwijn is dat iets waar ik rekening mee had moeten houden.


Lowlands 2013 - Halo 2.0 - 20-08-2013

Ach 1 op de 55.000.... ooooh kun je toch niet zeggen...yep.....Als je, vooral de vrijdagavond/nacht, in de xray bent geweest en je hebt daar een beetje om je een gekeken, dan valt het nog mee, ik heb mensen zien liggen /zitten / kwijlen dat ik dacht van. komt vast niet goed... maar meestal komt het dan toch wel weer goed, heeel veel mensen gaan over de grens, en deze gozer ging ook over de grens ,en kwam helaas niet meer terug.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 20-08-2013

Grappig verslag (ik neem aan vol vrolijk cynisme) op Vice:

"Ergens had ik gedacht dat Lowlands nog steeds draaide om obscure rockbandjes uit Groningen met namen als Nine Inch Nails, maar ik had het duidelijk mis. Lowlands is niet meer het Lowlands uit “de goeie ouwe Lowlands-tijd”, zoals ik een paar diehards hoorde zeggen toen ik naast ze aan de bar stond, en dat is voor muziekbarbaren als ik een uitkomst. Ik heb me heel erg goed vermaakt en ik denk dat ik volgend jaar weer ga. "

http://www.vice.com/nl/read/de-lowlands-ervaringen-van-iemand-die-er-nog-nooit-eerder-was-en-die-niks-van-muziek-weet?utm_source=vicefb


Lowlands 2013 - Willie - 20-08-2013

Zijn dit de tieten uit het stukje?

[Image: f42632fe1eda92d78de35f360a8c3a5f.jpg]


Lowlands 2013 - Willie - 20-08-2013

matthijs603 Wrote:Grappig verslag (ik neem aan vol vrolijk cynisme) op Vice:

Ik hoop zeker dat het cynisch is, zoals dat stuk over een Amsterdamse bakfietsdoos op Into the great wide open een paar jaar terug ("en ik ga naar Kings of convenience, want Carice zegt dat dat een goede band is"), dan is het een mooi stukje, ik vrees echter dat dit niet zo is.


Lowlands 2013 - Uplift - 20-08-2013

Dat van 'aantal doden op een festival' is een statistische grap.
Als de dood in een ziekenhuis wordt vastgesteld, dan telt dat natuurlijk niet mee. Vandaar ook dat Dour niet in het nieuws komt, te meer omdat ambulances daar voor zware gevallen tot in Mons moeten rijden.

Op Sonar vallen elk jaar zo'n 10 doden. Zo, nu heb je een idee.


Lowlands 2013 - Stefan - 20-08-2013

Op Dour zou je ook minstens 10 per jaar verwachten. Maar op het meer incident na is er niks gebeurd de afgelopen jaren toch?


Lowlands 2013 - Uplift - 20-08-2013

Er zijn ook 0 doden gevallen na de kernramp in Fukushima.

"There are lies, damned lies and statistics"


Lowlands 2013 - matthijs603 - 20-08-2013

Willie Wrote:
matthijs603 Wrote:Grappig verslag (ik neem aan vol vrolijk cynisme) op Vice:

Ik hoop zeker dat het cynisch is, zoals dat stuk over een Amsterdamse bakfietsdoos op Into the great wide open een paar jaar terug ("en ik ga naar Kings of convenience, want Carice zegt dat dat een goede band is"), dan is het een mooi stukje, ik vrees echter dat dit niet zo is.

Ben er ook niet helemaal zeker van (dat maakt hem wrs ook zo goed), maar ik kan me niet voorstellen dat er bij VICE mensen zitten die niets kennen van de LL line-up. Daar doet VICE veel te hip voor. Ze hebben ook regelmatig cynische verslagen over allemaal kutfestivals en vind ik het net wat te scherp geschreven voor iemand die er echt niets van weet.

Edit: bakfietstweets plus 2 andere verhalen over ITGWO gelezen op VICE, zeker grappig idd Smile en deze over Lowlands lijkt me nu nog beter in dat rijtje te passen.

"Weer lekker aan de dans! Ik vroeg net aan de dj wat hij draaide en hij zei Balkan Beats. Nu al mijn favoriete band van 2011! #gwo"


Lowlands 2013 - Loov - 21-08-2013

matthijs603 Wrote:
Loov Wrote:
matthijs603 Wrote:Daar kan je genoeg over vinden op internet en testen kan ook vrij gemakkelijk. Op festivals zijn vaak wel degelijk drugs info punten. Beetje onzin om bij dit soort gevallen het beleid de schuld te geven (ook al ben ik verder ook voor legaliseren).

Testen kan simpel ja, en het internet staat bol van adviezen. Maar daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt juist bij het taboe en het beeld wat de overheid/maatschappij wilt bij drugs. Niet iedereen is zo vrij opgevoed als ons. Niet iedereen heeft de kennis of wil om het internet op te gaan. Wat je hiermee wilt zeggen is dat het internet maar de taak heeft om drugs voorlichting te geven i.p.v. het onderwijs en de overheid?

Juist nu ligt hier een grote kans omdat XTC en MDMA steeds acceptabeler is. Je bent niet meer meteen een junk als je gebruikt; op sommige festivals (*ahum* Solar *ahum*) is 't bijna meer dan acceptabel. Nu ligt er nog een kans om te vormen en te structureren. Dadelijk niet meer.

Mogelijk komt hier (net als bij de populariteit van Pukkelpop) het verschil weer naar voren tussen omgeving Amsterdam en Brabant/Limburg. Dat bedoel ik niet vervelend, maar in Amsterdam (en Utrecht, en ook de studentenwereld van Groningen, waaruit deze jongen kwam) is XTC al een tijd geen taboe meer en wordt het heel breed gebruikt. Jij noemt Solar, maar hetzelfde geldt voor Shoeless, Soenda, Smeerboel, Dekmantel, Buiten Westen, Welcome to the Future, Awakenings, van wat ik hoor ook Melt (maar dat zal je hebben gezien) en zeker ook Lowlands. Niet dat ik jou een groentje wil noemen, maar ik wil aangeven dat ook zonder een les van de overheid deze gast gewoon wist waar hij mee bezig was, maar de effecten van XTC, alcohol, hitte en drukte heeft onderschat. Zoals ook met enige regelmaat gebeurt met alleen maar alcohol, en daarover is wel volop voorlichting.

Ik sluit me eigenlijk in wat meer genuanceerde woorden bij Willie aan: Stom van hem, kut voor zijn omgeving, shit happens.

Edit: maar ik ben het ook wel eens met jouw slotwoorden over het meegaan in het publiekelijk openbreken van het 'taboe'. De publieke opinie weet er idd nog te weinig van.

Ik sluit me ook degelijk aan bij de woorden van Willie. Al vraag ik me wel af of je door een inschattingsfout betreft drugs, alcohol en hitte meteen kan overlijden. Ik denk dat hier wel wat meer aan de hand was. Raar is juist dat ik op Melt! alleen maar zeer verantwoord drugs gebruik heb gezien en dat ik bij Dour het meest ernstige drugs misbruik ever heb gezien. Maar goed tweezijdig: dit is inderdaad gevalletje shit happens. Maar de discussie over het taboe en de functie van de overheid betreft dit staat nog steeds. Niet iedereen komt namelijk uit Amsterdam, Utrecht, Groningen of Rotterdam. Zie het in Amsterdam ook bijna nooit fout gaan maar in Limburg is de situatie zeer ernstig.


Lowlands 2013 - IAmReverend - 21-08-2013

Voor de negende keer naar Lowlands geweest en voor de negende keer in het hoekje op Camping 5. Samen met een maat, waarmee ik al negen jaar naar Lowlands ga, heb ik een geweldig weekend gehad. Wel zou het wel eens de laatste keer geweest kunnen zijn, want waar we in het verleden puur en alleen voor de muziek kwamen, is het tegenwoordig de onderlinge gezelligheid die overheerst. En daar is het een beetje een dure grap voor geworden in de loop ter jaren.

De vrijdag was voor mij persoonlijk gelijk de beste dag. Waar we in de Bravo Hurts verwachtte, kregen we AlunaGeorge en dat viel niet tegen. Sterker nog: het swingde de pan uit! De eerste verrassing was geboren. Daarna naar the 1975 in de India. Dit was wel okay. Niet extreem goed, maar zeker niet slecht. Ze hebben een paar leuke liederen en die sloegen wel aan. Tegen het eind van het optreden ben ik alvast rustig naar de Alpha gelopen, omdat ik bij Tame Impala een goede spot wilde hebben.

Dit lukte, want ik stond in het voorste vak en dat scheen achteraf gezien geen overbodige luxe te zijn geweest. Ik heb namelijk genoten van een werkelijk geweldig optreden. Het geluid was helemaal super en de liederen kwamen er erg goed uit. Ik had ze helaas nog nooit live gezien en vreesde vooraf voor de massale Alpha, een niet al te beste live-stem, maar dit viel allemaal 100% mee. Hoogtepunt #1 was daar!

Na Tame Impala hebben we soort van break gehouden. Broodje eten, drankje doen en rustig aan. Rond de Alpha blijven hangen voor De Jeugd Van Tegenwoordig, waar het ernstig druk was. Waarschijnlijk omdat het weer niet al te best was. Het was een alleraardigst optreden, want ze speelden enkel bekende (hit)singles. Op 'Tante Lien' na dan. Was een aardig feestje in de Alpha. En weer eens wat anders.

Omdat het weer klote was, ben ik in de Alpha gebleven om een goede spot voor Nine Inch Nails te bemachtigen. De security hield het voorste vak erg lang dicht (ondanks dat er genoeg ruimte was én er al aardig wat mensen stonden te wachten in de stromende regen), dus ben ik maar in het midden van de tent naast de geluidstafel gaan staan. Geen verkeerde keuze bleek, want de visuals waren vanaf daar erg goed zichtbaar en het geluid was subliem. Het optreden was ook nog eens briljant, dus ik heb 1,5u staan genieten. Het was mijn tweede NIN show ooit en zeker niet de laatste, als het aan mij ligt. Hoogtepunt #2. Meesterlijk!

De zaterdag begon (wederom in de Bravo) met Great Minds. Ondanks dat het wel een aardig optreden was, zegt het veel dat de hits van Sticks ('Spaanse Vlieg' en 'Hoedenplank'), Winne en Djiggy de hoogtepunten vormden. Ondanks dat het album van Great Minds alleraardigst is. Ik had hier vooraf veel meer van verwacht, dus viel het best tegen. Wellicht dat de rappers in een club beter tot hun recht kommen.

Na Great Minds heb ik flink zitten chillen in het zonnetje voor de 3FM studio, omdat er een gat was van 1,5u richting The Veils. Ook dit optreden viel niet echt mee. De setlist had mijns inziens veel beter opgebouwd kunnen worden, want er ontstonden veel dipjes in de set. De band speelde op zich wel strak en verzorgd, maar op een festival moet je toch iets anders brengen.

Gelijk door naar de Bravo voor Miles Kane en dat was een wereld van verschil. Kane weet namelijk wél hoe je een feestje op een festival moet bouwen. Het was een erg strak optreden, met een goede setlist en veel publieksparticipatie. ‘Inhaler’, ‘Give Up’ en ‘Come Closer’ deden het erg goed!

Rond etenstijd heb ik even gedoucht en op de camping gehangen. Des avonds alleen nog Editors bekenen en dat was ook wel okay. Natuurlijk waren ze een paar jaar geleden 10x gaver en strakker, maar ondanks dat hebben ze aardig wat lekkere liederen en was de sfeer erg goed. Wel was de lichtshow vaak heel vreemd. Dit kwam ‘het knallen’ niet altijd ten goede, maar goed..

De zondag begon met De Klassieker op de radio tijdens het inpakken van de tent. Met het gewenste resultaat. Qua muziek begon ik met HAIM in de India. Heb de verschillende EPs van de dames al maanden gedraaid en was erg benieuwd hoe het live klonk. Ondanks dat het niet helemaal mijn muziek is (folk-invloeden), kon het me goed bekoren. Live klinkt het ook wel echt anders dan op de plaat. Daar neigen ze meer naar de dance, terwijl het live veel rockender is.

Daarna toch nog de X-ray van binnen gezien voor Deap Vally. Ik ken deze band vooral van Triple J (Australisch radiostation), dus kende vooraf alleen de single(s). Live was het erg gaaf. Kort en krachtig! Lekker vuig en knallend op een (te) klein podium op een zondagmiddag. I like!

In de namiddag / begin avond hing ik vooral bij de Grolsch. Eerst voor Bat for Lashes (wilde m'n maat graag zien) en Foals. Bat for Lashes kon me niet echt bekoren. Lijkt me meer een artiest die je thuis op het gemakkie draait, maar live in zo’n grote tent? Niet mijn cup of tea. Foals daarentegen klonk best. ‘My Number’, ‘Inhaler’ en met name ‘Late Night’ kwamen goed uit de verf. Niet briljant, maar leuk om er bij te hebben en eens live te mogen aanschouwen.

Tegen het einde van Foals door naar de Alpha voor Franz Ferdinand. Een band die ik al sinds hun optreden in Paradiso (ten tijde van hun briljante debuutplaat) volg en altijd een zwak voor heb gehouden. Ik vond het optreden (dan ook) zeer goed. De rest van de aanwezigen ook, denk ik, want de Alpha ging he-le-maal los. Aardig wat mensen die voor het feestje met de hits kwamen, want die werden voluit meegezongen. Gaaf om te zien en om tussen te staan!

Na FF was het tijd voor mijn afsluiter in de vorm van Dizzee Rascal. Vooraf had ik er niet zo veel vertrouwen in, maar het bleek een aangename verrassing. Een mooie swingende afsluiter in een volle Bravo. Top!

In het verleden kwam ik echt nooit in de Bravo, maar dit jaar ben ik er akelig vaak geweest. In de Charlie dit jaar dan weer geen enkele keer, terwijl ik daar in voorgaande jaren juist erg vaak kwam. Dit zegt denk ik ook wel iets over de beweging die Lowlands maakt. Vroeger kwam ik puur voor de muziek; tegenwoordig ben ik er meer voor de spare time met m’n maat, aangevuld met wat leuke bands. De vraag is alleen of we de centen er volgend jaar wederom voor over hebben of ons heil ergens anders gaan zoeken..

Het 'Lowlands van vroeger' is dus definitief failliet, want qua muziek en bezoekers is er extreem veel veranderd. Ik heb opvallend veel trouwringen gezien en koppels die met elkaar op het festival waren. Tevens viel het me op dat er onwijs veel lekkere wijven liepen. Dit in ogenschouwen genomen is Lowlands niets meer wat het vroeger allemaal wel was. Desondanks: top weekend!


Lowlands 2013 - Willie - 21-08-2013

IAmReverend Wrote:Waarschijnlijk omdat het weer niet al te best was. Het was een alleraardigst optreden,

Ik zie een tegenstrijdigheid :p


Lowlands 2013 - Willie - 21-08-2013

IAmReverend Wrote:Tevens viel het me op dat er onwijs veel lekkere wijven liepen.

Van die blonde, in spijkerbroek, en waarvan je weet dat ze meer piemels hebben gehad dan jij frikandellen.


Lowlands 2013 - IAmReverend - 21-08-2013

Willie Wrote:
IAmReverend Wrote:Waarschijnlijk omdat het weer niet al te best was. Het was een alleraardigst optreden,

Ik zie een tegenstrijdigheid :p

Staat inderdaad een beetje raar ja!
Ik bedoel weer als weather. Had het idee dat het mede vanwege de regen aardig druk was.

Willie Wrote:
IAmReverend Wrote:Tevens viel het me op dat er onwijs veel lekkere wijven liepen.

Van die blonde, in spijkerbroek, en waarvan je weet dat ze meer piemels hebben gehad dan jij frikandellen.

Ongetwijfeld haha, maar leuk voor het oog.
Al horen dames er op de Lowlands-zondag niet meer smakelijk uit te zien natuurlijk!


Lowlands 2013 - WeckoJ - 21-08-2013

Vrijdag
Na wat ontbeten te hebben zijn we richting festival terrein gegaan om Tim Vantol te zien. Dit was een van de eerste acts van de dag, hij opende de Lima. Leuk podiumpje waar we toch wel redelijk vaak te vinden waren. Het was voor mij direct tof. Ik vind het een erg toffe band, muziek a la Frank Turner, erg strak!

Om 16.25 was het weer de Lima met dit keer Pokey LaFarge. Pokey was erg geliefd getuige de bomvolle Lima. Het was leuke muziek, echte oude amerikaanse jaren '30 muziek.

Na een stukje Beans & Fatback zijn we richting de Charlie gegaan. We waren daar goed op tijd en het was nog lekker rustig zodoende konden we goed vooraan staan bij The Menzingers. Wat een toffe band! We stonden zelfs zo ver vooraan dat we nog bijna in de pit waren beland,.

De zaterdag begon met Nevermind in de Alpha. Nevermind, het album van Nirvana, werd in zijn geheel gespeeld door The Opposites, Mr & Missisipi, DeWolff, Ella Bandita, Kensington en Moss. Eigenlijk hadden ze het beter door alleen DeWolff kunnen laten doen want dat was veruit de beste vertolking. Maar goed we zaten lekker op de heuvels in de zon dus het was opzich wel prima zo.

Na wat rondlopen en chillen zijn we vervolgens vroeg naar de Alpha gegaan om een goede te plek te krijgen bij The Opposites, en man man man wat ging dat los. Pits all over the place en echt iedereen ging helemaal los! De muziek zal nooit echt mijn ding worden maar het optreden was enorm energiek en het was echt een complete chaos, heerlijk!

Vervolgens zijn we lekker gaan bijkomen op de heuvel naast de Alpha waar als volgende act The Lumineers stonden. Het was zeker goed, al vind het ik nogal apart dat een band met maar een album zo gemakkelijk een volle Alpha krijgt maar goed. Het was een goed optreden.

Na The Lumineers hadden we eigenlijk tot aan the Editors niets meer wat we wilden zien en zijn dus maar lekker blijven zitten. Chase & Status kwamen nog voorbij maar nee dat is echt helemaal niks voor mij met die fucking drum&bass en dubstep. Editors daarentegen waren wel tof, ook dit zal nooit mn favoriete band worden maar het was leuk om te zien.


Dan zijn we alweer bij de zondag aangekomen. Eerste stop van deze dag was de Alpha en wel Jake Bugg. Het was een goed optreden en wat heeft dat jonge mannetje een gave stem. De nummers vind ik alleen niet super, maar wel oke dus vond het wel prima om van buiten te zien.

Na Jake Bugg had ik maar weinig tijd om naar de X-Ray te komen. Gelukkig was ik op tijd en had ik een goede plek om Deap Vally te gaan bekijken. Wat een toffe band zeg. Wauw!

Na Deap Vally naar de India waar Noah And The Whale net was begonnen. Niet echt mijn ding, een beetje erg poppie. Maar goed live klinkt het dan toch altijd net wat toffer en heb me er wel vermaakt. Het was alleen wel enigszins een anti-climax na het geweld van Deap Vally.

Na Noah and the Whale was het tijd voor Franz Ferdinand. In het voorvak! Dat ging weer echt goed los, de Alpha had er duidelijk zin in en Franz Ferdinand ook. Heel veel bekende hits kwamen voorbij, maar ook veel nieuwe nummers van het nog uit te komen album. Maar ook die nummers deden het eigenlijk direct goed en ze waren grotendeels gaaf.

Top 5:

1. Franz Ferdinand (9)
2. Deap Vally (9)
3. The Menzingers (8,5)
4. The Opposites (8)
5. Tim Vantol (8)


Lowlands 2013 - Roel87 - 21-08-2013

Met enige scepsis mijn negende Lowlands tegemoet getreden. Ook mijn ervaring genoteerd:

Vrijdag:
Bij het betreden van het festivalterrein valt toch weer direct op dat Lowlands op het gebied van aankleding van het terrein zo goed als ieder festival achter zich laat. Goed om te zien dat de Grolsch Beugelbar weer in oude staat is teruggekeerd na het debacle van dat voetenbadje vorig jaar. Wat mij dan weer negatief opviel was dat de rijen voor de drankkraampjes op het terrein groter waren dan voorheen. Minder personeel ingezet dan afgelopen jaren?

Goed, de muziek dan. Begonnen met Traumahelikopter (X-Ray). Viel zeker niet tegen en kregen het publiek zelfs (weliswaar na enige aansporingen) in beweging. Vervolgens het staartje van The Joy Formidable (Grolsch) gezien, maar te kort om oordeel te geven. Daarna vanaf de heuvel Seasick Steve (Alpha) gezien. Sympathieke man, maar muzikaal toch vooral een one-trick pony. Om de schade van een op voorhand ingecalculeerde lege tent te proberen maskeren in het voorste vak bij Tame Impala (Alpha) gestaan. Wat een miskleun om ze in de grootste tent te programmeren. Verzopen totaal. Ook in het voorste vak wist men de aandacht niet vast te houden. Jammer. Snel naar Kendrick Lamar (Grolsch). Ondanks dat ik slechts een ruim kwartier heb gezien overtuigde dit optreden die korte periode wel. Toch altijd een voordeel wanneer er een band op het podium staat. Daarna Band Of Horses (India). Dat de band al enige jaren uitgerangeerd is als het gaat om nieuwe muziek maken mocht de pret niet drukken. Fijn om weer eens dat spelplezier te zien; al ontbrak er natuurlijk wel elke vorm van relevantie anno 2013. Toen was het de beurt aan Mikal Cronin (India). Ondanks dat het allemaal prima klonk lukte het de band niet de matig gevulde tent in beweging te krijgen. Zou op BKS veel beter tot zijn recht komen. En dan zie je aan het einde van het optreden dat het regent. Heel hard regent. Maar Nine Inch Nails (Alpha) wachtte, dus door de stortregen van de ene kant naar de andere kant van het terrein gerend. Doorweekt toch een mooie plaats in het voorste vak (dat is dan weer het voordeel van de impopulariteit van dit soort bands onder het huidige Lowlands publiek). Gelukkig voldoende enthousiastelingen om mij heen om het gevoel van een lege tent te beperken. Muziek en het visuele plaatje klopte echter allemaal. Hard, compromisloos. Zeer sterk optreden. Zodoende heeft Nine Inch Nails voor mij persoonlijk de dag op muzikaal gebied toch nog een positief gevoel gegeven.

Zaterdag:
Dat gevoel verdween zaterdagochtend al snel toen ik naar het blokkenschema van die dag keek. Al was Daughter (India) geen verkeerd begin. Nog wel iets te eenvormig, maar zit voldoende groeipotentie in. Vervolgens maar 'gevlucht' naar de Beugelbar... je moet toch wat. Bij Factory Floor (X-Ray) weer aangesloten. Was prima. Daarna maar eens geprobeerd een optreden van Miles Kane (Bravo) te zien, maar na een klein half uur voor gezien gehouden. Blijft wat mij betreft toch alsof je naar d-kantjes van Arctic Monkeys luistert. Unknown Mortal Orchestra (India) klonk beter dan eerder dit jaar op Le Guess Who?. Jammer dat er zo weinig publiek was. Vervolgens maar weer even wat van het randprogramma bekeken. Intentie was om Editors (Alpha) dan nog vanaf te kijken, maar dat klonk echt helemaal nergens naar. En dat terwijl ik het vroeger dat altijd wel een aardige band vond. Nee, dit pompeuze nieuwe geluid was een totale afknapper. Zo eindigde voor mij de muzikaal gezien slechtste festivaldag ooit.

Zondag:
Gelukkig beloofde het programma op zondag wel een prima dag te worden. Fijn geopend met Jacco Gardner (India). Daarna het NJO Reich Ensemble (Bravo) gezien; ook niet verkeerd. Vervolgens de sympathieke Schotten van Frightened Rabbit (Charlie) gezien. Zeer goed voor het humeur. Op een totaal andere manier ook goed voor het humeur was de Japanse band Bo Ningen (Charlie). En om Franz Ferdinand en Nick Cave and the Bad Seeds op zijn best te zien besloten tijdig in de rij te staan voor het voorste vak. Wat ik zodoende mee kreeg van Alabama Shakes (Alpha) wekte bij mij vooral irritatie op. Gelukkig daarna wel een mooie plek in het voorste vak van de Alpha bemachtigd. Had wel weer eens zin in een optreden van Franz Ferdinand (Alpha). Nieuwe nummers klonken prima, oude nummers klonken ook bijzonder scherp. Dus als verwacht een groot succes. Dat de tent vervolgens zou leegstromen voor Nick Cave and the Bad Seeds (Alpha) was ingecalculeerd. Maar net als bij NIN verzamelden er genoeg 30+'ers in het voorste vak om het lege tweede deel van de tent te onderdrukken. Nick Cave and the Bad Seeds was bezeten als altijd. Zeer memorabel optreden. Het beste van het weekend.

In het algemeen gesproken werd vrijwel ieder optreden waar ik was ontsierd door een halflege tent en vrij apathisch publiek. Er heerst constant een gevoel dat hetgeen op een festival als BKS veel meer op zijn plaats zou zijn. In principe hadden zo goed als alle bovengenoemde bands op een kleiner podium moeten staan. Of ik volgend jaar mijn tienjarig jubileum vier is afhankelijk van meerdere factoren, maar zoals het nu lijkt zal een buitenlands avontuur meer voor de hand liggen (Off Festival). Gelukkig is het aanbod aan Lowlands-kaarten tegen of zelfs onder kostprijs de week voor het festival al twee jaar ruimschoots. Dus mocht de line-up eens meevallen valt er altijd nog wel iets te regelen. Al met al viel het mee, maar dat het publiek dit jaar weer wat minder voor de bands komt waarvoor ik al die jaren kom is duidelijk. En dan houdt het een keer op.


Lowlands 2013 - Willie - 21-08-2013

Roel87 Wrote:M Gelukkig is het aanbod aan Lowlands-kaarten tegen of zelfs onder kostprijs de week voor het festival al twee jaar ruimschoots. Dus mocht de line-up eens meevallen valt er altijd nog wel iets te regelen.

Ik zag ergens dat iemand meldde dat het wel gek is dat in de week voor Lowlands op Marktplaats de vraag groter is dan het aanbod en dat er met dat aanbod onder de kostprijs toch wel iets mis moet zijn of de kaarten al weg zijn. Toch ook weer de verhalen van e-tickets die 20 keer verkocht worden gelezen over dit jaar.

Zijn hier mensen die inderdaad onder de kostprijs een kaart hebben aangeschaft en ook daadwerkelijk mee binnen zijn geraakt?


Lowlands 2013 - matthijs603 - 21-08-2013

Willie Wrote:
Roel87 Wrote:M Gelukkig is het aanbod aan Lowlands-kaarten tegen of zelfs onder kostprijs de week voor het festival al twee jaar ruimschoots. Dus mocht de line-up eens meevallen valt er altijd nog wel iets te regelen.

Ik zag ergens dat iemand meldde dat het wel gek is dat in de week voor Lowlands op Marktplaats de vraag groter is dan het aanbod en dat er met dat aanbod onder de kostprijs toch wel iets mis moet zijn of de kaarten al weg zijn. Toch ook weer de verhalen van e-tickets die 20 keer verkocht worden gelezen over dit jaar.

Zijn hier mensen die inderdaad onder de kostprijs een kaart hebben aangeschaft en ook daadwerkelijk mee binnen zijn geraakt?

Dat laatste niet, maar wel veel (Facebook)vrienden die de week van tevoren steeds verder zakten in hun prijs. Had er woensdag 1 kunnen overkopen voor €120 van een 'vriend'.


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 21-08-2013

Via MP zou ik sowieso nooit een e-ticket kopen. Eén keer een uitzondering gemaakt voor Arctic Monkeys in Paradiso. Toen dat kaartje gaan ophalen bij de verkoper in Amsterdam aan huis. Verder ook geen problemen mee gehad, allemaal goed verlopen. Maar e-tickets blijven een risico.


Lowlands 2013 - e10ne - 21-08-2013

Ik had nog de week van te voren een kaartje via facebook over gekocht. Was een hard copy dus vrij zeker dat het een geldig kaartje was. Scheelt dat ik in Amsterdam woon en daar naar mijn idee de helft van de kaarten werdt aangeboden.


Lowlands 2013 - e10ne - 21-08-2013

Dit was mijn eerste Lowlands. Lowlands heeft mij nooit zo getrokken omdat sinds ik festivals bezoek het altijd al uitverkocht was vanwege "de sfeer". Door het grote aanbod of facebook en marktplaats toch last minute een kaartje gekocht. Want met o.a. The Knife en Tame Impala zal er vast wel wat te beleven zijn.

Mijn eerste indruk van het festival is toch een leuke. Aankleding is mooi gedaan en het eten is ook goed. De combinatie van muziek met (straat)theater, populair science en literatuur geeft leuke extra's boven een "normaal" muziekfestival. De Juliet en de Echo hebben een aantal keer de gaten in het muziekprogramma weten te redden zodat ik me niet verveeld heb. Echter bij een programma zoals op BKS had ik hier waarschijnlijk geen gebruik van gemaakt. "De sfeer" was niet uitzonderlijk voor een festival, wel aantal keer een praatje kunnen maken.. Alleen bij het binnen komen in de juliet was er altijd een spontaan feestje in het theater. Ook een groep mensen gespot met bamboe takken en fluitjes deze zorgden echter niet voor "de sfeer" maar voor plaatsvervangende schaamte. Een Lowlands ervaring heeft voor mij geen verrandering gebracht in mijn mening dat je een festival ten eerste bezoekt voor de line-up en niet voor "de sfeer".

De vrijdag
Vrijdag begonnen met Traumahelikopter. De band met de meest geniale nederlandse bandnaam ooit gaf een goeie show weg. Lekkere snelle korte punk liedjes. De punk mentaliteit was ook goed aanwezig. Na door de tent te crowdsurfen vertelde de zanger dat dit hun laatste Lowlands show zal zijn omdat ze onder geen beding het publiek in mochten. Na een half uur begonnen de liedjes een beetje op elkaar te lijken daarom het einde van The Joy Formidable bekeken. Het geluid in de Grolsch was erg schel, Op een afstandje in het graz was het wel goed te beluisteren. De liedjes van het debuutalbum zijn nog altijd leuk om te luisteren.

Na een pauze in het voorste vak gaan voor Tame Imapala. Eerste gedeelte van het optreden was wat duf maar vanaf Half Full Glass of Wine en Elephant kwam er wat meer pit in de muziek en was het een goed optreden.

Later op de avond naar Mikal Cronin in de India wezen kijken. Leuk om het contrast te zien tussen hun metal voorkomen en toch wel poppy songs. De tent was vrij leeg. Na afloop stormde de band bijna het podium af, de basist kwam nog even snel terug om te zeggen dat ze zo'n haast hadden om Slayer te zien. Oké zij naar Slayer wij naar Nine Inch Nails. Indrukwekkende (licht)show, alles was zeer strak gespeeld. De show kwam ook goed tot zijn recht van achter in de tent waar toch nog wel een paar gaten waren.

De zaterdag
Na rustig wakker geworden te zijn bij Daughter naar de lezing van Leo Kouwenhoven en de nationale wetenschapsquiz gegaan. Leuk om Natuurkunde op zo'n manier tegen te komen op een festival. De wetenschapsquiz was echter een teleurstelling, was erg rommelig en kwam onvoorbereid over. Verder overdag nog Mmoths en Mount Kimbie gezien. Prettige muziek om naar thuis naar te luisteren maar live boeit het toch niet zo veel.

Hoogtepuntje van het weekend was toch Unkown Mortal Orchestra. Zij verrasde door hun liedjes uit te spinnen met jams en gierende gitaarsolo's. Dit gaf een extra dimensie aan hun muziek. Daarna in de India blijven hangen voor Chvrches. Leuk poppetje als zangeres, aardig liedjes maar toch niet echt de hype waard. De zoveelste 80's revival bandje. Vervolgens een stukje Moderat bekeken om weer terug te keren om Poliça bezig te zien. Erg sterk optreden. Wat een mooie stem heeft die vrouw.

De zondag
De zondag was de sterkste festival dag van de drie. Begonnen in de Juliet met Orkater die een Kofferband productie opvoerde. Zeer leuke show waar live muziek erg goed in verwerkt was. Na afloop een sprintje getrokken om Jacco Gardner aan het werk te zien. Enkel Chameleon gehoord maar dat klonk zeer goed.

Het NJO Reich Ensemble was echt een eye opener. Wat een muziek! Zeer intens en heel mooi! Ook tof dat de componist nog leeft en aanwezig was. Enige echte "ontdekking" voor mij op Lowlands. Daarna bij HAIM wezen kijken. Daar geconcludeerd dat het niet mijn kopje thee is en na twee nummers weg gegaan. Veelste poppy en Amerikaans. De gitarist had veel tijd nodig om de gitaar te stemmen dus werdt er spontaan under pressure gecoverd door de rest van de band. Bonobo was vervolgens prima muziek om bij in het zonnetje te liggen.

Daarna James Blake gezien. Zeer goed optreden, hij heeft mij opnieuw enthousiast gemaakt voor zijn muziek. De bassen waren tot in achter de tent te voelen. Vervolgens bij MS MR gekeken om dezelfde conclussie te trekken als bij HAIM.

's Avonds was het tijd voor The Knife. Na alle verhalen van het paradiso optreden benieuwd wat ik er zelf van vond. Ik vond het een zeer vermakelijke show met geniale muziek. Ik denk dat het meeste er al over geschreven is. De dansers deden zelfs een heel numer lang het jumpstyle dansje. http://www.youtube.com/watch?v=A19fJKpNqzw Ondanks de onorthodoxe show raakte de tent steeds voller en werdt er hoe later in de show steeds meer meegedanst. Dit was voor mij de headliner van Lowlands.

Al met al een leuk weekend gehad met een paar goede optredens.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 21-08-2013

Mooi verslag e10ne!


Lowlands 2013 - ahha - 21-08-2013

Di jaar voor de eerste keer naar lowlands geweest, conclusie was dat het toch wel heel anders was als een werchter of bks wat ik ook bezocht heb dit jaar. Het begon al met die tent buiten het terrein ('24 uurs tent') was nog niets te doen dus s'middags de tent fijn opgezet direct op camping 2, dit bleek achteraf niet zo'n slimme zet aangezien de muziek gewoon tot 7 uur in de morgen doorgaat.

Vrijdag begonnen met Deep Sea Arcade ik kon er eigenlijk nagenoeg niets van, het was niet heel speciaal maar toch een prima begin van de dag. Hierna het terrein maar eens een beetje verkend en bij Seasick Steve in het gras gezeten, in het begin klonk het wel lekker maar naar een kwartiertje had ik het idee dat ik de hele tijd naar hetzelfde nummer aan het luisteren ben. Toen hij klaar was met zijn kunstje stroomde de tent behoorlijk leeg dus maar meteen een fijne plek uitgezocht voor Tame Impala, we stonden zo goed als voor aan en merkte er dus ook niets van dat de tent (schijnbaar) niet echt gevuld was. Het optreden moest even op gang komen maar naar pakweg een kwartiertje kwamen ze echt op gang en gaven ze alsnog een heerlijk optreden echt van genoten. Kendrick Lamar op werchter al gezien dus snel door naar Hurts ik vond het optreden soms wel erg dramatisch maar mijn mening is dat ze wel erg fijne muziek maken, ik heb het dan ook met plezier afgekeken. Mikal Cronin een stukje meegepakt, en toen snel doorgelopen naar Jagwar Ma wat een heerlijke band is dit zeg charlie stond afgeladen vol weet niet of het door de regen kwam of dat iedereen er voor Jagwar Ma was maar de tent ging op sommige momenten echt helemaal uit z'n dak. Ik vond het album al erg goed dus had gehoopt dat ze dit ook live over kunnen brengen en dat is ze dik en dubbel gelukt. Toen als een gek naar de alpha gerend dit doordat de regen met bakken uit de hemel kwam en natuurlijk vanwege Nine Inch Nails, dacht eerst dat de tent vol stond echter toen ik binnen kwam bleek dat de rand goed gevuld was met schuilers voor de regen maar dat er nog plek genoeg was. Ik met mijn 18 jaar oud wist niet eens van hun bestaan af totdat ze dit jaar weer bij elkaar kwamen, ik had me er van te voren wel een beetje in verdiept maar nog wist ik niet precies wat ik er nu van moest verwachten. Ik ben in dat krappe anderhalf uur compleet omver geblazen wat een energie komt er van dat podium, en dan die lichtshow om gek van te worden maar wat past het goed bij de muziek. In een woord fantastisch en met stipt op 1 van deze toch best geslaagde dag, ze mogen dan ook een nieuwe fan verwelkomen.

Nacht 1 moest ik zonder oordopjes doorbrengen van slaap is toen dus niets gekomen, vrijdag toch maar even bij de hema langs gegaan helaas hielpen ze iets teveel waardoor ik halverwege Daughter pas wakker werd had ik toch wel graag willen zien, en aangezien er niet zo heel veel op het programma stond vandaag baalde ik hier toch wel van. Dag pas erg laat begonnen jawel bij (ik heb me aangepast) Imagine Dragons begin was erg saai later begon er iets meer pit in te komen was een gevalletje niets bijzonders/ volgende keer sla ik het over. Toen op naar Miles Kane hij weet wel hoe hij een tent in beweging moet krijgen en het ging soms (vooral met z'n hits) helemaal los, eerste leuke optreden van de dag. Toen door naar Empire of the Sun gewoon omdat het kan, het was best een apart optreden met danseressen die naar elk nummer iets anders aanhadden de zanger (zong hij? geen idee) die zich regelmatig verkleedde en een vage pop waar rook uitkwam en niets toevoegde gecombineerd met veel visuals op het scherm en sterk elektronisch klinkende muziek zorgde voor bizarre taferelen. Toch heb ik me hier echt goed geamuseerd geen idee of het door de muziek of door de show kwam maar ik vond het leuk haha. Hierna was ik wel even toe aan iets anders namelijk Chvrches ze hebben echt een paar sterke nummers de rest kan er mee door maar is niet heel speciaal. Kortom ik ben echt benieuwd naar hun album wat volgens mij eind september ergens uitkomt. Owja en ik weet echt niet wat ik van dat zangeresje moet denken maar ze heeft iets aangenaams over zich heen. Na Chvrches even bij editors gaan kijken maar 3 keer in een dik jaar tijd is een beetje teveel van het goeden dus nog maar even bij Polica gaan kijken zij gaven een erg goede show weg. Conclusie deze dag was echt een stuk magerder dan de vrijdag maar toch best wat leuke dingen gezien.

Zondag de laatste dag begonnen we met Haim gevolgd door Noah and the Whale vind dat ze beide wel aardige muziek maken maar niet meer dan dat. Bij Noah and the Whale iets eerder weg gegaan voor James Blake hij werd 5 minuten voor aanvang aangekondigd en er werd verzocht om stil te zijn dit, lukt de meeste mensen niet echt en de bordjes met Feestje?! erop vond ik ook niet echt gepast. Misschien dat mede hierdoor ik het concert op werchter echt veel beter vond overkomen de tent liep wel steeds verder leeg dus steeds een beetje naar voren geschoven en zo toch nog een fijn concert mee mogen maken. Hierna was het tijd voor Foals was gewoon goed niet meer over te zeggen iets eerder gegaan voor Franz Ferdinand wat echt een heerlijk optreden was had niet verwacht een hele alpha zo uit z'n dak te zien gaan op een echte 'band'. Toen was het tijd voor Nick Cave op werchter zat hij tussen django django en tame impala in met biede overlap en ik heb hem toen dus overgeslagen. Meteen na Franz Ferdinand het voorste vak ingegaan ik voelde me echt belachelijk jong hier. Erg jammer voor degene die hier niet bij is geweest want die hebben toch echt het hoogtepunt van lowlands 2013 moeten missen, ik had alleen het laatste album geluisterd maar heb het hele optreden echt enorm genoten geweldig om te zien hoe de bad seeds helemaal tekeer gaan op het podium en dan een nummer later gewoon een prachtig rustig nummer beginnen te spelen. Dit was band 2 die me compleet omver geblazen heeft en er een nieuwe fan bij heeft.

Heb helaas best veel optredens alleen moeten bezoeken en ik heb wel eens publiek meegemaakt wat meer interesse in artiesten toont die aan het optreden zijn. Al met al toch een gezellig/geslaagd weekend gehad en veel leuke en goede dingen gezien.