Graz
Lowlands 2013 - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Lowlands (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Lowlands 2013 (/showthread.php?tid=13)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49


Lowlands 2013 - matthijs603 - 19-08-2013

Zo, net terug.

Algemene indruk: Toch weer een topweekend gehad, maar de kritiek die hier op Lowlands al een tijdje gaande is, begin ik wel wat beter te begrijpen en zelfs een beetje te delen. Het publiek dat enkel voor 'het feestje' kwam, leek groter dan ooit. Maar dat kan ook deels liggen aan een andere perceptie, door hier veel te lezen, door zelf te veranderen of door op Best Kept Secret te hebben gezien hoe een festival in Nederland óók kan zijn.

Soms ergerde ik me aan het 'feestjesgehale' (ik heb mensen Lowlands horen vergelijken met de Efteling en Disneyland, de vetste optredens waren volgens mensen die ik sprak de dikke feestjes bij The Opposites en Major Lazor), vaker kon ik de knop omzetten, mijn eigen plan trekken en 's avonds ook wel weer lachen om de gekte.

Geen legendarische optredens gezien, wel een aantal hoogtepuntjes:

Little Green Cars vind ik op plaat wat te laf, maar was een openbaring op de Charlie. Beetje á la Dry The River, waar ik wel van hou.

Villagers maken mooie liedjes en die zijn live minstens even mooi. Sympathieke frontman, lekkere setlist, goed optreden.

Foals gaf een rockshow zoals die hoort, lekker energiek, strak, top,.

Franz Ferdinand speelde de hitjes en bereikte ook de achterkant van de Alpha met gemak, Jacco Gardner was een heerlijke opening van de zondag. Aantal keer met vriendinnetje mee naar de Juliët geweest, wat eigenlijk ook iedere keer raak was (Sadist, Conny Jansen, Martijn Koning, Nineties en in de Mike de hilarische Bert Garbriëls).

Ook prima: Band Of Horses, Miles Kane, Frightened Rabbit, Deep Sea Arcade, Mister and Mississippi

Niet mijn ding: Great Minds, Buraka Som Sistema

Saai: Editors, Balthazar

Saaaaaaaai: Noah and the Whale

Grootste domper: Tame Impala. Waarschijnlijk een gevalletje wrong place, wrong time. Maar het eerste kwartier kwam totaal niet over in de Alpha. Grote geluidsbrij, band die voor zichzelf leek te jammen. Het kan ook aan zeurende vrienden hebben gelegen, maar na een kwartier leek het optreden voor mij al niet meer te redden en ben ik maar naar de India gesprint voor Villagers. Ik hoop op een gevalletje Django Django, vond ik ook niet te doen vorig jaar, maar was een paar maanden in de Melkweg wél erg sterk.

WTF-moment: Empire Of The Sun. Holy shit, wat een zaad-act. Eurovisie Songfestival meest Mega Playbackshow (althans, dat vermoed ik, niets leek live). Ontzettende aanstellerij, geen idee wat dit of een festival te zoeken heeft, het had beter gepast in het voorprogramma van De Toppers, maar critici zullen beweren dat De Toppers juist op Lowlands 2013 hadden gepast.


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

@Geluksknikker: volgens mij heb ik je post per ongeluk gewist, van die Poolse bekertjesrapers. Ik wilde iets quoten en toen is ie gewist. Sorry.


Lowlands 2013 - geluksknikker - 19-08-2013

BigBird Wrote:@Geluksknikker: volgens mij heb ik je post per ongeluk gewist, van die Poolse bekertjesrapers. Ik wilde iets quoten en toen is ie gewist. Sorry.

Kan gebeuren he. Iedereen die mijn post op basis van Bigbird's beschrijving toch nog interessant acht, verwijs ik graag door naar de website van HP/De Tijd.


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

Hier het artikel:
http://www.hpdetijd.nl/2013-08-19/poolse-bekerrapers-verdienen-3-maandsalarissen-op-lowlands/

Quote:Poolse bekerrapers verdienen 3 maandsalarissen op Lowlands

Op Lowlands vind je kalende oude rockers met dikke bierbuiken en veel meer kleren aan hun lijf dan het heerlijke zomerweer dicteert. Er zijn beeldschone jonge vrouwen met touwtjes in hun haar en glitters op hun wangen, die bij singer-songwriter Michael Kiwanuka precies hetzelde met hun heupen wiegen als bij de Japanse psychedelische noiseband Bo Ningen. Er zijn jongetjes van zestien die na een zomer lang vakkenvullen met grote ogen van verbazing gewillig hun festivalontmaagding ondergaan. En er zijn Poolse bekerrapers.

Wat bezielt de Poolse bekerraper?
Schichtig als heroïnejunks, gulzig als hongerige vampiers struinen ze het festivalterrein af, op zoek naar lege bekers. Ze hebben lange dreads, minimaal vijf piercings, in hun woordenboek is geen ruimte voor de term obesitas en ze ruiken een beetje naar natte hond. Sommigen hebben een lampje op hun hoofd gebonden, zodat ze ook na het invallen van de nacht de containers kunnen plunderen. Wie zijn deze mensen, en wat bezielt hen?

Degenen die er uitzien als doorgewinterde bekerrapers, willen geen van allen praten. Geen tijd, er is werk te doen. De 35-jarige Robert (geen dreads, wel piercings, neutrale lichaamsgeur) heeft wel vijf minuutjes tijd. Zijn Engels is gebrekkig, maar als ik het goed begrijp werkt hij in Polen bij een groenteboer. Zijn inkomen? Vierhonderd euro per maand. Om een extraatje te verdienen bezoekt hij elk jaar een of twee festivals om plastic bekers te verzamelen. Lowlands is daarvoor uitermate geschikt. Op Pinkpop krijg je een muntje per twintig bekers, de moeite niet waard, en op het nieuwe Best Kept Secret is elke beker een euro waard, zodat bezoekers ze liever zelf inleveren. Hier in de polder krijg je voor elke elf bekers een muntje, die je vervolgens kan omruilen voor € 2,60. Voor de meeste festivalgangers is dat te weinig, maar de profs weten wel beter.

3000 euro in een paar dagen
Samen met een vriend, die elders op het terrein aan het verzamelen is, liftte Robert daarom dit jaar naar Biddinghuizen. Af en toe probeert hij een concertje mee te pikken, maar veel tijd gunt hij zichzelf daar niet voor: tien uur per dag loopt hij met zijn hoofd naar de grond gericht. Het is niet voor niets. Als hij weer thuis is, denkt hij 400 euro – zijn maandloon – in zijn achterzak te hebben.

Wat Robert precies fout doet weet ik niet, maar van anderen hoor ik veel hogere bedragen. De beeldschone blonde Ana, die net als de andere rapers die ik spreek niet gefotografeerd wil worden, rekende vooraf op 1000 euro. Haar vriend was hier vorig jaar ook al en ging toen met dat bedrag naar huis. Nu zijn ze met z’n vieren in de auto gekomen en ze liggen voor op schema. ‘Misschien wordt het wel 1500 euro’, zegt Ana stralend. In Warchau, waar ze Russisch geeft op een middelbare school, moet ze daar drie maanden voor werken. Het is baas boven baas. In het festivaldagblad Daily Paradise wordt ene Plato opgevoerd die vorig jaar 3000 euro mee terugnam naar zijn thuisland, Utopia.

De crisis
Bij het clean up point, waar de bekers worden ingeleverd, vertellen Berdi en haar collega’s dat de groep Polen betrekkelijk klein is. Ze zien ondertussen steeds meer ‘gewone bezoekers’ die stapels bekers in komen leveren. De vijftien minuten dat ik bij het point hang, komen er inderdaad vooral Nederlanders, met meestal niet meer dan enkele tientallen bekers. Dat soort klanten heeft Berdi elk jaar meer. ‘De crisis’, denkt ze.

Verderop zie ik twee Tsjechen die aan het stereotype beeld lijken te beantwoorden in een container graaien. Jan en Leopold (niet hun echte namen) willen wel een paar vragen beantwoorden. ‘Maar schiet een beetje op. We zitten in een rush en dat willen we graag even vasthouden.’ Het duo raapt slechts enkele uren per dag, zodat ze uit de kosten komen. Want uiteindelijk zijn ze hier vooral om te feesten. Dat gezegd hebbende hollen ze naar het volgende afvalpunt. Ik ga de andere kant op, richting perstent, om dit stukje te tikken. In het volle besef dat het financieel een stuk interessanter zou zijn om mijn nieuwe Tsjechische vrienden achterna te gaan.



Lowlands 2013 - Stefan - 19-08-2013

Geen idee wat voor ongein dit nou weer gaat worden...

Nieuw festival Down The Rabbit Hole
Verder maakte Eric bekend dat de organisatie van Lowlands plannen heeft voor een nieuw festival. Behalve de naam, Down The Rabbit Hole, wilde hij er alleen niet veel over kwijt.

Stuur je pakketje / ideeën voor een nieuw festival naar:
Down The Rabbit Hole
Postbus 98
4700 AB
Wouwse Plantage

http://downtherabbithole.nl


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

Zometeen gaan ze een soort van BKS-achtige tegenhanger maken


Lowlands 2013 - Willie - 19-08-2013

Dat zou echt de ultieme treurnis zijn, eerst fel van leer trekken op het moment dat er terechte kritiek op je festival en dan toch die kritiek aantrekken, maar ja van Eerdenburg is ook al seniel aan het worden, dus het zou me niets verbazen.


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 19-08-2013

Triest of niet, als er een tweede festival in Nederland komt met een echt op alternatieve muziek gefocuste line-up kan ik dat alleen maar toejuichen. We zullen zien wat het gaat worden.


Lowlands 2013 - Roel87 - 19-08-2013

Zo, kan ondertussen ook weer fris en fruitig achter de computer kruipen. Al met al vielen de vooraf ingecalculeerde irritatiepunten dit jaar weer een stapje meer op dan vorig jaar. Vooral veel optredens in halflege tenten gezien, maar dat mocht tot op zekere hoogte de pret niet drukken. Ondanks dat het verre van vol was bij Alpha-afsluiters NIN en Nick Cave & The Bad Seeds kreeg je omringt door voldoende enthousiastelingen in het voorste vak toch de indruk dat het ook achterin aardig gevuld moest zijn. Of beter gezegd: je hebt niet volledig het benul dat de opkomst mager is. Zodoende zijn dat voor mij toch twee uitermate geslaagde optredens geworden. In principe zouden deze bands dan ook veel beter op BKS passen. Alhoewel, dat hoofdpodium is ook niet alles.

Later meer...


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

Piet Knaak Wrote:Triest of niet, als er een tweede festival in Nederland komt met een echt op alternatieve muziek gefocuste line-up kan ik dat alleen maar toejuichen. We zullen zien wat het gaat worden.

BKS heeft die plek ingenomen, en zie ik alleen maar groeien komende jaren.

Dit kan ook onderdeel zijn van de oorlog die gaat komen tussen Live Nation / Mojo vs Friendly Fire / FKP Scorpio


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

Atze de Vrieze via zijn Twitter:

Quote:De mensen gingen dit jaar massaal naar de acts met bona fide radiohits. Disclosure, Imagine Dragons, Franz Ferdinand, Major Lazer.

Quote:Critics darlings als Mikal Cronin en UMO kregen juist niet veel publiek op de been. Radio rules big time.



Lowlands 2013 - Roel87 - 19-08-2013

Eerste gedachte over DTRH: Lowlands beseft dat het huidige publiek idd niet langer warm loopt voor de typische BKS-namen. En omdat de naam Lowlands ondertussen dusdanig 'verziekt' is moeten ze met een nieuw initiatief komen om de verwachte opmars van BKS tegen te gaan. Maar eerst de details afwachten.


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 19-08-2013

Vond UMO op Lowlands echt een stuk beter dan op LGW? May Day eerder dit jaar. Ze leken er ook meer zin in te hebben. Mikal Cronin was ook fijn, even fijn rocken.

Denken jullie trouwens dat er nog beelden gaan opduiken van Nick Cave? Kan ze nu nog nergens vinden helaas. Zou graag Stagger Lee nog eens terugzien.


Lowlands 2013 - Roel87 - 19-08-2013

Piet Knaak Wrote:Vond UMO op Lowlands echt een stuk beter dan op LGW? May Day eerder dit jaar. Ze leken er ook meer zin in te hebben. Mikal Cronin was ook fijn, even fijn rocken.
Vond UMO ook beter dan op LGW, maar Mikal Cronin verdiende vooral een enthousiaster publiek. Op BKS zou er toch wat meer beweging en chaos ontstaan. Lag niet aan de band.


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 19-08-2013

Ja, dat denk ik ook wel. Voelde me zelf ook niet echt geroepen om gek te doen als er niets gebeurd Tongue

Chase & Status was trouwens ook wel een gekheid zeg. De enige manier om op m'n plek te blijven was als een idioot meedoen want het ging echt te keer daar. Ik stond er eigenlijk alleen om een goede plek te hebben voor de Editors. Nou ja, hebben we dat ook weer eens meegemaakt.


Lowlands 2013 - Willie - 19-08-2013

Piet Knaak Wrote:Triest of niet, als er een tweede festival in Nederland komt met een echt op alternatieve muziek gefocuste line-up kan ik dat alleen maar toejuichen. We zullen zien wat het gaat worden.

Maar ik geloof toch dat ik even ga passen voor die klojo die maar blijft ontkennen dat ze minder scherp boeken en het publiek op Lowlands is veranderd, maar dan ondertussen wel iets in die richting zou gaat opzetten.

Afwachten inderdaad, want als meneer Slint, Glenn Branca, Can en The replacements neer gaat zetten heb ik ook geen principes meer Wink


Lowlands 2013 - Stefan - 19-08-2013

Willie Wrote:[Afwachten inderdaad, want als meneer Slint, Glenn Branca, Can en The replacements neer gaat zetten heb ik ook geen principes meer Wink
Dan is het de grootste held van Nederland! Ben alleen bang voor nog meer spreiding van de aardige namen. We gaan België een beetje achterna.


Lowlands 2013 - halfempty/full - 19-08-2013

atthedrive-in Wrote:Een kroegbaas, van mij oude stamkroeg deed dat altijd. Die kwam zondagochtend naar het terrein, sprak mensen aan die van het lowlandsterrein weggingen. Kocht het bandje over en plakte dat vast met kaugom. Werkte iig 5 jaar geleden.

Ze sjorren toch altijd aan je bandje? Of was dat een ander festival?

Wel grappig dat dit jaar relatief 'moeilijke' headliners had (The Knife, NIN, Slayer, Nick Cave) maar tergelijkertijd de ultieme feesteditie was (als ik de verhalen mag geloven).


Lowlands 2013 - Enzo - 19-08-2013

halfempty/full Wrote:
atthedrive-in Wrote:Een kroegbaas, van mij oude stamkroeg deed dat altijd. Die kwam zondagochtend naar het terrein, sprak mensen aan die van het lowlandsterrein weggingen. Kocht het bandje over en plakte dat vast met kaugom. Werkte iig 5 jaar geleden.

Ze sjorren toch altijd aan je bandje? Of was dat een ander festival?

Wel grappig dat dit jaar relatief 'moeilijke' headliners had (The Knife, NIN, Slayer, Nick Cave) maar tergelijkertijd de ultieme feesteditie was (als ik de verhalen mag geloven).
Als je het blokkenschema bekijkt duurt het festival voor mensen die 'voor de muziek' en de bandjes komen maar een paar uurtjes per dag, van 6 tot 11 of zo. En daar komt relatief weinig publiek op af. De scheiding lijkt me compleet, vandaar wellicht dat nieuwe festival dat vandaag werd aangekondigd. Lowlands weer terug naar de meer oorspronkelijke vorm en een feestfestival erbij. Of omgekeerd.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 19-08-2013

Huh? Bandjes beginnen al rond 11 hoor (1 uur op vrijdag) en de feestmuziek die wordt bedoeld staat allemaal in diezelfde tijdsspanne (van 11 tot 11).


Lowlands 2013 - Enzo - 19-08-2013

matthijs603 Wrote:Huh? Bandjes beginnen al rond 11 hoor (1 uur op vrijdag) en de feestmuziek die wordt bedoeld staat allemaal in diezelfde tijdsspanne (van 11 tot 11).
Ja, maar als er bij de headliners al weinig belangstelling is hoeveel mensen staan er dan om twee uur 's middags bij Great Minds te kijken? Dat middagprogramma (bandjes) lijkt me redelijk zinloos. Wat ik ervan begrepen heb begint voor veel feestgangers Lowlands om een uur of 9 - 10 's avonds. Mensen die niet willen feesten krijgen op Lowlands erg weinig voorgeschoteld.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 19-08-2013

Maar het ging nu vooral om de 'feestacts' in het reguliere programma. Zoals The Opposites en Major Lazer, acts die eerder op de dag speelden dan bv Nick Cave en Goat. Vroeg op de dag is het vrijwel nergens heel druk, op geen enkel festival. Great Minds had zo vroeg niet eens weinig publiek hoor.


Lowlands 2013 - matthijs603 - 19-08-2013

Maar het is inderdaad zo dat de spoeling dit jaar dun was betreft de acts die meer zijn bedoeld on rustig te kijken, en ook dat juist die acts wat minder bezoekers hadden.


Lowlands 2013 - BigBird - 19-08-2013

Quote:Toch veel mobieltjes gestolen tijdens Lowlands

Ondanks een oproep van de organisatie van Lowlands om alert te zijn op zakkenrollers hebben 115 festivalbezoekers aangifte gedaan van gestolen of verloren mobiele telefoons.

Tijdens het festival in Biddinghuizen werden afgelopen weekend wel ruim dertig procent minder arrestaties verricht dan vorig jaar, meldt de politie maandag.

In totaal werden 111 arrestaties verricht. De arrestanten waren vooral festivalbezoekers die met drugs op zak het terrein op wilden komen, meldt de politie maandag. Het Openbaar Ministerie heeft de meeste strafbare feiten direct afgehandeld. Acht mensen zijn met dagvaardingen naar huis gestuurd. De rest kreeg boetes of taakstraffen opgelegd.

Tijdens het festival meldden acht vrouwelijke bezoekers zich omdat ze lastig waren gevallen. Drie vrouwen hebben aangifte gedaan. De politie heeft een onderzoek ingesteld.



Lowlands 2013 - Murdoc Niccals - 19-08-2013

BigBird Wrote:
Quote:Toch veel mobieltjes gestolen tijdens Lowlands
Slechte titel als het gaat om gestolen of verloren telefoons. 115 op 55.000 valt mee, zeker met al die zweetspringgekdoenfeestjes.