Graz
Lowlands 2013 - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Lowlands (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Lowlands 2013 (/showthread.php?tid=13)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49


Lowlands 2013 - Fitz - 11-08-2013

Ook aan t terugkijken.. Behoorlijk slecht.


Lowlands 2013 - Fitz - 11-08-2013

Vervelende met Spinvis meezingende meisjes en vervelende dierenvergelijkende dertigers.


Lowlands 2013 - Proest - 11-08-2013

Ik had steeds zin om wat naar de tv te gooien als die meisjes in beeld kwamen.


Lowlands 2013 - Loov - 11-08-2013

"Ja hier komt bij iedereen de Bonobo naar boven"

WTF? Die natuurbeelden ook steeds doorheen. Prachtig. Ik bedoel voor dit soort mensen ga je toch naar Lowlands?


Lowlands 2013 - meisbaer2 - 11-08-2013

Ik vond de oude lullen ook wel vervelend, ik hoop dat ik niet zo erg ben ;-)
Die meiden waren totaal onvoorbereid en stortte zich er onbevangen in, dat vond ik wel wat hebben. Ik denk dat het voor hun een veel grotere ervaring was.


Lowlands 2013 - JorisR - 12-08-2013

Haters


Lowlands 2013 - Enzo - 12-08-2013

JorisR Wrote:Haters
Was het allemaal een beetje te herkenbaar voor je? :-P


Lowlands 2013 - BigBird - 12-08-2013

Quote: Man mag niet naar Lowlands van zijn vriendin http://www.dumpert.nl/mediabase//6557527/97913069

Wat een kutwijf


Lowlands 2013 - atthedrive-in - 13-08-2013

Schitterend!


Lowlands 2013 - BigBird - 13-08-2013

BigBird Wrote:
Quote: Man mag niet naar Lowlands van zijn vriendin http://www.dumpert.nl/mediabase//6557527/97913069

Wat een kutwijf

UPDATE: hij mag niet gaan http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/08/mark_hanneke_de_followup.html


Lowlands 2013 - mad dog - 13-08-2013

En de prijs van Bitch van het jaar gaat naar .... Hanneke.


Lowlands 2013 - atthedrive-in - 13-08-2013

Edit: Oh het achterliggende verhaal maakt het al iets beter, als het klopt.

Maar anders, wat een wijf.


Lowlands 2013 - 7up - 13-08-2013

Door alle media aandacht lijkt me de relatie toch al naar knoppen. Vind die Mark maar een slapjanus.

nog 2 nachtjes en dan naar de flevopolder! heel veel zin in Smile

Keek heel even op marktplaatst en het stikt van de kaarten (onder kostprijs)
mochten mensen op donderdag nog willen besluiten.. denk dat je voor 125 wel een ticket kan krijgen.

veel plezier allemaal!


Lowlands 2013 - BigBird - 13-08-2013

Quote:Moet Lowlands de Alpha-tent niet eens gaan afbreken?



Deze week exact twintig jaar geleden beleefde 'A Campingflight To Lowlands Paradise' zijn eerste editie. Weinigen konden op die matig bezochte eerste editie (amper 8.000 bezoekers) voorzien dat het festival binnen enkele jaren zou uitgroeien tot een van de meest toonaagevende festivals van Europa. Inmiddels is 'Lowlands' die status, behalve in Nederland, al wel weer een tijdje kwijt. En ook in eigen land wordt er door nieuwe concurrenten flink aan de stoelpoten van Lowlands gezaagd. Moet de organisatie niet eens gaan nadenken over een ingrijpende vernieuwing van 's lands populairste festival? Nee, zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg in reactie.

Het begon in 1993 met twee tenten in de klei van de Flevopolder, destijds ruim voldoende om de kleine 8.000 nieuwsgierigen te huisvesten. De naam was ontleend aan een festival dat in 1967 en '68 in Utrecht plaatsvond, maar het festival was in feite een outdoor-voortzetting was van de legendarische, in Rotterdam gehouden indoorfestivals 'Pandora's Box' (1983 t/m '85) en 'Ein Abend in Wien' (1991).

Binnen enkele jaren groeide Lowlands uit tot een van dé festivalfavorieten van West-Europa. De opzet en aanpak van het festival leken vooral afgekeken van het Engelse Glastonbury-festival. Dat betekende niet alleen alternatieve (rock-) muziek, maar een mengeling van kunstdisciplines: Naast muziek ook, film, toneel, comedy, literatuur, dans en debat. Verrassend en trendsettend was (toen ook) dat ieder podium zich in een (soms levensgrote) tent bevond.

Populariteit
Vanaf tweede helft jaren '90, kon Lowlands, op een enkele uitzondering na, steeds het bordje uitverkocht op de deur hangen. Het festival wilde na het eerste jaar geen dagkaarten meer verkopen en zich alleen te richten op passe-partouts. Dit om de bezoeker onderdeel te maken van een totaalbeleving, die een weekend Lowlands is.

De laatste jaren is het festival zelfs binnen een paar uur na het starten van de voorverkoop uitverkocht voordat er dan ook nog maar een artiest bekend is gemaakt. De recessie heeft de afgelopen jaren een hoop slachtoffers gemaakt op de festivalmarkt, maar lijkt geen vat te hebben hebben gehad op Lowlands.

Maar het razendsnel uitverkopen van het festival is nog een van de weinige successen die het festival de laatste jaren boekte. Qua opzet van het festival is er de afgelopen jaren nauwelijks iets veranderd/vernieuwd/verbeterd. De trendsetter van weleer, die Lowlands eens was, lijkt een tevreden doch gemakzuchtige man van middelbare leeftijd te zijn geworden.

Concurrentie
Waar jonge festivals als 'Into The Great Wide Open' en het dit jaar voor het eerst gehouden 'Best Kept Secret' en 'Welcome To The Village' er op een kleinschalige manier vandoor gaan met de Lowlands-formule, blijft een reactie vanuit Biddinghuizen voorlasnog achterwege. Natuurlijk is er elk jaar kritiek op de programmering van het festival, maar het wachten is op een adequate reactie op de ontwikkelingen elders. Een blik op het programma en het festivalterrein van Lowlands, leert dat die dit jaar (nog) niet te verwachten is.

Wat zou Lowlands kunnen doen om zijn grote betekenis voor de festivalkaart te behouden? Het zou bijvoorbeeld de Alpha tent (nu het belangrijkste podium) moeten afbreken. Wat het festival ontbeert is een hoofdpodium waar iedereen aan het eind van de dag samenkomt om te kijken en luisteren naar de headliner van de dag. Voorwaarde is dan wel dat het festival zeker drie acts moet boeken die moeiteloos 40.000 mensen naar de mainstage lokken.

Tweede garnituur
Nu speelt op die plaats, met alle respect, vaak een band die op andere festivals als voorlaatste geprogrammeerd staat. En bovendien op een lachwekkend vroege tijd. Nu gaan op sommige dagen om 22.45 de lichten uit en de hekken van het hoofdpodium dicht, terwijl dat natuurlijk prime-time zou moeten zijn voor een festival van internationale allure.

Zo'n ingreep zou een enorme boost betekenen voor de sfeer een saamhorigheid op Lowlands, de organisatoren zouden, (als ze dat nog niet gedaan hebben) eens een kijkje moeten nemen bij het Deense Roskilde. Daar staan aan het begin van iedere festivalnacht 60.000 mensen klaar om met z'n allen naar de afsluiter van de dag te kijken, iets wat nu juist die unieke sfeer op dat festival kenmerkt.

Een hoofdveld in plaats van een hoofdtent zou de tweespalt onder de bezoekers wat kunnen doorbreken. De laatste jaren is er een duidelijke tendens waarneembaar dat het publiek van Lowlands zich in twee groepen heeft opgesplitst: Het 'bandjesvolk' en het 'uitgaanspubliek'. De eerste groep is om 23.00 wel klaar met de dag, terwijl voor de tweede groep de festivaldag dan net begonnen lijkt. Natuurlijk lokt de programmatische aanpak van het festival dit een beetje uit, maar als Lowlands zich de komende jaren weer wil gaan onderscheiden en terugkeren in de Europese top 10 van de beste festivals, zijn veranderingen noodzakelijk.

In een reactie op bovenstaande zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg: 'Nee, de Alpha gaat niet verdwijnen. Er kunnen 30.000 mensen op het alpha terrein, met en zonder tent. Dus fijn dat ie er is. Als het regent en als er heel veel zon is ook. Een tent geeft een veel directere respons aan de spelende bands; het applaus klinkt harder, de band wordt meer opgejuind, de sfeer is beter, de beleving intenser, de saamhorigheid groter.'

'Ik wil nu juist geen hoofdpodium met AAA garnituur bands. Daar komt het Lowlands-publiek niet voor. Die komen vooral voor het avontuur en de nieuwe bands die nog niet de stap naar een groot publiek hebben gemaakt. Er zijn al festivals genoeg met dat ene hoofdpodium met die ene act waar iedereen voor komt. Lowlands heeft een andere strategie. Het is een groot festival met veel 'kleine' podia. Ieder podium zijn eigen 'runners up' en 'headliners' Eigenlijk stel je voor om van Lowlands een soort Rock Werchter te maken. Als ik dat ene hoofdpodium zou moeten faciliteren dan moet ik het gebied waar nu Bravo, X-ray, India en Hacienda staan ontruimen en een grote zwarte podium kast neerzetten. Dat is het einde van Lowlands en er zou 'just another headliner' festival betekenen.'

Van Eerdenburg vervolgt: 'Lowlands stopt niet om 22.45 maar gaat door tot 05.00u. Het nachtprogramma is ook programma en van een bijzonder hoog niveau in de vernieuwende elektronische muziek (India,Bravo en X-ray). Daarnaast ook ander aanbod als TittyTwister (rock), Grolsch- alternative dance (pop/rock), Lima world- (balkan,afro etc.) en latin/soul/hiphop in Hacienda-voorheen Groove Tube. Nacht comedy programma, nacht film-programma. Alles toegesneden op een 'alternative' publiek.'

'Wat betreft de vermeende tweedeling: de laatste alternatieve stromingen die echt vernieuwend zijn en dus een plek moeten hebben in het Lowlands festival is electronische muziek. Wij maken daarin uitdrukkelijk de keuze geen jip en janneke house te programmeren. De jongste generatie bezoekers luisteren naar zowel Arctic Monkeys als Disclosure en Maya Jane Coles. Het is een deel van de bezoekers (van middelbare leeftijd) die daar wellicht wat moeite mee hebben en niet mee kunnen in deze nieuwe eclectische smaakcocktail. De nieuwe generatiekloof?' Aldus van Eerdenburg.



Lowlands 2013 - Martijn - 13-08-2013

http://www.lowlove.nl/2013/nieuws/de-publieksfavoriet-editors/

Waar is dat avontuur waar de bezoekers van Lowlands voor komen dan?


Lowlands 2013 - Diet - 13-08-2013

Quote:'Ik wil nu juist geen hoofdpodium met AAA garnituur bands. Daar komt het Lowlands-publiek niet voor. Die komen vooral voor het avontuur en de nieuwe bands die nog niet de stap naar een groot publiek hebben gemaakt.

Die heeft duidelijk de reacties op de facebookpagina nog niet bekeken.


Lowlands 2013 - BigBird - 13-08-2013

De nieuwe Jan Smeets


Lowlands 2013 - Willie - 13-08-2013

Van Eerdenburg is het al een tijd kwijt en qua reacties gaat hij al een beetje op Smeets lijken, maar beste Eric: dat kutpubliek van je komt helemaal niet meer voor de muziek, maar voor het feestje.


Lowlands 2013 - Roel87 - 13-08-2013

Deze editie vooral benieuwd hoeveel man NIN en Nick Cave trekken als headliner. Op voorhand verwacht ik een halflege Alpha, maar het is te hopen dat het enigszins meevalt.


Lowlands 2013 - Aron - 13-08-2013

Roel87 Wrote:Deze editie vooral benieuwd hoeveel man NIN en Nick Cave trekken als headliner. Op voorhand verwacht ik een halflege Alpha, maar het is te hopen dat het enigszins meevalt.
Kan toch gewoonweg niet dat NIN voor een halfvolle Alpha gaat spelen? Bij Cave zie ik dat enigzins wel gebeuren, omwille dat het de zondagavond is en zijn bekendheid op festivals nu niet indrukwekkend is, maar NIN?


Lowlands 2013 - Uplift - 13-08-2013

NIN staat op Pukkelpop niet eens als headliner en Werchter 2009 was al een drama. Zijn in Europa niet eens de helft zo groot als elders, om één of andere bizarre reden.


Lowlands 2013 - Uplift - 13-08-2013

Het bewuste artikel staat trouwens vol fouten en houdt minstens één grote contradictie in.
Typische analyse in het luchtledige van iemand die vaag wat kent van marktdenken in de culturele wereld, maar verder geen reet snapt van muziek of de duurzaamheid/meerwaarde van een concept.


Lowlands 2013 - Flair - 13-08-2013

Lowlands zit in een vicieuze cirkel.
Ze kunnen het daar denk ik niet meer omdraaien, ze moeten het echt van het publiek hebben dat er nu komt.
Maar ja, ze zijn zelf ooit met die rommel na 23.00 uur begonnen.

Hij praat tegen beter weten in, dat denk ik zeker.


Lowlands 2013 - BigBird - 14-08-2013

Lowlands: "Er is helemaal geen scheiding tussen dance- en rockpubliek"

http://3voor12.vpro.nl/#!/nieuws/2013/Lowlands/Lowlands-directeur-geen-scheiding-dance-rock-publiek.html

enkele snippets:

Quote:Al jaren een heikel punt: hiphop op Lowlands, kan dat? Wat Van Eerdenburg betreft wel, maar hij heeft het niet gemakkelijk. Lowlands hééft trending topic Kendrick Lamar, maar probeerde ook A$ap Rocky en Mac Miller. "Uiteindelijk doen ze het niet. Waarom, dat wordt er niet bij verteld."

Quote:waarom is Blur er niet bij? "Vroeger verkochten ze maximaal twee keer Paradiso uit en nu vragen ze geld alsof ze in een stadion kunnen staan. Ik zag ze op een paar festivals: het publiek is tam, het ís gewoon geen headliner."

maar Nick Cave is dat wel?


Quote:Eric van Eerdenburg doet ook vast een boekje open over volgend jaar. Het festival ís namelijk al begonnen met het contacteren van mogelijke headliners voor 2014. "Er zitten erbij die ene maatje te groot zijn, maar als ze willen buigen zeg ik geen nee." Zou Arcade Fire - in september een nieuwe plaat uit - komen? Van Eerdenburg: "Ik hoop het."

Zijn de headliners van dit jaar geen grote vissen? "Dat is ook een beetje bewust. Lowlands is daar het festival niet naar, ons hoofdpodium kan maar 30.000 van de 55.000 bezoekers aan."



Lowlands 2013 - Enzo - 14-08-2013

Het is een bewuste keuze om kleinere headliners te halen dit jaar vanwege de capaciteit van het hoofdpodium en daarom zitten ze nu achter te grote headliners aan voor volgend jaar.