Graz
Lowlands 2013 - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Lowlands (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Lowlands 2013 (/showthread.php?tid=13)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 17-05-2013

Indiaantje89 Wrote:
Martijn Wrote:Wat is er nu nog hipster aan Alt-J dan?
Overhypt als de pest. Totaal geen boeiend album imo.

Zie het dus bij veel "hipsters" op facebook e.d. die ook naar LL gaan die het album helemaal tof vinden. Niet dat ik er problemen mee heb, maar wil er mee aangeven dat er dat soort acts op alle festivals staan. En als je er geen aandacht aan wil geven kan je daar mooi omheen.

Gaat hipster niet meestal op voor obscure muziek die juist niet iedereen op Facebook deelt...?


Lowlands 2013 - Stefan - 17-05-2013

Hipsters gaan sowieso niet naar Lowlands of BKS, want daar valt weinig nieuws te ontdekken voor een beetje hipster.


Lowlands 2013 - Uplift - 17-05-2013

Hipsters hebben zelf bijna nooit door hoe achterlijk ze zijn, dus wees er maar zeker van dat ze ook LL en BKS frequenteren.

Enkel high standard hipsters (kunstscholen en dat soort shit) zullen die festival te mainstream vinden, maar dan kiezen ze nog steeds voor rukmuziek, hoor.

En ja, Graz draait duidelijk op twee snelheden. Een boel kutbands waarvoor iedereen makkelijk 40 euro legt worden besproken in het bands/concerten topic, maar dan is LL te mainstream, zeker?
BKS is ook helemaal niet 'scherp' of zo... ze hebben gewoon enkele van de betere tourende namen staan, meer niet. Scherpte vind je op nichefestivals en op de klassieke toppers, waarbij dit jaar ook Dour mag gerekend worden.
Swans en Fuck Buttons zijn wel twee unieke namen, dat wil ik gerust toegeven.


Lowlands 2013 - Gunnar - 17-05-2013

Gezien de hipsterdiscussies die er verspreid over verschillende topics lopen is het misschien handig om hier een apart topic voor te openen? Kunnen we het in de andere topics weer over muziek hebben Wink


Lowlands 2013 - Roel87 - 17-05-2013

Grootste kritiekpunt op Lowlands is dat de bands die hier over het algemeen genomen geprezen worden steeds verder op het affiche wegzakken ten faveure van het 'nachtprogramma/feestje publiek'. Waar slappe M&S-klonen als The Lumineers volle tenten trekken zal Lowlands hoogstwaarschijnlijk Low laten schieten. En natuurlijk is er voldoende te zien, maar echt spannend is het voor de fanatieke muziekliefhebber niet (meer) te noemen.

En het is idd maar afwachten welk publiek er op BKS rondloopt. In dat opzicht lijkt Swans de ideale graadmeter aangezien er dan niets op het hoofdprogramma geprogrammeerd staat. Mijn vermoeden is dat de tent allesbehalve zal uitpuilen en dat de meute ervoor kiest bij het hoofdpodium te blijven hangen, maar dat is afwachten. In ieder geval is de programmering van BKS een stuk consistenter (ondanks die paar missers omwille van verkoop stimuleren).


Lowlands 2013 - Piet Knaak - 17-05-2013

Mwah, dat Swans een graadmeter is zou ik niet willen zeggen. Ik ga zeker niet naar Swans maar ik reken me zelf toch ook niet tot de groep 3FM luisteraars om het maar zo te zeggen. Swans is gewoon niet mijn ding.


Lowlands 2013 - Roel87 - 17-05-2013

Maar ik wel Tongue !!


Lowlands 2013 - Schobbeyak - 17-05-2013

Een hipster is de meest loze term die ik ooit gehoord heb. Niemand weet nou precies wie er wel en wie er niet toe behoren.

Negers. Joden. Homo's

Dat zijn pas groepen.


Lowlands 2013 - Gunnar - 17-05-2013

Schobbeyak Wrote:Een hipster is de meest loze term die ik ooit gehoord heb. Niemand weet nou precies wie er wel en wie er niet toe behoren.

Negers. Joden. Homo's

Dat zijn pas groepen.

Je zal het maar allevier zijn Tongue


Lowlands 2013 - matthijs603 - 17-05-2013

Gunnar Wrote:
Schobbeyak Wrote:Een hipster is de meest loze term die ik ooit gehoord heb. Niemand weet nou precies wie er wel en wie er niet toe behoren.

Negers. Joden. Homo's

Dat zijn pas groepen.

Je zal het maar allevier zijn Tongue

Dat is pas hipster Smile


Lowlands 2013 - Stefan - 17-05-2013

Swans is helemaal geen goede graadmeter voor BKS. Het is een buitenbeentje op het festival, er staat werkelijk geen andere band die in de categorie van Swans past. Ik kan je nu ook wel vertellen dat de 1e 5 minuten redelijk wat volk staat en dat het daarna meteen weg is. Ik zal Mogwai op de Beschaving een paar jaar terug ook nooit vergeten. Stond na 15 minuten ook niemand meer. Geweldige band hoor Swans, maar je moet niet verwachten dat zo'n band die hier Tivoli de Helling net uitverkoopt hordes mensen op een festival gaat trekken.


Lowlands 2013 - Roel87 - 17-05-2013

Stefan Wrote:Swans is helemaal geen goede graadmeter voor BKS. Het is een buitenbeentje op het festival, er staat werkelijk geen andere band die in de categorie van Swans past. Ik kan je nu ook wel vertellen dat de 1e 5 minuten redelijk wat volk staat en dat het daarna meteen weg is. Ik zal Mogwai op de Beschaving een paar jaar terug ook nooit vergeten. Stond na 15 minuten ook niemand meer. Geweldige band hoor Swans, maar je moet niet verwachten dat zo'n band die hier Tivoli de Helling net uitverkoopt hordes mensen op een festival gaat trekken.
Goede graadmeter als in: in welke mate wordt extreme muziek gewaardeerd. Als het een fiasco wordt qua drukte ben ik bang dat ook BKS besluit bands als Swans niet meer te boeken. Maar dat is iets te veel op de zaken vooruit lopen.


Lowlands 2013 - Stefan - 17-05-2013

Roel87 Wrote:Goede graadmeter als in: in welke mate wordt extreme muziek gewaardeerd. Als het een fiasco wordt qua drukte ben ik bang dat ook BKS besluit bands als Swans niet meer te boeken. Maar dat is iets te veel op de zaken vooruit lopen.
Ik snap je punt wel, maar een band als Swans trekt geen volk naar BKS. Als ze het een eerlijke kans hadden willen geven hadden ze op podium 2 of 3 een dagje soortgelijke muziek moeten programmeren. Iets als: Goat - Chelsea Light Moving - Pere Ubu - Swans - Godspeed You! Black Empereror. Dan was het een relevante graadmeter geweest. Nu is Swans gewoon een losse flodder.


Lowlands 2013 - Roel87 - 17-05-2013

Daar volg ik je ook wel in. Het is alleen te hopen dat ze die losse flodders blijven afvuren de komende jaren. Waar ik dan weer niets van snap is dat juist Iceage met Swans overlapt.


Maar dit is het Lowlands topic nietwaar? NIEUWE NAMEN Tongue !!

Overigens, dit quoteje van Van Eerdenburg.

Quote:“We hebben volgens mij een heel goed programma, wat niet zozeer op headliners gebaseerd is.

Dus zullen we al (zo goed als) rond zijn wat betreft (sub)headliners?


Lowlands 2013 - Willie - 17-05-2013

Van Eerdenburg gaat steeds meer op Smeets lijken Big Grin


Edit: om nog maar eens off topic te gaan, dat stukje over dat Britse jongeren festivals niet kunnen betalen is ook mooi:

http://festileaks.com/2013/05/zestig-procent-britse-jongeren-kan-festival-niet-betalen/

Tja, als je 85 euro kampeerspullen en 59 euro regenkleding er bij rekent wordt het vrij prijzig, ook de 61 euro om er te komen vind ik wat overdreven als zijn de boten naar bijvoorbeeld Isle of Wight vrij duur, om van de trein maar niet te spreken.

Mijn kampeerspullen de eerste jaren kostte denk ik een euro of 5, voor een opblaasbaar luchtbed welke je in zee gebruikt, verder had ik een koepeltentje van een jaar of 10 oud, een uit elkaar vallende slaapzak bij mijn ouders uit de kast en dat was het.

Een jaar of 5 geleden alles vervangen, dat kost best geld ja, maar dat bedrag heb ik alleen maar uitgegeven omdat ik toch elk jaar kampeer en dan een week of 2,5 op een fatsoenlijk matje met een fatsoenlijke slaapzak wil liggen en het fijn is dat er in de tent wat ruimte is, maar dan nog ben ik ondertussen een festival of 8 verder en komen de kosten voor alles op 20 euro per jaar (waarbij de tent uiteraard gedeeld is door 2)


Lowlands 2013 - Proest - 17-05-2013

Ik had eigenlijk niet de intentie om een dergelijke discussie hier te starten over scherpe line-ups (hoe definieer je sowieso een 'scherpe' line-up) en hipsters.

Iig:
Quote:Hoezo is het natuurlijk dat zicht meer focussen op een 3 FM achtige line-up? Waarom heeft Lowlands niet gewoon zijn eigen smoel gehouden?

Het kan toch niet zo zijn dat die randzaken de boekers nu zo afleiden dat ze geen oog meer hebben voor een scherpe line-up?

Lowlands wordt een festival dat achter gaat lopen op de ontwikkelingen op muziekgebied, terwijl ze echt wel scherper waren vroeger, dat is een keuze en dat moet het festival zelf weten, maar dan is het gezeik toch gewoon terecht?

Lowlands blijft voor de niet-muziekliefhebber die 1 keer in het jaar een festival wil doen een prima line-up hebben, maar voor mensen die een beetje de ontwikkelingen in de gaten houden, wel eens losse optredens doen en daarnaast nog minstens 1 ander festival bezoeken is het verre van uitdagend.

Je geeft het antwoord eigenlijk al in de tweede zin. Het gaat bij Lowlands veel minder om de line-up blijkbaar. Lowlands wil blijkbaar geen puur muziekfestival zijn maar een 'festival'. Dat de line-up de afgelopen jaren in niveau is gedaald zal ongetwijfeld waar zijn maar blijkbaar compenseren de andere zaken dermate. Het enige wat ik aangeef is dat je heelveel mensen gewoon niet komen voor muziek in de eerste plaats maar voor 'het eromheen'. Hier op het forum wordt er neerbuigend gedaan op mensen die het festival bezoeken om "de sfeer en de gezellige mensen", daar wil ik een kleine bedenking bij plaatsen.

De line-up is op vele plekken gewoon niet goed te praten, als je The Lumineers durft te boeken moet je tegen de muur ja. Die keuzes verdedig ik ook niet, ik ziek er zelf op.



Quote:En ja, Graz draait duidelijk op twee snelheden. Een boel kutbands waarvoor iedereen makkelijk 40 euro legt worden besproken in het bands/concerten topic, maar dan is LL te mainstream, zeker?

Meh, gewoon een lijn waarop een aantal extremen zitten de rest allemaal tussen deze twee. Twee snelheden, nee.


Wat betreft van Eerdenburg, hij kan moeilijk zeggen: "We hebben dit jaar weer dezelfde kutbands en opgedrongen 3FM keuzes, als ik jullie was zou ik me kaartje verkopen. Zelf ga ik ook niet, jullie bekijken het maar met dat tyfus festival"


Lowlands 2013 - Uplift - 17-05-2013

Hier zitten hoegenaamd geen extremen meer. Vroegâh wel, maar nu? Wie gaat er zelfs nog naar ATP?

Al is 'twee snelheden' een fout gekozen omschrijving. 'Cognitieve dissonantie' is beter.


Lowlands 2013 - Loov - 17-05-2013

Uplift Wrote:Hier zitten hoegenaamd geen extremen meer. Vroegâh wel, maar nu? Wie gaat er zelfs nog naar ATP?

Al is 'twee snelheden' een fout gekozen omschrijving. 'Cognitieve dissonantie' is beter.

Als ik een 30/35 jarige werkende persoon ben: ja dan zou ik er heen gaan. Ik denk ook dat het Graz publiek misschien wel wat jonger is geworden.


Lowlands 2013 - Stefan - 17-05-2013

Het was al een ramp om mensen mee te krijgen naar Primavera. ATP is schijnbaar helemaal een onmogelijkheid. Anders was ik er al een paar keer geweest.


Lowlands 2013 - Fitz - 18-05-2013

Want een echte grazzer gaat naar ATP...






Right


Lowlands 2013 - Schobbeyak - 18-05-2013

Er was ooit eens één iemand die daar op regelmatige basis naartoe ging.


Lowlands 2013 - Uplift - 18-05-2013

Drie mensen die nu nog steeds elk jaar gaan + nog wat enkele zoals me zelf die er al eens geweest zijn.

Allemaal min of meer dezelfde leeftijd.

Overigens is ATP niet wat een Graz'er maakt, maar het nam vroeger wel een vooraanstaande plek in hier. Net zoals een vaste groep bands/artiesten, trouwens.

Niet dat het vroeger beter was, integendeel.


Lowlands 2013 - Schobbeyak - 18-05-2013

Ach komop, dat gebeurde ook vroeger in de marge. Ergens een ondergesneeuwd topic waar dezelfde twee mensen steeds reageerden.


Lowlands 2013 - Uplift - 18-05-2013

Je moet het natuurlijk niet vergelijken met het BKS-topic, he. In deze Graz gaan mensen veel vaker naar dezelfde dingen.


Lowlands 2013 - Schobbeyak - 18-05-2013

Oh, ik heb de indruk dat dat juist andersom was. Zeker wat losse concerten betreft.