Graz
[Series] Welke kijk jij? - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: [Series] Welke kijk jij? (/showthread.php?tid=12)



RE: [Series] Welke kijk jij? - Enzo - 19-06-2019

(19-06-2019, 08:41)Uplift Wrote: Chernobyl bevat behoorlijk wat historische fouten. Wat ik jammer vind, want ik hoopte echt dat de serie (over een thema dat ik erg interessant vind) niet manifest anti-Russisch zou zijn. Is ze ook niet; de fouten zijn subtiel. Bijvoorbeeld: https://culturacolectiva.com/movies/8-historical-inaccuracies-in-hbo-chernobyl

En dan is er natuurlijk de cherry picking, gezien Harrisburg, Fukushima (nouja, gewoon dat Kraftwerk-nummer even opzetten en je snapt wat ik bedoel). Het moest natuurlijk over de Russen gaan en hun aard. Ik ben zelf geen fan van Putin noch van de erfenis van het stalinisme, verre van. Maar westers-liberaal anti-Russisch sentiment is net zo achterlijk en reactionair.

Heb al een aantal reviews gelezen en artikelen waar historische fouten gemeld worden. Het komt er vaak op neer dat de serie te Amerikaans/vanuit een Amrikaans standpunt geschreven is. Wellicht was de werkelijkheid nog een stuk grauwer was dan de serie doet voorkomen.
Waar het een beetje op neer komt bijvoorbeeld is dat de Russen inderdaad nog maar heel weinig mensen executeerden omdat het gewoon niet meer nodig was, het verzet was gebroken. De reden dat Jan Palach zichzelf in brand stak was niet in de eerste plaats gericht op de Russische bezetters, maar bedoeld als protest richting de Tsjechoslovaken die de moed hadden opgegeven. Het is voor westerlingen moeilijk te bevatten hoe Sovjetonderdrukking van tientallen jaren op een bevolking inwerkt, dat overal mensen meeluisteren en dat ouders nooit poitieke discussies hebben waar hun kinderen bij zijn. Legasov en zijn Hollywood-achtige gedrag zal inderdaad dus wel minder rebels en heldhaftig geweest zijn. Legasov was uiteindelijk onderdeel van het systeem, anders had hij nooit in zo'n positie gezeten.
Maar goed, we wachten even op de Russische versie waar een verzonnen Amerikaanse spion de hoofdrol in speelt.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Uplift - 19-06-2019

(19-06-2019, 09:30)Enzo Wrote:
(19-06-2019, 08:41)Uplift Wrote: Chernobyl bevat behoorlijk wat historische fouten. Wat ik jammer vind, want ik hoopte echt dat de serie (over een thema dat ik erg interessant vind) niet manifest anti-Russisch zou zijn. Is ze ook niet; de fouten zijn subtiel. Bijvoorbeeld: https://culturacolectiva.com/movies/8-historical-inaccuracies-in-hbo-chernobyl

En dan is er natuurlijk de cherry picking, gezien Harrisburg, Fukushima (nouja, gewoon dat Kraftwerk-nummer even opzetten en je snapt wat ik bedoel). Het moest natuurlijk over de Russen gaan en hun aard. Ik ben zelf geen fan van Putin noch van de erfenis van het stalinisme, verre van. Maar westers-liberaal anti-Russisch sentiment is net zo achterlijk en reactionair.

Heb al een aantal reviews gelezen en artikelen waar historische fouten gemeld worden. Het komt er vaak op neer dat de serie te Amerikaans/vanuit een Amrikaans standpunt geschreven is. Wellicht was de werkelijkheid nog een stuk grauwer was dan de serie doet voorkomen.
Waar het een beetje op neer komt bijvoorbeeld is dat de Russen inderdaad nog maar heel weinig mensen executeerden omdat het gewoon niet meer nodig was, het verzet was gebroken. De reden dat Jan Palach zichzelf in brand stak was niet in de eerste plaats gericht op de Russische bezetters, maar bedoeld als protest richting de Tsjechoslovaken die de moed hadden opgegeven. Het is voor westerlingen moeilijk te bevatten hoe Sovjetonderdrukking van tientallen jaren op een bevolking inwerkt, dat overal mensen meeluisteren en dat ouders nooit poitieke discussies hebben waar hun kinderen bij zijn. Legasov en zijn Hollywood-achtige gedrag zal inderdaad dus wel minder rebels en heldhaftig geweest zijn. Legasov was uiteindelijk onderdeel van het systeem, anders had hij nooit in zo'n positie gezeten.
Maar goed, we wachten even op de Russische versie waar een verzonnen Amerikaanse spion de hoofdrol in speelt.

Je kunt in beide richtingen dingen vinden die je ideologie/visie ondersteunen, daar twijfel ik niet aan. Ik ga nooit een apologeet worden van het stalinisme, want de erfenis ervan is wat we nu zien: extreemrechtse regeringen, slecht bestuur, te terugkeer van zeer conservatieve denkpatronen, etc. Zelfs in de DDR. 

Anderzijds denk ik dat je -al dan niet bewust- twee belangrijke dingen vergeet: je bent hoe dan ook eurocentrisch (of je dat nu wil of niet) en de wereld is een grote plek. Zonder revoluties had de mensheid de 20e eeuw misschien niet overleefd. En belangrijker nog: wat met ons huidige systeem en de 'kapitalistische' kerncentrales en wat hier verzwegen werd? Waarom krijgt dit geen plaats in geschiedschrijving, laat staan entertainment. Ofte: de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars, vergeet dat niet.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 19-06-2019

Easy, schaamteloos geplugged door de Volkskrant, maar gezien het format (afleveringen van 25-30 minuten, 8 afleveringen per seizoen en niet te zwaar) toch aan begonnen ondanks matige cijfers op het net.

Het is wel heel erg hipster en de eerste 5 afleveringen zijn niet allemaal geslaagd, maar ook wel weer fascinerend om relaties vanuit verschillende personen te zien. Vooral aflevering 5 met Marc Maron (die van Glow) vond ik fijn. Prima voor tussendoor.

Ondertussen ook 9 seizoenen South Park herkeken en dat zit toch wel gewoon heel goed in elkaar. Cartman en Heidi die in seizoen 9 al vader en moeder moeten spelen van een ei en dat die relatie dan 38 seizoenen later weer terug komt zijn leuke dingen om achteraf terug te zien.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 19-06-2019

Gisteren onbedoeld in een ruk When They See Us uitgekeken. Zeer aangrijpend verhaal waarbij je constant niet kan begrijpen hoe iets zo extreem uit de hand heeft kunnen lopen. En dit is nog relatief kort geleden ook. Best een enge gedachte dat dit zo 'simpel' heeft kunnen gebeuren. Hier valt verder gewoon weinig over te zeggen, ga deze serie vooral zien. Zoals Mathijs al zei, believe the hype.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 19-06-2019

[Image: 970.jpg?width=1225&quality=85&auto=forma...3c2c2e2791]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Fenderboy - 22-06-2019

Yellowstone.
Het tweede seizoen startte woensdag.
Er werd alvast gemeld dat de serie (met o.a. Kevin Kostner en Kelly Reilly) ook een derde seizoen krijgt.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Gunnar - 02-07-2019

De TV serie loopt nog wel even door, maar [spoiler]Robert Kirkman beëindigt de comic serie van TWD deze week.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 03-07-2019

Okay, ik ben ergens bij 170.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 09-07-2019

Eerste 2 afleveringen van Big little lies S2 bevallen goed, leek volstrekt overbodig om hier een vervolg aan te breien, maar ik ben benieuwd waar het heen gaat.


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 11-07-2019

Stranger Things 3.

Aanrader mits je al fan bent. Beter dan seizoen 2 qua verhaalloop, en de meeste personages waren nog steeds leuk om te volgen.

[spoiler]M.u.v. Hopper die erg vervelend was, die hoeven ze van mijn part niet meer terug te brengen in seizoen 4 als "de Amerikaan" gevangen in Kamchatka.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - remothebest - 12-07-2019

Euphoria bevalt voorlopig erg goed. Een tienerserie zoals Skins, met fantastische visuele vondsten en sterk spel.


RE: [Series] Welke kijk jij? - e10ne - 12-07-2019

(11-07-2019, 16:35)hythloth Wrote: Stranger Things 3.

Aanrader mits je al fan bent. Beter dan seizoen 2 qua verhaalloop, en de meeste personages waren nog steeds leuk om te volgen.

[spoiler]M.u.v. Hopper die erg vervelend was, die hoeven ze van mijn part niet meer terug te brengen in seizoen 4 als "de Amerikaan" gevangen in Kamchatka.[/spoiler]

Ik heb me er ook weer mee vermaakt, maar ik vond het af en toe iets te veel op de actie en special effects leunen in plaats van het mysterie en spanning van het eerste seizoen.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Kreuz - 12-07-2019

Stranger Things S3

[spoiler]
De plot bevatte net zoals in seizoen 2 weer een aantal gaten maar was in zijn geheel iets meer samenhangend. De nieuwe personages en de personages die er bij zijn gekomen sinds seizoen 2 waren goed, de originele cast een pak minder. Will kreeg in vergelijking met de eerste twee seizoenen maar bitter weinig te doen, Mike was bij momenten gewoon aan het overreageren (misschien past dat wel bij de leeftijd die hij heeft op dat moment) en gewoon vervelend. Steve-Robin, Dustin-Erica en Joyce-Hopper brachten leuke momenten met zich mee wat jammer genoeg niet kan gezegd worden over de rest van de cast die vaak in één plotline werden gepropt en dus niet veel speling kregen om te groeien.

De plot was eigenlijk een rehash van seizoen 1 maar in plaats van de Amerikaanse overheid waren het nu de Sovjets die een portaal wilden openen (Waarom komen ze zelfs naar Hawkins? Waarom willen ze dat portaal openen en hoe weten ze daar van? Heeft Dr. Brenner er wat mee te maken?). De manier waarop dat viertal een Sovjet basis binnen kan glippen is gewoonweg ongeloofwaardig (hoe kan Robin in godsnaam die code op één namiddag kraken?). Dat de Duffers een karikatuur maken van de onwetende domme Russen zoals ze in Amerikaanse films vaak worden geportretteerd werkt gewoon niet wanneer je hen nadien Steve ziet martelen, of nee.. bijna want PG-13.

Het "Oh, het monster is dan toch nog niet vernietigd."-riedeltje wordt zo langzaamaan ook gewoon vervelend om naar te kijken. Natuurlijk, moeten ze dat monster terug brengen maar de manier waarop.. Geen idee, het kon beter vond ik. Die hele detective-plot begon nochtans leuk maar stopt helemaal wanneer Nancy en Jonathan met die twee journalisten vechten, terwijl ze zo geëngageerd was in haar werk als journaliste (zie scène met haar moeder).

De dood van Dr. Alexei en Hopper (want dat is volgens verschillende redittors niet zeker?) waren niet echt logisch vond ik persoonlijk. Die eerste werd koudweg neergeknald door die Russische Terminator zonder ook maar iets te weten over de situatie en context sinds hij werd gekidnapt door Hopper en Joyce en die tweede leek gewoon de catharsis nog meer te verhogen terwijl het de dood van Billy een pak minder impact gaf. Een personage dat we trouwens doorheen het derde seizoen een pak beter zijn leren kennen maar naar mijn gevoel nooit genoeg in de diepte zijn mee gegaan. Die 'Inception'-scène was corny en overtuigde mij niet genoeg om me te doen geloven dat Billy eigenlijk wel een goed personage was, wanneer hij in het vorige seizoen Steve bijna dood mepte en zijn zusje constant bedreigde. Waarom kregen we niet meer te zien van hem en zijn achtergrond dan die ene flashback? - Omdat die intel normaal gezien had moeten verteld geweest zijn in seizoen 2?

De muziek was natuurlijk weer geweldig dankzij Michael Stein & Kyle Dixon maar ook de verschillende knipogen richting de jaren 80 muziek, film en esthetiek (het shoppingcentrum!) waren geweldig. Het monster, de gehele productie en special effects zagen er volgens mij nog beter uit dan voorheen.

Desalniettemin ben ik toch benieuwd waar ze in seizoen 4 heen zullen gaan met het verhaal. Ik hoorde na seizoen 2 dat de Duffer-broers 4 seizoenen zouden nodig hebben om het geheel af te sluiten maar Netflix zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat het 5 wordt. Dr Brenner, Chernobyl, Hopper.. Ik blijf nieuwsgierig ondanks deze, opnieuw, zeer dikke mixed-bag.
[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Schobbeyak - 13-07-2019

Dark seizoen 2

Veel beter dan Stranger things imo


RE: [Series] Welke kijk jij? - Timothy's Monster - 14-07-2019

The Dark Crystal. Nu alleen nog de trailer. Vanaf 30 augustus genieten geblazen met een volledig seizoen.


RE: [Series] Welke kijk jij? - remothebest - 14-07-2019

Het derde seizoen van Legion heeft meer focus dan het tweede, maar blijft de meest surrealistische tv sinds Twin Peaks. En nu ze Xavier hebben gecast ben ik heel benieuwd hoe ze de X-Men lore gaan behandelen


RE: [Series] Welke kijk jij? - Enzo - 23-07-2019

(09-07-2019, 10:21)Willie Wrote: Eerste 2 afleveringen van Big little lies S2 bevallen goed, leek volstrekt overbodig om hier een vervolg aan te breien, maar ik ben benieuwd waar het heen gaat.
Nou dat gaat dus de goede kant op. Vond zelf dat het wat langzaam op gang kwam in de eerste afleveringen, maar de opbouw is erg sterk naar het einde toe, vanavond de seizoensfinale kijken. Ook een glansrol van Meryl Streep.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Kreuz - 23-07-2019

Dark S1+2

[spoiler]Vorige week beide seizoenen gebingewatched en van bij de eerste tweetal afleveringen wilde ik constant 'meer' weten. De schrijvers weten je constant mee te nemen in een bepaalde plot-line om je dan compleet bij de neus te nemen om je gevoel te volgen. Je word naderhand zélf een soort van detective steeds zoekend naar aanwijzingen of zaken die opvallen om the bigger picture te kunnen invullen.

Op zich is het scenario vrij simpel; een onbekende jongen wordt door dood teruggevonden met zijn ogen en oren verbrand en een andere jongen geraakt vermist in het midden van de nacht nabij een akelige grot. Het hele aspect van tijd en lotsbestemming en hoe je dit kan manipuleren of juist helemaal niet, zorgt ervoor dat je steeds voor nieuwe feiten komt te staan in je spelletje 'Wie is het?' bij het bekijken van deze serie.

De acteurs zijn globaal gezien wel oké, rekeninghoudend met de leeftijd van het gros van de cast met een heerlijke Louis Hoffmann en Mark Waschke. Het is bovendien goed dat Netflix deze serie gewoon in het Duits laat. De benevelde grauwe esthetiek, de taal en setting (zie kerncentrale) zijn passend.

De score van Ben Frost is treffend en weet op bepaalde momenten echt perfect te vatten wat een scène nodig heeft. Koud en onheilspellend dan weer brut tribaal of mysterieus. Samen met Hildur Guðnadóttir (Chernobyl) mijn favoriete score van dit jaar. Het intronummer van Apparat met de bijhorende visuals daarbij vind ik bovendien ook zeer mooi.

Top serie.
[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Gunnar - 02-08-2019

Stranger, Koreaanse serie met o.a. Doo-na Bae op Netflix.

Aanrader voor wie eens van de gebaande paden wil treden.
Ben geen kenner van K-drama, maar vond dit een intrigerende en spannende serie.


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 04-08-2019

(11-06-2019, 15:23)Wout Wrote:
(11-06-2019, 14:41)hythloth Wrote:
(11-06-2019, 13:53)Wout Wrote: Afgelopen weekend Black Mirror S5 gezien. Ten eerste erg kort met maar 3 afleveringen, maar ook niet helemaal bevredigend.
Niveau van de vorige seizoenen wordt in ieder geval niet gehaald.

Hoe is die aflevering met Miley Cyrus waar ze NIN nummers coveren?

Vrij kut, op de name-drop van Idles na.

[spoiler]Ik mis vooral de soms bizarre wendingen en onverwachte eindes uit de eerdere seizoenen: het lijkt allemaal redelijk voorspelbaar.[/spoiler]

Net de aflevering gekeken; de name-drop van Savages mocht er ook wezen. Wink

Verder idd kut: het uitgangspunt had potentieel, maar voor mij ontbrak ook precies wat jouw spoiler aangaf.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Gunnar - 15-08-2019

Stranger Things S3, heb me er weer prima mee vermaakt. Bigger, bolder, better.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Maynard-J - 16-08-2019

(02-07-2019, 21:41)Gunnar Wrote: De TV serie loopt nog wel even door, maar [spoiler]Robert Kirkman beëindigt de comic serie van TWD deze week.[/spoiler]

Had geen spoilertag bij gehoeven, nu moet mijn reactie als fanboy ook uit spoiler territory weten te blijven. :-) Dus fuck it: de TWD comics zijn na 16 jaar ten einde.

Ik heb het driedubbeldikke issue 193 (als onderdeel van volume 32) intussen in huis en ik kan zeggen dat het verhaal zeer bevredigend is afgerond. De serie zal de verhaallijn van de laatste ontwikkelingen door de vele veranderingen in de cast niet precies kunnen volgen, (late edit: misschien komen ze er nog wel uit door met "non-comic" personages als Daryl en Judith te schuiven.)

De serie zat na een mindere periode afgelopen seizoen weer in de lift na de kennismaking met nieuwe baddies Alpha en de Whisperers. Maar wie de serie blijft volgen kan nog wel een paar erg goede wendingen verwachten, ook als die plotlijn eenmaal is afgerond. Na de Whisperers openbaart zich weer een heel nieuw deel van de wereld waar de serie (mits goed geschreven) nog heel lang mee vooruit zou kunnen.

Hier zat mogelijk niemand op te wachten en ik heb het wat vaag gehouden, maar ja ik ben een TWB fanboy en vragen staat vrij.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 16-08-2019

Ik vond het ook wel een aardig einde. En 193 lijkt een beetje op een middelvinger naar de tv serie.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 16-08-2019

Verder genoten van stranger things s3, geniaal dark s2, mooi chernobyl en when they see us. Aardige afsluiter orange is the new black, briljant after life, sterk russian doll en heerlijke afsluiting van Archer.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 16-08-2019

(04-08-2019, 05:48)hythloth Wrote:
(11-06-2019, 15:23)Wout Wrote:
(11-06-2019, 14:41)hythloth Wrote:
(11-06-2019, 13:53)Wout Wrote: Afgelopen weekend Black Mirror S5 gezien. Ten eerste erg kort met maar 3 afleveringen, maar ook niet helemaal bevredigend.
Niveau van de vorige seizoenen wordt in ieder geval niet gehaald.

Hoe is die aflevering met Miley Cyrus waar ze NIN nummers coveren?

Vrij kut, op de name-drop van Idles na.

[spoiler]Ik mis vooral de soms bizarre wendingen en onverwachte eindes uit de eerdere seizoenen: het lijkt allemaal redelijk voorspelbaar.[/spoiler]

Net de aflevering gekeken; de name-drop van Savages mocht er ook wezen. Wink

Verder idd kut: het uitgangspunt had potentieel, maar voor mij ontbrak ook precies wat jouw spoiler aangaf.

Vond het de leukste aflevering van s5, wat in zijn geheel heel ondermaats was.