Graz
[Series] Welke kijk jij? - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: [Series] Welke kijk jij? (/showthread.php?tid=12)



RE: [Series] Welke kijk jij? - remothebest - 09-06-2019

Good Omens
Heeft soms moeite met het vertalen van het boek naar een serie, maar de fantastische cast (David Tennant, Michael Sheen, Jon Hamm, Frances McDormand, Michael McKean) tilt het naar een hoger niveau. Leuker als je het boek kent.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Wout - 11-06-2019

Afgelopen weekend Black Mirror S5 gezien. Ten eerste erg kort met maar 3 afleveringen, maar ook niet helemaal bevredigend.
Niveau van de vorige seizoenen wordt in ieder geval niet gehaald.


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 11-06-2019

(11-06-2019, 13:53)Wout Wrote: Afgelopen weekend Black Mirror S5 gezien. Ten eerste erg kort met maar 3 afleveringen, maar ook niet helemaal bevredigend.
Niveau van de vorige seizoenen wordt in ieder geval niet gehaald.

Hoe is die aflevering met Miley Cyrus waar ze NIN nummers coveren?


RE: [Series] Welke kijk jij? - Martijn - 11-06-2019

Die aflevering met Andrew Scott vind ik sterk, de andere oké (De Miley aflevering) tot ronduit slecht.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Wout - 11-06-2019

(11-06-2019, 14:41)hythloth Wrote:
(11-06-2019, 13:53)Wout Wrote: Afgelopen weekend Black Mirror S5 gezien. Ten eerste erg kort met maar 3 afleveringen, maar ook niet helemaal bevredigend.
Niveau van de vorige seizoenen wordt in ieder geval niet gehaald.

Hoe is die aflevering met Miley Cyrus waar ze NIN nummers coveren?

Vrij kut, op de name-drop van Idles na.
Verder eens met Martijn: die aflevering met Andrew Scott ("Smithereens") is goed, Striking Vipers is oke.

[spoiler]Ik mis vooral de soms bizarre wendingen en onverwachte eindes uit de eerdere seizoenen: het lijkt allemaal redelijk voorspelbaar.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - geluksknikker - 12-06-2019

Begonnen met Chernobyl. Ik snap wel niet helemaal de keuze voor Engels als voertaal, komt de geloofwaardigheid niet altijd ten goede.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Schobbeyak - 12-06-2019

Ik denk dat dat gedaan is zodat je de gesprekken kan volgen.


RE: [Series] Welke kijk jij? - geluksknikker - 12-06-2019

Volgens mij bestaat er zoiets als ondertiteling.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Maynard-J - 12-06-2019

Net een maandje NordVPN genomen om uit te testen wat het inhoudt en in elk geval GoT S8 te downloaden.

Heeft iemand tips voor andere dingen om binnen te halen in dat maandje: series die hier nog niet (of in elk geval niet via Netflix, iets anders hebben we hier nog niet) te bekijken zijn?

Ik lees al die tips hier wel, maar heb echt amper overzicht over wat je waar moet bekijken: KPN, Ziggo, Netflix, Amazon etc. Is er geen plek waar dat allemaal op een rijtje staat?


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 12-06-2019

(12-06-2019, 19:32)geluksknikker Wrote: Begonnen met Chernobyl. Ik snap wel niet helemaal de keuze voor Engels als voertaal, komt de geloofwaardigheid niet altijd ten goede.

Quote:The Russian language is present throughout Chernobyl but it is not spoken between the actors.
Instead, the Russian language is used in the form of poems, recordings, songs, news broadcasts and public announcements.
The production team also took care to make sure the setting of Chernobyl was historically accurate, with the props for the show being entirely Russian.
For example, the safety signs at the nuclear plant are in Russian and the writing in official documents.
Speaking to press in London, including Express.co.uk, show creator Craig Mazin said: “From my point of view, any country who wants to make a show in its own language should do so. It is obviously a little trickier when you are making a show and it is going to be in a language which isn’t local to you because then you have to ask about performance.
“To me, it's not a question of jingoism or nationalism because on one level you want to be authentic as possible and we have got it down to the types of chandeliers and the tyres on the cars.
“But if we make it in a different language, we are narrowing it to people that speak that language and we don’t, so right off the bat there is a bit of a disconnect there and we felt that not only did we want to get performances and performers we could connect with and so move them through the story together.
“Even talking about accents we didn’t want to mess around with any of that either really and just speak in a way that felt natural to you because, in the end, the language should disappear. It is why we will occasionally use Russian in the show and hope in a way it just disappears.“

Dit is wat de maker er zelf over te zeggen heeft. Was in het begin er ook bang voor trouwens, maar eenmaal begonnen aan de serie merkte ik al gauw dat het mij totaal niet stoorde eigenlijk. 


RE: [Series] Welke kijk jij? - geluksknikker - 12-06-2019

Ok, ik vind het een beetje vreemde uitleg. Je doet er alles aan om de setting zo geloofwaardig en realistisch mogelijk te maken, waar men ook uitstekend in geslaagd is, maar spreekt alleen niet de originele taal. Narcos in het Engels of Der Untergang of Das Leben Der Anderen in het Engels, was ook toch ook heel vreemd geweest.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 12-06-2019

Die laatste twee zijn daadwerkelijk Duitse producties, dus dat is niet echt te vergelijken. Maar Narcos zeker ja. Al denk ik wel dat het makkelijker is een blik getalenteerde Spaans sprekende acteurs open te trekken in tegenstelling tot Russen. Ik denk stiekem dat ze ook wel de uitdaging van een volledig Russische cast uit de weg wilde gaan. Het is een volledig Engelstalig productieteam geweest dus ze zouden sowieso al een aantal Russen moet aannemen om dat proces te versoepelen en moeten gaan casten in Rusland. Daar gaat een stuk meer tijd en geld in zitten dan hoe ze het nu hebben gedaan. Maar dat is puur speculatie van mijn kant natuurlijk.


RE: [Series] Welke kijk jij? - marcorenton - 12-06-2019

Ook hier Chernobyl. Ik heb er zelf moeite mee dat er Engels gesproken wordt, behalve door het 'gewone' volk, het ziet er nogal potsierlijk uit.

Hier een aardig artikel over de Russische visie op deze serie. Volkskrant


RE: [Series] Welke kijk jij? - Schobbeyak - 13-06-2019

(12-06-2019, 21:38)Piet Knaak Wrote: Die laatste twee zijn daadwerkelijk Duitse producties, dus dat is niet echt te vergelijken. Maar Narcos zeker ja. Al denk ik wel dat het makkelijker is een blik getalenteerde Spaans sprekende acteurs open te trekken in tegenstelling tot Russen. Ik denk stiekem dat ze ook wel de uitdaging van een volledig Russische cast uit de weg wilde gaan. Het is een volledig Engelstalig productieteam geweest dus ze zouden sowieso al een aantal Russen moet aannemen om dat proces te versoepelen en moeten gaan casten in Rusland. Daar gaat een stuk meer tijd en geld in zitten dan hoe ze het nu hebben gedaan. Maar dat is puur speculatie van mijn kant natuurlijk.

Dit. En Amerikanen willen geen ondertitels.


RE: [Series] Welke kijk jij? - BigBird - 13-06-2019

Vanaf morgen is Too Old To Die Young te zien bij Amazon, een nieuwe serie van Nicolas Winding Refn.

Quote:Too Old to Die Young follows "a grieving police officer who, along with the man who shot his partner, finds himself in an underworld filled with working-class hit men, Yakuza soldiers, cartel assassins sent from Mexico, Russian mafia captains and gangs of teenage killers."


En afgaande op de trailer is dit weer een aanrader voor de liefhebbers van extreem geweld op kunstzinnige manier in beeld gebracht met muziek van Clint Martinez


https://www.youtube.com/watch?v=O0KO8My-90g


RE: [Series] Welke kijk jij? - reaper - 13-06-2019

Voor zij die afvragen hoe de NIN cover is in black mirror




RE: [Series] Welke kijk jij? - remothebest - 14-06-2019

Years and Years aflevering 1
Virtuoos geschreven vooruitblik op de komende 5 jaar. Incl. Trumps tweede termijn, vanuit het oogpunt van een doorsnee familie.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 14-06-2019

Over de helft met seizoen 2 van Good Girls inmiddels, sterk seizoen weer.


RE: [Series] Welke kijk jij? - halfempty/full - 16-06-2019

(13-06-2019, 20:51)reaper Wrote: Voor zij die afvragen hoe de NIN cover is in black mirror


Ik moest lachen om de verandering in de tekst. LMAO om de poptimisten die boos waren om deze aflevering. Verder was het inderdaad het zwakste seizoen tot nu toe.


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 17-06-2019

(16-06-2019, 10:26)halfempty/full Wrote:
(13-06-2019, 20:51)reaper Wrote: Voor zij die afvragen hoe de NIN cover is in black mirror


Ik moest lachen om de verandering in de tekst. LMAO om de poptimisten die boos waren om deze aflevering. Verder was het inderdaad het zwakste seizoen tot nu toe.

Zegt ze nou echt HEY I'M A HOE in het refrein?


RE: [Series] Welke kijk jij? - Uplift - 17-06-2019

Gisteren geheel toevallig die aflevering gezien. Echt slecht.


RE: [Series] Welke kijk jij? - matthijs603 - 18-06-2019

When They See Us

Believe the hype toch wel hoor. Vooral de eerste twee afleveringen zijn erg sterk en komen hard aan. In de tweede helft had het naar mijn smaak iets minder pathetisch en glad gemogen, maar alsnog goed dat dit verhaal zoveel aandacht krijgt.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Fenderboy - 18-06-2019

Waco. Een 6 delige miniserie over 't Davidian drama in de staat Texas.
Daarna een documentaire getiteld: Waco - A New Revelation, waarin diverse betrokkenen en overlevenden aan 't woord komen.
De schuldvraag van de opvolgende rechtszaak stond overigens nog altijd open.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Kreuz - 18-06-2019

Chernobyl. 

[spoiler]Wat een ongelooflijk sterke mini-serie (ik zie het echt liever als een vijf uur durende film, het woord 'serie' klinkt zo denigrerend op een bepaalde manier). Want is zonder twijfel het beste soort 'media' dat ik het afgelopen jaar heb geconsumeerd. De manier waarop Craig Mazin met dit verhaal aan het werk is gegaan is ronduit fantastisch. Het tragische verhaal van Lyudmilla, de gedreven nucleaire natuurkundige Ulana die het haar doel maakt om de waarheid te achterhalen of de mini coming of age-plot van Pavel mogen dan wel zijn bijgevoegd in de serie, dit soort verhalen voegen iets menselijks (en dramatisch, ach) toe aan die onvoorstelbare gebeurtenis. Lyudmilla die koste wat het kost bij haar man wilt zijn tot het bittere einde omdat ze niet alleen wilt sterven ook al schiet er van haar man niets meer over, beschrijft naar mijn gevoel zo sterk die vroegere conservatieve gedachtegang ('Ik wil niet alleen sterven'). Volgens mij zullen er hier nog wel zijn wiens ouders of grootouders zo zullen denken. De hoeveelheid research die hieraan moet vooraf zijn gegaan moeten volgens mij alleen al maanden in beslag hebben genomen waarbij je het resultaat ervan ook wel echt merkt. Dat dit werd geschreven door iemand die weet waar hij over schrijft en die personages laat doen, laten en reageren in betreffende situaties is sterk en de zin voor accuraatheid is een dik pluspunt waar in verschillende outlets ook al werd over geprezen. Mazin is trouwens erg open over zijn werk en heeft naast zijn blog (die blijkbaar plat ligt), een podcast met John August en een podcast opgenomen voor de serie zelf die zeker de moeite zijn om eens door te nemen.

Natuurlijk is het verhaal achter de reddingsoperatie voor Chernobyl (en de politieke spelletjes doorheen) het lichaam van deze serie met een uitmuntende Jared Harris (Valery) en Stellan Skarsgård (Boris) in de twee hoofdrollen. Die tweede leek over de reeks heen zelfs wat te zijn geëvolueerd of misschien ligt het gewoon de 'vriendschap' die doorheen alles ontstond tussen Boris en Valery dan echt een verandering van hem als personage. De scène waar Valery aan Viktor Charkov vraagt om Ulana vrij te laten en de werking van de KGB daarbij uitlegt als een soort vicieuze cirkel van de maatschappij toen is tevens het gevoel dat ik ook vaak kreeg doorheen de meeting-scènes; iedereen is constant on edge en aan het uitkijken op een ander en klaar om iemand anders plek in te pakken wanneer de kans zich voordoet terwijl we ons maar verder wikkelen in de chaos van het onderwerp, schrijnend relevant.

Johan Renck levert hier trouwens een sterk staaltje cinematografie uit samenhangend met de structuur van de architectuur van de Sovjet Unie. Wijde (voornamelijk) stilstaande shots worden voornamelijk gebruikt om de locatie te schetsen (zie dit beeld) terwijl er in groot detail wordt ingegaan in scènes waar personages met elkaar spreken (zie bv. de fraaie openingsscène of niet veel later in een scène waar het personage van Lyudmilla aan ons wordt voorgesteld). De camera blijft vaak gewoon stilstaan terwijl wanneer we een personage echt volgen er meer wordt gebruikt van een hand genomen techniek wat voor een mooi contrast en dynamiek zorgt. De hele serie heeft een groenblauwe bijna koude en isolerende feel naar zich wat geheel toepasselijk lijkt voor deze serie. Die scène waar die jonge gasten 90 seconden krijgen om zoveel mogelijk van het dak proper te maken tot het onleefbaar wordt, is gewoonweg gruwelijk. hoewel er ook een soort klinische vlakheid zat in het kleurenpallet m.n. wederom bij het schieten van de gebouwen/architectuur van bv. Pripyat of de scènes in het ziekenhuis in Moskou.

Ten slotte, de score. Het ding dat mij bij het bekijken van een film of serie het meest beïnvloed en me volkomen inneemt is waarschijnlijk de soundtrack die wordt gebruikt. Hildur Guðnadóttir is gewoon geweldig in dit. Van gure dark ambient ('Corridors') tot de van metaal gefabriceerde drones die heen en weer lijken te wiegen ('The Door') tot de klassieke elementen die ze als celliste zélf bij voegt met als absoluut hoogtepunt de samenwerking met het Homin Lviv Municipal koor op 'Vichnaya Pamyat' dat het beklijvende einde van de serie inkadert. Die scène waar Pavel die radio vast heeft (die dit speelt) terwijl die dieren worden overgegoten met asfalt (?) gaf me gewoonweg kippenvel, zo gruwelijk sterk.

3,6 röntgen/30.000 not great, not terrible.

Ps. Dat de voertaal niet Russisch was, vond ik niet storend dat het af deed aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Volgens mij blijven op het einde van de rit het nog steeds acteurs die een verhaal proberen vertellen. Een puur Russische uitdrukking zoals die volgens mij een keer is voor gevallen zou bij ondertiteling alleen maar problemen hebben opgeleverd losstaand van de moeilijkheid die je jezelf als producent oplegt om een volledig Russische cast te fiksen wanneer je publiek toch Engelstalig zal zijn.

[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Uplift - 19-06-2019

Chernobyl bevat behoorlijk wat historische fouten. Wat ik jammer vind, want ik hoopte echt dat de serie (over een thema dat ik erg interessant vind) niet manifest anti-Russisch zou zijn. Is ze ook niet; de fouten zijn subtiel. Bijvoorbeeld: https://culturacolectiva.com/movies/8-historical-inaccuracies-in-hbo-chernobyl

En dan is er natuurlijk de cherry picking, gezien Harrisburg, Fukushima (nouja, gewoon dat Kraftwerk-nummer even opzetten en je snapt wat ik bedoel). Het moest natuurlijk over de Russen gaan en hun aard. Ik ben zelf geen fan van Putin noch van de erfenis van het stalinisme, verre van. Maar westers-liberaal anti-Russisch sentiment is net zo achterlijk en reactionair.