Graz
[Series] Welke kijk jij? - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: [Series] Welke kijk jij? (/showthread.php?tid=12)



RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 13-05-2019

GOT S08E05:

[Spoiler]Eindelijk Dany als Mad Queen! Ik vraag mij af hoe al die mensen die hun kinderen Khaleesi noemden zich nu voelen.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 13-05-2019

(13-05-2019, 12:42)Halo 2.0 Wrote: Dit is gewoon het minste seizoen van alle acht..werkelijk waar!! Hoe hebben ze dit zo kunnen verkloten.

Ik vond dit wel een goeie thread erover: https://twitter.com/DSilvermint/status/1125856091261136896


RE: [Series] Welke kijk jij? - thomas9790 - 13-05-2019

(13-05-2019, 15:05)hythloth Wrote: GOT S08E05:

[Spoiler]Eindelijk Dany als Mad Queen! Ik vraag mij af hoe al die mensen die hun kinderen Khaleesi noemden zich nu voelen.[/spoiler]

[spoiler] Hahaha ja dit was het waard voor alle idioten die acht seizoenen lang 'yaaas queen slay' op Twitter hebben gespamd en nu boos zijn omdat ze die woorden te letterlijk heeft geinterpreteerd[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 13-05-2019

[spoiler]Ook lachen toen Jon duidelijk niet met Dany naar bed wou gaan, onder het motto van "don't stick your dick in crazy". En dat moment waarbij Cersei heel awkward voorbij The Hound liep zodat hij en The Mountain lekker konden vechten.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 13-05-2019

Ik vond het wel een prima aflevering, of je het nu wel of niet eens bent met de opzet hier naar toe, dit was wel hoe de aflevering zou moeten zijn.

Werd nog wel uitvergroot hoe belachelijk vorige aflevering was en hoe treurig het was dat John zich achter een muurtje van 3 stenen hoog kon verstoppen, ik voelde tenminste wat tijdens deze aflevering.


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 13-05-2019

Ja, in een vacuum was het een gruwelijk vette aflevering. Blijft jammer dat de opzet totaal ontspoord is, maar ik heb er immiddels vrede mee.

Ondertussen is er dit gerucht: http://collider.com/george-rr-martin-has-finished-books-6-and-7-song-of-ice-and-fire-game-of-thrones/


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 14-05-2019

Laat maar, http://georgerrmartin.com/notablog/2019/05/13/idiocy-on-the-internet/


RE: [Series] Welke kijk jij? - Gunnar - 14-05-2019

Eens met Willie over deze aflevering. Ondanks een paar discutabele plotwendingen was het een intens en gruwelijk schouwspel. En ligt het eindspel nog steeds open.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 14-05-2019

Hmm Jon wordt John, ik kan zo in het schrijversteam van D&D.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Kreuz - 14-05-2019

De acteur die Varys speelt, heeft een interview gegeven naar aanleiding van de laatste episode. Betreurenswaardig gewoon dat zijn personage (net zoals dat van Tyrion) werden versimpeld tot een karikatuur van zichzelf in de laatste twee seizoen ten opzichte van de personages die ze speelden van seizoen drie tot en met vijf à zes. "Varys en Tyrion zijn Daenerys's adviseurs en hebben soms goede one-liners. De ene doet nogal mysterieus maar daar wordt verder niets mee gedaan en Tyrion heeft weer last van een drankprobleem en maakt weer piemelmopjes." Voila, Tyrion en Varys in een notendop.

Game Of Thrones is gewoon een actieserie geworden, voor drama is er al een tijdje geen plaats meer tenzij in een opgeblazen soort die enkel past binnen het vacüum van de aflevering zelf. Voor de rest hebben we telkens episodes gekregen die ons, als kijker, hebben getest op de emotionele waarde die we doorheen de voorgaande seizoenen hebben gehecht aan bepaalde personages. Denk aan de complete farce die ze ons hebben gelapt met 'Beyond the Wall' of recentelijk nog met 'The Long Night', 'The Last of the Starks' en nu dus met 'The Bells'. Respectievelijk zeven en zes afleveringen zijn gewoon niet genoeg om dit verhaal een mooi einde te geven, want de tocht naar het einde (zie Lord of the Rings als schoolvoorbeeld) moet net zo goed worden gebracht zodat het einde net die climax kan brengen.

[spoiler]Zoals hierboven vermeld worden Varys en Tyrion maar eigenlijk ook Littlefinger in de laatste twee (misschien zelfs drie) seizoenen compleet aan de kant geschoven en zijn ze slechts nog karikaturen van wie ze ooit zijn geweest. Varys is immers, net zoals Littlefinger trouwens, veel meer dan enkel een strateeg en mogen best gezien worden als twee van de meest invloedrijkste en slimste personen van heel Westeros maar op een of de andere manier blijft de ene in het gevaarlijke Winterfell en zoekt de andere de eerste de beste kans op om (de hondstrouwe) Jon Snow te overtuigen om zélf te heersen. Wat? Hoe is het mogelijk dat Varys, net zoals Littlefinger, zich niet uit de voeten wist te maken zoals hij deed toen hij Tyrion meepakte naar Essos in eerdere seizoenen. Hij had Jon nooit hoeven vertellen wat hij dacht of vond wat het beste was voor de Realm want de boodschap was toch al verzonden. Laat de rest dan toch z'n gang gaan en vertrek naar betere oorden?

Rhaegal wordt niet in 'The Long Night' vermoord maar de aflevering daarna maar als je dan ziet hoe gemakkelijk Daenerys door de Iron Fleet gaat zonder hulp van Rhaegal bestuurd door Jon, dan is dat gewoon vrij frustrerend zeker als je rekening houdt met wat vooraf is gebeurd in 'Beyond the Wall'. Als King's Landing zo snel kon vallen, waarom overrompelde ze Cersei niet aan het begin van seizoen 7 (of beter, sloot ze toen al de voedingstransport af wat zou leiden tot Cersei's einde) en pas daarna in seizoen 8, de Night King als ultieme slechterik. Er kan dan nog best een oorlog zijn geweest in Winterfell met een dode draak als gevolg van die oorlog waarbij er een soort last stand wordt gehouden tegenover de Night King in King's Landing met de Night King die op Viserion rijdt. Het hele "Cersei is de ultieme slechterik" was voor niets want uiteindelijk duurde het wéér slechts een aflevering om door een oorlog te gaan en stierf ze met haar geliefde Jaime bedolven onder het puin.

Natuurlijk mag Denaerys de 'Mad Queen' zijn en natuurlijk zijn daar best indicaties voor uit de dingen die ze in het verleden met mensen heeft gedaan maar laat ons, als kijker, ook die gedachtegang zien. De enige keren wanneer we een of andere emotie van Denaerys kregen was in scènes met Jon en hoe ze naar mate het einde vorderde wel zeer machtswellustig werd. Maar om dan King's Landing in puin leggen en duizenden onschuldige mensen vermoorden is voor mij als kijker echt nog een brug te ver. De revanche gevoelens mogen er zijn, het rouwen ook maar die geven naar mijn mening echt nog geen indicatie om full-on wacko te gaan.

Arya stierf net zoals Sam in 'The Long Night' niet, ondanks dat ze net zoals hem in een oncontroleerbare oorlogszone was terecht gekomen. Ze was niemand in deze aflevering, gewoon een stervelinge die er tijdens deze siege er het beste van probeert te maken en mensen probeert te redden. Maar zonder consequenties. Laat haar dan ook gewoon sterven als de enkeling die ze was in deze aflevering. Maar nee.
[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 14-05-2019

En toch vond ik

[spoiler]Varys zijn einde wel prima, hij wist wat er zou komen (en tegen Tyrion zegt hij nog dat hij hoopt dat hij ongelijk heeft) de dag er op zouden ze naar King's landing vertrekken, dus ik beschouw zijn gesprek met Jon als een wanhoopsdaad, hij verleent zijn diensten immers niet voor een koning of andere leider, maar voor het volk en hij lijkt te beseffen dat dit het enige is wat hij nog kan doen en offert zichzelf op voor het volk.

Arya's plot armor, tja, maar ik vond deze keuze wel sterk uitpakken, omdat je echt de verschrikkingen van een oorlog waar de gewone bevolking de dupe van is mee krijgt op deze manier (ook goede keuze om moeder en kind een paar keer terug te laten komen), ik merkte dat ik langzaam aan het ademen was en de scene met Sandor was briljant.

Maar Dany moest toch gewoon de mad queen worden deze aflevering? Het seizoen is daar naartoe geschreven, de aanloop is inderdaad kut, maar dat kan ik niet aan deze aflevering toeschrijven.

Enige wat echt kut was, was Jamie en Euron, hetzelfde Dexter effect als wat ik seizoen 7 toeschreef, laat Euron lekker sterven op zee en laat Jamie zijn zus vinden (ik vond het een mooie scene aan het einde), er hoeft niet altijd wat te gebeuren.

Deze aflevering had een veel beter strijdplan, dat in de vorige aflevering de scorpions een soort heatseeking missiles waren die razendsnel herladen konden worden, maakt het wat vreemd dat het nu niet meer zo is, maar dit is wel hoe het zou moeten werken, ook hier is het vooral de schuld van de vorig kutafleveringen, net als de zombiedraak een gat in the wall kon blazen en we hier de enorme kracht van een draak weer zien, maar Jon veilig was achter 3 steentjes.

Misschien is het wel treurig dat ik op dit moment van GoT niets meer verwacht dan dit om het prima te vinden, maar het ongeloof op de gezichten wanneer Dany opstijgt en de angsten van bevolking, ik zat er helemaal in hoor.

Edit: ik zei toch dat Cersei de draak had moeten afschieten aan het eind van de vorige aflevering.
[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Kreuz - 14-05-2019

Dit zijn een aantal zeer interessante punten uit de verschillende seizoenen die hebben geleid tot de aflevering van zondag wat wel iets meer perspectief biedt voor het rushed-aanvoelende seizoen zeven en acht. Na zoveel seizoenen het uiteindelijk omzetten van woorden naar daden lijkt, los van het zeer snel lopen van de verhaallijn, voor mij en vele anderen moeilijk en onvoorstelbaar dat zoiets ging gedaan worden, denk ik.


RE: [Series] Welke kijk jij? - reaper - 14-05-2019

(14-05-2019, 16:04)Kreuz Wrote: Dit zijn een aantal zeer interessante punten uit de verschillende seizoenen die hebben geleid tot de aflevering van zondag wat wel iets meer perspectief biedt voor het rushed-aanvoelende seizoen zeven en acht. Na zoveel seizoenen het uiteindelijk omzetten van woorden naar daden lijkt, los van het zeer snel lopen van de verhaallijn, voor mij en vele anderen moeilijk en onvoorstelbaar dat zoiets ging gedaan worden, denk ik.

uiteraard, de mad queen voelde je al lang komen, al had haar descent into madness iets beter gebracht kunnen worden denk ik. 
en dat zal in de boeken wel beter aanvoelen hoop ik


RE: [Series] Welke kijk jij? - hythloth - 14-05-2019

(14-05-2019, 16:04)Kreuz Wrote: Dit zijn een aantal zeer interessante punten uit de verschillende seizoenen die hebben geleid tot de aflevering van zondag wat wel iets meer perspectief biedt voor het rushed-aanvoelende seizoen zeven en acht. Na zoveel seizoenen het uiteindelijk omzetten van woorden naar daden lijkt, los van het zeer snel lopen van de verhaallijn, voor mij en vele anderen moeilijk en onvoorstelbaar dat zoiets ging gedaan worden, denk ik.

Boeklezers hadden ook al heel veel hints gekregen, zoals in deze uitstekende essay uit 2013 die zelfs door GRRM werdt geprezen.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 14-05-2019

Overigens is de mini serie Chernobyl wel zeer de moeite waard.


RE: [Series] Welke kijk jij? - JorisR - 15-05-2019

Ik heb me er bij Game of Thrones bij neergelegd dat echte verrassingen er sinds het slot van seizoen 6 niet meer in zitten. Helemaal op zichzelf vond ik deze voorlaatste een prachtige aflevering, maar inderdaad: het rommelige voorwerk zorgt voor inconsequenties. Neemt echter niet weg dat de klagende fans die de nieuwe koers van Dany verfoeien de vorige zeven seizoenen niet hebben opgelet (of gekeken).

[spoiler]Ze zette niet bepaald voor het eerst een stad in de fik, hoewel nooit eerder zo grondig als King's Landing. Typisch dan weer is hoe The Hound en Arya tamelijk ongeschonden zo dat kasteel komen binnenwandelen.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Halo 2.0 - 15-05-2019

(15-05-2019, 09:30)JorisR Wrote: Ik heb me er bij Game of Thrones bij neergelegd dat echte verrassingen er sinds het slot van seizoen 6 niet meer in zitten. Helemaal op zichzelf vond ik deze voorlaatste een prachtige aflevering, maar inderdaad: het rommelige voorwerk zorgt voor inconsequenties. Neemt echter niet weg dat de klagende fans die de nieuwe koers van Dany verfoeien de vorige zeven seizoenen niet hebben opgelet (of gekeken).

[spoiler]Ze zette niet bepaald voor het eerst een stad in de fik, hoewel nooit eerder zo grondig als King's Landing. Typisch dan weer is hoe The Hound en Arya tamelijk ongeschonden zo dat kasteel komen binnenwandelen.[/spoiler]
Maaaar dan ben ik het hier wel weer mee eens over Dany:

[spoiler]The main theme of this episode was Danaerys going full "Mad Queen". However this doesn't make any sense in the way it played out for her character. If you remember, she:

Freed the slaves of Astapor (where she got the Unsullied)

Freed the slaves of Yunkai (where the people worship her as "Mhysa" and "Breaker of Chains")

Freed the slaves of Mereen and crucified the slave masters (as justice for them doing the exact same thing to the slaves)

 Locked up her dragons when she hears they had killed a child

Continually insists that she "knows what my father was" and repeatedly declares "I am not him"

Decides to help Jon defend Winterfell rather than going straight for the Throne

So, when Kings Landing surrendered why would she then throw her entire legacy away and burn every house in the city? If she was so "mad" then why not go for Cersei whom her anger was directed and destroy the Red Keep only? - this would be a mistake anyways due to collateral damage but would be more believable than torching an entire city (1 million people?) because she's in a bad mood.

Danaerys was always portrayed as a kind-hearted but also dangerous ruler who put the people first and pledged to "rid the world of tyrants". Given her experience in power and history of justice, she would not be so stupid to burn an entire city she was destined to rule.. effectively committing suicide since she will obviously have no support now.[/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Halo 2.0 - 15-05-2019

En dit is maar een voorbeeld, zo zijn er veel te veel de laatste 2 a 3 seizoenen.

Maar wel erg mooi gemaakt, dat dan weer wel.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Willie - 15-05-2019

Het is het opgooien van het muntje, het kon beide kanten op, maar dit seizoen was de insteek duidelijk, maar omdat ze er niet de tijd voor hebben genomen en alle gebeurtenissen in 23 seconden voorbij komen kan ik mij voorstellen dat het plots over komt.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Maynard-J - 15-05-2019

Ik moet zelf nog seizoen 6 en 7 van GoT inhalen voor ik echt aan het laatste kan beginnen, maar het is al weken onbegonnen werk om helemaal niks mee te krijgen van wat er ongeveer gebeurd is en welke personages er allemaal zijn gesneuveld. De hype in de aanloop naar de derde aflevering was gewoon te zwaar om na afloop de nieuwsgierigheid te bedwingen.

Heb nog altijd erg zin om het allemaal met eigen ogen te zien, maar door de uitzonderlijk lage beoordelingen op de IMDb en de teleurstelling eromheen zijn de verwachtingen vrij laag. Dan kan het ook alleen maar meevallen eigenlijk.

Bedankt voor de spoilertags allemaal, bespaart me een hoop details.


RE: [Series] Welke kijk jij? - halfvollemelk - 15-05-2019

(15-05-2019, 15:03)Willie Wrote: Het is het opgooien van het muntje, het kon beide kanten op, maar dit seizoen was de insteek duidelijk, maar omdat ze er niet de tijd voor hebben genomen en alle gebeurtenissen in 23 seconden voorbij komen kan ik mij voorstellen dat het plots over komt.

[spoiler][Image: fb39dtc94dy21.jpg][/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - JorisR - 16-05-2019

Hehehehe

[spoiler]

[Image: D6svTDCWkAMgpu_.jpg][/spoiler]


RE: [Series] Welke kijk jij? - Schobbeyak - 20-05-2019

De uitkomst van de laatste aflevering stemt me toch nog enigszins tevreden. Uuteindelijk kijken we toch naar een serie die nadat het de boeken hadden ingehaald totaal stuurloos was. Laten we hopen dat George Martin zelf het niet ook compleet bijster is.


RE: [Series] Welke kijk jij? - remothebest - 20-05-2019

Wat een fantastische finale!

Barry seizoen 2 was zo mogelijk nog beter dan het eerste
Game of Thrones doe ik vanavond.


RE: [Series] Welke kijk jij? - Piet Knaak - 20-05-2019

Jup, net ook Barry gekeken, mooi seizoen geworden. Hier ook Game of Thrones in de avond.