Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



Klein en minder fijn popnieuws - kurtje - 10-02-2015

Maar dan vraag ik me af; hoe komt het dat er de afgelopen 5 tot 10 jaar amper nieuwe grote namen bij zijn gekomen? Of zijn die namen er wel, maar zijn deze verschuift in muzikaal genre naar de Pharell's- Rihanna's- en Afrojack's van nu (die we misschien liever willen ontkennen)?


Klein en minder fijn popnieuws - MyMusic - 10-02-2015

kurtje Wrote:Maar dan vraag ik me af; hoe komt het dat er de afgelopen 5 tot 10 jaar amper nieuwe grote namen bij zijn gekomen? Of zijn die namen er wel, maar zijn deze verschuift in muzikaal genre naar de Pharell's- Rihanna's- en Afrojack's van nu (die we misschien liever willen ontkennen)?

Ik denk niet zo zeer dat er geen nieuwe headliners zijn, maar dat de oude bands gewoon in de weg zitten. Als Metallica, KOL, Green Day elk jaar of om het jaar blijven touren, blijven ze geboekt worden als headliner, de noodzaak om iets anders tot headliner te maken is er gewoon niet, zeker niet bij de Pinkpops en Werchters van deze wereld. KOL, Green Day, Metallica, zijn namen waarvan wij misschien denken: ALWEER?, maar het gros houdt zich daar totaal niet mee bezig, en vindt het allemaal prachtig, al staan ze er ieder jaar.


Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 10-02-2015

MyMusic Wrote:
kurtje Wrote:Maar dan vraag ik me af; hoe komt het dat er de afgelopen 5 tot 10 jaar amper nieuwe grote namen bij zijn gekomen? Of zijn die namen er wel, maar zijn deze verschuift in muzikaal genre naar de Pharell's- Rihanna's- en Afrojack's van nu (die we misschien liever willen ontkennen)?

Ik denk niet zo zeer dat er geen nieuwe headliners zijn, maar dat de oude bands gewoon in de weg zitten. Als Metallica, KOL, Green Day elk jaar of om het jaar blijven touren, blijven ze geboekt worden als headliner, de noodzaak om iets anders tot headliner te maken is er gewoon niet, zeker niet bij de Pinkpops en Werchters van deze wereld. KOL, Green Day, Metallica, zijn namen waarvan wij misschien denken: ALWEER?, maar het gros houdt zich daar totaal niet mee bezig, en vindt het allemaal prachtig, al staan ze er ieder jaar.
Dan ben ik toch wel benieuwd wat de bands zijn die dat wel kunnen. Want ik kan ze eerlijk gezegd niet opnoemen.


Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 10-02-2015

Niemand weet of nieuwe, opkomende bands kunnen headlinen totdat ze dat ook daadwerkelijk doen. Zolang ze die kansen niet krijgen of dat mensen van te voren al neerbuigend doen, zal er niets veranderen.


Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 10-02-2015

Die foto's ook bij dat Noisey artikel, goddamn!


Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 10-02-2015

hythloth Wrote:Niemand weet of nieuwe, opkomende bands kunnen headlinen totdat ze dat ook daadwerkelijk doen. Zolang ze die kansen niet krijgen of dat mensen van te voren al neerbuigend doen, zal er niets veranderen.
Is ook zo, Chris Martin was nou ook niet de ideale Pop Idool op het eerste gezicht.


Klein en minder fijn popnieuws - MyMusic - 10-02-2015

Indiaantje89 Wrote:
hythloth Wrote:Niemand weet of nieuwe, opkomende bands kunnen headlinen totdat ze dat ook daadwerkelijk doen. Zolang ze die kansen niet krijgen of dat mensen van te voren al neerbuigend doen, zal er niets veranderen.
Is ook zo, Chris Martin was nou ook niet de ideale Pop Idool op het eerste gezicht.

Alex Turner ook niet, maar sinds die headliner zijn heeft ie er alles aan gedaan om er uit te zien als een popidool.


Klein en minder fijn popnieuws - MyMusic - 10-02-2015

Sowieso heb ik het idee dat bands vroeger in een veel kortere periode veel en veel groter konden worden dan tegenwoordig.


Klein en minder fijn popnieuws - metal bouwie - 10-02-2015

MyMusic Wrote:Sowieso heb ik het idee dat bands vroeger in een veel kortere periode veel en veel groter konden worden dan tegenwoordig.

Tegenwoordig zijn er ook veel meer headliners nodig (meer festivals die bovendien langer duren). Hierdoor treedt sneller verzadiging op.


Klein en minder fijn popnieuws - YouBube - 11-02-2015

Bands als Biffy Clyro (Engeland, Sziget), Foals (Engeland), Snow Patrol (Pinkpop), Kasabian (Engeland), White Lies (Sziget) hebben toch al aan het headliner-gebeuren mogen ruiken, vaak wordt er dan echter gezegd, dat is toch geen headliner.

Maar vooral de hele grote festivals (qua publiek) zoals Werchter en RaR blijven in dezelfde ronde draaien.


Klein en minder fijn popnieuws - kurtje - 11-02-2015

MyMusic Wrote:
kurtje Wrote:Maar dan vraag ik me af; hoe komt het dat er de afgelopen 5 tot 10 jaar amper nieuwe grote namen bij zijn gekomen? Of zijn die namen er wel, maar zijn deze verschuift in muzikaal genre naar de Pharell's- Rihanna's- en Afrojack's van nu (die we misschien liever willen ontkennen)?

Ik denk niet zo zeer dat er geen nieuwe headliners zijn, maar dat de oude bands gewoon in de weg zitten. Als Metallica, KOL, Green Day elk jaar of om het jaar blijven touren, blijven ze geboekt worden als headliner, de noodzaak om iets anders tot headliner te maken is er gewoon niet, zeker niet bij de Pinkpops en Werchters van deze wereld. KOL, Green Day, Metallica, zijn namen waarvan wij misschien denken: ALWEER?, maar het gros houdt zich daar totaal niet mee bezig, en vindt het allemaal prachtig, al staan ze er ieder jaar.

Quote:Dan ben ik toch wel benieuwd wat de bands zijn die dat wel kunnen. Want ik kan ze eerlijk gezegd niet opnoemen.
Ik zou die nieuwe bands ook echt niet op kunnen noemen. En het feit dat oudere namen in de weg zitten durf ik eerlijk gezegd ook wel in twijfel te trekken. Neem nu zo'n Werchter/Pinkpop; die hoeven niet 4 jaar op rij KoL, Pearl Jam, Metallica en een FF/Green Day te boeken. Dat is een keuze. En ik denk dat die keuze komt door een veranderend (muziek- en) festivallandschap.

Ik denk dat de meeste Graz-ers een wat uitgebreidere muziekkennis hebben dan gemiddeld. Maar grof genomen kom ik nu een verdeling van dit soort festivals tegen:

- Het festival waarbij je ruim driekwart van de namen niet kent. Waarbij headliners eigenlijk geen headliners zijn, en waarbij veel (zeer) degelijke namen zitten maar ook genoeg wat matig is. Ik geloof dat hier wel de potentie van nieuwe headliners tussen zit, maar door het doodgooien met nieuwe namen zijn er minder namen die een echt groot publiek bereiken. Of verliezen deze namen een sterk medium om aan het publiek gepresenteerd te worden? Denk aan een BKS dit jaar.
- De Werchter/Pinkpops van nu. Die langzaam maar zeker een 90’s-(reünie)party gecombineerd met 3FM zijn geworden met daar amper nog iets tussenin.
- De Tros Zomerconcertfeesten @ Sea
- De dronegestapo kelderkul.


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 11-02-2015

Het marktdenken maakt alles kapot. Gezien de focus hier op headliners ligt:

-Oude headliners worden uitgeperst om er zoveel mogelijk profijt uit te halen. Hebben meestal een bredere/oudere aanhang = meer geld.
-Nieuwe headliners worden gedropt wanneer het de muziekindustrie uitkomt, los van als je een War on Drugs zo kunt bekijken of niet.
-Vernieuwing wordt enkel daar gevonden waar winst geen rol speelt of waar het de USP/corebusiness van een festival betreft.

Ergo: festivals zijn failliet voor de muziekliefhebber. Zelfs voor een BKS is het maar net met de hakken over de sloot imo.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 11-02-2015

Uplift Wrote:Ergo: festivals zijn failliet voor de muziekliefhebber. Zelfs voor een BKS is het maar net met de hakken over de sloot imo.

Dat denk ik dus niet, juist voor die markt bloeit het op, zie je de laatste jaren, kleinschaliger en gericht op liefhebbers, terug naar waar het allemaal begon.


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 11-02-2015

*klassieke festivals


Klein en minder fijn popnieuws - kurtje - 11-02-2015

Tegen de prijzen (waar je van gaat huilen) van nu.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 12-02-2015

Nieuwe Soft Moon. Benieuwd naar die plaat...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=X0Cftwtlho4[/youtube]


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 12-02-2015

Beluisterd en vind hem niet zo goed. Vooral op lyrics-vlak.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 12-02-2015

Ik vind het wel vernieuwend ofzo. De frequentie van die vocal is alleen misplaatst. Maar volgens mij doen ze dat expres. Daarom ben ik toch wel benieuwd.


Klein en minder fijn popnieuws - JorisR - 12-02-2015

Uplift Wrote:Beluisterd en vind hem niet zo goed. Vooral op lyrics-vlak.

Valt uiteindelijk tegen idd. Een zo'n shot van een minuut of vier per dag is te gek, een heel album eentonig en op gegeven moment tandeloos, helaas.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 12-02-2015

Quote:Parklife Festival 2015
06.06.2015 - 07.06.2015

Action Bronson, Adam Beyer, Andy C, Annie Mac, Axel Boman, Baauer, Badbadnotgood, Becky Hill, Ben Howard, Benji B, Ben Pearce, Ben Ufo & Pearson Sound, Bernard & Edith, Bicep, Blonde, Bob Moses, Bondax, Bondax, Brodinski, Btraits, Buraka Som Sistema, Calyx & Teebee, Caribou, Catz N Dogz, Chet Faker, Chris Lorenzo, Craig Charles, Crazy P, Dance Lady Dance, Daniel Avery, David Rodigan, Disclosure, Dixon, DJ Ez, Dub Phizix & Strategy, Duke Dumont, Dusky, Earl Sweatshirt, Ed Norris, Ella Eyre, Everything Everything, Fatboy Slim, Fcl, FKA Twigs, Friend Within, Fuse Odg, George Ezra, George Fitzgerald, Ghostpoet, Grace Jones, Greg Lord, Hackett, Hannah Wants, Heidi, Henrik Schwarz, Hercules & Love Affair, Horse Meat Disco, Hot Since 82, Hudson Mohawke, J.E.T.S., Jackmaster, Jaguar Skills, James Bay, James Blake, Jamie Jones, Jamie XX, Jess Glynne, Jessie Ware, Jimmy Edgar & Machinedrum, Jimmy Napes, John Talabot, Jonas Rathsman, Jonny Dub, Josh Butler, Joy Orbison, Juicy, Julio Bashmore, Jungle, Justin Martin, Karen Harding, Kaytranada, Kiko Bun, Krysko, Labrinth, Lapsley, Lemmy Ashton, Mac Demarco, Madlib, Madlib DJ, Mark Ronson, Maya Jane Coles, Metronomy, Midland, Mk, NAS Performs Illmatic, Nic Baird, Nicola Bear, Nicolas Jaar, North Base, Novelist, Now Wave DJs, Oliver Dollar & Jesse Rose, Oliver Heldens, Outfit, Patrick Topping, Paul Woolford, Pete Zorba, Pirate Copy, Randall Vs Dillinja, Rene Lavice, Richie Hawtin, Rich Reason, Richy Ahmed, Roni Size Reprazent, Route 94, Rudimental, Sango, Sasha B2B Joris Voorn, Seth Troxler B2b Eats Everything, Seven Davis Jr, Shadowchild, Sian Bennett, Siriusmodeselektor, Skream, Special Request, Talaboman, Tale Of Us, Tei Shi, Tensnake, Ten Walls, The Martinez Brothers, The Roots, Tiga, Todd Terje & The Olsens, Tom Misch, Tourist, Vic Mensa, Waze & Odyssey, Wilkinson, Will Orchard, Will Tramp, Wookie & DJ Q, Work It, Wu Tang Clan, Zutekh DJs



Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 13-02-2015

Nieuwe Chromatics:

https://soundcloud.com/johnnyjewel/chromatics-just-like-you

Ik weet 't niet...


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 16-02-2015

Loov Wrote:Hahaha nice. Word een hele grote mooie show. Ook zeer uniek wat we gaan doen. Maar meer info TBA.

Ik was ontzettend benieuwd, stond op het punt een kaartje te kopen, maar kreeg afgelopen weekend te horen dat die avond mijn broertje een zuiporgie krijgt aangeboden na weer eens in Nederland te zijn na 2,5 jaar.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 16-02-2015

Willie Wrote:
Loov Wrote:Hahaha nice. Word een hele grote mooie show. Ook zeer uniek wat we gaan doen. Maar meer info TBA.

Ik was ontzettend benieuwd, stond op het punt een kaartje te kopen, maar kreeg afgelopen weekend te horen dat die avond mijn broertje een zuiporgie krijgt aangeboden na weer eens in Nederland te zijn na 2,5 jaar.

Sad


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 16-02-2015

http://p4k.co/J9huT

Jammer van dat korte kapsel, verschrikkelijk. Verder geweldig wijf, fantastisch op podium. BKS past nog!


Klein en minder fijn popnieuws - e10ne - 16-02-2015

Ze staat ook al in Paradiso 22 mei.