Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 29-04-2013

De vraag die rest, is er nog plaats voor een Graz festival?


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 29-04-2013

Is het probleem juist niet de beperkte muzikale ontwikkeling van de gemiddelde Nederlander? Hier is het al snel 'Wat de boer niet kent, dat eet hij niet'. Iets moet worden dood gedraaid door 3FM, een minuut bij DWDD hebben gespeeld of de Volkskrant moet een vijf sterren-recensie hebben geschreven voordat de gemiddelde Nederlander in actie komt. Hierdoor zijn bands als Snow Patrol, John Mayer, Mumford and Sons en Ben Howard hier in vergelijking met andere landen zo enorm groot. Deze beperktheid is verantwoordelijk voor de ronduit on-originele line-ups van Pinkpop, Lowlands en zelfs Best Kept Secret. Anders is het grote publiek gewoon niet te bereiken in Nederland. Niche festivals als Incubate en Le Guess Who trekken in vergelijking dan ook veel buitenlandse bezoekers.

Dit is dan ook door te trekken naar het Nederlandse clubcircuit. De vijver met bands waaruit geboekt kan worden zonder enig risico te nemen is gewoon enorm beperkt. Zelfs een Cat Power en Animal Collective is hier gewoon risicovol. Daarom is het opzich ook niet gek dat bijvoorbeeld een Joanna Newsom en Godspeed You! Black Emperor de laatste jaren Nederland overslaan, waar ze in buurlanden wel elke tour komen.


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 29-04-2013

Het probleem is dat je op een festival simpelweg meer bands krijgt te zien voor je geld.
De concentratie van optredens in de randstad is een probleem voor Doornroosje of Vera, maar onvermijdelijk.


Klein en minder fijn popnieuws - halfempty/full - 29-04-2013

[youtube]http://youtu.be/l6Bj9DvhBMw[/youtube]

Nieuwe album gaat waarschijnlijk Cosecha heten.


Klein en minder fijn popnieuws - Roel87 - 29-04-2013

Boards Of Canada - Tomorrow's Harvest

[Image: WARP_257_LP_188.jpg]


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 29-04-2013

Veel zin in. Hopelijk is het nu gedaan met dat getease.


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 29-04-2013

Quote:Neutral Milk Hotel Reunite for Tour
Enkele data bekend voor het najaar in VS en Japan.


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 29-04-2013

Murdoc Niccals Wrote:Het probleem is dat je op een festival simpelweg meer bands krijgt te zien voor je geld.
Enkel op papier; zalen moeten veel meer spelen op de meerwaarde-concertervaring.

Natuurlijk wel niet zo simpel als de helft van je publiek een zaal beschouwt als praatcafé. Soort sensibiliseringscampagne van alle Nederlandse clubs i.k.v. kwaliteitsvolle concertervaringen zou zoden aan de dijk kunnen brengen. Maar zoals vaak in de muziek heeft kortzichtigheid de overhand.

Feitelijk moeten alle niet-winstgerichte spelers maar één ding benadrukken: muziek is fucking kunst, geen achtergrond bij intercourse. En met dat laatste kan ik van alles bedoelen: lullen, ouwehoeren, eten, bier halen, kaarten en ga zo maar door. Als dit gelukt is voor de bioscoop, dan toch ook voor een concertzaal? En waarom niet in godsnaam meer inzetten op aankleding en omkadering... sommige zalen zijn veels te kaal en ongezellig.


Klein en minder fijn popnieuws - YouBube - 01-05-2013

Stefan Wrote:Hierdoor zijn bands als Snow Patrol, John Mayer, Mumford and Sons en Ben Howard hier in vergelijking met andere landen zo enorm groot.

Beetje rare vergelijking, John Mayer is enorm in de States, M&S ook nu met een grammy op zak, Ben Howard was ook de grote winnaar bij de Brit Awards en Snow Patrol is hier misschien nog iets populairder dan in het Verenigd Koninkrijk, maar ook dat zal niet veel schelen. Dus die vergelijking gaat helemaal niet op!


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 01-05-2013

YouBube Wrote:Beetje rare vergelijking, John Mayer is enorm in de States, M&S ook nu met een grammy op zak, Ben Howard was ook de grote winnaar bij de Brit Awards en Snow Patrol is hier misschien nog iets populairder dan in het Verenigd Koninkrijk, maar ook dat zal niet veel schelen. Dus die vergelijking gaat helemaal niet op!
Het gaat om de verhouding, met absolute cijfers zal Nederland niet winnen nee van Amerika en Engeland. Maar bijvoorbeeld als je bedenkt dat John Mayer hier meer of net zoveel kaarten verkoopt dan in Londen dan is het participatiecijfer hier veel hoger (veel kleinere markt).


Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 01-05-2013

Stefan Wrote:
YouBube Wrote:Beetje rare vergelijking, John Mayer is enorm in de States, M&S ook nu met een grammy op zak, Ben Howard was ook de grote winnaar bij de Brit Awards en Snow Patrol is hier misschien nog iets populairder dan in het Verenigd Koninkrijk, maar ook dat zal niet veel schelen. Dus die vergelijking gaat helemaal niet op!
Het gaat om de verhouding, met absolute cijfers zal Nederland niet winnen nee van Amerika en Engeland. Maar bijvoorbeeld als je bedenkt dat John Mayer hier meer of net zoveel kaarten verkoopt dan in Londen dan is het participatiecijfer hier veel hoger (veel kleinere markt).

Maar daar hebben grammy's en awards weer weinig mee te maken. Volgens mij heeft YouBube gewoon gelijk en is het juist zo dat in landen met meer inwoners ook een groter publiek is te vinden voor de 'nichefestivals', juist door die absoluter aantallen.


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 01-05-2013

matthijs603 Wrote:Maar daar hebben grammy's en awards weer weinig mee te maken. Volgens mij heeft YouBube gewoon gelijk en is het juist zo dat in landen met meer inwoners ook een groter publiek is te vinden voor de 'nichefestivals', juist door die absoluter aantallen.
Natuurlijk is het hebben van een grote afzetmarkt handig. Maar ik ben er van overtuigd dat door een gebrek aan goede alternatievere media, met een groot bereik, de muziekinteresse van de gemiddelde Nederlander nu bij het commerciële ligt. Na het verdwijnen van Kink FM is er nooit een goed alternatief gekomen. Pinguin radio is helaas alleen op internet te beluisteren. Hierdoor is bijvoorbeeld een Lowlands haast verplicht om in zee te gaan met een partij als 3FM. En we weten wat voor invloed die zender heeft op het Nederlandse muzieklandschap. Je ziet wat Subbacultcha heeft bereikt voor de echte underground scène. Nederland mist een medium dat tussen Subbacultcha en 3FM in zit. KtH radio en magazine zou iets kunnen zijn.


Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 01-05-2013

Stefan Wrote:
matthijs603 Wrote:Maar daar hebben grammy's en awards weer weinig mee te maken. Volgens mij heeft YouBube gewoon gelijk en is het juist zo dat in landen met meer inwoners ook een groter publiek is te vinden voor de 'nichefestivals', juist door die absoluter aantallen.
Natuurlijk is het hebben van een grote afzetmarkt handig. Maar ik ben er van overtuigd dat door een gebrek aan goede alternatievere media, met een groot bereik, de muziekinteresse van de gemiddelde Nederlander nu bij het commerciële ligt. Na het verdwijnen van Kink FM is er nooit een goed alternatief gekomen. Pinguin radio is helaas alleen op internet te beluisteren. Hierdoor is bijvoorbeeld een Lowlands haast verplicht om in zee te gaan met een partij als 3FM. En we weten wat voor invloed die zender heeft op het Nederlandse muzieklandschap. Je ziet wat Subbacultcha heeft bereikt voor de echte underground scène. Nederland mist een medium dat tussen Subbacultcha en 3FM in zit. KtH radio en magazine zou iets kunnen zijn.

Zit zeker wat in, maar aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre traditionele media hier nog voor nodig zijn. Social Media, Spotify etc doen ook veel om het alternatieve 'aan de man' te krijgen.


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 01-05-2013

matthijs603 Wrote:Zit zeker wat in, maar aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre traditionele media hier nog voor nodig zijn. Social Media, Spotify etc doen ook veel om het alternatieve 'aan de man' te krijgen.
Ik denk dat de hoeveelheid ''gekken'' als ons, die constant op zoek zijn naar nieuwe muziek, op een hand te tellen zijn. Ik werk nu zes jaar in een ''cd-winkel'' en daar merk ik het ook echt. Iets gaat pas verkopen als het bij DWDD is geweest, een recensie in de krant staat of een documentaire over is geweest. Ik zet op mijn werk vaak bands als Dawes, Magnolia Electric Co., Spoon en Youth Lagoon op en het verkoopt als een malle. ''Waarom ken ik dit nog helemaal niet?'' hoor ik heel erg vaak. Ik ben daardoor ook overtuigd dat die markt hier nog flink kan groeien.


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 01-05-2013

Wat Stefan zegt klopt volledig, maar dan moeten we met z'n allen begrijpen dat er veel minder geld mag verdiend worden. Dat is immers al te vaak de incentive vandaag, zowel langs artiesten- als organisatoren-zijde.


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 06-05-2013

Quote:Uitzetten geluid Armin van Buuren was geen fout, maar bewuste keuze
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3437242/2013/05/06/Uitzetten-geluid-Armin-van-Buuren-was-geen-fout-maar-bewuste-keuze.dhtml
hehe


Klein en minder fijn popnieuws - Roger - 15-05-2013

Hop Farm Festival in Kent is geannuleerd wegens een tegenvallende ticketverkoop. 5 en 6 juli moesten o.a. MY BLOODY VALENTINE,
THE HORRORS, DINOSAUR JR., THE BLACK ANGELS, BLACK LIPS, TOY, TEMPLES, RODRIGUEZ, JIMMY CLIFF, FIRST AID KIT
MARTHA WAINWRIGHT, EDWYN COLLINS, PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA, THE CRIBS, VERONICA FALLS... optreden.

Organiser Vince Power states that a lack of interest in the event has made it untenable. "We have worked very hard to try to make it work but it has proved too much of a mountain to climb and despite fighting hard, circumstances are such that based on poor ticket sales and the forecast selling rate substantial losses would be made," Power says in the statement. "It is a surprise for us that after 8 weeks of heavy marketing and with such a great bill that we have to cancel, though we are convinced this does not reflect on the artists, it highlights the poor economic climate."

Vorige edities stonden er nog Bob Dylan, Peter Gabriel, Suede, Morrissey, Prince...


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 15-05-2013

Dan hebben de Britten eens een goeie line-up, gaan ze er niet naar toe.

Btw, had geen idee dat Presidents nog bestonden.


Klein en minder fijn popnieuws - Roger - 15-05-2013

Uplift Wrote:Dan hebben de Britten eens een goeie line-up, gaan ze er niet naar toe.

Btw, had geen idee dat Presidents nog bestonden.

Idd. Het is een festival met als leuze "no sponsorship, no branding", het wou 'back to basics' gaan. Maar ik denk toch te veel geld uitgegeven de voorbije edities (2x Bob Dylan, Prince...)


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 16-05-2013

Quote:Gotye betaalt miljoen dollar voor plagiaat wereldhit

De Belgisch-Australische zanger Gotye heeft toegegeven dat hij plagiaat heeft gepleegd met zijn wereldhit Somebody That I Used To Know en dat heeft hem nu al een miljoen dollar gekost.

De basismelodie van de wereldwijde nummer 1-hit van Gotye is rechtstreeks gekopieerd uit het intro van het instrumentale Sevilla van Luiz Bonfá uit 1968.

Gotye, wiens eigenlijke naam Wally De Backer luidt, heeft afgesproken 45 procent van alle royalties aan de familie van de overleden Braziliaanse muzikant door te betalen, meldt NOS.

Tot op heden heeft hem dat al een miljoen dollar (circa 800.000 euro) gekost en dat bedrag loopt in de toekomst nog op, daar de familie Bonfá bij alle inkomsten van het nummer 45 procent van de royalties ontvangt. Dus ook van coverversies als die van Walk Off The Earth (op het onlangs verschenen album R.E.V.O.).

Somebody That I Used To Know werd eind 2011 uitgebracht als single van het album Making Mirrors. Gotye zingt het nummer samen met de Australische zangeres Kimbra. De hit stond wekenlang op nummer 1 in onder meer de VS, Groot-Brittannië en Nederland. Gotye won er twee Grammy Awards mee.

http://youtu.be/VAny1bIApcA

idd n paar seconden sample


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 17-05-2013

Zestig procent Britse jongeren kan festival niet betalen http://t.co/a3rm0DWkCE


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 18-05-2013

Quote:Alt-J debut technology to stop people recording gigs on their phones. Video app Soundhalo delivers filmed footage of each song to a cloud for downloading immediately after it is performed live.
Triest dat dit nodig is, maar als het daadwerkelijk helpt ben ik voorstander.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 19-05-2013

Chester Bennington van Linkin Park is de nieuwe zanger van Stone Temple Pilots: http://t.co/o8Dkfszgpu

hahaha


Klein en minder fijn popnieuws - WeckoJ - 22-05-2013

Zanger... die gast kan toch alleen maar schreeuwen?


Klein en minder fijn popnieuws - kesselman - 23-05-2013

WeckoJ Wrote:Zanger... die gast kan toch alleen maar schreeuwen?

er komt behoorlijk wat geluid uit zijn strot,dat is zeker waar.