Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 24-04-2013

Nou, NME in de bocht:

50 artiesten die je gezien moet hebben.

http://www.ad.nl/ad/nl/2831/showbizz/photoalbum/detail/3430524/432297/0/62-legendarische-artiesten-die-je-gezien-moe-s-t-hebben.dhtml


Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 24-04-2013

Ik moet helemaal niets.


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 24-04-2013

Murdoc Niccals Wrote:Ik moet helemaal niets.

Jawel, want NME zegt het dus ga maar snel een kaartje kopen voor Joy division of The Beatles.


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 24-04-2013

En vooral The Vaccines. Juist.


Klein en minder fijn popnieuws - atthedrive-in - 24-04-2013

Wel erg engels ja, met o.a. Franz Ferdinand, Kasabian, The Libertines en The XX.

Wat missen jullie? Zag ik nou U2 er niet instaan?


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 24-04-2013

Pink Floyd niet gezien volgens mij. Verder natuurlijk the usual suspects als Mazzy star, Einsturzende neubauten, Godspeed you! Black emperor, Wilco.


Klein en minder fijn popnieuws - meisbaer2 - 24-04-2013

Valt mee, ik heb er 20 live van gezien. Vind dat er wel weinig vrouwen in staan, zoals altijd bij de lijstjes van de NME.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 24-04-2013

The Stone Roses? Daar mis je live helemaal niks aan.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 24-04-2013

Als ik terug in de tijd kon gaan zou ik graag Joy Division, Nick Drake en The Doors willen zien.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 24-04-2013

Naja Velvet Underground op een goede 4e plek..


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 24-04-2013

Ik denk dat je bij die lijst eerder blij moet zijn als je iets niét hebt gezien.

Fucking Britten.


Klein en minder fijn popnieuws - Martijn - 24-04-2013

Loov Wrote:The Stone Roses? Daar mis je live helemaal niks aan.
Als je het als komedie ziet doen The Stone Roses het natuurlijk best aardig.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 26-04-2013

Quote:Andrew Stockdale has said that he will no longer be performing under the name Wolfmother.

The Australian musician will now release music under his birth name, playing his last show as Wolfmother on April 28, supporting Aerosmith in Melbourne.

Speaking to Billboard, Stockdale said:

"For the last three years I’ve performed as Wolfmother, and I don't feel comfortable about it. Chris Ross, who played bass and keys in the first line-up when we started, he came up with that band name. That name was for me, Chris and [drummer] Myles Heskett. It became Wolfmother. Because of the success of the name, there was pressure then to call yourself Wolfmother. But it felt weird."



Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 26-04-2013

Quote:Lauryn Hill has reportedly managed to escape a jail sentence after signing a deal worth $1million with Sony.

Last year, the singer pleaded guilty to tax evasion after failing to file tax returns between 2005 and 2007, during which time she earned an estimated $1.8million (£1.2 million) from music and film royalties. Each count holds a maximum penalty of one year in jail as well as a $100,000 (£64,000) fine.

According to AllHipHop, Hill has been given until May 6 to pay off some of the bill, and has just signed a $1 million with Sony, which will help her pay off her debts and avoid jail. As part of the deal, she will write five new songs and will also be given extra funds to record a new studio album.

Previously, Hill had spoken about the controversy in a rambling, 1,300-word statement on her Tumblr. She explained that she "left a more mainstream and public life" during the period to remove herself "from a lifestyle that required distortion and compromise as a means for maintaining it".

The singer went on to claim that she had placed the "safety and health of my family first over all other material concerns" and revealed that she had "conveyed all of this when questioned as to why I did not file taxes during this time period". The former Fugees star also insisted: "My intention has always been to get this situation rectified."

Hill, 37, played her first UK show in over five years at London's IndigO2 in April. Her 1998 solo debut, 'The Miseducation Of Lauryn Hill', won five Grammy Awards and sold an estimated 15 million copies worldwide.



Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 26-04-2013

BigBird Wrote:
Quote:Andrew Stockdale has said that he will no longer be performing under the name Wolfmother.

The Australian musician will now release music under his birth name, playing his last show as Wolfmother on April 28, supporting Aerosmith in Melbourne.

Speaking to Billboard, Stockdale said:

"For the last three years I’ve performed as Wolfmother, and I don't feel comfortable about it. Chris Ross, who played bass and keys in the first line-up when we started, he came up with that band name. That name was for me, Chris and [drummer] Myles Heskett. It became Wolfmother. Because of the success of the name, there was pressure then to call yourself Wolfmother. But it felt weird."
Spijtig, vond het een leuke band.


Klein en minder fijn popnieuws - halfempty/full - 26-04-2013

Ik dacht dat die al jaren uit elkaar waren.


Klein en minder fijn popnieuws - Piet Knaak - 26-04-2013

Ze hebben geloof ik ergens tussendoor wel een flinke wisseling gehad in band leden.


Klein en minder fijn popnieuws - WeckoJ - 27-04-2013

Ach of de band nu Wolfmother heet of Andrew Stockdale maakt verder toch weinig uit... als de muziek maar net zo goed blijft dan. Ben erg benieuwd naar zn nieuwe album.


Klein en minder fijn popnieuws - Modern_Man - 27-04-2013

WeckoJ Wrote:Ach of de band nu Wolfmother heet of Andrew Stockdale maakt verder toch weinig uit... als de muziek maar net zo goed blijft dan. Ben erg benieuwd naar zn nieuwe album.

http://www.youtube.com/watch?v=_dlxIFeunYw


Klein en minder fijn popnieuws - Bas - 27-04-2013

Modern_Man Wrote:
WeckoJ Wrote:Ach of de band nu Wolfmother heet of Andrew Stockdale maakt verder toch weinig uit... als de muziek maar net zo goed blijft dan. Ben erg benieuwd naar zn nieuwe album.

http://www.youtube.com/watch?v=_dlxIFeunYw
http://www.youtube.com/watch?v=ZKDvJTxZDbA


Klein en minder fijn popnieuws - AMST152 - 27-04-2013

Bas Wrote:
Modern_Man Wrote:
WeckoJ Wrote:Ach of de band nu Wolfmother heet of Andrew Stockdale maakt verder toch weinig uit... als de muziek maar net zo goed blijft dan. Ben erg benieuwd naar zn nieuwe album.

http://www.youtube.com/watch?v=_dlxIFeunYw
http://www.youtube.com/watch?v=ZKDvJTxZDbA

Held.


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 27-04-2013

De grootste die er is.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 28-04-2013

Lowlandsdirecteur pleit voor meer samenwerking popindustrie: http://t.co/iN47Njmin8


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 29-04-2013

Clubcircuit vs festivals: "De noodklok is in zicht"
Explosie aan nieuwe festivals leidt tot verschraling poppodia

Is dit het tijdperk van de festivals? Er lijkt in 2013 elke dag wel een (alternatief) festival uit de grond te schieten: Best Kept Secret was bij lancering trending topic #1, Where The Wild Things Are verkocht al uit met pas één naam op de bill, Pitch breidt flink uit en ook nieuwe festivals Birds of Paradise, Inspire en Welcome to the Village zien dit jaar het levenslicht. Maar wat betekent dit voor het clubcircuit? "Het aanbod is schraler dan ooit tevoren." 3voor12 doet een rondvraag bij de poppodia, boekers en programmeurs.

"Het is een heet onderwerp in de boekerswereld: hoe bedreigt die alsmaar langer wordende polonaise aan nieuwe festivals het clubcircuit?" Dat zegt de Nijmeegse programmeur Robert Meijerink van poppodium Doornroosje. Nooit ontsproten er zoveel nieuwe klein- en grootschalige alternatieve festivals in Nederland als 2013. Het festivalseizoen begon ongekend vroeg met het uitverkochte Where The Wild Things Are en raast in volle gang door met een keur aan nieuwe festivals die niet op één hand zijn te tellen naast de vaste waarden in het veld.

En dat groeiende aantal festivals vormt een bedreiging voor het clubcircuit, denkt Meijerink. Doornroosje (capaciteit van circa 450 man) had in de maanden februari, maart en april grote moeite met het strikken van relevante acts door concurrentie met festivals. Meijerink: "Vorig jaar hadden we 11 shows in maart, dit jaar waren dat er 6, en ik heb voor alle namen moeten knokken. Het aanbod was nooit zo laag als dit jaar." De verklaring? "Bands willen zo snel mogelijk naar de top, en zo snel mogelijk effectieve plekken aandoen waarmee ze meer publiek krijgen. Het management vindt festivals interessanter omdat ze hogere gages krijgen dan in clubs, een groter potentieel publiek en meer media-spin-off. Daar is bijna niet tegenop te concurreren. "

Peter Weening, programmeur van Vera Groningen, is het helemaal met Meijerink eens. "Breek me er de bek niet over open. De festivals slurpen alle aandacht van de pers op, over clubs wordt niet meer geschreven." Hij wijdt het magere aanbod in het voorjaar voornamelijk aan het beleid van boekingskantoren: "Voorheen had ik vooral last van een 'main cities-policy', waarbij bands alleen de hoofdstad aandoen. Tegenwoordig zie je steeds vaker: festivals hebben voorrang."

Juist buiten het festivalseizoen gaan internationale acts steeds minder vaak op tour, denkt Weening. In maart zijn alle acts op het grootste showcasefestival ter wereld, SXSW, te vinden, pas richting de zomer komen ze naar Nederland. "Januari en februari waren beroerde maanden voor me, ik had in twee maanden tijd 15 bands staan, dat hadden er eigenlijk 20 moeten zijn. Dat komt door het lagere aanbod. Festivals zijn vaak de kapstok om een tour betaalbaar te maken."

Dat laatste erkent Bob van Heur, boeker bij Belmont Bookings die de Europese tours uitzet van een keur aan buitenlandse, veelal Amerikaanse acts. "Niet elke tour wordt om een festival heen geboekt, maar er zijn zeker festivals die een stuk meer betalen dan de clubfee en zodoende een groot gedeelte een tour kunnen financieren." Nieuwe festivals als Best Kept Secret, Where The Wild Things Are of Naked Song zijn daarin echter niet bepalend voor de timing van een Europese tour, denkt Van Heur, maar eerder het Spaanse Primavera Sound, Øya in Noorwegen, het Zweedse Way Out West en een aantal Oost-Europese festivals. "Welk festival goed betaalt, dat verschilt per band. In Nederland zullen bands wél kiezen voor festivals als ze binnen de tour liggen: de gages liggen iets hoger en veel bands hebben de kans om voor een groter publiek te spelen."

Dat kun je ook positief benaderen, zegt Weening: dankzij de vele festivals kunnen urgente acts in mei, juni en juli überhaupt naar Europa komen en daar kan een clubpodium ook weer van profiteren. "Daardoor hebben we in die maanden ontzettend veel bands die ertoe doen in Vera. Mei is de laatste jaren onze drukste concertmaand qua aantal boekingen, maar het publiek valt dan wat tegen. Ja, dat zou door concurrerende festivals kunnen komen, maar ook door het goede weer of door de tentamen-periodes. Maar daarvoor laat ik een mooie boeking niet liggen."

De concurrentie tussen bands en festivals vindt voornamelijk plaats bij bands die een paar honderd man trekken, erkennen programmeurs Robert Meijerink en Peter Weening. Meijerink: "Goede op maat passende acts voor Doornroosje zijn nu moeilijk vast te leggen, maar Merleyn [de kleine dependance van Doornroosje, met capaciteit van circa 200] is stukken gemakkelijker te boeken." Weening: "Er zijn meer bands dan ooit die aan de onderkant van de poort staan te rammelen en zo'n 50 a 60 man trekken, maar daar komen we niet van rond. Als de bovenkant eraf wordt geramd, dan loopt het clubcircuit gevaar."

Echt somber ziet boeker Van Heur het niet in voor de poppodia: "Er zijn veel festivals op de markt gekomen, maar met alle respect: de meeste trekken toch voornamelijk een lokaal of regionaal publiek. Mochten ze al tien liefhebbers uit een andere stad wegtrekken, dan zouden veel van de nichefestivals ook als accelerator kunnen werken voor het clubcircuit." Dat werkt volgens Van Heur als volgt: een band speelt op een festival, krijgt daardoor persaandacht en de clubs hebben betere handvatten en persaandacht om de show in hun zaal te verkopen. "Festivals hebben de clubs nodig om het grondwerk te verrichten bij de opbouw van een band, en clubs hebben festivals nodig om bepaalde artiesten meer profiel te geven. Zonder het clubcircuit hebben de meeste van deze festivals geen bestaansrecht. Het gaat fout wanneer er geen visie is en enkel op hebberigheid wordt geprogrammeerd. Zowel bij de clubs als de festivals."

Programmeur Meijerink: "Ik kijk graag in kansen en mogelijkheden en hoop dat de nieuwe festivals een positieve stimulans teweeg kunnen brengen voor artiesten en hun carrière in Nederland. Helaas betekent het ook vaak dat acts een volgende tour meteen onbetaalbaar zijn voor welke club dan ook."

De meeste programmeurs zijn het eens, aldus Meijerink: "Er vindt een verschraling plaats in het clubcircuit. Het aanbod is nu misschien zelfs schraler dan ooit tevoren. En dat terwijl er nu nóg meer festivals bij komen! Betekent dat dat het nog erger gaat worden? Er zullen festivals bijkomen en ook weer afvallen. De clubs zullen moeten leren omgaan met de veranderende markt. Ik geloof in het bestaandsrecht en de waarde van de clubs en denk dat we er alles aan moeten doen om dit duidelijk te maken naar ons publiek."

Weening concludeert: "Alles moet in verhouding zijn, maar de noodklok is nu in zicht. Het zou zonde zijn als niemand doorheeft dat het clubcircuit hinder heeft van de festivals, dat er slachtoffers gaan vallen. Het Nederlandse clubcircuit is een van de besten ter wereld, dat wordt nog als vanzelfsprekend beschouwd, maar dat is het allerminst."


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 29-04-2013

Hier gebeurt een beetje het omgekeerde, heb ik de indruk.

Maar natuurlijk is het clubcircuit in Nederland al danig uitgebouwd, en zijn er relatief minder festivals dan bij ons.