Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 21-11-2019

Even iets echt iets belangrijks

[Image: 74599516_2958705854141575_50808785365840...e=5E5453BC]


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Locor - 21-11-2019

(21-11-2019, 15:27)matthijs603 Wrote: Uiteraard is een vleesvervanger ook niet perfect, maar dus wel een veel betere optie B. 

Nederland is natuurlijk ook maar een klein land en ik zeg zeker niet dat Nederland (of Graz, of Greta, of Coldplay) het allemaal alleen kan doen. Nee, natuurlijk niet, iedereen moet bijdragen en het moet absoluut mondiaal worden aangepakt. Maar uitstoot wordt toch gedaan door alle individuen bij elkaar? Anders kun je zo'n beetje alle verantwoordelijkheid van een individu op die manier wel wegkletsen. Want waarom zou ik bijvoorbeeld belasting betalen? Mijn bijdrage is zo'n klein deel van de totale rijksbegroting, dan kan de belasting ook wel zonder mijn deel. (En als iedereen zo denkt...)

Belasting vind ik geen goede vergelijking. Belasting betaal ik hier en door middel van stemmen en verkiezingen heb ik ook iets te zeggen over wat daarmee gebeurt. Met broeikasgassen is dat een ander verhaal. Als we in Nederland als doel stellen de uitstoot enorm omlaag te krijgen is er niet iets wat grote bedrijven tegenhoudt om te verkassen naar China of India, waarmee we de facto ook niks opschieten. In die zin volg ik Uplift heel erg in zijn roep om een systeemverandering.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 21-11-2019

(21-11-2019, 16:21)Locor Wrote:
(21-11-2019, 15:27)matthijs603 Wrote: Uiteraard is een vleesvervanger ook niet perfect, maar dus wel een veel betere optie B. 

Nederland is natuurlijk ook maar een klein land en ik zeg zeker niet dat Nederland (of Graz, of Greta, of Coldplay) het allemaal alleen kan doen. Nee, natuurlijk niet, iedereen moet bijdragen en het moet absoluut mondiaal worden aangepakt. Maar uitstoot wordt toch gedaan door alle individuen bij elkaar? Anders kun je zo'n beetje alle verantwoordelijkheid van een individu op die manier wel wegkletsen. Want waarom zou ik bijvoorbeeld belasting betalen? Mijn bijdrage is zo'n klein deel van de totale rijksbegroting, dan kan de belasting ook wel zonder mijn deel. (En als iedereen zo denkt...)

Belasting vind ik geen goede vergelijking. Belasting betaal ik hier en door middel van stemmen en verkiezingen heb ik ook iets te zeggen over wat daarmee gebeurt. Met broeikasgassen is dat een ander verhaal. Als we in Nederland als doel stellen de uitstoot enorm omlaag te krijgen is er niet iets wat grote bedrijven tegenhoudt om te verkassen naar China of India, waarmee we de facto ook niks opschieten. In die zin volg ik Uplift heel erg in zijn roep om een systeemverandering.

De vergelijking was bedoeld om te laten zien dat een kleine speler in het grotere geheel toch meedoet. Jij betaalt belasting en draagt daarbij aan de rijksbegroting, Nederland doet iets aan het klimaat en draagt daarmee bij aan de klimaatdoelen. Het verschil waar jij het over hebt, is het vertrouwen dat anderen dat ook doen. Je vertrouwt erop dat anderen ook belasting betalen om zo samen iets te zeggen over wat ermee gebeurt (Hallo Shell, Hallo Unilever!), maar je vertrouwt er blijkbaar niet op dat China en India ook iets aan klimaat doen. Wellicht deels terecht hoor (hoewel: er gaan nogal wat verschillende ranglijsten in de omloop als het gaat om uitstoot per inwoner - het is soms maar net hoe je het meet/meten wilt - maar het lijkt er niet op dat de gemiddelde Nederlander het nou zoveel beter doet dan de gemiddelde Chinees. Integendeel.)

Maargoed, om even terug te komen op de kern van waarover we nu van mening lijken te verschillen, eerst even waarover we het volgens mij allemaal wel eens zijn:

- Chris Martin is hypocriet (Indiaantje heeft me overtuigd; ik had geen idee wat die man verder allemaal doet momenteel).

- Klimaatverandering is een probleem.

- Daar moet iets aan worden gedaan.

- Individuen kunnen dit probleem niet alleen oplossen. Daar zijn ook grotere instanties voor nodig. Ongebreideld kapitalisme en politici die dit niet tegengaan, zijn schadelijk voor mogelijke oplossingen

Tot hier zijn we het volgens mij gewoon met elkaar eens. Waarover we van mening verschillen:

- Individuen kunnen wel bijdragen aan de oplossing.

Ik meen mijn argumenten hiervoor al wel te hebben gegeven, maar als je het hebt over belasting betalen waarmee je stemt voor wat er gebeurt in een land: lees dan nog even dit artikel als je wilt (duurt 3 minuten): https://decorrespondent.nl/2525/waar-ga-jij-straks-op-stemmen-gazprom66-of-pvveehouderij/160372100075-02cba5f1


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Wailer - 21-11-2019

Change the system to save our planet.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Wailer - 21-11-2019

Ik begrijp het standpunt wel dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen. Maar daar gaan we het simpelweg niet mee redden.

o zie je dat de transitie naar duurzame energie aan de markt wordt overgelaten. Dus een paar initiatiefnemers gaan er met de opbrengsten vandoor, terwijl de huishoudens het nakijken hebben. Als je het nu 'gewoon' als overheid organiseert, kun je alle opbrengsten ten goede laten komen aan de maatschappij. Bijvoorbeeld de mensen met minder geld toch zonnepanelen laten leggen om energie op te wekken, dan daalt hun energierekening en het is duurzamer. Win win.

Nu krijgen wijken/buurten/gemeentes niks. Ja, een ongevingsfondsje... Alsof een nieuw grasveldje bijdraagt en de (soms) pijnlijke verandering van het landschap compenseert.

Neem nu ook de stokstofprloblemen. Langzamer rijden ... Jeuh... En ik vind dat echt dit soort zaken wel bijdragen hoor .. maar waarom wordt er nog steeds toegestaan dat autofabrikanten vervuilende auto's mogen maken? Waarom niet zeggen: op onze markt alleen elektrisch! Dan dwing die kapitaal giganten een substantiële bijdrage te leveren. Een elektrische auto voor iedereen toegankelijk maken. En niet alleen de mensen met veul geld in fors gesubsidieerde bakken laten rijden. Die mensen krijgen er nog een priveparkeerplaats bij ook met laadpaal.

Zolang je alleen geld kan besparen en duurzaam kan doen als je kapitaalkrachtig bent, moeten we ophouden met mensen te vertellen dat ze maar onder de douche moeten plassen

Deze transitie is niets minder dan verdeelvraagstuk. Een heuse klassenstrijd is hier in nodig.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - ijskolibrietje - 21-11-2019

Ben het overigens niet eens over die elektrische auto's. Niet alleen kan ons stroomnet dat absoluut niet aan, en is de productie van zo immens veel accu's ook slecht voor het milieu, ook is het een speciaal soort inefficiënt om één persoon in een bak van 2000 kilo te vervoeren. Wederom zullen er de bedrijven van profiteren, terwijl er ook voor minder geld een fantastisch OV netwerk had kunnen worden gebouwd.

Verder helemaal eens met wat je zegt, de schuld wordt door het grootkapitaal alsmaar bij het individu gelegd, zodat zij zelf niet aansprakelijk worden gesteld. Dan krijg je van die ongein zoals de nieuwe webserie van Shell #GreenWashing


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Wailer - 21-11-2019

Over ov heb je zeker een punt. Zie het opheffen van veel bushaltes. alleen maar omdat het niet rendabel is...

De accu's die je benoemt, goed, daar heb ik misschien te weinig kaas van gegeten. (Hé ik ben ook de beroerdste niet Wink) Maar stroomnet enz had natuurlijk allemaal al.aangepast kunnen worden.

Maar mijn context is puur die stikstofproblematiek. Langzamer rijden, maar niet ook direct aan de andere kant (autoproductie) dwingen tot alternatieven.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 21-11-2019

(21-11-2019, 14:56)matthijs603 Wrote:
(21-11-2019, 14:47)Uplift Wrote:
(21-11-2019, 14:34)matthijs603 Wrote:
(21-11-2019, 14:19)Uplift Wrote: Je linkt letterlijk naar een artikel dat gaat over het soort actie dat wél nuttig is, nl. massale strijd voor een ander systeem, die milieu en klimaat als prioriteit kan zien. Dus ik denk dat we naast elkaar praten.

Betreft wetenschappers die dat principe onderschrijven (collectieve vs. individuele actie). Google er maar op los. Ik kwam deze nog niet tegen, maar lijkt me wel interessant: https://www.bbc.com/news/science-environment-49756280 . Hier gaat het om een mogelijke positieve relatie tussen individuele actie en een breder bewustzijn dat dan weer kan leiden tot concrete strijd. Maar dat mag niet verward worden met werkelijk uitgaan van een reële impact o.b.v. symbolische maatregelen zoals die Coldplay-shit.

Thunberg is ondanks haar tekortkomingen ook gewoon correct als ze wijst op de noodzaak van structurele actie en vooral de verantwoordelijkheid bij politici legt. Het enige probleem is dat ze diezelfde politici soms legitimeert, hoewel ze hen steeds vaker aanvalt de laatste tijd. Ultiem gaat het erom dat de huidige generatie politici en de meeste partijen niet capabel zijn om te gaan voor een ander systeem. Of sterker nog: ze willen het niet. We moeten er dus van af. Ergo: collectieve strijd.

Dat artikel dat ik deel gaat naast het massale staken/demonstreren ook over individuele acties als minder vlees eten. Dat artikel dat jij deelt, zegt trouwens min of meer hetzelfde (of laat Greta het zeggen en beaamt het dan). Ik zie niet gelijk waarom Coldplay-shit in dit geval heel anders is (voor de fans die wel in Martins goede bedoelingen geloven).

Sowieso denk ik dat we het meer eens dan oneens zijn hoor: er is een probleem en de politiek moet leiding nemen in de aanpak van dat probleem. Een verschil is dat jij alleen strijd als mogelijkheid lijkt te zien, terwijl ik geloof dat een optelsom van individuen ook voor een kentering kan zorgen. Kijk maar wat er gebeurt met de vleesvervangers: doordat steeds meer mensen die dingen kopen i.p.v. vlees, gaan grote bedrijven overstag om het te produceren/aan te bieden, waardoor nog meer mensen het gaan kopen en we in dit geval los van de politiek en door een optelsom van individuen (in de ontwikkelde landen) naar een duurzamere maaltijd gaan.

Maar als het gaat om de vraag wat de politiek dan moet doen, dan lijkt mij dat 1 van de dingen die gedaan moet worden is: zorgen dat dingen die (veel) uitstoot veroorzaken niet of anders worden gedaan. Zoals vliegen. Dan moet de politiek daar leiding in nemen, maar uiteindelijk moeten mensen zelf ook daadwerkelijk minder gaan vliegen.

Vleesvervangers o.b.v. kapitalistische productie zijn vaak slechter voor het milieu dan vleesproductie... dit is maar één van de vele voorbeelden. Het gaat bij klimaat en milieu om productiemiddelen en economische prioriteiten, niet om uitwas A vervangen door een lichtjes minder erge uitwas B en die vervolgens te laten voortbestaan op een winstbasis. Idem met b.v. energie. Hét probleem zijn niet de steenkoolcentrales, wel dat die sector door de EU volledig aan de privé is cadeau gedaan. Het is allemaal veel complexer dan een 1 op 1 relatie tussen consumptie en netto-resultaat. Was het maar zo simpel.

Dikgedrukte: hoe kom je daar bij? https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/vlees-vis-of-vega/

 
 De rest: nee, zo simpel is het inderdaad niet. Ik geloof zelf niet dat binnen het kapitalisme er totaal geen B bestaat die niet alleen maar lichtjes beter, maar echt stukken beter is (zie gewoon toch wel dat voorbeeld van de vleesvervangers, of van trein ipv vliegtuig), maar hiervoor staan we echt te ver uit elkaar om een zinnige discussie te voeren. Op zich ben ik verder best mee met jouw idee van strijd moeten voeren, alleen geloof ik dus niet dat dat het enige kan zijn. Er kunnen en moeten meerdere dingen tegelijk gebeuren. En daarvoor mag iedereen ook best naar zichzelf kijken: we hebben op Graz onze mond vol over allerlei cultuurprogressieve ideeën, maar ik hoor bij topics rondom vakantieplannen en dickmoves met vliegreizen (ik weet dat jij meestal de auto pakt) vrijwel nooit iemand over de afweging of dat in #thenewnormal omtrent klimaat nog altijd echt zo nodig is.

Het probleem is -nogmaals- dat we dingen vergelijken op kapitalistische productiebasis. Het concept auto is bijvoorbeeld volkomen inefficiënt. Nog inefficiënter als we zo'n ding op batterijen willen laten werken. En we trappen veel te vaak in dat soort greenwashing. Vleesproductie is inderdaad verantwoordelijk voor meer uitstoot dan de productie van plantaardige voeding, maar weidegrond is dan weer verantwoordelijk voor veel meer CO2-opname. Iets wat zelden in rekening wordt gebracht. Moet alles daarom business as usual blijven? Neen! Het productiemodel moet veranderen, punt. Het gaat niet om wel of geen vlees eten, het gaat om de productiemethode.

Evidenties zoals treinen in plaats van vliegtuigen zijn gelukkig eenduidiger, maar daar zitten we weer met het winstprincipe en dus een inherent inefficiënt systeem. Dit gezegd zijnde: vliegtransport is verantwoordelijk voor een paar procent van de uitstoot. Continu de consument aanvallen rond dat soort dingen en doen alsof DAT het grote verschil zal maken, is totaal contraproductief. En onfair. Wat met autofabrikanten die in tien jaar tijd meer SUV's zijn gaan maken, tot op het punt dat de wereldwijde uitstoot van transport vooral door fucking SUV's is gestegen, meer nog dan door de pure netto toename van transport? Om nog maar te zwijgen van dingen als Dieselgate. Er is geen enkele verantwoording of bestraffing, laat staan regulering. Laat staan dat er wordt gesuggereerd om dat soort productielijnen terug onder controle van de gemeenschap te brengen. Neen, in de plaats daarvan gaan we focussen op een CO2-taks voor vluchten. GTFO

Hierbij wil ik zeggen dat iedereen naar zichzelf *mag* kijken, maar lifestyle change als sleutel tot de kolossale structurele verandering die nodig is propageren, is gewoon fout. Fout, in de eerste plaats omdat het ons verder dreigt te brengen van het doel dat we allemaal -i.e. collectief- voor ogen moeten hebben: snelle veranderingen in de productieprocessen en in de economische prioriteiten, gepaard met verregaande maatregelen om de ergste uitwassen van de milieu- en klimaatcrisis tegen te gaan, te beginnen met de meest kwetsbare (arme) gebieden. Daar zijn triljarden euro's voor nodig en die zullen ergens vandaan gehaald moeten worden. Zolang we bezig zijn met op individueel niveau ettelijke uren per week te spenderen aan zo ecologisch mogelijk leven maar toch amper in de buurt komen, dan zijn we onze tijd aan het verspillen. En de fucking ironie is dat ik wellicht veel ecologischer leef dan de gemiddelde persoon die zo denkt. Niet omdat ik beter ben, maar simpelweg omdat ik een lagere inkomenscategorie zit. En laat dat gewoon de moraal van dit fucking verhaal zijn.

(21-11-2019, 15:27)matthijs603 Wrote:
(21-11-2019, 15:19)Locor Wrote:
(21-11-2019, 14:56)matthijs603 Wrote:
(21-11-2019, 14:47)Uplift Wrote:
(21-11-2019, 14:34)matthijs603 Wrote: Dat artikel dat ik deel gaat naast het massale staken/demonstreren ook over individuele acties als minder vlees eten. Dat artikel dat jij deelt, zegt trouwens min of meer hetzelfde (of laat Greta het zeggen en beaamt het dan). Ik zie niet gelijk waarom Coldplay-shit in dit geval heel anders is (voor de fans die wel in Martins goede bedoelingen geloven).

Sowieso denk ik dat we het meer eens dan oneens zijn hoor: er is een probleem en de politiek moet leiding nemen in de aanpak van dat probleem. Een verschil is dat jij alleen strijd als mogelijkheid lijkt te zien, terwijl ik geloof dat een optelsom van individuen ook voor een kentering kan zorgen. Kijk maar wat er gebeurt met de vleesvervangers: doordat steeds meer mensen die dingen kopen i.p.v. vlees, gaan grote bedrijven overstag om het te produceren/aan te bieden, waardoor nog meer mensen het gaan kopen en we in dit geval los van de politiek en door een optelsom van individuen (in de ontwikkelde landen) naar een duurzamere maaltijd gaan.

Maar als het gaat om de vraag wat de politiek dan moet doen, dan lijkt mij dat 1 van de dingen die gedaan moet worden is: zorgen dat dingen die (veel) uitstoot veroorzaken niet of anders worden gedaan. Zoals vliegen. Dan moet de politiek daar leiding in nemen, maar uiteindelijk moeten mensen zelf ook daadwerkelijk minder gaan vliegen.

Vleesvervangers o.b.v. kapitalistische productie zijn vaak slechter voor het milieu dan vleesproductie... dit is maar één van de vele voorbeelden. Het gaat bij klimaat en milieu om productiemiddelen en economische prioriteiten, niet om uitwas A vervangen door een lichtjes minder erge uitwas B en die vervolgens te laten voortbestaan op een winstbasis. Idem met b.v. energie. Hét probleem zijn niet de steenkoolcentrales, wel dat die sector door de EU volledig aan de privé is cadeau gedaan. Het is allemaal veel complexer dan een 1 op 1 relatie tussen consumptie en netto-resultaat. Was het maar zo simpel.

Dikgedrukte: hoe kom je daar bij? https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/vlees-vis-of-vega/

 
 De rest: nee, zo simpel is het inderdaad niet. Ik geloof zelf niet dat binnen het kapitalisme er totaal geen B bestaat die niet alleen maar lichtjes beter, maar echt stukken beter is (zie gewoon toch wel dat voorbeeld van de vleesvervangers, of van trein ipv vliegtuig), maar hiervoor staan we echt te ver uit elkaar om een zinnige discussie te voeren. Op zich ben ik verder best mee met jouw idee van strijd moeten voeren, alleen geloof ik dus niet dat dat het enige kan zijn. Er kunnen en moeten meerdere dingen tegelijk gebeuren. En daarvoor mag iedereen ook best naar zichzelf kijken: we hebben op Graz onze mond vol over allerlei cultuurprogressieve ideeën, maar ik hoor bij topics rondom vakantieplannen en dickmoves met vliegreizen (ik weet dat jij meestal de auto pakt) vrijwel nooit iemand over de afweging of dat in #thenewnormal omtrent klimaat nog altijd echt zo nodig is.


Over het eerste, in veel vleesvervangers zit bijvoorbeeld palmolie, waar ook wel wat opmerkingen over te maken zijn: https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/tropische-producten/palmolie/.

Verder vind ik je standvastigheid en bewustheid van je ecologische voetafdruk absoluut te prijzen, maar denk ik niet dat we individuen moeten aankijken op hun uitstoot. Als Nederland zich aan alle afspraken zou houden zou dat ongeveer 0.005 graden schelen (waar ik de grootste inschatting maar even gebruik), geen meetbaar verschil. De invloed van een individu is dus echt miniem. Gezien China op dit moment voor een kwart van alle wereldwijde uitstoot verantwoordelijk is lijkt de klimaatproblematiek me bij uitstek iets wat juist mondiaal aangepakt zou moeten worden. Als Nederland zullen we daar natuurlijk aan meedoen moeten doen en goede wil kunnen tonen door aan gemaakte afspraken te houden.

Uiteraard is een vleesvervanger ook niet perfect, maar dus wel een veel betere optie B. 

Nederland is natuurlijk ook maar een klein land en ik zeg zeker niet dat Nederland (of Graz, of Greta, of Coldplay) het allemaal alleen kan doen. Nee, natuurlijk niet, iedereen moet bijdragen en het moet absoluut mondiaal worden aangepakt. Maar uitstoot wordt toch gedaan door alle individuen bij elkaar? Anders kun je zo'n beetje alle verantwoordelijkheid van een individu op die manier wel wegkletsen. Want waarom zou ik bijvoorbeeld belasting betalen? Mijn bijdrage is zo'n klein deel van de totale rijksbegroting, dan kan de belasting ook wel zonder mijn deel. (En als iedereen zo denkt...)

Belastingen zijn een proportionele herverdeling van rijkdom (of zo zou het moeten zijn); als die logica op vervuiling en uitstoot zou worden toegepast, dan hadden we nu wellicht deze discussie niet.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 21-11-2019

(21-11-2019, 15:43)Indiaantje89 Wrote: Even iets echt iets belangrijks

[Image: 74599516_2958705854141575_50808785365840...e=5E5453BC]

Hier past de Krusty the Clown "stop it, he's already dead"-meme bij, m.b.t. de sodomisering door Mojo van dat inmiddels verdwenen festivalinitiatief in Groningen. Ik bedoel: je zal maar eens een major uit de grond proberen stampen in onze contreien. Hank Skorpio en TML zijn zowat de enigen die erin slaagden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 22-11-2019

@Uplift, een paar reacties op je laatste stuk over dit kleine maar fijne popnieuws: het klimaatdebat. Ook hier geldt dat ik het er deels gewoon mee eens ben; hopelijk zien jij en anderen in deze discussie ook in dat het wat mij betreft in elk geval niet alleen maar tegen elkaar ingaan is. Ik denk ook dat om het probleem echt aan te pakken zeker niet alleen (optelsommen van) individuele acties genoeg gaan zijn, ik ben het ermee eens dat een grote focus moet liggen op de arme gebieden waar de uitwassen van klimaatverandering het prangendst zijn (hele eilandstaten zijn al aan het verdwijnen..) en ik ben het er tot op zekere hoogte ook mee eens dat de nodige veranderingen en focus in een puur kapitalistisch systeem heel moeilijk/onmogelijk zijn.

Dan een paar uitspraken waar ik het niet volledig mee eens ben:

- 'Het gaat niet om wel of geen vlees eten, het gaat om de productiemethode.'
Dat is niet helemaal waar. Als jij een pasta eet en je doet daar nog wat rundvlees bij, dan maakt dat die toevoeging de pasta per definitie veel minder duurzaam. Het doet er voor een koe niet toe of die in een kapitalistisch of een socialistisch systeem zijn water drinkt, zijn voer vreet en zijn scheten laat voordat hij jouw pasta verrijkt.

- 'Dit gezegd zijnde: vliegtransport is verantwoordelijk voor een paar procent van de uitstoot.'
Dat is best veel, een paar procent van de hele uitstoot.

- 'Wat met autofabrikanten die in tien jaar tijd meer SUV's zijn gaan maken, tot op het punt dat de wereldwijde uitstoot van transport vooral door fucking SUV's is gestegen, meer nog dan door de pure netto toename van transport?'
Dit is inderdaad kut. Ik wil dit dan ook niet tegenspreken, maar: hier heb je dus ook consumenten voor nodig die de keuze voor zo'n SUV maken. Die consumenten zou je daar dan ook op moeten aankijken.

- 'Hierbij wil ik zeggen dat iedereen naar zichzelf *mag* kijken, maar lifestyle change als sleutel tot de kolossale structurele verandering die nodig is propageren, is gewoon fout. Fout, in de eerste plaats omdat het ons verder dreigt te brengen van het doel dat we allemaal -i.e. collectief- voor ogen moeten hebben: snelle veranderingen in de productieprocessen en in de economische prioriteiten, gepaard met verregaande maatregelen om de ergste uitwassen van de milieu- en klimaatcrisis tegen te gaan, te beginnen met de meest kwetsbare (arme) gebieden.'
Maak dat dan eens concreet. Welke prioriteiten moeten er dan worden gelegd die geen verandering in lifestyle zouden betekenen? En vooral: hoe moet dit dan gebeuren?

- 'Zolang we bezig zijn met op individueel niveau ettelijke uren per week te spenderen aan zo ecologisch mogelijk leven maar toch amper in de buurt komen, dan zijn we onze tijd aan het verspillen.'
Ook hier: wat is dan het alternatief? Een collectieve strijd tegen het systeem kun je momenteel echt vergeten, kijk maar hoe de bouwers en de boeren reageren als een rechter heeft besloten dat er iets moet gebeuren om uitstoot van schadelijke stikstofgassen tegen te gaan. De reflex die ik in de reacties hier (niet per se die van jou) proef is: het is het systeem, dus wij doen lekker niks! Terwijl ik probeer aan te geven dat ook binnen dit systeem wel degelijk iets kan worden gedaan. Als veel mensen met hun stem, met hun portemonnee en met demonstraties kiezen voor de milieuvriendelijkere optie, zijn bedrijven en politiek ook meer geneigd hun beleid hierop af te stemmen. Waarom denk je dat fastfoodrestaurants over elkaar heen vallen om goede vegetarische burgers aan te bieden? Dat gebeurt ook gewoon, naast dat SUV-verhaal en die Shell-greenwashing die inderdaad volkomen kut zijn.

- 'Belastingen zijn een proportionele herverdeling van rijkdom (of zo zou het moeten zijn); als die logica op vervuiling en uitstoot zou worden toegepast, dan hadden we nu wellicht deze discussie niet.' Ja, eens. En dan moet er toch juist wél veel meer belasting op Co2 voor vluchten en voor alle andere vervuilende productieprocessen worden komen? Waarom dat volgens jou dan niet?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 22-11-2019

-Betreft vlees: je mag niet vergeten wat de energie-efficiëntie e.d.m. is. Als je hierover verder wil discussiëren, wil ik gerust eens wat dieper graven in mijn bronnen en enkele artikelen delen. Dat ik dat a priori niet doe, heeft te maken met snel reageren tussen de soep en de patatten door. Ik besef daarbij ook wel dat ik vrij kort door de bocht vlieg soms, maar ik haal mijn basis wel ergens vandaan.

-Dat is per definitie niet veel. Ik weet ook wel dat het kwantitatief wél veel is, maar relatief dus niet. Ontbossing is verantwoordelijk voor een kwart of zo. Dat bedoel ik dus.

-Onzin. Waarom? Omdat zelfs als we alle consumenten (zoals mijn vader met zijn fucking hybride Rav 4 waar hij zo blij mee is) beschouwen als oetlullen zonder (auto)smaak- en kennis, het probleem daarmee nog niet opgelost is. Er blijft immers een aanbodkwestie en dat aanbod wordt gepusht. Tuurlijk gaan mensen voor de praktische en comfortabele optie, zeker als hen wordt wijs gemaakt dat de uitstoot heus niet zoveel scheelt. In labo-omstandigheden inderdaad niet, maar in de praktijk een kwart tot een derde meer. En fabrikanten worden atm niet eens verplicht om zoiets expliciet te vermelden.

-In de eerste plaats massale investeringen door bepaalde sectoren onder controle van de gemeenschap te brengen. En dat gebeurt op basis van politieke verandering. Ergo: stem Labour als je in Engeland woont, stem SP bij ons. Want ondanks alle gebreken van zo'n politieke keuzes, is prioriteit nummer één de machtsverhoudingen wijzigen die ervoor kunnen zorgen dat we zo'n drastische maatregelen kunnen nemen én dat daarbij de meerderheid van de bevolking ook gebaat is. Het pad van A naar B lijkt vanop een afstand evident, maar reflecteert zich niet per sé in klemtonen die politieke partijen leggen op het vlak van milieu. Imo is dat in de eerste plaats een kwestie van de klemtoon die wordt gelegd op economische machtsverhoudingen. Daar ligt immers de sleutel.

-Nogmaals: ik ben zelf veel bezig met eten en ecologisch denken en circulaire economie, etc. Maar ik hou het a) voor mezelf en b) ik ga er geen uren extra tijd aan besteden, omdat ik ervan overtuigd ben dat de oplossing een collectieve oplossing is. Dus als ik ergens tijd in investeer, is het collectieve actie. De sleutel tot politieke en sociale (en dus ook ecologische) verandering is organisatie. Iets wat het neoliberalisme al 40 jaar afbreekt middels aanvallen op de vakbonden en het sociale middenveld. Je daarin engageren is dus veruit de meest ecologische actie die je kunt ondernemen. Opnieuw: het pad van A naar B is niet zo lineair en evident. Hopelijk kunnen al die mensen met goede bedoelingen die zich nu b.v. in Extinction Rebellion engageren dat ook inzien. Ik pleit wel degelijk voor actie, maar dan wel de actie die de fundamenten van het systeem raakt. Greenwashing is niet enkel een morele kwestie: het is vooral iets dat de illusie wekt dat er wat wordt gedaan, terwijl het 0.0 verandert aan de problematiek. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat er een negatief netto effect bereikt wordt met dingen als meer vega burgers in fastfoodrestaurants. Het zijn de fastfoodrestaurants zélf die moeten verdwijnen.

-De vervuiler moet belast worden. Dat is niet de consument, maar wel de gesubsidieerde luchtvaartmaatschappij en de overheid die haar activiteiten faciliteert. Parallel daarmee heb je de inkomenskwestie. Het feit dat mensen met oudere wagens nu b.v. belast worden is op twee manieren pervers: zij kunnen zich geen zogenaamd groenere wagen veroorloven, maar bovendien is het uitrijden van een oude diesel nog steeds ecologischer dan de productie van een nieuwe auto. Het is dat soort inefficiëntie die fundamentele verandering onder het kapitalisme onmogelijk maakt.

Kortom: ik denk dat iedereen vrij moet zijn om zich op moreel-ecologisch vlak op te stellen zoals hij/zij wil, maar de individuele houding en stellingname extrapoleren naar methodes en maatregelen die op iedereen van toepassing zouden moeten zijn (waarbij men de neoliberale kijk op individuen/burgers als uitgangspunt hanteert) is niet alleen contraproductief, het is ook politiek schadelijk. Extreemrechts teert hier letterlijk op, m.n. omdat ze lagere inkomens -deels terecht!- overtuigen van het impliciete onrecht. Wat ik in een eerdere post al zei: wellicht ben ik relatief ecologischer dan jij, alleen al omdat ik minder verdien en dus ook minder kan consumeren, minder groot kan wonen, etc. Dat moet verdomme het vertrekpunt zijn in deze discussie: een klassenbenadering.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Locor - 22-11-2019

Volgens mij zijn we met de laatste post van Uplift wel tot een consensus gekomen. Ik kan je manier van denken zeker volgen hoor Matthijs, en ik probeer zelf ook regelmatig een bewustere keuze te maken, maar for the sake of argument was dat niet belangrijk.

Een bijdrage aan een oplossing voor de klimaatproblematiek die ik toch nog zou willen noemen is kernfusie (de manier hoe bijvoorbeeld de zon energie opwekt). Volgens mij het meest veel belovend als het aankomt op efficiënt energie opwekken en in tegenstelling tot kernsplijting (wat in het debat vaak kernenergie genoemd wordt) geen radioactief afval geeft (of hooguit een beetje radioactief afval wat redelijk snel vervalt). Jammer genoeg hoor ik hier in het publieke debat te weinig over, ik denk vanwege het taboe op "kern". Het enige nadeel aan deze methode: we kunnen het nog niet. Het ITER project ziet er echter veel belovend uit en daarvoor zijn ze de afgelopen jaren eindelijk begonnen een reactor te bouwen in Frankrijk. Helaas is hier veel politiek gesteggel aan vooraf gegaan. Mocht er de afgelopen twintig jaar consequent geïnvesteerd zijn in onderzoek op dit gebied hadden we hier denk ik al een stuk verder in kunnen staan. Ik volg de ontwikkelingen op dit gebied in ieder geval met interesse.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 22-11-2019

Ik heb het idee dat het taboe er al best een beetje af is, maar dat kan ook komen omdat 6 vwo er vorig jaar een beschouwing over heeft geschreven en er dit jaar een debat over heeft gevoerd. Maar Lubach heeft het onderwerp vorig jaar vrij letterlijk uit de taboesfeer gehaald en bijvoorbeeld De Correspondent heeft er deze week nog een artikel over gepubliceerd:

https://decorrespondent.nl/10731/waarom-we-nu-kernenergie-nodig-hebben-en-over-50-jaar-misschien-niet-meer/681565546893-ab77f170





RE: Klein en minder fijn popnieuws - Locor - 22-11-2019

(22-11-2019, 15:00)matthijs603 Wrote: Ik heb het idee dat het taboe er al best een beetje af is, maar dat kan ook komen omdat 6 vwo er vorig jaar een beschouwing over heeft geschreven en er dit jaar een debat over heeft gevoerd. Maar Lubach heeft het onderwerp vorig jaar vrij letterlijk uit de taboesfeer gehaald en bijvoorbeeld De Correspondent heeft er deze week nog een artikel over gepubliceerd:

https://decorrespondent.nl/10731/waarom-we-nu-kernenergie-nodig-hebben-en-over-50-jaar-misschien-niet-meer/681565546893-ab77f170



"Kernenergie", energie opgewekt door kernsplijting, is iets fundamenteel anders dan energie opgewekt door kernfusie, waar ik het over had. Of kernsplijting wel of geen oplossing zou zijn is weer een compleet andere discussie waar we nu misschien niet over moeten beginnen. Aan kernfusie kleven in theorie in ieder geval niet alle nadelen die wel aan kernsplijting kleven.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 22-11-2019

Ah oke, dan is wat jij zei iets nieuws voor me, geloof ik. Maar klinkt positief dan inderdaad!


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 22-11-2019

Het probleem van kernfusie is dat de energieprijzen dreigen te kelderen. De investering in het onderzoek ernaar gebeurt dus bijna uitsluitend door overheidsinstanties, m.n. kernmacht Frankrijk die dan vervolgens gokt op de technologie wereldwijd verkopen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - e10ne - 22-11-2019

Kernfusie is theoretisch heel interessant en zou groot deel van het CO2 probleem oplossen, heel plat gezegd gooi je er zee water in en komt er energie, zuurstof en helium uit. Maar ... de technische haalbaarheid is al jaren het probleem. Er wordt al decenia gezegd dat kernfusie over 20-40 jaar wel commercieel haalbaar is. Maar dat riepen ze in de jaren 70 ook al. Dus totdat de eerste fabriek er staat is het eigenlijk niet betrouwbaar alternatief. Een typische D66-techonofix, net zoals het kabinetsplan om de uitstoot eissen te halen door CO2 in de grond opslaan, waar ook nog steeds geen bestaande techniek voor is.

Kernsplitsing verder altijd een slecht idee, en het betoog van Lubach zit vol gaten.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - e10ne - 22-11-2019

(22-11-2019, 16:13)Uplift Wrote: Het probleem van kernfusie is dat de energieprijzen dreigen te kelderen. De investering in het onderzoek ernaar gebeurt dus bijna uitsluitend door overheidsinstanties, m.n. kernmacht Frankrijk die dan vervolgens gokt op de technologie wereldwijd verkopen.
ITER is wel een grote internationale samenwerking dus niet van Frankrijk zelf (zie de I in ITER). Private partijen zoals Lockheed Martin en een paar cowboy startup zijn veel gevaarlijker. Want als deze technologie in private handen komt kan er echt smerig veel geld mee verdiend worden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - ijskolibrietje - 22-11-2019

(22-11-2019, 16:18)e10ne Wrote: Kernfusie is theoretisch heel interessant en zou groot deel van het CO2 probleem oplossen, heel plat gezegd gooi je er zee water in en komt er energie, zuurstof en helium uit. Maar ... de technische haalbaarheid is al jaren het probleem. Er wordt al decenia gezegd dat kernfusie over 20-40 jaar wel commercieel haalbaar is. Maar dat riepen ze in de jaren 70 ook al. Dus totdat de eerste fabriek er staat is het eigenlijk niet betrouwbaar alternatief. Een typische D66-techonofix, net zoals het kabinetsplan om de uitstoot eissen te halen door CO2 in de grond opslaan, waar ook nog steeds geen bestaande techniek voor is.

Kernsplitsing verder altijd een slecht idee, en het betoog van Lubach zit vol gaten.

En wat voor gaten zijn dat dan? Ik ben wel benieuwd, heb je een bron of ander leesmateriaal met meer info?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 22-11-2019

Eens, maar ITER is in zekere zin toch ook zoals CERN? Of ISS for that matter. Niet alle landen dragen even veel bij... en volledig eens wat betreft die private bedrijven, alleen: hoe moet je je technologie dan kwijt aan een geprivatiseerde markt? De vraag beantwoordt zichzelf.

Zoals met praktisch alles, komen grote technologische doorbraken door grote overheidsinvesteringen en worden deze later in een winstmodel gegoten door de privé.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - greenlander - 22-11-2019

Nieuwe kernsplitsingcentrales zijn in de praktijk al overheidsoperaties, want de veiligheidskosten zijn zo hoog zijn dat je de investering er nooit meer uithaalt. Ik vermoed dat dat voor kernfusie (als het er ooit van komt) ook zal gelden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Melliw Naj - 22-11-2019

Even tussendoor vraag, sinds wanneer nemen we Lubach serieus op Graz?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 22-11-2019

(22-11-2019, 16:41)Melliw Naj Wrote: Even tussendoor vraag, sinds wanneer nemen we Lubach serieus op Graz?

Waarom zou je dat niet doen? Of je het nu met een item eens bent of niet; naast dat er vaak wat stukjes puur voor de grap in zitten, zijn de meeste items in de kern gewoon betogen gebaseerd op feiten.

Afgelopen zondag fakkelde hij bijvoorbeeld dat 'groene' marketingproject van Shell waarover het hier al over ging volledig af.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Melliw Naj - 22-11-2019

(22-11-2019, 16:44)matthijs603 Wrote:
(22-11-2019, 16:41)Melliw Naj Wrote: Even tussendoor vraag, sinds wanneer nemen we Lubach serieus op Graz?

Waarom zou je dat niet doen? Of je het nu met een item eens bent of niet; naast dat er vaak wat stukjes puur voor de grap in zitten, zijn de meeste items in de kern gewoon betogen gebaseerd op feiten.

Items in mijn vakgebied vrij pover waren. Hij benoemde een hoofdlijn en rant erop zonder echt diep op in te gaan. In de diepgang kom je vaak nog tegenargumenten tegen waardoor de hoofdlijn gewoon niet van toepassing is. 

Heb dit ook van andere gehoord op andere vakgebieden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - e10ne - 22-11-2019

(22-11-2019, 16:26)ijskolibrietje Wrote:
(22-11-2019, 16:18)e10ne Wrote: Kernfusie is theoretisch heel interessant en zou groot deel van het CO2 probleem oplossen, heel plat gezegd gooi je er zee water in en komt er energie, zuurstof en helium uit. Maar ... de technische haalbaarheid is al jaren het probleem. Er wordt al decenia gezegd dat kernfusie over 20-40 jaar wel commercieel haalbaar is. Maar dat riepen ze in de jaren 70 ook al. Dus totdat de eerste fabriek er staat is het eigenlijk niet betrouwbaar alternatief. Een typische D66-techonofix, net zoals het kabinetsplan om de uitstoot eissen te halen door CO2 in de grond opslaan, waar ook nog steeds geen bestaande techniek voor is.

Kernsplitsing verder altijd een slecht idee, en het betoog van Lubach zit vol gaten.

En wat voor gaten zijn dat dan? Ik ben wel benieuwd, heb je een bron of ander leesmateriaal met meer info?

Ik kan me niet meer alles herrineren. Maar een deel van zijn betoog was dat het risico heel laag is. Maar dan negeer je de desatreuse gevolgen als het wél fout gaat. Stel dat we in Nederland een nucleaire ramp hebben zoals in Fukushima, dan zou echt een heel groot percentage van ons land onbewoonbaar worden. (Als je even snel berekend, bij Fukushima hebben ze alles geevacueerd in een straal van 20 km, i.e. ~1200 km^2. Dat is 3% van Nederland)
Verder is het economisch een heel slecht plan. Bedrijven zijn vrij om een kernreactor te bouwen, maar niemand doet het omdat het veel te duur is. Je kan in Engeland kijken waar ze wel proberen een nieuwe kernreactor te bouwen. Daar zijn ze al 20 Miljard en bijna 20 jaar verder. https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station
Over 20 jaar zijn zonnecellen en windenergie nog veel interessanter dan kernenergie. Als je investeerd in energie is het veel verstandiger dit in renewable te doen in plaats van nucleair.