Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:00)Indiaantje89 Wrote:
(13-02-2019, 09:44)Murdoc Niccals Wrote: Loovs linker teelbal blijft gewoon op zijn plek zitten hoor. Juist omdat we het nooit zullen weten. Zelfs al zouden de omstandigheden voor / maatschappelijke verwachtingen van vrouwen en mannen in de sport (e.g.) gelijk worden, dan nog is er die nalatenschap van een x-aantal eeuwen of zelfs millennia waarin patriarchale verhoudingen de norm waren.

Hier doen we net of vrouwen nooit de kans hebben gekregen tot het beoefenen van topsport, wat gewoon niet waar is en legio's aan voorbeelden van zijn.

En er zijn legio's voorbeelden waar het niet is. Wat doen we nu met het argument?

Voor de rest ga je elke keer voorbij wat ik bedoel te zeggen. Argument: vrouwen hebben in het verleden en heden minder kansen gekregen in de gehele linie van topsport en daardoor vind ik het argument in de New normal discussie 'vrouwen zijn minder goed in sport' onvoldoende. 

Ja je observatie is goed dat op dit moment vrouwen minder presteren dan mannen in enkele sporten. Gefeliciteerd. 

Fuck dit. I'm out.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:25)Murdoc Niccals Wrote: Mijn punt is dat we hier een discussie aan het voeren zijn waarbij, zoals Loov terecht stelt, met kortzichtigheid geprobeerd wordt om het meer complexe geheel te simplificeren. Ik stel nergens dat mannen en vrouwen wel of niet hetzelfde kunnen presteren, alleen dat we er rekening mee moeten houden dat er ook zoiets is als een verleden, dat onze huidige samenleving heeft gevormd tot wat zij is. En ik zou niet aankomen met het Oude Griekenland of China als samenlevingen waarin mannen en vrouwen gelijke rechten en kansen hadden / hebben. Mee mogen doen aan een of andere wedstrijd of veel begeleiding in China (zak geld) doen daar niets aan af.
Ok ik ga met je mee.. maar wat is dan reden waarom mannen al zo lang veel dominanter zijn dan vrouwen? Waar komt dat vandaan?

Ik ben ook niet helemaal voorstander van de "mannen hebben altijd veel meer kansen gehad dan vrouwen" theorie. Net of dit altijd een keuze is geweest van de "dominante man". Soms vind ik het minachting naar de mannelijke arbeider uit het verleden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:47)BigBird Wrote: Hij raakt wel een gevoelige snaar

Indien als pun bedoeld: prima. Indien niet: helemaal niet; anders was het een bijdrage geweest aan de discussie.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - thomas9790 - 13-02-2019

Die gitaarwoordgrappen hebben we al eens gedaan, die mogen hier best achterwege blijven.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:52)Indiaantje89 Wrote:
(13-02-2019, 10:25)Murdoc Niccals Wrote: Mijn punt is dat we hier een discussie aan het voeren zijn waarbij, zoals Loov terecht stelt, met kortzichtigheid geprobeerd wordt om het meer complexe geheel te simplificeren. Ik stel nergens dat mannen en vrouwen wel of niet hetzelfde kunnen presteren, alleen dat we er rekening mee moeten houden dat er ook zoiets is als een verleden, dat onze huidige samenleving heeft gevormd tot wat zij is. En ik zou niet aankomen met het Oude Griekenland of China als samenlevingen waarin mannen en vrouwen gelijke rechten en kansen hadden / hebben. Mee mogen doen aan een of andere wedstrijd of veel begeleiding in China (zak geld) doen daar niets aan af.
Ok ik ga met je mee.. maar wat is dan reden waarom mannen al zo lang veel dominanter zijn dan vrouwen? Waar komt dat vandaan?

Ik ben ook niet helemaal voorstander van de "mannen hebben altijd veel meer kansen gehad dan vrouwen" theorie. Net of dit altijd een keuze is geweest van de "dominante man". Soms vind ik het minachting naar de mannelijke arbeider uit het verleden.

Op die eerste vraag bestaat geen éénduidig antwoord. Of toch wel: privé-bezit.

Je tweede zin slaat helaas nergens op.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 13-02-2019

Vrouwen kregen de doodstraf als ze zelfs maar als toeschouwer aanwezig waren bij de eerste olympische spelen by the way. In deze discussie misschien het slechtste voorbeeld ever. Tongue


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 13-02-2019

(13-02-2019, 11:00)Loov Wrote: Vrouwen kregen de doodstraf als ze zelfs maar als toeschouwer aanwezig waren bij de eerste olympische spelen by the way. In deze discussie misschien het slechtste voorbeeld ever. Tongue

Alsof de Olympische spelen de enige spelen waren van die tijd..................... doh


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:51)Loov Wrote:
(13-02-2019, 10:00)Indiaantje89 Wrote:
(13-02-2019, 09:44)Murdoc Niccals Wrote: Loovs linker teelbal blijft gewoon op zijn plek zitten hoor. Juist omdat we het nooit zullen weten. Zelfs al zouden de omstandigheden voor / maatschappelijke verwachtingen van vrouwen en mannen in de sport (e.g.) gelijk worden, dan nog is er die nalatenschap van een x-aantal eeuwen of zelfs millennia waarin patriarchale verhoudingen de norm waren.

Hier doen we net of vrouwen nooit de kans hebben gekregen tot het beoefenen van topsport, wat gewoon niet waar is en legio's aan voorbeelden van zijn.

En er zijn legio's voorbeelden waar het niet is. Wat doen we nu met het argument?

Voor de rest ga je elke keer voorbij wat ik bedoel te zeggen. Argument: vrouwen hebben in het verleden en heden minder kansen gekregen in de gehele linie van topsport en daardoor vind ik het argument in de New normal discussie 'vrouwen zijn minder goed in sport' onvoldoende. 

Ja je observatie is goed dat op dit moment vrouwen minder presteren dan mannen in enkele sporten. Gefeliciteerd. 

Fuck dit. I'm out.

Minder kansen krijgen wil niet zeggen dat vrouwen minder goed zijn (daar ben ik het ook mee oneens). Er zijn ook vrouwelijke sporters die vanaf de jeugd geweldige coaching en ontwikkeling hebben gehad en nu aan de top staan in hun sport, en in die zelfde sport van een man zouden verliezen. Daar is niks oneerlijks aan.

Vrouwen zijn hartstikke goed in sport, alleen moeten we niet alle sporten willen vergelijken met mannelijke prestaties, want dat is niet eerlijk voor de vrouwen.  Lees die artikelen eens door die ik poste, geven wel interessant inzicht.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 13-02-2019

De huidige man-vrouw verhouding is niet in steen gebeiteld. Dat proberen Murdoc, Loov en ikzelf hier op verschillende manieren duidelijk te maken, denk ik.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 13-02-2019

(13-02-2019, 11:05)Uplift Wrote: De huidige man-vrouw verhouding is niet in steen gebeiteld. Dat proberen Murdoc, Loov en ikzelf hier op verschillende manieren duidelijk te maken, denk ik.

Dat ben ik met je eens dat ze niet in steen gebeiteld zijn, maar we moeten ook eens ophouden om een oneerlijke vergelijke te maken naar de vrouwen toe. Ook voor jou, lees die artikelen eens door.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 13-02-2019

Welke artikelen BB? Ik kan ze niet vinden.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 13-02-2019

(13-02-2019, 11:09)Loov Wrote: Welke artikelen BB? Ik kan ze niet vinden.

https://www.theperspective.com/debates/living/women-compete-men-sports/

https://www.rte.ie/eile/brainstorm/2017/1129/923613-the-gender-play-gap-why-arent-more-women-playing-sport/

https://www.theguardian.com/sport/2017/jun/06/male-female-athlete-comparison-golf

die eerste vond ik de meest interessante


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 13-02-2019

(13-02-2019, 11:06)Loov Wrote: Ligt het aan mij of ben ik hier echt met 2 blinde aan het praten?

Nee. Je haalt voorbeelden aan als skateboarden en het geld in het mannen voetbal om je eigen standpunt sterker te maken. Dan reageert men daar op, en dan ga je er steeds omheen draaien.

1. Je begon zelf met het geld in voetbal als voorbeeld. Ik vond het inhoudelijk een erg slecht voorbeeld waarom mannen op dit moment beter zouden zijn in sport dan vrouwen. Had je met een historisch voorbeeld gekomen dan had ik niet eens gereageerd op je post.
2. Toen kwam je met skateboarden als voorbeeld, iets in jou wereldje. Daarna krijg je een tegen reactie, en begin je zelf met "Waar naar je het vervolgens bevestigd door alleen maar in je eigen perspectief". En ga je per direct jezelf boven me te plaatsen door te beginnen met "Ik was vergeten hoe tranen trekkend vermoeiend het was om met je te discussiëren" terwijl ik op dat moment nog steeds inhoudelijk in ga op je argumenten.
3. Nu kom je ook weer met onthoofdingen bij Griekse spelen, terwijl je voorbij gaat aan tal van andere spelen waar vrouwen aan mee mochten doen, of de Spartanen die hebben leren worstelen tegen mannen in het verleden. En ga je ook helemaal voorbij aan het tafeltennis voorbeeld wat ik gaf waar vanaf dag 1 er gelijke kansen zijn geweest op het gebied van geld, training en opleiding. En stop je weer met een arrogante "Fuck dit. I'm out." of nu weer met die blinden aankomen (wat een vervelende aandoening is btw).


RE: Klein en minder fijn popnieuws - greenlander - 13-02-2019

Ik was er eigenlijk wel alweer een beetje klaar mee, maar ik ben het met Uplift eens dat deze discussie toch interessant aan het worden is, dus als mede-aanstichter dan nog even 2 punten.

Wat betreft verschillen voor talent in sport tussen de seksen—ik ben echt verbaasd dat dit zo veel weerstand oproept. Zelfs als ik Loov gelijk zou geven in al zijn voorbeelden: denken er hier echt mensen dat vrouwen ooit competitief zouden zijn in NBA-basketbal? Of is het lengteverschil tussen mannen en vrouwen ook sociaal geconstrueerd?

Wat betreft het "man-vrouw verhoudingen zijn niet in steen gebeiteld"-punt—helemaal mee eens. Maar mijn oorspronkelijke punt probeerde te raken aan een impliciete aanname aan wat ik voor het gemak maar even de Uplift-kant van deze discussie noem: dat we in een gelijke samenleving gelijke uitkomsten zouden verwachten. Die aanname is belangrijk, omdat het de omkering van de aanname is die als argumentatie dient voor bijvoorbeeld de posters waar alles mee begon: in een gelijke samenleving zouden evenveel mannen als vrouwen op muziekposters moeten staan, er staan minder vrouwen op posters, daarom is ongelijkheid in de samenleving de oorzaak. Mijn punt (en ik denk ook dat van Big Bird in al zijn lompheid) is dat de eerste stap van deze argumentatie al niet klopt. Ook in een perfect gelijke samenleving zou het prima zo kunnen zijn dat er meer mannen (of vrouwen) op muziekposters staan, of dat mannen beter/slechter zijn in bepaalde sporten dan vrouwen. Daarmee ontken ik helemaal niet dat vrouwen in bepaalde contexten achtergesteld zijn, maar ik vind een scheve genderverhouding geen probleem op zich en ook onvoldoende argumentatie om actie te ondernemen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Gretz - 13-02-2019

In het licht van #thenewnormal-discussie hier, wie heeft er (eer)gisteren de (tenenkrommende) items van DWDD gezien over de Grammy's en de Edisons?

Van Nieuwkerk maakt zich tot twee keer toe onsterfelijk belachelijk door met een enorm dédain negatief af te geven op de muziek (en de Grammywinst) van Kacey Musgraves, terwijl ie net daarvoor heeft aangegeven dat hij eigenlijk nog nooit van haar gehoord had. Zit dus vervolgens op basis van een fragment van <20s te raaskallen hoe vlak ie het allemaal vindt klinken, vergelijkbaar met Taylor Swift. Hou dan gewoon je bek en laat de meningen aan mensen die zich er wel in verdiept hebben. Zoals Ilse DeLange die wel een goede uiteenzetting kon geven van de Amerikaanse countryscene en waarom het eigenlijk zo bijzonder knap is dat Musgraves zonder de support van de grote radiostations alsnog met de belangrijkste Grammy aan de haal gaat.

In de genderdiscussie over de verhouding binnen de muziekwereld merk ik wel vaker dat mensen een artiest compleet afkraken op basis van enkele singles (die ze misschien een paar keer voorbij hebben horen komen). Dan kun je dus gewoon niet tot een gedegen oordeel komen. Niemand verplicht je om in alle genres thuis te zijn, maar als je maar beperkte kennis van een stroming hebt is het gewoon onzinnig om er wel een uitgesproken mening over te hebben.

Terugkijken hier:
https://www.npostart.nl/de-wereld-draait-door/11-02-2019/BV_101390532 (vanaf 33:30)
https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/683101


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 13-02-2019

Misschien willen vrouwen ook helemaal niet gelijk zijn aan de mannen sport. Geen idee. Enigste argument wat ik wilde maken is dat we niet weten of vrouwen daadwerkelijk zo veel slechter kunnen zijn dan mannen. Want in de breedste zin van het woord over de wereld bevolking krijgen vrouwen nog altijd minder kansen hier in. Dus verschil aan tonen voor man en vrouw in sport vind ik te kortzichtig. En voor mij voelt het beetje zoals ze vroeger zeiden dat vrouwen gewoon dommer waren dan mannen. 

Blinde opmerkingen verwijderd by the way. Maar het totaal weigeren van ingaan op wat ik zeg en toch een discussie willen voeren zat me hoog.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 13-02-2019

(13-02-2019, 11:40)greenlander Wrote: Ik was er eigenlijk wel alweer een beetje klaar mee, maar ik ben het met Uplift eens dat deze discussie toch interessant aan het worden is, dus als mede-aanstichter dan nog even 2 punten.

Wat betreft verschillen voor talent in sport tussen de seksen—ik ben echt verbaasd dat dit zo veel weerstand oproept. Zelfs als ik Loov gelijk zou geven in al zijn voorbeelden: denken er hier echt mensen dat vrouwen ooit competitief zouden zijn in NBA-basketbal? Of is het lengteverschil tussen mannen en vrouwen ook sociaal geconstrueerd?

Wat betreft het "man-vrouw verhoudingen zijn niet in steen gebeiteld"-punt—helemaal mee eens. Maar mijn oorspronkelijke punt probeerde te raken aan een impliciete aanname aan wat ik voor het gemak maar even de Uplift-kant van deze discussie noem: dat we in een gelijke samenleving gelijke uitkomsten zouden verwachten. Die aanname is belangrijk, omdat het de omkering van de aanname is die als argumentatie dient voor bijvoorbeeld de posters waar alles mee begon: in een gelijke samenleving zouden evenveel mannen als vrouwen op muziekposters moeten staan, er staan minder vrouwen op posters, daarom is ongelijkheid in de samenleving de oorzaak. Mijn punt (en ik denk ook dat van Big Bird in al zijn lompheid) is dat de eerste stap van deze argumentatie al niet klopt. Ook in een perfect gelijke samenleving zou het prima zo kunnen zijn dat er meer mannen (of vrouwen) op muziekposters staan, of dat mannen beter/slechter zijn in bepaalde sporten dan vrouwen. Daarmee ontken ik helemaal niet dat vrouwen in bepaalde contexten achtergesteld zijn, maar ik vind een scheve genderverhouding geen probleem op zich en ook onvoldoende argumentatie om actie te ondernemen.

Wat Murcoc zegt: het is moeilijk voor te stellen, want er gaan honderden jaren over. Maar het kan prima dat puur qua spierkracht mannen en vrouwen ooit gelijk zullen zijn, zoals (althans op sommige vlakken) in de oertijd ook al het geval was, zoals recent onderzoek uitwees dat we een jaar terug nog in een ander topic bediscussieerden.

Gelijkheid betekent inderdaad niet per sé 50/50 verdeling en de facto kan je deze door allerhande externe factoren, m.n. arbeidsindeling, nooit handhaven. Het neemt niet weg dat de neolithische revolutie (lees: privé-bezit) de vrouw structureel en historisch achtergesteld heeft, wat ook tot een ongelijke fysieke, culturele, etc. ontwikkeling kon leiden. 

Het punt is een beetje: scheve genderverhouding op basis van wàt. Als het gaat om vertegenwoordiging, dan is dat altijd een probleem. Als het gaat om een gesloten wereldje als Graz, dan is dat louter een afspiegeling van de samenleving waar wij van hieruit niet veel kunnen aan veranderen. Daarom ben ik ook tegen quota; quota dienen enkel om inherente slechte verhoudingen te compenseren in plaats van op te lossen. Kijk naar de democratisering van onderwijs: gelijke toegang is nu stilaan een feit, ook al doen vrouwen minder wetenschappelijke richtingen. Maar in België althans zijn er al meer vrouwen dan mannen die hoger onderwijs volgen. Heb je geen quota voor nodig, enkel decennia van strijd voor democratisering van onderwijs en gelijke(re) kansen op de arbeidsmarkt.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Halo 2.0 - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:32)Enzo Wrote: Mannelijke drummers slaan ook gewoon veel harder dan de vrouwelijke.




RE: Klein en minder fijn popnieuws - Halo 2.0 - 13-02-2019

Slaat als een lul op een drumstel met kutgeluid @enzo


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kalters - 13-02-2019

(13-02-2019, 10:54)thomas9790 Wrote: Die gitaarwoordgrappen hebben we al eens gedaan, die mogen hier best achterwege blijven.

Akkoord.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 13-02-2019

Wat voor dier heb jij eigenlijk als avatar, een fret?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 13-02-2019

Dat is gewoon Frenk of Frey (geen idee wie wie is) en dus een vos?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kalters - 13-02-2019

(13-02-2019, 16:42)Indiaantje89 Wrote: Dat is gewoon Frenk of Frey (geen idee wie wie is) en dus een vos?

Frey ja Smile


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kalters - 14-02-2019

https://pitchfork.com/news/ryan-adams-accused-of-abuse-by-phoebe-bridgers-mandy-moore-underage-fan-more-adams-denies-it/


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 14-02-2019

https://www.nytimes.com/2019/02/13/arts/music/ryan-adams-women-sex.html

Quote:“i would get in trouble if someone knew we talked like this,” Adams wrote to [een 15/16 jarig meisje] in November 2014.

Klinkt als iets uit de gemiddelde To Catch a Predator aflevering.

Ik las overigens eerder een interview met Phoebe Bridgers waar ze vertelde dat ze 100% vrijwillig had toegestemd bij het van bil gaan met Adams, ondanks dat hij twee keer zou oud was (haar nummer Motion Sickness gaat ook over hem). Maar die details over emotionele misbruik zijn wel nieuw.