Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - thomas9790 - 01-06-2018

(01-06-2018, 12:36)Kreuz Wrote: Dit is toch kapitalisme ten top? Criminelen zijn het, hun fanbase zit waarschijnlijk ook tussen de 12-16 jaar. Zelfs ten tijden van de Bieber of 1D-hype werd er niet zo'n misbruik gemaakt van fans.

Ik zou eerder voor 'marktwerking' gaan, maar je hebt gelijk. Geldklopperij is het, niets meer en niets minder.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 01-06-2018

(01-06-2018, 12:29)Indiaantje89 Wrote: Wheelchair platform (€ 180,00)

Eerste keer dat ik van deze band hoor, maar wat betreft de prijzen, is dit het enige echte schandaal.

(01-06-2018, 12:36)Kreuz Wrote: Dit is toch kapitalisme ten top? Criminelen zijn het, hun fanbase zit waarschijnlijk ook tussen de 12-16 jaar. Zelfs ten tijden van de Bieber of 1D-hype werd er niet zo'n misbruik gemaakt van fans.

Het is monopoliekapitalisme.

(01-06-2018, 12:41)thomas9790 Wrote: Ik zou eerder voor 'marktwerking' gaan, maar je hebt gelijk. Geldklopperij is het, niets meer en niets minder.

Nee, want monopoliekapitalisme en dus geldklopperij. Met een min of meer normale marktwerking heb je in principe geen geldklopperij. Maar zo'n 'normale' marktwerking blijft nooit duren, want kapitalisme.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 01-06-2018

Maar je zou dus met je zoon/dochter hierheen moeten. Ben je al dik € 300,- kwijt als je het een beetje wil zien.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 01-06-2018

Dan verdien je om 300 euro armer te zijn wegens een extreem slechte opvoeding van je kind.

Niet dat ik weet wat het hier betreft en of het zelfs over muziek gaat, maar soit.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 01-06-2018

K-Pop blijkbaar... Met blijkbaar nogal een jong publiek. Mijn kind ga ik niet proberen muzikaal op te voeden, dat mogen ze lekker zelf ontdekken en uitvinden. En ik wil haar dan best financieel steunen om af en toe eens een kaartje te kopen of om als taxi te spelen. Maar als ze dan aankomen zetten met een kaartje van € 180,00 dan ga ik ze toch teleur moeten stellen ben ik bang.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - ijskolibrietje - 01-06-2018

(01-06-2018, 12:29)Indiaantje89 Wrote:
Quote:De kaarten voor dit concert van BTS zijn helaas uitverkocht. We begrijpen het als je teleurgesteld bent en vinden het jammer dat niet iedereen die naar het concert wilde gaan kaarten heeft kunnen krijgen. De vraag naar kaarten voor het BTS concert in Amsterdam was enorm.
Deze Koreaanse boyband was me totaal onbekend. Onder de 16 moet je in ieder geval begeleiding meenemen. Nog niet zo wereldschokkend... maar die prijzen:
1st rank - standing (€ 180,00)
2nd rank (€ 150,00)
3rd rank (€ 120,00)
4th rank (€ 90,00)
5th rank (€ 60,00)
VIP - Standing (€ 250,00)
Wheelchair platform (€ 180,00)

Ik sta perplex dat dit uitverkoopt.

Hier een goed filmpje over het late stage capitalism van de K-Pop




RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 01-06-2018

Super interessant, thx.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 01-06-2018

Interessant. Geschiedenis heeft uitgewezen dat er altijd een tegen cultuur komt voor wat er dan heerst. Punk - prog rock, dubstep - disco/techno. Maar dit kan in Korea wel eens anders uit pakken.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 01-06-2018

Dubstep is geen tegencultuur en een tegencultuur heeft niet per sé met muziek te maken; een tegencultuur kan wel een muzikale uitdrukking hebben. Punk is de enige écht noemenswaardige tegencultuur met een brede muzikale erfenis... (hardcore e.d.m. uiteraard mee gerekend).

Korea zal net als China en Japan zeer interessante underground scenes hebben die inderdaad gestoeld zijn op een tegencultuur. En des te extremer de discipline of de schaarste op cultureel vlak in de samenleving, des te extremer je de tegencultuur mag verwachten. Maar natuurlijk ook des te geïsoleerder en kleiner.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 01-06-2018

Je begrijpt mij verkeerd. Vaak zie je dat bepaalde populaire stromingen een tegen cultuur krijgen die zich afzet en die dan weer evolueert in de populaire stroming om dan weer een tegen cultuur te krijgen etc.

Punk was met hun harde no-nonsense populair en toen kreeg je de progrock van Pink Floyd met subtiele belletjes en ditjes en datjes. Na de harde rauwe dubstep heb je dus nu de subtiele zwoele disco/techno. 

Het boek "Pop, een halve eeuw in beweging" van Gert Keunen is een interessant naslagwerk hier voor.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

mmmmm nnnneee


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Okay ja natuurlijk weet jij het beter. Ik kopieer maar wat een muziekgeschiedenis professor van 4 conservatoria vertelt.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

Gert Keunen is ook de auteur van 'alternative mainstream', dus ik behoud het recht om het niet eens te zijn met hem. Er zijn ook gewone historici waarmee ik het niet eens ben, trouwens. Een autoriteit zijn in iets betekent niet dat je automatisch de meeste kennis hebt over iets. Het is louter een credential en ja, daar ben je al wat mee. Maar je hebt de waarheid er niet mee in pacht, zeker wanneer historici de sociaaleconomische context negeren en de immer voortschrijdende tendens tot monopolisering van het kapitalisme negeren. Wat meteen ook mijn voornaamste kritiek is op zijn 'mainstream alternatief' shizzle, zeker gezien de Vlaamse context.

En er staat in je 'copy/paste' een feitelijke onjuistheid, nl. dat progrock na punk kwam. Het is omgekeerd.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Het is ook niet iets wat te bewijzen is, ik zeg ook niet dat hij de waarheid in pacht heb. Die move maak jij meer naar mijn gevoel. Steeds meer zelfs. Het begint beetje vervelend te worden. Ik zet gewoon vraagtekens zet bij een eventuele muziek genre wat na de K-pop komt. Maar jij springt meteen op het feit dat ik een theorie er bij haal en probeert het terecht te wijzen. En dan nog een reactie van 'mmmm nee' er achter is nog eens een extra fuck you. Maar uiteindelijk blijkt ook gewoon dat jij niet weet hoe het precies zit dus zijn we weer met de cirkel rond.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

Die reactie was vooral op de feitelijke onjuistheid en ik heb ook vraagtekens met zwoele techno 'als reactie op' dubstep... je kan ook een verband leggen tussen geboortes en het aantal ooievaars dat gesignaleerd wordt. Techno is opnieuw opgepikt door een breder, blanker publiek de afgelopen jaren. Omdat de clubscene met haar hedonistische levensstijl een veel breder publiek heeft gevonden in de vorm van de millenialgeneratie. Ik maak me geen illusies dat er ergens pioniers of DIY-technoscenes zijn die als reactie op dubstep terug willen naar het Chicago of Detroit van de jaren '80. Je kan niet zomaar zeggen dat genre B volgt op genre A en er een shift is in populariteit, DUS er is een tegenreactie die organisch tot stand komt en op een grassroots basis groeit. Je hebt daarvoor ook feiten en voorbeelden nodig. Zeker gezien de context van een compleet industry-driven muzieklandschap met grote eventbureaus als ID&T of streamingdiensten als Spotify, die overal een vinger in de pap hebben. Wat jij ook weet, uit eigen ervaring.

Mijn 'waarheid' is dus dat de muziekindustrie een kapitalistische sector is die volledig gedomineerd wordt door de winstbelangen van multimediale spelers. Het K-Pop verhaal is daar een extreem voorbeeld van, en als je een situatie van monopolie hebt, is er de facto geen ruimte meer voor een 'tegenreactie' die op dezelfde hoogte kan komen. Gert Keunen negeert al die dingen en ik ben het totaal niet eens met hoe hij dingen in het luchtledige ziet en er een geforceerd positief verhaal aan wil koppelen. Ik kan gerust verwijzen naar andere auteurs bij wie ik mijn mosterd dan wél haal, want ik lul niet zomaar wat en ik meen ook te weten waarover ik het heb. Misschien dat ik daarmee arrogant overkom, maar so be it.

Voorts reageer je een beetje zoals kurtje op de vorm van mijn posts, terwijl je mij i.t.t. kurtje ook IRL kent...


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Jup en dit is een verhaal die ik van je gewend ben, en niet een sneer van stfu. Voor de rest ken je mij ook en zal ik het achterste van me tong laten zien als ik weg gezet word.

Betreft dat kapitalistische verhaal: kun je verklaren door middel van die theorie waarom dubstep dan zo goed als 'dood' is terwijl het ooit een grote cash cow was. Ik wil ook niet zeggen dat een tegenreactie niet aangedreven wordt door grote partijen. Ik denk dat zij zoeken naar open markten waarin ze kunnen vernieuwen. Ik wil ook niet zeggen dat een genre overgaat van A naar B, maar ik denk wel dat er een verband is met de muziekstijl van A waardoor uiteindelijk B groeit en ontwikkeld.

Misschien dan nog een voorbeeld die je zelfs hier op Graz ziet. Festivals worden populairder, de focus ligt niet meer zo nodig op de muziek en is behoorlijk trend gevoelig. Op dit moment ontstaan er behoorlijk wat niche festivals en trekken ze zowaar een steeds groter publiek. Ik geloof dat er een verband is. Iets wordt populair, mensen voelen zich er minder verbonden mee en gaan vervolgens op zoek naar iets anders.

En waar ik dus benieuwd naar ben is hoe dit zich in Zuid-Korea zal ontwikkelen. Zullen we dit effect gaan zien?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - greenlander - 02-06-2018

(02-06-2018, 12:48)Loov Wrote: En waar ik dus benieuwd naar ben is hoe dit zich in Zuid-Korea zal ontwikkelen. Zullen we dit effect gaan zien?

Ik volg K-Pop echt amper, maar volgens mij was Psy al zo'n tegenreactie. Want zijn muziek was zelfgeschreven, oorspronkelijk uitgebracht buiten de gangbare conglomeraten om en is soms zelfs verboden door de autoriteiten. Gangnam Style's tekst was ook een parodie op de K-Pop industrie toch?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

Ik ben er redelijk van overtuigd dat als een genre z'n objectieve doelpubliek bereikt heeft, de industrie manoeuvreert om de aandachtsshift te verleggen, waardoor je inzake dubstep enkel Skrillex e.d.m. als overlevers hebt, gezien de rest van de scene letterlijk wordt dood gezwegen en verdere evolutie niet meer mogelijk is. Na dubstep kwam trap en trap is nu ook dood, terwijl het wel een enorme invloed heeft gehad op veel hip hop producties. En dubstep en trap zijn trouwens twee genres met echte roots in een scene, maar scenes lijken met de jaren zwakker te worden en vooral meer geïndividualiseerd. Wat ook weer het gevolg is van late stage capitalism in de muziekindustrie.

De heropleving van techno is volgens mij niet schatplichtig aan een onafhankelijke scene. Je zegt het grotendeels zelf: markten raken gesatureerd, dus wordt er gezocht naar nieuwe. Of nieuwe markten worden gecreëerd. Zelfs in kleinere niches van de muziekindustrie, kijk maar naar de reissue-storm van de afgelopen paar jaar. Maar met techno weet ik zelf niet goed het onderscheid te maken waar Dekmantel in Amsterdamse bos eindigt en Katharsis begint, snap je wat ik bedoel? Atonal heeft ook techno en de scenes in Berlijn en Detroit zijn blijven voort leven. Maar dat is dan weer een illustratie van hoe oorspronkelijke, oude scenes gewoon veel sterker zijn.

Wat festivals betreft, heb je zeker gelijk en we hebben dat op dit forum al besproken. Het probleem ermee -vind ik toch- is dat je dan een wildgroei van niches krijgt en scenes stilaan definitief verdwijnen, wat dan weer nefast is voor vernieuwing. Dus krijg je een fuckton 'reissue namen' op festivals als LGW?, want vaak zijn dat letterlijk de meest opwindende dingen die je kunt halen.

Betreft Zuid-Korea: geen idee, maar in The Wire zie ik steeds meer dingen passeren over underground scenes in afgelegen delen van Japan, in Indonesië, etc. Het kan niet anders of dit zal in Zuid-Korea ook wel ontstaan. Maar als repressie en de macht van het monopolie danig zijn, dan kan het ook dat er niets ontstaat. Zelfs dingen als Jambinai zijn in feite totaal gerecupereerd geweest door het establishment daar. De Zuid-Koreaanse entertainmentindustrie is echt wel uniek wat dat betreft.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kreuz - 02-06-2018

Waarom zou er in Korea niet een tegen reactie kunnen komen uit de underground, zeker nu in de tijd van het internet lijken me zo'n zaken juist vele malen makkelijker te gaan dan vroeger waar record labels een grotere greep hadden op de muziek industrie (zoals in dat filmpje werd vermeld). Ik ben zelf niet zo thuis in de Koreaanse scene wat voor groepen of genres daar nu aan het floreren zijn maar ik kan me moeilijk inbeelden dat het daar alleen maar K-pop is wat daar de klok slaat.

Kun je je trouwens ook gaan afvragen wat de definitie is van een niche festival. Is BKS of DTRH op zich een niche festival? Of eerder festivals als Meakusma of Berlin Atonal? En wanneer mensen zich verdiepen in die tweede soort festivals, is dat dan niet positief tegenover de underground scene? Volgens mij is dit eerder een soort bubble. Maar dat is dan weer een andere discussie natuurlijk..


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

BKS en DTRH zijn geen nichefestivals, nee. En ik denk niet dat Atonal en Meakusma een bubbel zijn, want hun aanbod evolueert mee met wat er zich weg van de mainstream afspeelt. Maar daarmee ondersteun je natuurlijk nog geen scene.

Ik heb het elders al meermaals vermeld: politiseren, politiseren en politiseren. Dan pas is er een kans om op een duurzame en gerichte wijze aan een tegencultuur te werken.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Incubate deed het een beetje. Maar hoe zie jij dit dan voor je? Persoonlijk denk ik dat het funest is, want hiermee sluit je ook weer een bepaalde doelgroep uit.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

Incubate deed wat Meakusma doet, maar liet zich vangen door grote namen.

Je kan dat niet forceren... het is m.n. aan lokale culturele spelers om scenes te spotten en deze vervolgens zuurstof te geven, maar meer dan dat ook niet. Het mag nooit een top-downbenadering zijn. En een scene sluit niet per sé doelgroepen uit, toch?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Ik had het over het politiseren.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-06-2018

Mmm, bij Incubate viel dat mee, toch? Rewire gaat daar tegenwoordig veel verder in, en ik was er aangenaam door verrast. Vincent is wel zeer politiek dus z'n invloed bij Incubate kon je her en der wel zien, maar er werd over het algemeen niet echt een standpunt ingenomen.

Ieperfest blijft veruit het meest politieke festival. En de meeste andere 'linkse' festivals zijn helaas vooral hippie fuckfests.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-06-2018

Ja klopt. Maar hoe zie jij dat dan? Dat politiseren, en waarom zou dat duurzaam zijn?