Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 27-05-2018

(27-05-2018, 20:06)Uplift Wrote:
(27-05-2018, 19:57)Murdoc Niccals Wrote: Als Kendrick consequent is stopt hij ook met bitch dit bitch dat.
Alles is context, toch? Net zoals het n-woord door zwarte Amerikanen wordt gebruikt en dat okee is. Wat niet wegneemt dat er véél rap-lyrics zijn die er op het vlak van seksisme zwaar over gaan.
Maar als wit persoon interpreteer ik het zo dat wanneer Kendrick het n-woord gebruikt het ook op hemzelf slaat, en dat is met het b-woord (waarschijnlijk) niet het geval. Als Kendrick zichzelf dan toch als kritische rapper opstelt, mag hij ook wel een keer denken aan de vele vrouwen die aanstoot nemen aan al dat gebitch.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 27-05-2018

(27-05-2018, 20:14)Uplift Wrote: over jij die er tijdens PKP een punt van maakt om mee te zingen: Limburg be Limburg.

Nee, zo zit het niet en dat weet jij ook.

Kijk even dit: https://youtu.be/1wgt3lXc6IM
Zo gaat het overal ter wereld waar hij ook speelt. Iedereen zingt mee, zonder nevenbedoelingen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 27-05-2018

Plaats dat bier gooi filmpje dan meteen erbij. Nu moet ik met achterlijke zoektermen gaan googlen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 27-05-2018

Het komt nu een beetje over dat hij het uitlokt, en er dan een standpunt van wil maken. En dat is ook niet goed wat mij betreft. Racisme moet je idd aanpakken, maar imo niet uitlokken. En ja ik weet dat je het hier totaal niet mee eens bent. Maar om een blanke vrouw te vragen om uitgerekend dit nummer te laten meerappen, tsja dan kan je wachten tot het woord langskomt. Om er dan nog een punt van te maken vind ik makkelijk scoren over de rug van een fan.

Die aandacht die er men aan besteed vind ik dan ook niet raar. Ik zie dit ook totaal los van Trump tijden of wat dan ook. Lamar is een van de grootste artiesten op dit moment, en dan komt idd iedere scheet in de media.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kreuz - 27-05-2018

Zoals uit dat ene filmpje (van BigBird) dat gelinkt werd is gebleken, kan er door een blank persoon toch gewoon gerapt worden waarbij het n-woord valt? Om te zeggen dat Kendrick het zelf uitlokt door een blank iemand on stage te vragen is een beetje voorbarig. Er is trouwens een groot verschil tussen het publiek dat meezingt en wanneer je direct naast Kendrick op het podium staat, dat snap je geloof ik toch zelf ook wel.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 27-05-2018

(27-05-2018, 20:43)Loov Wrote: Plaats dat bier gooi filmpje dan meteen erbij. Nu moet ik met achterlijke zoektermen gaan googlen.

https://youtu.be/_0HsaHGpTXY

De eerste bierworp is denk ik nergens te zien. Gaat mij ook mwer om de reacties op dit gebeuren.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 27-05-2018

Wat is dit voor boeren honk? Dat publiek. Tongue

De tieten. Wat is Nederland soms belachelijk.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 27-05-2018

(27-05-2018, 20:40)Murdoc Niccals Wrote:
(27-05-2018, 20:06)Uplift Wrote:
(27-05-2018, 19:57)Murdoc Niccals Wrote: Als Kendrick consequent is stopt hij ook met bitch dit bitch dat.
Alles is context, toch? Net zoals het n-woord door zwarte Amerikanen wordt gebruikt en dat okee is. Wat niet wegneemt dat er véél rap-lyrics zijn die er op het vlak van seksisme zwaar over gaan.
Maar als wit persoon interpreteer ik het zo dat wanneer Kendrick het n-woord gebruikt het ook op hemzelf slaat, en dat is met het b-woord (waarschijnlijk) niet het geval. Als Kendrick zichzelf dan toch als kritische rapper opstelt, mag hij ook wel een keer denken aan de vele vrouwen die aanstoot nemen aan al dat gebitch.

Waarom zou het n-woord opzichzelf slaan en het b-woord niet? En wat met EL-P/RTJ als hij/zij het b-woord gebruiken? Dan kan dat plots wel, wegens whitewash-potentieel? En niet dat ik een ultieme kenner ben van het Lamar-materiaal, maar echt expliciet seksistische teksten heb ik nog niet gevonden in z'n repertoire, dus een voorbeeld zou nice zijn.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 27-05-2018

Kom op, het woord bitch (female dog / an unkind or unpleasant woman(offensive)) is voldoende onvriendelijk om het achterwege te laten. Dat geldt vanzelfsprekend voor rappende kaaskoppen, Chinezen, El-P, etc.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 27-05-2018

Zucht, het slaat denk ik vaker dan niet op een dude/persoon die de rapper/artiest in kwestie veracht of beschouwt als een... fucking bitch.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 27-05-2018

(27-05-2018, 20:51)Kreuz Wrote: Zoals uit dat ene filmpje (van BigBird) dat gelinkt werd is gebleken, kan er door een blank persoon toch gewoon gerapt worden waarbij het n-woord valt? Om te zeggen dat Kendrick het zelf uitlokt door een blank iemand on stage te vragen is een beetje voorbarig. Er is trouwens een groot verschil tussen het publiek dat meezingt en wanneer je direct naast Kendrick op het podium staat, dat snap je geloof ik toch zelf ook wel.

Wat is het verschil dan? Het blijven zijn teksten, of hij nu naast haar staat, 200 meter verder op, of in Siberië, zijn teksten vernanderen daardoor niet. En dan is het woord zo prominent aanwezig in het nummer... tsja wat verwacht je dan.

Als je woorden gaat verbieden voor bepaalde rassen dan ben je fucked up bezig. Of mogen blanken het alleen zeggen als we heel zeker weten dat geen donker mens het kan horen? Het gaat echt om de context, en dat is hier heel duidelijk een tekst quoten. Het zou totaal anders zijn als ze zelf die n-words uit haar mouw schud.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 27-05-2018

'Rassen'... tja, gaan we weer. Dan volg je net de logica van het (Amerikaanse) establishment. Dit gaat in de eerste plaats om krachtsverhoudingen, met name in de Amerikaanse context, Indiaantje. Te beginnen met de oorsprong van (het gebruik van) het woord. Dan pas komen de individuele connotaties die eenieder daar aan kan geven.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 27-05-2018

Heel die gedachtengang kan de prullenbak in als men het woord continu te onpas gebruikt. Het is ondertussen niets anders geworden dan ordinaire straattaal wat al lang genormaliseerd is anno 2018. Ja ik weet dat het glad ijs is waar ik me op begeef. Maar onze jeugd gaan deze woorden meer en meer horen buiten zijn orginele context om. Hoe kan je dan van ze verwachten om het woord om te gaan zoals dat 50 jaar geleden was?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 27-05-2018

Omdat er na 50 jaar op maatschappelijk niveau veels te weinig veranderd is, daarom. En in Afro-Amerikaanse kringen is het n-woord gebruiken op zichzelf een vorm van emancipatie geweest, en is dat wellicht nog steeds.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Maynard-J - 27-05-2018

(27-05-2018, 22:21)Uplift Wrote: 'Rassen'... tja, gaan we weer. Dan volg je net de logica van het (Amerikaanse) establishment. Dit gaat in de eerste plaats om krachtsverhoudingen, met name in de Amerikaanse context, Indiaantje. Te beginnen met de oorsprong van (het gebruik van) het woord. Dan pas komen de individuele connotaties die eenieder daar aan kan geven.

Ik wou net zeggen: les 1 van het n-woord is dat het door de tijd van de slavernij en daarna de segregatie zo beladen is dat het alleen nog geaccepteerd wordt als (zoals we dat in Nederland zouden noemen) geuzennaam voor zwarte Amerikanen onder elkaar. En dus ook alleen in kunstuitingen van diezelfde groep.

Dat witte mensen ook van die kunst kunnen genieten is één ding, maar dat woord blijft voor hun taboe.

Ongetwijfeld deed Kendrick dit bewust om een discussie op gang te brengen, en dat kun je goedkoop vinden. Maar de meid zelf leek het met hem eens re zijn, evenals de grote meerderheid van de zaal voor zover ik dat uit het lawaaierige filmpje kon inschatten.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 28-05-2018

Biergooien is achterlijk, maar het is echt niet alleen rappers die negatief in het nieuws komen door hun reacties daarop. Denk aan het "kankerhoer" incident met dat stuk white trash Dave Roelvink.

En eerlijk gezegd, ik vind het niet verwonderlijk dat als je een sterke connectie met muziek vormt, je dan ook automatisch de teksten mee gaat zingen, inclusief aanstootgevende woorden. Het n-woord meerappen onder de douche is heel wat anders dan dat woord gebruiken in casual gesprekken. Al zijn er uiteraard grenzen, zoals als je een Jamaicaanse dancehall track met anti-homo teksten gaan meezingen. Dus ja, context is alles.

Uiteraard snap ik de ophef wel, want hiphop is vooral in Amerika hartstikke mainstream en gegentrificeerd geworden, inclusief onder volk dat nog steeds vooroordelen heeft over zwarte mensen en verwachten dat ze in "hun plek" blijven, waarbij succesvolle entertainment carrières zoals sporter of rapper helemaal okee zijn, maar CEO/president dan weer niet. Dus dan is het logisch dat Kendrick aanstoot neemt wanneer hij in de Redneck Riviera optreedt en iemand uit Alabama dat zegt.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Maynard-J - 28-05-2018

(27-05-2018, 23:48)Indiaantje89 Wrote: Heel die gedachtengang kan de prullenbak in als men het woord continu te onpas gebruikt. Het is ondertussen niets anders geworden dan ordinaire straattaal wat al lang genormaliseerd is anno 2018. Ja ik weet dat het glad ijs is waar ik me op begeef. Maar onze jeugd gaan deze woorden meer en meer horen buiten zijn  orginele context om. Hoe kan je dan van ze verwachten om het woord om te gaan zoals dat 50 jaar geleden was?

Dan is het juist goeie timing van Kendrick om als invloedrijke zwarte artiest met een publiek in alle kleuren een dergelijke stunt uit te halen. Als reactie op dit relletje gaan de vloggers en columnisten allemaal even uitleggen hoe het ook weer zit met dat woord en verandert het taalgebruik misschien een beetje.

Bewustwording en niet vergeten, daar gaat het om. Als de discussie dan gaat over of je zo'n witte meid (die het zelf, nogmaals, wel leek te begrijpen) dan wel op het podium die tekst moet laten doen, wordt voorbijgegaan aan het achterliggende punt dat hij wilde maken.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 28-05-2018

Fuck zijn achterliggende punt als hij daarvoor misbruik maakt van een naïef blank meisje, zijn fucking bloed eigen fans. Je dringt eerst bijna iemand op om het N-word te zeggen, om haar vervolgens even haar totaal te kleineren puur en alleen omdat ze blank is. Scheur de groeperingen nog maar verder uit elkaar, nog meer apartheid. Goed bezig dan, not. En niet ieder blank tienermeisje is een nazaad van een slavendrijver for fuck’ssake.

Liedjes als maad city zijn juist de reden van de onbewustwording van het N-word. Als je er zonodig vanaf wilt stop dan met woord te gebruiken. Dat is ook al lang een discussie is tussen de oudere afro amerikanen en de jeugdige afro amerikanen. Ze houden zelf het N-word zo ontzettend in stand.

Het is hetzeflde dat je een Duitse man anno 2018 vraagt om een voice over te doen van Adolf Hitler. En hem daarna even neer te zetten als neo nazi of anti semist. Puur om die Duitser nog eens even op zijn plek te zetten. Dan ga je toch echt aan je doel voorbij.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Murdoc Niccals - 28-05-2018

(27-05-2018, 21:45)Uplift Wrote: Zucht, het slaat denk ik vaker dan niet op een dude/persoon die de rapper/artiest in kwestie veracht of beschouwt als een... fucking bitch.
Een fucking bitch inderdaad, waarmee hij iemand 'dist' door hem op gelijke voet te stellen met een vrouw (want ja, dat is echt wat je niet moet willen zijn). Beetje selectieve verontwaardiging van jouw kant.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kreuz - 28-05-2018

(28-05-2018, 08:13)Indiaantje89 Wrote: Fuck zijn achterliggende punt als hij daarvoor misbruik maakt van een naïef blank meisje, zijn fucking bloed eigen fans. Je dringt eerst bijna iemand op om het N-word te zeggen, om haar vervolgens even haar totaal te kleineren puur en alleen omdat ze blank is. Scheur de groeperingen nog maar verder uit elkaar, nog meer apartheid. Goed bezig dan, not. En niet ieder blank tienermeisje is een nazaad van een slavendrijver for fuck’ssake.

Liedjes als maad city zijn juist de reden van de onbewustwording van het N-word. Als je er zonodig vanaf wilt stop dan met woord te gebruiken. Dat is ook al lang een discussie is tussen de oudere afro amerikanen en de jeugdige afro amerikanen. Ze houden zelf het N-word zo ontzettend in stand.

Ik zie niet in waarom hij dat meisje precies misbruikt omdat ze blank is omdat ie wel vaker fans op het podium haalt om een nummer mee te zingen, al dan niet blank. Blijkbaar kon dat die andere keren dan wél en nu niet, ookal deed ze het niet opzettelijk.

Onbewustwording? Waarover gaat TPAB dan? Waarom zouden we af willen van dat woord? Het behoort gewoon niet toe aan mensen die blank zijn, simpel.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 28-05-2018

"Het behoort gewoon niet toe aan mensen die blank zijn"

Tsja dan houd het wel beetje op. Misschien kunnen blanken en donkere mensen ook weer beter apart gaan zitten in een bus toch? Dan hebben ze ook niet zoveel last meer van elkaar. Flikker toch op met die verheerlijking van apartheid. Als je echt wil dat we samen met elkaar gelijk zijn dan gaan dit soort dingen nooit helpen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 28-05-2018

(28-05-2018, 08:13)Indiaantje89 Wrote: Fuck zijn achterliggende punt als hij daarvoor misbruik maakt van een naïef blank meisje, zijn fucking bloed eigen fans. Je dringt eerst bijna iemand op om  het N-word te zeggen, om haar vervolgens even haar totaal te kleineren puur en alleen omdat ze blank is.  Scheur de groeperingen nog maar verder uit elkaar, nog meer apartheid. Goed bezig dan, not. En niet ieder blank tienermeisje is een nazaad van een slavendrijver for fuck’ssake.

Liedjes als maad city zijn juist de reden van de onbewustwording van het N-word. Als je er zonodig vanaf wilt stop dan met woord te gebruiken. Dat is ook al lang een discussie is tussen de oudere afro amerikanen en de jeugdige afro amerikanen. Ze houden zelf het N-word zo ontzettend in stand.

Het is hetzeflde dat je een Duitse man anno 2018 vraagt om een voice over te doen van Adolf Hitler. En hem daarna even neer te zetten als neo nazi of anti semist. Puur om die Duitser nog eens even op zijn plek te zetten. Dan ga je toch echt aan je doel voorbij.

Jouw probleem is dat je geen dingen ziet in termen van krachtverhoudingen, maar van individuen. Het is helaas omgekeerd: fuck JOUW individuele beleving. Je Hitler-voorbeeld is verder lachwekkend.

(28-05-2018, 08:22)Murdoc Niccals Wrote:
(27-05-2018, 21:45)Uplift Wrote: Zucht, het slaat denk ik vaker dan niet op een dude/persoon die de rapper/artiest in kwestie veracht of beschouwt als een... fucking bitch.
Een fucking bitch inderdaad, waarmee hij iemand 'dist' door hem op gelijke voet te stellen met een vrouw (want ja, dat is echt wat je niet moet willen zijn). Beetje selectieve verontwaardiging van jouw kant.

Euh, niet per sé. Volgens mij heb je een heel enge interpretatie, hoor. En ja, we zitten in dit soort discussies constant dichtbij selectieve verontwaardiging, net wat ik ook jou verwijt ;Wink
Context blijft dus gewoon alles, sorry.     

(28-05-2018, 09:53)Indiaantje89 Wrote: "Het behoort gewoon niet toe aan mensen die blank zijn"

Tsja dan houd het wel beetje op. Misschien kunnen blanken en donkere mensen ook weer beter apart gaan zitten in een bus toch? Dan hebben ze ook niet zoveel last meer van elkaar.  Flikker toch op met die verheerlijking van apartheid. Als je echt wil dat we samen met elkaar gelijk zijn dan gaan dit soort dingen nooit helpen.

Bart De Wever heeft gebeld. Hij wil z'n cryptofascistisch discours terug.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Maynard-J - 28-05-2018

Ik had graag nog iets zinnigs en genuanceerds hierover gezegd maar de discussie is een beetje uit de hand gelopen. Jammer.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 28-05-2018

https://youtu.be/bmEZ1LzlxIM

klaar


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 28-05-2018

Euh, nee. Niet 'klaar'. Schoolboy Q doet wat hij wil. Indiaantje ook. Maar ze moeten hun eigen individuele positie (er niet om geven, geen belang aan hechten, verder prima) niet extrapoleren... politiseer, discussieer mee over segragatie, BLM, de hele context, etc. Maar extrapoleer geen individuele perceptie, a.u.b. Het is simpelweg beledigend, zeker in deze tijden.