Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - dave - 05-01-2018

Dat artikel van Pisart gelezen. Dat het in een stroming binnen de hip hop bon ton is om debiele uitspraken te doen over vrouwen ( 'het hoort er nu eenmaal bij want straattaal is hard') is natuurlijk geen argument om het gedrag van Boef en soortgenoten te bagatelliseren. Het zou juist een reden moeten zijn om flink stelling te nemen tegen dit soort luitjes. En wat zou een festivaldirecteur in godsnaam anders moeten doen dan boycotten? Het maatschappelijke probleem achter de uitspraken oplossen? Laat me niet lachen. Prima die boycot. Maar inderdaad, dan ook graag breed. Zo'n 3voor12 heeft al een paar jaar die hip hop stroming kritiekloos omarmd. Nu mogen wat vertegenwoordigers uit die school als Jiggy, Big 2 en Rotjoch nog wat onzin uitkramen ter verdediging: het ligt aan de witte mediawereld en het heeft een racistisch tintje. Wel, het tintje van Boef en consorten heeft er geen reet mee te maken. Boef is een notoire recidivist van kwalijke en onfrisse uitspraken en dito gedrag en dat staat volstrekt los van het feit dat mensen met een wit tintje soms ook kwalijke en onfrisse dingen uitkramen. Het is zijn gedrag en niets anders.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 05-01-2018

Vind ik ook, het was mij ook wat teveel een 'er-zijn-twee-kanten'-verhaal. Zeker nu een deel van het land (waaronder ik) eindelijk ervan is overtuigd dat cultuuruitingen die misschien 'niet zo bedoeld' zijn toch in de kern fout en schadelijk kunnen zijn (hallo Zwarte Piet) is het raar om hier dan wel weer te zeggen: joh, kech hoort er nou eenmaal bij en we bedoelen dat niet zo slecht, soms is het zelfs goed, maar ondertussen denkt een deel van de scène er wel degelijk nogal vrouwonvriendelijke dingen bij.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 05-01-2018

Mwah, Boef is gewoon een mongool en als dit de consequenties voor hem zijn dan heeft hij het er gewoon naar gemaakt, maar net als in die Ten walls discussie, blijf ik het wel erg gemakkelijk vinden om pas als er ophef ontstaat je handen vanaf te trekken, het is niet zo dat dit opeens iets is wat nu naar boven is gekomen. In 1 ding had Erik Dijkstra gelijk: wat verwacht je nu van zo'n kerel?

Ook het idee van een gedachtepolitie spreekt mij niet aan. Vinden we het dan wel goed dat Eagles of death metal op Lowlands stond? En vroegere bands sloegen hotelkamers kort en klein en bleven nog 50 jaar er na de populairste rockband. En waar eindigt dat dan?

Wat festivaldirecteuren anders moeten doen? Dat is echt aan henzelf en daar hebben ze in het geval van Boef al heel lang over na kunnen denken.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 05-01-2018

Dat artikel van 3voor12 slaat nergens op. "Een boycot is ineffectief, we moeten begrijpen waar die mysogynie vandaan komt." Enige suggesties, Timo?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 08-01-2018

(04-01-2018, 13:02)matthijs603 Wrote: Maar ik heb Habiba wel op de rol staan voor de eerste les met 2 havo na de vakantie, over stijlfiguren, en om het gesprek aan te zwengelen. Benieuwd wat zijn achterban ervan vindt.

Nou, 2 havo staat vrijwel als een blok achter Boef. 'Bij Voetbal International roepen ze toch ook dat vrouwen hoeren zijn', 'meisjes noemen elkaar ook kech, ook als ze vriendinnen zijn (opmerking van een meisje)', 'hij was dronken en nog in artiestenmode dus dan is het niet erg' en, jawel, 'maar zo'n meisje is dan toch ook een kech? Als je er zo bijloopt en bij jongens hangt, dan ben je toch niet anders dan een hoer?'.

Vrijwel geen weerwoord, slechts 1 meisje dat zei dat jongens dat toch ook doen en 1 jongen die niet kon verklaren waarom het anders is bij jongens dan bij meisjes.

En dit zijn verder echt wel lieve kinderen. Twijfel nu hoe ik hier zelf in de tweede op had gereageerd.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 08-01-2018

(08-01-2018, 12:31)matthijs603 Wrote:
(04-01-2018, 13:02)matthijs603 Wrote: Maar ik heb Habiba wel op de rol staan voor de eerste les met 2 havo na de vakantie, over stijlfiguren, en om het gesprek aan te zwengelen. Benieuwd wat zijn achterban ervan vindt.

Nou, 2 havo staat vrijwel als een blok achter Boef. 'Bij Voetbal International roepen ze toch ook dat vrouwen hoeren zijn', 'meisjes noemen elkaar ook kech, ook als ze vriendinnen zijn (opmerking van een meisje)', 'hij was dronken en nog in artiestenmode dus dan is het niet erg' en, jawel, 'maar zo'n meisje is dan toch ook een kech? Als je er zo bijloopt en bij jongens hangt, dan ben je toch niet anders dan een hoer?'.

Vrijwel geen weerwoord, slechts 1 meisje dat zei dat jongens dat toch ook doen en 1 jongen die niet kon verklaren waarom het anders is bij jongens dan bij meisjes.

En dit zijn verder echt wel lieve kinderen. Twijfel nu hoe ik hier zelf in de tweede op had gereageerd.

Probleem op die leeftijd is dat tieners geen weerwoord willen/durven geven, om maar niet tegen de rest in te gaan. Dus de luidste eikels krijgen de overhand.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 08-01-2018

Klopt, maar dat was nu toch anders. Ook veel van de stillere leerlingen hadden gelijk de primaire reactie om voor Boef op te komen. Misschien dat er een paar leerlingen zich stil hielden, maar dit was anders dan een paar eikels die de boventoon voerden (echte eikels zitten er trouwens ook niet in die klas).


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 08-01-2018

Als leraar zijnde, hoor je dit soort woorden dan ook in de klas? Persoonlijk kende ik het woord "kech" niet eens voor het hele Boef gebeuren. Maar blijkbaar is het dus vrij normale taal onder de jongeren?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 08-01-2018

Niet vaak. Soms vindt een groepje leerlingen het leuk om het even over straattaal te hebben en mij wat uit te kunnen leggen, bijvoorbeeld als ik zo dom ben om 'yo' als voorbeeld van te hip taalgebruik te noemen, waar dat voor hen een archaïsme (oud taalgebruik) blijkt.

Maar afgaande op de les van vandaag lijkt kech inderdaad het slet van nu.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 08-01-2018

Maar in "mijn tijd" noemde ze elkaar standaard ook geen slet, dat is ook iets nieuws? Maar goed ik was van de "kanker" generatie wat natuurlijk ook nooit een schoonheidsprijs verdiende, maar zo heeft iedere generatie vast wel wat.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Ik heb wel het idee dat kech veel verder gaat dan slet, veel serieuzer met ook veel serieuzere consequenties.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 08-01-2018

Dat klinkt een beetje als "ik heb ook het idee dat een terreurdaad uitgevoerd door iemand met een vreemde naam veel serieuzer is, met veel serieuzere consequenties".


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Voor het overgrote deel dan dus niet?


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 08-01-2018

(08-01-2018, 12:57)Willie Wrote: Ik heb wel het idee dat kech veel verder gaat dan slet, veel serieuzer met ook veel serieuzere consequenties.

Eens, in zo'n conservatieve gemeenschap heeft het zwaardere gevolgen. Het woord slet leek ook te zijn verminderd in afgelopen jaren (met bijvoorbeeld de zogenaamde "slut walks").


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Ja, al doelde ik ook op die hele "if you're not selling, don't display" houding:

jonge vrouwen die uitgaan --> kechs
jonge vrouwen in een relatie --> kechs
jonge vrouwen die een romantisch uitje hebben met hun vriendje en dat op instagram zetten --> hey gast, zou je die kech van je niet in toom houden.

En vervolgens word je dan inderdaad in een kechgroep gegooid en vallen wildvreemden je in het openbaar aan.

Terwijl ik slet voorheen vooral kende als plaagstoot onder vriendinnen waarvan er 1 op een avond haar tong bij een aantal gasten naar binnen heeft gepropt en als het serieuzer gebruikt werd dan was er of vreemdgegaan of vrouwen doken makkelijk het bed in (want aan die dubbele houding is er weinig veranderd)


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 08-01-2018

Je onderschat de impact van slutshaming.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 08-01-2018

(08-01-2018, 13:29)Willie Wrote: Ja, al doelde ik ook op die hele "if you're not selling, don't display" houding:

jonge vrouwen die uitgaan --> kechs
jonge vrouwen in een relatie --> kechs
jonge vrouwen die een romantisch uitje hebben met hun vriendje en dat op instagram zetten --> hey gast, zou je die kech van je niet in toom houden.

En vervolgens word je dan inderdaad in een kechgroep gegooid en vallen wildvreemden je in het openbaar aan.

Terwijl ik slet voorheen vooral kende als plaagstoot onder vriendinnen waarvan er 1 op een avond haar tong bij een aantal gasten naar binnen heeft gepropt en als het serieuzer gebruikt werd dan was er of vreemdgegaan of vrouwen doken makkelijk het bed in (want aan die dubbele houding is er weinig veranderd)

Ik snap wat je bedoelt en in die kechgroepen werkt dat inderdaad zo (misschien bij slutshaming ook wel, zoals Uplift aangeeft), maar onder tieners lijkt 'kech' wel een synoniem voor mijn 'slet' te zijn, ook na navraag bij met name die jongen met de meest extreme opmerking.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Dat kan je onmogelijk uit mijn berichten hebben gehaald.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Voor wie Loveless nog op vinyl wil hebben:

https://www.mybloodyvalentine.org/shop/PhysicalDetails?pid=MBV_PH_4


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Kalters - 08-01-2018

(08-01-2018, 13:42)Willie Wrote: Voor wie Loveless nog op vinyl wil hebben:

https://www.mybloodyvalentine.org/shop/PhysicalDetails?pid=MBV_PH_4

€36 is wel aan de dure kant, maar toch maar gekocht.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 08-01-2018

Kwam er nog zo veel shipping bij? Bummer.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 08-01-2018

Waar gaat die giga rechtszaak tegen Spotify nu eigenlijk over?

Ben wel benieuwd naar de uitspraak hierover. Dit is ook de reden waarom ik nog steeds download, wat als Spotify er op een dag niet meer is...


RE: Klein en minder fijn popnieuws - thomas9790 - 08-01-2018

Nieuwe David Byrne single

https://www.stereogum.com/1977554/david-byrne-everybodys-coming-to-my-house/music/


RE: Klein en minder fijn popnieuws - hythloth - 09-01-2018

Pollstar's statistieken voor 2017, voor wie de zakelijke kant van de business interessant vindt:

https://www.pollstar.com/article/2017-year-end-special-features-top-tours-promoters-venues-grosses-134154

Opvallend dat de A.B. op #2 staat van clubs, https://www.pollstar.com/Chart/2018/01/2017YearEndWorldwideTicketSalesTop200ClubVenues_631.pdf


RE: Klein en minder fijn popnieuws - reaper - 09-01-2018

En een life time achievement Award voor de ab op de mia's....