Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



RE: Klein en minder fijn popnieuws - Koen - 24-07-2017

Hij haalt nota bene Cocaine Piss erbij, een band die zelf jarenlang voorprogramma was en dat tegenwoordig nog steeds regelmatig is.

Wat ik merkte bij het boeken van kleinere concerten is dat het voorprogramma op meerdere punten fijn is om erbij te hebben. Ze zorgen voor extra baromzet, ze nemen wat vrienden mee naar binnen, en fuck.. misschien verkoop je er nog eens een aantal tickets op. Bij Protomartyr hebben we bijvoorbeeld (wegens een schandalig en onhoudbaar laag budget) gekozen voor Betonfraktion, een Tilburgse band. Ja jeetje, als ik honderd euro extra ter beschikking had, had ik ook wel een iets relevantere band geboekt. Maar zo werkt het nu eenmaal. Maar ze vonden het cool om te spelen, namen wat mensen mee, verkochten zelfs nog wat merch.. dan is iedereen blij toch? Op een andere avond bood Wolvon zelf aan voor een reiskostenvergoeding te willen spelen voor Die Nerven, omdat ze het zo'n coole band vonden. Dat zie je dan later ook terug in hun optreden. Die gingen er gewoon vol op.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Koen - 24-07-2017

(24-07-2017, 23:17)metal bouwie Wrote:
(24-07-2017, 23:01)Koen Wrote:
(24-07-2017, 22:56)metal bouwie Wrote: Meneer vergeet even dat de supportact in de kosten meedeeld wat een tour nog enigszins betaalbaar maakt. Geen supportact betekent dus (nog) duurdere concertkaarten.

Ik denk dat dit meer over lokaal voorprogramma gaat, niet de package deals. Anders heeft het weinig zin om hier de programmeurs op aan te spreken.

Die moeten ook gewoon betalen.

Die constructie ben ik persoonlijk nog niet tegen gekomen. Heb je misschien een voorbeeld, zodat ik weet over welke grootte je het hebt?

edit: Ah, ik lees nu inderdaad wat berichten en artikelen hierover. Zorgwekkend dat ik lees dat er echt grote artiesten genoemd worden (Destiny's Child, Take That) waar er vanuit hun boeker betaald lijkt te worden, maar dat ik ook bijvoorbeeld Andrew WK voorbij zie komen. Dan zou het best kunnen dat een act dit uit eigen zak mag gaan betalen als ze nog geen boekers hebben. Zuur.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Schobbeyak - 25-07-2017

Ik ben het hier dus wel 100% mee eens. Oprotten met dat voorprogramma. Niemand heeft daar om gevraagd. Ja, ik heb wel eens een aardig voorprogramma gezien, maar veel vaker was het gewoon kut.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Schobbeyak - 25-07-2017

(24-07-2017, 23:27)Koen Wrote: Hij haalt nota bene Cocaine Piss erbij, een band die zelf jarenlang voorprogramma was en dat tegenwoordig nog steeds regelmatig is.

Wat ik merkte bij het boeken van kleinere concerten is dat het voorprogramma op meerdere punten fijn is om erbij te hebben. Ze zorgen voor extra baromzet, ze nemen wat vrienden mee naar binnen, en fuck.. misschien verkoop je er nog eens een aantal tickets op. Bij Protomartyr hebben we bijvoorbeeld (wegens een schandalig en onhoudbaar laag budget) gekozen voor Betonfraktion, een Tilburgse band. Ja jeetje, als ik honderd euro extra ter beschikking had, had ik ook wel een iets relevantere band geboekt. Maar zo werkt het nu eenmaal. Maar ze vonden het cool om te spelen, namen wat mensen mee, verkochten zelfs nog wat merch.. dan is iedereen blij toch? Op een andere avond bood Wolvon zelf aan voor een reiskostenvergoeding te willen spelen voor Die Nerven, omdat ze het zo'n coole band vonden. Dat zie je dan later ook terug in hun optreden. Die gingen er gewoon vol op.

Ik moet echt leren ook die volgende pagina te lezen voordat ik reageer. 

Maar jij redeneert nu vanuit de boeker, niet als bezoeker. Ik snap zelf ook wel dat het voor RTL chill is om reclames om de 5 minuten uit te zenden. Maar als kijker van eem film is het wel heel vervelend.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Koen - 25-07-2017

Ja, omdat er even naar het grotere plaatje gekeken moet worden. Tuurlijk heb ik ook echt kutbands gezien in het voorprogramma, daar ontkom je niet aan. Maar hoeveel bands of acts zijn vanuit die positie van supportact doorgegroeid en doen nu headliner shows? Zoals ik hierboven al schrijf, noemt de schrijver van het stuk zelf al een perfect voorbeeld: Cocaine Piss. Zonder al die keren als support act hadden had die band niet het momentum dat ze nu hebben. Want met die 5 festivals per jaar red je het niet, en van DIY word je in de regel ook niet echt gelukkig.

Overigens gaat die vergelijking ook niet echt ergens over. Dat zou het wel doen wanneer de support halverwege de set van de hoofdact nog een eigen nummer zou spelen. Op het moment dat dat gebeurt, gaat er wel iets mis ja.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Thijsssss - 25-07-2017

Ik zou meer zien in het verschuiven van het voorprogramma naar het naprogramma. Het publiek zit in de goede mood, is losgekomen door de hoofdact en kan het vasthouden door nog een act mee te pakken. Dat (1) maar de helft van de zaal gevuld is en (2) dat de helft van de overgebleven toeschouwers dronken door de band gaat lullen zijn twee fenomenen waar je nu ook als voorprogramma mee moet dealen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Schobbeyak - 25-07-2017

Alsof dat de enige manier is om door te groeien. Zeker nu is daar alle gelegenheid voor. Maak er desnoods een dubbelconcert van, dan weet je tenminste gelijk wat je krijgt. Bij Vera bijv. staat het vaak ook gelijk aangekondigd, maar bij grotere krijg je ook gewoon een voorprogramma van een uur in je gezicht geflikkerd. Het meest schrijnende voorbeeld dat ik zo snel kan verzinnen was Pearl Jam in Antwerpen een aantal jaar terug. Dan krijg je daar Wolfmother bij. A. Wist ik dat niet toen ik een kaartje kocht (want dat moet ook al godverdegodver 3 jaar vantevoren). En B. vind ik Wolfmother echt hemeltergend. Je maakt mij niet wijs dat Wolfmother dat echt nodig heeft, maar ook dat Pearl Jam/het Sportpaleis anders geen winst zouden maken.

Dan heb ik het er nog niet eens over dat zo vaak de plan totaal mis wordt geslagen in de keuze.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 25-07-2017

Met name bij grote artiesten slaat de keuze soms als een tang op een varken. Die non-act bij Radiohead vorig jaar was ook om te huilen. Of Lana del Rey die in voorprogramma moet staan bij Bruce Springsteen op Werchter, daar schiet ook niemand iets mee op.

Bij Raketkanon kreeg je dan weer wel een toffe act die ook goed aansloot bij RK. Of Austra als voorprogramma bij Arcade Fire, leuke ontdekking was dat.
Warpaint die het bij Depeche Mode gaat doen, ook leuk. Maar liever net zoals bij PJ Harvey helemaal geen voorprogramma is wat mij betreft het beste.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Koen - 25-07-2017

Ja, want je bandcamp spammen op facebookpagina's gaat je een headlinerwaardige band maken. Ik begrijp dat het niet meer nodig is om live te spelen om je muziek te laten horen, maar het helpt je in ieder geval wel te onderscheiden van de lading aan andere bands die op een demo min of meer hetzelfde zou klinken.

Als je het over Pearl Jam en Wolfmother gaat hebben houdt het hier wel een beetje op. Je hebt het over twee bands die wereldtournees doen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Sphinx - 25-07-2017

(25-07-2017, 09:27)BigBird Wrote: Met name bij grote artiesten slaat de keuze soms als een tang op een varken. Die non-act bij Radiohead vorig jaar was ook om te huilen. Of Lana del Rey die in voorprogramma moet staan bij Bruce Springsteen op Werchter, daar schiet ook niemand iets mee op.

Bij Raketkanon kreeg je dan weer wel een toffe act die ook goed aansloot bij RK. Of Austra als voorprogramma bij Arcade Fire, leuke ontdekking was dat.
Warpaint die het bij Depeche Mode gaat doen, ook leuk. Maar liever net zoals bij PJ Harvey helemaal geen voorprogramma is wat mij betreft het beste.

Ja, Austra als voorprogramma bij Arcade Fire is denk ik het enige voorprogramma dat een ontdekking is geweest en mij heeft kunnen overtuigen.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 25-07-2017

Maar eerlijk is eerlijk, zonder voorprogramma's hadden we nooit van die geweldige meisjesband Fuz gehoord.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 25-07-2017

Maar Porcupine tree die Robert Fripp mee nam, dat is toch gewoon geil.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 25-07-2017

Maar ook wat Loov zegt, bij festivals ook genoeg support-acts


RE: Klein en minder fijn popnieuws - TheUncleG - 25-07-2017

Persoonlijk zie ik het probleem niet zo met voorprogramma`s. Ja, ze voegen niet bijzonder veel toe aan de beleving maar het stoort me ook niet dusdanig dat ik ze liever zou zien verdwijnen.

Als ik ècht niet in de mood ben om langer dan noodzakelijk te wachten, dan kom ik gewoon stipt voor aanvang van het hoofdprogramma de zaal in.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Schobbeyak - 25-07-2017

(25-07-2017, 09:29)Koen Wrote: Ja, want je bandcamp spammen op facebookpagina's gaat je een headlinerwaardige band maken. Ik begrijp dat het niet meer nodig is om live te spelen om je muziek te laten horen, maar het helpt je in ieder geval wel te onderscheiden van de lading aan andere bands die op een demo min of meer hetzelfde zou klinken.

Als je het over Pearl Jam en Wolfmother gaat hebben houdt het hier wel een beetje op. Je hebt het over twee bands die wereldtournees doen.

Ik geloof dat onze insteek vooral heel anders is. Wolfmother deed in die tijd geloof ik nog geen wereldtournees. (Misschien ook wel, ik volg die band echt niet).

Jij redeneert vanuit een verplichting om bands een podium te bieden. Ik puur vanuit de wens als bezoeker. Het hoeft van mij ook niet afgeschaft te worden, als het mooi kan (lees: bij elkaar past) en als dubbelaffiche (vooraf aangekondigd) vind ik het prima. Het is alleen standaard geworden, net zoals een toegift (nog zoiets waar ze gelijk mee moeten stoppen).


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Sphinx - 25-07-2017

Bij sommige genres, zoals bij post-hardcore/hardcore bands (ja, een guilty pleasure), is er heel vaak een double bill en wordt dat ook meteen aangekondigd. Het kan dus wel...


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Indiaantje89 - 25-07-2017

Hmms ik zie een leuk voorprogramma meer als een extra bij een concert. Je koopt eerst een kaart voor een act, en met een beetje geluk bevalt een voorprogramma je ook nog. Heb genoeg leuke bandjes gezien in het voorprogramma die je anders niet komt te zien. Natuurlijk zitten er ook rukbands tussen, maar dat neem ik dan maar voor lief.

En zo'n dubbelaffiche gaat niet werken. Daar gaan de headlining bands echt niet mee akkoord hoor.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 25-07-2017

(25-07-2017, 08:06)Schobbeyak Wrote: Ik ben het hier dus wel 100% mee eens. Oprotten met dat voorprogramma. Niemand heeft daar om gevraagd. Ja, ik heb wel eens een aardig voorprogramma gezien, maar veel vaker was het gewoon kut.

Prima hoor. Accepteer dan ook dat je geliefde (live)muziek hieraan zal verliezen en je op termijn minder shit zal kunnen zien. 

(25-07-2017, 09:07)Thijsssss Wrote: Ik zou meer zien in het verschuiven van het voorprogramma naar het naprogramma. Het publiek zit in de goede mood, is losgekomen door de hoofdact en kan het vasthouden door nog een act mee te pakken. Dat (1) maar de helft van de zaal gevuld is en (2) dat de helft van de overgebleven toeschouwers dronken door de band gaat lullen zijn twee fenomenen waar je nu ook als voorprogramma mee moet dealen.

1 en 2 zouden in beide gevallen vele malen erger zijn. Neen.

(25-07-2017, 09:27)BigBird Wrote: Met name bij grote artiesten slaat de keuze soms als een tang op een varken. Die non-act bij Radiohead vorig jaar was ook om te huilen. Of Lana del Rey die in voorprogramma moet staan bij Bruce Springsteen op Werchter, daar schiet ook niemand iets mee op.

Bij Raketkanon kreeg je dan weer wel een toffe act die ook goed aansloot bij RK. Of Austra als voorprogramma bij Arcade Fire, leuke ontdekking was dat.
Warpaint die het bij Depeche Mode gaat doen, ook leuk. Maar liever net zoals bij PJ Harvey helemaal geen voorprogramma is wat mij betreft het beste.

Los van het feit dat je jezelf al discrediteert door Holly Herndon te dissen, had Koen al een goed punt m.b.t. dit soort 'grote' voorprogramma's. Da tis een heel ander circuit; een totaal andere game tout court. Die bands/artiesten zijn inderdaad op wereldtournee en kunnen dan af en toe een iets groter publiek bereiken. Daar heb je inderdaad die keuze en kan er een case gemaakt worden om voorprogramma's bij grote acts te skippen. Het gaat hier puur om het feit dat programmatoren (ergo: mensen die niet met package deals dealen) voorprogramma's moeten boeken, in de eerste plaats om de (lokale) scene te voeden en dan pas om het publiek te plezieren. Interesseert het je niet, blijf dan thuis. Heb je een hart voor onafhankelijke muziek, kom dan supporten. Is het kut? Hou je mond en praat niet. Is het goed? Zoek de band op/koop iets van hun (veelal zeer cheape) merch. 

Is dit een muziekforum of wat? Gvd


RE: Klein en minder fijn popnieuws - JorisR - 25-07-2017

(25-07-2017, 09:31)Willie Wrote: Maar eerlijk is eerlijk, zonder voorprogramma's hadden we nooit van die geweldige meisjesband Fuz gehoord.

Deerhoof voor Radiohead in 2006 - die niemand toen nog kende - was natuurlijk het beste voorprogramma ooit. Smile

Ik herken me wel deels in de klacht van de columnschrijver: ja, voorprogramma's zijn ook in mijn herinneringen en beleving veel vaker heel kut met peren dan niet. Maar daar is een simpele oplossing voor: luister van te voren even en beslis dan of je het de moeite waard vindt om die support act even mee te pikken. En het bestaan ervan is noodzakelijk om alle genoemde praktische en economische redenen. 

Eerlijk is eerlijk: ik skip zelf steeds vaker voorprogramma's bij clubshows en zelfs HMH-shows (of kom pas halverwege binnen) omdat ik geen zin heb in het zoveelste flutoptreden van een band waarvan de muziek me bij voorbaat al niet interesseert. En ik vond het helemaal geen straf dat er recentelijk bij Tne Notwist en Broken Social Scene in Paradiso geen voorprogramma's waren. Maar je zal straks in augustus naar Interpol in Groningen gaan, en dan krijg je eerst Pip Blom voor je kiezen. Typisch zo'n keuze die als kut op Dirk slaat, en daar doelt de Knack-auteur misschien meer op als hij zich tot de programmeurs richt?

Een en ander is natuurlijk anders als Bo Ningen voor Savages opent, of Villagers voor Grizzly Bear. Double bills vind ik tof: ik kan me HEALTH en Fuck Buttons in de Melkweg als een van de beste voorbeelden herinneren.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Schobbeyak - 25-07-2017

(25-07-2017, 09:52)Uplift Wrote:
(25-07-2017, 08:06)Schobbeyak Wrote: Ik ben het hier dus wel 100% mee eens. Oprotten met dat voorprogramma. Niemand heeft daar om gevraagd. Ja, ik heb wel eens een aardig voorprogramma gezien, maar veel vaker was het gewoon kut.

Prima hoor. Accepteer dan ook dat je geliefde (live)muziek hieraan zal verliezen en je op termijn minder shit zal kunnen zien. 

Los van het feit dat je jezelf al discrediteert door Holly Herndon te dissen, had Koen al een goed punt m.b.t. dit soort 'grote' voorprogramma's. Da tis een heel ander circuit; een totaal andere game tout court. Die bands/artiesten zijn inderdaad op wereldtournee en kunnen dan af en toe een iets groter publiek bereiken. Daar heb je inderdaad die keuze en kan er een case gemaakt worden om voorprogramma's bij grote acts te skippen. Het gaat hier puur om het feit dat programmatoren (ergo: mensen die niet met package deals dealen) voorprogramma's moeten boeken, in de eerste plaats om de (lokale) scene te voeden en dan pas om het publiek te plezieren. Interesseert het je niet, blijf dan thuis. Heb je een hart voor onafhankelijke muziek, kom dan supporten. Is het kut? Hou je mond en praat niet. Is het goed? Zoek de band op/koop iets van hun (veelal zeer cheape) merch. 

Is dit een muziekforum of wat? Gvd

Dit is wel wat makkelijk. Niet iedereen zit bij de Dronegestapo he. Daarbij geloof ik niet dat dit altijd gedaan wordt met de gedachte om de lokale scene te steunen. Het is vaak (ook) een commerciële overweging. Als het echt gaat om bands een podium te bieden voor een potentieel publiek, zorg dan ook dat de bands bij elkaar aansluiten. Vaak is dat niet het geval. Zorg er dan ook voor dat ze fatsoenlijk geluid hebben en niet 10 minuten krijgen om op te bouwen. En gewoon om het klootjesvolk als ik buiten te houden: vermeld dan ook even hoe laat het gebeuren begint waar ik daadwerkelijk geld voor over heb.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 25-07-2017

Daar ga ik dan weer wel mee akkoord... ik erger me ook vaak aan de uitbuiting van voorprogramma-bands. .STUFF kreeg voor hun doorbraak steevast niet meer dan 250 pleuro aangeboden voor een gig in zalen als de Vk*. Doe dan niks, vind ik dan.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 25-07-2017

(25-07-2017, 09:27)BigBird Wrote: Met name bij grote artiesten slaat de keuze soms als een tang op een varken. Die non-act bij Radiohead vorig jaar was ook om te huilen. Of Lana del Rey die in voorprogramma moet staan bij Bruce Springsteen op Werchter, daar schiet ook niemand iets mee op.

Bij Raketkanon kreeg je dan weer wel een toffe act die ook goed aansloot bij RK. Of Austra als voorprogramma bij Arcade Fire, leuke ontdekking was dat.
Warpaint die het bij Depeche Mode gaat doen, ook leuk. Maar liever net zoals bij PJ Harvey helemaal geen voorprogramma is wat mij betreft het beste.

Holly Herndon vond je misplaatst ja? Ik vond het verfrissend en de juiste voorprogramma voor Radiohead. Dat het je smaak niet is, dat is prima.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 25-07-2017

Voor de rest 1000 punten voor de Uplift post op de vorige pagina.


RE: Klein en minder fijn popnieuws - ijskolibrietje - 25-07-2017

(25-07-2017, 10:31)Loov Wrote: Holly Herndon vond je misplaatst ja? Ik vond het verfrissend en de juiste voorprogramma voor Radiohead. Dat het je smaak niet is, dat is prima.
Ik bond Holly Herndon juist enorm goed passen (al is het een beetje gewaagd), plus ik heb gehoord dat het een goeie set was met leuke visuals.

(25-07-2017, 10:35)Loov Wrote: Voor de rest 1000 punten voor de Uplift post op de vorige pagina.
eens


RE: Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 25-07-2017

(25-07-2017, 17:35)ijskolibrietje Wrote:
(25-07-2017, 10:31)Loov Wrote: Holly Herndon vond je misplaatst ja? Ik vond het verfrissend en de juiste voorprogramma voor Radiohead. Dat het je smaak niet is, dat is prima.
Ik bond Holly Herndon juist enorm goed passen (al is het een beetje gewaagd), plus ik heb gehoord dat het een goeie set was met leuke visuals.
Ja ik vond Holly Herndon juist super dope en goed passen.