Graz
Klein en minder fijn popnieuws - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Klein en minder fijn popnieuws (/showthread.php?tid=11)



Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 01-04-2015

Het hele kapitalistische systeem zit zo in elkaar dat uiteindelijk een paar grote spelers vrijwel al het geld verdienen. Of dit nu gaat om Jay-Z, de bazen van Spotify of uiteindelijk iets wat dat weer opkoopt. Ik begrijp de zorgen van Loov, maar eerlijk gezegd denk ik dat iets kleins als ZES in de huidige economie op geen enkele manier echt veel kan opleveren zonder een grotere speler in een niche of een redelijke speler in een populairder genre te worden.
Dat geldt ook voor sport, films, boeken en eigenlijk bijna alles.
Wil je daar iets aan doen; moet je niet zoeken naar een nieuw platform, maar naar een nieuw economisch systeem. Een basisinkomen, bijvoorbeeld.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 01-04-2015

Jullie denken te veel maar weten te weinig.

Kleine jongens zoals ik, ZES of wie dan ook zitten niet in de muziek voor het geld. Echt niet. Maar dat wil niet zeggen dat we niet dat mogen verdienen van wat we verkopen. En nu krijg ik voor een groot deel van de plays op Spotify niet betaald.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 01-04-2015

Ik kap trouwens met de discussie of gesprek. Want eigenlijk lig ik echt niet wakker van die Spotify of streaming royalties. Ik zit dit weekend in London voor een show en einde van de maand weer een rits shows waar onder Rewire. En deze zomer mag ik nog veel meer gaan reizen en werken met muziek. So life is good in the music buisness, ook al kan je er geen boterham van betalen. Maar daar hoeft het ook niet om te draaien als je ondernemer bent in de muziek: of je nou muzikant, manager of wat dan ook bent.


Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 01-04-2015

Over de muziekindustrie zal je ongetwijfeld meer weten, maar dit lijkt (!) onderdeel van een veel breder economisch plaatje.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-04-2015

matthijs603 Wrote:Over de muziekindustrie zal je ongetwijfeld meer weten, maar dit lijkt (!) onderdeel van een veel breder economisch plaatje.

Oeh dat wekt me interesse. Kun je daar iets meer over uitleggen? Ik ben echt nieuwsgierig, wie weet leer ik nog iets. Ik neem aan dat je iets met economie doet?


Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 02-04-2015

95% kans dat dit een walgelijk arrogante reactie is en verwens ik je naar de bijstand.

Voor de overige 5% verwijs ik je naar Rutger Bregman op De Correspondent.


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-04-2015

matthijs603 Wrote:95% kans dat dit een walgelijk arrogante reactie is en verwens ik je naar de bijstand.

Voor de overige 5% verwijs ik je naar Rutger Bregman op De Correspondent.

Nee ik ben serieus benieuwd. Absoluut geen arrogante reactie. Ik zit behoorlijk diep in de muziek buisness maar mijn kennis van algemene economie is bedroevend.


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 02-04-2015

Loov Wrote:Jullie denken te veel maar weten te weinig.

Kleine jongens zoals ik, ZES of wie dan ook zitten niet in de muziek voor het geld. Echt niet. Maar dat wil niet zeggen dat we niet dat mogen verdienen van wat we verkopen. En nu krijg ik voor een groot deel van de plays op Spotify niet betaald.

Het eerste klopt, daarom ben ik wel blij dat jij hier zit dan krijgen we ook inzicht vanuit de andere kant, het tweede zijn we het hier allemaal mee eens. Ik vind het ook pervers dat grote artiesten een groter stuk van jouw taart krijgen, datzelfde probleem heb ik met Buma.

Je hebt aangegeven te stoppen met de discussie wat je goed recht is uiteraard, maar zou je voor mij nog twee zaken willen verduidelijken?

1. Ik zie zelf niet hoe Tidal e.d. de verdeelsleutel eerlijker zullen maken, waarom zouden ze dat volgens jou wel eens kunnen gaan doen?
2. Ik vond wat Gunnar aanhaalde wel interessant:

Quote: Als streaming wel het model is voor al die indies maar Spotify niet het middel, waarom dan niet de krachten bundelen en zelf iets starten?

Nu is zelf iets starten waarschijnlijk een brug te ver, maar hoe zie jij de toekomst van streaming voor je? En hoe kunnen we dat met zijn allen realiseren?


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-04-2015

Willie Wrote:
Loov Wrote:Jullie denken te veel maar weten te weinig.

Kleine jongens zoals ik, ZES of wie dan ook zitten niet in de muziek voor het geld. Echt niet. Maar dat wil niet zeggen dat we niet dat mogen verdienen van wat we verkopen. En nu krijg ik voor een groot deel van de plays op Spotify niet betaald.

Het eerste klopt, daarom ben ik wel blij dat jij hier zit dan krijgen we ook inzicht vanuit de andere kant, het tweede zijn we het hier allemaal mee eens. Ik vind het ook pervers dat grote artiesten een groter stuk van jouw taart krijgen, datzelfde probleem heb ik met Buma.

Je hebt aangegeven te stoppen met de discussie wat je goed recht is uiteraard, maar zou je voor mij nog twee zaken willen verduidelijken?

Natuurlijk. En Buma is de grootste scumbag die er is. Zelfs als je in de buisness werkzaam bent.

Quote:1. Ik zie zelf niet hoe Tidal e.d. de verdeelsleutel eerlijker zullen maken, waarom zouden ze dat volgens jou wel eens kunnen gaan doen?

Het belangrijkste waar Tidal voor kan zorgen is dat we af moeten dat het normaal is dat je muziek gratis kan luisteren. Zoals ik al zei: als Spotify afstapt van hun gratis accounts dan ben ik zeer tevreden. In principe zou dit betekenen dat er meer geld beschikbaar is, daar naast is het een dienst die opgestart is door artiesten (al dan wel niet miljonairs) en voor artiesten. Dit geeft me enigszins hoop op een eerlijke verdeel sleutel. Gebeurt dat niet, ja dan fuck Tidal ook. Maar hoop heb ik wel. Het is ook zo oneerlijk, maar het probleem is je kan niet zonder een streaming dienst. Of misschien wel. Hmmm.. ik zou gewoon voor 'n jaar eigenlijk alle muziek er af moeten halen en kijken naar de inkomsten. Ik zit toch in een scene waarbij mensen eerder geneigd zijn geld uit te geven. Probleem is dat artiesten hun muziek niet bij je willen tekenen als je geen streaming kan bieden...

Quote:2. Ik vond wat Gunnar aanhaalde wel interessant:

Quote: Als streaming wel het model is voor al die indies maar Spotify niet het middel, waarom dan niet de krachten bundelen en zelf iets starten?

Nu is zelf iets starten waarschijnlijk een brug te ver, maar hoe zie jij de toekomst van streaming voor je? En hoe kunnen we dat met zijn allen realiseren?

Toekomst van streaming zou net zo zijn als bij Netflix of het kopen van software. Eerste maand mag je proefdraaien waarbij je het programma leert kennen. Dan na 1 maand betaal je tussen de 10 a 15 euro per maand. Kom op wat is 10 a 15 euro per maand als je daar alle muziek binnen handbereik hebt? De arrogantie van die gratis accounts doet me echt pijn soms, de waarde van je muziek word gewoon gedowngrade. Als mensen toch eens zouden kunnen zien hoeveel uren, pijn, moeite, verdriet en wat nog al niet meer in een album gaat. Hoe een hele hoop mensen zich met hart en ziel in zetten om een stuk muziek uit te brengen zonder ook maar iets er op te verdienen. De prive vliegtuigen en bitches zitten echt maar in de bovenste 0,5% van het segment, al vrij snel daar onder is het ploegen voor je muziek. Maar ik dwaal af. Streaming is eigenlijk praktisch gekaapt door de majors net zoals een indie initiatief als Record Store Day. Dus eigenlijk had ik de hoop al lang moeten opgeven (net zoals vele met mij).

Het is eigenlijk te krom voor woorden: indépendant labels word geld afgenomen door de grote jongens, initiatieven om onze muziek te promoten aan een groot publiek (Record Store Day) word gekaapt. Indie festivals worden inmiddels al langzaam gekaapt door majors. Maar de majors kunnen niet bestaan zonder independants, wij zetten de trends, wij ontdekken het talent, wij ontwikkelen het talent. Maar zodra een major naar ons toe komt en zegt "EY REMIX MAKEN VOOR ONS!!!!?" dan zeggen we ja en gaan we op onze knieën om een god te bedanken.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 02-04-2015

Stereogum heeft ook nog goede analyse omtrent Tidal:

http://www.stereogum.com/1790959/behold-the-half-assed-hubris-of-tidal/franchises/essay/


Quote:As for the soon-to-relaunch Beats Music, Jay was even less committal:

Quote: You have a long-standing relationship with [Beats Music's] Jimmy Iovine. Have you been in contact with him since the news has started trickling out?

Yeah, of course. My thing with Jimmy is, “Listen, Jimmy; you’re Jimmy Iovine, and you’re Apple, and truthfully, you’re great. You guys are going to do great things with Beats, but … you know, I don’t have to lose in order for you guys to win, and let’s just remember that.” Again, I’m not angry. I actually told him, “Yo, you should be helping me. This is for the artist. These are people that you supported your whole life. You know, this is good.”

This is almost 100% false. In fact, the timing of the Tidal launch suggests that Jay is scrambling to acquire market share before Beats can claim theirs; it would appear that Tidal was rushed to market for the sole purpose of getting there before the Beats relaunch, which is expected to come next month, along with iOS 8.4. Consider this: Jay bought the Swedish service Aspiro, Tidal’s parent company, less than a month ago.

Beats gestated for quite a while longer than that. I sat in two meetings with representatives from Beats Music (this was before the service was launched at all, long before it was obtained for relaunch by Apple) and in those meetings, the Beats reps basically said that their goal for the service was to be as big as Netflix: Everyone and their mom had to be a paid subscriber. (They actually said, almost verbatim, “We need your mom to subscribe to this. This has to be a service your mom would use.”) To give you an idea what that means: Netflix has 57 million paid subscribers. By comparison, Spotify has 15 million. For a service such as this to be viable, it has to be just about ubiquitous, if not quite a monopoly. Tidal does have to lose in order for Beats to win, because for Beats to win, it needs to obtain a market share that would render Tidal extremely marginal and erase Spotify altogether.

Ben ik het wel mee eens, dat Tidal gras voor de voeten van Apple/Beats wil wegmaaien.

In stuk staat ook nog wat over vergelijking met spotify


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-04-2015

Loov raakt meerdere goeie punten, die ik deels uit eigen ervaring kan bevestigen. Maar het is in essentie een omschrijving van wat het kapitalisme vandaag in de muziek/kunstwereld aan het aanrichten is.

Je kunt dat niet veranderen van de ene dag op de andere. Pragmatisme is inderdaad belangrijk en ik zou dan ook pleiten voor een soort "vlaktaks" waarbij iedereen gelijke auteursrechten betaald die volledig worden gespreid (dus niet volgens aantal plays, etc.) in ruil om muziek te kunnen streamen. Maar dat gaat niet gebeuren, want kapitalisme, etc. Enkel de overheid kan zoiets sturen.

Independent artiesten organiseren zich intussen best zoveel mogelijk onderling. Wat Loov doet is daar een goed voorbeeld van. Wat de Belgische independent scene doet, is een voorbeeld van hoe het niet moet. Ook hier speelt de overheid een rol. Zoals zo vaak gezegd, lukt het in Scandinavië wél om het talent te exporteren en er wat aan over te houden.

De focus moet eveneens liggen op waar écht geld wordt verdiend: de live-scene en hoe vraag en aanbod daar worden bepaald. Een nog grotere prioriteit dan het aanvallen van majors en streamingdiensten, is het kapot maken van radio en media. Die moeten dood, weg en vervangen worden door iets anders. Zij zijn de grootste oorzaak van de huidige scheeftrekking; zij liggen aan de grond van die bizarre vraag-aanbod balans die werkelijk nergens op slaat en enkel gepusht wordt in functie van zoveel mogelijk winst. Want media zijn winstgevende bedrijven geworden, in tegenstelling tot pakweg 30 jaar geleden. Toen waren enkel de majors de bad guys.

Tot slot wil ik ook wel iets kwijt over de idee van een basisinkomen, wat in zo'n discussies vaak wordt geopperd: dat is een perversiteit bedacht door het grootkapitaal, die zo snel mogelijk uit het debat ter linkerzijde geweerd moet worden. Een artiesteninkomen lijkt me dan weer een interessante optie.


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 02-04-2015

Het Netflix model is toch vooral oude zooi aanbieden en af en toe iets nieuws produceren en dat exclusief aanbieden? En vooral geen catalogus hebben.


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 02-04-2015

Quote: Twelve months from now, what would be your definition of success with Tidal? It doesn’t sound like it’s a financial benchmark.

If everyone says, “Wow, so many things have changed. This has gotten better. I like what’s happening.” If Aloe Blacc and his writers, the guys he wrote with, are not seeing a $4,000 check from 168 million streams.

Jay is using an example offered by Blacc himself, via a 2014 op-ed in Wired. Wrote Blacc:

Consider the fact that it takes roughly one million spins on Pandora for a songwriter to earn just $90. Avicii’s release “Wake Me Up!” that I co-wrote and sing, for example, was the most streamed song in Spotify history and the 13th most played song on Pandora since its release in 2013, with more than 168 million streams in the US. And yet, that yielded only $12,359 in Pandora domestic royalties — which were then split among three songwriters and our publishers. In return for co-writing a major hit song, I’ve earned less than $4,000 domestically from the largest digital music service.

Both Jay and Blacc are being a little disingenuous: The 168 million streams of “Wake Me Up!” via Pandora generated $12,359, which was split three ways. Of course, Pandora functions more like a radio station than a streaming service — Tidal is not competing with Pandora; it’s competing with Spotify and (soon) Beats Music. Blacc never disclosed what he was paid for the 200 million-plus streams of “Wake Me Up!” on Spotify (the song was indeed the service’s most-played as of February 2014 — although it has since been surpassed). We can speculate, though.

For some context, consider this 2014 article in TIME. Spotify disclosed that it pays between $0.006 and $0.0084 per stream. Based on those numbers, “Wake Me Up!” should have generated between $1,200,000 and $1,680,000 for its songwriting team, which breaks down to between $400,000 and $560,000 per writer — a far cry from $4,000. And based on those numbers, would Jay not consider Spotify a successful model?

Dit is wel interessant, want hoeveel verdient Avicii aan die hoeveelheid plays? Ik vind het een wat vreemd voorbeeld voor iemand die transparant wil zijn (goed streven overigens), maar vervolgens een voorbeeld aanhaalt waarbij ik het gevoel krijg dat niet alles op tafel ligt.


Klein en minder fijn popnieuws - matthijs603 - 02-04-2015

Loov Wrote:
matthijs603 Wrote:95% kans dat dit een walgelijk arrogante reactie is en verwens ik je naar de bijstand.

Voor de overige 5% verwijs ik je naar Rutger Bregman op De Correspondent.

Nee ik ben serieus benieuwd. Absoluut geen arrogante reactie. Ik zit behoorlijk diep in de muziek buisness maar mijn kennis van algemene economie is bedroevend.

Oke, my bad dan.

Ik ben geen econoom, maar docent maatschappijleer. Daar heeft onderstaande verder niet veel mee te maken, maar door o.a. jouw verhaal vanuit de muziekindustrie aan parallelle verhalen uit andere sectoren te koppelen, zie je wel duidelijk een maatschappijbreed probleem van 'de grote jongen' die alleen maar groter worden en de kleinere spelers langzaamaan kapotmaken.

Je ziet het overal gebeuren. Een paar voorbeelden:

Bij PostNL:

http://www.volkskrant.nl/toine-heijmans/als-je-het-werk-goed-doet-krijg-je-minder-geld~a3939039/?akamaiType=HYPERD&__gda__=st=1427966610~exp=1427966620~acl=%2ftoine-heijmans%2fals-je-het-werk-goed-doet-krijg-je-minder-geld~a3939039%2f%3fakamaiType%3dHYPERD%26__gda__%3d%2a~hmac=6d71d862f46f0a56969efabdf9e7bd26cb7a80a5778736a8ffacaaf993e740e1

In de filmindustrie:

http://cineville.nl/magazine/hoe-een-28-jarige-rijkeluisdochter-de-amerikaanse-kwaliteitsfilm-redde

In de groentebouw:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7LvTIkwFdZY[/youtube]

In de supermarkt:

http://www.canvas.be/programmas/panorama/b342645c-8f8b-402a-ab87-b86af92f68d7

In Nederland, belastingparadijs:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AwoIZPZfsKQ[/youtube]

En ik hoef je denk ik weinig te vertellen over de ontwikkelingen in het voetbal en in de economie als geheel. Voor dat laatste, zie deze aflevering nog maar eens van Tegenlicht, met Joris Luyendijk:

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/bankgeheimen-joris-luyendijk.html

Om maar mee duidelijk te maken: de grote spelers in een sector kleineren de kleintjes alleen maar verder en verder. En de vrije markt laat het toe. Waarbij aangetekend: de overheid heeft daarover vaak geen fuck te zeggen. Want stel: Nederland gooit de belastingen voor de grote bedrijven (als Starbucks) omhoog, dan gaan die bedrijven gewoon in een ander land zitten.

De economie en consumptie is gemondialiseerd, maar de politiek niet.

Jouw frustraties zijn dus goed te begrijpen en terecht, maar het zou mooi zijn als alle mensen met deze frustraties breder dan hun eigen sector zouden kijken. Dus: wees je bewust van jouw consumptie van muziek, van film, van eten, van kleding, van alles eigenlijk.

En vooral: stem niet op partijen als de VVD; die zo;n systeem alleen maar verder mogelijk maken. Onbegrijpelijk dat in een land vol financieel gefrustreerden, toch weer die partij de grootste kan worden.

Wat betreft Spotify: misschien heb je hier wel gelijk, maar het lijkt mij dat in dit systeem er dan gewoon weer een nieuwe speler hetzelfde komt doen. Zoals South Park hier heel mooi illustreert (af blijven kijken, de clue zit aan het einde):

http://www.southpark.nl/full-episodes/s08e09-something-wall-mart-this-way-comes

Wat valt hier dan wel aan te doen?

Een ander economisch systeem! Bijvoorbeeld een basisinkomen, waarbij iedere burger hoe dan ook een bepaald bedrag per maand krijgt om van te leven. Uitgeknepen worden is dan niet meer nodig, minimumlonen zullen stijgen. Hier vast een beetje uitleg:

https://decorrespondent.nl/10/Waarom-we-iedereen-gratis-geld-moeten-geven/635137030-fc401dcf

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2026825-artikel.html?title=experimenteren-met-een-basisinkomen


Klein en minder fijn popnieuws - Loov - 02-04-2015

Uplift Wrote:Een nog grotere prioriteit dan het aanvallen van majors en streamingdiensten, is het kapot maken van radio en media. Die moeten dood, weg en vervangen worden door iets anders. Zij zijn de grootste oorzaak van de huidige scheeftrekking; zij liggen aan de grond van die bizarre vraag-aanbod balans die werkelijk nergens op slaat en enkel gepusht wordt in functie van zoveel mogelijk winst. Want media zijn winstgevende bedrijven geworden, in tegenstelling tot pakweg 30 jaar geleden. Toen waren enkel de majors de bad guys.

Compleet mee eens.

Maar ook hier in heb je weer de independent radio stations die het heel goed doen. Kijk naar een initiatief zoals het Online Radio Festival: https://www.facebook.com/events/1571971926420452/. Of wat een Red Light Radio en een Boiler Room doet. Wat een The Sound You Need of Suicide Sheep op YouTube doen. Die zorgen echt voor de artiest dat hij verder komt.


Klein en minder fijn popnieuws - YouBube - 02-04-2015

Ik denk dat het een ilusie is dat je op de de lange termijn nog gaat verdienen op opgenomen muziek. Singles, albums zullen alleen een reclame-object voor live-optredens worden en daar zal de artiest het geld vandaan moeten halen.

Als je ooit muziek / films gratis kon krijgen (en dus nog steeds) zal men er nooit meer in grote mate voor gaan betalen.

Misschien hard, maar wel waar.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 02-04-2015

Uplift Wrote:LEen nog grotere prioriteit dan het aanvallen van majors en streamingdiensten, is het kapot maken van radio en media. Die moeten dood, weg en vervangen worden door iets anders. Zij zijn de grootste oorzaak van de huidige scheeftrekking; zij liggen aan de grond van die bizarre vraag-aanbod balans die werkelijk nergens op slaat en enkel gepusht wordt in functie van zoveel mogelijk winst

Er heeft een verschuiving plaatsgevonden door digitalisering, nieuwe software en hardware. Hierdoor is media in onze hand komen te liggen (letterlijk), en spelen enkele bedrijven handig op in. Zij zijn dus niet de oorzaak, maar het gevolg. Dat ze dan gaan pushen ben ik wel met je eens, maar dat ligt ook aan de consument die iets eist. Mensen vinden het fijn als ze op welk tijdstip dan ook iets kunnen terug zien of luisteren. Dit heeft ook weer te maken met de individualisering van de maatschappij. Vroeger was de media, zorg, nutsbedrijven collectief, tegenwoordig kun je als individueel alles naar je eigen hand zetten en zelf bepalen/kiezen wat je wilt hebben.

Bedenk wel dat veel artiesten nu de wereld kunnen rondreizen, opreden, en muziek uitbrengen dankzij internet, mp's en smartphones. In de jaren 90 met enkel radio en mtv was dat niet eens mogelijk voor kleine spelers, die kwamen niet op radio of tv. Voor muziekliefhebbers als ons leren wij maandelijks weer nieuwe shit kennen, en gaan dat dan live zien of kopen.

Dat er verhoudingen scheef liggen ben ik met je eens, en dat er een eerlijke en transparante oplossing moet komen ook. Maar vergeet niet dat de techniek meer bepalend is om tot een oplossing te komen.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 02-04-2015

YouBube Wrote:Ik denk dat het een ilusie is dat je op de de lange termijn nog gaat verdienen op opgenomen muziek. Singles, albums zullen alleen een reclame-object voor live-optredens worden en daar zal de artiest het geld vandaan moeten halen.

Als je ooit muziek / films gratis kon krijgen (en dus nog steeds) zal men er nooit meer in grote mate voor gaan betalen.

Misschien hard, maar wel waar.

Precies.
Daarom touren bands als Future Islands, The War On Drugs, Run The Jewels ook massaal. Om geld te verdienen. Notabene RTJ gaf plaat gratis weg. Nadeel is wel dat je overkill en overlap gaat krijgen van bands op festivals.


Klein en minder fijn popnieuws - Stefan - 02-04-2015

Wat ik me dan wel afvraag ligt de drempel om een cd/ lp daadwerkelijk te kopen niet veel hoger als je al 20 euro in de maand voor streaming betaald?


Klein en minder fijn popnieuws - Enzo - 02-04-2015

Stefan Wrote:Wat ik me dan wel afvraag ligt de drempel om een cd/ lp daadwerkelijk te kopen niet veel hoger als je al 20 euro in de maand voor streaming betaald?
Ik denk dat de industrie en de artiesten achter Tidal het fysieke product al afgeschreven hebben.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 02-04-2015

Ook vanwege de techniek he, mp3 en streamen zijn nu eenmaal wat het is. Vinyl is een leuke hype, meer niet,


Klein en minder fijn popnieuws - Uplift - 02-04-2015

Vinyl kan blijven stand houden.


Klein en minder fijn popnieuws - BigBird - 02-04-2015

Uplift Wrote:Vinyl kan blijven stand houden.

Het zal de hipster overleven, sowieso. Maar meeste muziek luisteren we op onze telefoon, dus mp3 en streamen blijven de boventoon voeren.


Klein en minder fijn popnieuws - yomthorke - 02-04-2015

Wat ik me ook altijd afvraag he, als je een lp of cd koopt. Hoeveel procent van die 20/25 euro gaat daadwerkelijk naar de artiest? 5%? 10%?


Klein en minder fijn popnieuws - Willie - 02-04-2015

Mijn vinyl aanschaf is volstrekt willekeurig en impulsief, afgezien van af en toe een plaat die in mijn hoofd blijf hangen als verplichte aanschaf, maar dan duurt het vaak nog lang voordat ik de plaat daadwerkelijk koop, Unknown pleasures stond er al een jaar of 4 op bijvoorbeeld.