Graz
Roskilde - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Roskilde (/showthread.php?tid=10)



Roskilde - Dorfmeister - 27-06-2016

Zo, klaar voor vertrek. De huurcamper is ingepakt drank en proviand voor 9 man voor 5 dagen. Morgen vertrekken richting de veerboot. Het weer wordt met de dag beter: van 4 dagen regen naar vrijwel droog en 21 graden. Alleen woensdag en zondag nog kans op een buitje, maar zondag rijden we al weer terug. Ideale festival temperatuur.
Zin in met name de Crazy Friday, gekkenhuis met : 15.00 uur:Jacob Bellens, 16.00 uur: Biffy Clyro,18.00: Foals, 19.00: Mac Demario, (eetpauze) 21.00 uur: Neil Young & the promise of the Real, 23.30 uur: Tame Impala,01.30 uur: (stukje) M83, 02.15 uur Car Seat Headrest (geen James Blake voor mij) en dat allemaal achter lekaar op 1 dag! Vermoeide benen neem ik dan graag op de koop toe, zaterdag weer bijtanken.
Laat die Denen maar schuiven, ideaal die lange sets en dagelijks van 12.00 uur 's middags tot 2.30 in de ochtend bandjes die starten met hun concert. Prachtig festival, ga er altijd met veel voorpret heen. Nu ook weer zin in!


Roskilde - meisbaer2 - 28-06-2016

Veel plezier!


Roskilde - Uplift - 28-06-2016

Volgend jaar of 2018 opnieuw. Beloofd.


Roskilde - Dorfmeister - 28-06-2016

Uplift Wrote:Volgend jaar of 2018 opnieuw. Beloofd.

Daar hou ik je aan Uplift !


Roskilde - Uplift - 29-06-2016

Alle dagtickets zijn nu ook weg, was nog nooit gebeurd. Ik zag ook iets passeren van een bezoek van Snowden dat een massa volk trok. Ze hebben ook ontzettend veel geluk met het weer; juni was prima voor Scandinavië.


Roskilde - kruder - 29-06-2016

We zitten op de boot, nu regen vanmiddag droog.Vandaag gelijk lekker hoor, Frank carter/Damon with friends/Slayer/At the drive in en afsluiten met Sleep/Follakzoid.
Terrein is droog, inderdaad al 3 maand zo goed als droog in Denemarken.
Fucking veel zin in, voelt als thuiskomen.


Roskilde - kruder - 29-06-2016

tyfus wat was Slayer goed zeg.
Straks at the drive inn.


Roskilde - Uplift - 30-06-2016

Vooral Sleep niet missen, zou ik zeggen.


Roskilde - kruder - 30-06-2016

wat heb ik het fantastisch naar mijn zin, Up waar ben je, ik wil wel een keer een biertje met je scoren.


Roskilde - Uplift - 01-07-2016

Ik ben er dus niet Sad

Al sinds 2013. Komt volgend jaar of 2018 dus verandering in.


Roskilde - Dorfmeister - 04-07-2016

(Pas op: 't is een aardige lap tekst geworden)

Tja....., waar zal ik eens beginnen. Roskilde 2016 zit er (helaas) weer op. Ik heb 6 dagen de korte broek aan gehad en slechts 1 keer een poncho nodig gehad (tijdens Foals), zoals altijd is de logistiek daar in Denemarken prima voor elkaar. Het terrein was dankzij de droogte van de laatste weken en ondanks een paar nachtelijke buitjes prima begaanbaar. Regenwater trok er vlot in, geen centje pijn.
Het voedsel en de drank uitmuntend; van een puntzak Koreaanse organic nasi tot de rum en Sigar bar en alle soorten Tuborg bieren.
Maar waar het om draait: de muziek.....
Ik verbaas mij iedere editie weer over de geluidskwaliteit bij alle podia. Of het nu Orange is of in een tent. Overal is de geluidsbeleving weergaloos, met geen ander festival te vergelijken in mijn optiek. Zelfs op 80 m van het podium bij Orange komen alle toonsoorten, klankkleuren en stemmen binnen alsof de artiest in je woonkamer staat te spelen. Tijdens "Heart of gold" van Neil Young met de ogen dicht hoorde in zijn mondharmonica en piano dwars door mijn ziel gaan. Prima stereobeeld. Alsof ik Harvest vanaf vinyl om mijn Thorens in de woonkamer aan het draaien was. Kippenvel! (en ik stond achter de tweede geluidstorens, dus wel zo'n 75m van het podium af!) Nu weet ik dat Roskilde wetenschappelijk onderzoek heeft laten verrichten door geluidstechnici om tot het best mogelijk geluid te komen, nou dit is merkbaar en dit zouden meer festivals moeten doen.
Ook gitaarbands en elektronische muziek klinken als een klok, waarbij in de Apollo de complete achterwand als visual gebruikt werd. Prachtig bij acts als: Odessa en Birdy Nam Nam.
Woensdag (onze eerste dag na dinsdag met de camper richting Denemarken getrokken te zijn), aftrappen met Frank Carter & The Rattlesnakes in de prachtig ingerichte Avalon tent. Wat een baas en performer in zijn "Gucci-suit". Hoezo cirkel pitje bij De Staat? Dat zijn pussie's vergeleken bij Frank Carter.
Frank liet iedereen de tent verlaten om een cirkel pit rennend om de tent heen te doen,... voordat zijn nummer voorbij zou zijn. En zo was de tent even later compleet leeg en liepen honderden mensen sprintend in de zon om de Avalon heen. Daarna liep Frank letterlijk over de schouders van de toeschouwers het publiek in en riep in het midden van de tent iedereen op om op de grond te gaan zitten i.v.m. het komende emotionele nummer voor iedereen die wel eens iemand verloren heeft in zijn/haar leven. En alsof het Mozes was, ging iedereen op de grond zitten voor Frank "focking" Carter voor dit akoestisch nummer. Erg goede show, geen bijster goede band, maar erg leuk om de dag mee te beginnen.
Toen Damon Albarn en Syrische gasten, veel en lange wereldmuziek, gevolgd door het orkestje Slayer dat heel eenvoudig en met zichtbaar plezier de Arena tent deed ontploffen. Wat spelen die gasten makkelijk, zonder routineus te worden. Even later gevolgd door At the drive in, jeugdsentiment die gewoon nog een tandje harder speelden dan Slayer. Kristalheldere sound, oorvergruizend straks en hard.
Deze concerten waren ook in het programma aangemerkt met een bliksemschicht symbooltje als "High energy Concerts", optredens waar dus een pogo en moshing toegestaan waren.

Op weg naar Odessa langs Orange stage gelopen waar de RHCP bezig waren. Even een nummertje meegepakt, ze klonken gedrevener dan in 2014 op RW. Toen naar Follakzoid en Sleep die in Pavilion en Avalon op 100m naast elkaar speelden, dus goed te belopen. De Chilenen van Follazoid tussen de rookmachines in blauw licht met kun capuchons op, lekkere uitgesponnen nummers knetterhard gespeeld. Wat was Sleep op dreef, hard en stomend. Black Sabbath invloeden hoorbaar.
En dat was dag 1.

Donderdag, dag 2:
Begonnen met Destroyer in de tent en daarna Courtney Barnett. Deze mevrouw kreeg er gaandeweg haar concert steeds meer plezier in. PJ Harvey in de Arena was het optreden van die dag. Erg goed en de tent puilde uit. Daarna naar Floating Points en een staartje Macklemore gezien in het voorbijgaan. Birdy Nam Nam als herkansing gekeken, ik vond ze destijds op Werchter niet zo denderend maar deze dag kwamen ze prima uit de verf mede door het live scratchen. Tenacious D op Orange brachten een prima te verteren luchtige rock'n roll persiflage. Animerend, en Jack Black kon beter zingen en spelen dan ik verwacht had. Tot slot van de dag snel door naar Savages en Blood Sport en toen was het al gauw weer 04.00 uur.

Vrijdag, dag 3:
Vol programma vandaag met om 16.00 uur de aftrap in de Arena met Biffy Cyro. Tomeloze energie moet deze Schotten niet ontzegt worden, goede visuals en met name hitjes als Bubbles, God and Satan sloegen goed aan. Lekker om bij in te pilsen. Daarvoor de revelatie volgens mijn festivalmaten: Badbadnotgood. Jonge gastjes die wat beloven met hun mix van jazz, funk,soul en dub.
Toen Foals op Orange (in de regen), degelijk en goed maar ik krijg er geen stijve piemel meer van. Snel door naar MacDemarco, deze kon mij helemaal niet bekoren dus op tijd gaan eten en nog een paar plaatjes gedraaid in Gloria alwaar een zeventien huiskamer was ingericht met oa een Dual platenspeler en een kast vol platen. Nog een stukje Colin Stetson & Sarah Neufeld in Gloria gekeken, welke prima uit de verf kwamen in de doodstille Gloria schuur. Daarna klaar maken voor ome Neil. En Neil Young kwam, zag en overwon. De eerste nummers puur onversterkt achter de piano en met mondharmonica nog zonder Promise of The real. Deze kwamen er later bij, het speelplezier spatte er van af. De band maakte Neil wel 20 jaar jonger, wat een energie en klasse. Bijna 2,5 uur aan een stuk met op het einde natuurlijk Rockin' in the free world. Het moment waarop iedereen om ons heen zijn shirt uittrok en en masse in de blote borst en borsten op het veld gingen dansen alsof het weer Woodstock '69 was.
Epic en in mijn geheugen gegrift, wellicht nog beter dan de vorige keer dat ik hem op Roskilde zag.
Een uitgesponnen toegift-jam van 20 minuten maakte dat ik later bij Tame Impala belandde, de tent was te klein er stond wel 30.000 man binnen en buiten de tent. Inkoppertje voor deze band, het publiek vrat alles. Leuk voor hen. Het was mij te druk en dus door naar Peaches op dat prachtige Apollo
open lucht podium. "Fuck the pain" away was inderdaad aan de orde, want we hadden al heel wat kilometers afgelegd die dag en toen moest het toetje nog komen: Om 2.15 begon Car Seat Headrest in Pavilion, we waren er op tijd om hun sound check mee te maken. De tent was slechts halfvol, des de beter voor ons (de meeste mensen waren naar James Blake die gelijkertijd speelde, maar die ik niet kan aanhoren). Heerlijk concert met Will Toledo die onhoorbaar autistisch praat tussen de nummers maar tijdens zijn songs zijn strot goed opentrekt. Met name Drunk Drivers/Killerwhales klonken als een klok met dat mooie geluid in die tent.
Lekkere lo-fi, slacker muziek om mee af te sluiten. Nog maar een rood wijntje na afloop en terwijl het alweer licht werd en de vogels floten weer naar de camping gelopen.

Zaterdag, dag 4:
De altijd lastige vierde dag, omdat de meeste energie vaak al verloren is gegaan tijdens de eerste 3 dagen. Tijd voor een wake up call door Danko Jones om 16.00 uur. Strak en vol energie net zoals tijdens Pukkelpop 2002 toen ik hem voor het eerst zag. Danko is geen spatader veranderd en dat mag.
Toen het feestje voor de Denen: Dizzy Mizzy Lizzy was de band die in de jaren '90 de grunge naar Denemarken haalde. Ze waren uit elkaar, maar zijn onlangs weer on tour en trokken (gek genoeg) meer publiek dan Neil Young! Het complete veld voor Orange stond tot bovenaan de dranktenten bomvol met voornamelijk Denen die alle teksten meezongen. Lekker in het zonnetje luisterend naar deze Deense Pearl Jam.
Op Orange gebleven voor Last Shadow Puppets, gelikte show met bij elk nummer een live vrouwelijk strijkers orkest er bij. Ik vond ze matig, de meeste meisjes niet. Terug naar de Arena tent voor New Order die we destijds twee keer op Hurricane in de regen gezien hebben, maar nu eens een keer bij droogte. Oude koppen en een nieuw jasje. Startend met vishals over de muur in Berlijn werd je zo weer de tijd van de jaren'70 en '80 ingetrokken.
Houterig dansende Bernard Sumner met een oude kop (niets nieuws onder de zon), something new and something old. Het publiek ging uit zijn plaat en iedereen was aan het dansen. En dan de killer toegift: " Love will tear us apart", altijd succesvol en een moegedanst publiek achterlatend. Ik vond het daarna ook welletjes en ben naar de camper gegaan. Immers, de volgende dag moest ik weer 12 uur sturen. Dit was mijn Roskilde 2016 met goed weer en knappe Vikingvrouwen, wederom een legendarische editie. Moe maar voldaan zijn we weer thuis. Ons motto "Music is the drug" blijft van kracht en ze zullen ons daar zeker nog een keer zien. Roskilde blijft met stip mijn favoriete festival, ook na Glastonbury, Primavera meegemaakt te hebben. Heb je ooit de kans: Warm aanbevolen !


Roskilde - kruder - 04-07-2016

inderdaad weer een TOP weekend gehad, en dan vond ik de programmering niet eens je van het.
Mijn topje 10:
1- PJ Harvey ( geniaal )
2- At the drive in ( meedogenloos)
3- Ome Neil
4- Savages
5- Slayer
6- Courtney Barnett
7- Car seat headrest
8- Blood sport
9- Tame impala
10- Follakzoid


Roskilde - Uplift - 04-07-2016

Mooie top-10 wel. En dan zou James Blake daar zeker nog tussen moeten zitten, want z'n show op Roskilde moet wel het hoogtepunt van deze tour geweest zijn.


Roskilde - kruder - 04-07-2016

Ben zelf niet bij Blake geweest, maar 2 maten van ons wel en het was inderdaad magisch geweest in de Arena.
De tent had nog voller gestaan dan bij Tame impala en toen stond het al bomvol.


Roskilde - Dorfmeister - 04-07-2016

kruder Wrote:Ben zelf niet bij Blake geweest, maar 2 maten van ons wel en het was inderdaad magisch geweest in de Arena.
De tent had nog voller gestaan dan bij Tame impala en toen stond het al bomvol.

Wat ik o.a. van hen hoorde was dat James Blake zelf ook blij verrast was toen de lampen op het publiek schenen en hij zag hoeveel volk hij getrokken had. Hij speelde veel van zijn laatste album met meer elektronische invloeden. Onze maten vonden het jammer dat hij nummers opbouwde naar een apotheose, maar dan op het punt dat het publiek los wilde gaan trok James de keutel in en stopte het liedje en begon hij met een nieuwe song en dat diverse keren, waardoor het net niet van de grond kwam aldus hen.


Roskilde - Uplift - 04-07-2016

Ja, je moet post-dubstep natuurlijk een beetje vatten.


Roskilde - Dorfmeister - 04-07-2016

Tja, ik heb het alleen maar van horen zeggen. Ik was er (gelukkig) niet bij.
Het waren dezelfde gasten die BadBadNotGood als meest veelbelovende/bijzondere act op Roskilde betitelden, dus obscuriteit is hen niet vreemd.
Iedere gek zijn gebrek, zeg ik dan maar.


Roskilde - Uplift - 04-07-2016

BBNG speelde daar kennelijk met Colin Stetson, dus dat verbaast me niet.


Roskilde - BigBird - 06-07-2016

Quote:See you next year: 24 June – 1 July 2017



Roskilde - Uplift - 06-07-2016

Indien geen Glastonbury is dit een zekerheidje. Ongeacht het programma. Desnoods ga ik alleen, lijkt me nog eens lachen.


Roskilde - AMST152 - 06-07-2016

Uplift Wrote:Indien geen Glastonbury is dit een zekerheidje. Ongeacht het programma. Desnoods ga ik alleen, lijkt me nog eens lachen.

Tot je volledig verkrampt door bepaalde substanties Patrick Goots voor je ziet opdoemen. Het kan immers allemaal.


Roskilde - Uplift - 06-07-2016

Je kan ook gewoon mee gaan en het project 'Patrick Goots 4 Camp of the Year' mee op poten helpen zetten, Amst. Of naar We Are Electric gaan.


Roskilde - AMST152 - 06-07-2016

Uplift Wrote:Je kan ook gewoon mee gaan en het project 'Patrick Goots 4 Camp of the Year' mee op poten helpen zetten, Amst. Of naar We Are Electric gaan.

Goede comeback. Volgend jaar er hopelijk gewoon weer bij.


Roskilde - Uplift - 19-09-2016

http://musicwishes.roskilde-festival.dk/?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=id17-dk-band%C3%B8nsker#!/share


Roskilde - Uplift - 19-09-2016

Ik heb voor de obvious shit gekozen; waarvan maar een minderheid wishful thinking is: Tool, Nick Cave, Radiohead, Opeth en Sufjan Stevens. Voor obscure dingen heb ik al m'n standaard afspraken. En geef toe, met zo'n rijtje twijfelt niemand om te gaan.